Historisch Archief 1877-1940
/c
«
Letterkundig leven
DE SCHOCKEN VERLAG IN BERLIJN
te '
H. Marsman
VIER jaar geleden ; werd te
Berlijn door den heer Salman
Schocken een uitgeverij opge
richt, die ook na zijn vertrek naar
Jeruzalem in 1934, waar hij thans
voorzitter is van den Raad van Beheer
der Hebreeuwsche Universiteit, een
snelle en hooge vlucht heeft genomen.
Men begon met de overname van de
werken van Martin Buber en Franz
Rosenzweig van het Lambert
Schneider Verlag en deed spoedig daarna als
eerste zelfstandige uitgave Een j
disches Lesebuch: Sendung und
Schicki-al, aus dem Schrifttum des
nachbiWischen Judentums" mitgeteilt von
Nahum Norbert Glatzer und Ludwig
Strausz het licht zien. Sindsdien heeft
dit fonds zich ongelooflijk snel en
energiek uitgebreid, en men ar. zonder
eenige overdrijving zeggen, dat men er
in geslaagd is in enkele jaren een
aantal geschriften te publiceeren die
tot het allerbeste behooren uit de
joodsche, en dus uit de wereld
literatuur. Namen als Martin Buber,
Franz Rosenzweig, Hermann Cohen,
Leo Baeck, Karl Wolfskehl, Heinrich
Graetz en Franz Kafka zeggen onge
twijfeld ook den oningewijde genoeg.
Ik wijs er nog op dat in den herfst van
1933 een begin is gemaakt met de
serie: Bücherei des Schocken
Verlags" (zie o.m. De Groene van 30 Mei
1936) waarvan het doel als volgt wordt
omschreven: Die Bücherei des Scho
cken Verlags will in allmahlichem
Aufbau aus dem fast unübersehbaren
und haufig unzuganglichen jüdischen
Schrifttum aller Lander und Zeiten
in sorgfaltiger Auswahl dasjenige
darbieten was den suchenden Leser unserer
Tage unmittelbar anzusprechen ver
mag. Die alte hebraische Literatur soll
durch sinnvolle Auszüge und
angemessene Uebertragungen, so wie durch
zweisprachige Ausgaben den heutigen
Leser erschlossen werden. Aus dem
zeitgenössischen jüdischen Schrifttum
werden dichterische und erörternde
Arbeiten aufgenommen die in
gedrangter Form Gültiges mitzuteilen haben.
Verschollene oder nicht gebührend
bekannte Werke der jüngeren
Vergangenheit werden in Neudrucken
herausgegeben. Hinzu kommen in
wachsendem Masz Bücher belehrenden
Inhalts." Thans na drie jaar omvat d;
Bücherei" reeds zestig,
uitstekenduitgevoerd» deeltjes, novellen van Agnon,
Bernstein, Strausz, Buber, gedichten
van Heine, Bialik, Wolfskehl, Jehuda
Halevi, levensbeschrijvingen van
Flavius Josephus en Salomon Maimon,
studies, volksliederen, verzamelin
gen van spreuken en legenden, om
slechts een greep te doen. Daarnaast
releveer ik, uit zeer veel
belangwekkends, de als meesterlijk geroemde
vertaling van het O.T. in 20 deelen,
door Buber en Rosenzweig, toegelicht
in: Die Schrift und ihre
Verdeutschung", Leo Baeck, Wege im
Judentum, Hermann Cohen, Jüdische Schrif
ten, Franz Rosenzweig, Briefe, Leo
Strausz, Philosophie und Gesetz, en
Kafka's Gesammelte Schriften, die
reeds het onderwerp waren van ver
schillende Brieven over litteratuur",
gewisseld tusschen Vestdijk en mij
(De Groene van 29 Febr. en 7 Maart
1936). Ik zal thans enkele, meerendeels
nieuwe uitgaven van het Schocken
Verlag kort bespreken.
De Pharizeeërs
L«o Baeck: Die Pharlsiier. el n
Kapltel jikdlsrher Goaclilchte (Blicherel
des Schocken Verlag», no. n)
BUITENGEWOON belangwekkend is
de beschouwing diéde rabbijn
Leo Baeck, de schrijver o.m. van het
voortreffelijke Wesen des Juden
tums" wijdt aan Die Pharisaer, ein
Kapitel jüdischer Geschichte" Baeck
stelt voorop, dat, taalkundig bezien,
het begrip Pharizeeër zonder eenige
dubbelzinnigheid is; het beteekent de
,,Getrennte", de Abgesonderte", maar
juist deze klare beteekenis van het
woord leidt tot de vraag waar in deze,,af
zondert ij kheid", deze
af-gescheidenheid" heeft bestaan. Dat men aanvan
kelijk niet tot een bevredigend inzicht
gekomen is. ligt vooral hieraan, dat
men niet alle bronnen in het onderzoek
betrok: ,,Die tannaitischen
Midraschim, das sind die biblischen
Auslegungen und Sinngebungen der
Tannaiter, der ersten Generation der
Gesetzlehrer (sind) im groszen und
ganzen ausser Betracht geblieben", en
juist zij hadden de oplossing aan de
hand kunnen doen. Stap voor stap de
bronnen nagaand, en het, telkens
voorloopige, resultaat toetsend aan de his
torische en godsdienstige realiteit,
komt Baeck dan, wat de al ge mee ne
beteekenis van het pharïzeïsme betreft,
tot achtereenvolgens de volgende om
schrijvingen :
So ergibt sich, dasz in dem Na
men Pharisaer" das bezeichnet ist,
was der Gemeinde" des Judentums
damals als Gebot ihrer Selbsterhaltung
erschien, die Heiligkeit der
Exklusivitat, und das diese Exklusivitat die
gegenüber den,,VÖlkern" ist, en Auch
sie (die Tradition) zeigt uns als das
eigentliche Ziel und Bereich der
Absonderung das Heilige Land, so dasz
die Pharisaer im eigentlichen Sinne
die Gemeinden Palastinas waren," en
tenslotte: Nur der strengen
Wahrung der jüdischen Gemeinde in ihrer
Reinheit und Geschlossenheit galten
der Kampfunddie Mühe, das t rennende
und schützende Gehege, das die
Religton umgeben sollte, galt es zu
errichten und zu verteidigen".
Zu dem Probleme des Namens
tri'tt das der Stellung der Pharisaer irn
Volksganzen", vervolgt Baeck zijn
studie, en hij betoogt: Mit ihm
(Esra) hebt in Palastina eine
Entwicklung an, die sich in Babyion schon
vorbereitet und auch durchgesetzt hatte.
Seit dem Babylonischen Exil tritt ber
dem Opferdienst, der in seiner
historischen Bedeutung bleibt, zunachst in
, Babyion und danach in Palastina, der
neue Gottesdienst, der das Gebet, die
Vorlesung aus der Heiligen Schrift
und, als ein durch sie notwendig
Gegebenes, die Erklarung der Schrift
bereiten", en van deze functie uit gaat
de schrijver dan na, welke ontwikke
ling het pharizeïsme in tien loop der
tijden heeft doorgemaakt. De tegen
stelling tusschen den tempel en de
synagoge valt gedeeltelijk samen met
die tusschen de Sadduceeërs en
Pharizeeërs, tusschen het aristocratische en
het democratische element, tusschen
het real-politisch zich schikken in een
vreemde heerschappij, en de tegelijk
nationale" en universeele staatsidee,
die haar oorsprong vindt in de
theocratie, en die, vooral in haar eschatologische
en messiaansche tendenzen de
aardsche heerschappij wil doorbreken. Dit
alles, maar natuurlijk oneindig meer
vertakt en geschakeerd, en mét alle
schakeeringen verbonden en opgeno
men in n centrale, leidende visie,
geeft d: studie van Baeck op ongemeen
klare en overtuigende wijze. Zijn be
schouwing is dan ook niet slechts Ein
Kapitel jüdischer Geschichte", maar
zij voert, dank zij de samenhang van
joodsche religie en joodsche Geschie
denis" tot enkele essentieele problemen
van het Jodendom.
Tusschen Babyion en
Londen"
lli'ini'lrli Urat't*/ : «Ue
Kuustruktion der jUilttsflicii Gesclilclite, elne
Ski/.*!'
HET is een goede gedachte geweest
een herdruk te geven van die
Konstruktion der jüdischen Geschichte,
eine Skizzé", van den grooten
joodschen historicus Heinrich Graetz.
(Bücherei des SchockenVerlags, Xo. 59).
Deze schets, die in 1846 in een tijd
schrift verscheen, vormt den grondslag
en het richtsnoer van de later beroemd
geworden Geschichte der Juden",
die tusschen 1853 en 1876 in elf deelen
het licht zag. Toen Graetz haar schreef
was hij nog geen dertig jaar oud, en
hoewel men, behalve op invloeden van
Hegel, von Ranke, Jost en Zunz, op
een zeker jong schematisme kan
wijzen en zelfs op enkele onhoudbare
opvattingen, als geheel blijft de schets
een bewonderenswaardig stuk werk.
Forsch en voortvarend schrijvend,
overziet Graetz de geschiedenis van
zijn volk van haar oorsprong af tot
op den dag waarop zijn panorama
ontstond; in groote trekken, zonder
iets van oppervlakkigheid echter, hoe
wel hij uit den aard der zaak vereen
voudigen moest en hoofd- van bijzaken
scheiden, ontvouwt hij den gang der
joodsche geschiedenis in drie perioden:
a) das politisch-soziale in der ersten
vorexilischen Periode, b) das religiös
in der nachexilischen und c) das theo
retisch- philosophische in der letzten
diasporischen Periode. Scherp om
schrijft hij de taak en de plaats van
profeten en koningen, de tegenstelling
tusschen Grieken en Joden (nogal sche
matisch) tusschen Pharizeeërsen Saddu
ceeërs, den invloed van den
babylonischen en den egyptischen tijd, de
komst van Jezus, de beteekenis van
Philo van Alexandrië, het Talmudisme,
en tenslotte van figuren als Jehuda
Halevi, Maimonides en
MozesMendelss oh n. Klaar en boeiend, overzichtelijk
en synthetisch, is deze schets een uit
stekende inleiding tot een geschiedenis
der Joden. Ludwig Feuchtwanger heeft
haar van verklarende voetnoten en van
een uiterst leerzaam nawoord voorzien.
Talmud en Naasten*
liefd*
Hermaan ('oliën: Der Xüc-hste. Vlet*
Ahiiandlimgcn Ulier «las Verhalten
von Mcii'scb zu Mensch nacli der
Lcure des Juüentunis
OP aanraden van Martin Buber,
die deze keuze met een kort voor
woord inleidt, heeft M. S. (Margarete
Susman ?) een bloemlezing samenge
steld uit Hermann Cohens Jüdische
Schriften" (die eveneens, met een in
leiding van Franz Rosenzweig, in
drie deelen in het Schocken Verlag zijn
verschenen). Als titel en hoofdthema
werd Der Nachste" gekozen, Vier
Abhandlungen ber das Verhalten von
Mensch zu Mensch nach der Lehre
des Judentums", een uiterst belangrijk
thema, omdat het de kiem bevat van
de, door de christenen en de anti
semieten, uit den treure bestreden
joodsche, talmudische moraal. De kern
dezer kwestie ? men herinnert zich
dat zij destijds in ons land het onder
werp vormde van een polemiek tus
schen Bolland en den
opperrabbijn J. Tal is te
herleiden tot de vraag hoe
het woord Rea" vertaald
dient te worden. Over deze
vraag zegt Buber's voor
woord het volgende:
Rea, Genosse, ist der
Mensch, nut dem ich
gerade zu tun habe, der mir e ben
jetzt begegnende Mensch, der Mensch
also, der mich in diesem Augenblick
angeht", gleichviel ob er mir
volkseigen oder volksfremd ist," en dit
inzicht, aanvankelijk philologisch ver
kregen, geverifieerd aan de algemeene
joodsche moraal, historisch eu theolo
gisch belicht, is de kern van de vier
gebundelde stukken van Cohen. Ueber
Wurzel und Ursprung des Gebots der
Nachstenliebe", Der Nachste", Die
Nachstenliebe im Talmud" en Die
Liebe in den Begriffen Gott und
Mensch" vormen een boeiend en in
dringend commentaar op de stelling
dat de joodsche moraal in geesten
hoofdzaak" den jood, die haar gehoor
zamen wil, niet alleen of allereerst den
plicht der naastenliefde" oplegt tegen
over zijn mede j oden, doch ook tegen
over den vreemde, christen en heiden.
Diaspora
Jtzeliuk Frltz Baer: Galut (Büche
rei iles Schocken Verlag, no. Al)
DE studie Gatut" van Jizchak
Fritz Baer stelt zich ten doel, de
geschiedenis der Galutideeën" sinds
de tijden der hellenistische diaspora
tot aan den drempel van den nieuwen
tijd in groote trekken te schetsen. Zijn
thema is dus het eigen oordeel der
joodsche voorouders over het probleem
Galut" als totaal en in haar partieele
verschijningen. Het spreekt van zelf
dat deze vraagstukken niet zijn te
scheiden uit den samenhang die de
joodsche geschiedenis steeds met de
joodsche religie verbonden heeft en het
boeiende van Baer's beschouwing
bestaat dan ook hierin, dat hij voort
durend het verband laat zien tusschen
religieuze en zedelijke kwesties met
de politieke situaties der Joden en hun
sociale positie: het thema van dit
boek, zegt het nawoord, is geen
godsdiensthistorisch probleem om zich
zelfs wil, maar het betreft de zeer
reëele levensvragen naar de oorzaken,
den duur en de opheffing van den
Galoeth. Het gaat niet om Ideeën
geschiedenis, maar om de geschiedenis
van het joodsche volk zelf.
In een zestiental hoofdstukken,
waaronder dat over Jehuda Halevi als
het allerbeste is te beschouwen zet de
schrijver uiteen hoe het begrip Galut"
zich in de opeenvolgende historische
situaties tusschen het eind der antieke
wereld tot aan de komst der Renais
sance ontwikkeld heeft, en daar Ga
lut" inderdaad n dier begrippen,
voorstellingen en realiteiten is, die,
ten nauwste verbonden met de jood
sche opvatting van het scheppings
proces, de geschiedenis der menschheid
en het einde der wereld, het Jodendom
in zijn essentie betreffen, geeft de, met
groote kennis van zaken en inzicht
geschreven studie van Baer, een sterk
en duidelijk beeld van de
middeleeuwsche geschiedenis der Joden.
DE aktiviteit van het Schocken
Verlag, de ernst en toewijding, de
overtuiging, waarvan zijn werkzaam
heid getuigt, het niveau van zijn uit
gaven, zijn een heldere en uiterst ver»
heugende weerspiegeling van den geest,
die ook in Duitschland, het ware Joden
dom bezielt: een streven naar zuivering
en versterking van waarden, die door
de geschiedenis der laatste jaren eerder
bevorderd wordt dan geremd.
PUROLerop!
Dit moet Uw eerste gedachte zijn bij
Brand- en Snijwonden, Ontvellingen,
en allerlei Huidverwondingen
Het verzacht en geneest
VEREENIGING VAN HANDELAREN
IN OUDE KUNST IN NEDERLAND
RIJKSMUSEUM
AMSTERDAM
JULI AUG. SEPTEMBER
1956
TENTOONSTELLING
OUDE KUNST
UIT HET BEZIT VAN DEN
INTERNATIONALEN HANDEL
TOEGANGSPRIJS DINSDAGS EN VRIJDAGS VAN 10-S UUR 50 CENT
ELKEN AVOND (BEHALVE ZONDAG) VAN 8-10.30 UUR M CENT
OVERIGE DAGEN VAN 10-5 UUR INCLUSIEF TOEGANG RIJKSMUSEUM F i
PAG. O DE GROENE No.3089
PAG. 9 DE GROENE No. 3089