Historisch Archief 1877-1940
Film
i- f.
ALS DE NATUUR ROEPT
C. van der Poel
-----~r?£*Tïr rs±xsrrr^s
ner klinken dan die van de wolven.
Daarvoor is zij op de film dan ook een
opera-ster en hij bekend om zijn mooie
stem. Persoonlijk vind ik van dergelijke
films alleen een bezwaar, dat men de
Rosc Marie (Royal, Corso, Itlalto
Theater, Amsterdam)
Club de Femmes.
f^vNWILLEKEURIG drong zich
il deze week een vergelijking op
tussen drie schijnbaar zeer on- zang-sterren altijd zo overmatig lang
vergelijkbare films, altans wat betreft in de keel moet kijken. Zelfs als het de
n van deze drie. En toch keel van Janette MacDonald is.
De twee eerste hebben meer ge- Ook op deze film hebben twee mensen
meen. Zij spelen beide in de wilder- last van de roepstem der natuur, maar
nis" (overigens niet onvriendelijk) en ook hier komt alles na de gebruikelijke
in beide klinkt de roepstem van de moeilijkheden terecht. Beide films ver
natuur. In de ene, waarvan de hollandse tonen de liefde, zoals die volgens de
titel mede aanleiding was tot deze ver- film in het algemeen is; de eerste
zongelijking, zijn het de hond en de wolf der, de tweede met het resultaat, dat zij
n de roepstem der natuur is de wolfs- ,, elkaar krijgen", al laat ook het
negaroep, die het verlangen naar de andere tieve resultaat ons niet helemaal
ongesexe kond doet. Dit in het bekende ver- troost.
haal van Jack London, waaraan de Met film, d. w. z. met de specifieke
film nog het een en ander toevoegt, uitdrukkingsmiddelen van de film,
hebdat de schrijver blijkbaar vergeten had. ben geen van beide wat te maken, al
En zo woelt de stem van de natuur ook getuigen beide van vakmanschap van
nog duidelijk zichtbaar in mensen- de makers. Maar dat doet tegenwoordig
harten, maar dat geeft ten slotte toch elke behoorlijke" film. Zij zouden dan
geen aanleiding tot aanstoot ten op- ook in het zomerprogramma geen
------ 1 T- J- +«»«a^tt re, ,Un tot beschouwing hebben gegeven,
gCd* o*» 4 **%,*%*?*?£, -
zichte van de moraal. In de tweede
film Rose Marie" klinkt de
liefdesroep ook in de wildernis; eerst
als onbestemde klank van verlangen
uit de verte, dan tussen twee mensen,
die zo dicht bij elkaar zijn, dat zij het
ook met minder verdragend geluid -*'
" T «.. Tuf
vwn. **» «.u. - ----- 1- ,_, _
reden tot beschouwing hebben gegeven,
als niet de vergelijking met een derde
film zich opdrong.
LS een kleine verpozing in deze
komkommertijd, ook op
filmook met minder verragen geu gebied, werden wij in de gelegenheid
zouden kunnen. Maar Janette Mac-J^gesteld in de rustige sfeer van de
showDonald doet het allerliefst en men kan ^ r oom een nieuw product van de franse
niet ontkennen dat haar geluid en datjjfilmindustrie te zien: Club de Fem
mes" van Jacques Deval, dat in Parijs
reeds vele weken achtereen vertoond
wordt. De film is hier voorzien" van
enige coupures, welke in verband met
een andere instelling van ons bioscoop
publiek tenopzichte van het franse en
vooral in verband met een andere in
stelling van de Nederlandse filmkeuring
gewenst leken. Wij kunnen dus slechts
oordelen over de film zoals wij deze
hier zagen. Dit is echter een algemene
restrictie, daar het nu eenmaal ge
bruikelijk is, dat films hier vóór zij naar
de keuring gaan door de importeur
worden geknipt" en in verband met
zijn kijk op de smaak van het
nederlandse publiek n in verband met zijn
kijk op de eisen van de filmkeuring.
(De laatste kan dan met de hand op het
hart verklaren, dat zij de haar voor
gelegde kunstwerken maar bij hoge
uitzondering aantast). Van het oogpunt
van de film als kunstwerk is dit na
tuurlijk een ernstige misstand men
zou zelfs kunnen zeggen, dat dit de be
BIJ DE FOTO'S
Boven: Als de notuur roept.... .'"? Janette
MacDonald en Ne/son Eddy in ..Rose
Marie" (Royal, Corso en R/o/to Theater,
Amsterdam)
Onder: Club de Femmes", een film,
waarvan de vertooning nog niet vaststaat.
oordeling van een film als kunst
onmogelijk maakt, daar de beoordelaar
niet komt te staan tegenover een on
geschonden product van den maker.
Overigens gebeurt deze verbetering"
meestal zo handig, dat wie niet weet
er ook niets van merkt.
Club de Femmes" laat ons een
tehuis voor meisjes zien, dat hun een
smaakvol en vooral veilig home wil
bieden buiten de dagtaak in de gróte
stad. De gevaren van het leven in de
grote stad worden vluchtig aangeduid
en hiertegenover staat het ruime
tehuis voor jonge vrouwen, dat alles
biedt wat men zich maar wensen
kan aan rust, comfort en recreatie.
Alleen n bron van onrust laat zich
desondanks ook hier niet buitensluiten:
de menselijke natuur en de aan de
natuur nu eenmaal inhaerente erotiek,
omdat deze bron van onrust en con
flicten onverbrekelijk is verbonden
met de mens zelf en geen maatregel
zelfs geen reglement hem of
haar daarvoor kan vrijwaren.
Wij hebben Madchen in Uniform"
gezien en Acht Madchen im Boot".
Club de Femmes" plaatst ons tegen
over de zelfde problemen, maar nu ten
opzichte van een veel meer heterogene
groep. Enerzijds worden hierdoor de
reacties rijker geschakeerd, anderzijds
mist men hierdoor meer dan bij de
beide andere films het voortdurend
contact met het maatschappelijke leven
bij de jongere meisjes uit de andere
genoemde films was dit uit den aard
der zaak minder sterk waardoor de
hier gestelde problemen wel eens te
zeer de overhand krijgen.
Onbevredigde bewuste en onder
bewuste verlangens kunnen in dit
eenzijdige milieu tot een obsessie wor
den, welke op zeer verschillende wijze
tot uiting komt, tot dat n van de
meisjes een kind blijkt te verwachten
en heel dit complex van onderbewuste
spanningen zich ontspant in belang
stelling en het breien van baby-kleertjes.
Felle dramatische conflicten blijven
in deze film niet uit, maar vastgesteld
moet worden, dat in de film zoals wij
die hier zagen, voortdurend met resul
taat gestreefd is naar eerlijke en de
cente behandeling van het gegeven.
Overigens is de film stellig niet van een
aparte bekoring ontbloot, al moet op
sommige punten een wel eens hinder
lijk aarzelen tussen bittere ernst en
een komische behandeling van enkele
figuren worden geconstateerd.
\7ERBAZING wekt de mededeling,
' dat nog geen definitieve toelating
door de keuring kon worden verkregen.
Waarom deze film gevaarlijker zou
zijn voor de openbare moraliteit dan
Madchen in Uniform" en Acht
Madchen im Boot" en deze waren
dat ook volgens de keuring stellig niet
is niet duidelijk. Nog onduidelijker
is, waarom dit gevaarlijker zou zijn
voor de openbare moraliteit dan Rose
Marie" en Als de natuur roept", enz.,
enz. Moeten wij dan werkelijk geloven,
dat de natuur alleen maar spreekt op
de wijze van Janette MacDonald en
den mooien sergeant ? En zijn de goede
zeden dan werkelijk gediend met deze
vervalsing ? RenéClair, die toch wel iets
van film afweet en de film stellig een
goed hart toedraagt, heeft in dit verband
. in 1932 in Le Temps" de verzuchting
geslaakt: Waarom waakt geen cen
suur tegen stompzinnigheid, zoals er
maatregelen zijn tegen handel in
absinth en bedwelmende middelen?
Heeft de geest van een volk dan minder
waarde dan zijn lichamelijk welzijn?"
Wij zien hierin geen aanleiding om
uitbreiding van de keuringsnormen te
verlangen. Maar wel mogen wij aan
deze uiting de opmerking vastknopen,
dat een keuring averechts kan werken
in haar zorg voor de openbare morali
teit, als zij stelselmatig het surrogaat
toelaat en bezwaar maakt tegen een
poging om iets te laten zien van een
werkelijkheid, die er ook is.
OUDE SCHLDERIJEN BIJ DE BOER
Jan Engelman
Kunsthandel Do Boer, Amsterdam
OOK aan kunst, ook aan zeer
goede kunst, kan men zich
overeten. Een al te groote ver.
trouwelijkheid met het sublieme, rooft
daarvan het geheim. Men moet niet
lederen dag symphonieën van BeetJ
hoven hooren, dan verliezen zij hun,'
glans en hangen aan den binnenachtcM
kant van uw schedel als een Gassen»
hauer. Wie een uur lang verzen v
Shelley heeft gelezen, moet vervolge
gaan wandelen of zwemmen. En wie v
dezen zomer zijn vacantie besteedt, r
alle tentoonstellingen die van bela
zijn in ons kleine land serieus te
zichtigen, kan na zijn omzwerving
schilderijen, beelden, gobelins en -ir
tieke kasten niet goed meer verdraf ei
C'est trop, Apelle !
MAAR naar n huis van vertrou^
gingen onze schreden toch na
welgemoed. De kunsthandel P. de Bc*
aan de Heerengracht zorgt gewoor lid
voor de specerij, die den maaltijd "
tentoonstellingen kruidt: er zijn <L
bekendheid verdienende schildetije
van bijzondere meesters en bijzond«
schilderijen van meesters die bekent1
heid reeds lang genieten. Men loopt <
niet de platgetreden paden, doch s
uit op vondsten, die het geijkte ia
vullen en misschien ook wel tot h
ijken uitnoodigen.
De bijzonderheden van de zone
tentoonstelling bij De Boer zij t
verschillenden aard. Ten eerste is
de ontdekking van twee schilde ije
van den tot nu toe legendaris hs
meester J. J. den Uyl. Men kendt zil
faam en zijn invloed onder de stilh ve
schilders der zeventiende eeuw, :na
men had geen werken gevondei <
zijn signatuur droegen. Dit was a;e
wonder, want de schilder teeke ui
[jjr. werk op bijzondere wijze, n.l.
iot een uil aan te brengen op het
Inwerk, met het jaartal eronder,
et alsof het 't merk van het tin was.
heer De Boer heeft het ontdekt, en
zal men wel meer stillevens aan
: Uyl gaan toeschrijven. Ze zijn
fraai, mooier dan die van Heda,
, ;g en groot van bouw, edel van
Ft\.r: een zuivere weergave van
o> ijes op borden, glazen, tinnen
BH. en en superbe geschilderd taf
elin- n, een weergave die ook innerlijk
[en. is, wat de geheele compositie
Itr pt. Men denkt er vanzelf bij aan
reene, late stillevens van Floris
fcrs' -f en hun geresigneerden toon.
et -illeven van W. C. Heda op deze
nstelling verbleekt erbij, maar
landhaaft zich het kleine zuivere
'an Walscapelle, met het
hel|rs' blauwe lint dat men ooit
gecozag.
5 een zeer innig Damesportretje
17e eeuw, van een onbekende,
Delftsche School vermoedelijk,
n die uitingen welke ons heel
aren eenvoud en aandachtige
:u i beschouwing van de voorouders
te t voor oogen brengen. Een zedig
ie uit de solide burgerij, een
ofd als een ei, het voorhoofd
genk rd, de witte kraag over de
rs als een harnas en de
rechternd, ;'.et maar een zweem van
ma!risn;-\ op de rok. Maar welk een
nde. van simpele glorie! Het is
?lijk, zoo zacht en zuiver als
vr ;ch is geschilderd en hoe daar
ten ? voerde mond in staat als een
ch-;..>de vrucht. Argeloosheid en
eten iheid de beste gemiddelde
en an de kunst uit die dagen.
in tegenstelling tot dien
Hol, lat; schen eenvoud, staat de trots
et st k met den Spaanschen Christus.
f et v 'n Luis de Morales, el Divino,
my. ieken schilder uit Badajoz in
HET VIERDE TMTSR-FESTIVAL
Moskou?leningrad
1-10 September l»3tt
DE prospectussen en enkele p .10
graphieën van het vierde fhd
ter-Festival in Moskou
eningrad liggen voor ons.
Wij kennen het Russisch T» on
uit den tijd van Stanislawski. Daa g
niets boven. Van hetgeen daarop % ol|
drong de uiterlijke kant tot ons do
de trappen en synthetische te >n«
aanduidingen en wij hoorden v; n
genen, die de drie vorige Festivr Is
zochten, over de bereikte resultaten,j
zagen hier en daar een zwakken af gla
De van Rusland uitgaande hf rnit
wing van het tooneel te verbind' n
trappen en acrobatiek alleen, i > ~
onrechtvaardig als van Cordon '
te spreken, als den brenger der ;
mime in gordijn-decors. Bij het
Theater-Festival zal men zeker \ un
vaststellen, welk zaad opgeko-nen
en thans als product meetelt, n uit
lijk alles vasten vorm kan hebben
kregen en de inhoud weer hoofd
moet zijn geworden, los van derorai
experiment en propaganda.
Toen het Deutsche Theater na l
Otto Brahm en onder Profess >r I
Reinhardt in 't algemeen bloede,
Fransche zich bewoog tussci'-enj
eeuwenoude tradities van Le -ht|
Frangais en de vernieuwingen
Antoine LugnéPoe, daarna
Batty^Pitoëff, het Engelsche
voortreffelijk individueel actoi-t
ger's spel bood, maar een groot te
_ aan ensemble-spel uitwees, en '
rijk zijn Burgtheatertraditie
hield, met zijn Vele uitzonderlij*!
eerste krachten, en ten slotte Neder
pogingen deed een soort traditie te ?'
ten, was het Russische theater
PAG.
i aa; aller spits onder Stanislawski,
het individualistische-zielkundige
mbl spel tot een uitvoerigheid en
heid opvoerde, die de verfijnste
verens Bevredigde en een ieder
ontde. Maar hoe staan wij er nu voor?
i Bei ijn tracht men, sterk gesteund
' de egeering, met groote spelers
Ir Gvstav Gründgens esn
tooneelBt 01. te bouwen, die streeft naar
uitbu ten van de grootst mogelijke
:nn en het daarmee te bereiken
P'i ijs schaft de laatste tradities
et heatre Francais af en streeft
jk .iet meer naar een opbloei;
ze 'heaters zijn gesloten, het
geoi. amusementspubliek is naar
iosc op verhuisd.iveleartisten naar
tevu> 5 en Cabarets. Engeland is
, op zoek naar long-runs
on. uk van the commercial
theadoch ensemble-spel en
alge,ie stegen inmiddels zeer aan
? .n Holland is bekend!
Rusland? Het zal ontzaglijk
i zijn te zien, waartoe het
dit land geleid heeft, nu het
en ijo.->r het volk werd gegeven en
o ver mogelijk van het
cul?idueele moet afwenden,
ar 'e diepste en primitiefste
!]e>- -rijpen.
hedendaagsche Russische
pr e- i, zij het dan ook tijdelijken
uitj; ng van de cultuur van een
8r< P beteekenen, terwille van
van den grootsten gemeenen
eschaving der gemeenschap,
t dit 'ooneel voor kunstzinnigen
.anden niet het zelfde
waarft inhoudt ? Of zou de nieuwe
Rusge dichte de oude Russische
d > kunst nog verrijkt en
verEDUARD VERKADE
30b9
Estramadura? Dan heeft het in ieder
geval niet veel van zijn
gothischverstorven, nog primitief aandoende
Pieta's en Madonna's, die koning
Philips onvoldoende vond toen hij zijn
Escorial wilde versieren. Maar mis
schien heeft hij eens willen uitrusten
van het genre, waarin hij zijn bestel
lingen kreeg, en toen dezen uiterst
individualistischen Christus geschil
derd, zoo opmerkelijk door zijn geest
en attitude, dat men hem nergens mee
kan vergelijken. Hij gaf den Heiland
als een grand-seigneur, die zijn eigen
lijden zit te beschouwen alsof het om
een allegorie ging. Breng u even een
ernstig en droevig lijdenden Christus
van Geertgen tot Sint Jans in de her
innering, en ge ziet hoezeer landaard
en volkskarakter in de schilderkunst
den stijl kunnen beïnvloeden. Hier is
niets van een man die door het lijden
wordt verscheurd en ook niets van het
bovenmenschelijke en hiëratische, dat
de Passie styleert en op een geheel
geestelijk plan stelt. Het aangrijpende
van dit schilderij is juist, dat het zoo
uiterst menschelijk blijft. Maar het
lijden gaat zich voltrekken aan een
superieur mensch, die geheel over de
vrees heen is, en met een prachtig
dédain de emblemen der foltering zit
te bekijken. De hautaine uitdrukking
van het gelaat, het steunen van den
met doornen gekroonden kop door de
linkerhand, het nonchalante afhangen
van den rechterarm en de aristocra
tische rechterhand, de gekruiste
beenen onder het exquise blauw-groene
kleed dat alles is verbijsterend
onconventioneel en ongemeen.
Fraai is ook de Jan Mostaert, een
illustratie van het evangelie van
Mattheus (hoofdstuk 4, i?n), de beko
ring van Jezus. De primitiviteit van de
voorstelling gaat onder in de edele
kleur en in de weidschheid waarmede
het landschap is geschilderd. Deze stijl
is al heel wat verder" dan die van het
Kruisdragings-paneel, dat men aan
den Meester van het Heisterbacher
Altaar wil toeschrijven. Men vindt
werken van dezen schilder, een duide
lijk leerling van Lochner, te München
en te Augsburg. Het onderhavige pa
neel was vroeger in het Wallraf
Richartz Museum te Keulen, waar men
het toeschreef (en het lijkt juister) aan
een ander dan den nogal lineairen"
meester van het Heisterbacher Altaar.
WAT te kiezen uit het vele, dat
verder tot schrijven uitnoodigt?
Het nobale mansportretje van
Aldegrever moet vermeld worden; de koele
jongensbeeltenis van De Keyser; de
landschappen van den Franeker burge
meester J. S. Mancadan (hij reisde in
het Zuiden, maar zijn Hollandsche
landschap is het fijnst); het vroege
strandgezicht van Van Goyen, met de
boeiende stoffage, en zijn IJsgezicht
met het hockeyspel en de sneeuw die
valt; het uitnemende kleine
knapenportret van Frans Hals, waarvan de
penseelstreek weer zijn formidabel
schilderschap bewijst. En ten leste het
kostelijke IJsgezicht van De Momper,
dat een symphonie in groen is,
droomverloren, een wereld onder een klok,
waarin alle geluid van verre komt en
de natuur een dronkemansgebed schijnt
te houden.
Zoo is er veel merkwaardigs, van de
zelfkanten der schilderkunst. Een der
merkwaardigste schilderijen van De
Boer hangt in Boymans te Rotterdam,
de Schepping van Eva van Jeroen
Bosch, een zeer mooi paneeltje, dat
verhalend is als een vreemd sprookje.
BIJ DE FOTO'S
Boven: Ecce Homo" van Luis de Morales
Onder: Stilleven van J. J. Den Uyl
(Kunsthandel De Boer, Amsterdam)
\