Historisch Archief 1877-1940
T "* '-?'.
p
'
Ka
en
hooi
dan
bovt
Tot ;
uitgaven dan geraamd waren. Deze
blijken thans voor het fonds, waar
uit de gemeenten een deel van de
uitgaven voor de werkloosheidszorg
vergoed krijgen, over het vooraf
gaande jaar (1935) reeds is3 4 millioen
te bedragen. Het blijkt dus wel, dat
wij nog steeds in den vicieusen cirkel
zitten van budgetaire aanpassing,
inschrompelend economisch leven en
verminderde rijksinkomsten, waar wij
niet dan door een, met behuln van
credietverruiming gestimuleerde, eco
nomische opleving, uitkomen. Het
buitenland, m"t uitzondering van Zwit
serland en Frankrijk.die dezelfde politiek
hebben gevoerd, vertoont die opleving
ook inderdaad.
MINISTER SLINGENBERG'S POGING
om met behulp van den nood der
werkloozen de huren omlaag te schroe
ven, deze merkwaardige proeve van
deflatie-politiek, heeft slechts in de
groote liberale pers toejuiching gevon
den en de regeering is dan ook voor
den algemeenen aandrang bezweken
en heeft een uitstel van veertien dagen
of een maand in uitzicht gesteld om
een nader overleg mogelijk te maken
tusschen minister Slingenberg en de
groote gemeenten. Ondertu:schen zal
ook de Eerste Kamer in het openbaar
over deze maatregelen kunnen beraad
slagen. Alles mogelijkheden voor een
eervollen terugtocht van de regeering.
Terwille van het lot van vooral de
skilled labour"-werkloozen is het te
hopen, dat zij zich deze gelegenheid
niet laat ontgaan. Werkloosheid is
toch reeds een zeer deprimeerend lot;
en het gevoel werktuig tézijn om de
huisbazen te dwingen, zal het gevoel
van alleen-maar-object te zijn zeker
zeer ongunstig beïnvloeden.
De groote invloed dien de arbeid op
den menschelijken geest heeft, wordt
veel beter beseft door de organisa
toren van een werkkamp voor te
reclasseeren jeugd. Men beseft daar,
dat veel vergrijpen bevorderd zijn door
het ontbreken van arbeid en heeft
gegronde hoop door een combinatie van
tucht en arbeid jonge menschen weer
sociaal bruikbaar te maken.
OVER HET INCIDËNT-DE HOOG in den
Volksraad beginnen nu langza
merhand voldoende gegevens binnen te
komen om n over de toedracht n
over den achtergrond wat te kunnen
zeggen. De heer De Hoog is leider"
van het Indo-Europeesch Verbond, en
heeft zich in heftige bewoordingen in
den Volksraad beklaagd over de achter
stelling van de Indo's en daarbij aan
gekondigd de regeering niet meer te
zullen steunen. Zijn groep, die tot voor
kort altijd een van de meest
gouvernementeele" behoorde en daarbij nauw
samenwerkte met de Vaderlandsche
club heeft nu ook tegen de begrootin
gen voor defensie en financiën gestemd.
Men heeft aan deze gebeurtenis hier
eerst weinig aandacht geschonken,
omdat Aneta al het opmerkelijke uit
het Volks raad-ver slag had weggelaten.
Eerst uit het Indische perscommentaar
bleek, dat iets bijzonders was gebeurd:
groot enthousiasme bij zijn aanhangers
die in overprikkelde crisisstemming
verkeeren. Groote verontwaardiging
bij de overigen.
Waardoor zijn zijn aanhangers ge
prikkeld ? Eenerzijds zijn van velen
hunner de salarissen verlaagd door de
differentiatie naar standplaatsen; an
derzijds is hun aandrang om grondei
gendom te mogen verwerven, afge
wezen in het belang der inheemschen.
Over het algemeen heeft deze bevol
kingsgroep echter niet meer te klagen
dan een andere en de protesthouding,
die zij aanneemt riekt wat erg naar
belangenpolitiek. Bij een psychologisch
juisten aanpak kan deze groep echter
even gauw weer bijdraaien, als zij zich
losgemaakt heeft. En dat is iets wat
aan den nieuwen G.G. die dezer dagen
scheep gaat wel is toevertrouwd.
GUERILLA IN DE KEUKEN
Zelf boter" maken
De huisvrouw blijkt zich niets
meer aan te trekken van sociale
redeneeringen, zij past aan.... en
de overheid staat machteloos.
DAAR wordt een stille strijd ge
streden in ons goede vaderland,
een strijd die weinig gedruisch
maakt en somwijlen tot kleine
geniepigheidjes leidt: ik bedoel de guerilla
tusschen consument en agrarische
crisis-overheid" (waarmede niet gezegd
wil zijn, dat deze overheid er een van
speciale orde is, los van recht en wet,
al heeft het er vaak den schijn van!)
Wanneer men ons tèch al in
zoovele mootjes en reepjes gesneden
volk wil verdeelen in producenten en
consumenten van inlandsche agra
rische producten, waarbij steeds in het
oog moet worden gehouden, dat de
eersten in dit geval óók tot de laatsten
behooren .. .., dan moet het opvallen,
dat zij n ding gemeen hebben, nl.
de ontevredenheid. Deze moge als
vegetatiebodem voor nieuwe denkbeel
den haar waarde hebben, als hoofdken
merk van gansch een volk zijn er steek
houdende bezwaren tegen in te voeren.
De producent, dat is de boer of de
tuinder, is hoogelijk ontevreden over
den prijs, die hem ondanks talrijke
crisismaatregelen, voor zijn producten
wordt betaald. En aan den anderen
kant gromt de consument, voor zoover
hij niet zelf tevens agrarisch producent
is, dat die zelfde crisismaatregelen hem
het leven zoo duur maken. De vraag
is nu: wie heeft gelijk"?
Wanneer men een blik werpt op de
indexcijfers der landbouwproducten,
waarin de werking der diverse steun
maatregelen is verdisconteerd, dan
blijkt, dat de prijzen der akkerbouw
producten gemiddeld een derde deel
lager zijn dan vóór den oorlog en zelfs
de helft lager dan vóór het begin der
crisis. Voor zijn tarwe b.v. ontvangt
de boer, als gunstige uitzondering
precies den zelfden prijs als in de jaren
1910 tot 1913, maar dit is nog slechts
van korten duur, want voor den oogst,
die thans te velde staat, zal deze prijs
met een tiende deel worden verlaagd.
EEN ander voorbeeld: de veehouder
klaagt, dat de gesteunde prijs voor
zijn industrieel verwerkte melk be
neden zijn productiekosten ligt en om
gekeerd klaagt de consument, dat zijn
boterprijs aan den hoogen kant is,
althans zeker niet bespottelijk laag
en in elk geval aanzienlijk boven de
productiekosten.
Wederom hebben beiden gelijk. Een
gemiddelde melkprijs van 4 a 4", cent
is te laag en staat niet in verhouding
tot een binnenlandschen
groothandelsprijs der boter van ? 1.40 a ? 1.50 per
kilo. Op zich zélf is deze boterprijs,
ondanks een belasting van tachtig a
negentig cents, waarlijk niet hoog te
noemen, in ernst en gemoede. De
prijs is nl. ongeveer een derde deel lager
dan vóór de crisis l
De verklaring van het feit, dat de
boer klaagt over zijn melkprijs, terwijl
de consument toch een zeer loonenden
boterprijs betaalt, is wederom zeer een
voudig: via de binnenlandsche con
sumptie van boter (margarine en
vetten) moet alle melk worden ge
steund, kaas, melkpoeder, geconden
seerde melk en exportboter. En voor
die producten wordt in binnen- en
buitenland gén loonende prijs betaald l
Er bestaat dus slechts een gedeeltelijk
verband tusschen den industrie-melk
prijs en den binnenlandschen boterprijs.
Daar komt tenslotte nog bij, dat
gedurende de crisis, de productie
van melk, tegen de bedoeling en de
logica in, is gestegen in plaats van
gedaald, zoodat de opbrengst der crisis
heffingen over een zér groot quantum
melk moet worden verdeeld. Deze
productie-stijging mag en kan niet
worden herleid tot een steunbelastheid
der veehouders: zij is een gevolg van
het vooral in den beginne strak door
gevoerde stelsel van steun aan
landbouw-producten, in plaats van een
steunend saneeren van het organische
complex der gehéle bodem-productie.
Reeds werd opgemerkt, dat de prijs
van boter, hoe zwaar ook procentueel
belast, een derde deel lager is dan vóór
de crisis; boer en consument kunnen
elkander dus, wat dat betreft geen
verwijten maken: de prijs der in het
eigen land verbruikte boter is loonend
voor den boer en aangepast" voor den
consument.
Wat anders echter staat het met de
margarine; de prijs daarvan is relatief
hooger geworden vergeleken bij boter.
Doch daarnaast bedenke men, dat de
consument en dan speciaal de
minst draagkrachtige aan den
anderen kant zekere voordeelen geniet,
in agrarisch crisisverband. In de laatste
2' a jaar is voor werkloozen en
behoeftigen niet minder dan 50 millioen
kilo blikvleesch beschikbaar gesteld
voor 35 cent per kilo. Dit was moge
lijk als gevolg van een agrarische
crisismaatregel, nl. het afslachten van
overheidswege van een kwart millioen
koeien. Verder is de kaas een
volksvoedsel bij uitnemendheid onbelast
en daardoor spotgoedkoop, nl. 60"
lager in prijs dan vóór de crisis. Hier
maakt de consument dus wel degelijk
crisiswinst" ten koste van den boer.
Evenmin mag uit het oog worden
verloren, dat eieren en groenten onbe
last en daardoor zeer goedkoop zijn,
terwijl ook de prijzen van
varkensvleesch en aardappelen laag mogen
worden genoemd, vooral wanneer men
de distributiekosten buiten beschou
wing laat. Wanneer men dan ook de
totale rekening opmaakt, dat kan en
mag de consument niet spreken van
de looden lasten der
landbouwcrisismaatregelen" en het kan zijn nut
hebben, dat hij zich dit eens duidelijk
realiseere, in plaats van uit gewoonte"
elkander na te zeggen, dat deze maat
regelen zoo onbillijk zwaar drukken.
Zender deze maatregelen ? welke
groote bezwaren er in verdeelend en
saneerend verband ook aankleven
zou een onzer belangrijkste bronnen
van volksbestaan, de bodem-productie,
tot een chaos vervallen met alle
funeste economische, maatschappe
lijke en andere gevolgen daarvan. En
ook dan zou in den een of anderen
vorm hulp noodig zijn, om in dien
ondenkbaren noodtoestand te voor
zien l
Officieel is trouwens berekend, dat
de gezamenlijke agrarische crisis
maatregelen de kosten van levens
onderhoud met 6 a 8",, hooger houden
dan zij zouden zijn in het hypothetische
geval, dat ze alle konden worden afge
schaft zonder gevaar voor onze natio
nale samenleving en zonder dat in
anderen vorm sociale of andere steun
gegeven zou moeten worden aan de
exploitanten van den grond en hun
arbeiders.
aankoop een bepaalden prijs te betalen,
maar niet.. .., om te koopen l
Deze guerilla, die niet steeds ge
schikt is, om het gezag voor de overheid
en haar voorschriften te verstevigen....
een gevaar op zich zélf l is in
den laatsten tijd plotseling fel opgelaaid
en het lijkt er zeer veel op, dat de zich
aanpassende" consument in een zeer
belangrijke terreinstrook, nl. die der
spijsvetten, een belangrijke en niet
geheel meer ongedaan te maken over
winning heeft behaald. Wat toch is
het geval? De burger, die slechts de
keuze heeft, om boter van ? i.óo a/1.70
of margarine van ? i.io a ? 1.20 per
kilo op zijn brood te smeren, is eenigen
tijd geleden tot de ontdekking gekomen,
dat hij met behulp van plantenvet, sla
olie en room of karnemelk zélf mar
garine kan brouwen, die hem dan op
55 a 60 cents per kilo kwam te staan.
Deze besparing van gemiddeld 50 a
55 centen werd voor een zeer belangrijk
deel (i 7o°i,) veroorzaakt door het
feit, dat de fabrieksmargarine, waar
doorheen bovendien 10% boter moet
zijn gemengd, aanzienlijk zwaarder is
belast dan de som der grondstoffen van
het in de keuken tezamengeflanste pro
duct. De overheid in deze het Land
bouwcrisisfonds derfde dan ook
rond acht stuivers voor elke kilo fa
brieksmargarine, welke door de huis
vrouwen werd vervangen door
eigengemaakte. Weliswaar is deze zeer
voordeelige bereiding verboden en straf
rechtelijk vervolgbaar, maar.... zij is
tevens oncontroleerbaar ! En toen een
officieus maandblad, uitgegeven door
het departement van Sociale Zaken
in de groote goedheid des harten, doch
klaarblijkelijk niet op de hoogte van
de strafbaarheid, uitvoerige recepten
en kostenberekeningen publiceerde,
terwijl ondernemende zakenlieden een
voudige toestelletjes gingen verkoopen
die het margarine maken nog verge
makkelijkten, toen is de consument,
zich niets aantrekkende van sociale
redeneeringen, noch van strafbepa
lingen, zich op groote schaal gaan
toeleggen, op dit clandestien bedrijf!
De rumor rondom de houding van
Sociale Zaken" zorgde bovendien voor
extra-propaganda.
NIETTEMIN houdt de tot steeds ver
der gaande bezuiniging gedwon
gen, althans daar steeds op gespitste con
sument met al deze redeneeringen van
sociale billijkheid en maatschappelijk
belang gén rekening! Bij elke crisishef
fing probeert hij, om door de mazen van
het net heen te sluipen en dit geeft
de guerilla, waarvan in het begin werd
gewaagd. Want voorop sta dat men den
consument wél kan dwingen, om bij
DE regeering heeft nu onlangs een
tegen-aanval gedaan: de fabrieks
margarine (en noodzakelijkerwijs ook
de boter) werd door accijnsverlaging
goedkooper en plantenvet en slaolie
zeer veel duurder gemaakt. Een een
voudige rekensom leert echter, dat
hierdoor het voordeel voor de huisvrouw
slechts is verminderd van 5°&? 55 tot
40 a 44 cents, dus in elk geval nog groot
genoeg, om er lustig mee te blijven
, dóórgaan !
*? Wanneer men aan den anderen kant
bedenkt, dat om deze betrekkelijk
kleine inkrimping van het profijt voor
de regeering moest worden bewerkt
door zeer rigoureuze maatregelen (de
olie- en vetaccijns werden met resp.
67 en 63% verlaagd), is het duidelijk,
dat het haar practisch onmogelijk zal
zijn, om langs dezen weg den consu
ment weer in zijn hok" te brengen.
De fabrieksmargarine sterk in prijs te
laten dalen, gaat al evenmin, want
dan moet de boteraccijns in de zelfde
verhouding volgen en met dat alles
zouden zulke groote bedragen aar
heffingsopbrengst gepaard gaan, dat
ook dit practisch onmogelijk is, even
als... .het doen post vatten van eet:
overheidsdienaar in elke keuken
De consument is dezen keer dus door
gebroken en het ziet er niet naar uit
dat de overheid hem weer terug za
kunnen drijven, welken maatregel zi
ook toepast, want men vergete niet
dat plantenvet en slaolie artikelen zij r
van dagelijksch gebruik en slechts ir
den laatsten tijd mede worden gebruik
voor verboden doeleinden.
Zoo staan ook hier weer theorie en
practijk lijnrecht tegenover elkander.
P. H. LAAGLAND
PAG. H DE GROENE No. 3090
TDe reportage van de week
STATION-SPUISTRAAT
R
RRRRR ! !
Ja hallo".
..Amerongen voor U, mijnheer" aldus de
Amsterdamsche telefoonjuffrouw.
Mijn gezin dus, dat bij dit Stichtsche plaatsje de
vacant ie doorbrengt. Waaraan zou ik dat onver
wachte gesprek te danken hebben?
De gansche inhoud van het gesprek zal ik U niet
verklappen, maar het zakelijke deel komt hierop
neer, dat nu het weer ineens zooveel warmer is
geworden en er in de buurt van Amerongen een
voortreffelijk strandbad blijkt te zijn, er bij mijn
afstammelingen een groote hausse in zwempakken
en andere badartikelen is ontstaan. En of vader
niet kan zorgen, dat ze morgenochtend die
zwemrommel krijgen?" en na eenige liefdesverklaringen
bij voorbaat, omdat ik mijn bereidwilligheid betuig,
is het gesprek beëindigd.
Maar dat is gemakkelijker beloofd dan gedaan.
Hoe krijg ik die dingen daar nu zoo, gauw?
Amerongen ligt niet niet aan den trein zoodat ik het
zelfs als expresgoed niet in een dag over" krijg.
Een bode dus: er zal misschien wel een
vrachtautodienst in die richting zijn. En aangezien de telefoon
gids op dit punt geen duidelijke aanwijzingen geeft,
ga ik zelf maar eens even op zoek in de richting van
de Spuistraat, waarvan ik een vage voorstelling heb,
dat er nogal wat vrachtauto's plegen te staan.
AMSTERDAM, Spuistraat....
Maar dit is geen straat meer. Dit is een
volledig station voor vrachtauto's, die zich langs de
trottoirs (pardon: perrons) verdringen, volgeladen
worden, wegrijden. En onmiddellijk worden hun
plaatsen door een volgenden wagen ingenomen.
Daar komt zoo'n goederentrein op gummibanden
recht op mij af. Nu goed rechtshouden anders
krijgen we een botsing en even goed doortrappen
om een gaatje te vinden waarin ik kan uitwijken om
de vrachtauto, die achter mij haar claxon op na
drukkelijke wijze laat hooren, te laten passeeren.
Rrrang ! Een meisje van een jaar of acht, aan
moed;r's hand ontsnapt, heeft vóór mijn tegenligger
langs willen oversteken en komt nu onzacht met
mijn fiets in botsing. Tranen <?n een bloedende
lip.... (mijn achtervolger heeft gelukkig goede
remmen gehad en ze tijdig gebruikt); snel met
fiets en kind naar het trottoir, waar eenige expli
caties aan de moeder mijnerzijds en een glas water
van een winkeljuffrouw, die dergelijke ongevallen
kennelijk geregeld bijwoont, het incident besluiten.
Wat doe je ook met een fiets op een stations
emplacement" vraag ik mezelf af, moesten we dit
gebied maar niet liever aan d* vrachtauto's laten?"
Maar ik moest er voor de vrachtdiensten zijn en het
blijkt me straks, als ik even moet wachten en den
tijd dood met een kleine verkeerstelling, dat mij aan
doorgaand verkeer in vijf minuten toch nog 184
fietsen en ij personen-auto's passeeren. Dat wil
dus zsggen resp. 3000 en 200 ruim per uur. Volledig
station is deze straat dus nog niet, maar ik zelf
neem mij heilig voor, om als het eenigszins kan (?.e
Nieuwe Zijds Voorburgwal te verkiezen.
Een dienst op Amerongen is gauw gevonden. Bijna
alle diensten staan met elkaar in contact en kennen
aansluitingen op en verbindingen met plaatsen,
dis ze zjlf niet aandoen. Ook zijn er kantoortjes
waarbij geheele combinaties zijn aangesloten, zoodat
minstens een zestigtal plaatsen bereikt worden van
dit ne vieze hokje in de Spuistraat uit. En ten
slotte vind ik zelfs een dienst, die Amerongen
driemaal per dag aandoet. Voor een paar dubbeltjes
wordt het vurig gewenschte pak aan huis bezorgd.
HET probleem van deze combinatie straat-station
laat mij echter nog niet los. ,,Leidt dit overvolle
vrachtverkeer niet tot verkeersstremmingen?" vraag
ik aan een agent, die vlak bij mij geposteerd
staat. Het antwoord laat aan duidelijkheid niets te
wenschen; het blijkt, dat op de drukke uren, voor
al tusschen 4 en 6 uur 's middags omdat de lange
trajecten meestal 's nachts gereden worden
geregeld verkeersopstoppingen plaats vinden, die
soms wel tien minuten duren. En dat ondanks de
inhammen, die in het trottoir gemaakt zijn en on
danks een zeer streng de hand houden aan de
verkeersvoorschriften. Maar ja, als zoo'n bakbeest
van een twintig meter lengte in die nauwe straat
moet keeren, dan wordt het doorgaande verkeer
een paar .minuten vastgelegd en op drukke dagen
ze komen in September weer staat er dan al
gauw een heele file !
Een huiseigenares verklaart heelemaal geen last
van de drukte te hebben. Zij mag dat wel, zoo'n
druk vertier, en de chauffeurs zijn zulke leuke
jongens!
Een bedrijfsleider van een groote clichéfabriek
begrijpt echter maar al te best, waarom dezs juf
frouw zoo heelemaal geen last van die vracht
diensten heeft. Dacht dat dat oude krot van
haar anders nog iets waard zou zijn ? Nu huizen er
in dat perceel niet minder dan zestien diensten, elk
met een klein kantoortje, dat een behoorlijke huur
prijs opbrengt." Zijn eigen ervaringen zijn anders.
In kleuren en geuren komt het verhaal van wat
zich voor enkele jaren bij zijn fabriek heeft afge
speeld. De in het aangrenzende gebouw huizende
vrachtdienst had de hebbelijkheid om zijn geweldige
auto geregeld vlak voor de fabriek te posteeren. Het
gevolg was, dat de kleurendrukinrichting op de
onderste verdieping, die veel licht behoeft, geheel
verduisterd werd. Vriendelijke verzoeken, dreige
menten, niets hjelp. De politie had geen bevoegdheid
tot ingrijpen. Maar het bedrijf was zwaar gedupeerd.
Toen had de directeur een genialen inval: hij kocht
vijf handkarren en liet die m«t planken en kettingen
muurvast aan elkaar bevestigen en zette ze voor de
bedreigde ramen. Al spoedig kwam de eigenaar van
de vrachtauto's met hangende pootjes opdagen:
..Of er geen schikking te treffen was?" Natuurlijk
was dat mogelijk. Als hij maar kon garandeeren,
dat vóór halfzes geen auto's voor de ramen stonden,
dan zou hij buiten den fabriekstijd zijn wagens zoo
mogen zetten als hij wilde. En nooit hebben wij
meer last gehad, behalve een keer nog een heele
uitstalling vrachtgoederen voor onze deuren. Je
kon er niet in of uit. Maar toen hebben wij een
jongen onze pui laten schoonspuiten.... En in
een oogenblik was alles voor het gespat gered !"
EENIGE dagen later hebben wij het geluk, hat
hoofd van de Amsterdamsche verkeerspolitie
te ontmoeten. En wij laten de gelegenheid niet
voorbijcc.an om hem eens over het vraagstuk van
Station Spuistraat" te interpelleeren. Commissaris
Bakker blijkt juist de rechte man hiervoor te zijn;
immers hij is voorzitter van een commissie die de
vraag in studie heeft of er op een andere plaats niet
een werkelijk station voor deze diensten te maken is.
De kwestie blijkt nl. reeds 15 jaar lang een
verkeerspuzzle te zijn, sinds den tijd, dat deze vrachtauto
diensten zich zoo reusachtig gingen uitbreiden. Er
zijn twee moeilijkheden: het gebrek aan ruimte
in de binnenstad, waar deze diensten toch gevestigd
moeten blijven, en voorts of er rekening gehouden
moet worden met de groote belangen van de betrok
ken huiseigenaars. Daarom is er telkens met vreugde
uitgezien naar een zich aankondigende uitkomst,
waardoor men hoopte, dat de opstoppingen wat
zouden minderen: een jaar of twaalf geleden begon
de regeering met een concessie-stelsel voor auto
bussen en iedereen verwachtte toen dat de vracht
auto's spoedig zouden volgen. Te meer verwachtte
de commissaris dit, toen het bestuur van de
vereeniging, waarin deze diensten in waren samen
gebracht zelf kwam klagen over de beunhazen"
en de afroomers". Maar aan den raad om zelf een
concessie-stelsel aan te vragen heeft de vereeniging
geen gevolg gegeven.
Toen gingen de spoorwegen klagen, en dachten
wij, dat er onder aandrang daarvan wel maatregelen
genomen zouden worden. Maar weer mis.... Toen
werden de bezwaren inderdaad ineens veel minder,
omdat men over de lange trajecten, Twente,
Maastricht, Groningen, algemeen 's nachts ging
rijden en de drukte zich samentrok op de late
middaguren. En thans, nu het weer onhoudbaar
gaat worden, is het wachten eigenlijk weer op de
staatscommissie onder voorzitterschap van prof. F.
de Vries uit Rotterdam, die wel binnenkort rapport
zal uitbrengen over de verkeerscoördinatie". Het
blijkt nl. wel dat andere landen ons daarbij ver vóór
zijn: zoo is in Duitschland de regeling zoo, dat de
vrachtdiensten de trajecten loodrecht op de spoor
lijnen voor hun rekening nemen en het locale
verkeer, doch dat zij daarbij ook voor den af- en
aanvoer van en naar de stations zorgen. In Engeland
is een stelsel van kringen waarbinnen concessies
verleend worden. Enz. enz. In afwachting van dit
Nederlandsche rapport is het nu wel heel moeilijk
om groote kosten te gaan maken voor een geheel
onberekenbaar aantal auto's. Er zijn er nu onge
veer .... 300. Excusez du peu ! Maar het is mogelijk
dat er maatregelen worden genomen waardoor ze
sterk verminderen. En als men nu een groot terrein
gereed gaat maken met perrons en overkappingen
en nette kantoortjes en het blijkt over tweederde
van de diensten omgeslagen te moeten worden,
dan wordt dit cf een strop voor de ondernemers of
voor de gemeente. En geen van beide kunnen die
thans velen.
En" zoo spreken wij tenslotte de vraag uit, die
ons op de lippen brandt, welk terrein komt er dan
wel voor in aanmerking ?" Het blijkt, dat het terrein
van de oude groentemarkt tegenover de Nassaukade
ernstig overwogen is, maar daar komt ook al het
nieuwe Politiebureau en misschien ook de brand
weer en het is de vraag of er dan nog een plaatsje
over is.. .. Bovendien is het weer dichtgooien van
dat water een vrij dure geschiedenis. Commissaris
Bakker kan dus ook weinig definitiefs zeggen,
voordat de commissie-De Vries gereed is. Maar dan,
zoo wenschen wij elkaar toe, zal er zich hopenlijk
toch een gelegenheid voordoen om Station-Spui
straat te .... spuien". G. A.
?
«T*
De drukte in de Station-spuistraat; het ri/Wie/verfceer in ~ten benauwde situatie
De handkorren, waarmede een clichéfabriek zich wapende tegen de
schaduw der vrachtauto's