Historisch Archief 1877-1940
DE SCHILDER CÉZANNE
Conrad Kickert
Xaar aanleiding van de C
xanne-tentoonstelllnK, Parijs 108»
OVER Cézanne valt niets nieuws
meer te zeggen. Van de uiterste
verguizing tot de onzinnigste
bewondering zijn zijn schrijvers ge
raakt. Nu is het oogenblik daar, zijn
plaats te bepalen.
Er zijn schilders die als torenspitsen
zijn van de cathedralen der kunst. Zij
zijn hoog in den hemel en zeer onbe
reikbaar, zij zijn fel en gespannen en
als degenflitsen lichtend. Zoo
Delacroix, zoo Renoir, zoo Van Gogh.
Uitersten, waarop niet voort te bouwen
is.
Anderen zijn als fundamenten. Zij
zijn bases, solide, breed naar vele
zijden, zware muren die velerlei torens
kunnen steunen. Zoo Cézanne.
Want allen die na hem kwamen,
fauves, cubisten, realisten, mits zij
constructeurs wilden wezen, beriepen
zich op hem, den bouwmeester van
de grondslagen der nu levende kunst.
De van leven trillende, van
frischheid klaterende, van ongebonden
zonjool schaterende Impressionisten.heb
ben de kunst evenveel kwaad
als goed gedaan. Na een volle vrijheid,
die naar anarchie ve rdwaalt, komt
weer de discipline van de orde, de
»re-actie van de classicus tegen een
vrijgevochten blijheid.
Waar Monet, na Jongkind, met
Pissarro, Lisley, Renoir, en Manet
op 't laatst, de natuur overgoten
met hun juichend licht en sprankelende
toetsjes, kwam Cézanne bedachtzaam
maar levend, hevig, fel, bedacht
zaam terug tot de constructie.
Deze wilde kerel was een schuchtere
zoeker die veel hervond van de ver
geten waarheid dat kunst is: Orde
scheppen in de natuur. Hij, een van de
heel weinige Zuidelijke schilders van
Frankrijk, met zijn Italiaansch bloed,
die nu eens niet kwam uit het Franki
sche Noord-Westen, was de bewuste
Latijn, de bouwheer en al de matelooze
bewondering van de lateren is te
verklaren uit de onbegrensde dank
baarheid ons weer een grondvest gemet
seld te hebben.
DIT is Cézanne in dezen tijd.
In alle tijden gezien, komen
reserveerende gedachten op. Ik weet,
het genie is niet handig". Waar de
hand door heroïsche n hartstocht ge
dreven wordt, daar zal de hand beven
en trillen. Waar de vizie van den geest
goddank belangrijker is en blijft dan
alle kunnen van het métier, waar de
passie de hand meesleept over de
burgerlijke correctheid van de
teekening, waar de geestelijke houding
van een voorwerp een hooger probleem
stelt dan de waarlijke, daar staat geen
schilder stil bij de benepen
net-echtheidengeen zwaar bewogen hand houdt
zich tegen wanneer de passie davert.
Echter: in de groote tijden, toen het
schoone Evenwicht niet verbroken was
geweest, toen machtiger kunnen de
felle handen lichter stuurde, toen ver
vorming van lichamen en dingen
bewust, opzettelijk en doodnatuurlijk
waren om de expressie krachten te
geven, en niet, als vaak bij Cézanne,
uit onmacht voortkwamen, toen is
een kunst van hooger Orde geschapen
waar Cézanne zich zeer wel van bewust
was, onder te zijn gebleven, zooals
wij 't allen, och armen, wel van ons
~zelf ook weten.
Vijftijg jaren na een schildersleven
valt de historische belangrijkheid van
zijn roeping als hersteller weg tegen
zijn absolute belangrijkheid, relatief
tot zijn meesters. Zijn meesters, eerst
Daumier, later Manet, Greco, altijd
Delacroix, heeft hij nooit overtroffen,
zooals hij mijlen zijn tijdgenooten,
Boven: Cézanne: Vastenavond
(Museum te Moskou)
Onder: Stilleven
(Collectie Gaston+Bernheim de Villers)
en l
hooc
dan'
bovc
Tot C
behalve Van Gogh, voorbijging.
Om toch weer Cézanne's plaats te
bepalen in onzen tijd, zij het mij vergund
mij te begeven in den gevaarlijken onzin
van groote menschen uit te wegen
tegen elkander. Deze beide wilde en
beide schuwe wezens in 't lieflijk land
van Aix, deze twee groote heroën
boven Gauguin, waarvan Cézanne
steeds meer de fijne bezinnende wordt
en Van Gogh steeds meer de onstuimige
menschelijke. En zij het toch gezegd,
dat zonder de onuitroeibare liefde voor
't eigen ras mee te laten spreken,
mijn hartstochtelijke voorliefde gaat
naar de diep ontroerende
menschelijkheid die alles omwierp, en mijn
eerbied naar den hoogen geest die alles
recht zette.
WAAR de techniek is: de geza
menlijke middelen om den geest
in materie te vormen, waar de techniek
dus door den geest, de persoonlijkheid
beheerscht wordt, daar heeft niet
alleen elke sterke persoonlijkheid zijn
eigen sterke techniek, maar het ont
wikkelen van een schilderswezen is
in zijn opeenvolgende technieken te
onderkennen. In tegenstelling met
Van Gogh die betrekkelijk bedaard
begon en steeds wilder en woester
eindigde, begon Cézanne met uiterlijk
geweld en eindigde in rijpe wijsheid
met fijne en oneindige verscheiden
heid in zijn sterke teederheid. In den
aanvang metselde hij met zware
brokken mestoetsen. Maar reeds zeer
krachtig, een uitgelaten Daumier,
een on-mondaine Manet, met meest
alleen zwarten en witten. En wij,
die meenen mogen, misschien, iets
aan mestechniek mee gedaan te hebben,
staan vol bewondering voor de plasti
sche vormgeving, in de gelaten, wettnd
hoe moeilijk plastiek met 't mes is.
Onder invloed van Manet wordt de
toets iets vloeiender en geraken we
tot de periode van een wonderbaarlijk
stilleven van een zwarte pendule,
een roze schelp, een wit tafellaken,
een blauwe fond. En zelfs maakt ook
hij een ,,Déjeuner sur l'herbe" en twee
Olympia's".
Wat later sluit hij zich bij de Impres
sionisten aan. Monet, Renoir en Pis
sarro. Pissarro wordt zijn oudere
kameraad die hem de nieuwe techniek
van 't diverseeren der oppervlakte in
kleine chromatische tonen leert (1872.
Auvers sur Oise). Maar waar elk
genie altijd en voor alles een volledig
mensch is en zich geen etiquette laat
opplakken, daar wordt Cézanne in
deze periode dan weer romantisch, dan
weer realistisch, uiterlijk een correct
en burgerlijk heer, innerlijk een wilde,
passie-sterke, eenzame, violente, roman
tische woeste kerel vol teederheden
en oneindige aandachtigheid. Zijn
eenzaamheid dreef hem tot reizen
in Frankrijk, zijn menschenschuwheid
tot zich opsluiten in Aix, de wanhoop
over zijn onmacht tot het wegwerpen
van ontelbare on-affe en pas begonnen
aanzetten die nu, mooi ingelijst,
helaas voor zoo echt'' Cézanne gelden,
zijn hoogmoedige uitingen echter be
wijzen hoezeer hij zich van zijn
superioriteit bewust was.
Deze hoogmoedige superioriteit
bracht eerst de verguizing en den spot
teweeg, later de onzinnigste aan
bidding de mannen vereeren een
man pas als zij hem niet langer
klein krijgen kunnen maar nog
maakt de houding" in zijn werk, dat
er een stilte om is die niet tot hem
trekt, en nóg moet men naar hém
toekomen; hij komt niet, als de dee
moedige Van Gogh, tot de menschen,
met wild gebaar en daverende kleur,
maar aandachtig moet men tot hem
gaan zich overbuigen om langzaam
te ondergaan zijn grootheid als zijn
distante blauwen en zijn parelende
violetten de constructies bouwen van
zijn groote volumen,.en zóó de funda
menten Voor nieuwe cathedralen van
kunst hecht metselen.
DE WEd TERUG
Jam Inlman
EN zal den zuiveren kunstenaai lt^ zoo superieurs schrijven als de
altijd weer hieraan herkennen, |T( i O'Clock" om het te bewijzen, en
dat hij niet weet wat er gebeurde Ip.a: dan o.a. ruiterlijk in erkennen
"" ' " ' at er nooit een artistieke periode"
i £ weest en nog nooit een volk dat
j l '.inst liefhad, om te eindigen met
p i icdedeeling dat men rustig moet
fac' ten tot, op een teeken der goden,
tverkorene terugkeert die
voortM_
op het oogenblik toen zijn werk
werkelijk ter wereld kwam. Het i i
daartoe volstrekt niet noodig dat hij
van intelligentie gespeend is en in ee;;
erotisch-getint roesje leeft, zooals me i
at er is geweest. Twijfel echter
iw recht van spreken rijst,
wanr sÜdivageert over de eigenlijke
ons in van quasi-superioriteit e i
quasi-psychologie overvloeiende bt
schouwingen wil doen gelooven.
Dkunstenaar kan integendeel erg lucid- .,., ^.. ,?. « ,,c.BC,?,jn.c
zijn, zijn ingrediënten nuchter bekijkt i j>jl, erkunst", en daarmee blijkt te
en toch erkennen dat hij zijn besU i do. len: het uitbeelden van gevoelens
arbeid leverde op de oogenblikkei ; tsl' itend door middel van de op
toen hij het" (het onbenaamba e n \ ak uitgestreken verf, zonder daar
Het), evenveel kwijt was als hij h t n ,. reemd element", de natuur, in te
bezat. Deze nederige bekentenis, et n tre ken.
He boek dat men na Bendien's dood
feft itgegeven.1), bevestigt dat
hij.welVW*M*V* «W»^ ..^r?-*- o?_ . _ r
ergernis voor degenen die alles doo "
willen hebben, om het streng te kunru n
catalogiseeren, kost geen moeite a; n
de weinige
figuren, die
in dezen
schralen
tijddenfakkel der
begees tering
nog bran
dend hou-.
denendoorgeven.
De kroe
gen van
Amsterdam
echter zijn
bestendig
onbezoekbaar door
de mannen
metdepen
kershoofden.Dit zijn
lieden die,
als zij doen
de zijn te
redsneeren,
de knoopen
van uw vest
niet met
rust kun
nen laten.
Zij hebben
veel critiek
op de we
reld, op de
werkelijkheid:eenschouwtooneelw;
araan de gewone kunstenaar zijn beel len
en begrippen ontleent omdat hi; erlte
het schoone, het afgrijselijke, n iar
altijd het boeiende in ontdekt, c >ch
waaraan naar hunne meening onge eer
alles ontbreekt, omdat de lijnen er
krom loopen als zij ze recht zpu len
wenschen. Niet dat de kunstenaa-de
wereld niet anders zou mogen ver1
ingen dan zij is, niet dat hij pet
«*?? ? .e __.._' _:__1 _-». ^ ^
Compositie (l 930) at j
.in de hedt
ziji verdiensten ook geweest mogen
zijn, geen
figuur was,
aan wiens
leiding men
steun had.
Nooit las ik
over
beeldendekunst
een eerlij
ker, ernsti
ger, zinde
lijke r boek,
een boek
maar ook
nooit een
dat zóó
droog en
vervelend
was, zóó ge
speend van
tempera
ment, fan
tasie en..
beeldend
vermogen.
Theo van
Doesburg is
er een plas
tische
drinkebroer bij,
een-vatv an-waan
zin-der
moezen,
Bremmer
?en tierend ontuchtige ?
die ingewijd is, weet wat
teekenen heeft.
onmogelijk zou zijn. Ik vind dit
werkelijk, om met Du Perron te
spreken, kwesties voor de Kinder
kamer, en men mag zich er stellig
van overtuigd houden, dat zij alleen
nog worden opgeworpen door Hollan
ders met sterk calvinistische atavismen,
ai dan niet in Parijs woonachtig.
Decorateurs zijn geen beeldende
kunstenaars, zelfs niet als zij diep
zinnige bedoelingen hebben met hun
plastische hygiëne, zich op
cosmogenieën suf denken, en hun persoon
lijk avontuur, hun behoefte aan zui
verheid", hun ploeteren om uit de
erfenis der Venetiaansche School en
de impressionistische resten te geraken,
die zij als onzindelijkheid ondergaan,
behoort niet tot de beeldende kunst,
maar tot het hoofdstuk Beeldenstorm,
waaraan de Spaansche anarchisten
effectiever bijdragen leveren. Is men
vol van spanning en verantwoordelijk
heid, dan kan dit een tragische levens
taak zijn, maar het is gén plastische !
Dikwijls echter zal het wezen een
voortijdige behoefte aan rust en even
wicht, aan zich-verheffen boven de
risico's van het leven en de harts
tochten die menschelijk zijn, aan dien
egoistischen toestand sine affectione ",
waarin men een ernstiger vijand van
nieuwe cultuurvorming heeft te zien
dan in den gruwel der verwoesting.
'"TEEKENEND voor de mentaliteit
?*? van Bendien is een passage als
die op pagina 82, naar hij spreekt
over een bepaalde phase van het
Cubisme en getuigt van schilderijen
die tot de leelijkste, grofste en ver
velendste behooren, die er ooit gemaakt
zijn". Waaraan hij dan toevoegt:
Hetgeen overigens natuurlijk niets
afdoet aan de belangrijkheid van
beginsel en. streven." Op deze wijze
Film
LU Dagover en Willy Birgel in S/otcccoord" (Rembrandt-Theater, Amsterdam)
Herstel der Duitsche Productie?
D. C. VAN DER POEL
D
81utacooord
(Rembranclttheater Amsterdam)
E vragende vorm is gerecht
vaardigd in verband met de
opeenhoping en opeenvolging
blijft rechtsgeldig, maar de professor
van de kliniek, die met den stiefvader
zee* ;>evriend is, weet de moeder op
belofte van geheimhouding van haar
werkelijke verhouding tot het kind
?.. * ~ * * M ? - - "
^ ___ _t O---E» ..*..«.««JXM; vcjiiuuumg 101 nee Kin
van beneden-middelmatigheden, welke een plaats als kinderjuffrouw en ver
ons de laatste jaren van de Duitse zorgster in het betreffende gezin te
film heeft vervreemd. bezorgen. Hiermede is de grondslag
Het eind van het vorige filmseizoen gelegd voor toespitsing van
verschilbracht echter een teken van herstel, lende conflicten: een toenemende
ge,,.jm.^ . v. w... ^tn-cn vo.il iicisiej, icnoe connicten: een toenemende ge
zet men alle aesthetische^ redeneering waarop wij in De Groene van 20 Juni negenheid van den stiefvader dirigent
stop. wezen. De inzet van het nieuwp «pirn»n aan /<. ««>-?j
stop.
Geesten als Bendien kweeken, al
willen zij dat niet, een melig en
machteloos, nochtans erg berlegen
kunstproletariaat, dat een veel te
hoogen toon voert, hoewel het tot
0~-~wezen. De inzet van het nieuwe seizoen aan de opera voor de werkelijke
is wederom een verrassing, welke de moeder; toenemende spanning tussen
vraag wettigt: gaat de Ufa zich de hyper nerveuse en in een
onverdefinitief herstellen ? kwikkei ij ke liefdesgeschiedenis met een
De invloed van het nieuwe regime zich wetenschappelijk astroloog
noein Duitsland was tot nog toe op film- menden bedrieger verwikkelde vrouw
fyt*\\ï»/1 v*»JJ«rAl *v-»V.AAt -* *i?_/ *-
-W1, ... ..w r*» vui nug LUC op mm- menaen Dedneger verwikkelde vrouw
een logische redeneering niet in staat gebied vrijwel geheel negatief, hetgeen en de moeder; toenemende
verwijdeis. ledere gezonde inspiratie laat het overigens bewees hoe w*ini«r nnitc r,-? t,,?~
u
We r K
.ald
iede
Richtingen
?st"
?T >estek van dit
weekbladir t i.- l staat natuurlijk niet toe,
:nd' n's beweringen in den breede
-an. Dat is trouwens niet
|«gi want de erkenning moet er
i arne), dat hij een overzicht
van ie verschillende stroomingen
-U: i . ? -
.. _ wenst te
hechten de Duitse film voorheen
was. Gezuiverd van het on-Duitse
element bleef er om zo te zeggen niets
over. Is het daarom, dat wij op de lijst
van medewerkenden aan deze nieuwe
film enige niet overtuigend Duits
klinkende namen vinden ?
Dit neemt echter niet weg, dat
_ - - -j ?«?
ring tussen man en vrouw. Ten slotte
ontslag, zelfmoord van de vrouw
van den dirigent, valse verdenking,
opheldering en happy-end.
D
onpolitiek of onsociaal zou mo< tenBchih. rkunst na het late
Impreswezen. Hij moet alleen het gc_>d<Bsme lat uniek is door
gewetenslodderoog bezitten, niet wachten .netB vc odigheid en vooral door
werken tot zij er uit ziet zooals hijBd. Wat de man doorworsteld
haar gaarne zou wenschen. .Hij m>et.^en -bjectief weergeeft, is
fabeldesnoods boordevol critiek, een nu
chtigen positieven aandrang van de
wereld ondervinden, zelfs als hij ich
van haar dagelijksche verschijnsMéo
isoleert. .
n; t zoozeer door den omvang
>or h, t woestijnachtige der
bereis' '"" wonnen streken, en men
iedere bladzijde van ja".
hela .s, Wat ontbreekt is het zput
rit'e'* het synthetisch vermogen
iflt 'and" tegenover zijn
onder?'. de plaats daarvan fungeert
iM- ; gevoel voor hetgeen men
'gte -n de plastische leegte zou
'" i .-men. Wezenlijk vat krijgen
doet men maar op enkele
... .,?... 0?,.._,..«.. &<.»t.^i iic&auci, ueigeen
is. Iedere gezonde inspiratie laat het overigens bewees hoe weinig Duits
bevriezen, iedere engel jaagt het op de in de betekenis welke men daar
tegenvlucht door zijn steriel amerikanisme. woordig aan dat woord
De richtingen, de ismen" die Bendien
gewetensvol bespreekt, behoeven
intusschen niet geliquideerd te worden,
zij worden het door het leven zelf.
Zij hebben als ferment gewerkt, zij
hebben schoons opgeleverd. Maar n
ding deden zij niet vergeten. Dat een
schilder een man is, die de natuur in -"- "ccm
al haar elementen geboeid beschouwt Slotaccoord", van Detlef Sierck naar
en in zijn werk organisch betrekt, een draaiboek van Kurt Heuser en
haar vervormend naar zijn innerlijk Sierde een echte Duitse film is omgeving verkerende vrouw.
gezicht, zijn eigen canon, maar haar ditmaal in de goede zin. Wat bij deze Zoals reeds gezegd, wordt dit ge
niet moedwillig uitschakelend. Een film in de eerste plaats opvalt, is een geven uitvoerig, breed, nadrukkelijk
man die affecties heeft, voor zijn breedheid van verhaaltrant, welke en soms bijna betogend verhaald,
moeder, zijn vrouw, zijn kind, zijn wij als typisch Duits aanvoelen, in zwaar, zonder nochtans zwaarwichtig
paard, zijn hond, zijn huis, zijn tegenstelling tot de Amerikaanse, En- te zijn. Nergens echter wordt de grens
kamer, zijn tuin, zijn stad of dorp, gelse en Franse productie, welke van de eenmaal aanvaarde stijl
overzonder het gevoel te bezitten daardoor ondanks alle verscheidenheid en mis- schreden. (Dat een enkele maal on
minderwaardig te zijn, integendeel, schien moeilijk streng definieerbaar, nodig lang en uitvoerig wordt ver
met de overtuiging dat het een genade toch ook haar eigen onmiskenbare wijld bij de détails van het spelend
is deze affecties te kunnen duidelijk karakter heeft. (Over een Hollandse orkest is een internationale" fout,
maken terwijl hij ze, met alle conse- stijl durven wij voorloopig nog' niet welke aan de film bijna inhaerent is.
quenties van het optisch bedrog", op te spreken, want een definitie daarvan Zelfbeheersing ten opzichte van
beeen stukje linnen weergeeft zooals ze zou te beschamend zijn!). paalde dankbare motieven schijnt zeer
;:?* !.«?.-?.??-? . .. -
E2E korte inhoud is
noodzake_ lijk om de omvang van het
gegeven aan te tonen. En ook om op
de gevaren te wijzen, welke hier liggen:
het verlangen naar de Heimat, gewekt
door de muziek van Beethoven; de
tegenstelling tussen eenvoudige moe
derliefde en de in een decadente
omgeving verkerende vrouw.
K heb hem niet gekend, maa
heb het vermoeden dat Jacob
l-'endien, die op 16 December 1933 o
'erleed, hoewel ons eenige aestheti :h«
schilderijtjes en teekeningen van 'ijn
hand in de herinnering blijven, n ee* Mii_4i ^t F Ciuw:ie
dan een kunstenaar een Man met h«Wn< '-oo bijvoorbeeld waar hij,
Denkershoofd was. In het boek »pal * 'Rn v"in kunst zonder voorstelling
samengesteld door Paul Citroen, h ?e'W'en ' geheel in
overeenstemBendien verklaard, dat het Holl.'nd»et, ,jn opmerkingen in Palet",
sche publiek, de Hollandsche schiMertBJJ't-'achtig noemt, of wij in
en de Hollandsche critici, bijna zondtfB'öe^.ie kunst altijd de behoefte
uitzondering idioot zijn ten opzi'hte«n v c .rstelling als schakel zullen
van de schilderkunst. Een dergelijk» ^«m en de vraag stelt,
verklaring nu mag men gerust af ge/en», wat in de muziek niemand
Maar. dan moet men Whistler heetetvBmdt, in de beeldende kunst
zijn of schijnen.
i) Richtingen in de hedendaagsche
schilderkunst", door J. 'Bendien, in
samenwerking met A.
HarrensteinSchröder. W. L. & J. Brusse N.V.
Rotterdam, 1935.
KUNSTZAAL
VAN LIER
ROKIN 126 * AMSTERDAM
Doorloopend Tentoonstellingen
,. t~~»uv uwuhucuc iiivitieveii scnijnt zeer
Het gegeven is dramatisch rijkelijk moeilijk te zijn). De
nationaal-socialisgecompliceerd: Een man en vrouw tische ideologie is nergens nadrukkelijk
hebben wegens een door den man op de voorgrond gesteld, ondanks het
gepleegde oplichting Duitsland moeten feit dat de vrouw door een kennelijk
verlaten en zijn, met achterlating van niet Duitse wordt voorgesteld. De
hun j onge kind, naar Amerika ge vlucht, schildering van het milieu van den
De man pleegt zelfmoord en de vrouw astroloog" wekt het vermoeden van
gaat, na een crisis te hebben over- critiek maar dan moet worden
wonnen, dank zij Beethoven's negende erkend, dat deze critiek nergens de
symphonie, welke zij door de radio maat verliest.
? . ?
---hoort, naar Duitsland om haar kind
terug te vinden. Het jongetje is
intussen verwaarloosd in een kliniek
terecht gekomen en daarna men
heeft niets meer van de moeder
verDe tóekomst zal moeten leren of
wij hier inderdaad het begin mogen
zien van een eigen Duitse stijl, welke
ook op den duur zonder vreemde
elementen voldoende variatie een
.. .^.- «curciitBii vumucnue variatie een
nomen door een kinderloos echtpaar eis voor levensvatbaarheid mogelijk
geadopteerd in de hoop hierdoor een zal maken. En ook of, en in hoeverre,
verwijdering tussen man en vrouw het nationaal-socialisme daaraan een
ongedaan te maken. De adoptatie positief aandeel zal kunnen hebben.
PAG. 10 f N