Historisch Archief 1877-1940
Tegenstanders en meeloopers
\. J. P. OUD
HET K l EU WE K O II W E N
IN het nummer v&n 4 April 1936
beeldde Merkelbach eenige bouw
blokken af, die den i nvloed ondergaat
hadden van de z.g. ,,Nieuwe Zakelijk
heid", zonder dat bij de ontwerpers
begrip voor het wezenlijke van deze
opvatting bleek te bestaan.
Hij wees daarbij terecht op de
bezwaren, die een dergelijk klakkeloos
overnemen met zich brengt en het
voorbeeld, dat hij liet zien, illustreerde
inderdaad treffend, dat de resultaten,
die op zoodanige wijze verkregen
worden, noch voor de heerschende,
noch voor de komende bouwkunst tot
aanbeveling kunnen strekken.
Het is helaas een onvermijdelijk
kwaad van een tijdperk van overgang
dat de zwakkere geesten de houding,
die zij dank zij de traditie hadden,
verliezen, terwijl zij de nieuwe hou
ding nog niet of nog slechts weife
lend durven aan te nemen. Zij gaan
dan de verbruikte waarden vei mengen
met de inzichten, die bezig zijn zich
baan te breken en ondermijnen daar
door niet alleen de zekerheid van
uiting in het eigen werk, maar doen
ook groote schade aan hun zuiverheid
van oordeel tegenover de dingen in
het algemeen.
Zoo verliezen zij het gezicht op
datgene, wat de werkelijke waarde
van architectuur uitmaakt en gaan
hun appreciatie in ruime mate afhanke
lijk stellen van een bepaald soott
I mm
uiterlijkheden. In den breede be
schouwd kunnen deze uiterlijkheden
inderdaad van overwegende beteekenis
voor de ontwikkeling zijn; in het
kader van elk bouwwerk op zichzelf
hebben ze echter slechts in zeer beperk
ten zin met de essentie van bouwkunst
te maken.
HET hier geschetste euvel wordt
vooral lastig als het vraagstuk
van de kwaliteit van de architectuur
als probleem op zichzelf aan de orde
komt.
Het valt dan steeds weer op, hoe
grenzenloos treurig het op het
oogenblik in breede kringen gesteld is met
het vei mogen om de waarde van
uitingen van bouwkunst zuiver kritisch
te bepalen: bij de nieuwlichters, zoowel
als bij hun tegenstanders!
Rijp en groen, mits wit, glas-rijk
en kaal", worden aanvaard of ver
worpen, niet op grond van meerdere of
mindere verdienste, maar louter en
alleen, omdat zij wit, glas-rijk of
,,kaal" zijn.
Frappante staaltjes hiervan geven
vele behandelingen door Schoonheids
commissies te zien. Worden bepaalde
kenmerken in een werk geconstateerd,
dan is dit voldoende om het in te
lijven bij een richting, die door déze
kenmerken reeds een tiquet ontving,
en het oordeel is gereed: goed of
slecht, al naar gelang de bedoelde
richting bij den beoordeelaar in een
goeden of slechten reuk staat.
Het bouwwerk blijkt dan, als
behoorend tot die of die ,,soort", niet
in die of die streek te passen; het
karakter blijkt, gebaseerd op de ,,soort"
alweer (!) volkomen af te wijken van
het karakter ter plaatse; de wijze
van afdekking, van deze ,,soort"
natuurlijk(!) blijkt volmaakt onge
schikt voor het aspect (en klimaat)
van de buurt, enz., en/.
Aan een overvloed van subtiliteiten
wordt het arrne project volgens zijn
soort getoetst, terwijl het
allersubtielste zelf: het toetsen van het werk
op zijn eigen waarde en in zijn eigen
betrekking tot de omgeving ternauwer
nood in het geding komt.
Van een pogen, zij het een nog zoo
oppervlakkig, zich in te denken in de
motieven, die den ontweiper geleid
hebben, is zelden iets te bespeuren;
een probeeren na te voelen of misschien
toch niet een harmonie betracht is,
zij het op andere wijze dan de gebruike
lijke, ontbreekt vrijwel regelmatig;
het inzicht en de kennis, vereischt
om bouwkunst te beoordeelen uit
een hoek, groo*er dan het normale
gezichtsveld, behoor en tot de uit
zonderingen.
Er wordt een ,,halt" geroepen zonder
meer en de motiveering berust haast
nooit op weloverwogen kennis nemen
van kwaliteit, maar bijna altijd op
een pro of contra tout simple !
MELDT het bovenstaande in hoofd
zaak voor de tegenstander s van
de nieuwe bouwkunst, zoo valt aan
Concertgebouw te Helsingborg.
Gevelfragment van foyer en bib/iotl <
ondanks een gecompliceerde functie
klare vorm. Architect: Sven Martelt
B IJ DE FOTO'S
Voorbeelden van nieuwe bouwkunst,
<fe beter verdienen don "-crit/ek :
Boven: Rietveld. Magazijnen van
Metz en Co. te 's-Gravenhage.
Midden: Lurfot. Hotel Nord-Sud".
Ca/vi op Corsica.
Onder: Mies van der Rohe: Inte
rieur Brno, Tj'ecno-Sfovakije.
den anderen kant bij de ,,meelojpc
eenzelfde overschatting van de bet
kenis van uiterlijke kenmerkei w
te nemen, die het vormen vfn
zuiver oordeel over eigener en s u
kunnen bij hen niet minder hir jerli
beïnvloedt. Gevoel voor verhmd'
en compositie, gtvoel voor vc.m
kleur, gevoel voor evenwicht en te?
stelling, enz. criteria voor all» boi
kunst, maar zeer bizonder i >or
nieuwe spelen nagenoeg g t en
meer. Met vreugde wordt een m
discipel binnengehaald, ook a s
zijn kunnen /eer ver bened n
van den traditioneelen arch.it> ot
goed gehalte. Hij komt het t loo:
Land mee ontginnen: zijn v eik
,,open", gedurfd-in-de-verf (f
natuurlijk), zakelijk. Ook al 01 br«i
hem elk gevoel voor proportie kl
functionaliteit van hooger on e;
doet er niet toe: hij is onze n in.
moet naar voren en wordt inge ij f d
het gilde der uitverkorenen!
Voor mezelf heb ik de eigei 'ar
wijze van beooideeling, die ik lier
aangeduid, reeds lang betit ld
,,è"-critiek. Ik kwam daaraai op
volgende wijze.
Ik had eens bezoek van twe< Ja
sche collega's, die zich voor nit
bouwkunst inteiesseeiden. Zij '
geen andere taal dan hun 1<
Conversatie was dus niet moi
ons contact bepaalde zich \
kant tot het uiten van ,,è-è-èe-è"
elk bouwwerk, dat wit was, of
afgedekt, of zeer doorzichtig. Mooi
leelijk: alles wat deze kt; meil1
droeg Was: ,,è". Critiekloos: ,è"
Men ontmoet dit verschijnsel
de ,,è"-critiek tegenwoordig op vel
gebied. Ik behoef daar niet vei der
uit te weiden.
Op bouwkunstig gebied is hl op
oogenblik het grootste str.iikel
bij de verdere ontwikkeling van
bouwkunst. Voor de macht iet1"
schoonheidsinstanties is het de
voor een al te eenvoudig p; >ces
tegenwerking; in eigen kri: £ ?»$
de oorzaak van een onaan aan1
meegaandheid tegenover v crk,
uiterlijk nieuw" lijkt, doel1 dat
den dieper schouwende stui tei:"
en grof is, en daarom zone' f
geweerd diende te worden.
Het doel van de nieuwe op
in de bouwkunst is niet ? "
tegenover de traditioneele ar
een bouwkunst te stellen, die
organisch in hét leven woi elt,
ook: een bouwkunst te sch'pp*111
geestelijk evenwaardig is
beste, dat vroegere tijdei
bracht hebben l
Er zijn bewijzen, dat dit i. og<
Wil dit op breed plan tot u tdi
komen, dan moet er echtei *"
maakt worden tegen de ,.
Naar links en naar rechts l
iiiïiiïillll
let nieuwe bouwen in Zweden
HEIN SALOMONSON, architect
[OMGESPANNEN zijn de
verv achtingen van den architect,
c e op weg gaat het bouwen in
(den te bestuderen.
[uive e traditie, een zeer waakzaam
aal 2Sêf, levendige conjunctuur,
oven oed aan materialen uit eigen
p l 'gunstigen een architectuur,
|tot e« n van de belangrijkste
uitinjvan et nieuwe bouwen geworden
i geh 'l Scandinaviëis de weg van
biide, via de negentiende eeuwse
de lieuwe architectuur
natuur?en ' irecter afgelegd, dan dit b.v.
!llaru' het geval is geweest.
: architectonisch experiment, met
ivoli een onvoldragen, naïeve, of
e vo m, wordt in Zweden zelden
den. Ook de verwarrende
inItn v n individuele excessen, die
r bu en de grote ontwikkeling
n;t b uwen staan, hebben op de
at nosfeer van het Noorden
tirat g iad. De eerste tekenen van
erste; Ier bouwkunst, die zich in
l EUP ;)a aan het begin van deze
Jverti mden, dragen in dit land
linder evolutionnair karakter dan
|ij onj Berlage's werk.
j cons. juenties van een dogma,
[mate. :alistisch-constructief
(Ber1 hetzi; psychologisch-functioneel
jirbdsi ;) worden ongaarne
aanwan: eer zij het beheerste en
entati :ve karakter van het
bouwIn gev, ar brengen. Oestberg's
berap. huis te Stockholm is dan
«t W( k van een bouwmeester,
gev Igen van een
architecnieu' ing niet heeft durven
aaner A]n gebouw bleef een
de' ei trmante détails, en
ver"je r imtewerking. Maar het
'juist ;ijn deze geesteshouding
'resen tief voor hét bouwen in
aan re zien, een misverstand
|>r het ?. -erk van enige
Nederland. die hier een dergelijke
;enwoórdiger., versterkt
nnen -.orden.
-sende van de werkelijk
levende architectuur in
ook, dat hier het typisch
:ter van voorname
fees-omen behouden is. Dat
uwen niet tot
vervlakolkseigen karakter leidt,
nmigen gevreesd wordt,
van de Zweedse collega's
"d aan. De moderne
ari, is de uiterst gevoelige
ris zonder vooropgezet
alle eisen welke een
bouwopgave stelt, aanvaardt, en een
levend volkskarakter kan op deze wijze
zijn zuiverste uiting vinden.
Zo is het concertgebouw te
Helsingborg van den architect Sven Markelius,
een volkomen vervulling. De foto toont
een gedeelte van de plastisch bewo
gen gevel. De ruimten van dit bouw
werk zijn beheerst door een verfijnd
klassiek gevoel, zonder ergens in
klassisistische vormherinneringen te ver
vallen.
Voortdurend worden voor belang
rijke objecten prijsvragen uitgeschre
ven, en de resultaten bewijzen hoezeer
dit systeem een stimulans voor de jon
geren is, en vruchtbare talenten naar
voren kan brengen. Zo wonnen de
architecten Ahrbom en Zindahl prijs
vragen voor een school en een
museum.
De juist voltooide school voor zeven
honderd meisjes, is 'n uitstekend voor
beeld van gezonde architectuur. Het
interieur is weer fijn en boeiend, met
een prachtig gebruik van de blanke
Zweedse houtsoorten, en meubelen die
het stadium van experimentele
blikkerigheid wel ver achter zich laten.
Een belangrijke instelling is
,,Koöperative Furbundet", een archi
tectenbureau onder leiding van Eskil
Sundal. Deze coöperatie ontwerpt
voor het gehele land fabrieken, wonin
gen, winkels, en alle verdere bouw
werken welke voor de organisatie
,Konsum" (te vergelijken met onze
Eigen Hulp) nodig zijn. Door rationa
lisatie in het bedrijf b.v. genormali
seerde winkeluitrustingen, is het mo
gelijk dat het kleinste plaatsje over een
goedkope en uitstekend uitgeruste
levensmiddelencentrale beschikt.
In Stockholm, de stad met een half
millioen inwoners, maar de allure van
een wereldstad, vindt men kantoorge
bouwen en een warenhuis van Ivar
Tengbom, zakelijk en luxueus door de
prachtige materialen en grootsteeds in
de beste zin.
Ook de woningbouw vertoont dit
grootsteedse karakter, al staat hier
grondexploitatie een ideale ontwikke
ling in de weg.
Voorbeeldig is de wijze, waarop het
verkeersprobleem tussen de eilanden
opgevat is. Bij Schlusen werd het
knooppunt van een waterweg met sluis
en vijf verkeerswegen in een ranke
betonconstructie, schijnbaar moeite
loos opgelost.
En deze elegante houding, zelfs bij
de meest ingewikkelde problemen, lijkt
mij typerend voor de ontwikkeling van
het nieuwe bouwen in Zweden.
JAVA II
Er is een prachtig
vervolg versche
nen op 't bekende
Droste-album
JAVA I": een al
bum, zoo mogelijk
nóg fraaier van
uitvoering en nóg
mooier van illustra
tie! Spaar er de
plaatjes voor en
stort 90 et. op
Postgiro No. 6850 (met
vermelding Album
Java II), om deze
aanwinst voor Uw
boekenkast franco
thuis te krijgen!
Plaatjes van vorige
Drostealbums zijn inwisselbaar
voor plaatjes JAVA II en
omgekeerd. Desgewenscht
wordt U een handleiding
gezonden met alle gegevens
over het verzamelen der
. plaatjes voor dit en de
vorige Droste-albums.
ALTIJD WELKOM!
Spaart plaatjes voor onz& albums!
ROTTERDAMSCHE HYPOTHEEKBANK
VOOR NEDERLAND
TUTOROL
REDT UW BETONWERK
BESCHERMT UW NATUURSTEEN
MAAKT WAT E R D l C H T
VERHARDT 10 - V O U D l G
WERKT VERBLUFFEND
NV f! W F P ft P W II Q' STEENHOUWERIJ EN FABRIEK
?M. U. Vf t C U t VI IJ O VAN MARMERWERKÊN
AMSTERDAM - RAPENBURG 44 - TELEFOON 42662
('Pu
i W\ï\
!i;j;
j l
i i;