Historisch Archief 1877-1940
Wij en de wetenschap
DE GEESTENFOTOGRAFIE HERLEEFT
ALLES heeft een bestemde tijd,
leerde reeds de Prediker. De
dingen komen en gaan, maar ze
komen telkens terug. En zo schijnt
thans de geestenfotografie, die een
grote bloeitijd heeft gekend en daarna
sterk is gaan tanen, weer op te leven
en nieuwe bewonderaars en slacht
offers te vinden.
Een dame zendt mij de hierbij gere
produceerde foto's en vraagt daarover
mijn oordeel. Ze kan haast niet ge
loven dat ze echt" zijn, maar.... zij
heeft ze zelf zien maken ! Zij heeft de
séance waarop deze foto's zijn genomen
van het begin tot het eind bijgewoond.
De deelnemers zaten om een kleine
tafel en er was een medium, een jong
meisje, dat in trance ging en
boodl
V\
er;
hc
ds
bc
Te
M-ijSl
y.'.-\--w
v jh^
w ffi m'
Dr. B. Hilman
schappen uit de geestenwereld" over
bracht. Er waren klopgeluiden. En ten
slotte was er de fotograaf, zelf
mediumiek begaafd", die tijdens de zitting
opnamen maakte. Dit alles heeft mijn
correspondente bij helder licht gezien
en gehoord en ziehier het resultaat.
Ze vindt het prachtig. Ze is er bijna
van overtuigd dat in haar bijzijn in
derdaad bewoners van de
geestenwerels zich op de gevoelige plaat hebben
laten vereeuwigen (aangenomen dat
een stukje glas eeuwiger" is dan een
geest).... Maar zij verkeert in de
positie van de man die, gelovende,
hulp zocht voor zijn ongelovigheid.
En die hulp zoekt ze bij de wetenschap.
NU heeft de wetenschap een eigen
schap die zeer onaangenaam kan
zijn: ze is uiterst kritisch. Ze laat zich
niet meeslepen door een schone indruk
maar vraagt onverbiddelijk naar het
hoe" van de dingen. En wanneer wij
ons afvragen hoe deze twee foto's
genomen kunnen zijn, doen zich allerlei
bedenkelijke mogelijkheden voor.
Zeker, onze zegsvrouw, die aller
minst reden heeft ons om de tuin te
leiden, is zelf bij de opname tegen
woordig geweest. Maar er is nog veel
meer gebeurd dat zij niet heeft gezien.
Zij kan niet vertellen wat er met de
platen is gebeurd tussen het ogenblik
waarop ze uit de verpakking zijn ge
nomen en dat waarop ze in de chassis
zijn gedaan. Ze heeft de camera slechts
van de buitenkant en de chassis hele
maal niet gezien. Ze is niet tegenwoor
dig geweest bij het ontwikkelen en
fixeeren van de platen, noch bij het
afdrukken. En wat er tijdens deze
bewerkingen allemaal kan gebeuren,
daarvan heeft iedere amateur-fotograaf
en wie is dit tegenwoordig niet?
wel een vaag denkbeeld, maar slechts
een specialist in het maken van
trucfoto's weet hoeveel men met gevoelige
platen en afdrukpapier kan doen.
Tot mijn spijt moet ik erkennen dat
uit de laatste alinea een zeker wan
trouwen spreekt. Maar zo is de weten
schap nu eenmaal. Zij vraagt naar het
hoe en neemt geen genoegen met
hetgeen haar daaromtrent wordt ver
teld: zij wil zelf alles, van A tot Z zien
Boven: foto genomen tijdens een séance;
op den achtergrond het medium in trance.
Onder: afzonderlijke foto van hetzelfde
medium, even later genomen.
Op beide foto's komt een geest" voor.
De v raag is nu maar hoe zij tot stand
zijn gekomen.
en nagaan, en omdat bij het maken van
deze foto's aan deze eis niet is voldaan
missen zij de kracht van een weten
schappelijk bewijs.
Maar er is meer. Want al zijn wij bij
het ontstaan van de foto's niet tegen
woordig geweest, we kunnen uit de af
drukken wel een en ander daaromtrent
afleiden. En dat is in dit geval niet
veel goeds.
Bekijken wij in de eerste plaats de
foto waarop een geest" zweeft boven
het kleine gezelschap dat om de s
ancetafel is verzameld. Zij vertoont iets
merkwaardigs: het gezelschap zit in
het volle licht, doch naar boven toe en
naar weerszijden gaat dit licht vrij plot
seling over in zwarte schaduw. Nu
zouden wij nog kunnen overwegen of
niet een ons onbekende, wellicht
supernormale oorzaak op de plaat kan
hebben ingewerkt op zodanige wijze,
dat het resultaat hetzelfde was alsof er
licht op de plaat had ingewerkt. Dat
er echter een onstoffelijke oorzaak zou
zijn geweest die het zeer zeker aan
wezige licht, dat b.v. de hoofden van de
personen links en rechts en de gehele
achtergrond moet hebben beschenen,
belette op normale wijze op de plaat
in te werken ziedaar iets dat veel
minder aannemelijk lijkt.
Er is meer. De geest" op de foto is,
hoewel hij boven de hoofden der aan
wezigen zweeft (waar hij volgens de
tradities der geestenwereld ook be
hoort te zijn) en deze allen scherp op
de plaat zijn verschenen (wat betekent
dat met een vrij klein diafragma is
gewerkt), onscherp. Niet slechts wazig,
maar fotografisch onscherp. Nu kan
men natuurlijk aan een te fotogra
feren geest niet dezelfde eisen stellen
als aan een meer stoffelijk model,
maar wanneer er van een geest iets uit
gaat dat, hoewel onzichtbaar voor het
menselijk oog, door een stoffelijke lens
op een stoffelijke fotografische plaat
wordt geprojecteerd en daar als licht
inwerkt, mogen wij aannemen, dat dit
iets" zich als licht gedraagt, en dan
is er ook geen enkele reden om aan te
nemen dat bij scherpe instelling een
onscherp beeld zou kunnen verschij
nen.
Ten slotte, en dit doet de deur dicht,
kunnen wij zien dat het gezelschap
beschenen is door licht dat van voren
en een weinig van links is ingevallen.
(Zie de schaduw der poten van de stoel
waarop de voorste dame zit.) De geest"
echter is gefotografeerd bij licht dat
van rechts inviel en waarschijnlijk
zelfs iets meer van achteren, te oordelen
naar de diepe schaduwplooien.
DIT alles laat slechts n conclusie
toe: dat geest" en gezelschap af
zonderlijk, want onder zeer verschil
lende omstandigheden, zijn gefoto
grafeerd, hetzij op dezelfde plaat, het
zij op twee verschillende platen die
daarna op n vel papier zijn afge
drukt. Het in elkaar vloeien van de
beelden kan daarbij gemakkelijk wor
den bereikt door het deel van de plaat
(of het papier) dat men niet wil be
lichten af te schermen'' met een
cartonnen vignetje.
Tegen de tweede foto, die van het
medium-in-trance met de kop er naast,
schijnt op het eerste gezicht minder in
te brengen. Ook deze vertoont echter
fotografische inconsequenties. De op
name is gemaakt met een grote
lenspening: het beeld vertoont weinig
dieptescherpte; de iets naar voren
gewende schouder links is haarscherp,
de andere schouder wordt reeds wazig.
Achter deze schouder verschijnt de
kop van de geest" haarscherp in
de details van neus en mond. Van het
felle licht, dat het medium van rechts
beschijnt, is op de geesten"kop niets
te bespeuren. Zodat we ook in deze
foto weer een combinatie van twee
geheel verschillende opnamen moeti
zien, ontstaan hetzij door dubt
belichting, hetzij door dubbel
drukken.
NU zullen er ongetwijfeld lezers zjJ
die de conclusie ,,geesten{otog;afj]
is bedrog" al klaar nebben. Zulk
conclusie acht ik echter voorbc.
Zeker, ik heb nog nooit een au t h
tieke geestenfoto gezien. Dat wil _,f
gen: een foto waarvan onomsto'elij
vaststond dat ze op volkomen
male wijze was tot stand gekoi.
zonder dat n van de vele (er z.jn
duizenden!) mogelijkheden tot fat
aanwezig was geweest, en w,
niettemin mér voorkwam dar.
normale beeld. Maar dit bewijst ^.,
zins dat een dergelijke foto nooit _,
worden gemaakt of wellicht reeds)
gemaakt zonder dat ik er van
Een (gering) aantal paranormal' ,
schijnsel en is door bevoegde rnd
zoekers onder experimentele omst
digheden herhaaldelijk en deuid<
Hendrik Kist, Ober-kellner:
onstateerd, en er wordt op dit gebied
?ds verder gewerkt. Dat men er op
goede dag in slaagt, iets van para.
male aard dat met het blote oog
tft w aarneembaar is op de
fotograLche plaat vast te leggen, mag niet
|prion worden uigesloten. Dat dit dan
Lhter mooi opgemaakte koppen of
idit'onele beddelakenspoken zullen
is niet zeer waarschijnlijk. Een
ed vraag zou dan nog zijn, of
L vc- kregen resultaat aan geesten"
i tvoeten worden toegeschreven
ee-i derde moeilijkheid,
wetenapp<-lijk vast te stellen wat men
ironder zou moeten verstaan.
Al deze moeilijkheden, gevoegd bij
ontlbare mogelijkheden van
misding die de fotografie biedt, maakt
t het mderzoek van deze dingen werk
or deskundigen is. Wie als leek,
Ifs a) weet hij iets van fotografie af
i op dit terrein waagt, vraagt er om,
Drogen te worden. Zoals de dame die
vrir idelijk was me bijgaande foto's
zenc'en bijna bedrogen was.
Tenslotte bei ook een man
IK begrijp nog niet hoe het ge.<__.
is ook. Ik staat bij het buffet
spreek tegen Frits die de beste ilin,
doorgeeft. Ik praat net nog ovsr
Dame, die ik nog gekend ha l v
dien tijd en die nu alle dager in
hoek en mij niet meer kent en 'k z
stop daar komt ze binnen met die
en dat bont en gaat zitten in de hc
en het is mijn tafel want Lopes is zi<
en ik gaat er heen en zeg: Dam? en
kijkt mij aan met van die oogeu en
zegt: Ober bent u niet den heer Ki
ik mag wel zeggen Hendrik en zeg
ja Dame en U is Marietje van Sch
ningen dat is me ook heel w.'.t j
geleden. En zoo haalt het een'
het andere uit en na haar cogna
staan praten. En vertelt zij dat
nu een heel goed Huwelijk heeft
daan met een Heer uit een bram
met wie ik haar altijd zie en ik
weet U nog dat je altijd boven bij
jongens in de keuken kwam -vaar
als vrouwelijk personeel niet had i
gen komen omdat zij als wisch
linnenmeisje met de andere v.asch
linnenmeisjes een aparte inging
en kreeg ik een kleur omdat de
Pot net kwam kijken wat ik daar
met die Dame waar ik alle'n
stond te praten. En zij kijkt naar
chef Pot en dan naar mijn g.-zicht
ik kijk in de spiegel of ik no^ rood
denk eigenlijk ben ik niet zoo u uden
kijkt en zegt: Mijn Man is op reis
zijn branche komt U 'ns op visite
oude tijden.
Ik denk de heel e dag nee, o 't doet
niet. Ik heb den Dinsdaga and
omdat Lopes nu weer terug en ik 3
achter en denk ik ik ga met mjn vr
naar de bios om onze Pri ises J
Verloofde nog eens-te zien /:.'s hij
leuk jongensachtig zijn hatv ops
en wuift maar ik zeg toch t "gen
vrouw ik moet vanavond v, ei ken
om kwart over acht staat ik op
stadionkade met een schep v nd en
adres van de branche, dat met
bord op de deur staat. En ik
open gedaan door Marietje uit
veilingen in een jurk als een go'
En zoo'n schemerlamp en l:->ri"
gen en zegt zij er is al we. i
jaar voorbijgegaan en weet '?'.? nog
ik altijd bij U zat en het e^ne w
haalt het andere uit en ik hoor .n»
daar staat de Branche in de kamer
ken omdat hij vaak met haar m
en zegt niets alleen maar. 200,
en ik neem beleefd afscheid en'
twee maal gaat door den Heer
Def- 'sne en den Heer C. Lasseur
Er wi. ik geen klagen heb altijd
vijfeen: en is goed voor de consumptie
r. £ >i Donderdag na de
feestiugde dat het weer hondsdruk en ik
zenuwen, in eens in den hoek de
er van Marietje en mij wenken.
durf niet niet te gaan en ik gaat,
i zegt de Heer, dat was me een heele
rrassii-g wat zouden ze daar hier wel
n zeg:-en dat jij met het publiek?
weet niet hoe ik moet kijken en ik
jkmarr niet ik zeg: Ach Meneer, wat
1 ik IJ zeggen ik heb vrouw en
leren en ja, een mensch is een
sch -.-n zegt hij: Er gebeurt niets als
maa: wilt teekenen, zoo en zoo,
» ik L -n ik van haar af. En ik zeg:
i da .r is toch niets van waar, nee
hij, maar als je niet teekent vlieg
er hi->r uit maarhet goede houdt
overl :'.nd en ik zeg: Nee Meneer, ik
kent :iet. Zoo zegt hij, teeken jij
L En ik zeg nee ik teekent niet.
zegt ij tegen Marietje uit
Scheveen, .'/at dacht je nou, dat ik nou
doei en zinkt zij huilend op den
id en vang ik haar in mijn armen
en. ge-ft hij mij een zet zoodat ik
en ji'.ikt zijn vrouw vast en ik
!t bel .v f d en gaan zij weg.
Wjdaj; ?.vond staat ik bij Frits te
iten OV-.T het leven omdat het nogal
1 is er daar komt de Branche met
rietje -n vroolijk en lachen en al
i ver. Hendrik zegt Marietje alles
Iweer i ? orde, gelukkig maar en ik
mag .k wel feliciteeren en nog vele
en en kreeg ik drie dubbeltjes fooi.
DE NiEUVYE PRIJSVRAAG
Romanstijl
'Herhaalde opgave)
'A wgeman staat dien dag
<£ -P en WÜZich nnnrh,.H.*
----- O
en wil zich naar buiten
'?geve. ..."
Gen. -agd wordt, een fragment
schreven, dat binnen het kader
DE heele week geen Marietje
denk ik dat is goed afgelooptf
nog al wat premièrepubliek in
en wel flink veel bestellen.
dat stuk: Boy meets Girl dat
n Bovenstaande handeling
')/f, .p de manier van: een
HollanJschen familieroman, of
sij.hohgischen roman, of een
streekroman, of een
impressionistischen roman.
Eerst;; prijs: een Dunhill
bureau.vujpenhouder met
artistiesta.idaard (waarde ? 17.50);
d
rop.
HiIdoK?JS: Cen Plastiek van
InzeMi
nzer kingen uiterlijk Maandag
1 September. Verslag en
prijs«kenriing in het nummer van
September.
liïfCHINfKI
LEVENSVERZEKERING
MY. ARNHEM
waarborgt U on Uw gezin een onbezorgde toekomst.
N.y E HMfHSCHE
Directie:
A. E. THIERRY DB BYE
Hypotheken ?36.934.972.
ROTTERDAMSCHE HYPOTHEEKBANK
VOOR NEDERLAND j
HYPOTHEEKBANK
Pandbrieven ? 37.026.400
Reserves.. . noo.ooo
VICTORIA-HOTBL AMSTERDAM
17, 18. 19 *n 50 Q * «~- * '
LEEST DIT S.V.P.
In Iedere voorstelling uitgebreide
reportage van het vorstelijk bezoek
aan Amsterdam en elders.
Evenuns de nieuwe
POPEYE THE SAILOR,
WIJ QAAN VERHUIZEN.
Optreden van Variété.
Toegang elke leeftijd.
Hebt U nog passepartouts?
Maakt er gebruik van, want de
geldigheid is binnenkort verstreken.
WIENER MODE
THÉ.SOIREE
17, 18, 19 en 20 September 1936
Grande représentation de Mode
1B
LA GRANDE MAISON JENNY"
B RUE ROYALE - PARIS
VEREEN?MUZIEKLYCEUM""
ALB. HAHNPLANTSOEN 2; TELEFOON »3s7 '
Inschrijving nieuwe Leerlingen
Afflllfc. lft-5 uur. Spr..kuur Dlr. D.. .?Vr. 11-,2.30
N.V. DE HOLLANDSCHE
VOORSCHOTBANK
KRUISWEG 70 HAARLEM
De Bank verstrekt voorschotten met
een minimum van/1000.-op billijke en
wat de terugbetaling betreft gunstige
voorwaarden, onder borgtocht of zake
lijke zekerheid. Een prospectus wordt
op aanvraag gaarne toegezonden.
VAN RIJN S
SMOSTERD
geven de
omdat MAGGIS Bouillon in alle opzichten , ,
overeenkomt met hef beste, zelfgemaakte ^^^-^
vleesnat, doch in een oogwenk is bereid, minder^kost en
door geen enkele namaak ook zelfs maar wordt geëvenaard.
Lef op de geel-rode etiketten en de fabrieks-^,
merken: de naam Maggi" en de Kruisster JT
HEERENKLEEDING VOOR
TOEN DE VACANTIE VOORBIJ WAS
bent U vol goede voornemens opnieuw begonnen. Zoo zou U
geregeld bijhouden" wat er in de wereld gebeurt ??- weet U
nog wel? En wat komt er in de practijk van terecht.v.1?
Wees verstandig: LEES DE GROENE!
Dan blijft U bij, zonder tijdverlies.
Hier l»ni* afknippen
BON
l f
Ir M
VADER EN ZOON
TOT REDElUKi PRIJZEN
ADRIAAN SCHAKEL
HEILIGE WEG ? TELEFOON 9?27»
Een vader kwam pat uit de tropen
Kon hier in geen wit meer loopen
Zijn zoon haalde hem af
De raad dien hij gaf?
Ga, vader bij SCHAKEL hier koopen
PAG. 14 DE GROENE N»». '5 DE RQENE' No. 3094
Ondergeteekende wenscht zich met ingang van heden te
abonneeren op QE GROENE AMSTERDAMMER. De abon
nementsprijs van heden af tot 31 December 1936 bedraagt
f3.?. Abonnementen kunhen slechts op 31 December eindigen
en worden anders stilzwijgend voor een jaar verlengd.
Naam : , ...
Straat: N r. ,
Woonplaats:
Handteekenlng:.