Historisch Archief 1877-1940
NVIZ
'l
ROTTERDAMSCHE HYPOTHEEKBANK
VOOR NEDERLAND
t do «frfmi'max wordt Heden
Ifitbraiding van brand bestreden
j-, -,
DROSTE VERPLEEGSTER CACAO.
Voedzaam, lekker en voordeelig en daardoor
ALTIJD WELKOM"!
Spaart bons voor kop, ketel> beker of blad
Onze condities luiden:
Voor l kop en schotel 40 bons
Voor l beker .... 40 bons
Voor 1 ketel. .... 200 bons
of 100 bons + 75 et.
Voor l presenteerblad 150 bons
of 75 bons + 60 et.
PEREZ
ISCH
APIJTEN
AMSTERDAM G
ROTTEBDAM
SINGEL 480 b/h Koning splein
TEL. 32958
'8-CJHAVENHAGE
UTRECHT
Gén prijs verhoog ing
Elk stuk is zichtbaar gepr
ijsd
»^f*ft%*i;if
js'Kf'jjy^
LOSSENUMMERS VAN DE GROENE:
het nieuwe nummer . . . . . .20 cent
nummers ouder dan een week. . . 30 cent
nummers ouder dan 3 maanden . . 60 cent
(verhoogd met eventueele portokosten)
Wilt U bij bestelling het verschuldigde bedrag meteen zenden?
Anders kunnen wij Uw aanvraag niet in behandeling nemen!
~~~~~ ~~~~~ DE ADMINISTRATIE
'ftsKts
i-É^stiiT'~* "" """""*"
Het nieuwe bouwen
VLIEGVELD YPENBURG
Arch, Brinkman en van der Vlugt
B. Merkelbach
OP 29 Augustus j.l. werd het
Vliegveld Ypenburg officieel in
gebruik genomen.
Voor zoover ons bekend, vermeldde
de groote pers weinig over de gebou
wen, die bij dit vliegveld zijn verrezen,
naar de ontwerpen van de architecten
Brinkman en van der Vlugt te Rotter
dam. Bij een bezoek aan het vliegveld
is deze zwijgzaamheid mij duidelijk
geworden.
De gebouwen n.l. zijn zoo zonder
eenig streven naar verkeerde monu
mentaliteit aan het veld gevlijd, dat
de gemiddelde journalist ze als het ware
niet bemerkt. Dit nu is m.i. een zeer
gunstig symptoom in de ontwikkeling
van het Nieuwe Bouwen. Het is niet te
verwonderen, dat de architecten Brink
man en van der Vlugt de eersten zijn,
die dit stadium in hun werk bereikten.
De baanbrekende arbeid, dien zij als
bouwers der fabrieken van Van Nelle te
Rotterdam hebben verricht en welke zij
hebben voortgezet in de vele werken,
die nadien onder hun directie werden
gebouwd, is aanleiding, dat zij ook de
eerste architecten zullen zijn, die in
staat zullen blijken het demonstratieve
karakter, dat aanvankelijk de werken
van het Nieuwe Bouwen kenmerkte,
weten te overwinnen. Het is tragisch,
dat van der Vlugt deze ontwikkeling
niet mocht beleven; zijn arbeid heeft
immers zoo'n belangrijke schakel ge
vormd in den gezonden groei van de
moderne architectuur in Nederland.
IN tegenstelling met andere landen
volgde in Nederland het Nieuwe
Bouwen op een architectuurschool,
die, hoe afwijkend men hier ook thans
tegenover moge staan, zeer stellig
hoogst belangrijk moet worden ge
noemd. Het is den weinigen grooten
architecten, die de Amsterdamsche
school heeft opgeleverd, gelukt deze
architectuur op te voeren tot een hoogte
die ongetwijfeld alle bewondering ver
diende. Het bleek echter, dat het zulk
een zuiver individueele kunst was, dat
de dood van de Klerk eigenlijk ook de
dood van de Amsterdamsche school
beteekend heeft. Niemand zou in staat
blijken, zijn arbeid te evenaren, laat
staan te overtreffen. Het is dus logisch,
dat slechts een geheel andere richting
in de architectuur levensvatbaarheid
zou kunnen hebben na de Amster
damsche school en als zoodanig ook
een tegenstelling zou vormen met deze
romantische architectuur.
De eerste werken van het Nieuwe
Bouwen in Nederland demonstreerden
duidelijk dit contrast. Zelfs de journa
list, diébouwkundig leek was, werd
getroffen door deze tegenstelling.
Men werd, hoe ongevoelig men ook
voor architectuur mocht zijn, getroj
door de volkomen andere geuartt
der beide architectuurrichtingen.
DE Amsterdamsche school
haar kracht in het teslc
in het massale, terwijl het Nie
Bouwen daarentegen bewust de
heid demonstreerde. Het geb-uik
veel glas werd door den leek. die
sluitend de resultaten zag en dt
weegredenen niet naging, als tj
verschijnsel van deze architc
genoemd. Men ging meenen,
modern bouwen uitsluitend me
was in glas en staal, ja erger, nen|
onderstelde, dat het doel der oio
architectuur het toepassen van
materialen was.
Men zag bij dit alles over het
dat de architectuur slechts bezig]
zich los te maken van verkeer J
aalgebruik en dat haar strevtn
gericht was op een gezonde en
monische ontwikkeling van Ie
tectuur. Daar dit streven in ve
lende landen vrijwel gelijktijdig
baar werd, ging men spreker
internationale architectuur, ht
weder aanleiding tot nieuw
standen was. De leek meende reni
vormigheid te zien in de vetid
uitingen en veronderstelde, dat|
hoogste doel der architecten
huis in Amsterdam gelijk te de
aan een huis in Tokio. Het moeti
thans voor den leek ook du
worden, dat zulks niet het geval is
Bijzonder gevoelig voor ar :hit
is ons volk de laatste eeuw niet'
geweest. Op ander gebied wist
te onderscheiden, zelfs de niet-t<
bemerkt het verschil tusbchen|
een Italiaanschen en een Ei
motor. Men kent het verschil
een Amerikaansche en een Eu
sche auto, hoewel toch beide]
wielen hebben en voor den
kigen beschouwer een zekere
vormigheid bezitten. Tot een
voelen van de verschillen i 4 dei
nationale architectuur heeft
middelde publiek het nog niet
brengen, terwijl het verschil
toch veel sterker aanwezig is,
omdat een architect nimmer
wereldmarkt produceert, gelij*|
autofabrikant doet.
DE gebouwen bij het vliegY«W|
burg nu moeten in staat asj«
bliek in deze richting op te vo "
liggen zoo natuurlijk aan deal
van het vliegveld en zijn
juiste verhouding en de juiste]
tot de omgeving, dat men
vraagt, hoe nog ooit een scho
commissie een kap op
PAG.
fwttH^,.;-» ?.
> *
*-v -'^!*:*'-^^v;H|
? . ':?£ ?::iv*r-\':ï*&^
)ERLAND is niet rijk aan
[mor umenten en de weinige, die
|er zijn, zijn slechts zelden een
U vertegenwoordiging van onze
j;s hècultuur.
Idl ouwer is in dit opzicht wel
{moederlijk behandeld;
mogeg. at de interesse van den
zelf niet zoozeer naar
itcn uit.
onzv tijdelijke versieringen der
ie i nooit groeien tot die
vormenrijkheid, die ons doet
>;at zij weder verdwijnen.
vf.n vorm en lijn, dat juist
Itijdtlijke versiering zulk een
object van monument voor
rnen beeldhouwer zou
kunier., wordt veelal ontworpen
r v ichtig doende architecten,
ier. een massa te moeten
iplaats van ruimtewerking.
de weinige gunstige
uithierop zijn de onlangs
ton -en monumenten van Ir.
n.l. de zonnewijzer van den
3. a.ui de Noorder-Amstellaan
iti '{^aanwijzer bij het
vlieghiphol.
Jer-ie architect ziet dan ook
v telling naar elk nieuw
it.
ketwrt ontstellende verrassing
ude het ontwerp voor het
Gtdenkteeken, dat men in
et op te richten als
herind< mobilisatie-jaren. Onder
rerp -s het volgende afgedrukt;
oud-gemobiliseerde bezetting
915 :an Fort-Honswijk,
eereMi- Dr. L. N. Deckers, oud
van defensie, minister van
en 'isscherij, heeft naar
aanm t; var 25 jarig bestaan als
chu vpelijke eenheid in 1030,
Ho'idswijkdag te Schalkwijk,
Ij./., liet initiatief genomen tot
i dit, door haren
oudit, Luitenant-Kolonel b.d.
f>ntworpen Gedenkteeken.
tingen in dit ontwerp zijn:
urn hoogte 18 M, breedte 28 M.
M?middendoorgang,' hoogte
reedh 13 M., zijdoorgangen,
1 M., breedte 3 M.; Boven de
zijn een gebeeldhouwde
óp i links) en een
matrozenkop (rechts). De uoorvlakken der vier
penanten zijn hoog 3 M., breed z\ M.
Depenanten staan op voeten, hoog o.s M.;
in het front van het poortgebouw zijn in
den baksteen aldaar uitgehouwen de
schetskaarten van Nederland en van de
Koloniën (met oorlogsopstellingen). Om
den rand van den middendoorgang zijn
aangebracht de datum (i Aug, 1914)
en het Nederlandsche wapen, de wapens
van de Koloniën en die van de elf Pro
vinciën. In het bovenste J deel van
de voorvlakken der penanten, zijn reliëfs,
voorstellende (van links naar rechts):
inundeering, het Nederlandsche leger,
de Koninklijke Marine, het leger in
Nederlandsch-Indië. Op het onderste
deel staan opschriften, die op de.
buitenpenanten herinneren aan het ver
trouwen, dat het Nederlandsche Volk
in de beide legers en in de Koninklijke
Marine heeft gesteld; die op de
binnenpenanten hebben betrekking op de op
komst met spoed van de dienstplich
tige verlofgangers van leger en vloot.
De voor- en achterkant van het poort
gebouw zijn elkanders spiegelbeeld (van
links naar rechts aan elkander gelijk).
Binnen in de poort zijn twee trappen en
een groote zaal. Boven de zaal is een
terras. De oud~bezetting hoopt in den
bouw tevens een werk-object voor hare
werklooze kameraden te mogen zien» De
kosten worden geraamd op 75 duizend
gulden.
NOCH beeldhouwer, noch architect,
doch een Luitenant-Kolonel b.d. is
hier dus ontwerper van het
gedenkteeken. Op zichzelf behoeft de rang van Lui
tenant-Kolonel geen beletsel te zijn voor
iemands kunstzinnige ontwikkeling.
Echter doet het hierbij gereprodu
ceerde ontwerp ons den schrik om het
hart slaan voor de gevolgen, als men
- er toe mocht besluiten inderdaad het
ontwerpen van monumenten aan hoo
gere militairen over te laten. Evenmin
als de architecten en de beeldhouwers
forten zullen ontwerpen naar archi
tectonisch inzicht, evenmin moeten de
militairen monumenten gaan ontwer
pen naar militair inzicht.
De ? 75.000.?, die met dit werk ge
moeid zullen zijn, zouden toch waarlijk
ook wel op kunstzinnige wijze kunnen
worden besteed. Het is onnoodig voor
de lezers van De Groene in details te
treden betreffende de artistieke kwa
liteiten van dit ontwerp. Wij wagen ons
er niet aan een voorstelling te vormen
van de groote zaal, die in deze poort
moet zijn ondergebracht. Het duister
dat daar zal heerschen, zou waar
schijnlijk moeten herinneren aan het
duister der forten. Evenmin kunnen
wij ons voorstellen, dat boven het op
schrift en haar bekroning het hoofd
verschijnt van een oud-gemobiliseerde,
die zich op het dakterras verpoost.
Treffend is ook het van fantasie ge
tuigende denkbeeld om de voor- en
achterkant van het poortgebouw elkan
ders spiegelbeeld te doen zijn.
Wij gunnen gaarne een volk zijn
monumenten, doch laat men de vorm
geving van deze monumenten waardig
doen zijn en representatief voor den
stand der Nederlandsche beeldhouw
kunst en architectuur. B. M.
BIJ DE ILLUSTRATIE
Ontwerp voor een monumentaal poort
gebouw als nationaal gedenkteeken voor
l Augustus 1914" van Luit.-Kolontl b.d.
A. Captijn, op te richten door de
Oud-Cemobiliseerde bezetting van Fort Hondswijk,
we/ker oud-Commandant ontwerper is.
Cinema en Theater
ER is de laatste jaren al zoo het
een en ander gezegd over thea
ter-exploitatie en de feilen der
heerschende systemen. Vaak is de verge
lijking met de filmexploitatie gemaakt.
Echter, zulke argumenten tegen de
huidige exploitatie van den schouw
burg schijnen geen hout te snijden.
Dat blijkt weer eens uit de geste
der Hollandsche Metro Goldwyn
Mayer, die het Amsterdamsche
Alhambra Theater in den vervolge gaat
exploiteeren, op de wijze van een
schouwburg". Waarom? Op deze ma
nier is het mogelijk, het uit te brengen
werk dat niet dadelijk appelleert aan den
oppervlakkigen smaak van het publiek
zóó lang te laten gaan, tot het trekt.
Een mogelijkheid, waarvan het tooneel
helaas om economische redenen weinig
gebruik maakt en kan maken.
Voor het filmminnend publiek is
daaruit de winst, dat men weet: in
dat theater gaat die film uit die
bepaalde productie. De film blijft in
dat theater tot hij uitgeloopen" is,
zoodat men niet gebonden is aan een tijd
perk van Vrijdag tot Donderdag.
De eigen exploitatie heeft verder
zin en is zelfs eisch voor die films,
die om de een of andere reden buiten
het gewone programmakader vallen,
als o. a. het geval is met The great
Ziegfeld", die een lengte van 3} uur
bezit.
Het theater-karakter wordt ver
der geaccentueerd door een systeem
van besproken plaatsen en twee losse
(dus geen doorloopende) voorstellingen
per avond, waaruit dus blijkt, dat niet
slechts het theater zich aan film
exploitatie, maar ook de film zich aan
het theater spiegelt. H. F.
om een gebouw beter
mr te doen aansluiten.
joofdg.bouw bestaat uit drie
l> in het midden de entree
en, aan de eene zijde
voorde clubleden en aan
'e zijde het café-restaurant
*ekfct>. In een afzonderlijk
jn de nangar en werkplaatsen
"""'"". Het geheel is
uitge^keletbouw gevuld met
lïteen.
ien f en ieder aanraden eens
aan het vliegveld te brengen
verlustigen in de moderne
* in de moderne architectuur
20%
Hoofdgebouw YpenburL
van het vliegveld uit
gezien