Historisch Archief 1877-1940
Ioohéfe
i,
v
i^l
kamer, het costuum en dergelijke
aangaat. Ook hier heeft men gebruik
gemaakt van allerlei tabellen en grafi
sche kaarten, zoodat er visueel een
groote opvoedende kracht van kan
uitgaan. Dit neemt niet weg, dat men
verbaasd in een wegwijzer door het
museum lezen moet: die
historischpolitische Abteilung umfasst unter
Ausschluss der Vor- und Fr
hgeschichte, die in anderen Kölner
Museen ihre Darstellung findet, in
klarer, gross geschauter Perspective
die Zeit von den Karolingern bis zur
Neuf ormung unseres politischen Lebens
durch die nationalsozialistische
Bewegung". Men vindt hier dan ook, reeds
minder verwonderd, een zaal,
volgehangen met vlaggen en portretten van
den Führer, alsof het niet anders
mogelijk was. Maar de critische Hol
lander kan niet nalaten zich af te
vragen, wat dit museum, dat naar
de eisenen van den tijd onder elk
regiem tot stand had kunnen komen,
eigenlijk met het nationaal-socialisme
heeft uit te staan. Wij doen er hier,
dunkt ons, wijs aan, ons voorloopig te
houden aan het woord van Duhamel,
dat ieder, die in de kunst een taak
heeft, wel een sociale, maar geen
politieke functie vervult. Wat zeker
ook voor beheerders van musea geldt.
Of zullen wij voortaan genoodzaakt
zijn onze Oranje-gezindheid te
demonstreeren door in elk Nederlandsen
museum een zaal te reserveeren voor
een dozijn van onze vlaggen en een
collectie portretten van de leden van
ons Koninklijk Huis?
J. ZWARTENDIJK
KOR POSTMA
Kunsthandel Santee Landweer,
Amsterdam
BIJ de werken van Kor Postma
krijg ik nimmer de griezels die
. andere Surrealisten (Dali en
Mambour vooral) weten te wekken.
Zijn schilderijen zijn niet unheimisch,
integendeel, zij bezitten een zekere
gemoedelijkheid, een vredigheid, en als
zij op hun best zijn vindt men ze eigen
lijk zoo lief. Uit een vroegere periode
herinnert men zich een scheef
HeiligHartbeeld t zoo een uit 'n bazar ,
en papieren bloemen onder, een stolp.
Het was misschien het beste wat hij
toen maakte; hij had er naar gekeken,
er om gelachen, en het tenslotte (schil
derend) mooi gevonden, omdat het zoo
aardig boersch en valsch van kleur
was. Wat wil men beter? Postma zal
wel niet spoedig verleeren, te
droomenin- den-dag. Als men hem aanraakt is
hij al op reis en toert langs de kusten
van den grooten trooster: Slaap, die
bij hem allerminst het beeld van den
dood is, maar een uitdeeler van
illogische visioenen.
De visioenen stellen problemen, die
zoo hardnekkig zijn als de opgaven
waarvoor kinderen zich geplaatst zien
bij het spelen in een zandbak. Zij zijn
wel van belang voor hem, maar wat
vragen wij? De vrucht. De schilder
kunst. En die i's er, in deze gouaches,
maar bij de meeste in details. Ik vind
haar vooral in de Cancan terrible",
waar ik het verschrikkelijke echter niet
zie, wél de bekoorlijke geschilderde
hooge grijze schoentjes met de witte
lacetten, de krakende pracht van de
kanten rokken, de sierlijkheid van de
roze hoedeveer. Ik vind haar in het
bouquetje dat de Klu Klux
Klanfiguur van Het Bezoek" vasthoudt
(een geestig geval), in den hoed op het
Stilleven (no. 8), in het grijze kapsel,
het halssnoer en de witte kant over het
blauwe onderkleed van Een vrouw
gaat voorbij". Wat blijkt daar? Dat
deze Postma met zijn gouachemateriaal
geraffineerde kleureffecten kan be
reiken in al datgene wat fijn georna
menteerd is. Is hij een Surrealist ? Dat
mogen de Freudapostelen uitmaken.
Ook Vestdijk en Ter Braak kunnen een
kans j e wagen. Maar zeker brengt hij
aan den dag, dat hij, indien hij wilde,
een goed miniaturist zou zijn. Van zijn
Plus Belles Heures verwachten wij de
schoonste uren. JAN ENGELMAN
NEDERLANDSCH TOIEEL NU
Marklesln van Arci» bij het gezel
schap 8aalborn-Par«er
DIT is een voortreffelijk stuk. Carl
Sternheim koos den vorm van een
romantisch gegeven, en maakte
mét groote menschenkennis en psycho
logisch inzicht de vier personen in zijn
stuk verklaarbaar, levend en boeiend.
Zoo kon eenmaal een grand seigneur
zich zelf steeds meer verfijnd hebben,
in zijn handelingen en uiterlijke wel
sprekendheid, tot hij op
veertigheen glijden, die er ons bij w
brengt het waarachtig kumte
schap bij hem in twijfel te t re
Charlotte (The Old Bfald) bij j
Nieuw Schouw-Tooneel)
ontwikkeld te worden.
geheel genomen was de
vooraanzienlijk beter dan het stuk,
het kiezen van een ro
tischen vorm bij Sternhei n
jarigen leeftijd tot bezinning kwam, is geweest, is dit zwakte in Zog
waarna hij een innerlijke houding vond,
die meer bij zijn wezen en de
waarachtige cultuur van zijn tijd paste. Zoo
heeft een grande dame, ten koste van
zich zelf, zich verstrikt in haar liefde
vóór, en de wraakzucht tegen een aan
bidder die haar ontglipte. Zoo werd
een onzelfzuchtig lieftallig begaafd
burgermeisje van nog geen twintig
jaar, door een zelfzuchtige verarmde
moeder gekoppeld en verkocht, maar
niettemin werd zij tenslotte de eerbare,
liefhebbende vrouw van den bekeerden
levensgenieter, dien zij zonder de onder
gane vernedering, waaraan haar onbe
dorven gemoed geen deel had genomen,
nimmer zou hebben ontmoet en die
zij anders ook nimmer had kunnen
boeien.
Dat een geschiedenis, die heden ten
dage in dezen vorm niet had kunnen
gebeuren, zoo waarachtig en levens
echt kan aandoen, is mede de waarde
van Sternheim's dichtwerk.
Maar, wanneer de auteur na de
Hollandsche première verklaarde:
nimmer zoo onder den indruk te
zijn geweest bij een vertooning van
zijn eigen werk", ja, dan moet hij de
voorstelling in Berlijn in 1921 met
Conrad Veith, Leopolda Constantin,
Duguy Servaes en Hedwig Wangel
vergeten zijn ! Of was het een persoon
lijke weemoedige herinnering, die hem
dezen avond zoo onder den indruk"
werk. Deze Amerikaansche avteur]
geen kans het conflict van
huwde moeder in den hedendu
tijd te plaatsen, en greep naar
poque, die vriendelijk ro
aandoet, in lieve costumes. De
lingen der beide hoofdvrouwen
stuk, waartusschen het onechte]
geplaatst is, zouden heden ten
langs andere wegen zijn gega
dit maakt het werk oninteres
het spelen van de rol der onge
moeder ondankbaar. De ver t rot
in het stuk, een goedige oude
vermijdt angstvallig de beide vro
geestelijk te leiden, hoewel hij]
gemakkelijk het probleem had
oplossen. Zoo ontstaat een
conflict, waarvan wij den ernst
kunnen medevoelen, terwül er
rekend wordt op ons medegevoel
de arme Charlotte'
De voorstelling onderst reepte!
zwakte van het stuk, in plaats va|
via een inniger" gevoel bij de l
vertolkster, te versterken. n
een overigens goed verzorgde
ring (in smakelijke decors van Ja
Snoek) klonk door, dat enkele
in een minder juisten sleuH ge
werden.
De eerste scène is uiterst
maar weifelend geschreven, <:oodat]
alleen door een heel innige ve
duidelijker had kunnen worden.!
stelling kunnen opwekken; in dit op
zicht schoot de voorstelling te kort.
Jeanne van Rijn speelde ,,Klaar",
de meid, sappig, rond en sterk. Zij
droeg met Jan Musch, als ,Jan", zon
der zooals haar partner in te grove
effecten te vervallen, de voorstelling.
Musch is een voortreffelijk
tooneeljjmg «uuuicnujK oeter aan net stuk, speler van de naturalistische school,
tf werd met veel toewijding gespeeld, vult voortdurend het tooneel, maar hij
heeft als regisseur alleen de dictie der
toehap Jan afusch. spelers verzorgd. Het samenspel en de
den Stadsschouwburg te Utrecht plaatsing der personen is
ternauwerj»nde het nieuwe gezelschap van nood afgestemd en geregeld.
Musch met Het wederzijdsch De Lodewijk" van Hamburger en
'ijksbedrog" van Pieter Langen- de Charlotte" van Mary Smithuyzen
kunnen aanmerkelijk dieper gespeeld
;et stuk is wel oud maar niet klas- worden. Dit duo heeft ons van een
omdat het geen verrassingen in- wederzijdsche liefde nergens overtuigd.
[t ua het exposé, noch wat de Charlotte brengt daarvoor te weinig
^e, noch wat de personen betreft, beeldend vermogen mee, een te
stereoeer t onige van vele St. Nicolaas- type gebaar, te weinig vreugde van
,en werd door goed zeggen ver- jeugd en liefde in de stem. Lodewijk
[en. Noch decors noch costuums had meer entrain, zei zijn verzen
uititten uit in kleur en lijn. stekend, maar maakt niet aannemelijk,
Waarschijnlijk zou de auteur zelf dat hij geen oplichter is, doch een
gjn rijd verrukt zijn geweest van de deugdzaam minnaar, die uit liefde"
itel'ing, maar voor een heden- bedrog pleegt, niet uitsluitend teneinde
ich publiek heeft het stuk te wei- financieel onder dak te komen. Zeer
diepte, en daarom is minder typee- amusant was Van Stuwe toen hij voor
en meer karakter-uitbeelding ge- juwelier" optrad.
?i. Dit was door de regie niet vol- Een vlotte vertooning van een
oudere ingezien. (Van der Poll als wetsch Nederlandsch stuk, goed
dageel" was nog het best gekarakteri- lijk naturalistisch gespeeld, doch wat
). Niet het gebeuren, het wezen te grof, en zonder genie eevo*t vr»«r
spelende figuren had onze belang- stijl".
eemg gevoel voor
Wat
wij missen
D. C. VAN OER POEL
wij ons als toeschouwer - of als
[ET leven is saai. Ondanks alle
emoties op politiek en econo
misch gebied. Want ook deze
gelukkig, omdat zij meestal niet literairekw^ltóJl!!.^?^^V|
_,_?_?,,_..__. ._.- ^.?.^..j.,»,. ..?«».».«.» nw.usu. u gciuiwug, umuai zij meestal niet literaire kwaitt»it i
bracht? De menschelijke gebeurtenis- jonge meisjes spreken samen oA de prettigste soort zijn. Maar er russen «SlT. i~~iL? ? 1r verschil is
sen op de scène van den Hollandschen trouwdag van n harer, die onf t een leemte. Onze relatie tot ata- datall*' UÏiS h^lt^t*?' ?*
zij haar eigen te vondeling gi
kind bij zich kan hebben.
middels gevonden aanstaande
gom, die haar liefheeft, eischt
haar, de school op te geven,
later blijkt, dat deze man genot;
haar over heeft en warm genoeg
om, indien hij in vertroUv en
ware, moeder en kind beide tot
nemen. Maar het stuk speelt
Schouwburg kunnen het onmogelijk liefde voor een jongen man, uit
geweest zijn. Ook voor iemand, die
onze taal niet verstaat, moet deze ver- verbinden. Slechts een Arthar
tooning volkomen buiten de spheer Ier vermag een dergelijke sc
vallen, waarin het spel heet te ge- schrijven, en het eischt grootere
beuren, en dit in hoofdzaak dank zij soonlijkheden dan Dogi Ru;
Saalborn zelf. Hij gaf n.l. romantisch, Sophie Stein om een
onvoldrhetoriek, zoogenaamd sterk spel", schreven dialoog genoeg di
zonder eenige intelligentie, verfijning geven. Hetzelfde geldt voor de
of distinctie. Magda Janssens daarente- scène, zes jaar later spelende,
gen zette met een uitstekend gespeelden de getrouwde vrouw haar
en gesproken monoloog in, en gaf den
geheelen avond vele warme levende
accenten; menigmaal viel zij echter
terug tot op het rhetorisch niveau van
haar regisseur-tegenspeler. Julia
Cuypers had goede momenten. Alleen
Carla de Raet behield genoeg eenvoud
in haar dictie; daartegenover miste
zij de innerlijke spanning en het beel
dend vermogen voor deze ingewikkelde
rol van groot formaat. Maar hoe ook,
iedere scène uitsluitend tusschen de
vrouwen, was een weldadige verade
ming in deze vertooning. Moge Saai- kan, en zoo geraken kir.c1 en
born de waarheid der woorden gaan ondergebracht bij de vriendin
beseffen, hem door Sternheim (indien En dan zijn wij pas zou ver,
juist door ons opgevangen) als de de situatie kunnen aanvoelen
Markies d'Arcis in den mond gelegd tot een zuiverder spel kan lei1
tegen het einde der tweede acte, n.l.: Dogi Rugani heeft menig'
Het is zóó moeilijk den juisten toon zeer goed gegeven, hoewel zij
te vinden, die van menschelijke ge
voelens getuigt." Hij moge bedenken,
dat geen flair een regisseur of acteur
over deze moeilijkheid kan heen
helpen, en dat een waar
tooneelkunstenaar voor alles juist deze moei
lijkheid bij iedere niéuwe opgaaf tracht juist en ongekunsteld gevoel
te overwinnen. Het is de oppervlakkige Dijk is een door en door
zelfgenoegzaamheid, de valsche schijn tooneelspeler; zijn hartelijkheid
van- moderne veelzijdigheid, gepaard altijd gemeend en echt. Hen ai
aan een gebrek aan zelfkennis, die bleek Adolf Rijkens voor het
Saalborn bij de keuze van zoo veel van
zijn rollen ten toon spreidt, en die
hem in zijn spel met zooveel routine
en zelfverzekerd aplomb over iedere
een
e restanten van heldenmoed
?houding tot de dood, die er
van passiviteit, is in het
blijft het reislectuur en een
enkele maal, als de kwaliteit zeer goed
is, ergeren wij er ons in een nuchter
zijn wij eerder laf dan moedig,
r dat neemt niet weg, dat wij ergens
ig m >edig zouden zijn. En in de
rijk zijn wij helemaal niet
bloed. . --?.».
V'lUOlifVbaar is vanuit het motief, dat ons spe
ciaal reislectuur deed kopen.
Een film als The genera! died at
dawn" (?Chinees goud") van Lewis
o.a. ook
en The
mes en de revolver
ihand te kunnen heersen over het
i van anderen.
is dit iets", dat mede oorzaak
i de toeloop naar het fascisme. Het
t zelf'ie iets", dat de meer rustige
tos '.s avonds gaan bevredigen in
Wcooj) met het werkelijke
gerop een veilige afstand. Hetzij dan
Imen z;ch onder leiding van Alfred
LL i .
-j«* ***%**
nische kwaliteiten vaak meer verlangen
dan een vuistslag van Gary Cooper
waar wij allemaal jaloers op zijn en
spanning en happy end.
Er is in deze film een beheersing van
de film-,,taal" en er is bovendien een
onderwerp, welke zo belangrijk zijn,
dat wij juist daardoor onbevredigd blij
ven. Er wordt o.a. genoeg aangeraakt
van de tegenstellingen en de strijd in
ru:tijd", dat men volgens den auteu»sadist) in de Onderwereld" £££ SÏVlSIÏ-"" m°*eliJkheden **«
dergelijke problemen alleen f^eimzinnige m^d^doolsIg "£^*SS^^**
bappmg op de koop toe (?De mJ dies ten «LTS?tet£,he?zeffde"
ne 'n cL r"1' me" met Lewis « *«* wekt te hinderlijke gedac£e
fadd;-na?% PCr (dC Sympa- M het bekende re«pt uit BoTmeets
meisje", Madeleine Carroll, en vooral
ook de ziekelijke schurk Porter Hall
plus de Chinezen zijn in handen van de
pauze ten onrechte veel
voor Charlotte bij het
speelde door een te heftig en te i
charmant spel. Haar verbit
rusting later was vél beter.
Stein groeide met haar rol a
... 'Hara het
B« mor leggen (?Chinees goud").
[«?allr.s.met de prettige
zeker,: het laatste nippertje toch
T_ _.-»..** ???fff**»* kjc t U V AI . _.. Vv
terech: komt en de revolvers nog regisseur Milestone inderdaad meestal
"et aft aan, of verkeerd afgaan en ^ uitstekend en zelfs de associaties, welke
'd en ie heldin elkaar vinden infi Madeleine Carroll opwekt ten opzichte
m levensgrote omarming. "a" **" 1~- *"'*" ' '
_ 0.
« ging er in de Indianenboeken in
Nongei; .jaren net zo toe en wij zijn
""" we! ouder, maar niet wijzer
i- En evengoed als er in onze
_r_.-..,~
van Mariene Dietrich vallen niet steeds
in haar nadeel uit. Al kan ook weer niet
worden ontkend, dat deze film de zeer
speciale bekoring van
Dietrich-gezienAM- C*-?.«
'-1schap; beschaafd en eenvoudig
Bergsma, die kort geleden 2
in een sprookje de kraai"
speelde de
duizend-dollar*>«!* T"?060 a*8 er m onze door-Sternberg mist.
*ÏS»»«!S
en zewverzeKera apiomo over icaere speelde de ciuizena-aou.«--m-««nen wij ernofcaltiid *raatrhii t^?
waarachtige diepe gevoelsuiting doet Zij heeft een blijde jonge ste»koop toe en hooestens erïrÏbedro«en
D.
DER POBL
Kor Postma; Vliegeren
PAG.
30*7
DE GROENE'GRATIS
tot 1 Januari 1937
QE GROENE houdt U op de hoogte van alle
?^ wezenlijk belangrijke gebeurtenissen.
EEN ABONNEMENT op De Groene biedt U
*? dan ook een garantie dat U bij" blijft.
GEEN ANDER WEEKBLAD in Nederland wordt
zoo veelvuldig geciteerd als De Groene.
RECHTS EN LINKS houdt men rekening met
De Groene, het gezaghebbende weekblad.
OBJECTIEF EN DESKUNDIG is de voorlichting
die De Groene U op elk terrein biedt.
ELKE RUBRIEK in De Groene is uitmuntend
verzorgd en heeft een eigen karakter.
IET ALTIJD is de gelegenheid zoo gunstig onr,
U te abonneeren: 64 nummers voor f 10.
N
E
ERSTDAAGS constateert U tóch dat U De Groe
ne niet kunt missen: abonneer U liever NU!
Hier lancs afknippen
BON
ADMINISTRATIE DE GROENE
KEIZERSGRACHT 355 - AMSTERDAf
Poujiro 72880 ? Gemeente Giro G 1000 - Telefoon 379
Ondergeteekende wenscht zich met ingang van l Januari 193
te abonneeren op DE GROENE AMSTERDAMMER en verzoek
GRATIS toezending van de tot dien datum nog verschijnend
nummers. De abonnementsprijs bedraagt f 10.?per jaai
welk bedrag heden per postwissel is gezonden *) op postrekc
ning 72880 is gestort*) per quitantie kan worden geïnd.*
(Abonnementen kunnen slechts op 31 December eindigen
en worden anders stilzwijgend voor een jaar verlengd.)
*\ T'koA»!»'-!"- ?
Naam:
Straat:
Woonplaats:
?) Doorhalen wat niet wordt verlangd.
Nr.
Handteekening:
H
»?!