De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1936 17 oktober pagina 3

17 oktober 1936 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

Belgiëzich in de zelfde richting van onafhankelijk heid en zorg voor eigen zaak als Zwitserland en Nederland. DE DEVALUATIE LEIDT HIER EN IN INDIE nog voortdurend tot maatregelen en ophef fing van maatregelen. Stabiel is de toestand nog niet, al loopt alles nog steeds zoo gunstig mo gelijk, en hét is dus ook goed gezien nog even te wachten met aansluiting aan het nieuwe f inancieele blok der Westersche groote mogendheden. Al te lang moet de onzekerheid over het definitieve peil niet duren, wil de export-productie niet in moeilijk heden raken omdat zij geen prijzen kan berekenen. De prijsstijging van eerste levensbehoeften weet men aardig baas te blijven, van de andere waren is dit minder zeker. Lager zullen de prijzen echter zeker niet worden, zoodat het goed is, dat dewerkloozen hun kolentoeslag weer hebben gekregen en ook de ,«nieuwe" werkloozen een bijslag ontvangen, die de overgangtoeslag der overigen compenseert. Ook de kleine pensioentrekkers mogen geen slachtoffer worden van de devaluatie en het schijnt dus weinig billijk wanneer op hen naast de eventueele prijs stijgingen ook nog een korting zou worden toegepast. In Indiëzijn de moeilijkheden grooter, omdat zonder ingrijpende maatregelen de met zekerheid te verwachten winsten der exporteerende cultures, slechts voor een klein deel in het land zullen blij ven, terwijl het groote aantal geïmporteerde levens behoeften der bevolking zeer spoedige en aanmer kelijke prijsstijging doet verwachten. Een heffing die een gedeelte der meerdere exportwinsten op vordert, wordt overwogen en de Volksraad heeft dit met groote meerderheid ondersteund. Daarnaast heeft dit lichaam zich ook vóór opheffing der contlngenteeringen en tijdige salarisverhooging uit gesproken. TWEE POLITIEKE PARTIJEN HEBBEN MAANDAG vergaderingen gehouden. De eerste waren belegd om den politieken toestand na de devaluatie te bespre ken. De belangrijkste daarvan was de rede van mr. Joekes te Groningen, waarbij de leider der Vrijzinnig Democraten zich losmaakte van de tot nu toe ge voerde aanpassingspolitiek. Na de devaluatie mag de druk op de economisch zwaksten niet meer wor den verzwaard, krachtiger werkloosheidsbestrijding met behulp van openbare werken moet ter hand worden genomen. De mogelijkheid van een betere ouderdomspensioneering moet opnieuw overwogen worden. Voor dit program was de spreker tot samen werking met alle partijen behalve de extremisten bereid. Hij bedoelde hiermee de communisten en fascisten. Maar mr. Wendelaar sprak in Amsterdam met zulk een gevoelstoon over de S.D. A.P. dat het leek of hij deze partij bij de extremisten van links of zijn eigen bij dien van rechts wilde voegen. Hiermee speelt men echter deze beide groepen in de kaart. Gelukkig was de principieele rede van prof. de Vries in dezelfde vergadering van geheel ander gehalte. TWEE BEWEGINGEN ZETTEN EVENEENS HET nieuwe vergaderingsseizoen in. De heer Mussert zette op de bekende wijze uiteen waarom een deva luatie-door-Mussert wit en een devaluatie-doorColijn zwart is en ds. van Duyl vertelde sterke ver halen uit Indië, terwijl de heer Rost van Tonningen debuteerde met een propaganda-speechje voor het nieuwe dagblad. De andere beweging die de volkseenheid mét behoud van verscheidenheid en democratischen regeeringsvorm nastreeft, vulde met haar aanhangers den Haagschen Dierentuin, waar onze hoofdredacteur geflankeerd werd door een priester en een dominee. Opvallender dan de enkele N.S. B. er s die het speciaal den priester lastig maakten en door de politie werden verwijderd, was de eenstemmig heid der sprekers t.a.z. van den godsdienstigen achter grond der democratische en rechtstaatsgedachten. HET TOENEMEND VERKEER, ZOOWEL IN ECONOmischen zin als het wegverkeer, eischt meer plaats en regeling al naar mate het intenser wordt. Zoo heeft tenslotte Minister van Lith de Jeude ons vorige week verrijkt met een groot aantal nieuwe regelingen, die over het algemeen verbeteringen zijn. Met name de nieuwe voorrangsregel is van groot belang voor het snelverkeer. Wel zou het aan beveling verdienen als deze regels zoo geredigeerd werden, dat de leek ze kan begrijpen. Het ongeluk bij Zwolle heeft verder weer de noodzaak aan getoond om déveiligheidsvoorschriften die de spoor weg kent voor vervoerde goederen ook op het vracht autoverkeer toe te passen. Uit het zeer ernstige ongeluk bij Woerden blijkt, dat zelfs bij de vol maaktste veiligheidssystemen, toch altijd onge lukken kunnen voorkomen. Ongelukkige toevallen spelen, zooals hier, vaak een rol. Maar wel kan het aantal ongelukken tot een minimum beperkt worden. En op dat punt zijn de spoorwegen het wegverkeer nog een heel eind voor. TWINTIGSTE-EEUWSCNEHELDEIIVEIIEEIilllG GEEN scherper kenmerk voor den geest van een bepaalden tijd of van een bepaalde groep is er aan te wijzen dan de helden die in dat tijdperk vereerd worden. Zooals de Middeleeuwers hun Graalridders bewonderden en de renaissancemensch den vernufteling en den artist, zoo is het ook de moeite waard na te gaan welke heldenvereering onze eigen tijd kent. Daarbij kunnen wij in de gisting van het moderne geestesleven niet meer n type ontdekken: wij zien de verschillende groepen met hun verschillende helden. Toch zijn er wel gemeenschappelijke trekken. Als men maar even denkt aan de heldenvereering van de vorige eeuw, dan valt allereerst op hoeveel intenser de heldenvereering werkt en hoeveel meer het figuren zijn die hun rol in groepsverband vervullen. Het is niet meer de eenzame geleerde, wiens lichaam aan getast wordt door de stoffen waarmee hij bij zijn natuuronderzoekingen moet omgaan; ook niet meer de ,,alleen-durver" die door een nieuw bedrijf zijn dorp met Amerikaansche snelheid tot stad doet groeien. De heldenvereering van onzen tijd heeft duidelijk afstand gedaan van de materialistische menschbeschouwing, die eigenlijk zelfs geen helden vereering kent omdat voor haar alle menschen uit dezelfde chemische stoffen en biologische functies bestaan. Heeft ook afstand gedaan van de gedachte, dat alleen de mensch die zich isoleert een held kan zijn en dat de collectiviteit den held bezoedelt. Heeft ook gebroken met de overtuiging, dat allén wie een op geld waardeerbaar succes heeft een held kan zijn. In de moderne heldenvereering neemt nog wel het succes, maar alleen het gerechtvaardigde succes, de prestatie, een groote plaats in. De man die niet alleen maar mooie woorden spreekt, maar ,,die het doet": de vliegenier, de sportkampioen, de dictator is de held, zeker de held van de huidige jeugd. Op geld waardeerbaar hoeft de prestatie niet meer te zijn (al is zij dat toch steeds eenigszins omdat elk succes in onze wereld van sensatie nu eenmaal een reclamewaarde heeft). Ook in ruimeren zin spreekt berekening minder mee, het leven wordt als waag stuk gezien, niet als weloverwogen plan. En dit. vindt zijn neerslag ook in de keuze der helden. Op het staatkundig terrein worden niet een Talleyrand, een Barthou door de groote massa's vereerd maar een Mussolini, een Stalin, een Hitler, die door ,,schlaghaftes" handelen, door het fait accom pli" de rest van de wereld opschrikken, intimideeren en zoo hun wil doorzetten. Er zit iets zeer gezonds in, dat niet meer alleen iemands idealen gewogen worden maar ook wat hij ervan verwerkelijkt. Het is ook gunstig, dat men in het politieke leven weer den leider" gaat waardee ren, in plaats van hem slechts als woordvoerder voor een groep en als staatsrechferlijk technicus te zien. Maar de bezinning op de vraag: Waarheen leidt deze leider?" ontbreekt te veel en wie er wel naar vraagt krijgt vage algemeenheden te hooren, die maar nauwelijks een groeps- of een eigenbelang kunnen verhullen. DAAROM is het verheugend te bemerken dat ook onder groepen die deze vraag wel stellen, ja haar als beslissende vraag stellen, de heldenver eering gaat groeien. Immers het kan niet toevallig zijn dat er binnen enkele maanden in ons kleine taalgebied, niet minder dan vier boeken of serie's verschijnen, die alle aan een behoefte tot helden vereering tegemoet komen i). Hoewel de vier boeken uit een verschillende hoeken komen:?uit gereformeerde en vrijzinnige, uit socialistische en niet-socialistische, is het ook weer niet toevallig dat eenige malen dezelfde held in de verschillende series voorkomt: Tweemaal Jaurès, tweemaal Kagawa, driemaal Rathenau zelfs. Er is blijkbaar in ons land bezig een geeste lijke toenadering te ontstaan tusschen socialistische en niet-socialistische democraten onder de auspiciën van een gezamenlijk Christelijk ideaal, dat reeds in dezelfde helden gesymboliseerd wordt. Dit is een zeer merkwaardige geestelijke ver andering, die zich hier voltrekt. In de socialistische arbeidersbeweging heeft altijd een sterke traditie geleefd, die zich verzette tegen persoonsvereering. In de geheele linkerzijde leefde een sterke nawer king van Rousseau's theorieën over de gelijkheid van den natuurlijken mensch en de volkssouvereiniteit waarin het leiderschap niet past: de politieke aanvoerder is niet anders dan mandataris van de massa achter hem. Onder de Nederlandsche gerefor meerden zou een dertig jaar geleden Vereer ing voor een socialen hervormer en radicalen pacifistvan OostAziatischen landaard ondenkbaarzijngeweestenzelfs ook van wederstrever van het een staatsgezag en ontkenner van de?historische openbar ing"als Karl Barth. PAG. 4 DE GROENE No. 3098 Maar dit alles is afgesleten en verschoven: nieuwe denkbeelden hebben de oude verdrongen. In de moderne socialistische theorie worden de ware leiders weer gezien als de,,aristocraten", als , ,de moedigen'', als degenen die de ideeën, aansluitend bij een gemoedstoestand der massa, vorm geven en daardoor de massa tot bewustzijn, boven het sentiment uit, opvoeden (Hendrik de Man) en de pr act ij k, die uit Troelstra's gedenkschriften en in de organisatie der A. J. C. wel het sterkst spreekt, bewijst dat deze theorie juist is. De volkssouvereiniteit wordt door niemand in ons land, die ernstig nadenkt, meer aangehangen, al vindt men er in allerlei persuitlatingen nog sporen van terug; men beseft veel duidelijker hoezeer men in zijn politieke denkwijze beïnvloed wordt door de formuleeringen van enkele leiders. En in orthodox protestanten kring heef t de wereldoorlog, de moder niseering van de zending en de Zwitsersche theo logie allerlei heilige huisjes verwoest, die onver brekelijk verbonden waren gedacht aan het geloof der vaderen". En allen beseffen, dat men ideeën zonder vorm niet kan bewaren en overdragen, voor groote groepen, dat zij vorm moeten aannemen in een symbool en liefst in een menschengestalte, willen zij werkelijk diepen indruk maken op en zich vastzetten in den menschelijken geest. Eerst een symbool een tehuis, een leider, bindt een groep samen en eerst daarna komt de redeneering, die bewust aanvaardt. MAAR is er dan eigenlijk geen onderscheid tusschen de heldenvereering voor de moderne dictatoren en voor de leiders als Masaryk, Jaurès, Rathenau, Wilson, Kagawa, Gandhi, om van Barth, Blumhart en Buber nog maar te zwijgen? Natuur lijk wel; naar vorm zoowel als naar inhoud. Naar den vorm zal deze democratische helden vereering nooit alles op n kaart zetten. Het is nooit n held die de middelaar is tusschen den mensch en het absolute, het zijn er deze bundels bewijzen het meerdere, die allen het ideaal benaderen; het nimmer verpersoonlijken. En deze helder worden ook niet mét al hun tekortkomingen tot norm verheven, maar zij worden aan een bovenpersoonlijk ideaal getoetst en gewaardeerd voor zoover zij er aan beantwoorden. En hier naderen wij ook den inhoud van deze heldenvereering: Zij worden niet vereerd omdat zi zichzelf uitleven, omdat zij hun neigingen, die zi: met den «ioorsneemensch gemeen hebben, wa vollediger en op wat grooter schaal volgen, maazij worden vereerd omdat zij, vrij van het oordee van de buitenwereld, vrij van eigen instincten cei bovenpersoonlijke wet, die in hen werkt, volgen Een Wet, die levenshouding en cultuurideaal i ; n verband samenvat. Een wet van naastenliefd steunend op geloofszekerheid, naastenliefde dus die niet naar uiterlijk succes vraagt, maar onve- schillig daarvoor, in gehoorzaamheid, vorm krijg'. Daarom kan ook de niet-slaafsche ziel dez? helden vereeren, deze geestelijke leiders volgei, omdat hij weet dat wat zij eischen, niet voor hemzelf geëischt wordt maar voor een ideaai, voor een beginsel, dat ook hij aanvaardt. Omdr-t zij geen gehoorzaamheid eischen ter zelfverhee lijking, maar dat zij naast hem in gehoorzaamheid. van menschen en menschenwereld onafhankelijk, buigen voor een Absolute Waarde, die ook zij wilk n gehoorzamen. Omdat hun leiding haar grens vin ;t in het beginsel dat leider en geleide beiden erkenm a en waarvan het toetsingsrecht aan het gewet n vrij staat. Omdat zij geen compensatie zijn voT de onmacht der geleiden, maar kracht en richtingwijzer voor arbeid aan de toekomst. Het is déze heldenvereering, die het tegen -e slaafsche gehoorzaamheid aan menschen uithoudt en daarom is het deze,.die men de heldenvereering der XXste eeuw mag noemen, tegen den sch ;n van het tegendeel in. i) Dr. P. J. Bouman: Jaurès-\Vilson-Uathen; > (Paris, A'dam) J. J. Buskés: Het Evangelie in de wen 'd. van heden (Pascal, Blumhardt, Kagawa, Karl Bar' ) (Paris, A'dam). F. Xalma-Koops e.a.: Geestelijke leiders (Bub»'. Gandhi, Kagawa, Masaryk, Rathenau) Rel. £<?? vragen VI. 1/2. (Van Loghum Slaterus, Arnheiü'. Groote democraten (Prof. R. Casimir over Carh '<. Dr. H. Brugmans over Marx, Dr. W. van Ravestt- ;V over Jaurès, Koos Vorrink over Rathenau en J. V.. Matthijssen over Matteotti) Arbeiderspers. A'darm champagne kruq rry~-\ ? 7 J /~ ? - ? vl wnnes en z_ooa-roamen. zijn onze manieren Amerikaansche verzekeringsmoraal V' irrrr* r*Ai f DE kleine schooiertjes uit de Bowery hebben er al een racket van gemaakt. Al is niets onwaarschijnlijker dan dat juist vóór het Traffic Court auto's gemolesteerd of gestolen zullen worden, we nemen toch maar het zekere voor het onzekere. Een sproetig joch zegt ons toe dat hij op den wagen zal passen. Zijn broertje is ter assistentie aanwezig voor het geval hij zelf soms eens even een eindje uit de buurt mocht wezen. Ik bekijk het Broertje eens ouder dan vijf kan hij niet wezen. Hoewel, je kunt je vergissen. Flink uit de kluiten gewassen ziet de bevolking er in deze buurt zeker liet uit. Het zijn hier de slums van New York, een uitdrukking die met het woord sloppen niet vertaald s, want de straten zijn breed en de huizen vrij hoog, ;naar al het overige van dit begrip is aanwezig: de smerigheid, het slechte plaveisel, de gebroken -uiten en het heele sociologische milieu. Het is de ?vaterkant na n generatie immigrantendom, de omgeving waarin kleine schooiertjes zullen op. roeien tot gangsters als de omstandigheden dat villen. Het racketeering zit ze al in 't bloed, want -e verzekeren ons dat je in deze buurt" niet zoo naar een auto kunt laten staan. Het is beslist loodig dat er op gepast wordt. We haasten ons naar binnen. Mijn metgezel wil : poed achter de zaak zetten. Hij is opgeroepen anmorgen om tien uur voor het Traffic Court te ? erschijnen en hij zou niets liever willen dan dat de :?eele affaire zoo spoedig mogelijk achter den rug ?-as. Hij heeft een botsing gehad met een zwaren rachtwagen toen hij uit een zijstraat SixthAvenue indraaide. Door de pijlers van den elevated railway s-heen de bestuurder hem niet tijdig gezien te l ebben. .De bestuurder beweerde bovendien dat mijn vriend door een rood stoplicht gereden was, l ^tgeen een politieagent die er bij kwam bevestigde. L ie beweerde dat hij 't zélf gezien had. Wij gelooven e/ niets van, maar bezweren kan ik 't niet, want ik b n nog niet gewend aan de Amerikaansche stop. l ht-methode die je al voor de eerste de beste zijs' -aat dwingt stil te staan .wanneer er ergens in de * 'fte een rood licht opknipt. Kort en goed, mijn i- 'Jtgezel kreeg een ticket" en moest vóórkomen. Er zijn nog heel wat zaken vóór ons. In een <> lelopflijk tempo worden zij af gehamerd. Het i vol in de rechtszaal. Vóór den magistraat staan r \\ paar politieagenten met onvervalschte genoegel|:*e lersche hoofden. Gemengd publiek. Vrachtw-genbestuurders, dames, jongelui, negers. New York heeft voor iederen Borough (Manli'-.ttan, Bronx, Brooklyn, etc.) maar n rechtbank v.^arvoor dergelijke eenvoudige auto-strafzaken w rden berecht. Vijf kantonrechters voor deze z. ken voor een bevolking die anderhalf maal zoo groot is als van Nederland. Over het algemeen wordt er m Amerika uiterst voorzichtig gereden. En nooit n: t zoo groote topsnelheden als in Europa. Vandaar dat kleine overtredingen betrekkelijk zeldzaam zijn «;?>, naar onze begrippen, niet zwaar worden bestraft. "« moogt eens iets te hard rijden of nog gauw door e«:i rood stoplicht trachten te glippen dat is geen halszaak, als er maar niets gebeurt l En vooral: als g* net verkeer maar niet ophoudt. Haal het niet in uw hoofd te langzaam te gaan rijden op plaatsen w^ar een minimumsnelheid van 30 of 40 km is N voorgeschreven, zooals in de tunnels onder der* Hudson of over de bruggen van East River! En zorg dat ge daar geen lekken band of motorpanne krijgt, want ge wordt door een politie-kraanwagen weggesleept hetgeen niet voor niets geschiedt en ge krijgt nog een flinke boete op den koop toe. l U is onze zaak aan de orde. U bent dus door het roode licht heen gereden!" zegt de rechter. Ik heb het niet gezien." Dat is best mogelijk. Maar agent O'Connor heeft gezien dat dat wel zoo was. En Mr. Lacorte, de bestuurder van den vrachtwagen, zegt 't ook. Het is toch begrijpelijk dat die op de lichten vertrouwt. Hij kan moeilijk naar links en naar rechts tegelijk kijken en hij rijdt door als het groene licht aangaat. Vijf dollars boete, meneer. Betalen kunt u aan die meneer verderop. Volgende zaak!" In minder dan een halve minuut is de zaak afgeloopen. Mijn metgezel schijnt uiterst tevreden. Hij trekt me bij een arm van mijn jas en zegt: Gauw, naar buiten!" Nou, waarvoor al die drukte? En waarom ben je zoo blij ? Ik vind dat je nogal 'n hooge boete kreeg. Zeven vijftig. Je zei dat ze voor het rijden door 'n stoplicht n dollar vragen! Nee, hoor...." Ach, jij begrijpt dat zoo niet. Jij komt pas uit Europa. Jij bent nog een groentje. In dit geval hebben ze me een hoogere boete gegeven omdat ik tegen dien vent zijn wagen opgereden ben. Gelukkig dat hij geen schade had. Maar daar ging het voor mij niet om. Ik wou alleen maar zoo gauw en betrekkelijk zoo goedkoop mogelijk van de politie af wezen(>zei je. Ik wou geen geleuter. En vooral geen explicaties hoe het nu precies tot die hoogst onbeteekenende botsing was gekomen en hoeveel of hoeweinig schade ieder daarbij opgeloopen had. Ik heb mijn assurantie-makelaar een flinke schade opgegeven. Nou, je kunt nooit weten of de assura deuren niet iemand in de zaal hebben zitten. Maar ik geloof van niet. In ieder geval: hier zijn ze geen klap wijzer van geworden." Maar je hebt de'assurantie toch niet beduveld?" Wat dacht je dan?" fE hebben onzen auto verlost uit de handen van de aspirant-racketeers-met-den-rang-vanstraatjongen en rijden nu, profiteerend van het verspringende groene licht dat ons snel eenige blokken verder brengt, op den ingang van den U 11 J T O ' F " "*&*»"g, »???» uw» i ** VIA-11 u<,ii dJLlUdUV>6Cll Holland Tunnel aan. Losgeraakt uit de verkeers- provincie van fabrieken. kluwens licht mijn vriend mij in over de Amerikaan sche toestanden op verzekeringsgebied. Kijk eens, dat moet je niet met Hollandsche oogen beschouwen. Ik heb de verzekering allerlei schade opgegeven, waarvan ik eigenlijk niet heelemaal zeker ben of die nu wel van die aanrijding afkomstig is. Bovendien de doktersrekening. Ik vertelde je immers dat Jetje haar bovenlip had gestooten tegen de voorruit. Nou we zijn naar den dokter geweest. Dat gaat hier zoo: je praat eens even met je dokter. Die moet je natuurlijk goed kennen. En dan schrijft hij een rekening voor onderzoek en behandeling die twee of drie keer te hoog is. Die hoef je natuurlijk niet te betalen; ie betaalt de echte rekening. Dat gaat hier zoo op ieder gebied. Je ziet wat je krijgen kunt. Ik heb onlangs nieuwe contactpunten moeten laten inzetten en 't een en ander aan den motor laten doen en 't lak laten bijspuiten. Wel, nu moest de vóórbumper weer rechtgebogen worden en een nieuwe bout moest er in. Die garage-kerel heeft alles op n rekening en op n datum gezet. Krijgen is de kunst. Meer dan honderd dollar verdiend! Wanneer er vandaag erg lang over die aanrijding gepraat zou zijn en de rechter had b.v. een platte grond gemaakt willen hebben, dan was wel komen vast te staan dat de schade moeilijk zoo groot had kunnen wezen. Dat zou ik tot mijn eigen verdediging al wel hebben moeten toegeven. Daarom konden die vijf dollars mij niets schelen. We konden nu tenminste dadelijk weer ophoepelen. Vind jij dat nou erg? Dat gaat hier altijd zoo. Je tracht er zoo veel mogelijk uit te slaan, want je weet dat de ander op alle manieren zal trachten te chicaneeren. Als ze maar eenigszins kunnen, laten :e je immers in de kou staan. Dat willen jullie nu nooit begrijpen, wanneer jullie zoo kersversch uit Holland komen. Je vindt ons eigenlijk onn tjes-inzaken. Dat zijn we niet. We zijn alleen maar anders. We houden er hier onze eigen code op na. Je moet denken: Wat zijn Amerikanen? Emigranten, anders niet. Of we nu driehonderd jaar of dertien. jaar geleden hier naartoe geëmigreerd zijn, dat doet er immers niet toe. Onze wetten zijn de wetten die gemaakt zijn door lui die zelf hun armen uit hun mouwen moesten steken en overtuigd waren dat anderen hen niet hielpen. Dat zie je hier toch aan alles ! Wie zorgt hier voor je als je ziek of oud bent ? Geen mensch. Doe het zelf. Sluit een levensver zekering als je kunt. Kun je dat niet, en lukt 't je niet om een reuzen-kapitaal te verdienen, dan kun je later crepeeren. Geloof niet dat wij de anderen werkelijk beduvelen. Ze weten 't heel goed. En ze trachten het zelf net zoo te doen. Het kan zijn dat de assurantie op de een of andere chicane weigert om te betalen. Dan ga ik naar mijn advocaat en daag ze voor 't gerecht. Vóórdat de zaak op de zitting afgeroepen wordt, zal hij het al met hun advocaat geschikt hebben. Zoo houden we de kerk in 't midden." We duiken aan den overkant van den Hudson weer uit de Holland tunnel naar boven en rijden de fabrieksbuurten van Jersey-City door. Als 't waar is, wat jij zegt, dat deze geest van wederzijds mekaar beduvelen eigenlijk qafkomstig is van het feit dat Amerika nóg altijd een land is van menschen die 't nu op hun manier allemaal nog eens over doen, dan zal toch mettertijd wel eens een mildere geest over deze cöntrijen nederdalen !" Kan zijn. Och, denk nou niet dat jullie fatsoen lijke menschen in Europa zulke heilige boontjes zijn. Jullie moord- en roof-lust leven jullie uit in oorlog of opstand. Het kan zijn, dat jullie in andere opzichten over 't algemeen heel fatsoenlijke men schen geworden bent. B.v. in de zorg voor het dagelijksch brood. Kijk, wij rijden nu het industrie land van den staat New Jersey door. Een troostelooze boel. En dat gaat een heelen tijd zoo door. Fabrieken, opslagterreinen, arbeidsbuurten, spoor wegemplacementen. Als je hier niet tracht om er te komen ten koste van een ander, dan kun je er zeker van zijn dat ze vroeg of laat misbruik van je zullen maken. Ja, zoo is 't hier nu eenmaal. En juist daardoor heb je hier een kans." Ik zweeg nu maar. Ja, het wis hier anders. We reden den eindeloozen betonweg verder door een M. dm MAGGPSOEPEN Met Moggi» Soepen kunt U nog eens op een heerlijke soep trakteren, welke anders te omslachtig is om zelf klaar te maken. Denkt U maar aan Maggi* Ossenstaartsoep, Windsor-, Vermicelli-, Koninginne-, Mock-Turtleen andere verrukkelijke soorten l Let op de geel-rode etiketten en de fabriekt- JL merken: de naam Moggi" en de Kruïisfer^j li PAG. 5 DE GROENE No. 3098

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl