Historisch Archief 1877-1940
Belgiëzich in de zelfde richting van onafhankelijk
heid en zorg voor eigen zaak als Zwitserland en
Nederland.
DE DEVALUATIE LEIDT HIER EN IN INDIE
nog voortdurend tot maatregelen en ophef
fing van maatregelen. Stabiel is de toestand
nog niet, al loopt alles nog steeds zoo gunstig mo
gelijk, en hét is dus ook goed gezien nog even te
wachten met aansluiting aan het nieuwe f inancieele
blok der Westersche groote mogendheden. Al te
lang moet de onzekerheid over het definitieve peil
niet duren, wil de export-productie niet in moeilijk
heden raken omdat zij geen prijzen kan berekenen.
De prijsstijging van eerste levensbehoeften weet
men aardig baas te blijven, van de andere waren is
dit minder zeker. Lager zullen de prijzen echter
zeker niet worden, zoodat het goed is, dat
dewerkloozen hun kolentoeslag weer hebben gekregen en
ook de ,«nieuwe" werkloozen een bijslag ontvangen,
die de overgangtoeslag der overigen compenseert. Ook
de kleine pensioentrekkers mogen geen slachtoffer
worden van de devaluatie en het schijnt dus weinig
billijk wanneer op hen naast de eventueele prijs
stijgingen ook nog een korting zou worden toegepast.
In Indiëzijn de moeilijkheden grooter, omdat
zonder ingrijpende maatregelen de met zekerheid
te verwachten winsten der exporteerende cultures,
slechts voor een klein deel in het land zullen blij ven,
terwijl het groote aantal geïmporteerde levens
behoeften der bevolking zeer spoedige en aanmer
kelijke prijsstijging doet verwachten. Een heffing
die een gedeelte der meerdere exportwinsten op
vordert, wordt overwogen en de Volksraad heeft dit
met groote meerderheid ondersteund. Daarnaast
heeft dit lichaam zich ook vóór opheffing der
contlngenteeringen en tijdige salarisverhooging uit
gesproken.
TWEE POLITIEKE PARTIJEN HEBBEN MAANDAG
vergaderingen gehouden. De eerste waren belegd
om den politieken toestand na de devaluatie te bespre
ken. De belangrijkste daarvan was de rede van mr.
Joekes te Groningen, waarbij de leider der Vrijzinnig
Democraten zich losmaakte van de tot nu toe ge
voerde aanpassingspolitiek. Na de devaluatie mag
de druk op de economisch zwaksten niet meer wor
den verzwaard, krachtiger werkloosheidsbestrijding
met behulp van openbare werken moet ter hand
worden genomen. De mogelijkheid van een betere
ouderdomspensioneering moet opnieuw overwogen
worden. Voor dit program was de spreker tot samen
werking met alle partijen behalve de extremisten
bereid. Hij bedoelde hiermee de communisten en
fascisten. Maar mr. Wendelaar sprak in Amsterdam
met zulk een gevoelstoon over de S.D. A.P. dat het leek
of hij deze partij bij de extremisten van links of zijn
eigen bij dien van rechts wilde voegen. Hiermee
speelt men echter deze beide groepen in de kaart.
Gelukkig was de principieele rede van prof. de Vries
in dezelfde vergadering van geheel ander gehalte.
TWEE BEWEGINGEN ZETTEN EVENEENS HET
nieuwe vergaderingsseizoen in. De heer Mussert
zette op de bekende wijze uiteen waarom een deva
luatie-door-Mussert wit en een
devaluatie-doorColijn zwart is en ds. van Duyl vertelde sterke ver
halen uit Indië, terwijl de heer Rost van Tonningen
debuteerde met een propaganda-speechje voor het
nieuwe dagblad. De andere beweging die de
volkseenheid mét behoud van verscheidenheid en
democratischen regeeringsvorm nastreeft, vulde met haar
aanhangers den Haagschen Dierentuin, waar onze
hoofdredacteur geflankeerd werd door een priester
en een dominee. Opvallender dan de enkele N.S. B. er s
die het speciaal den priester lastig maakten en door
de politie werden verwijderd, was de eenstemmig
heid der sprekers t.a.z. van den godsdienstigen achter
grond der democratische en rechtstaatsgedachten.
HET TOENEMEND VERKEER, ZOOWEL IN
ECONOmischen zin als het wegverkeer, eischt meer
plaats en regeling al naar mate het intenser wordt.
Zoo heeft tenslotte Minister van Lith de Jeude ons
vorige week verrijkt met een groot aantal nieuwe
regelingen, die over het algemeen verbeteringen
zijn. Met name de nieuwe voorrangsregel is van
groot belang voor het snelverkeer. Wel zou het aan
beveling verdienen als deze regels zoo geredigeerd
werden, dat de leek ze kan begrijpen. Het ongeluk
bij Zwolle heeft verder weer de noodzaak aan
getoond om déveiligheidsvoorschriften die de spoor
weg kent voor vervoerde goederen ook op het vracht
autoverkeer toe te passen. Uit het zeer ernstige
ongeluk bij Woerden blijkt, dat zelfs bij de vol
maaktste veiligheidssystemen, toch altijd onge
lukken kunnen voorkomen. Ongelukkige toevallen
spelen, zooals hier, vaak een rol. Maar wel kan
het aantal ongelukken tot een minimum beperkt
worden. En op dat punt zijn de spoorwegen het
wegverkeer nog een heel eind voor.
TWINTIGSTE-EEUWSCNEHELDEIIVEIIEEIilllG
GEEN scherper kenmerk voor den geest van
een bepaalden tijd of van een bepaalde groep
is er aan te wijzen dan de helden die in dat
tijdperk vereerd worden. Zooals de Middeleeuwers
hun Graalridders bewonderden en de
renaissancemensch den vernufteling en den artist, zoo is het
ook de moeite waard na te gaan welke
heldenvereering onze eigen tijd kent. Daarbij kunnen wij
in de gisting van het moderne geestesleven niet
meer n type ontdekken: wij zien de verschillende
groepen met hun verschillende helden. Toch zijn er
wel gemeenschappelijke trekken. Als men maar
even denkt aan de heldenvereering van de vorige
eeuw, dan valt allereerst op hoeveel intenser de
heldenvereering werkt en hoeveel meer het figuren
zijn die hun rol in groepsverband vervullen. Het is
niet meer de eenzame geleerde, wiens lichaam aan
getast wordt door de stoffen waarmee hij bij zijn
natuuronderzoekingen moet omgaan; ook niet
meer de ,,alleen-durver" die door een nieuw bedrijf
zijn dorp met Amerikaansche snelheid tot stad doet
groeien. De heldenvereering van onzen tijd heeft
duidelijk afstand gedaan van de materialistische
menschbeschouwing, die eigenlijk zelfs geen helden
vereering kent omdat voor haar alle menschen uit
dezelfde chemische stoffen en biologische functies
bestaan. Heeft ook afstand gedaan van de gedachte,
dat alleen de mensch die zich isoleert een held kan
zijn en dat de collectiviteit den held bezoedelt. Heeft
ook gebroken met de overtuiging, dat allén wie een
op geld waardeerbaar succes heeft een held kan zijn.
In de moderne heldenvereering neemt nog wel
het succes, maar alleen het gerechtvaardigde succes,
de prestatie, een groote plaats in. De man die niet
alleen maar mooie woorden spreekt, maar ,,die het
doet": de vliegenier, de sportkampioen, de dictator
is de held, zeker de held van de huidige jeugd.
Op geld waardeerbaar hoeft de prestatie niet meer
te zijn (al is zij dat toch steeds eenigszins omdat elk
succes in onze wereld van sensatie nu eenmaal een
reclamewaarde heeft). Ook in ruimeren zin spreekt
berekening minder mee, het leven wordt als waag
stuk gezien, niet als weloverwogen plan. En dit.
vindt zijn neerslag ook in de keuze der helden.
Op het staatkundig terrein worden niet een
Talleyrand, een Barthou door de groote massa's vereerd
maar een Mussolini, een Stalin, een Hitler, die
door ,,schlaghaftes" handelen, door het fait accom
pli" de rest van de wereld opschrikken, intimideeren
en zoo hun wil doorzetten.
Er zit iets zeer gezonds in, dat niet meer alleen
iemands idealen gewogen worden maar ook wat hij
ervan verwerkelijkt. Het is ook gunstig, dat men in
het politieke leven weer den leider" gaat waardee
ren, in plaats van hem slechts als woordvoerder voor
een groep en als staatsrechferlijk technicus te zien.
Maar de bezinning op de vraag: Waarheen leidt
deze leider?" ontbreekt te veel en wie er wel naar
vraagt krijgt vage algemeenheden te hooren, die
maar nauwelijks een groeps- of een eigenbelang
kunnen verhullen.
DAAROM is het verheugend te bemerken dat
ook onder groepen die deze vraag wel stellen,
ja haar als beslissende vraag stellen, de heldenver
eering gaat groeien. Immers het kan niet toevallig
zijn dat er binnen enkele maanden in ons kleine
taalgebied, niet minder dan vier boeken of serie's
verschijnen, die alle aan een behoefte tot helden
vereering tegemoet komen i).
Hoewel de vier boeken uit een verschillende
hoeken komen:?uit gereformeerde en vrijzinnige,
uit socialistische en niet-socialistische, is het
ook weer niet toevallig dat eenige malen dezelfde
held in de verschillende series voorkomt: Tweemaal
Jaurès, tweemaal Kagawa, driemaal Rathenau
zelfs. Er is blijkbaar in ons land bezig een geeste
lijke toenadering te ontstaan tusschen socialistische
en niet-socialistische democraten onder de auspiciën
van een gezamenlijk Christelijk ideaal, dat reeds
in dezelfde helden gesymboliseerd wordt.
Dit is een zeer merkwaardige geestelijke ver
andering, die zich hier voltrekt. In de socialistische
arbeidersbeweging heeft altijd een sterke traditie
geleefd, die zich verzette tegen persoonsvereering.
In de geheele linkerzijde leefde een sterke nawer
king van Rousseau's theorieën over de gelijkheid
van den natuurlijken mensch en de
volkssouvereiniteit waarin het leiderschap niet past: de politieke
aanvoerder is niet anders dan mandataris van de
massa achter hem. Onder de Nederlandsche gerefor
meerden zou een dertig jaar geleden Vereer ing voor
een socialen hervormer en radicalen pacifistvan
OostAziatischen landaard ondenkbaarzijngeweestenzelfs
ook van wederstrever van het een staatsgezag en
ontkenner van de?historische openbar ing"als Karl Barth.
PAG. 4 DE GROENE No. 3098
Maar dit alles is afgesleten en verschoven:
nieuwe denkbeelden hebben de oude verdrongen.
In de moderne socialistische theorie worden de
ware leiders weer gezien als de,,aristocraten", als
, ,de moedigen'', als degenen die de ideeën, aansluitend
bij een gemoedstoestand der massa, vorm geven
en daardoor de massa tot bewustzijn, boven het
sentiment uit, opvoeden (Hendrik de Man) en de
pr act ij k, die uit Troelstra's gedenkschriften en
in de organisatie der A. J. C. wel het sterkst
spreekt, bewijst dat deze theorie juist is. De
volkssouvereiniteit wordt door niemand in ons land,
die ernstig nadenkt, meer aangehangen, al vindt
men er in allerlei persuitlatingen nog sporen van
terug; men beseft veel duidelijker hoezeer men in
zijn politieke denkwijze beïnvloed wordt door de
formuleeringen van enkele leiders. En in orthodox
protestanten kring heef t de wereldoorlog, de moder
niseering van de zending en de Zwitsersche theo
logie allerlei heilige huisjes verwoest, die onver
brekelijk verbonden waren gedacht aan het geloof
der vaderen". En allen beseffen, dat men ideeën
zonder vorm niet kan bewaren en overdragen,
voor groote groepen, dat zij vorm moeten aannemen
in een symbool en liefst in een menschengestalte,
willen zij werkelijk diepen indruk maken op en
zich vastzetten in den menschelijken geest. Eerst
een symbool een tehuis, een leider, bindt een
groep samen en eerst daarna komt de redeneering,
die bewust aanvaardt.
MAAR is er dan eigenlijk geen onderscheid
tusschen de heldenvereering voor de moderne
dictatoren en voor de leiders als Masaryk, Jaurès,
Rathenau, Wilson, Kagawa, Gandhi, om van Barth,
Blumhart en Buber nog maar te zwijgen? Natuur
lijk wel; naar vorm zoowel als naar inhoud.
Naar den vorm zal deze democratische helden
vereering nooit alles op n kaart zetten. Het is nooit
n held die de middelaar is tusschen den mensch en
het absolute, het zijn er deze bundels bewijzen
het meerdere, die allen het ideaal benaderen;
het nimmer verpersoonlijken. En deze helder
worden ook niet mét al hun tekortkomingen tot
norm verheven, maar zij worden aan een
bovenpersoonlijk ideaal getoetst en gewaardeerd voor
zoover zij er aan beantwoorden.
En hier naderen wij ook den inhoud van deze
heldenvereering: Zij worden niet vereerd omdat zi
zichzelf uitleven, omdat zij hun neigingen, die zi:
met den «ioorsneemensch gemeen hebben, wa
vollediger en op wat grooter schaal volgen,
maazij worden vereerd omdat zij, vrij van het oordee
van de buitenwereld, vrij van eigen instincten cei
bovenpersoonlijke wet, die in hen werkt, volgen
Een Wet, die levenshouding en cultuurideaal i ;
n verband samenvat. Een wet van naastenliefd
steunend op geloofszekerheid, naastenliefde dus
die niet naar uiterlijk succes vraagt, maar onve-
schillig daarvoor, in gehoorzaamheid, vorm krijg'.
Daarom kan ook de niet-slaafsche ziel dez?
helden vereeren, deze geestelijke leiders volgei,
omdat hij weet dat wat zij eischen, niet voor
hemzelf geëischt wordt maar voor een ideaai,
voor een beginsel, dat ook hij aanvaardt. Omdr-t
zij geen gehoorzaamheid eischen ter zelfverhee
lijking, maar dat zij naast hem in gehoorzaamheid.
van menschen en menschenwereld onafhankelijk,
buigen voor een Absolute Waarde, die ook zij wilk n
gehoorzamen. Omdat hun leiding haar grens vin ;t
in het beginsel dat leider en geleide beiden erkenm a
en waarvan het toetsingsrecht aan het gewet n
vrij staat. Omdat zij geen compensatie zijn voT
de onmacht der geleiden, maar kracht en
richtingwijzer voor arbeid aan de toekomst.
Het is déze heldenvereering, die het tegen -e
slaafsche gehoorzaamheid aan menschen uithoudt
en daarom is het deze,.die men de heldenvereering
der XXste eeuw mag noemen, tegen den sch ;n
van het tegendeel in.
i) Dr. P. J. Bouman: Jaurès-\Vilson-Uathen; >
(Paris, A'dam) J. J. Buskés: Het Evangelie in de wen 'd.
van heden (Pascal, Blumhardt, Kagawa, Karl Bar' )
(Paris, A'dam).
F. Xalma-Koops e.a.: Geestelijke leiders (Bub»'.
Gandhi, Kagawa, Masaryk, Rathenau) Rel. £<??
vragen VI. 1/2. (Van Loghum Slaterus, Arnheiü'.
Groote democraten (Prof. R. Casimir over Carh '<.
Dr. H. Brugmans over Marx, Dr. W. van Ravestt- ;V
over Jaurès, Koos Vorrink over Rathenau en J. V..
Matthijssen over Matteotti) Arbeiderspers. A'darm
champagne kruq
rry~-\ ? 7 J /~ ? - ?
vl wnnes en z_ooa-roamen.
zijn onze manieren
Amerikaansche verzekeringsmoraal
V'
irrrr*
r*Ai
f
DE kleine schooiertjes uit de Bowery hebben
er al een racket van gemaakt. Al is niets
onwaarschijnlijker dan dat juist vóór het
Traffic Court auto's gemolesteerd of gestolen zullen
worden, we nemen toch maar het zekere voor het
onzekere. Een sproetig joch zegt ons toe dat hij op
den wagen zal passen. Zijn broertje is ter assistentie
aanwezig voor het geval hij zelf soms eens even een
eindje uit de buurt mocht wezen. Ik bekijk het
Broertje eens ouder dan vijf kan hij niet wezen.
Hoewel, je kunt je vergissen. Flink uit de kluiten
gewassen ziet de bevolking er in deze buurt zeker
liet uit. Het zijn hier de slums van New York, een
uitdrukking die met het woord sloppen niet vertaald
s, want de straten zijn breed en de huizen vrij hoog,
;naar al het overige van dit begrip is aanwezig:
de smerigheid, het slechte plaveisel, de gebroken
-uiten en het heele sociologische milieu. Het is de
?vaterkant na n generatie immigrantendom, de
omgeving waarin kleine schooiertjes zullen
op. roeien tot gangsters als de omstandigheden dat
villen. Het racketeering zit ze al in 't bloed, want
-e verzekeren ons dat je in deze buurt" niet zoo
naar een auto kunt laten staan. Het is beslist
loodig dat er op gepast wordt.
We haasten ons naar binnen. Mijn metgezel wil
: poed achter de zaak zetten. Hij is opgeroepen
anmorgen om tien uur voor het Traffic Court te
? erschijnen en hij zou niets liever willen dan dat de
:?eele affaire zoo spoedig mogelijk achter den rug
?-as. Hij heeft een botsing gehad met een zwaren
rachtwagen toen hij uit een zijstraat SixthAvenue
indraaide. Door de pijlers van den elevated railway
s-heen de bestuurder hem niet tijdig gezien te
l ebben. .De bestuurder beweerde bovendien dat
mijn vriend door een rood stoplicht gereden was,
l ^tgeen een politieagent die er bij kwam bevestigde.
L ie beweerde dat hij 't zélf gezien had. Wij gelooven
e/ niets van, maar bezweren kan ik 't niet, want ik
b n nog niet gewend aan de Amerikaansche stop.
l ht-methode die je al voor de eerste de beste
zijs' -aat dwingt stil te staan .wanneer er ergens in de
* 'fte een rood licht opknipt. Kort en goed, mijn
i- 'Jtgezel kreeg een ticket" en moest vóórkomen.
Er zijn nog heel wat zaken vóór ons. In een
<> lelopflijk tempo worden zij af gehamerd. Het
i vol in de rechtszaal. Vóór den magistraat staan
r \\ paar politieagenten met onvervalschte
genoegel|:*e lersche hoofden. Gemengd publiek.
Vrachtw-genbestuurders, dames, jongelui, negers.
New York heeft voor iederen Borough
(Manli'-.ttan, Bronx, Brooklyn, etc.) maar n rechtbank
v.^arvoor dergelijke eenvoudige auto-strafzaken
w rden berecht. Vijf kantonrechters voor deze
z. ken voor een bevolking die anderhalf maal zoo
groot is als van Nederland. Over het algemeen wordt
er m Amerika uiterst voorzichtig gereden. En nooit
n: t zoo groote topsnelheden als in Europa. Vandaar
dat kleine overtredingen betrekkelijk zeldzaam zijn
«;?>, naar onze begrippen, niet zwaar worden bestraft.
"« moogt eens iets te hard rijden of nog gauw door
e«:i rood stoplicht trachten te glippen dat is geen
halszaak, als er maar niets gebeurt l En vooral: als
g* net verkeer maar niet ophoudt. Haal het niet in
uw hoofd te langzaam te gaan rijden op plaatsen
w^ar een minimumsnelheid van 30 of 40 km is
N
voorgeschreven, zooals in de tunnels onder der*
Hudson of over de bruggen van East River! En
zorg dat ge daar geen lekken band of motorpanne
krijgt, want ge wordt door een politie-kraanwagen
weggesleept hetgeen niet voor niets geschiedt
en ge krijgt nog een flinke boete op den koop toe.
l U is onze zaak aan de orde.
U bent dus door het roode licht heen
gereden!" zegt de rechter.
Ik heb het niet gezien."
Dat is best mogelijk. Maar agent O'Connor heeft
gezien dat dat wel zoo was. En Mr. Lacorte, de
bestuurder van den vrachtwagen, zegt 't ook. Het
is toch begrijpelijk dat die op de lichten vertrouwt.
Hij kan moeilijk naar links en naar rechts tegelijk
kijken en hij rijdt door als het groene licht aangaat.
Vijf dollars boete, meneer. Betalen kunt u aan die
meneer verderop. Volgende zaak!"
In minder dan een halve minuut is de zaak
afgeloopen. Mijn metgezel schijnt uiterst tevreden.
Hij trekt me bij een arm van mijn jas en zegt:
Gauw, naar buiten!"
Nou, waarvoor al die drukte? En waarom ben
je zoo blij ? Ik vind dat je nogal 'n hooge boete kreeg.
Zeven vijftig. Je zei dat ze voor het rijden door 'n
stoplicht n dollar vragen! Nee, hoor...."
Ach, jij begrijpt dat zoo niet. Jij komt pas uit
Europa. Jij bent nog een groentje. In dit geval
hebben ze me een hoogere boete gegeven omdat ik
tegen dien vent zijn wagen opgereden ben. Gelukkig
dat hij geen schade had. Maar daar ging het voor
mij niet om. Ik wou alleen maar zoo gauw en
betrekkelijk zoo goedkoop mogelijk van de politie
af wezen(>zei je. Ik wou geen geleuter. En vooral
geen explicaties hoe het nu precies tot die hoogst
onbeteekenende botsing was gekomen en hoeveel
of hoeweinig schade ieder daarbij opgeloopen had.
Ik heb mijn assurantie-makelaar een flinke schade
opgegeven. Nou, je kunt nooit weten of de assura
deuren niet iemand in de zaal hebben zitten. Maar
ik geloof van niet. In ieder geval: hier zijn ze geen
klap wijzer van geworden."
Maar je hebt de'assurantie toch niet beduveld?"
Wat dacht je dan?"
fE hebben onzen auto verlost uit de handen
van de
aspirant-racketeers-met-den-rang-vanstraatjongen en rijden nu, profiteerend van het
verspringende groene licht dat ons snel eenige
blokken verder brengt, op den ingang van den
U 11 J T O ' F " "*&*»"g, »???» uw» i ** VIA-11 u<,ii dJLlUdUV>6Cll
Holland Tunnel aan. Losgeraakt uit de verkeers- provincie van fabrieken.
kluwens licht mijn vriend mij in over de Amerikaan
sche toestanden op verzekeringsgebied. Kijk eens,
dat moet je niet met Hollandsche oogen beschouwen.
Ik heb de verzekering allerlei schade opgegeven,
waarvan ik eigenlijk niet heelemaal zeker ben of
die nu wel van die aanrijding afkomstig is. Bovendien
de doktersrekening. Ik vertelde je immers dat
Jetje haar bovenlip had gestooten tegen de voorruit.
Nou we zijn naar den dokter geweest. Dat gaat
hier zoo: je praat eens even met je dokter. Die moet
je natuurlijk goed kennen. En dan schrijft hij een
rekening voor onderzoek en behandeling die twee
of drie keer te hoog is. Die hoef je natuurlijk niet
te betalen; ie betaalt de echte rekening. Dat gaat
hier zoo op ieder gebied. Je ziet wat je krijgen kunt.
Ik heb onlangs nieuwe contactpunten moeten
laten inzetten en 't een en ander aan den motor
laten doen en 't lak laten bijspuiten. Wel, nu moest
de vóórbumper weer rechtgebogen worden en een
nieuwe bout moest er in. Die garage-kerel heeft
alles op n rekening en op n datum gezet. Krijgen
is de kunst. Meer dan honderd dollar verdiend!
Wanneer er vandaag erg lang over die aanrijding
gepraat zou zijn en de rechter had b.v. een platte
grond gemaakt willen hebben, dan was wel komen
vast te staan dat de schade moeilijk zoo groot had
kunnen wezen. Dat zou ik tot mijn eigen verdediging
al wel hebben moeten toegeven. Daarom konden
die vijf dollars mij niets schelen. We konden nu
tenminste dadelijk weer ophoepelen.
Vind jij dat nou erg? Dat gaat hier altijd zoo. Je
tracht er zoo veel mogelijk uit te slaan, want je
weet dat de ander op alle manieren zal trachten te
chicaneeren. Als ze maar eenigszins kunnen, laten
:e je immers in de kou staan. Dat willen jullie nu
nooit begrijpen, wanneer jullie zoo kersversch uit
Holland komen. Je vindt ons eigenlijk onn
tjes-inzaken. Dat zijn we niet. We zijn alleen maar anders.
We houden er hier onze eigen code op na. Je moet
denken: Wat zijn Amerikanen? Emigranten,
anders niet. Of we nu driehonderd jaar of dertien.
jaar geleden hier naartoe geëmigreerd zijn, dat doet
er immers niet toe. Onze wetten zijn de wetten die
gemaakt zijn door lui die zelf hun armen uit hun
mouwen moesten steken en overtuigd waren dat
anderen hen niet hielpen. Dat zie je hier toch aan
alles ! Wie zorgt hier voor je als je ziek of oud bent ?
Geen mensch. Doe het zelf. Sluit een levensver
zekering als je kunt. Kun je dat niet, en lukt 't je
niet om een reuzen-kapitaal te verdienen, dan kun
je later crepeeren.
Geloof niet dat wij de anderen werkelijk
beduvelen. Ze weten 't heel goed. En ze trachten het zelf
net zoo te doen. Het kan zijn dat de assurantie op
de een of andere chicane weigert om te betalen.
Dan ga ik naar mijn advocaat en daag ze voor 't
gerecht. Vóórdat de zaak op de zitting afgeroepen
wordt, zal hij het al met hun advocaat geschikt
hebben. Zoo houden we de kerk in 't midden."
We duiken aan den overkant van den Hudson
weer uit de Holland tunnel naar boven en rijden de
fabrieksbuurten van Jersey-City door.
Als 't waar is, wat jij zegt, dat deze geest van
wederzijds mekaar beduvelen eigenlijk qafkomstig
is van het feit dat Amerika nóg altijd een land is van
menschen die 't nu op hun manier allemaal nog eens
over doen, dan zal toch mettertijd wel eens een
mildere geest over deze cöntrijen nederdalen !"
Kan zijn. Och, denk nou niet dat jullie fatsoen
lijke menschen in Europa zulke heilige boontjes
zijn. Jullie moord- en roof-lust leven jullie uit in
oorlog of opstand. Het kan zijn, dat jullie in andere
opzichten over 't algemeen heel fatsoenlijke men
schen geworden bent. B.v. in de zorg voor het
dagelijksch brood. Kijk, wij rijden nu het industrie
land van den staat New Jersey door. Een
troostelooze boel. En dat gaat een heelen tijd zoo door.
Fabrieken, opslagterreinen, arbeidsbuurten, spoor
wegemplacementen. Als je hier niet tracht om er
te komen ten koste van een ander, dan kun je er
zeker van zijn dat ze vroeg of laat misbruik van je
zullen maken. Ja, zoo is 't hier nu eenmaal. En
juist daardoor heb je hier een kans."
Ik zweeg nu maar. Ja, het wis hier anders. We
reden den eindeloozen betonweg verder door een
M.
dm MAGGPSOEPEN
Met Moggi» Soepen kunt U nog eens op een heerlijke
soep trakteren, welke anders te omslachtig is om zelf
klaar te maken. Denkt U maar aan Maggi*
Ossenstaartsoep, Windsor-, Vermicelli-, Koninginne-,
Mock-Turtleen andere verrukkelijke soorten l
Let op de geel-rode etiketten en de fabriekt- JL
merken: de naam Moggi" en de Kruïisfer^j
li
PAG. 5 DE GROENE No. 3098