Historisch Archief 1877-1940
Rivitrlandschap
A. C. WILLINK
Zelfportret
B<
VI
en
ho
da
, ** » WA : '? ' *??
Een natuurlijker Willink
JAN ENGELMAN
A. C. Willink In de
KunstKaal van Lier, Amsterdam
HET werk dat de schilder A. C.
Willink thans bij Van Lier ten
toonstelt, geeft een rijping te
zien, die zeer aanzienlijk mag heeten.
De eerste sporen van deze rijping, die
zich openbaart in te onderscheiden
elementen van het schilderij, meende
ik twee jaar geleden te bespeuren, toen
hij bij Huinck en Scherjon exposeerde.
Ik schreef toen reageerend op een
Gids-artikel van Hammacher dat
het gewenscht was Willink's werk, een
weinig minder dan men placht, te be
kijken in verband met hangende tijds
problemen; dat het noodig was zijn
schilderkunst gewoner te zien en na te
gaan hoe intensief de kunstenaar
streefde naar een beheersching van zijn
eigen schilderlijke taal.
Niemand zal beweren, dat Willink's
werk tot dan toe geen eigen geestelijke
physionomie had, dat het niets bevatte
van den twijfel en de hooghartige koel
heid, van het innerlijk conflict dat
zoovele moderne geesten pijnlijk
beheerscht. Doch ik voor mij heb noch
tans in de ironie en de
valschheden" van Willink's werk nooit veel
meer gezien dan
Sturm-und-Drangverschijnselen, waaruit de wezenlijke
Willink nog moest geboren worden.
Want eigenlijk was hij, meer dan met
het mane tekel phare der klassieke
beelden in de sombere landschappen
en de leege steden, meer dan met de
diepere bet eekenis" van de groene
giftigheid der kleur achter de con
touren van het vrouwelijk naakt, meer
dan met de ietwat surrealistisch
angehauchte anecdote, nijver bezig met
schilderlijke vraagstukken, met een
nieuw onderzoek naar den bouw van
de ruimte en de harmonie der kleur.
En wat een gewilde disharmonie scheen,
in ruimtebeeld en coloriet, was bij hem
vaker dan men meende, eer; or
een nog-niet-geoefend zijn. In 1934]
zag men de teekenen dat hij
eerde tot een natuurlijkheid, diewiJ
beteekende.
Dit kon dengene, die behe >t wasi
de eigenaardige, tegendraadsche'
liefde voor zijn valsche kleuren
binaties (door den schilder zelf TTO
wellicht weinig- als valsch"
een afzweren van oorspronkelijk
toeschijnen, een abdicatie, voor mijl
het een duidelijke vordering.
omdat ik naturalisme" verl.
maar omdat het een begeerenswa
consequentie van zijn aanleg s
Men dient de criteria bij de Ni«
Realisten, bij de glaJschild
immers heel anders op te stellen j
bij de romantici, die den
omvaménden vorm en het ruige (
trouw blijven. Door werkeüjkh
gedreven (overigens niet ?onder
chologische nieuwsgierigheid),
zij de uitloopers der ismen"
maakten, zien verscheidenf n vanj
zich geplaatst voor oude, maar'
baar niet meer te vermijden op"
Hun stofuitdrukking is ver gevi
maar hoe ordenen.en verschuiTfflJ
de plans, hoe vinden zij de gave l
die het schilderij tot een t
maakt? Zeer duidelijk is de
daarom bij Koch, en óók l.-ij
vindt men hem, óók bij Schu
Zij allen zingen, om met Andrél
te spreken, nieuwe zangen op
gedachten. Zij zijn de mannen'
het hechtdoortimmerde schilderi
Deze ambachtelijk zoo ge*
phase in het werk van A. C.
geeft ons goede en zuivere schilde
waarom men zich moet vert
Zijn koppigheid was zijn deugd,'
aanloopen konden niet vermeden»
den, maar de ontwikkeling, zon
te lange aarzelingen, is
iPPEN EN PORTRETTEN
Albert Plasschaert
bij Bufffc te
Amww_ eerst een kritiek comme il
t schrijven over Lizzy Ansingh te
gen in de gaten te houden, ik heb ten.
minste daarvan dikwijls genoten; het
is tooneehpel, soms verduveld knap
gespeeld en gratis een voorstelling van
talenten, die anders meer dan vijf gul
den vragen voor een loge al zijn niet
scherp smaak j e zitten; gal en azijn is alle plaatsen verkocht.
het niet, zeggen wij iets bitters? Maar De poppen van Lizzy Ansingh spelen
zij heeft een eigenschap; zij is trouw een spel, en dat kan soms verduveld
aan haar vrienden en zoodra het we- ernst zijn, zij hebben een meening of
U KOMT TOCH OOK IN DE
TANZ KLAUSE?
?Marnixstraat b/h Leidscheplein
Matlué4-6.30 - Avond 8-1
............ .... «wwu<» *»*» TT t- ciiiat *ijii, *»j itcuDcn een meening 01
.erdam bij Buf f a, maar ik dacht: zentlijke dingen geldt, nog eens ge- beter nog zij spelen, verduidelijken de
"wel genoeg over zoo'n trouwe trouw. Is zij daarom niet eerzuchtig meening van Lizzy Ansingh over wat
u- diA wül Mtns sanm*rtrJn«»n *_ /.--.*?u . J-. -i--*- j;- < *--- ? ? ?
., die wel eens aanmerkingen en gesteld op de plaats die haar
toezooals ik dat doe tegenover komt. Zijn wij dan allemaal engelen om
Velke getrouwe vriendschap be- zoo iets van haar alleen te eisenen, of
rond haar gebeurt: zij zijn, ik heb dat
al meer geschreven, een soort geschil
derde biographie, eenvoudigweg een
4 ? ?*??***--- -
-- . >??? ..~?~..?i... ». V..0V*»,..., Vt uciuc uiuKiaiMuc, eenvoudigweg een
der aanmerkingen? Dat kan benijden wij haar iets, dat wij vinden, biographie. Ge kunt toch niet denken,
zou zijn als een Zeeuwsche dat we **lf misè»n. Tt tor, *.«.»« A** A«* ^.». »:A* ».*. JAi ^ '
__ - - - - f
dat daar niets achter zit? Een vrouw
,et zou zijn als een Zeeuwsche dat we zelf missen. Ik kan zeggen, dat uoi. U<MU mei» «temer zur een vrouw
? zonder het noodige zout erin ik haar nooit iets benijd heb en haar wacht bij een kaptafel met een klokje
. Sommigen vinden dat zout vele dingen, de dingen, die ik weet, in haar hand, of een geresigneerd
gesing tegenover het zoet, dus haar gegund heb. zicht kijkt naar buiten, of de kinderen
ie il faut, maar dat zijn geen Een poppenhuis is ouwerwetsch. Dat staan om de meid, die ontslagen wordt,
^jkenners en eenzijdigen van kan niet anders. De nieuwe tijd, waar of weer anders: begeerig kijkt een meid
, maar zonder besef. tegenover Lizzy Ansingh, vooral in de naar een tulband, of drie heeren
bor> Arsingh is een echte Amster- schilderkunst sceptisch is, heeft nog reien in een rijke deftige kamer of de
? en van die echte Amster- geen poppenhuizen, geen origineele tantes staan bij een kinderstoel
i een Allébesche. Datbeteekent van metalen buizen gemaakt, hij vindt of zoo maar komt een groote
bloemen,dat beteekent dat zij de kaas ze uit den tijd; blijf t alles wat wij vinden mand binnen, het verjaarsgeschenk of
i haar brood laat eten, maar dat uit onzen tijd in den tijd?. Daarnaar de tragédienne buigt zich bij de
huldikan ik ouwerwetsch nieuwsgierig zijn. gingen. Dit alles zijn eigenlijk
geLizzy Ansingh is in Holland de schilderde eenacters en vele levens
beschilderes van Poppen. Zóó heb ik ze staan uit vele eenacters. Lizzy Ansingh's
het eerst ontmoet; het kan zijn, ik leven bestaat uit schilderen:
moweet dat niet meer als het Gele gevaar, raliseerend, vertellend, soms handig,
iemand geworden is, en dat Misschien had ik eerst deze bewering soms getrouw, ietwat ouderwetsch
woord met gezag heeft, niet moeten verifieeren, zooals dat bij boek- tegenwoordig; maar, en dat heeft
buis, maar ook in de kunst- houders en dergelijke wereldheerschers schilderen voor op boeken: met n
appen. En zij heeft daarvoor heet, maar ik heb hier weinig zin in blik kan je de voorstelling overzien; heb
klein en pittig. Er is geen data; ik voel iets meer voor den geest je geen lust en je moet het weten voor
.__ mogelijk; als ge haar ziet van de Poppenschilderes dan voor den je zelf, het kost je geen uren zooals te
tge dat dat vrouwelijk lichaams- telgeest. Dat is niet altijd een voor- lange psychologische romans. Toch is
mond, haar een wapen van deel; het brengt wel eens nadeel. Lizzy het geen reportage; schilderkunst is,
n aanval kan zijn. Ik vind Ansingh is dus de schilderes van Pop- wat den tijd van het bezien aangaat,
een genoegen haar te ont- pen. Zij is dat niet uitsluitend, maar als de bouillon lang getrokken maar in
]K zij verdedigt zich ietwat sar- het is haar specialiteit. Zij doorziet ze, n kopje verfijnd-gepresenteerd. Moet
n en aan haar lof kan een zooals ze doorzien wil en zij laat ze een ze zoo niet zijn Ansingh ?
_ spel spelen, waar niet altijd aan teeders
" ontbreekt, al moraliseert ze graag
met haar poppen over het gedoesel der
wereld. Lizzy Ansingh, haar poppen en
« « -?
ut ook, dat zij dat niet met een
tig gezicht verhindert, maar
een soort geest, die gezag
iat zij berust op een wezen
eet. Zij weet, dat zij
langzamerIsidore Opsomer
Een arabesk, geen kritiseering
LPSOMER is n der officieele
j portrettisten in Belgiëen een
machtig man in dat land, waar
O
lire a;.ecdote geraakt op den .?. ~*^} _?««i£ii, u«uti yuppen en
?ond en het zuiver plastische de levens van die poppen en het gedoe
meer armslag. Hij schildert van die poppen is een deel van haar
ippen, waarin heele provincies leven, haar wereld, haar doen en laten. ^^- & ..«»" «* «*»?? *<«iu, waar
opgenomen, die ver af staan Ze geeft hun juist genoeg leven om het de officieele posities meer gelijken op
vlakke en zeer momentane menschenleven niet volledig te leven, ze dergelijke in Frankrijk dan bij ons te
ip der impressionisten, en blijven tegenover dat leven met liun lande. Dat is een ding dat in het trekken
doen -lenken aan het landschap soms bitse, soms slechte woorden wel van een arabesk niet mag worden
veriide Nederlanders, al dan niet onwennig, wat opgeschrikt, wat buiten- geten. Een veel grooter aantal factoren
invloed van Elsheimer. In het zijderig, maar dat is goed; we hooren bepaalt daar de officieele plaats dan
vindt hij een gave polyphonie, steeds ons te herinneren dat ze van hout bij ons, meer diplomatie, meer kunde.
ooral pen zeer rijke schakeering en van zemelen bleven; wij bezien ze, Wanneer wij hem met Willy Sluiter
[istrati^ van het groen. Tot vol- zooals een kind een spel speelt. Hij is zouden vergelijken dan is Opsomer een
rustige pracht is dit opgevoerd tegelijk geheel-er-in en toch overtuigd impressionist, een Vlaamsen
impressioRivier^ezicht (No. 6), waarinde van een deel der onwerkelijkheid, die nist, veel meer een schilder dan deze
hij als een werkelijkheid hun toedicht. Sluiter, wien het volgens mij toch maar uai lusscnen veei weric in ae Breedte
Het is lief de leugen als waarheid te nmaal gebeurde iets te maken dat dingen zijn, die het besef der diepte,
willen aannemen en hem toch als leu- kleur had. Opsomer heeft in meer zij het impressionistisch aantoonen.
| van Poussin en Lorrain niet
schijnen. Een sterk
repous;ft diepte aan het verschiet,
een Duitsche rivier sierlijk
: berg< n vloeit en land en lucht
der opgaan zonder fumisterie.
i boomstammen, links op den
id, bewerken een krachtig
evenIn het Park (no. 7) is het timbre
'kleur n<-ig gevoeliger: de vochtige
4is er prachtig getroffen, zonder
Dat Willink zijn ruimtelijke
fanlietacaoamisch vastlegt toont een
als het Arkadisch Landschap
? met zijn rijpe blauwe atmosfeer
! water. Het heeft verschillende
het verschiet is van
«ter hoogte gezien dan het beeld
den voorgrond staat. In het
(>Statue tegen
Bergland. 3) bewondert men, niet
den paysagist, het
mees»waarmee het beeld is gedaan.
"rie van Verweerden steen en
vloertegels drukt Willink,
ter hulp roepend, tref f
e
twen zelfportretten verkies
aarzelen, dat waarop de
reen schedel in de hand houdt.
Plastisch interessanter dan het
j door de plaatsing van kop en
w en het is ook psychisch
«et koe] en toch fel starend oog
Juiste oog van den schilder die,
jatuurlijker houding tegenover
wereld dan weleer, ons
van beteekenis
gevallen kleur en in meer gevallen:
allure; hij leeft breeder uit en meer
onbelemmerd dan de Hollander in het
lastig, calvinistisch Holland. Maar zien
wij bij Sluiter de gevaren der officieele
portretkunst op een schamele wijze
zich vertoonen, bij Opsomer zien wij
meer de gunsten van het impressio
nistisch schilderen en de gevaren der
officieele culte tastbaar. Dat is de
vervreemding van een wezen van den
eigen, diepen grond en deze is zoo
algemeen bij deze portretschilders,
dat ik mij dikwijls heb afgevraagd: is
het een mijner vergissingen dit aan de
moderne periode te wijten, of was
vroeger het geval het zelfde en is het
ons slechts meer onbekend. Ligt het
aan verhoudingen, maatschappelijke,
hiërarchische, dat de officieele portret
tisten van hun ambt zoo veel scha on
dervinden en dat zij bijna allen sterk
achteruitgaan, al doende, of zijn het
toevallig schilders van schameler allooi,
die hun naam verdienen door schameler
werk; zijn wij allen aesthetisch achter
uitgaand en hangt dat ten slotte samen
met het meer en meer verdwijnen van
het besef van het wonderlijke in de
verschijning. Ik geloof, dat het alleen
mogelijk is groot werk te maken uit de
verwondering en uit het gevoel van
een aanwezig geheim en dat het vlak,
onbewogen-erkende de dood is voor
eene verhevenheid, want wat wilt ge
toch openbaren, waar volgens u zelven
niets te openbaren is. De roestige
spijker kan voor sommigen een geheim
zijn en vragen om uren aandacht en
spanning, voor te velen is tegenwoordig
het innigst gebaar alleen een snel
bepaalde verplaatsing van volumina.
En wordt dit verschil erkend door den
hang, dien zij hebben naar een gezicht,
een lichaam, dat hun iets zegt en door
hun pijnlijke minachting voor de velen,
dien eigen ijdelheid het werk ver
schaften, dat een maatschappelijke
weelde hun handhaaft. Deze weelde
geeft op den duur een breedheid aan
het werk van sommige officieele por
trettisten en een stoutmoedigheid tot
het durven trekken van den eenen trek,
die voor hen de wezentlijke trek is.
In Opsomer is die lust en die stout
moedigheid te erkennen en dit maakt
dat tusschen veel werk in de breedte
Veilingzalen Frederik Muller. & Co.
M ENSING & ZOON
BELANGRIJKE KUNSTVEILING
17-20 NOVEMBER
Moderne Schilderijen
Antiquiteiten
Oude en
DE VERZAMELING DER FIRMA M E N S l N G & ZOO N (FREDERIK MULLER & Co.)
SCHILDERIJEN, Italiaansche XVe eeuwsche e. a. meesters. Hollandsche meesters, waarbij:
N Ie. Maes, Palamedesz, Jan Steen, Gerard Dou, A. van Ostade. TAPISSERIEËN, Italiaansche
XVe eeuwsche en Oostersche stoffen. - OUDE MEUBELEN, ZILVERWERKEN, BLAUW- en
GEKLEURD CHINEESCH PORSELEIN, DELFTSCH AARDEWERK, BOEK-, PLAATWERKEN, enz.
De belangrijke collectie J. S P O O R, M Uiden,
(lo opdracht van de Vereenlglng tot behoud van Natuurmonumenten In Nederland)
Bevattende: FA MILLE ROSE FAMILLE VERTE'-en BLAUW CHINEESCH
PORSELEIN ANTIEK ZILVER SPEELGOED FRAAIE MEUBELEN, enz.
De NALATENSCHAP van den Heer H E N R Y DE J O N G H te 's-Gravenhage.
Bevattende: o.a. CHINEESCH PORSELEIN, DELFTSCH AARDEWERK
ZILVERWERKEN-MEUBELEN-STAANDE KLOK, etc.
De catalogussen met 25 groote platen zijn in bewerking en worden op aanvrage toegezonden.
g^~ Voor belangrijke toevoegingen uit particulier bezit adresseere ment
Amsterdam: MENSING & ZOON
Nieuwe Doelenstraat 16-18 Veilingzalen FREDERIK MULLER & Co.
f»;
l
f
??'.U