Historisch Archief 1877-1940
'i
en)
.«
WILLEM PUPER
HET EUVEL DER
GASTDIRIGENTSCHAPPEN
GEGEVEN: «enerzijds een paar
artistiek en oeconomisch vrij
stevig gefundeerde ondernemin
gen, laat ons zeggen: een Concert
gebouworkest en een Residentieorkest.
Men heeft daar zijn vaste concert
avonden, te geven voor een niet al te
zeer fluctueerend publiek. De zaken
konden beter gaan, natuurlijk. Maar
dat konden, op hun beurt, alle andere
zaken altijd ook wel. Voorzoover
mij bekend is, zijn er de laatste jaren
meer industrieele ondernemingen op
de flesch gegaan dan orkesten. Tot
zoover, voor het oogenblik, wat de
oeconomische zijde van de zaak be
treft.
Artistiek, of, wil men dat liever,
muzikaal, is de organisatie gewoonlijk
nog wel hechter. De orkestleden
zitten bij alle repetities en op alle
uitvoeringen op hun eigen vaste
plaatsen; aan dezelfde lessenaars wor
den altijd weer opnieuw dezelfde
grapjes verkocht, wordt altijd op
dezelfde manier getobd met weer
spannige rieten, met hars, met water,
met hangende kleppen, met
rheumatiek, met kapotte lippen, blaart j es,
spierpijn en met de critiek op het
concert van gisterenavond. Zoo een
orkestorganisatie is voor ons gevoelen
een werkgemeenschap van een dus
danig volmaakte structuur, dermate
goed uitgegroeid, dermate gesubli
meerd, als men mij de uitdrukking in
dit verband wil toestaan, als men in
de andere beroepen nog slechts vindt
aan boord van literatuurgeworden
schepen. De moreele organisatie van
een goed orkest is een unicum, heden
ten dage. De plaats van den concert
meester b.v. is taboe, letterlijk te
nemen. En zoo is het met alle plaatsen,
met alle verantwoordelijkheden. Een
orkest, gewoon, zooals het blaast en
strijkt, is een der uiterst zeldzaam ge
worden cultuurgoederen, intact ge
bleven temidden van alle tumulten
van een luidruchtigen en
nivelleerenden vooruitgang".
THANS: de dirigent. Oorspronke
lijk, van huis uit, de leider,
d.w.z. de meest bevoegde deelhebber
in de gemeenschap. Na een (soms
lange, soms korte) periode van
probeeren, van wederzijdsch verkennen
en leeren kennen, ontstaat de sym
biose van een dirigent, met zijn eigen
specifieke voorkeuren, en het
musiceerend organisme, dat erin geslaagd
is hem als leider te erkennen. Onder
(voor de muziek) gunstige omstandig
heden blijft het niet bij een symbiose.
Omstreeks 1920, bijvoorbeeld, was het
organisme, genaamd Het Concert
gebouworkest, zoodanig met het muzi
kale wezen van Willem Mengelberg
samengegroeid, dat de naam
Mengelbergorkest geenszins een ijdele term
genoemd mocht worden. Wanneer wij
de zaken louter van het standpunt der
muziek uit bezien, dan kunnen wij
niet aarzelen dit als de meest
gewenschte toestand te signaleeren. Wij
zijn niet blind voor de nadeelen, aan
deze uiterst persoonlijke" situatie
verbonden. Maar de voordeden zijn
veel grooter. De muziekcultuur van
een land, van een periode, is altijd
verbonden aan het inzicht, aan het
Geef adresveranderingen
TIJ DIG opl Als
wij'sWoensdags Uw nieuwe adres
weten ontvangt U daar
's Zaterdags de nieuwe
GROENE s==
talent en aan de kracht van de leiding
gevende persoonlijkheden. Voorbeel
den kan men in elk boekje over ieder
onderdeel der muziekbeoefening in
elke gewenschte hoeveelheid vinden.
Om bij het gekozen punt van uitgang
te blijven: dat de muziek van Strauss
en Mahler voor den vaderlandschen
muziekminnaar een klinkende werke
lijkheid is geworden is louter toe te
schrijven aan n persoon: aan
Willem Mengelberg. Wij begeven ons
hier nu niet in een waardeschatting
van het oeuvre van Strauss of Mahler.
Wij kozen deze namen, omdat het
geval exemplair is.
DE tijden zijn veranderd. Men zal
mij niet beschuldigen van
Invaliden-geraunze um der guten, alten
Zei t", wanneer ik constateer, dat de
verandering, die m de opkomst van
het instituut der gastdirigenten ge
legen is, een verandering ten kwade
genoemd moet worden. Inplaats van
continuïteit immers, kwam de reeks
der incidenteele praestaties; inplaats
van een vergelijkingsmogelijkheid
tusschen het ne werk en het andere de
discussie over A's vijfde van Beet
hoven en de interpretatie welke B
ervan gaf. Gastdirigentschappen heb
ben, muziekcultureel, recht van be
staan ten behoeve van in bepaalde
milieux nog onbekende kunstgenres.
Wij juichen het toe, wanneer een Brit
hier een avond Engelsche muziek zou
komen dirigeeren, evenzeer als wij
het zouden apprecieeren, wanneer een
Nederlandsen dirigent zich eens tot
het niveau van artistieke en
cultureele onafhankelijkheid kon opwer
ken, om in Italië, Rusland, Frankrijk
of Duitschland een nu eens niet te
hooi en te gras samengeharkt Neder
landsen programma te gaan
introduceeren. Men zou van zulk een daad
willen verwachten, dat Italiaansche,
Russische, Fransche of Duitsche diri
genten hun repertoire met een deel
van het gehoorde zouden gaan aan
vullen. En hiermede zou het doel van
het gastdirigentschap volkomen zijn
bereikt.
Het hierboven staande is echter
een verhaaltje in de lucht. Gastdiri
genten trekken niet rond ten be
hoeve van cultureele doeleinden. Zij
hebben hun koffers vol muziek, muziek,
van het vaste repertoire, volgekrast
met roode en blauwe streekteekens,
met coupures en eigengemaakte,
gegarandeerd
nog-nooit-door-iemandanders-vertoonde dynamische
trouvailles en formeele goocheltrucs. Alle
dirigenten van formaat zijn lang
zamerhand gastdirigenten geworden.
En de situatie is op het oogenblik zóó,
dat de muziekliefhebber in gemoede
overtuigd is geraakt, dat niemand"
hem een zoo voortreffelijk Mozartje
of Schubertje voorspeelt als Bruno
Walter; dat niemand" zoo'n fraai
pianissimo laat strijken als Dobrowen,
dat men van Monteux alleen maar"
déPhantastique moet hoor en, of dat
rare stuk van Stravinsky, en dat de
oprechte, de gegarandeerd
onaangelengde Brucknerontroering alleen maar
in Van Beinum vleeschgeworden is.
Het vreemde is, dat nog niemand de
zotheid van den tegenwoordigen toe
stand opgemerkt schijnt te hebben.
Onze muziekcultuur heeft behoefte
aan ontwikkeling, aan verdieping.
Maar de situatie van het oogenblik
levert juist de tegenovergestelde resul
taten op. Het vaste repertoire" wordt
kleiner inplaats van grooter. En in
plaats van verdiept te worden, ge>
initieerd te geraken in de werken der
meesters, vervlakt, vervluchtigt de
aandacht van het publiek. Omdat be
langstelling gevraagd wordt voor aller
lei hoe'"s en niet meer voor een
wat".
Bruno Walter een voortreffelijk
dirigent komt, en dirigeert Schubert.
De zaal juicht, en de krant schrijft
hosannah. Morgen hetzelfde spelletje
met een anderen dirigent, en met vrij
wel dezelfde muziekjes. Men kon daar
vrede mee hebben, wanneer er geen
andere en betere mogelijkheden be
stonden. Maar Amsterdam heeft Men
gelberg, in Den Haag woont van
Anrooy, en is daar tegenwoordig zoo
iets als gastdirigent voor zijn eigen
oude orkest. Mengelberg verschijnt bij
het begin van het seizoen, stapt uit
een trein en wordt verwelkomd aan
het station. Kiek in de krant en een
vlot verslag van een halve kolom: de
Meester ziet er goed uit, heeft die en
die plannen voor het seizoen en
spreekt een paar wijze woorden over
de supra-nationaliteit der muziek. Ver
volgens dirigeert hij n concertje.
Onderhand arriveert Walter, stapt uit
een trein, wordt verwelkomd aan het
station, kiek in het ochtendblad,
enzoovoort, ad infinitum. Vervolgens
worden er eenige intelligente en andere
woorden gesproken in den Gemeente;
raad, naar aanleiding van een
subsidiede voorstellen worden z. h. s. aange
nomen en men gaat over tot de wan
orde van den dag.
Dit is roofbouw op een der koste
lijkste cultuurgoederen. De ontvanke
lijkheid voor muziek wordt op deze
wijze systematisch vernietigd en het
laat zich aanzien, dat volgende gene
raties de torenhoog opgestapelde
schulden van het tegenwoordig wan
beheer zullen hebben te dragen. Tenzij
zij er de voorkeur aan mochten geven,
onze erfenis niet te aanvaarden, en
dan zullen wij ook dezen smaad aan
onszelf kunnen wijten.
Film
The white angel"
(Tnschingki, Amsterdam)
NA Het leven van Louis
Pasteur" maakte
WilHamDieterle voor de First National een
film over het leven van Florence
Nightingale, de grote pioniere der
ziekenverzorging.
Het is begrijpelijk dat de grote vraag
naar steeds weer nieuwe f ilmstof geleid
heeft tot het vervaardigen van deze
heldenlevens". Zij zijn buitengemeen
boeiend en het historisch karakter, het
waar gebeurd zijn", geeft er een
aparte bekoring aan. Natuurlijk mag
men de historische getrouwheid niet
al te letterlijk nemen. Ten behoeve van
een pakkend en boeiend verhaal is er
wel eens het een en ander verschoven,
verdraaid en toegevoegd en veel weg
gelaten. Maar-desondanks en daardoor
verschijnt voor de grote massa der
bioscoopbezoekers een beeld dat hun
iets vertelt en dat hun ?iets doet be
grijpen van de worsteling van hen, die
zij voorheen slechts min of meer bij
name kenden.
De film legt daarbij uiteraard grote
beperking op. Het leven moet in ander
half uur worden verteld en deze grens
dwingt tot een verhaal aan de hand
van de voornaamste feiten. Het geheel
houdt daarom het midden tussen een
vie romancée" en een goed en
boeiend geschreven rapport. Psycho
logische verdieping is daarbij vrijwel
onmogelijk en deze is dan ook in
The white angel" geheel afwezig.
Tot een werkelijk dramatisch conflict,
tot werkelijk dramatische spanning,
komt het zelden. Bovendien mist Kay
Francis de innerlijke geladenheid van
Paul Muni, welke de laatste ook binnen
de beperking van zijn rol in de Pasteur
film behield. Zij blijft sterk gelijk
matig, maar geeft daardoor aan de
figuur van Florence Nightn
het juiste karakter van vastl
doorzettingsvermogen. D rat
spanning geven daarbij s!e<
paar van haar tegenspelers, m de j
plaats de Dr. Hunt van Donaldl
De vorm is bij deze f lm
overal door de inhoud
Een enkele maal weet Di-terl
gebruik te maken van film;schei
lijkheden, zoals b.v. bij de we
van Florence's werk in
gezien door Longfellow's , Ladj]
the lamp" en het slotbeek te
portret van koningin Victoria.
tegenover staan enige g<
beeldovergangen, welke -riet
aan een overbodige tekst te wijt
Ook deze film versterkt
dat bij het vele belangrijke
verhaal biedt deze hcldi
hun zuiver filmische vor n
hebben gevonden. VAN DES]
Mikro- en makrokc
Een lied van de
(City Theater
COLLECTIEVE arb-.-id,
t. door hogere idealen dan
ment op een laag ge;ni4
deed een belangrijke film
Ook hier bleken ideaal en
het te winnen van de vaak
ruchtig geanonceerde
ductiekosten.
De arbeidsgroep van het
Svend Nolden beschikte niet
lioenen, zelfs niet over dr.iz
had een oude filmcamera
voudige tructafel en idealen
was voldoende om te komen
resultaat, dat heden in Den
het eerst aan het Nederlandse
werd getoond.
Een lied van de aarde"
(X.
. '^'fi
Ifflorence Nightingale in The White Angel"
!t?") heeft niet de pretentie een
appelijke film te zijn. Het wil
ig^ indrukken geven van de
l en tnakrokosmos om ons heen.
larv ichtig betogend, maar ons
; ge/end op veel wat ons
omVij zien iets van het leven op de
n van het ontstaan van de aarde
[grote perioden van haar
wor«hitdenis. Wij zien dit in een
nufnge combinatie van
natuuri, tjc-film, grafieken, enz.,
sverduidelijkt door een door Ben
ds geproken Nederlandse tekst.
|ien e- n rups kruipen op een tak
rikl ouding met het takje ge
en, v/ij zien mieren en
schijnJeloos dooreen krioelen en eeu
[het verkeer te Berlijn uit grote
pgen -men toont ons de mensen
nbaai even ordeloos bewegen.
staan meteen met begrijpender
p tegenover het kleine.
pen df aarde plooien en het ijs
l «del 'een en weer
terugkrim[jzien de sterren en de maan en
pn i tts leren bevroeden van
.. En wij zien dit alles,
weer: groot gevoel, niet slechts
«nte: essante, maar ook voor
one. 'Bescheiden weinig nog
f w m.ikers van deze film
hebogen ilifc de pretentie mér te
dat heel weinige. Maar zij
fons mee verrijkt en dit vast
1IS de waardering welke hen
D. C. v. D. P.
\Poppenspel
Vittorio Podrecca's
«Teatro del Plccoll"
. - waar men naar het
'on-ttentheater gaat als wij
r ae bioscoop, heeftzich voor
'Pel sen eigen vorm
ontwikab een echte volkskunst.
oude volkskunst zijn in de
laatste tientallen jaren hier en daar
nieuwe vormen ontstaan, die elk op hun
manier uit de vele mogelijkheden die
de marionetten bieden een .geheel typi
sche kunst schiepen. Helaas hebben
we vrijwel geen enkele van deze vor
men ooit in ons land kunnen zien. Ook
de enkele experimenten in intiemere
kring blijven onbekend. We kennen
hier slechts de fasen van het
miniatuurtheater en de miniatuur-opera, waar
van Paul Brann en de Salzburgers als
de typische buitenlandsche vertegen
woordigers kunnen gelden, en het
kunstenmakers-variété, zoals we pas weer
bij Vittorio Podrecca bijna volmaakt
in zijn soort konden bewonderen.
De uitvoering was, wat de bespeling
van de poppen betreft, over het alge
meen voortreffelijk. Waar een situatie
boven de krachten van de marionetten
gaat, of waar mensen het beter kunnen,
wordt resultaat licht onbeholpen en
belachelijk. Al is dit gevaar het
grootst bij het imitatie-toneel, ook
Podrecca ontkomt er niet steeds aan. Zo
maakt bijvoorbeeld het stierengevecht,
ook als parodie opgevat, toch maar een
povere indruk. De opmerkelijk grote
poppen waren meest vrij banaal; te
veel stuntelige mensjes, te weinig pop
pen. De filmster-karikaturen waren
het best, hun beweging het slechtst. Met
de aankleding werd soms een
dekoratief en kleurig effekt bereikt, zoals in
Patio en in Bier und Wein. Een geval
als de Venetiaanse Nacht echter kwam
zo van de huisvlijttentoonstelling en
zelfs gezang van de Dame en Heer
kon het niet redden.
Het mag onbillijk zijn de gebreken
zo eenzijdig naar voren te halen, een
beroemd theater als dit verdraagt dat
wel. Tenslotte heeft het zijn
beroemdheid verdiend. Maar toch zien we met
verlangen uit naar de komst van een
van die matrionettentheaters, die het
nog meer verdienden.
HIP GROBNBWOLD
NE WEET HET
(En hij zegt het ook !)
D
E DINGEN. VAN DEN DAG, de vraag
stukken die aan de orde zijn, die vindt
U natuurlijk in De Groene.
E
CHTER NIET ALLEEN DEZE. Want De
Groene volgt niet slechts, hij geeft ook
zelf richting aan.
G
EDURENDE ZESTIG JAAR heeft De Groene
niet nagelaten, belangrijke vraagstukken
aan de orde te stellen.
R
EGELMATIG DE GROENE LEZEN
beteekent dan ook: weten wat er gebeurt
n wat er gaat gebeuren. - "
,
o
M DEZE REDEN ALLEEN AL is De
Groene onmisbaar voor wie op de hoogte
van zijn tijd wil blijven.
E
N
EN ANDERE REDEN is dat De Groene
frisch en beknopt is, een vlot blad,
prettig om te lezen.
U IS HET TIJD u te abonneeren: u krijgt
dan de tot 1 Januari nog te verschijnen
nummers gratis.
EVENALS DUIZENDEN LANDGENOOTEN
zult u dan weldra begrijpen waarom
denkende Nederlanders zeggen :
M
G
Hitr Itnfi t(knlpp«n
.''J'' i'
BON
DE GROENE
35S - AMSTERDAI
Giro G IOOO - T.hfoon 379*
" -*»??«? *? iwv * IVIVIO
Ondergeteekende wenscht zich met ingan* van l Januari
4*£| .M |H^%H f\ AA ??*« v« f^f* >*"* f\ X% ?? k t f» « k. ^^ "*??? l JOIIUOI l
GRATIS toezending van de tot dien datum nog ve^chH^hdc
nummers. De abonnementsprijs bedraagt f j0VlrscnrJnendf
W6lk 72880* hede" per.postwlssel is «ezonden *\ -'
*?
?)' Doorhalen wat niet wordt verlangd.
Naam:
Straat:.
;i
Woonplaats:
Handteekening:.