De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1936 7 november pagina 8

7 november 1936 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

Luchtvaart SOUTH CHINESE 5EA ZAMBQANG Bestaande Knilm-liinen. Exiiting Knilm-airlines. _ Geprojecteerde Knilm-lijnen. V Projected Knilm.airlines. A-5AJA' ^^AL DEN PASAR?oM K.L.M.-lijnen K.LM.-airlinet. Qantas Empire Airways. Air France Imperial Airways Lid. _ _ .. Geprojecteerde buitenlandsche lij rroiected foreiqn airline» Hendrik Kist, Ober-kellner: K.N.I.LM. SNELLE, goede verbindingen schep» pen welvaart. Door den aanleg van goede wegen, door het slaan van bruggen over rivieren, door het aanleg gen van snelle spoorwegverbindingen zijn geheele streken uit hun isolement verlost, vonden de producten dezer stre ken hun weg door het geheele land, door de wereld. Goede verbindingen doen menschen reizen, brengen toeristen aan, die graag geld verteren. De grondverbindingen dienen in hoofdzaak het streekbelang. De luchtverbindingen daarentegen dienen, op een enkele uitzondering na, het belang van een geheel land. Iemand, die in Hoorn woont, zal geïnteresseerd zijn bij een goede verbinding met Alkmaar, eventueel ook met Amsterdam. Heel veel verder zullen zijn verlangens niet gaan. Doch geheel Nederland heeft een enorm belang bij een snelle en goede postverbinding met het overige deel van Europa, met Indië, met alle lan den van de wereld, waarmede men zaken wenscht te doen. Een dergelijke goede verbinding kan slechts het lucht verkeer geven. ALS wij over luchtverkeer praten, dan denken wij in de eerste plaats aan de K.L.M. Indiëechter heeft ook haar K.L.M.", de K.N.I.L.M., welke dat groote eilandencomplex de zoo dringend noodige snelverbindingen heeft gegeven. Want de afstanden in Indiëzijn groot. Ik herinner mij nog, toen ik er heen ging, naar Medan Deli, dat ik boodschappen mee kreeg voor Neef Piet een Vriend Klaas, die in Soerabaja en Batavia zaten. Ik zou ze zeker wel ontmoeten, want ik ging toch immers naar Indië. Maar Deli is voor iemand, die op Java woont, net zoo'n vreemd land als Frankrijk voor ons; een bootreis van Tandjong Priok naar Belawan duurde twee en een halven dag en de afstand tusschen Batavia en Soerabaja is bijna zoooK.M. DE eerste verdienste van de K.N.I.L.M. is geweest, dat zij een batrouwbaar snelverkeer heeft ge schapen tusschen de belangrijke steden op Sumatra en Java, waardoor deze op slechts enkele uren van elkander kwamen te liggen. Daarna kwam al spoedig een verbinding met Singapore voor Java en Zuid-Sumatra, terwijl de K.L.M, zorgde voor een dubbel-weeksche dienst van Medan op Singapore v.v. Intusschen is ook de lijn JavaBalikpapan tot stand gekomen, zoodat de drie grootste eilanden thans be schikken over een goeden en snellen dienst op Malakka. De belangrijkheid van dezen dienst gaat verder dan alleen Singapore, hoewel deze stad als vrijhaven in het verkeer tusschen Europa en het Verre Oosten een groote rol speelt. Uit Singapore toch kan men per K.L.M. via Medan naar Penang gaan en zoo verder naar Bangkok, waar de Air France voor een goede verbinding zorgt met Saigon en Hanoi. De af stand Nederlandsen Indië-Indo China is hierdoor gereduceerd tot een uit stapje". Van Hanoi uit loopt een Chineesche luchtlijn via Canton naar Shanghai, terwijl Imperial Airways sedert kort zorgt voor een verbinding tusschen Penang en Hongkong via Saigon. Intusschen komen Pan American Airways reeds totManilamethun groote Clipper" booten. De bedoeling van de K.N.I.L.M. is dan ook zoo spoedig mogelijk de lijn Soerabaja-Balikpapan door te trekken via Tarakan naar Manilla en daardoor de luchtverbinding tusschen ons Indiëen Amerika tot stand te brengen. Daar het handels verkeer tusschen de Vereenigde Staten en Nederlandsch-Indiënog steeds zeer actief is, kan de belangrijkheid eener dergelijke verbinding niet worden onderschat. Ook een doorgaande K.N.LL.M. lijn naar Saigon via Singapore kan slechts tot gevolg hebben, dat het handels verkeer tusschen Indo-China en onze koloniën nog intensiever wordt. Boven dien belooft Saigon een belangrijk knooppunt van luchtlijnen te worden, aangezien van daar een lijn op Hanoi is geprojecteerd, welke via Junnanfoe zorgt voor aansluiting op het Russische net. Ten slotte staat de verbinding Soerabaja?Port Darwin op het pro gramma. Deze lijn wordt thans be vlogen door Qantas Empire Airways, daar de Australische.regeering zich op het standpunt stelt, dat slechts Britsche maatschappijen iets te maken hebben in dat werelddeel. Een iets krachtiger houding onzer regeering zou onge twijfeld tot resultaat hebben gehad, dat het bekrompen standpunt der Australiërs zou zijn gewijzigd. Het binnenlandsche afzetgebied is sterk gekrompen en het is dus dringend noodzakelijk, dat het handelsverkker tusschen Indiëen het buitenland zoo min mogelijk belemmerd wordt. Een eerste vereischte is, dat dit handels verkeer beschikt over goede en snelle verbindingen, welke slechts de lucht vaart kan geven. Nu is de toestand vandaag zoo, dat de vloot der K.N.I.L.M op twee toestellen na (Douglas De. 2) bestaat uit verouderd materiaal, dat feitelijk niet geschikt is voor het inter nationale lange-afstandsverkeer. Voor de diverse geprojecteerde buitenlandsche lijnen moet men dan ook nieuwe, moderne machines koopen. Het geheele Verre Oosten, met Australiëen Rusland, biedt ondanks de crisis, een enorm afzetgebied voor onze Nederlandsen Indische producten, mits dat gebied ook behoorlijk wordt bewerkt. Het luchtverkeer kan een intensieve bewerking vergemakkelijken en daardoor de welvaart dezer overzeesche gewesten bevorderen. C. VAN STBBNDBRBN JR. ^ wat gij drinkt JE kan de menschen onderscheiden naar wat ze drinken: advocaten drinken bier om te prater.. Daar zit ten laatst de Heeren Advocaten Muller Massis en Kappeyne van de Coppello die moesten heel wat bier en moeten ook heel wat praten om den Heer Onnes van Nijenrode schoon te praten. En onbegrijpelijk is dat: zul ke hooge Heeren voor de rechtbank. Alle Heeren die vaak genoeg geroepen hebben: Kist glaasje dit of glaasje dat. Den Heer Jolles, die nu President heet ken ik heel anders: dat is voor ons een Rumgrogje zonder suiker met sigaar en den Heer Koning noemden wij den Fooienkoning en die was meer gezien dan het Rumgrogje en zie nu eens: nu is de n Koning en de ander de sigaar. Dat zulke goede vrienden als de Heet Onnes en de Heer Koning nu ook al gebrouilleerd.... waar blijft de aangename sfeer in de zaak als al onze klanten elkaar van chantage en oplich ting gaan beschuldigen? De rust is hier soms toch al ver te zoeken. Ik denk wel eens, dat van d<. 400 gesprekken p. min. die er over de gemeentetelefoon gevoerd worden, het grootste deel bij ons terecht moet komen. Dat zijn van die boodschappen: Kist, als ik nu over 8 minuten nier opgebeld heb, dan moet mijn man naar het Rembrandtplein komen, maar dan bel ik van het station en of hij mij thuis wil bereiken als ik niet opbel dan wach^ ik op hem of hij nog komt. En loophet dan mis, dan heeft Kist het gedaan. Maar toch moeten wij den Heer Snij ders, den Heer Directeur van de telefoon dankbaar zijn; ik zeg: hartelijk gefeli citeerd meneer met uw mooie decoratie. DAT was de vorige week een feest m< t den Heer Tuschinski's Jubileum. Kist er bij hoor! En daarna heb i't wat bijverdiend in het Cabaret La Gaitédoor champagne te schenken aan de gasten van de Filmindustrie. Daar hou ik wel van, net als k>mende week in het Carlton Hotel als Mevrouw Sophie Tucker komt, dat is een dame, dan ga ik er heen om e dienen, op 14 en 15 November, die kf.n zingen, dan is het verbruik dubbel fn dubbel fooien! Ik zeg tegen kwart voor Twaa'f: Meneer, zeg ik, als het iets met Je kunst is, is Kist aanwezig. Want -ie kunst heeft iets, vooral als het door Dames gebeurt, en lachte hij, en gif hij mij i dubbeltje fooi. Bij iedere weersgesteld heid moet hij er op wt! Geen enkelen dag mag hij ver* zuimen! Dit kan alleen door zich te vrijwaren tegen griep. 's Morgens twee en 's avonds twee Kinine Poederpillen AFLUKIN en U voorkomt griep. Verkrijgbaar bij all* Apoth. en Drog. 6 50 et. per buitje. ? 5ÉCEPT TRAGEDIE - met een blij einde! In menige huiskamer speelt zich des avonds ongemerkt een tragedie af. De tragedie van verzwakkende kinderoogen, die turen op bladzijden en bladzijden vol kleine letters .. . Die zoo natuurlijke leeshonger leidt .tot gevaarlijke oog-beschadiging en nerveuze vermoeidheid, wanneer on voldoende verlichting de teere kinderoogen tot onmatige inspanning dwingt! Ouders en opvoeders hebben de ernstige taak, hierop te letten! Ziet toe, dat in geen enkel middenlicht een lamp van minder BESCHERMT UW GOGEN *< PHILIPS .BI-ARLITA' dan 150 dekalumen brandt. - Een Philips' Bi-Arlita"-lamp van 150 de kalumen geeft voor l a 2 cent aan stroomverbruik een heelen avond hel der licht, - berekend naar de meestgebruikelijke stroomtarieven. - Zorgt ook vporeen doelmatige bijverlichting! Ons werkje Van het Wondere Z/en" bevat vele wenken op oogen- en gezoncfhercfs-gebfec/. Vraagf het aan. Hef ?is gratis! PHILIPS' KI-ARCITV J» U MAR N. V. P S' AMPENFABRIEKEN N D H O V E N l '?? 1,11 i: PAG. 14 DE GROENE N». 3101 PAG. 15 DE GROENE No. 3101 J

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl