Historisch Archief 1877-1940
1'
!! l
*» A *
Kf l
- -..xT.ïv.^r-^'Y « '
Boeken over kunst
KUNST, beeldende kunst, moet
men zien. Daarom zou men het
bedenkelijk kunnen vinden dat
er aeu laatsten tijd zooveel vooral
populaire boeken over kunst ver
schijnen. Leidt al dat lezen over kunst
niet ai van datgene wat toch steeds de
hoofdzaak moet blijven: het zien?
Wij gelooven het niet. Het tegendeel
zal eerder het geval zijn. Tot lezen
komt men blijkbaar gemakkelijker
dan tot kunst-gaan-zien. (Men kan het
thuis doen bij een kopje thee, misschien
scheelt dat....) Maar lezen over
Rembrandt kan het sterke verlangen
wekken naar aanschouwelijk verkeer
met den Meester, en de kans is groot
dat de lectuur van ,,Rembrandt" door
Jan Poortenaar (uitg. De Sikkel, Ant
werpen en Jan Poortenaar, Amster
dam) dit resultaat zal hebben. Rem
brandt voor heel ons volk" luidt de
eerste ondertitel, en Een boek over
den Meester door een schilder" de
tweede. Van een geestdriftig schilder
en vereerder van den Meester, kan men
er bij zeggen, die bovendien goed op de
hoogte der historie en vaardig met de
pen is. Zijn geestdrift verleidt hem
hier en daar tot uitlatingen die niet
zonder overdrijving zijn. Maar is dit te
laken als iemand Rembrandt wil
brengen aan heel ons volk?
Een tweede boek van Jan Poortenaar
(bij dezelfde uitgevers verschenen) is
de vertaling van een verhandeling over
Het Chineesche Landschap", om
streeks het midden van de elfde eeuw
geschreven door Kwo Sji, waaraan een
beschouwing over den Soengtijd door
L. Cranmer-Byng en een inleiding van
den vertaler zijn toegevoegd. De aard
van het onderwerp brengt mee dat dit
boek voor een beperkter publiek is
geschreven. Toch zal niet alleen de
verzamelaar van Chineesche prenten
er veel aan hebben. Een vriend, van
wien wij niet verwachtten dat hij voor
een exotisch kunstwerk in extase zou
kunnen komen, hoorden wij bij het door
bladeren van Het Chineesche
Landrchap" uitroepen: ,,Dat boek wil ik
hebben l" Hij had het volgende gelezen
(van Poortenaar, niet van Kwo Sji):
Voor den Chinees heeft het water
een ziel; voor ons, die de kraan open
en dicht draaien naar believen, is
water-met-een-ziel goed als wij kinde
ren sprookjes willen vertellen. Doch
het is de vraag, in welk gezichtspunt
meer begrip van water en meer wijsheid
verborgen ligt....
Zou er misschien van water meer
te leeren vallen 'dan wij, met onze open
en dicht draaiende kranen, vermoe
den P Te leeren, dat wij met die kranen
wel heel handig zijn, doch ons mis
schien juist daarmede het uitzicht op
den oceaan afsluiten; dat de kraan ons
doet wanen heer der schepping te zijn,
terwijl zij ons opgesloten houdt gelijk
de put het den kikvorsch doet?"
Jammer dat de prenten wat grauw
en klein zijn weergegeven.
Een boek waaraan behoefte bestond
is Albert van den Hoogenbemt: De
Nieuwe Generatie" (uitg. v. d. Hoogen
bemt, Mechelen). Met bevoegdheid,
vlijt en liefde heeft de schrijver zorg
vuldig de wording nagegaan der ver
schillende personaliteiten waaruit de
nieuwe generatie der
Zuidnederlandsche schilderkunst bestaat: Sander
Wijnants, Alice Frey, Julien van
VJasselaer, Albert van Dijck, Paul
Delvaux, Hubert Malfait, Jan Timmer
mans, Jules Boulez, Zygmunt
Dobrzycki en Jules de Sutter. Helder door
dacht, goed van stijl en royaal geïllu
streerd, is het een genot om te lezen.
Moge de schrijver in een tweeden bundel
aandacht schenken aan enkele andere
jongeren, die wellicht geroepen zijn even
representatief {te worden voor de stroo
mingen der Belgische schilderkunst.
Ten slotte vermelden wij een ver
zameling brieven van Vincent van
Gogh: Letters to an Artist, 1881
Rembrandt's eerste schets voor een portret van Jan Six (links) en het e/efinit
portret (1647). De schets /s bestemd voor de teeken in? op de etsp/oot on
dus het jp/ege/bee/d van het e/ndresu/taot. Naar Jan Poortenaar: Ren
1885", thans voor het eerst gepubli
ceerd in (twijfelachtige) vertaling en
(ongetwijfeld onjuiste) rangschikking
van Rela van Messel (uitg. Constable,
Londen). De artist is Anton Ridder van
Rappard, met wien Vincent jarenlang
bevriend is geweest, tot een hooghar
tige kritiek van Rappard op Van Gogh's
Aardappeleters" de twee schilders
voorgoed van elkaar vervreemdde.
Deze 58 brieven zijn in zooverre
van gewicht als zij weliswaar geen
nieuw, maar dan toch mér licht
werpen op een belangrijke periode
uit Vincent's leven, en wie de drie
deelen Brieven aan zijn Broeder"
bezit zal ongetwijfeld deze nieuwe
verzameling er naast willen zetten.
Het is echter te hopen dat binnenkort
de oorspronkelijke tekst dezer brieven
wordt uitgegeven, want vergelijking
van de Engelsche vertaling met de
pagina's in facsimile die (benevens een
tiental reproducties) in de uitgave van
Constable zijn opgenomen leert dat
de vertaalster, ondanks haar verklaring
dat zij ,,rkept as close to the text as
possible irf order to preserve the distinct
flavour and vigorous colour of the
letters", heeft er hier en daar raar met
de muts naar gegooid. Men vergelijke:
tenslands geweest
zoowel in Engeland
als in Frankrijk en
Belgiëdat het hoog
tijd werd ik weer
eens wat hier bleef.
COUntries, il
land ;is \vdll
Framv andf
gium, thatiti
time I rei
here.
Daar zitten meer fouten in du|
vour" en colour" l
?S'
't Zou me zeer
verwonderen als ik
dezen winter niet stil
te Etten bleef, dit
althans is mijn plan
in elk geval niet
naar 't buitenland.
Want ik heb nog al
voorspoed gehad se
dert ik wederom hier
in Holland terug ben
gekomen met het
teekenen niet alleen
maar ook nog met
andere dingen. Enfin
ik zal hier nog wat
doorzetten ik ben
zooveel jaren
buiI'llbe very much
surprisëd if I don't
stay right here in
Etten all winter. I
am planning to do it
anyway. It is certain
thatlam not going
abroad this year
because I have been
rather lucky since I
came back to Hol
land, not only with
drawing but also
with other things.
Enfin, I am going
to continue here at
present. I have been
so much in other
GEEN radiophiel kan
oorloven het beluisteren^
harmonieën of dist:
der sferen tot een continu-b
maken. Zelfs de verdwaasden, iü|
niet meer op hun gema,; vo
hun luidspreker ophoudt zijn l
uit te braken, sluiten mei het t
kelen van hun apparaat de
geestelijke bedwelming al om ad
de meer natuurlijke bedwelnr^
den slaap over te geven, 's Nad
het gedrang in denaetherintotij
vrede, zij het dan niet totvolko
Dan kan het voor den echt)
ziekliefhebber een apart ge
zich aan zijn radiotoestei tot l
te zetten. Niet naar den recia
van Radio Normandie, die tot j
den nacht doordaast; evenmin'
overzeesche stations, die .slechts!
het bereik van ontvangst opd«J
korte golf vallen en al eve
bepalen tot de monotonie van)
dansmuziek. De gecombine
zending, om den anderen av
Frankfort of Stuttgart verzorgd]
echter nagenoeg zonder uitr
goede concerten, waarnaar
intimiteit der nachtelijke
weldaad is te luisteren.
Als regel zal deze rubriek j
tiek achteraf meer bevatten;1
omdat de afstand tusschen dei
dingen en de kritiek daarop"
DE DRIE TOPPI'S
erlta, Mario en Carlo Toppi,
|g«len T«n Her, Amsterdam
kRIE kunstenaars di quella
dolce terra Latina", waar het
zwarte hemd nog beitel en
j niet verdrong. Het eene volk
nature begaafder in de musische
dan het andere, maar drie
de kunstenaars uit n gezin
ren is wel iets heel bijzonders.
i, Mario en Carlo Toppi
'geboortig uit Anticoli-Corrado,
L n ia de Sabijnsche heuvels. Daar
i beelden en fresco's in het
kerknog de bijbel der armen en
si bleef meer een bevallig
handlan een zaak van het intellect.
bracht naar de
tentoonstellingsist zij een beetje haar doel, dat
fhooger ligt dan eenvoudigen te
Lfen (wat, onder omstandigheden,
(hoog doel kan zijn). Maar nu zij
Biniaal is, en met lichte kleuren
(roert tegen de inktzwarte
slepentmels van Holland en van
Amsterin November, dient zij in dit
r bezien en besproken, al valt het
k de critische bril op te zetten.
Italianen zijn bodenstandig"
i harmonieuze manier. Het
t aan de traditie is Mario Toppi,
ildert hij zijn fresco's op hout.
maar nauwelijks aan de dolce
uovo toe, en zijn primitivisme
t waarachtig oprecht, want echte
nenten, een eclectische en
verde verwerking van middel
de motieven, het is hem vreemd.
adonna's zijn recht en slecht,"
artig nagebootst van oude
voortot op de verwering der
trie toe. Zij zijn ook een beetje
| en vervelend, hier en daar met
istige effecten toebereid en
afgert. Men kan zoo ongerept zijn
men wil, op dit oogenblik zal nu
gaal n,et gaaf ontstaan wat in den
van den heiligen Franciscus
1 doos ontstond. En zoo is het
a, de manier, een niet te
overhinder. Als men er n heeft
heeft men ze allemaal gezien.
Iveinig interessanter zijn de
aquawaarin fijnheden van kleur
te waardeeren. Maar in totaal
leen hndwijntje waaraan wij ons
'rinken.
Carlo Toppi is minder bevangen. Hij
maakt reliëfs in terracotta, waarin het
eenvoudige leven der bewoners van
Anticoli (vrouwen en mannen die
buurpraatjes houden, moeders met
kinderen) wordt verbeeld met een
styleering die natuurlijke groepeering
en expressie niet uitsluit. Men ziet dat
dit kunst is van een ras, dat het beeld
houwen altijd heeft verstaan. De groe
pen hebben niet veel in", de
levenswerkelijkheid is nergens vervoerend
of verschrikkelijk. Maar de gevallen
zijn niet zonder geest gezien en het
modelléis vast en welbewust. Men
bekijke de Madonna van Anticoli"
(no. 3) en zie, hoe zeker daar de
synthetische voorstelling der huizen
van het bergstadje in de hand is ge
houden.
Maar de knapste en fijnste artist
van de drie is zonder twijfel
Margherita. Ook zij maakt beelden, maar die
zijn hier niet te zien. Zij exposeert
haar schilderarbeid, en als men even
denkt aan het werk dat hier een paar
weken geleden hing, de gekwelde
schilderijen van A. C. Willink, voelt
men door het contrast wat een
spontane vreugde voor deze vrouw
hét omgaan met penseel en verf moet
wezen. Haar kunst heeft, zonder over
drijving, iets angelieks. Als zij kinderen
schildert is er in de gezichten de uit
drukking der engelen van Forli. Een
enkele lijn geeft den omtrek, vast
ge t eekend, oogen en haren zijn met
een conciesen eenvoud gedaan, de
kleur is smaakvol en uiterst gevoelig,
zonder week te worden. Zij is trouwens
in de eerste plaats coloriste. De com
positie laat haar wel eens in den steek,
het geven van volume, maar het
kleurgevoel mist nooit, en in haar droge,
kruimige materie is zij tot subtiele
effecten in staat. Bloemen schildert
zij alsof zij aan 't improviseeren was.
Men denkt aan Radda, maar déze
zijn losser, natuurlijker, ... .blóemiger.
De welgeschikte bouquet maakt plaats
voor een voortgezette vegetatie.
De vrouw is in het trio degene, die
de natuurlijke, aangeboren gratie van
het latijnendom het meest en het aan
genaamst vertegenwoordigt.
JAN ENGELMAN
igen ti- groot zou worden. Maar
ardigheden zullen zeer zeker
hteraf nog worden gesignaleerd
>zal z.ch de gelegenheid wel eens
ton op deze nachtconcerten terug
nen. Voorloopig zij een actualiteit
Ideze in het Duitsch, Engelsch,
h, Spaansch, Portugeesch en
geannonceerde concerten
verDe Spaansche omroepster van
tfort n.!, voegt sedert de spanning
lot van Madrid aan haar
goehtw'.isch de zinsnede Si Dios
e" toe.
lokte de aandacht naar haar
beproefd vaderland. Ook de
zender van Madrid zendt tot
den nacht grammofoonmuziek,
'?d door de officieele
legervan het ministerie van
oormet voor ons, ook uit andere
ingelichten, aandoenlijk
optimis*'g blijven maken van
succesregeeringsstrijdkrachten. De
dagen verernstigde zich de dans*
a-melodie tot symphonische
die goed doorkwam. Zoodra
de omroeper op de meest abrupte
zijn stereotiep Hallo, hallo,
id, Espafia" de muziek
onhet woord vroeg voor de
ten, kwam een andere,
verrebellen-zender storen en
het verstaan der berichten
** moeilijk.
In de Haagsche Post" beklaagt zich
een kennelijke
A.V.R.O.-enthousiasteling over een miskenning, die hij ziet
in het vermeende feit, dat al wat onze
andere omroepen doen, een navolging
zou zijn van initiatief der A.V.R.O.,
die desondanks nog maar steeds niet
als de" Nederlandsche omroep wordt
erkend. Met enthousiastelingen is nu
eenmaal geen debatteeren mogelijk,
maar er zijn toch altijd nog nuchtere
feiten. Met haar schitterende nieuwe
studio, met haar prachtig, in Europa
eenig orgel (dat men veel te weinig
hoort) staat de A.V.R.O. stellig aan de
spits, maar de V.A.R.A. ging haar met
betrekking tot studio-bouw toch in ini
tiatief voor en was wat technische inrich
ting betreft langen tijd haar meerdere.
Hetzelfde valt vast te stellen met
betrekking tot het initiatief om in het
seizoen 1936?37 veertien concerten
door het Concertgebouw-Orkest te doen
geven, die wat duur en samenstelling
der programma's betreft zijn ingesteld
op de behoeften van het radio- en niet
van het concertzaal-publiek. Men mag
benieuwd zijn te vernemen, hoe de
A.V.R.O. deze behoeften onderscheidt,
maar in ieder geval dient te worden
vastgesteld, dat de V.A.R.A. met het
charteren" van Het Residentie-Or
kest en de K.R.O. met het Utrechtsen
Stedelijk Orkest hierin reeds voorgin
gen. Overigens zij op dit
A.V.R.O.initiatief niet vooruitgeloopen, voordat
nadere bijzonderheden bekend zijn.
G. K. KROP
WILHELMINA" TAFELBILLARDS
(BELASTINGVRIJ)
'n TAFELBILLARD is goed!
mits....vervaardigd zooals het moet!
dus....zooals?WILHELMINA'"tdoet!
19
Vraagt prosp. Billardfabr, Wilhtlmina" - Stadhouderskade 127, A'dim
»t
ABONNEERT U OP
POLITIEK EN CULTUUR
Maandschrift onder redactie van: Mr. A-S.
de Leeuw, K. Beuzemaker en W.J. de Groot (Arts)
Het meest gelezen maandschrift voor politiek en cultuur in Nederland
Abonn.prijs fl. 2.?per jaar. Losse nummers 15 et. Omvang 64 pag.
WIE ZICH THANS VOOR JAARGANG 1937 ABONNEERT,
ONTVANGT HET NOVEMBER. EN DECEMBER-NUMMER GRATIS.
U kunt Uw abonnement opgeven bij: UITGEVERIJ P EG AS U S",
Hemonystraat S, Amsterdam Zuid. - Giro 173.127. - Telefoon 93771.
CITY
\^t i i
THEATER
VRUDAG 13 NOVEMBER BEGINNEN
DE VOORSTELLINGEN MET HET
MAJESTUEUZE FILMWERK
EMBRANDT
Het leven van den grootsten dienaar der schilderkunst ooit door
het Nederlandsche Volk voortgebracht.
Op indrukwekkende wijze gespeeld door
CHARLES LAUGHTON
den beroemden filmacteur.
REGIE:
ALEXANDER KORDA
Een nationale gebeurtenis, die iedere Nederlander moet beleven.
RESERVEERT TIJDIG UW PLAATSEN
EEN LONDON-FILM PROD.
OER UNITED ARTISTS
VAN LOET C. BARNSTUN. TOEGANG ELKEN LEEFTIJD
Sotjet-Unfe!
? 12 DAGEN ?
NAAR MOSKOU
EN LENINGRAD
WINTERSPORT ? THEATER
REMBRANDT'TENTOONSTEIUNG
onder leiding van een ervaren
NEDERLANOSCHEN GIDS
Amersfoort - Amersfoort
van Donderdag 24 December
tot en met Maandag 4 Januari
Vfffdm* lnltchHn0*n «n pretp. bq
ALL1REISBUREAUX
STADHOUDERSKADE 154
TCLEFOON 92624, AMSTEKDAM.Z.
-,-ï*