Historisch Archief 1877-1940
e Handen rood «n
^OLm**kt"9"fen
Doos 30, Tube 43 et. Bij Apoth.cn
Het Zwïtsersc/ie paviljoen te Brussel. Natuur en gebouw
vormen n feestelijk geheel.
TENTOONSTELLINGS ARCHITECTUUR
Joh. H. Groenewegen, Arch.
Het Engelsche paviljoen, opgetrokken 'm den bekenden
internationalen tentoonstellingsstijl*
r J.-.3
ER schijnt toch steeds, we mogen
wel zeggen, nóg steeds, een
merkwaardig fascineerende in
vloed van een wereldtentoonstelling
uit te gaan, een invloed waaraan we
ons maar moeilijk kunnen onttrekken.
Nauwelijks heeft zich daar ergens
in Brussel, in Parijs, dat goedaardige
monster genesteld, of het lokt ons op
onweerstaanbare wijze met zijn ver
blindend licht dat reeds afstraalt van
de advertenties in de kranten, de
affiches op de stations. Het is neer
gestreken in het centrum van auto
wegen en spoorlijnen die zich als
lange poliep-armen naar ons uit
strekken. Ons is het niet mogelijk
uit hun greep te blijven. We moeten
nu eenmaal ,,de tentoonstelling"gezien
hebben, we moeten er geweest zijn,
we moeten er over praten.
Waardoor ontstaat toch deze groote
aantrekkingskracht? Is er nu werkelijk
zooveel nieuws te zien? Een groote
stad is op zichzelf reeds wereldtentoon
stelling. Wat vandaag dernier-cri in
Weenen is* zien we morgen in iedere
etalage; de allernieuwste vliegmachine,
welke gisteren in Amerika de fabriek
uitschoof, landt overmorgen op Schip
hol. Daarvoor behoeven we dus niet
naar een tentoonstelling te gaan;
de aantrekkingskracht welke deze
bezit, ontstaat dan ook niet door
het nieuwe dat men er misschien zou
kunnen zien, doch veeleer door de
geheele sfeer, welke ervan uitgaat.
Het is deze sfeer, deze geest, welke
voor den bezoeker van het meeste
belang is. Hierbij speelt natuurlijk
de aard van het te exposeeren mate
riaal en de mate waarin dit tot een
eenheid verwerkt wordt, een voor
name rol. Doch wat niet minder
belangrijk is voor de sfeer, voor het
karakter van het geheel is de omgeving,
waarin dit materiaal men zou
kunnen zeggen:
tentoonstellings? technisch" tot ons wordt gebracht.
Het betreft hier den opzet van het
geheel, d. w. z. ligging en indeeling
van het terrein, ordening der verschil
lende functies, groepeering en uiterlijk
der gebouwen, versiering, verlichting,
kortweg: de architectuur van de ten
toonstelling.
NU kan de vraag worden gesteld:
hoe is de architectuur van de
tentoonstellingen in het algemeen ?
Welke voorstelling, welk beeld heeft
men ervan?
De tentoonstellingsarchitectuur"
brengt ons doorgaans gebouwen voor
oogen met zware kolommen en gewich
tige fagaden, welke zich aanmatigend
voordoen de eeuwen te zullen
trotseeren, al zijn ze samengesteld uit
wat ijzer en veel stucwerk. Ieder kent
deze gebouwen met kathedraalingan
gen, al of niet bewaakt door eenige
leeuwen, gebouwen welke niet onder
geschikt zijn aan hetgeen er in tentoon
gesteld moet worden. Deze gebouwen
zijn er slechts terwille van zichzelf of
liever ter wille van de natie, welke zij
zoo imposant mogelijk trachten te ver
tegenwoordigen, door elkaar over
troevende dikdoenerij. Zij bedienen
zich daartoe van een soort internatio
nalen tentoonstellingsstijl en onder
scheiden zich slechts in twee groepen:
die, waarin men wél en die, waarin
men niét mag rooken.
Wil men echter tot werkelijke archi
tectuur geraken, dan zal men zich
geheel anders moéten instellen, immers
wanneer een architect tot taak heeft
een tentoonstellingsgebouw te onder
werpen, zal zijn werkwijze niet anders
zijn dan bij elk willekeurig ander
gebouw. Steeds zal zijn uitgangspunt
hetzelfde zijn. Hij zal de verschillende
factoren, welke het gebouw bepalen,
moeten ontleden en verwerken. Eerst,
wanneer dan de verschillende elemen
ten: het tentoongestelde materiaal
licht publiek ruimte feeste
lijkheid, tot een gave eenheid zijn
verwerkt, zal men kunnen spreken van
architectuur en zal er een vanzelf
sprekend, suggestief gebouw ontstaan
zijn. Bij de meeste tentoonstellingen
is echter helaas slechts zelden sprake
van deze wcerkelijke" arhitectuur,
hierop is maar al te veel het woord
tentoonstellingsarchitectuur" in slech
ten zin van toepassing.
ZOOALS reeds gezegd, js
aanzien van gebouwen, t«
en wat daarbij hoort, van de _
beteekenis voor de sfeer van.
tentoonstelling. Is dit aaneen
karakterloos, dan zal zich di ook i
den geest van de expositie uiu.i
Dit is ook de reden, waaiom ,
wereldtentoonstellingen op elkaar
lijken. Zij ademen in den regel
sfeer van zielige bluf, waarmede
publiek genoegen neemt; het se
nu eenmaal zoo te hoor^n.
zieligheid, welke zich des te sche
af teekent wanneer we bedenken
reeds in 1889 op de Parijsche ex;
Eiffel zijn toren bouwde. Wij
ons af, wier bij de tegenwoord
exposities, dfe geest, dfe gran leur
1889 te vinden is, nietteg. nst .
elke volgende wereldtento .rutelü]
nog zoo en zooveel H.A. grooter]
dan de vorige.
HET is echter onvruchtbaar
uitsluitend te wijzen op de i
tieve waarden van de architectuur i
groote tentoonstellingen van cle laat
jaren. Er zijn gelukkig ook
positieve elementen aanwe- g
niet genoeg naar voren gel
kunnen worden. En wanne, we
dan even bepalen bij de laats e
tentoonstelling, die van Bru.sel 19]
denken we allereerst aan hev prae'
Zwitsersche paviljoen. Hie> was
juiste verhouding gevonden tu
gebouw publiek tcntc
lingsmateriaal natuur, hi r we
deze elementen tot een luchtig, f e
lijk tintelend geheel gebr; ;ht.
toont ons dit charmante paviljoen, i
uit de simpelste materia en wd
samengesteld, hoe de bela. grijl
van een gebouw niet door clen
prijs wordt bepaald. Ditzei'de ge
eveneens voor de paviljoens
Noorwegen en Tsjecho-Slow kije.
bij deze paviljoens een vanzelf
kendheid en eenheid tus' hen
gebouw en hetgeen er h. tenti
gesteld wordt, een zich vo gen
de menschelijke schaal.
Aan het Italiaansche ho fdgeb
lag een geheel ander uitgan: spunt l
grondslag, waarbij men, met
eenmaal aanvaarden van di- uitg
punt, eveneens tot een zun
sing kwam. Hier moest de i icnschj
niets ineenschrompelen teg< lover
zelfbewust Italia.
Het spreekt vanzelf dat de-e wein
gebouwen niet vermochten h ^n ster
te drukken op de zoo utgebri
oppositie. Het zal dan oo me
zijn een wereldtentoonstelli g tot
zekere eenheid te brenge- . te'
heffen boven de middelmat #
terloosheid. Dit zal pas mog
blijken wanneer zich andere begrip
hebben gevormd en men dus
andere eischen zal gaan 'j:*ll«i.
Wat in dit opzicht b.-eikt
worden, werd prachtig gede -onstrt
in de Nijverheidstentoonstel ng, v"
in het jaar 1930 te Stockholm
gehouden. Uit deze spreekt t n' '
van geest, welke hier hè-'t k
leiden tot een uiterste vei jrung.
afbeeldingen toonen dui^'lijk
bij gebruik van de eenvoudi'v>te i
len en materialen, mits kui dig
teerd, een voorname g^1
kan ontstaan, een grootser»>e
het luchtige en feestelijk»»
dat een tentoonstelling mo?*
stimuleert en het geheel «
een werkelijke
cultuuruitingEerst wanneer dit bere.kt
een stad, zal een land trot. -h
en mogen zijn op zijn tent;<or
HERMAN DEMAN
SCHEEPSWERF DE
Uw nteuure
t
«Ite .i>n de tentoonstelling te Stockholm in 1930. Eenheid van geest leidde hier tot uiterste
Kjning bij gebruik van de eenvoudigste materialen ontstond een voornome schoonheid.
?>J
-.V: /
:l#
.,&
*i*
Af?* <?'
Stockholm) laat zien hoe water tot een belangrijk element van een
tentoonstelling kan worden.
Het gebouw voor kerkelijke kunst op de wereldtentoon
stelling te Brussel kleedde zich boven zijn stand. (Links
het stalen geraamte, rechts het gereedgekomen gebouw).
PAG. 12 DE GROENE **?" DE GROENE No. 3103
WILHELMINA" TAFELBILLARDS
(BELASTINGVRIJ)
In elke hu skamer een:
WILHELM.NA-TAFELB LLARD
VAKWERK - WERELDMERK
Vraagt proto. Billardf»br. Wilhelmina" - Stadhouderskade W, A'dam
uw
MOET IN OVEREENSTEMMING
ZIJN MET UW UITERLIJK!
DE PIJP VAN DE HOOGSTE DISTINCTIE:
IMP.: A. BRONKHORST
Laan v. Meerdervoort 478-480
DEN HAAG TEL. 392212
Deze pen kan niet lekken I
De automatische inktafsluiter", die alleen de Verstelbare Eversharp
Vacuüm Vulpenhouder bezit, sluit den inkttoevoer volkomen af, zoodra
de dop wordt vastgeschroefd. Geen inkt meer in den dop of onder
aan den houder .... geen vlekken meer op Uw vingers of lüeeding!
Den Verstelbaren Eversharp Vacuüm Vulpenhouder kunt 17 zelf
precies naar Uw handschrift stellen; hij heeft het vacuum-vulsysteem,
een onbreekbaren, doorzichtiger! houder en een inktcapaciteit die twee
maal zoo groot is dan die van een gewone vulpen
met hefboom-vulling. Probeer de pen met
denautomatischen inktafsluiter! Prijzen: f21.?, f24.?en
f 27.50 met levenslange garantie tegen elk gebrek.
Andere Ev*rth«rp vulpcnhoudtnt f J.?, f 7.SO. f WO.
f II.?ca booftr ;
Evcnharp vulpotlood*» f 1.40. f2.75. f .ÏS. f 4.15 «o boeter
OVERAL VERKRIJGBAAR
EVERSHAKP
VULPENNEN
VULPOTLOODEN
Importeur', BUKMAN & SARTORIUS.
Amsterdam C
VEILINGGEBOUW DE ZON"
L. GIJSELMAN&ZOON - GEVESTIGD 1823
Singel 118 en Blauwburgwal 15 - Amsterdam (C.)
DINSDAG 24 NOVEMBER
en volgende dagen tot II DECEMBER
VEILING VAN INBOEDELS, ENZ.
ALSMEDE VAN EEN BELANGRIJKE
COLLECTIE BOEKEN
WAARBIJ ANTIQUARISCHE
Kijkdagen: Heden, Zondag en Maandag van 10-4 uur
INBOEDEL-CATALOGUS a 25 CENT
Boekencataliigns & 10 cent verkrijgbaar
't'
i i
i
if:!
!l
-: