De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1936 28 november pagina 10

28 november 1936 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

Haar liefste geschenk [is wel zoo'n sierlijke flacon [met die heerlijke Eau de [Cologne Boldoot. Boldoot is om haar wonderlijk opwekkende kracht en haar verrukkelijk frisschen geur het Sint Nicolaasgeschenk, dat door iedereen met blijdschap wordt be groet. IMPERIALE In prijzen van 25 - 60 et, il.*, 1.20, 1.85, 2.20, 3.20 en hooger. VERTTABLE in prijzen van 20 ? 45 - 65 ? 80 et, f 1.-, 1.25, 1.30, 1.90 en hooger. Altijd een welkom cadeau Eau de Coloane !W ^__ ^.^h_«0M ^**^^ NEDERLANDSCH FABRIKAAT. Vrouwen en vrouwenleven VOOR BRAND/TOF czraa ? KLEMAN BERGHUU/ \A/|O"f" l l dat U de kosten voor Zlekenhulsverpleging W ld l %J en operatie kunt verzekeren bij de "?""?? Verg. voor Ziekenhuisverpleging in de Ned. Herv. Diaconessen Inrichting? Inlichtingen Kantoor der Vereeniglng Overtoom 283 (Diaconessenhuis) Tel.82002-80202 JEUGDLECTUUR * Riemens-Reurslag brand breidt vlammen UIT het vele, dat verscheen» noe men we eenige boeken, die om een of andere reden opvallen: het is nu eenmaal onmogelijk, alle ingekomen boeken in een weekblad te bespreken. Rit Cramer teekende een A-b-c-btiek, in heldere kleuren en stevige omtrek lijnen (Uitg. v. Goor). In de lange rij der a-b-c-varia, die ook al in het grijs verleden een aanvang neemt, slaat dit prenteboek een goed figuur. T n den laatsten tijd zijn er twee a-b-c-boeken verschenen: a-appel en a-auto, beide zijn phonetisch fout, ze schieten hun doel voorbij. Rie Cramer houdt zich aan het oude recept: A is een aap j e, dat' stak daar een handje, zo maar in 't zakje met kaakjes van Jantje. Alle a's zijn rood gedrukt, een vlug kind leert hieruit spelenderwijs de letters. Merkwaardig is, zooveel goede boek jes er zijn voor kinderen, die leeren lezen: de nieuwe deeltjes van de Schakeltjes en van de Benjamin-serie zijn alle aan te bevelen. En zoo goedkoop l Voor de 7 A 8-jarigen is er weer een nieuwe Daantje van Roggeveen (uitg. van Goor). De kinderen raken welhaast vertrouwd met dit naïeve oude kereltje en zijn kromme ongelukken. Eenigszins overeenkomstige boekjes zijn geschreven door J. H. uit den Boogaard: Van boer Dikneus, de Blinkende Galdentjes en een Grote Haas en De avonturen van Swiebertje (Uitg. Kluitman). . Deze boekjes lijken me niet zoo direct tot het kind te spreken als de Daantjes-boeken; het grappige is wat geforceerd en hier en daar onnatuur lijk. D. A. Cramer?Schaap schreef twee romans, eveneens voor ongeveer 8-jari gen, die over de moeilijkheden van het technisch lezen heen zijn. Piet teert zwemmen en Een blinde man (Uitg. Kluitman). Zuiver zijn ze van toon, evenwichtig van vertelwijze. Pietje had watervrees, dat is heelemaal niet om te lachen.... Pietje stond met vechten zijn man". Er worden, op natuurlijke wijze, uitdrukkingen ge bruikt, die de taalschat van het kind vergrooten, waarvoor het nu juist een zeer gunstige periode is. Voor kinderen, die nog half in sprookjesland leven, zijn er ook een paar aardige boeken: De zoon van Bolke de Beer, door A. D. Hildebrand, is een zelfstandig vervolg op een vroeger verschenen, graag gelezen boekje (Uitg. H. Meulenhoff). Er zit spanning in, en juist die dooreenmenging van werkelijkheid en fantasie ??de schrijver loopt in de bosschen bij Apeldoorn en zoekt naar Bolke de Beer slaat bij sommige kinderen goed in, al zullen zij zich minder interesseeren voor de corres pondentie tusschen uitgever en schrij. ver, die er bij gehaald is. Toosje's wondere winter, door /» hanna E. Kuiper, doet een klein beetje denken aan het oude boekje: Alice m Wonderland. Het is heel goed vertel'1. NA de boekjes voor de jongsttn komt er altijd een stroom voor 8 a i o-jarigeq, die dikwijls veel mind -r belangwekkend zijn. Het kind is i.u midden in een realistische periode, h?t lijkt, dat deze boekjes gemakkelijk e schrijven zijn, en juist hier vinden v ij het meeste prullewerk. Maar gelukkig ook goede boekjes, waarin de kinden n de meisjes vooral hun kleine leventje van allen dag weervinden. Dinéke Durfal, door J. H, Brinkgreve?Entrop en De avonturen van t n schaatsenrijdster, door Annie Berpsma, zijn twee boekjes, die gerust aanbeva len kunnen worden (Uitg. Kluitmai). Janneke, dat kleine Boerinnetje, door Elisabeth Stelli (Uitg. Kluitman), is weer zoo'n verhaaltje vol valsch sen timent en onnatuurlijkheid. B.v:. , ,')c stad", zeggen de menschen, di» in Heechten wonen, ze weten misschien niet eens, hoe die stad heet". Verderop hebben die salonboeren, die een ver wrongen Geldersch dialect spreken, nog nooit van een banaan gehoord. rin op het eind brengt een chauffeur v m het huis "bij een boerenfamilie (N.B !) een mand met St. Nicolaasgaven. V/e raden de schrijfster aan, eens een poe je haar intrek te nemen bij een boeren familie en goed uit haar oogen te kijken. BOEKEN met letterkundige waadde waar tegelijk iets van uit gaat, zijn de volgende: De Langerud-kinderen, door Ma rie Hamsen, d* vrouw van K-:ut Hamsen (Uitg. Kluitman). Hier is een beschrijving van het Noors :he landleven met een schemerigen, n vstieken achtergrond, zooals Noors ;he boeken meestal hebben. Schimmels voor f'e Jcoefs, door Mienke van Ht^htum (Uitg. -an Goor), behandelt een eenvoudig ge geven een Friesche jongen bel oft zijn moeder, haar eens te halen net een koets met schimmels er voo; zooals deze schrijfster het altijd c1 >et: gevoelig, geestig, levendig. Jamme is, dat de locale kleur hier wat tétvvl is aangebracht, zoodat het boek tot r ietFriezen minder spreekt. NIEUWS UIT DE VROUWENBEWEGING TJET is een verheugend verschijn** sel, dat vrouwen zooveel meer en zooveel betere boeken lezen dan in vroeger tijden, een feit dat ons weer te binnen schoot bij het door bladeren van den nieuwen catalogus, waarmee het leesgezelschap Lectura de veertig jaren, dat het onder vrou welijke leiding floreert, herdenkt. "trOLGENS de American Weekly * (Detroit) bestaat de brandweer in de stad Tempe (Arizone) uit sluitend uit meisjesstudenten, die het blusschen van branden een niet minder nobele en tevens nuttiger sport vinden dan hardloopen en hoogspringen. De autoriteiten van Arizone zijn zeer tevreden over de formatie van dit charmante en dap pere corps/ /"\ NDANKS een groote opp<^ sitie, waarbij de vrouwenve:eenigingen den steun hadden ven enkele lede n der burgerlijke partij t'i heef t'de stad Lausanne aan zijn am tenoren het recht ontzegd, gehuud te zijn met een vrouw, die geld vc dient. In de praktijk schijnt de e reactionnaire en onbillijke maatre f ^l men denke aan de zeer sok-r bezoldigde laqere beambten?op on verwachte moeilijkheden te stutten. T\ANK zij haar verzorgde han?*-' den, haar goede omgangsvor men en.... doordat zij minaer plaatst inneemt is de vrouw be^ig het beroep van busconductrice >p haar manlijke collega's te ver overen", vertelt Toeriste in een f*er weekbladen van de A.N.W.B. PAG. 16 DE GROENE No.3M DE NAÏEVE MENS en de geraffineerde reclame OP de hoek van Damrak en Beursplein heeft de Bijenkorf een etalage gemaakt waarvoor van vroeg tot laat kinderen en vol wassenen zich verdringen. Daar raast een sneltrein voorbij een station en verdwijnt in een kloof; een bergspoortje klimt ratelend tegen een helling op in duikt weg in een tunnel; een auto met een eenzame reiziger snelt over sen bergweg en neemt feilloos alle bochten. Alles electrisch. Kinderharten floppen sneller. En de grote mensen kijken het glimlachend aan, kijken geboeid en vergeten dat achter hen ie wijzers van de beursklok onver biddelijk verder draaien. Vanwaar die belangstelling? PJNIGE weken geleden schreef ik EZ in De Groene over een pikante etalage van een amsterdams confectiepaleis. Er was een schijn-televisieroestel opgesteld, waarin het beeld van -en dame die een regenjas aan- en aittrok verscheen en verdween. Deze reclame, hoe vernuftig ook bedacht, schoot zijn doel voorbij: het geval trok 3terk de aandacht, zo zelfs dat er ver keersopstoppingen ontstonden en de oolitie er een eind aan moest maken, ?naar niemand zal, door het bekijken van die etalage, een onweerstaanbaar .erlangen hebben gekregen om zo'n egenjas te kopen en het doel van elke etalage is ten slotte, dat er verkocht wordt. Met een citaat uit een amerikaans !>oek over reclamepsychologie heb ik toen aangetoond dat de oorzaak van de belangstelling het element beweging .vas. Als ik het op 't ogenblik weer moest doen, zou ik mijn citaat uit ichuitema halen. Deze naam is sinds ;ort een begrip geworden en betekent: ,,Moderne Reclame", zijnde deel I van het Handboek der Reclame onder redactie van prof. dr. F. Roels en >,. B. W. Schuttema (uitg. Leopold, een Haag). Reclamemensen, ook al ?. schrij ven een goed deel van hun vak, schijnen over het algemeen weinig geneigd tot boekenproductie, noch tot ue wetenschappelijke verdieping die daaraan vooraf dient te gaan, en een oorspronkelijk nederlands boek over ciit onderwerp hadden we tot voor kort ruet. Er waren een paar vertaalde boekjes, maar daarin was over 't alg-meen het gehalte opgeofferd aan al tf- vlotte populariteit. Nu we een evene-ns vlot geschreven, maar degelijke e:: zuiver nederlandse inleiding tot het uigebreide gebied der reclame hebben, k-i n iedere zakenman die geen specia listische kennis nodig heeft gerust het g: ootste deel van de buitenlandse vakliteratuur laten liggen en zich aan zijn Schuitema houden. Dit terloops. Wat zegt nu Schuitema over be weging in een etalage? ,,De allerbeste blikvanger is nog altijd de beweging in de etalage. De meeste menschen hebben zulk een gren zenloos naïeven aard, dat de speelschheid van de beweging onmiddellijk hun volle belangstelling en interesse heeft.... Het schijnt wel, dat de mensen er van nature op ingesteld is, om onmiddellijk onder de aan trekkingskracht van beweging te komen." Dit is iets, maar nog niet alles. Het verklaart niet waarom de mensen voor de regenjassen-juffrouw bij drom men bleven staan en het poppetje op de trilplaat van een luidspreker, dat danst op de maat van de muziek, na een vluchtige blik voorbijlopen, of schoon het veel aardiger is. NU kom ik op gevaarlijk terrein. Want het is gevaarlijk als een reclameman?ik citeer weer Schuite ma zich door een critieklooze voor keur voor een bepaalde school of een bepaalde denkrichting laat verleiden, om op dit wetenschappelijk drijfzand de een of andere fantastische reclametheorie te bouwen. Men gaat soms.... zoover, dat men Freudiaansche stellin gen en psycho-analytische leerstukken als fundament voor reclame-psycho logische systemen neemt." Alles goed en wel, maar er zijn van die freudiaanse stellingen betreffende menselijke reacties op bepaalde ver schijnselen die men zelfs in de reclame niet zonder schade kan verwaarlozen, zoals de ontwerper van het televisie"toestel dat te veel aandacht trok en niet verkocht moest ondervinden. Laten we het zo zeggen: wie zijn reclame tracht te bouwen op een freudiaans grapje, zal in de regel bedrogen uitkomen. Maar als een reclame werkelijk pakt zal in vele gevallen de diepere oorzaak van het succes aan de hand van Freud kunnen worden blootgelegd. Keren we terug naar de Bijenkorf: de treinen razen door de tunnels, in... uit, in.... uit; de mensen kijken en kijken en blijven kijken. Zouden ze ook zo geboeid worden als wat in Holland toch eigenlijk meer voor de hand lag het hele bedrijf in n vlak was opgebouwd, zónder tunnels? In die tunnels zit ongetwijfeld een freu diaanse symboliek. Zeg nu niet dat die Freudianen overal wat achter zoeken. Feiten zijn feiten, een bout heet bout en een moer heet moer en voor geen enkel werktuig heeft het straatpubliek zo'n intense belangstelling als voor een pneumatisch houweel dat trillend en schokkend in moeder Aarde wordt gedreven. Wie deze dingen anders dan freudiaans wil verklaren mag het proberen. Verliest de reclameman zich nu werkelijk in psychologische diepzinnigheden voor hij begint? Ik geloof er niets van. Ik ben om een heel ander voorbeeld te noemen er van overtuigd dat de ontwerper der hierbij af gebeelde prachtige reclame voor de Koninklijke-ShelJ geen ogen blik aan Freud heeft gedacht toen hij in beeld bracht hoe de Shell ( = schelp: het steeds terugkerende reclamemotief der maatschappij) van Den Haag uit alle raderen in Nederland in beweging brengt. Het is geniaal van eenvoud, het treft als een pijl, en het is zo duidelijk Afbeelding uit de brochure De Koninklijke Shell In Nederland" ir WILHELMINA" TAFELBILLARDS (BELASTINGVRIJ) Warempel Piet, tóch iets aparte die Wifhelmina" tafelbillards! VAKWERK WERELDMERK Vraagt prosp. Billardfabr. W.lbelmlna" Stadhouderskade 127, Amsterdam MOET IN OVEREENSTEMMING ZIJN MET UW UITERLIJK! DE PIJP VAN DE HOOGSTE DISTINCTIE: IMP.: A. BRONKHORST Laan v. Meerdervoort 478-480 DEN HAAG - TEL. 392212 Geen ychooner lof dan imitatie f De kenner kiest natuurlijk de LEICA-CAMERA de eerste origineele precisie kleinbeeldcamera. De moderne camera voor moderne men«chen. Leverlno door alle goede fotoh«ndelaars. Prospectus op aanvr. bij d«n Hoofdvertegenwoordlg«r v. Nederland: N.V. ODIN 69 van Oldenbarneveltstraat NUMEGEN HEERENKLEEDING VOOR VADER EN ZOON TÖ7 REDELIJKE PRIJZEN ADRIAAN SCHAKEL HilLIGEWEG - TELEFOON 9727» Er kwamen twee heeren uit het Noorden Toen ze eenmaal van SCHAKEL hoorden Kochten ze daar een jat Tegelijk ook een das En schoenen en hóeden en boorden VAN RIJN S SMOSTERD N.V. DE HOLLANDSCHE VOORSCHOTBANK KRUISWEG 70 HAARLEM De Bank verstrekt voorschotten met een minimum van ? 1000.-op billijke en wat de terugbetaling betreft gunstige voorwaarden, onder borgtocht of zake lijke zekerheid. Een prospectus wordt op aanvraag gaarne toegezonden. Was DE GROENE juist uitverkocht toen U er naar vroeg? EEN GOEDE RAAD: NEEM EEN ABONNEMENT! van toelichting is de achterzijde dat er geen woord bij nodig is. Dit van een brochure die de activiteit der Koninklijke-Shell op elk gebied in beeld brengt een brochure die van het begin af voortreffelijk en aan het einde geniaal is. Prof. Roels heeft eens gezegd (dit citeer ik al weer uit Schuitema), dat men zich over het begripsvermogen van het publiek geen illusies moet maken en dat het maar het verstan digst is, in het geheel geen appèl te doen op het vermogen van het publiek, in woorden geformuleerde begrippen te verstaan." Met andere woorden: Zeg het zo mogelijk met rijdende treintjes of een rake tekening. Dan kunnen wij (het naïeve publiek) er achteraf over discussiëren wat nu eigenlijk de oor zaak is geweest dat we ons hebben laten vangen. Gevangen zijn we tóch. HERMAN ROBLSZ PAG. I7_DE_GROENE No. 3104 W

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl