Historisch Archief 1877-1940
Schilderkunst
HET IJDELE PORTRET
Jan Engelman
HET is een opmerkelijk ver
schijnsel dat het publiek, on
danks de bedrijvigheid van
*ele photografen die de allure van den
kunstenaar aannemen, vragen blijft
naar het geschilderde portret. Wandelt
men bijvoorbeeld door de zalen van het
Stedelijk Museum te Amsterdam, waar
de najaarsoogst der leden van Sint
Lucas" aan de muren hangt, dan
wordt men getroffen door het aantal
conterfeitsels waarvoor een opdracht
moet zijn gegeven. Het geschilderde
portret schijnt voor tal van burgers nog
een der stilstaande momenten" van
hun leven te zijn, en dat is goed zoo,
men is geneigd er een teeken van nog
niet ontvluchte cultuur in te zien.
Voor den kieskeurigen beschouwer van
beeldende kunst is deze bereidwilligheid,
om zich te laten schilderen, echter
geenszins genoeg. Hij vraagt het goede
portret, datgene wat er niet komt yoor
de ijdelheid van den afgebeelde, en ook
niet door de ijdelheid van den schilder1),
maar een portret waarin de uitgebeelde
lichamelijkheden karakter en ziel van
het sujet aan den dag brengen. Er zijn
er niet zooveel, onder de hedendaagsche
Nederlandsche schilders, die dat maken
kunnen. Breitner, Toorop, Veth,
Haverman, v. d. Maarel en Isafic Israëls
zijn dood, en we weten wat dat
beteekent, in het verband. Er zijn Roland
Holst en Van Konijnenburg voor het
vergeestelijkte, Van Dongen en Sluyters
voor het hartstochtelijke portret. Er is
het portret van Charley Toorop, en dat*
van de nieuwe, gladschilderende Rea
listen.
Het portret van den schilderenden
hoogleeraar Huib Luns reken ik niet
tot de portretkunst die behaagt of
door echtheid opvalt. Hij heeft zich
ditmaal gewaagd aan een statiebeelte
nis van Mgr. Dr. G. van Nooit, den
katholieken deken van Amsterdam, en
al zal het niet afsteken bij vele heden
daagsche werken die men in pastorieën
pleegt aan te treffen, naast
priesterportretten uit vervlogene tijden zal het
zich niet met waardigheid handhaven.
De statiebeeltenis is voor den
portrettist de moeilijkste opgave. Nergens
immers is, als hier, het gevaar zoo
groot om de accessoire (statiemantels,
steken, degens, soutanes, colliers,
waaiers, ridderorden, zuilen en meubi
lair) belangrijker te maken dan den
mensch. Een prachtig voorbeeld van
een hedendaagsch statieportret acht
ik de beeltenis van de Comtesse de
Noailles, door Van Dongen met een
onvergelijkelijk raffinement tot een
geheel van wezenstrekken en kleur
saamgebracht. Dat dit den heer Luns
onbillijk verplettert weet ik, maar ik
kan toch niet nalaten dat vurige visioen
even in de herinnering te roepen. Ik
doe het, om door vergelijking duidelijk
te maken, dat Huib Luns een ij del
portret schildert, dat hij een te
groot gebaar maakt om te veel leegte
heen en haastig verzot s op de moei
lijkste problemen der beeldende kunst
(die hij niet aan .kan), terwijl Van
Dongen, waarlijk .' door" de~ jnuze"
gekust, spelenderwijze het
gefund e e r d-k a k i n e u z e aanbrengt,
waarom het in een statieportret gaat.
Luns is zijn onderwerp, onder
nemend genoeg, genaderd als .een
, regisseur. Maar hij is ook in de regie
blijven steken. Daar is de schrijftafel,
de boekenkast, de schoorsteenmantel,
de eindelooze serie paarse knoopjes,
de kop (uiterlijk redelijk gelijkend),
de handen: het tweede gezicht (vorm
loos en slecht), en toen alles klaar was
heeft hij nog het harige hoedje met
het paarse koordje, als een pannekoek,
neergelegd aan de voeten van den
Amsterdamschen deken. Maar dit alles
is niet tot een eenheid gebracht, niet
uit een eenheid, uit een stroom geschil
derd. En waar is de psychische beelte
nis, waar de naïeve en intellectueele
geest van dezen priester? Ook is er
geen sprake van colorJstische harmonie,
en dat is heel voornaam, omdat we nog
altijd voor Cézanne's natuurgerechtigde
overdrijving voelen, dat een schilder
is un homme, qui s'exprime au
moyen des couleurs et rien de plus".
Huib Luns heeft de attributen van een
geleerd priester geschilderd, en niet
den priester, niet den mensch in den
priester.
EEN ander ijdel portret: dat van
het Meisje aan het roer", door
Ed. Gerdes. Een struische arische meid,
die haar boot met kennis van zaken
bestuurt, en het been met de zeilschoen
flink gestrekt houdt, uitgevoerd met
'n eenigszins arrogant accent van
nadrukkelijkheid (het tegendeel van
het . instrumenteele), waarom men
geneigd zou zijn dit blubo kunst te
noemen. Maar aangezien zulks niet
gaat, met het oog op het element dat
4éstruische meid .beheerscht, zullen
we het bluwa-kunst noemen. In trou
we: het is een Gartenlaube-prentje,
quasi-knap geschilderd, met n kleur
die decoratie* en geen kleur is. De
kunst wortelt meer in een geheim dan
in deze naakte fraaiheid. Maar het is
altijd nog habieler gedaan dan het
portret Mijn dochter" van Jac. J.
Koeman, dat tot het concreetste
mooier-dan-mooi hoort en een Duitsch
coloriet voert, waarvan men de moge
lijkheid in het land van Rembrandt
niet meer aanwezig dacht. Bart Peizel's
opvatting stoort minder, hoewel altijd
nog genoeg, in zijn behaagzieke portret
van een Dame in blauw en met hals
snoer. Vlot, opgewekt is het, maar
geestelijk klatergoud.
Hoewel de superieure klasse van
het portret bij Sint Lucas" niet ver
tegenwoordigd is, heeft men te er
kennen dat er betere zijn, meer be
schaafde. Die van Lizzy Ansingh, van
F. Bobeldijk, Gerard van Hove, Wout
Schram, mej. Jacoba Surie, Georg
Rueter.
T
i) Wie zal het portret van Prinses
Juliana en haar bruidegom schilderen ?
Zat men daar een gelikt heer voor nemen
of een goed kunstenaar ? Zal men den
vrij laten?
man
ZELDEN is Nederland zo
trokken geweest bij dt i
productie" op filmgebit d
geval met de Rembrandt-film. J
Meester is als adviseur en expert
treden voor alles wat het h<
karakter en de hollandse sfeer
en dat is bij een film over
uit de aard der zaak heel veel,
alles. Er is een stevige perti
gevoerd en wij hebben de eer g<
een gala-wereldpremière.
Het resultaat is, dat wij de
heid hebben gehad ons zowel
treft dat adviseurschap als lij de]
première te blameren. En voor
rige is het resultaat weinig
gend.
Geblameerd hebben wij ons
persoon van Johan de Mees er,
het resultaat, dat ondanks < ez«
landse expert zo on-hollands
bijna elke gemiddelde film Vf.n de
productie internationaal of *-i
is. En dit in de slechte zin van hetl
loze internationale hotel-menu
clusief nationale" schoteis
Palace's, Majestic's, Metroj ole'j
Geblameerd hebben wij ons
persoon van de autoriteiten, die
hollandse product bij de ga'a-j
als hollands hebben ontvangen)
de laatsten kan nog de veronl
ging gelden, dat zij niet vooraf
wat zij gingen toejuichen. J<
Meester echter kan zich met
verantwoordelijkheid onttrt
is mogelijk dat men in Lont
advies in de wind sloeg, maar
nadat de film gereed was het r<
dat hij in elk geval in hoofdz vkenj
kennen, ten volle met zijn nram
De perscampagne die hiei g<
heeft het voordeel, dat wij m
op de hoogte waren met < e
van de makers en dat WE >
nigheid. Na het verwijt betreffc
vele historische onjuistheden en j
kingen wat betreft de sfeer, dat
dellijk na de Londense pers-]
werd geuit, vond Zuckma er
genheid om nog voor de c:fici!
mière te verklaren, dat ru t hi
ging om een biografie of k ai
maar om de essentie van den
penden kunstenaar" en ,, vat
essentie van Rembrandt's and
gevoeld."
'RADIO-STETHOSCO01
AL schoof zich het Wereldten
toonstellingsnummer in de fre
quentie, waarmede op deze
plaats de radio-omroep in zijn organen
wordt gepeild, de aldus vergroote
afstand tusschen de uitvoering van
eenige Nederlandsche premières en
haar bespreking mag geen beletsel
zijn, alsnog onzen stethoscoop er op
te richten. Want haar verbreiding door
de Nederlandsche radiozenders droeg
de verdiensten van deze pioniersdaden
wijd buiten de grenzen der plaats van
uitvoering uit en demonstreerde de
ware bestemming, die de radio-omroep
zich in eersten aanleg ziet opgelegd.
Intusschen is zich bij deze premières
Zondag il. nog eene komen voegen en
dit verschaft de gelegenheid, drie van
onze vier groote omroepvereenigingen
ii den daarvoor verschuldigden lof
t: betrekken.
De belangrijkste was. de eerste
volledige auditie in concertvorm van
Diepenbrock's instrumentale en vocale
muziek bij Aristophanes' blijspel De
Vogels" en de wereldpremiètj
twee Nederlandsche declanato
welke dat van Henk Eadin
pendant van Hendrik Ar.drie
representatie der Nederlarc
kunst van onze dagen in bdafl
overtrof. Deze primeur v/erdi
V.A.R.A. uitgezonden in de|
matig door haar gebroaJc
matinee's van het Rottere a
harmonisch Orkest onder let
Eduard Flipse. De mins'
noviteit was de uitvoering van]
ner's Requiem in d, welk j«
van den Oostenrijkschen me
R.K. Gemengd Koor met
noemd orkest onder leiding
Verhoeff te Rotterdam tc-n
en de K.R.O. in den aethcr
In belangrijkheid plaatst lic
deze beide uitvoeringen die
Celloconcert, hetwelk Willen»!
aan Marix Loevensohn
deze scheidende jubilaris
leiding van het Concertg^
onder leiding van Willem M»
Portret van Mgr. van Noort door Huib Luns
mogen wij ons dus bij de
beg aan houden.
-essentie van Rembrandt's land"
'banden van de beide Korda's
'jïseur en studio-architect en
de Meester geworden tot een
?|]de filmatelier-sfeer en dan
in nog overgoten met een fel
[jicht, dat het tegendeel is van
'pndt's Holland. Dat het ook
i kan is elders voldoende
bewe.0 de Kermesse Heroïque" was
[picturale sfeer meestal
aanmerbeter.
bij grenst vooral de
buitenjtw-r aan de ergste film-kitsch,
sis lan het oud-hollands
marktvan onze plaatselijke feesten.
lo<ale kleur" voor de
wereldHet toppunt is wel bereikt in
n, waarvoor men zelfs
Remvsder nog wat langer heeft
.en dan in werkelijkheid, zoals
ndrickje ten behoeve van meer
ich effect, eveneens in strijd
> werkelijkheid, poserend heeft
rven.
id, men mag ter wille van de
jje" Jwijken van de historische
'i dergelijke afwijkingen
onalleen maar onmacht.
i ais geheel blijft zwak en ook
toont onmacht als wij enige
n phats van film slechte
literazien krijgen, terwijl de groepen
ook wat betreft het
gemomassa" soms hinderlijk aan
ratie doen denken.
iteurs doen hun best maar
ii :s geen ideale Rembrandt
|m>;w geen ideale Hendrickje
Lhm;nk anno 1935 wekt bij de
t< renover een costuum uit
l eeu v wel eens twijfel.
jet leven van Rembrandt brengt
(ons evenmin nader als tot de
l van den scheppenden
kunstebaarvoor hadden wij trouwens
Iran Juckmayer, de beide
KorJohan de Meester niet nodig.
"aarvaor liet Rembrandt ons
, dat op dit punt geen
aanvuloeft,
pictmale film-kitsch heeft hij
"tlfs 'net zijn roem niet
vern h t dramatisch effect, dat
hts r'in werk, maar ook zijn
'Jide!: object met grote getallen
den, is niet van Zuckmayer.
Indi
op de film
Paren", Ken rlj»tlled van Java
(Odeon, Dea HM*)
TWEE dingen domineren bij
de indruk, welke men van deze
film overhoudt; de grote, eer
biedige, liefde voor de schoonheid van
land en volk van Mannus Franken
en zijn onmacht ten opzichte van het
film-verhaal.
Dit laatste is allerminst bedoeld als
verwijt. De film moge dan een middel
zijn tot story telling", er zijn ook
andere mogelijkheden van hogere orde.
En tot deze mogelijkheden behoort o.a.
het bemiddelen van de schoonheid van
een land en van een volk op een wijze
als Franken dit met deze film doet. Hij
geeft daarbij meer dan documentair
materiaal. Hij reproduceert het be
staande, maar hij reproduceert het
met de gevoeligheid van de kunstenaar.
Wij mogen dan ook waarderen dat
hem de mogelijkheid geboden werd
met deze prachtige stof te werken.
Dat men hem daarbij tevens een ver
haaltje opdrong behoort tot de scha
duwzijden van het vak en de verwer
kelijking van dit deel van de opdracht
is het zwakke punt in deze film.
Hierbij moet in het oog worden ge
houden, dat deze film in hoofdzaak
werd gemaakt voor een inlands pu
bliek dat de taal verstaat n de legende
welke aan het verhaaltje ten grondslag
ligt. Wij, die ons met de titels moeten
behelpen en daarbij gewend zijn aan de
vlotte story telling van de
Amerikaansche film, waarbij elk toegepast
middel tot in het kleinste onderdeel
bewust ondergeschikt en dienstbaar
wordt gemaakt aan het verhaal, blijven
hier een gemis voelen. Maar daar
tegenover staat een winst, waarvoor
wij gaarne alle vlotte
treinlectuur-ophet-witte-doek in ruil geven: beelden
van land en mensen, welke niet slechts
dienen om ons naar een happy end
te voeren, maar die opgenomen zijn
om hun eigen schoonheid. Franken
heeft ons destijds met Ivens de
regen leren zien op een wijze, die ons
nog steeds in het geheugen is gebleven
en hij heeft een klein filmgedicht ge
maakt van de,, Jardin du Luxembourg''.
Wat hij nu van Indiëtoont doet de
wens opkomen, dat men hem daar nog
eens de vrije hand zal laten.
En daar Mannus Franken juist een
maand geleden weer naar Indiëver
trokken is, mogen onze verwachtingen
gespannen zijn.
V. D. P.
, De uitzending van deze
prerd verzorgd door de A.V.R.O..
:rokk:n werken zoowel als
«rin- moeten hier natuurlijk
hxder' beschouwing blijven.
pj hft volle licht gericht op
itief, Jat deze inauguraties in
?ienlij'c wijderen kring
uit;die> van hen, die haar ter
Ijwoonden. Hier hebben onze
jste o. iroepvereenigingen zich
l haai cultureele taak bewust
n di' dient als bemoedigend
i in < eze rubriek te worden
afd.
or minister De Wilde
aanvoornemen om de aan
Radio-Ómroepvereer
nde 'oorloopige machtiging
[tin te trekken is
begrijpelij"''et onopgemerkt gepasseerd.
«is hier ongetwijfeld
belanghet fait zelf, want practisch
\v*~J??? > -
weinig te
beteezij moeilijk als een
rden aangemerkt. Dezen
den maatregel op te
'tot een poging, welke het
" uit den aether moet
weren, is een demagogische overdrij
ving, die elk zakelijk nut ontbeert.
Naar wat men ook in onzen omroep
het ideaal moet achten: n organisatie,
bevrijd van alle politieke en religieuze
tendenzen, doch dan ook het vrije
woord, slechts beperkt door de grenzen
der staatswetten, eerbiedigend, is deze
onbeduidende vereenvoudiging in ons
hopeloos versnipperd omtoepwezen nog
slechts een schuchtere schrede, die
alleen fanatici door hun misleidend
vergrootglas als een winst of verlies 4
van beteekenis kunnen zien.
Onze omroep bracht ons dezer dagen
de primeur van een opname der immer
ijveriger en serieuzer werkende
Deccafabriek: Bach's Concert voor 2 violen
en Strijkorkest, gespeeld door Louis
Zimmermann en Ferdinand Keilman
met begeleiding van het Concert
gebouw-Orkest onder Willem
Mengelberg. Opvallende kenmerken van deze
interpretatie zijn de frissche tempi van
het eerste en derde deel, het weglaten
der cadenzen en het gebruik van een
piano inplaats van een cembalo. De
opname dient te worden geprezen
als een voortreffelijke aanwinst van
het repertoire. G. K. KROP
Geen inktvlekken meer!
Ja welken «tand U den Verstclbarcn Evcnturp Vacuüm Vulpcahotuler
ook draagt hij lom niet lekken! De ..automatische inktafsluitcr" itait
den inkttoevocr volkomen af. soodra de dop wordt vastgeschroefd.
Geien inkt meer in dra dop of onderaan den houder geen vlekken op
Uw vingers of kleeding !
Dw Vertelbaren Evcrsharp Vacuüm Vulpcohoudcr kunt U sèlf precies
naar Uw handschrift stellen; hij kan met n beweging worden gevuld
en heeft een buitengewoon groote inktcapadteit.
De doorzichtige houder toont U waaneer hij moet
worden gevuld.
Prijzen: f21.?, f24.?en f 27.50 met levenslang*
garantie tegen elk gebrek.
lutttn IvmtMr* <v!»«*ftw*n«i ff.?. f»Jft ffJi. m
?? feMfw
EvtnlMr» »«l»««l«>«»«i IIXNL lt.1t. f J-W, 14.15 tmlttftt
OVKAL VEtKtUGBAAt
l
Zie ginds komt de D
(die van Droste) weer aan!
Een Sinterklaas zonder Droste-tetters js
geen Sinterklaas. In den winkel zijn die
letters het eerst uitverkocht; wacht daarom
met Uw inkoop niet tot het allerlaatst.
Let ook eens op die mooie doozen
Droste Bonbons l
De prijzen zijn dit jaar:
c*. 250 gram ca. 150 gram ca. 75 gram
70 cent 42 cent 22 cent
V ' '' ?
il!,
f?' 'i
ALTUD WELKOMI
Spaart plaatjes voor orate albums.
\
i ,
I