De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1936 5 december pagina 11

5 december 1936 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

naar Een verhaal van De Groene PIERRE heeft vanavond een uitgesproken somberen dronk. De patron schenkt hem nu zijn zesde Rafael in. En Pierre kan er wel zes hebben, wanneer hij gegeten heeft, maar op een dag dat er nog geen croissant naar binnen is ge gaan Hou er nou mee op, Pierre, zegt Heinz Relcke. Ik heb crediet, antwoordt Pierre, als ik de patron een van mijn schilderijen aanbied heb ik minstens een week gratis drinken. Heinz Relcke lacht hoonend. Pest me niet, mon vieux, dreigt Pierre, voor al jouw houtsneden krijg je nog niet eens een chocolat. Wat doe ie eigenlijk hier? Was in Spanje gebleven bij je vrouw.... Dat had Pierre natuurlijk niet moeten zeggen, want met dat Spanje en die vrouw van Heinz is het een raar geval. Ze had het niet langer in Parijs uit gehouden en Heinz hield het nu een maal nergens anders dan in Parijs uit. Tot overmaat van ramp had ze zelf wat geld en dus verdween ze op een goeien dag uit het armoedige hotelletje op Montparnasse, kocht een kleine villa aan de Middellandsche Zee ergens in Spanje en vroeg Heinz, toen de zaak een maal haar beslag had gekregen, om daar te komen. Heinz was op zijn vrouw gesteld, maar nog meer op Parijs. Tenslotte kende hij zijn vrouw drie jaar en Parijs negen jaar. En hij bezat nu eenmaal de onvervalschte Deutsche Treue. Parijs won het glansrijk. Alleen af en toe reisde hij naar het kleine dorp aan de Spaansche kust, kwam verbrand en weldoorvoed terug, pronkte in een nieuw pak, beschikte over honderden francs. Hoe het alles precies in elkaar zat hebben Pierre n ik hem nooit gevraagd. Het was Heinz' zaak en het ging niemand wat aan. Daarbij voelden we wel dat er op de een of andere manier een pijnlijk 'kantje aan zat. Pierre's opmerking bood dus alle kansen op een hevigen twist. Pierre, zeg ik, dat is niet aardig.... Maar Pierre heeft het zelf ook al ingezien. Hij slaat zijn arm om Heinz' schouder en stelt hem voor het af te drinken. Patron, encore trois.... We drinken zwijgend. Heinz kijkt al weer alsof er niets gebeurd is. Pierre zucht hartbrekend. PIERRE, vraag ik, is er iets met Raymonde? Hij snuift minachtend. Raymonde?.... Je m'en fiche.... Wel, ook dat moet hij zelf weten. Raymonde weet in elk geval dat ze nu al drie jaar lang zijn sokken heel houdt, wat geen vrouw zou klaarspelen en zijn maaltijden kookt als ze 's avonds van haar werk in Last van Uw zenuwen? Spoedig weer opgewekt en gekalmeerd met Mijnhardt's Zenuwtabletten Buisje 75 et. Bij Apoth. en Drogisten. de Printemps komt. Hoe ze er in slaagt, dat is haar geheim. Pierre verkocht een jaar geleden zijn laatste schilderij. Het is duidelijk dat Pierre weer eens verliefd is. Dat is hij op gezette tijden. Zoodra de boomen langs de Seine beginnen uit te loopen wordt Pierre ver liefd. Wanneer de eerste herfstige regens slaan tegen de glazen wanden van het Döme-terras is Pierre weer verliefd. Dit keer is het een herfst-verliefdheid. Die hebben meestal een hardnekkiger karakter. Arme Ray monde .... Patron, begint Pierre. Maar Heinz valt hem in de rede. Tiens, Pierre, zit je nog op die flat? Pierre knikt somber. Dat doe ik en ik wou dat het ding in de lucht vloog. Er is niets met hem te beginnen vanavond. Ieder ander zou den hemel danken wanneer hij een flat kreeg aangeboden van een kennis, die voor een half jaar naar Londen gaat. Pierre is een ondankbare hond. Een half jaar vrij wonen in een behoorlijke omgeving. Een prachtig atelier met een uitzicht zooals je dat nog maar zelden in Parijs vindt. Die flat is mijn noodlot, stelt Pierre vast. Eén goedgezind noodlot, vinden Heinz en ik. Hij heeft er waarachtig zelfs een badkamer bij, een badkamer, wit-betegeld en nikkel-gestangd. Pierre vertelt zelf dat hij soms heele dagen in het bad door brengt, totdat Raymonde 's avonds thuiskomt en hem eruit haalt. Maar Raymonde heef t af gedaan.... ? Wie is het? vraag ik gelaten. Eraan ontkomen doen we toch niet en misschien helpt het. .?Betty, zucht hij. Betty Vernon? Pierre knikt. T'es fou, constateert Heinz verbaasd. Maar gek is Pierre niet.... ? ' ? ? " ' ? WE kennen Betty Vernon allemaal. Ze is mis schien iets minder onmogelijk dan de vele onmogelijke Amerikaansche meisjes met geld en artistieke aspiraties, die Montparnasse onveilig ma ken. Ik geloof dat Betty denkt dat ze schilderen wil. Het kan ook beeldhouwen zijn, daar ben ik op het oogenblik niet zeker van. Ze bulkt van de dollars, heeft dus ergens een prachtig atelier, en ze betaalt haar modellen ruim, hetgeen tenminste een aardige eigenschap van haar is. Suze en Mariette hebben het mij opgetogen verteld. Ze zit eeuwig en altijd in de Dóme of in de Coupole en doet hevig artistiek. Oah l Maar ze heeft grappige oogen. Iets met groen en grijs.... Ik wed dat ze niet eens een behoorlijke PAG. 20 DE GROENE No. 3105 pot au feu kan maken.... Ze wou zoo graag m'n werk zien, zegt Pierre. Ik ken dat. Zoo begint het altijd. Een stichtelijk verlangen, grinnikt Heinz. Ik sprak met haar af. Den volgenden midd&g zou ze komen. Ik maak koffie en er was goddank nog wat Suze van Raymonde. Er wordt gebeld, Ik kijk.... Als Pierre zegt: ik kijk, dan is dat maar niet zoo gewoon kijken. Kijken is bij Pierre een bezighe.d van uiterst gecompliceerden aard. Hij moet eerst naar de hall van zijn flat gaan, op den grond ga; n liggen en onder de deur door kijken. Dat kan. Er ?$ een spleet van twee centimeter. Pierre ziet dan < e schoenen van den bezoeker of de bezoekster, K;.j weet precies hoe de schoenen van zijn vrienden -r uitzien. Onbekende schoenen doet hij niet open. Dat zijn altijd schuldeischers. Pierre heeft leergt d betaald.... Er werd gebeld, vervolgt Pierre, ik kijk.. . ik ken de schoenen niet. De drie paren van Bet y kende ik uit het hoofd.... 's Avonds in de Dor e negeert ze mij. Ik vraag haar waarom ze niet g . weest is. Ik ben er geweest, zegt ze. Wel, daar zat ik.... Ik kijk naar haar schoene i. Het waren weer andere.... Wie heeft er nou vi r '«V. >ft \ >g paar? l Kom morgen. Nee, zegt ze, ik ben niet gewend om .... Na een half uur heb ik haar zoo ver dat ze bel< toch te komen. Den volgenden middag wacht ik . . . . Pat r encore .... Ik wacht, er wordt gebeld. Ik kijk . ik ken de schoenen .... Ik ken alle schoenen . Het zijn die van Marie Bastet en die krijgt altijd honderd francs van me. Ik doe niet open 's Avonds in de Dóme .... Schei maar uit, zeg ik, Betty negeert me . Pierre schudt droefgeestig het hoofd. ? Nee, zegt hij, dat is het niet .... Betty wat. niet, maar ik loop Marie Bastet tegen het lijf. Pie. zegt ze, drink wat van me en die honderd f ra heb ik voorloopig niet noodig. Heb je een erfenis kregen, Marie? Nee, antwoordt ze, maar herinne je die Madonna van me? Die heb ik vanmiddag '? kocht .... Weet je aan wie? . ... Aan Betty \ non ---- Ik voelde het hier toen ze de naam uitspr Pierre's hand verdwaalde in de omgeving zijn middenrif. Ze heeft er me achthonderd francs voor g ven op voorwaarde .... ? Voorwaarde ? Dat ze vanmiddag mijn schoenen mocht nen .... Het goot en de hare waren kletsnat gev/ den en ze moest absoluut een dringende boodsc doen.. .. Pierre maakt een indrukwekkende pauze. Patron, zegt hij dan en schuift zijn glas b;, De mooiste kamer kunt U met een slecht gekozen lamp bedervc: ? Laten vrij U adviseeren. JA C D C D O Ceintuurbaan 308 A o r* t rt o tcief. 21000-91740 De grootste lampencollectie in Amsterdam. er e, es eje -r erik. an ee orap WANNEER VERSCHIJNT HET?" De aanvragen betreffende het Jubileumnummer van De Groene zijn zoo talrijk geweest, dat wij, om onze typiste werk te besparen, kaarten hebben laten drukken waarop deze stereotype vraag werd beantwoord - voor zoover zij toen reeds te beantwoorden was. Thans kunnen wij nadere bijzonderheden vertellen. In de eerste plaats: het Jubileumnummer Zestig jaar Nederlandsen cultuurleven" verschijnt j . 19 DECEMBER Ter gelegenheid hiervan heeft zich een Eere-comitégevormd, bestaande uit |de volgende personen: Dr. H. COLIJN, Minister van Koloniën en Minister van Defensie a.i. Mr. P. J. OUD, Minister van Financiën. Prof. Dr. J. R. SLOTEMAKER DE BRUINE, Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. Dr. W. DE VLUGT, burgemeester van Amsterdam. Prof. Mr. P. J. M. AALBERSE, Minis ter van Staat, Voorzitter van de Tweede Kamer. Ir. J. W. ALBARDA, lid Tweede Kamer. Prof. Mr. A. ANEMA, lid Eerste Kamer. Mevr. LI Z Z Y ANSINGH, kunstschaderes W. BERDENIS v. BERLEKOM. E. BOEKMAN, wethouder van Am sterdam. Dr. MENNO TER BRAAK, letterkundige JOH. BRAAKENSIEK. Prof. Dr. H. BRUGMANS. Mr. D. CRENA DE 10NGH, President Ned. Handel Mij. G. H. CRONE, voorzitter v. d. Kamer van Koophandel en Fabrieken. A. VAN DUINKERKEN, letterkundige. Jhr. Mr. D. J. DE GEER, Minister van Staat. JOAN GELDERMAN, lid Eerste Kamer. J. TER HAAR J r., voorzitter Chr. Hist. Raadsfractie, Amsterdam. D. HANS, voorz. Ned. Journalistenkring Prof. Dr. J. A. VAN HAMEL. Mej. Mr. C. F. KATZ, lid Tweede Kamer. Prof. Dr. G. W. KERNKAMP. Mr. L. G. KORTENHORST, lid Tweede Kamer. HILDO KROP, beeldhouwer. Mr. G. C. J. D. KROPMAN, wethouder van Amsterdam. Ir. W. H. VAN LEEUWEN, pres.- dir. Ned. Gist-"en Spiritusfabrieken. Dr. F. E. P03THUMA. oua-mimstèr van Landbouw, Handel en Nijverheid Mevr. TOP VAN RHIJN?NAEFF, letterkundige. A. ROLAND HOLST, letterkundige. Prof. Mr. F. G. SCHELTEMA. ARTHUR VAN SCHENDEL, letter kundige. JAN .SLUYTERS,'kunstschilder."^ Mr. L. J. A. TRIP, president van de Nederlandsche Bank. Prof. Mr. J. A. VERAART. Mr. Dr. L. E. VISSER, vice-president van den Hoogen Raad. Mr. J. A. DE VISSER, procureur-gene raal bij het Gerechtshof, Arnhem. Mr. W. C. WENDELAAR, lid Tweede Kamer. Dr. F. M. WIBAUTf. Prof. Dr. G. H. W. KERNKAMP Prof. Dr. F. G. GERRETSON Dr. J. G. VAN DILLEN Dr. I. J. BRUGMANS Prof. Dr. H. R, KRUYT Prof. Dr. J. LINDEBOOM Prof. Dr. H. A. IDEMA Prof. Dr. H. BRUGMANS Mr. M. KANN en ANTON VAN DUINKERKEN JAN DE ROODE EDUARD VERKADE VICTOR E. VAN VRIESLAND WILLEM PIJPER ALBERT PLASSCHAERT D. C. VAN DER POEL Ir. J. B. VAN LOGHEM Dr. JAC. P. THIJSSE JOH ANNA NABER Prof. Dr. JAC. JONGERT maakt een vergelijking tusschen het jaar 1876, waarin De Groene werd opgericht, en onzen tijfl. schrijft over het politieke leven gedurende de zestig jaar van het bestaan van ons behandelt de economische geschiedenis van dien tijd. schrijft over zestig jaar socialen groei. draagt een artikel bij over de ontwikkeling der wetenschap. vertelt iets over het geestelijk leven van toen n nu. levert een bijdrage over de politieke geschiedenis. schrijft een artikel, getiteld: Zestig jaar Amsterdam. belichten de ontwikkeling der journalistiek. "* tljd De K' toen schrijft over het tooneel gedurende zestig jaar. behandelt de literatuur van dit tijdvak. de muziek. de schilder- en beeldhouwkunst. schrijft over de film, waarvan De Groene de geboorte heeft aanschouwd. bespreekt den ontwikkelingsgang der bouwkunst. de natuurbeschermin*> die ons blad als een der eerste heeft geproschrijft over zestig jaar vrouwenleven. draagt een artikel bij over de ontwikkeling der reclame. DIT HISTORISCH ALBUM van de laatste zestig jaar wordt kosteloos gezonden aan wie zich n u abon n eert! OP HET PROGRAMMA voor den nieuwen jaargang staan al weer eenige belangwekkende speciale nummers, o.a. een fraai nummer gewijd aan VORSTENHUWELIJKEN van overal en alle tijden, dat zal verschijnen ter gelegenheid van het huwelijk van H.K.H. Prinses juliana, en een nummer over INTERNATIONALEN HUMOR, waarvoor medewerking van vele zijden reed? is toegezegd. De Groene wordt steeds beter, dus: De Groene... ook Uw lijfblad DE GROENE No. HOS l BON . AAN DE ADMINISTRATIE VAN DE GROENE KEIZERSGRACHT 355 .- AMSTERDAM TEL 37964-POSTGIRO 72880-GEM. GIRO G 1000 Mijne Meeren, Omdat de 61ste jaargang nog beter zal zijn dan de 60ste, abonneer Ik ml| voor 1937 op De Groene". Ik zend U 'hierbij f 10.- en verzoek U ml de n December nog verschijnende nummers, mét inbegrip van het Jubileumnummer kosteloos te zenden. (Abonnementen kunnen te allen het elnde vaneen? Naam: Straat: ? r ? --- - - .....:........... Nr 1. i c

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl