Historisch Archief 1877-1940
naar
Een verhaal van De Groene
PIERRE heeft vanavond een uitgesproken
somberen dronk. De patron schenkt hem nu
zijn zesde Rafael in. En Pierre kan er wel
zes hebben, wanneer hij gegeten heeft, maar op een
dag dat er nog geen croissant naar binnen is ge
gaan
Hou er nou mee op, Pierre, zegt Heinz Relcke.
Ik heb crediet, antwoordt Pierre, als ik de
patron een van mijn schilderijen aanbied heb ik
minstens een week gratis drinken.
Heinz Relcke lacht hoonend.
Pest me niet, mon vieux, dreigt Pierre, voor al
jouw houtsneden krijg je nog niet eens een chocolat.
Wat doe ie eigenlijk hier? Was in Spanje gebleven
bij je vrouw....
Dat had Pierre natuurlijk niet moeten zeggen,
want met dat Spanje en die vrouw van Heinz is het
een raar geval. Ze had het niet langer in Parijs uit
gehouden en Heinz hield het nu een maal nergens
anders dan in Parijs uit. Tot overmaat van ramp
had ze zelf wat geld en dus verdween ze op een goeien
dag uit het armoedige hotelletje op Montparnasse,
kocht een kleine villa aan de Middellandsche Zee
ergens in Spanje en vroeg Heinz, toen de zaak een
maal haar beslag had gekregen, om daar te komen.
Heinz was op zijn vrouw gesteld, maar nog meer op
Parijs. Tenslotte kende hij zijn vrouw drie jaar en
Parijs negen jaar. En hij bezat nu eenmaal de
onvervalschte Deutsche Treue.
Parijs won het glansrijk. Alleen af en toe reisde
hij naar het kleine dorp aan de Spaansche kust,
kwam verbrand en weldoorvoed terug, pronkte in
een nieuw pak, beschikte over honderden francs.
Hoe het alles precies in elkaar zat hebben Pierre n
ik hem nooit gevraagd. Het was Heinz' zaak en het
ging niemand wat aan. Daarbij voelden we wel dat
er op de een of andere manier een pijnlijk 'kantje
aan zat.
Pierre's opmerking bood dus alle kansen op een
hevigen twist.
Pierre, zeg ik, dat is niet aardig....
Maar Pierre heeft het zelf ook al ingezien. Hij
slaat zijn arm om Heinz' schouder en stelt hem
voor het af te drinken.
Patron, encore trois....
We drinken zwijgend.
Heinz kijkt al weer alsof er niets gebeurd is.
Pierre zucht hartbrekend.
PIERRE, vraag ik, is er iets met Raymonde?
Hij snuift minachtend.
Raymonde?.... Je m'en fiche....
Wel, ook dat moet hij zelf weten. Raymonde weet
in elk geval dat ze nu al drie jaar lang zijn sokken
heel houdt, wat geen vrouw zou klaarspelen en zijn
maaltijden kookt als ze 's avonds van haar werk in
Last van Uw zenuwen?
Spoedig weer opgewekt en gekalmeerd met
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Buisje 75 et. Bij Apoth. en Drogisten.
de Printemps komt. Hoe ze er in slaagt, dat is haar
geheim. Pierre verkocht een jaar geleden zijn
laatste schilderij.
Het is duidelijk dat Pierre weer eens verliefd is.
Dat is hij op gezette tijden. Zoodra de boomen langs
de Seine beginnen uit te loopen wordt Pierre ver
liefd. Wanneer de eerste herfstige regens slaan
tegen de glazen wanden van het Döme-terras is
Pierre weer verliefd.
Dit keer is het een herfst-verliefdheid. Die hebben
meestal een hardnekkiger karakter. Arme Ray
monde ....
Patron, begint Pierre.
Maar Heinz valt hem in de rede.
Tiens, Pierre, zit je nog op die flat?
Pierre knikt somber.
Dat doe ik en ik wou dat het ding in de lucht
vloog.
Er is niets met hem te beginnen vanavond. Ieder
ander zou den hemel danken wanneer hij een flat
kreeg aangeboden van een kennis, die voor een half
jaar naar Londen gaat. Pierre is een ondankbare
hond. Een half jaar vrij wonen in een behoorlijke
omgeving. Een prachtig atelier met een uitzicht
zooals je dat nog maar zelden in Parijs vindt.
Die flat is mijn noodlot, stelt Pierre vast.
Eén goedgezind noodlot, vinden Heinz en ik. Hij
heeft er waarachtig zelfs een badkamer bij, een
badkamer, wit-betegeld en nikkel-gestangd. Pierre
vertelt zelf dat hij soms heele dagen in het bad door
brengt, totdat Raymonde 's avonds thuiskomt en
hem eruit haalt. Maar Raymonde heef t af gedaan....
? Wie is het? vraag ik gelaten. Eraan ontkomen
doen we toch niet en misschien helpt het.
.?Betty, zucht hij.
Betty Vernon?
Pierre knikt.
T'es fou, constateert Heinz verbaasd.
Maar gek is Pierre niet....
? ' ? ? " ' ?
WE kennen Betty Vernon allemaal. Ze is mis
schien iets minder onmogelijk dan de vele
onmogelijke Amerikaansche meisjes met geld en
artistieke aspiraties, die Montparnasse onveilig ma
ken. Ik geloof dat Betty denkt dat ze schilderen wil.
Het kan ook beeldhouwen zijn, daar ben ik op het
oogenblik niet zeker van. Ze bulkt van de dollars,
heeft dus ergens een prachtig atelier, en ze betaalt
haar modellen ruim, hetgeen tenminste een aardige
eigenschap van haar is. Suze en Mariette hebben het
mij opgetogen verteld. Ze zit eeuwig en altijd in de
Dóme of in de Coupole en doet hevig artistiek. Oah l
Maar ze heeft grappige oogen. Iets met groen en
grijs.... Ik wed dat ze niet eens een behoorlijke
PAG. 20 DE GROENE No. 3105
pot au feu kan maken....
Ze wou zoo graag m'n werk zien, zegt Pierre.
Ik ken dat. Zoo begint het altijd.
Een stichtelijk verlangen, grinnikt Heinz.
Ik sprak met haar af. Den volgenden midd&g
zou ze komen. Ik maak koffie en er was goddank
nog wat Suze van Raymonde. Er wordt gebeld,
Ik kijk....
Als Pierre zegt: ik kijk, dan is dat maar niet zoo
gewoon kijken. Kijken is bij Pierre een bezighe.d
van uiterst gecompliceerden aard. Hij moet eerst
naar de hall van zijn flat gaan, op den grond ga; n
liggen en onder de deur door kijken. Dat kan. Er ?$
een spleet van twee centimeter. Pierre ziet dan < e
schoenen van den bezoeker of de bezoekster, K;.j
weet precies hoe de schoenen van zijn vrienden -r
uitzien. Onbekende schoenen doet hij niet open.
Dat zijn altijd schuldeischers. Pierre heeft leergt d
betaald....
Er werd gebeld, vervolgt Pierre, ik kijk.. .
ik ken de schoenen niet. De drie paren van Bet y
kende ik uit het hoofd.... 's Avonds in de Dor e
negeert ze mij. Ik vraag haar waarom ze niet g .
weest is.
Ik ben er geweest, zegt ze.
Wel, daar zat ik.... Ik kijk naar haar schoene i.
Het waren weer andere.... Wie heeft er nou vi r
'«V.
>ft
\ >g
paar? l
Kom morgen.
Nee, zegt ze, ik ben niet gewend om ....
Na een half uur heb ik haar zoo ver dat ze bel<
toch te komen.
Den volgenden middag wacht ik . . . . Pat r
encore .... Ik wacht, er wordt gebeld. Ik kijk .
ik ken de schoenen .... Ik ken alle schoenen .
Het zijn die van Marie Bastet en die krijgt
altijd honderd francs van me. Ik doe niet open
's Avonds in de Dóme ....
Schei maar uit, zeg ik, Betty negeert me .
Pierre schudt droefgeestig het hoofd.
? Nee, zegt hij, dat is het niet .... Betty wat.
niet, maar ik loop Marie Bastet tegen het lijf. Pie.
zegt ze, drink wat van me en die honderd f ra
heb ik voorloopig niet noodig. Heb je een erfenis
kregen, Marie? Nee, antwoordt ze, maar herinne
je die Madonna van me? Die heb ik vanmiddag '?
kocht .... Weet je aan wie? . ... Aan Betty \
non ---- Ik voelde het hier toen ze de naam uitspr
Pierre's hand verdwaalde in de omgeving
zijn middenrif.
Ze heeft er me achthonderd francs voor g
ven op voorwaarde ....
? Voorwaarde ?
Dat ze vanmiddag mijn schoenen mocht
nen .... Het goot en de hare waren kletsnat gev/
den en ze moest absoluut een dringende boodsc
doen.. ..
Pierre maakt een indrukwekkende pauze.
Patron, zegt hij dan en schuift zijn glas b;,
De mooiste kamer
kunt U met een slecht gekozen lamp bedervc: ?
Laten vrij U adviseeren.
JA C D C D O Ceintuurbaan 308
A o r* t rt o tcief. 21000-91740
De grootste lampencollectie in Amsterdam.
er
e,
es
eje
-r
erik.
an
ee
orap
WANNEER VERSCHIJNT HET?"
De aanvragen betreffende het Jubileumnummer van De Groene zijn zoo talrijk geweest, dat wij,
om onze typiste werk te besparen, kaarten hebben laten drukken waarop deze stereotype
vraag werd beantwoord - voor zoover zij toen reeds te beantwoorden was. Thans kunnen
wij nadere bijzonderheden vertellen. In de eerste plaats: het Jubileumnummer Zestig jaar
Nederlandsen cultuurleven" verschijnt
j .
19 DECEMBER
Ter gelegenheid hiervan heeft zich een Eere-comitégevormd, bestaande uit |de volgende personen:
Dr. H. COLIJN, Minister van Koloniën
en Minister van Defensie a.i.
Mr. P. J. OUD, Minister van Financiën.
Prof. Dr. J. R. SLOTEMAKER DE
BRUINE, Minister van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen.
Dr. W. DE VLUGT, burgemeester van
Amsterdam.
Prof. Mr. P. J. M. AALBERSE, Minis
ter van Staat, Voorzitter van de
Tweede Kamer.
Ir. J. W. ALBARDA, lid Tweede Kamer.
Prof. Mr. A. ANEMA, lid Eerste Kamer.
Mevr. LI Z Z Y ANSINGH, kunstschaderes
W. BERDENIS v. BERLEKOM.
E. BOEKMAN, wethouder van Am
sterdam.
Dr. MENNO TER BRAAK, letterkundige
JOH. BRAAKENSIEK.
Prof. Dr. H. BRUGMANS.
Mr. D. CRENA DE 10NGH, President
Ned. Handel Mij.
G. H. CRONE, voorzitter v. d. Kamer
van Koophandel en Fabrieken.
A. VAN DUINKERKEN, letterkundige.
Jhr. Mr. D. J. DE GEER, Minister van
Staat.
JOAN GELDERMAN, lid Eerste Kamer.
J. TER HAAR J r., voorzitter Chr. Hist.
Raadsfractie, Amsterdam.
D. HANS, voorz. Ned. Journalistenkring
Prof. Dr. J. A. VAN HAMEL.
Mej. Mr. C. F. KATZ, lid Tweede Kamer.
Prof. Dr. G. W. KERNKAMP.
Mr. L. G. KORTENHORST, lid Tweede
Kamer.
HILDO KROP, beeldhouwer.
Mr. G. C. J. D. KROPMAN, wethouder
van Amsterdam.
Ir. W. H. VAN LEEUWEN, pres.- dir.
Ned. Gist-"en Spiritusfabrieken.
Dr. F. E. P03THUMA. oua-mimstèr
van Landbouw, Handel en Nijverheid
Mevr. TOP VAN RHIJN?NAEFF,
letterkundige.
A. ROLAND HOLST, letterkundige.
Prof. Mr. F. G. SCHELTEMA.
ARTHUR VAN SCHENDEL, letter
kundige.
JAN .SLUYTERS,'kunstschilder."^
Mr. L. J. A. TRIP, president van de
Nederlandsche Bank.
Prof. Mr. J. A. VERAART.
Mr. Dr. L. E. VISSER, vice-president
van den Hoogen Raad.
Mr. J. A. DE VISSER, procureur-gene
raal bij het Gerechtshof, Arnhem.
Mr. W. C. WENDELAAR, lid Tweede
Kamer.
Dr. F. M. WIBAUTf.
Prof. Dr. G. H. W. KERNKAMP
Prof. Dr. F. G. GERRETSON
Dr. J. G. VAN DILLEN
Dr. I. J. BRUGMANS
Prof. Dr. H. R, KRUYT
Prof. Dr. J. LINDEBOOM
Prof. Dr. H. A. IDEMA
Prof. Dr. H. BRUGMANS
Mr. M. KANN en
ANTON VAN DUINKERKEN
JAN DE ROODE
EDUARD VERKADE
VICTOR E. VAN VRIESLAND
WILLEM PIJPER
ALBERT PLASSCHAERT
D. C. VAN DER POEL
Ir. J. B. VAN LOGHEM
Dr. JAC. P. THIJSSE
JOH ANNA NABER
Prof. Dr. JAC. JONGERT
maakt een vergelijking tusschen het jaar 1876, waarin De Groene werd opgericht,
en onzen tijfl.
schrijft over het politieke leven gedurende de zestig jaar van het bestaan van ons
behandelt de economische geschiedenis van dien tijd.
schrijft over zestig jaar socialen groei.
draagt een artikel bij over de ontwikkeling der wetenschap.
vertelt iets over het geestelijk leven van toen n nu.
levert een bijdrage over de politieke geschiedenis.
schrijft een artikel, getiteld: Zestig jaar Amsterdam.
belichten de ontwikkeling der journalistiek.
"*
tljd
De K'
toen
schrijft over het tooneel gedurende zestig jaar.
behandelt de literatuur van dit tijdvak.
de muziek.
de schilder- en beeldhouwkunst.
schrijft over de film, waarvan De Groene de geboorte heeft aanschouwd.
bespreekt den ontwikkelingsgang der bouwkunst.
de natuurbeschermin*> die ons blad als een der eerste heeft
geproschrijft over zestig jaar vrouwenleven.
draagt een artikel bij over de ontwikkeling der reclame.
DIT HISTORISCH ALBUM
van de laatste zestig jaar wordt kosteloos gezonden aan wie zich n u abon n eert!
OP HET PROGRAMMA voor den nieuwen jaargang
staan al weer eenige belangwekkende
speciale nummers,
o.a. een fraai nummer gewijd aan
VORSTENHUWELIJKEN van overal en alle tijden, dat zal verschijnen
ter gelegenheid van het huwelijk van H.K.H. Prinses
juliana, en een nummer over INTERNATIONALEN
HUMOR, waarvoor medewerking van vele zijden reed?
is toegezegd. De Groene wordt steeds beter, dus:
De Groene... ook Uw lijfblad
DE GROENE No. HOS
l BON
.
AAN DE ADMINISTRATIE VAN DE GROENE
KEIZERSGRACHT 355 .- AMSTERDAM
TEL 37964-POSTGIRO 72880-GEM. GIRO G 1000
Mijne Meeren,
Omdat de 61ste jaargang nog beter zal zijn dan de 60ste, abonneer Ik ml|
voor 1937 op De Groene". Ik zend U 'hierbij f 10.- en verzoek U ml
de n December nog verschijnende nummers, mét inbegrip van het
Jubileumnummer kosteloos te zenden. (Abonnementen kunnen te allen
het elnde vaneen?
Naam:
Straat: ? r ? --- - - .....:........... Nr
1. i
c