Historisch Archief 1877-1940
f.
i
l .
Victor E. van Vriesland
60
JAAR
LITTERATUUR
IN een apergu dat door het gestelde bestek zoo alge
meen moet zijn als dit, zou het noemen van
meer dan slechts enkele namen alleen maar be
perkend en verwarrend werken. De afweging van
begrippen, die aldus voor de concrete feiten komt
te staan, moet daardoor noodzakelijk wat abstract
blijven. Zoodoende zal een duizendvoudig ge
schakeerde, veelszins rijker, onregelmatiger en l
vender litteraire werkelijkheid geschematiseerd worden.
En dus slechts zeer eenzijdig en onvolkomen be
naderd. Maar een andere keuze heb ik niet: de
compacte opsomming van eenige tientallen namen,
facta en data, welke men overigens in elk hand
boekje kan vinden, zou ons niet verder brengen.
Ik kan dan ook alleen uitkomsten van beschou
wing geven, niet de overwegingen die ertoe hebben
geleid. .Alleen inzichten, gevolgtrekkingen, niet de
verklaring, de motiveering en het materiaal waarop
zij berusten.
ONS overzicht begint enkele jaren voor 1880,
in een tijd dat diep ingrijpende veranderingen
in de Nederlandsche letterkunde werden voorbereid
en alreeds tot stand kwamen : in 1876.
Men was in 1876, in vele opzichten gelijk thans,
midden in een kentering; een kort oogenblik,
schommelend op de breuk der tijden. Gedeeltelijk
was de romantiek bezig af te sterven, gedeeltelijk
zichzelf te vernieuwen. In den nobelen Potgieter,
die een jaar eerder gestorven was, had zij zich van
de eigen vooze, doode bestanddeelen gezuiverd. In
anderen, die nog leefden en werkten, een Huet, een
Multatuli, had zij zich vernietigend tegen zich zelve
gekeerd. Perk schreef in dat jaar zijn eerste jongens
verzen, enkele voorloopers als Emants en Winkler
Prins waren reeds volop productief, alles groeide en
gistte in den bodem, waaruit in 1885 De Nieuwe
Gids zou opschieten.
Als een immens voorspel was in de jaren van '70
de bloei van de Haagsche School voorafgegaan.
Mevrouw Romein-Verschoor maakt in andere
woorden de opmerking dat de schilderkunst, die
in haar romantische-periode bij uitstek litterair was
geweest, de litteratuur los liet juist toen deze laatste,
in haar streven naar eerlijker plastische uitbeelding,
schilderlijk zou gaan worden. Het betreft hier n
zelfde verschuiving, want in beide gevallen is zij
terug te brengen tot den terugkeer van een verhoog
den werkelijkheidszin. Zij zou, in de jaren van
tachtig, een innig contact teweegbrengen tusschen
schrijvers en schilders.
Romantiek, berustend op nationale en collectieve
conventie, bestaat waar de eigenheid der visie ster
ker is dan de zinsindrukken en waarnemingen.
Verliest die conventie haar oorspronkelijke aan
driften, dan behoudt zij nog lang de uiterlijkheid
van haar leege, doode vormen. Het zijn de niet
langer doorleefde stijlfiguren, de verstarde cliché's,
de ondoorvoelde taal en beeldspraak. In geen land
was daardoor de litteratuur zoozeer in een moeras
van stilstand doodgeloopen als bij ons op het eind
der vorige eeuw.
Het is de onsterfelijke verdienste van de beweging
van Tachtig geweest, dat zij de romantische con
ventie van een decadenten tijd doorbroken heeft
met een nieuwe aandacht voor het werkelijke. Men
heeft-gezegd dat die vernieuwing, vooral in de
poëzie, in wezen zelf weer romantisch was, en zich
dus slechts in schijn en in theorie tegen de
romanVan links naar rechts
Conrod Busken Huet
Willem Kloos
Afbert Verwey
H. Morsman
MAURICE GILLIAMS
Ing. f2.90 ELIAS Geb. f3.90
Eenzaamheid, schoonheid en verdieping z|]n het wezen
van dit prachtig», bitterzoete boek.
VICTOR E. VAN VRIESLAND
Ellas, een der schoonste boeken die Ik, de laatste Jaren
heb gelezen. Mr. E. ELIAS
van een ongemeen indringende bekoring.
DE GROENE"
Vraagt Uwan boekhandelaar
tiek keerde, waarvan zij zelf een soort nageboorte
mocht heeten. Die opvatting is alleen juist zoo men
het begrip Romantiek opvat als den psychologischen
en gevoels-inhoud van een historische school in een
historisch tijdvak der Europeesche letteren, gelijk
Prinsen, Donkersloot en vele anderen doen. Fout
is echter die opvatting, indien men de romantiek
(en thans met een kleine letter geschreven!) als
een algemeener, steeds terugkeerend verschijnsel
ziet. Als een, in technischen en functioneelen zin
in zeer verschillende litteraire perioden optredende,
conventie, wortelend in de collectieve elementen der
gevoelens, en gevoed door het gemeenschappelijke
in de menschen. Ook al heeft zij, gelijk in de" his
torische Romantiek, veelal ik-afzondering tot in
houd, ik-verheerlijking tot stof, tot gegeven motief.
Maatschappelijk had men zich, op het einde der
vorige eeuw, ook in ons land uit een verband van con
ventie tot grooter persoonlijke vrijheid los gemaakt.
De Nieuwe Gids reageerde tegen een doode roman
tiek door een nieuw, individueel ervaren van de zin
tuiglijke realiteit. Het uitte zich in het realisme der
visueele uitbeelding; in het naturalisme, dat den
zelfden waarheidsdrang op de psychologische weer
geving toepaste. Het positivisme en de ontdek
kingen der natuurwetenschap deden zooveel
ontraadselbaar schijnen, dat weleer verborgen leek,
dat de roman zich, naar Fransen voorbeeld, op het
documentaire vastlegde en steeds meer het ratio
nalistisch element van milieu en afstamming
(Taine) liet meespreken. Waarbij, voor sommigen
mede onder invloed van Schopenhauer's pessimisme,
de leegte en alleenheid, volgend op den
individualistischen, van elke wereldbeschouwing en elk maat
schappij-verband losgeslagen zinnenroes der
aanvangsjaren van de beweging, al spoedig niet meer
dan angst en wanhoop nalieten.
Met de treffende aperceptie van den kunstenaar
zijn de aesthetici van Tachtig intuïtief, zonder
wijsgeerige fundeering, eenige waarheden op het spoor
gekomen voor welker blijvende geldigheid zij, hoe
ook door lateren gesmaad, den dank van het nage
slacht verdienen. Een van hun diepzinnigste ont
dekkingen is de eenheid van vorm en inhoud. Niet
de meegedeelde inhoud is Voor het wezen van het
kunstwerk van belang, noch op zichzelf de vorm
die hem uitdrukt, maar de wijze, waarop de vorm
van den inhoud gestalte is geworden; niet
psychologisch doch creatief. Aldus beschouwd zal
men de ,,woordkunstige" taal en de overladen
detailschildering, welke Tachtig zoo verweten zijn,
als een verruiming van de visueele uitdrukkings
mogelijkheden moeten zien, die later, van excessen
ontdaan, voorgoed bevrijdend heeft gewerkt op de
Nederlandsche litteratuur, ook toen de directe
invloed der beweging al lang niet meer zichtbaar was.
K kan hier slechts de belangrijkste momenten
belichten en mag daarom niet stilstaan bij de
langzame ontwikkeling van het sentiment
daartusschen". Aan het gestadige verval van De
Nieuwe Gids, welks oorspronkelijke groep reeds
in '93 geheel was uiteengespat, moét ik dus stil
zwijgend voorbijgaan. De uiterlijke aanleiding was
ongetwijfeld de incompatibiliteit der zoozeer ver
schillende persoonlijkheden, die zich om Kloos ge
schaard hadden. De oorzaken intusschen lagen
dieper. Het vooral op individualistisch uitbeelden
der waarneming, niet op een de heele persoonlijk
heid doortrekkende, gemeenzame levensbeschou
wing gebaseerde, samengaan van deze kunstenaars
bood geen blij venden grondslag van verstandhou
ding. Het kon daarom op den duur geen waarlijke
samenwerking teweegbrengen.
Bovendien: reeds van den aanvang af was dit
gezelschap heterogeen geweest. De letterkunde ver
toont een aanhoudende schommeling, tegenstroom
volgt op stroom, reactie op beweging, gelijk ook in
de wisselwerking der maatschappelijke krachten.
Wij zagen dat de beweging van Tachtig een zich
afwenden beteekende van het, doodgeloopen, collec
tieve dat voorafging. Maar vernieuwers van dat
collectieve, dragers van een nieuwe, hernieuwde
romantische conventie vona men ai naer ue
Nieuwe Gidsers. Het waren de socialisten en
neokatholieken, zij die de humaniteit boven de recep
tieve aandacht stelden.
Albert Verwey was vrij van een stelselmatig.
wereldbeschouwing en kon daardoor met des v
grooter werfkracht hen vereenigen, die zich va u
het individualisme, dat uitgebloeid was en zich?»lf
min of meer ad absurdum had gevoerd, begonnen
af te wenden. Reeds in 1889 was hij uit de redactie
van De Nieuwe Gids getreden en had in 1894 met
Van Deyssel Het Tweemaandelijksch Tijdschrift
opgericht. In 1905 stichtte hij De Beweging, die
14 jaar bestaan heeft.
Tucht, verbeelding, idee, de strijdbaarheid van
een dichterschap dat der gemeenschap tot leids'er
strekt, dit waren de elementen die Verwey ver
dedigde en die hem bewogen. Hem en de jongeren
die zich onder zijn aanvoering nauw om Verwey
en zijn tijdschrift heen groepeerden. Een litteraire
richting, die zich programmatisch bewust wu^dt
van haar vormstreven, wordt een litteraire school.
In dien zin heeft Verwey stellig school gemaaKt.
Een nieuwe gebondenheid, stijl en geest richtten
zich zoowel tegen de excessieve copieerlust" van
het naturalistisch proza als tegen het bandelooze
individualisme van Tachtig, met zijn
onconventioneele woordschikking.
De Beweging was, ook afgezien van haar theo
retische leuzen, in wezen neo-romantisch. Hiar
denkbeelden drongen niet tot een ruimer publiek
door; toch is historisch gezien haar letterkund'ge
invloed van uitnemend belang geweest. Het was
voornamelijk haar vormkarakter, waarin de tucht
van een nieuwe conventie zich voorbereidde; van
beteekenis was in dit opzicht een discussie ever
bezielde rhetoriek. Het is trouwens een algen: ren
verschijnsel, dat, in de litteratuur, een technische
vernieuwing aan de innerlijke, psychologische om-.
wenteling voorafgaat. De geestelijke doorleving der
oorspronkelijke vormvondsten wordt eerst gemeen
goed bij de epigonen, want de emotioneele span
ning van de eerste experimenteele stijlvondsten
blijft in het onbewuste sluimeren. De latere inhoud"
van wat door de Beweging-mannen technisch is
voorbereid: het collectieve affect dat voor ineivi- ",
dualistische verbizondering geen aandacht meer
had, werd eerst universeel toen het tijdschrift reeds
tien jaargangen en daarmee zijn bloeitijd aciiter
den rug had. In en door den wereldoorlog.
'A* CA A U C* A
. ifc
UCIin den meest traditieloozen tijd wot-ien
aard en verschijning der letterkunde in hooge
mate door de maatschappelijke constellatie bepaHd.
Maar de periode der samenleving, aangevangen met
den wereldoorlog, en den daarop gevolgden
oeconomischen oorlog, en depressie, heeft wel uitzonder
lijk duidelijk en onmiddellijk haar karakter, of
liever karakterloosheid, aan deletteren opgedrongen.
Ook middellijk trouwens, vanwege den invloed r'.er
mede door haar bepaalde buiten-litteraire
tij-lsfenomenen. Die van de film reikte het verst
De film is van veel beteekenis geweest v or
tempo, rhythme en beeld-associatie onzer hed
ndaagsche litteratuur. In haar zwijgenden vorm ver
armde zij de geoefendheid van het gehoor voor uen
taaiklank, welke eenzijdige visueele ontwikkel ing
echter weer door de geluidsfilm werd gecorrigeerd.
Een ander voorbeeld van een buiten de letterku .de
gelegen factor, welke op de litteratuur sterker rueft
ingewerkt dan menige oorzaak van
zuiver-litterairen aard, was de opkomst der diepte-psycholoyie,
die niet alleen in het surrealisme maar in zoo vele
richtingen haar sporen heeft achtergelaten.
Ik kan, door de beperktheid van mijn plaats
ruimte, deze en andere richtingen der laatste t//ee
decenniën maar zeer terloops aanstippen. Het
expressionisme met zijn ? gespannen, verhevigde,
massale uitdrukkingskracht, een typische na-oorogs
vorm der romantiek. De vlucht uït de harde
werselijkheid in den vernieuwden historischen roman en
de geromanceerdébiografie, alsmede in den
exotischen avonturenroman. Het vage humanitaire
ethicisme van De Stem, teruggrijpend, in anderen.
vorm, naar het oude postulaat van gemeenschaps
kunst". De litteraire reportage met zijn socialen
inslag. De z.g. nieuwe tucht" van Het Getij en,
later, De Vrije Bladen, die in hun begintijd t esp.
bij de Fransche symbolisten en de Duitsche (of
Vlaamsche) expressionisten aanleunden. Het aan
invloed rijke, maar kortstondige vitalistische"
leiderschap van den dichter Marsman. Het, in onze
letterkunde vertraagd opgetreden, simultaneïsme.
Heel deze gistende, chaotische wemeling van
collectief gerichte romantische vernieuwing
verchampagne kruq
<T^r\ * ~~~3. ^ /~" ? ^*
ll LM nes en zxxm- v^romngen
ging tot het experimenteele verbreken van de be
staande vormen. Gelijk steeds geschiedt riep ook zij
al aanstonds een reactie in het leven. Nijhoff b.v.
stelde met klem den eisch tot herstel van den ge
bonden vorm. De edelste, doch bij vele jongere na
volgers reeds tot rhetorische conventie verworden
traditie van dien vorm werd gedragen en in stand
gehouden door de dichters der z.g. generatie van
2910. Zij bleven het geraffineerd formalisme van
den neo-platonischen Boutens, de overwegend mu
zikale suggestie van Leopold en bovenal de verstilde
uïjtgeerige bezinning der Beweging-poëzie voort
zetten, gelijk een Aart van der Leeuw en vooral
Van Schendel de structuur van het Beweging-proza
in ;ijn schier klassieken staat bleven vertoonen.
Achteraf dus, te midden van alle litteraire ontbin
ding van na den oorlog, leek zoo De Beweging nog
een bijna aesthetische nawerking uit te oefenen,
hoewel het tijdschrift toch uit verzet tegen het l'art
ou. Tart" ontstaan was. In het voorbijgaan zij dan
ook op het maandblad Forum gewezen, dat den strijd
jan'iond tegen de aesthetische conventionaliteit
welke tegen 1930 de ouwelijk geworden jongeren
groep der Vrije Bladen beheerschte, kleine navolgers
ran de groote voorgangers der generatie van '10.
Forum was intusschen op zijn manier ook weer
romantisch door zijn eenzijdige hero-worship van de
oppositioneele,,persoonlijkheid", welke het als eenig
tfgeagif tegen de geijkte aesthetische expressie be
schouwde.
D-_' belangrijkste en consequentste reactie tegen
de vormverbrekende tendenties van na den oorlog
is dV nieuwe zakelijkheid geweest, die het uitdruk
kingsmiddel verstevigde en vereenvoudigde door het
te h» rstellen in zijn eigenlijkste functie en dienstbaar
te n aken aan de zoo nuttig en nuchter mogelijke
wee.-geving van de feiten der realiteit. Een soort
gezuiverd realisme dus, en waarin eveneens
wedero.n de teruggekeerde collectivistische geneigd
heid tot uiting kwam, in een verhoogde sociale
belang.-telling. Het germanisme ,,daad-zaken" drukt
goed zijn voornaamste preoccupatie uit, waarbij dan
e romantische spanning, en versnelling, ontstaan
door de weglating van alle sfeer" en stemming"
Ier bijzakelijke, onessentieele details, het wezenlijke
verschil met het realisme van Tachtig uitmaakt.
De r -edr, vermelde, buiten de letteren gelegen oor
zaak, da verbreiding der verworvenheden van de
diepie-psychologie, heeft in dezen mede bijgedragen
tot d.- reactie tegen het ontledend descriptief psycho
logie ne van het postnaturalistisch proza. De meer
dere en nuchterder zielkundige kennis kwam de
zielkun. ige uitbeelding naar haar eigen, wetenschappe
lijk gebied terugwijzen en stelde de in velerlei sub
tiele uitersten doodgeloopen romankunst weer open
voo; wat zich in samenleving en tijdsaspect voordeed.
Ir, de litteratuur der nieuwe zakelijkheid zijn
ovei 'gens duidelijk aanwijsbare bestanddeelen
overgebl-ven van het barok dynamische expressionisme,
waarmede het zoozeer in tegenspraak geleek. Ook
zij immers wilde, zij het met andere technische
mid leien, met klem een visie uitdrukken. Op haar
ant:-traditioneele wijze zoekt de nieuwe
zakelijkei( zonder subjectief commentaar weer te geven:
«nheid en causaliteit; het als stijl verwezenlijkte
visueele beeld; de veelheid der bewustzijnslagen;
totaliteit van bedrijf of tijdvak; versterking van
het ruimtegevoel; de ruimtelijke uitbreiding van
het tijdsbegrip. Al deze strevingen zijn uiting van
em op het collectieve gericht romantisme. Zij
overheei >chen de zintuiglijkheid der impressie.
RN hiermede zijn wij aan het heden gekomen.
Wat de naaste toekomst kan brengen valt niet
te voorzien. Maar wel is het gevoel levendig, dat
wij p een keerpunt staan, gelijk zestig jaar geleden.
De l ring is gesloten: in de litteratuur van thans ziet
men een wederopleving van het nationalisme en
popi'iisme, een verhoogde aandacht voor
hetcollectievf Aard en vorm daarvan verschillen uiteraard
van de conventioneel romantische collectieve ge
voel., ns der litteratuur, waarvan Tachtig, in zijn
intenationaal georiënteerd individualisme, zich met
weer-in afwendde: het necrotisch bezinksel der
iye ,euw. Maar in den grond is het wezen der
Jorrifintiek in alle tijden hetzelfde.
Hetzelfde door den menschelijken geest, die een
«lernvnt van onveranderlijke wetmatigheid vertoont.
En toch anders door de veranderde sociale, politieke,
oïconomische factoren. Het element van herhaling
beho.-ft geen beperking in te houden, want aan haar
"tter.iire verschijningsvormen zijn geen andere
Eren, en dan die geest en ziel zichzelf moeten stellen.
Minachting voor het voorafgaande was steeds een
tymr.'toom, dat een vernieuwing werd voorbereid.
Er is geen reden om aan te nemen dat de bedreiging
<«r persoonlijkheid, die dat nieuwe in de goedkoope
genbliksleuzen van den dag inhoudt, niet weer
, gelijk destijds Tachtig van excessen gezuiverd,
worden gevolgd door een cultuur, waarin de
Baarde van het individu in eere is hersteld.
PAG. 20 DE GROENE No. 3107 ? 'AG. ai DE GROENE No. 3107
ARTHUR VAN SCHENDEL
DE RIJKE MAN
Prijs ingen. F. 2.9O ROMAN Prijs Geb. F. 3.9O
Dit boek van de weldaad en de naastenliefde
hoort tot den nobelsten bloei onzer letteren,
en is daarbij uiterst kenschetsend voor haar
nationaal karakter." N. R. C.
De rijke Man" ,,is wederom een klassieke, gave
vrucht van het rijpe talent van onzen grooten
schrijver." Boekenschouw
Vraagt Uwen boekhandelaar
K. H. R. DE JOSSELIN DE JONG
WENDING
Prijs ingen. F. 0.76 ROMAN Prijs Geb. F. 1.25
Onze bewondering is groot vanwege die echt
heid der bekentenissen van een ziel, die men
tegelijk verdoemd en zalig weet. johan Koning
Ziehier het werk van een jongere", die met
haar natuurlijk, echt talent een zeer goede
plaats inneemt in de rij der moderne schrijfsters."
De Nieuwe Gids
Vraagt Uwen boekhandelaar
brengen geluk,
doch ook wel kleine verwondingen!
JGwsaplast elastisch'
is het i
snelverband
(blo*dstill«nd . Iciemdodcnd - hygiënisch)
r'..
Cadeautjes?
Bij mij staat
Graven "A"
altijd bovenaan
op de lijst!
n
Ik
"
DOOS
VAN 50 STUKS
871/, CENT
Geef Uw vrienden en kennissen dit jaar weer Graven "A"... zij
zullen U er dankbaar voor zijn! In de vroolijk rood-met-zilveren
verpakking, klaar om te posten, bieden zij U een gemakkelijke,
weinig kostbare oplossing van het cadeau-probleem. En U weet:
iedereen geniet van Graven "A", de zuivere Virginia sigaret
met den kurken tip. Zacht op de lip!
foto iooni U d» mehimrtljdm
van dm 50-ttukt vtrpikklng. Z»t
In dm uttgnpurdm ruimt* Uwn«am
?n... klêtr i$ Uw cmdmtul