Historisch Archief 1877-1940
CHOCOLAAD
CARRO'S
IN LUXE DOZEN
45 en 75 ets
TROMMELS
f 1.50
v...
.Twinkelende lichtjes, dennengeuf,
blijde gezichten, lieve kleine giften.»
DR1ESSEN neemt een ereplaats in onder de
kerstboom.
De keurige, luxe verpakking van de bekende
CARRO'S, de Oud-Zilver-en Vlinder-trommels
zijn een waardig kleed voor een zo hoogstaand
product.
En... de inhoud! Verrukkelijk... Met de fijnste
sorteringen bonbons... Heerlij k om te geven...
heerlijk om te ontvangen...!
IESS
DE NAAM ZEGT ALLES
PAG. 14 DE GROENE No. 3107
ALBERT PLASSCHAERT
WEGEN EN OMWEGEN
Zestig jaren plastische kunst in Nederland
LANGS welke wegen en omwegen
kwamen wij weer tot het rea
lisme en tot het ambacht? Zoo
kon toch volgens mij dit artikel voor De
Groene het eenvoudigst worden
saamgevat. Zestig jaren plastische kunst is
een lange tijd en veel kan er gebeuren
in een zoo snellen tijd als de onze
die door allerlei oorzaak zoo vlot ge
grepen wordt en dikwijls zoo snel weer
verder gaat. Het spreekt van zelf, dat
wij in dit eenigszins willekeurig ge
kozen tijdvak de twee oude tegen
standers: het romantische en het
realisme vinden, soms tegelijk, soms
scherp tegen elkander gekant. Dit is
niets nieuws, het is het gewone, haast
altijd voorkomende.
WIJ kunnen het artikel met deze
twee tegenstanIers aanvangen,
wanneer wij beginnen met de
Haagsche School en eindigen bij de laatste
Amsterdammers. De Haagsche school
had van beide iets; zij was
realistischromantisch. Zij had een verlangen
naar het muzikale van een lyrische
uiting, naar een volle melodie van
kleur, naar het breede van een open
eigen bries; zij moest zonder die bries
van den hartstocht (wij zien dat op
Pulchri en dergelijke) eindigen met een
aangenaam, onbeteekenend landschap,
dat onwillig kon maken tegenover de
voorgangers en tegenover het landschap
op een. De Haagsche School was een na
tuurlijke School met al het gevaar dat
aan het enkel-natuurlijke van zelve is
verbonden. Zij heeft ons een internatio
nalen roem gebracht, die het gevoel
van zelve brengt; het gevoel toch is
het omvattende en niet het
kritischscheidende, eigen aan het Intellect;
de Haagsche School drijft thans leeg
voort. De eerste reactie tegen haar
kwam van de Allebeérs, die de uit
drukking van de materie van meer be
lang achtten dan de grootere Hagenaars
en die, andersom naar het innerlijke
drongen; portrettisten als Jan Veth en
Ha ver man zijn daarvan de niet ver
geten exempels. Toch zou de Haag
sche School niet verarmd einden;
Breitner, Haagsch naar schildertrant
zou realistischer dan zij en met meer
belang voor de figuur in het
stadsgezicht, Amsterdam, weer tot
het hart van Holland maken, ofschoon
hij ook, hier en daar het falen van den
enkelen hartstocht kon bewijzen. Bij
wie kwam tijdens de Haagsche School
het Romantische met zijn triomphen
nog eens rijkelijk op? In meesters als
Thijs Maris (Duitsch-primitief soms van
gemoed) en in Jozef Israëls, schijnbaar
meer humanitair, zien wij het langs
twee verschillende wegen benaderd
eenzaam en vol gemeenzaamhe-d
beide met traditie in zich, de een
vanzelf kundiger kenner van het va'.
de tweede bovenal zoekend naar o
Expressie; de eene soms sentiment<-<?'
om het leven der schamelen,
andere soms sentimenteel in K.
zachtheid. Maar beide toch rus";
bij wat op komst was en wat Ie. k
alleen maar leek, te breken met a
IeHollandsche traditie, overwogenheid .
Vincent is typisch de nieuwe tijd , -a
wat hem voorafging; door de groo.ie
van zijn hartstocht internationaal, door
den drang naar de Expressie overrc i.
pelend en wij hebben dat later gez;> n
voor velen gevaarlijk, die in hem <vn
schilder konden vergeten om ? --n
mens<h.
De Haagsche School op zijn gro< 'st
en Vincent op zijn zuiverst waren t«-.p.
punten van een ontwikkelingsg; Mg
naast verscheiden kleiner geesten en
bewegingen, die vanzelf niet bespro.o.*n
kunnen worden in dit korte art i'vel.
Toch is soms een element
v&ndecorn-ieuer aard dr.n wij in de andere moger r.
kennen aanwezig. Dit decoratieve is en
nieuw ding, dat wij spelevarend op ,00
vele bewegingen niet vergeten mo^ -n,
het zou een anderen tijd eenander gez, ht
geven. Was een nieuwere bouwku-ist
daarbij de dwingende factor, of is :et
niet rationeeler, dat wij meer gel
;ktijdigheid aannemen, dan onzen fie>-n
bouwmeesters pleizier doet. Ik : n
meer voor de gelijktijdigheid dan ; !
Der Kinderen, Toorop, Thorn Prik-.» r
de uiterst begaaf de vinden dan hier ?-??u
plaats in dit schema, in een schild
?:kunst als de Hollandsche, die t<? s.
zelden symbolisch, van type meer r<
listisch is (het psychologisch port. ?
hoort daarbij) dan geneigd tot 1>'
weidsch versieren van daar voor ^
boden groote ruimten. Al deze bev,
gingen, vele kortlevend, vonden do< ;
elkaar gemengd in de Bergenaars",
schilders, die geheel of gëdeelteli ^
den invloed ondervonden van vele pat
len, soms terloops maar uitgegeven >f
met noodzakelijker vitaliteit voorzit n,
zooals het cubisme, terwijl in e?n
virtuoos als Jan Sluyters zelfs de tegen
strijdige elementen zich trachtten te
vereenigen.
Wij hebben toen een tijdperk ge
kend van bedrijvigheid zooals wij zeken
gezien hebben in ons eigenzinnig U nd
en iedere nieuwe buitenlandsche buiten
sporigheid vond geloovigen en
nabcotsers, waarvan een aantal, na een kort
bestaan zullen verdwijnen in
eenhaad\ve
boek voor détailgeschiedenis. Alleen
een innerlijke kracht of een onge
kende weidschheid in het gevoel kan
het buitensporige redden; de Hollander
is Betrouw en langdurig in zijn
waar;rei ing en meer tot het innige geneigd
ton tot het heerschende; wij hebben
dit niet te vergeten in dit overzicht;
iemand als Rembrandt is steeds een
uitzondering gebleven; velen der klei
nere zijn getrouwer vereerd.
HET is dus niets verwonderlijk dat
wij langzamerhand de glorie van al
a|dezt> heftigheden elders maar ook zeker
jij in ons land zien vervallen en afvallen;
^itn ras verdraagt niet lang haar
feiter.ijjk vreemde eigenschappen, al werken
jez« nu en dan
verfrisschend-verii'euwend. Daarom zal een constructi
vist als Van Konijnenburg, met alle
persoonlijke waardeering, die ik voor
son mige zijner werken heb, meer een
afzcnderlijkheid in Holland blijven'dan
hen , den pedagogischen lief is of ver
kwikkend, wat hij wil is niet naar
Miz n landaard; schilderkunstig heb
ten wij meer vertrouwen op het ge
joel, dat zijn niet mathematische we
gen gaat dan op de constructies van
het Intellect. Wij kunnen van uit het
Bevoel psychologisch zijn op zeldzame
irijz-N zelfs groot, dat geeft ook
Wiegers'na zijn kans; wij zijn uit op
de kleur, geschilderd met de uiterste
:org van het ambacht zoo is onze
aard.
DAT. hebben de kritici "van De
Groene in zestig jaren kunnen
ontdekken, kunnen vinden, betoogd,
zonder miskenning van de nood
zakelijke vernieuwingen.] Uit deze
Wetenschap is het ook niet
moeivoor hen te zien, dat zij het nieuwe
realisme tegemoet zullen komen en
reed- komen? Zij moeten voor het
oordeel echter beseffen, dat zuiver
het lieuwe realisme niet realisme moet
«rezen van de zeventiende eeuw enz.
Het is in een schokkender eeuw ont
staan. De achter dit realisme be
staande bewegingen zijn grooter en
sneller, algemeen. Zij moeten ook
niet denken, dat bij sommigen geen
romantische inslag te vinden is en
Jat nieuwe lenige formules zullen
moeten gevonden worden. Als zij dat
n d«- ze zestig jaren niet leerden, dan
leere:i zij hun vak nooit. Zij moeten
de schilders niet verwerpen om de
theoretici, bovenal de schilders niet,
aa: zij moeten toch niet eenzijdig
ijn; er zijn ook beperktheden, die in
torp>praatjes eindigen (ons land is de
'Iheele wereld niet); bovenal moeten zij
,ferbi,;dig zijn om wat eerlijk, groot n
suiviT in zich zelve bestaat volgens het
tas. Daaruit komen de internationale
*mecs,ers van zelve voort; elke geschie
denis der schilderkunst bewees dit en
zal dat bewijzen. Zij, die internationaal
'teeldiiouwers of schilders wouden zijn
ifferden het nooit.
Filmhistorie
0. C. VAN DER POEL
ZESTIG jaren Groene" omvat
ten de gehele geschiedenis van
de film. Een paar grepen uit
deze geschiedenis wat betreft Neder
land zijn hier dus in het verband
van het jubileum stellig op hun plaats.
Voor mér ontbreekt plaatsruimte en
het zou bovendien een herhaling wor
den van wat elders o.a. in de uitste
kende ,,Monografieën over Filmkunst"
uitvoerig werd neergeschreven.
De uitvinding van de gebroeders
Lumière, welke in 1895?het geboorte
jaar van de film door hen werd ge
demonstreerd vond spoedig ook zijn
weg naar Nederland.
In de eerste plaats waren dit, na de
filmpjes van Lumière, welke ook ten
opzichte van het hedendaagsche pro
duct van verrassend goede kwaliteit
waren, de producten van Meliès. Voor
de geschiedenis van de film waren deze
daarom merkwaardig, omdat deze
,,illusionist" inderdaad reeds onmid
dellijk na de geboorte van de film als
documentaire de filmpjes van Lu
mière: Het uitgaan van de fabriek",
,,De aankomst van de trein", ,,De woe
lige zee" ? naast de reproductieve
mogelijkheden ook de creatieve moge
lijkheden zag, zij het dan ook nog niet
in artistieke zin.
De film, welke in de werkplaatsen
van Lumière was geboren, groeide
verder op de kermis op, tussen het
kijkspul en de schouwburgtent. In Ne
derland was de Nederlandse Bioscoop
Exploitatie" van Alberts Frères reeds
in 1899 te Breda opgericht en het was
in de rijk met roode gordijnen behan
gen tent van deze Alberts Frères dat wij
in onze jongensjaren met de film
kennis maakten. Het waren de produc
ten van Meliès: ,,De fantastische Vlin
ders", ,,De reis naar de Maan", waarbij
zelfs de girls niet ontbraken, ,,De
Droom van de Vlinderverzamelaar" en
vele andere. En dat alles in de natuur
lijke kleuren ! Daarnaast Wild West
avonturen en de meest verschrikkelijke
drama's, welke ten overvloede dan nog
door een explicateur" werden toege
licht, zodat wij vaak nog een kostelijke
improvisatie op de koop toe kregen.
Een filmkeuring ontbrak en inplaats
van op de tenen naar binnen te gaan
om boven de 18" te schijnen, zakten
wij onder de traditionele blauwe cape
wat door de knieën om aan de kassa
een kinderkaartje te bemachtigen.
Het is goed deze jeugd van de film
niet al te zeer te vergeten. Want ook
toen men daarna in vaste gebouwen
ernstig deed en soms zelfs artistiek,
was in het doel van de bioscoop-exploi
tatie niets veranderd.
Intussen werd ook in Nederland ge
filmd. Er zijn;?of waren ??documen
taires van de kroningsfeesten in 1898,
van de aankomst van Prins Hendrik en
van het huwelijk van H. M. de Konin
gin met de Prins en er schijnt zelfs in
Nederland een documentaire" van de
Boerenoorlog gemaakt te zijn ! Boven
dien hebben reeds destijds in de periode
d'avant guerre" vele Nederlandse
acteurs en actrices voor de film ge
speeld : Louis Bouwmeester, Mevrouw
Theo Mann-Bouwmeester, Jac. Reule,
Ed. Verkade e.a. Deze vergissing is al
weer in het vergeetboek geraakt, ge
lukkig voor débetrokkenen maar jam
mer voor hen, die daaruit wijze lessen
hadden kunnen putten.
EN bloeitijd maakte de film hier
door in de jaren van de strijd om
de filmkunst" en de glorieuzs periode
van de Filmliga". De laatste werd in
1927 geboren uit twee toevallige en wel
zeer tegenstrijdige hoewel ook weer
ten nauwste verbonden factoren:
de openbaring welke de Russische film
Het
is ons
voorspeld!
Er is een strenge winter op komst. En een
gewaarschuwd man telt voor twee.
Hoe heerlijk, uit een kille sneeuwbui in
een behagelijke warmte te treden l In een
prettig verwarmde hall, een
gezelligwarme kamerl
De deur daartoe staat voor U open:
Amstel 1. Hoofdkantoor der Gemeente
Gasfabrieken. Gaat U daar eens binnen.
Kies U daar een gashaard uit. U vindt
ze daar in allerlei modellen, afmetingen
en prijzen. En de Gemeente Gasfabrie
ken maken het U gemakkelijk met hun
vaitrecht-tarieven. 4 cents per Ms slechts
berekenen zij bij vastrecht voor
gasverwarming. Bezoek dus de toonkamers der
GEMEENTE GASFABRIEKEN AMSTERDAM
Tel. 45182
Halitran de levensbron
Onontbeerlijk als de Zon
anneer in herfst, winter en voorjaar de zon haar kracht
heeft verloren, dan komen de ziekten: Griep, verkoud
heid, bronchitis en andere infectieziekten, en bij kinderen
de zoozeer gevreesde rachitis (Engelsche ziekte).
Hoe zwakker een lichaam, des te eerder is het een prooi
van deze ziekten. Een zwak lichaam heeft weinig vita
minen A en D, die door de volle zon worden gevormd.
Zorg daarom, dat U en Uw kind vitaminen A en D
ruimHel BeWÜS : schoots kragen, ook als de zon geen kracht heeft, in
1 herfst, winter en voorjaar. Halitran 1200, uit de lever
van heilbot, is zonnekracht, een rijke bron van natuurlijke
vitaminen A en D. In alle kinderziekenhuizen in Neder
land wordt Halitran 1200 gebruikt, alle doctoren schrijven
ze voor. Dan MOET ze wel goed zijn.' Weerstand, kracht,
gezondheid, sterke tanden, kiezen en beenderen geeft
Halitran 1200. Ze voorkomt en bestrijdt de Engelsche
ziekte als geen ander middel ter wereld. De kinderen nemen
ze graag in. l druppel is gelijk aan een lepel gewone
levertraan.
- , Halitran 120O in drupptls in tt ntmtn op sinaasapptl of
andtr fruit, bottrham c) in htt tttn. Flat. i-oor l mnd. f 1.2).
_ N/El/IP. Halnran 1200 in captain: imakthot, met ttn
u-attr, thtt. mtlk of kuffit. Idtaal toer rolwautntn f 1.40.
Htlitrtn 1200 it 60 mi.l
«lerktr. dm gewone
Uvemian.
Hier ti het bewiji
root doctoren «n
icheikundigen :
Doe in een
retgeerbuiije gewone levertraan,
in n ander buitje
Halitran 1803 verdund
met 60x meer tla-olie
die geen enkele vitamine
bevat. Pas da methode
Carr «n Price toe en U
liet, de blauwe kleur.
i t gelijk. Hel bewiji ij
geleverd.
Wie er belang in Helt,
dien lenden wij gaarne
alle gegeveni omtrent
de Carr «n Price proel.
Vitamine-Gehalte
36.000 Int. Groei Eenh.
Vitamine A
3 000 Internat Eenh.
Vitamine ? D
HALITRAN (
6O
N.V. Drogerijen Maatschappij
gestandardiséerd - Uit de lever van Heilbot.^
Allén natuurlijke vitaminen A en D.
maal sterker dan gewone levertraan.?
? Pharmaceutische Afdeeling Rotterdam.
Druppels inplaats van lepels
PAG.25 DE GROENE M* 3107