Historisch Archief 1877-1940
lm
Losse nummers van
DE GROENE
ook van ouderen datum, zijn
meestal nog bij de admini
stratie, Keizersgracht 355,
verkrijgbaar. De prijs be
draagt 20 cent voor een num
mer dat niet ouder is dan
drie maanden en 60 cent
voor oudere nummers. Denk
erom dat,Uw bestelling al
leen kan worden uitgevoerd
als zij vergezeld gaat van
het verschuldigde bedrag!
wordt geringer, behalve de steun die
nog zal moeten worden uitgekeerd aan
de werkloos gewordenen. Dit is dus
het eerste nadeel van de ontijdig inge
zette actie tegen de valsche schilderijen.
De tweede groep, die getroffen zal
worden zijn de handelaars in de valsche
schilderijen. Onze handel is altijd onzen
roem geweest, wij zullen dus een ge
deelte van onzen roem treffen. Is dat
vaderlandslievend? Het lijkt mij toe
van niet; ik geloof zelfs dat het in
absoluut-geregeerde landen met den
dood zou kunnen worden gestraft. Laten
wij dus deze handelaars in eere houden,
zij verdedigen ons patrimonium en hun
gezinnen en verwanten. Zij zullen arm
lastig worden. Een derde groep, die voor
den steun in aanmerking zal komen
zijn de makers der valsche schilderijen.
Wanneer er daar geen markt en geen
mogelijkheid meer voor zal zijn, wat
moeten zij worden, die menig huis zoo
gemakkelijk helpen versieren, voor zoo
weinig exploitatiekosten? Moeten zij
de straat op, in commercieelen zin?
Dat zal weer een verlies zijn en weer
onkosten. En daarmee houdt het nadeel
bij hen niet op. Ook onze kunst zelve
zal hier lijden. Wij zullen armer zijn
aan technische kennis, aan kennis van
het ambacht want zij moeten wel
zulk ambacht bezitten, zullen zij hun
soms winstgevend bedrijf kunnen uit
oefenen in tijden zelfs dat het
ambacht over de gansche linie achter
uitging. Laten wij dus onze
falsificateurs in eere houden, zij zijn nuttig,
onmisbaar soms, soms los met het
door hen gemaklijk verdiende geld.
Zij verteren vlot en is dat niet het
noodzakelijkste om uit de crisis te
komen; zij helpen de Gemeenschap, niet
de Utrechtsche daarom; zij zijn thans
zeker gewenschte burgers. Hun moei
lijkheden te bezorgen is een slecht
staatsmanschap, behalve dat het de
uiting van een voor den Staat
voordeelige drift belemmert. De ijdele
kooper, het begin van alle valsche
schilderijen, wordt tegengewerkt en
met hem menige nuttige klasse. Want
wie zal er verder niet door lijden? De
couranten zullen er door lijden. Hun
nieuwsberichten zullen minder aan
lokkelijk worden: minder schandalen.
Hun advertenties zullen minder wor
den, minder veilingsberichten, minder
zeer groote veilingsadvertenties (dat
kan er bij de veilers af) de zaalver
huurders zullen schade lijden, minder
kans voor veilingszalen; de lijstemakers
zullen lijden, minder kostbare lijsten
voor dure valsche schilderijen, zelfs
het Hollandsche proza kan scha onder
vinden. Er bestaat toch een soort
proza, dat der veilingskatalogi, dat
verzorgd wordt door afzonderlijke
prozaïsten, die in het bezit moeten zijn
van een gemakkelijk enthousiasme en
van een totaal gebrek aan kritischen
zin. De vrachtvervoerders zullen gaan
protesteeren, hun vrachten zullen ver
minderen en dan onze psychologische
raffinementen zullen achteruit gaan,
er zal minder worden bedrogen en onze
vreugden worden schameler: groote
groepen kunnen zich niet meer ver
meiden in de domheid der anderen.
Ge ziet door deze zeer oppervlakkige
en zeer korte opsommingen wat dwaze
dingen het opgewonden veel gelezen
dagblad begonnen is. Het heeft de
justitie opgezet en aangezet in te
grijpen in iets Wat wij allen wisten en
waartegen wij ons te weer reeds stelden.
Nu moet zij menigen nuttigen burger
lastig vallen. En om wie? Om den
dommen, ij delen kooper. De aanval
op het valsche schilderij is de verdedi
ging der domheid. Het is een verkeerd
sadisme; er is reeds onrust gebracht
in menig rustig gezin, dat gelukkig
leefde. Te goeder trouw; zoo was het
gewoon geworden aan valsche schil
derijen voor de anderen. Het zal
allerlei gewoonten moeten herzien,
sommige zich ontzeggen. Het zal van
de gevangenis gaan droomen in plaats
van een buitentje te Bussum. De Ford,
die er bijna was, zal als een schim weer
verdwijnen. Hoeveel trots zal er tevens
verdwijnen in andere huizen, waar de
valsche Marts soms een heele familie
in geluk rond zich vereende, de Maris
gemaakt door den zoon van den be
hanger. De heele actie tegen het valsche
schilderij is de actie tegen het beschei
den, onkundig, bedeesde geluk, een
betweterij tegen de armen van geest,
een belemmering van den in opkomst
zijnden nationalen voorspoed. En wat
er ook van ons gezegd kan worden,
wij hebben daaraan niet mee gedaan;
wij hebben hier duidelijk gewezen op
het belang van deze nationale industrie,
waarvan wij met alle gerustheid kunnen
zeggen, dat zij ons land niet vreemd is
noch ooit was; wij hebben de traditie
willen handhaven, 't voorvaderlijk
erfdeel....
Stedelijk Museum. Amsterdam
BIJ den dood van Kruyder, bij de
begrafenis van hem heb ik mij
laten weerhouden, ik weet nog
niet waarom, iets over hem te zeggen.
Het lijkt mij steeds nog toe, dat het
niet overbodig was geweest, want het
werkelijk gevoel en de werkelijke
eerbied is ook op schildersbegrafenissen
niet een gewoon ding. De genootschap
pen zenden er vertegenwoordigers
heen om den lof van het genootschap
ten eerste te verbreiden en dan komt
daarbij gewoonlijk nog den lof van den
vertegenwoordiger. Is het voor de
officieele wereld ook noodzakelijk, niet
afwezig te zijn, dan gaat er daarvan
ook een heen en bekent hoogmoedig
zijn onkunde of maakt die duidelijk
door aarzelingen en voorzichtige be
schouwing. Het gulle woord en het
ontroerde hart is ook daar tegenwoor
dig gemakkelijk, te gemakkelijk af
wezig, waar ge het gaarne zoudt
vinden. Toch had het bij dezen
Kruyder gepast. De waardeering van
het werk was in te beperkten kring
gebleven om niet zonder de smetten
van een publieke omgeving te kunnen
bestaan en geëerd te zijn en het werk
heeft toekomst genoeg in zich door een
rijke kleur en door een bizar weze
de aandacht te wekken van de werkelij
ke liefhebbers, die niet van de genoot
schappen en hun
burgerlijk-diplomatiek spel afhangen. Bij personen, bij
meeloopers of valsche meeloopers of
valschen! Hier hoorde oprechtheid en
kennis van zaken.
PLASSCHAERT
RADIOSTE
AL stelde het Jubileumnummer
de publicatie der bevindingen
van onzen wekelijkschen
diagnotischen aether-detector een week
uit, dit uitstel kan niets afdoen aan de
frappantie, waarmede de radio-omroep
zich in de veelbewogen tweede
Decemberweek als chroniqueur der historie
deed gelden. Van de nog maar onlangs
in deze rubriek vastgestelde mogelijk
heid, door middel van microfoon en
piek up de geschiedenis op tastbare
wijze te verankeren, is wel zeer
spoedig de destijds nog geheel onvoor.
ziene bevestiging gekomen. Want in
genoemde week kunnen de archieven
der aangesloten radio-omroepen en
van wie weet hoeveel particuliere
exploitanten en experimentatoren
zich hebben verrijkt met een geluids
document, hetwelk in de wereldge
schiedenis eenig is en naar alle waar
schijnlijkheid wel zal blijven ook.
Na de uitvoerige persberichtgeving
over de treffende afscheidsrede van
den afgetreden Engelschen koning zij
te dezer plaatse nog slechts de nadruk
gelegd op het symptomatische boven
het feitelijke karakter van deze uit
zending. Want een sterk sprekend
symptoom was zij voor tde toekomstige
ontwikkeling der berich geving, waarin
de radio-omroep de journalistiek meer
en meer naar het leven gaat staan.
Wie weet, hoe nabij dc periode ligt,
dat men de geschiedenis niet meer zal
lezen, maar haar ter stonde van het
gebeuren en desgewenscht nog bij
herhaling zal beleven.
In de journalistiek, zoowel als in
het radio-omroepbedrijf houdt men
zich met deze geleidelijke verschuiving
van reportagebemiddeling reeds min
of meer intensief bezig. Weliswaar
wordt zij vertraagd door de ver
om niet te zeggen tot een graad van
topzwaarte doorgevoerde efficiency
in de persberichtgeving eenerzijds en
door de ondanks een hoogst vernuftige
apparatuur toch nog bestaande be
drijf stèchnisohe onvolkomenheden der
radio-reportage anderzijds. Maar wij
leven snel en hebben al menige radicale
omwenteling zich zien voltrekken.
Daarom is een belevenis als die,
welke op het moment zelf van
's herauten aankondiging This is
Windsor Castle. His Royal Highnes
MMUIMMlIllltll
Film
Wat wij niet mogen zien
D. C. VAN DER POEL
VELE filmliefhebbers zullen met
belangstelling hebben uitgeke
ken naar de Russische film De
matrozen van Kroonstad" onder regie
van Dzigan naar een scenario van
Wisjnewski, waarvan de Parijsche film
correspondent van de Nieuwe
Rotterdamsche Courant enige tijd geleden
schreef, dat dit de eerste Russische film
is, welke als geluidsfilm geheel op het
plan van het beste werk uit de zwij
gende" periode staat.
Wie het werk uit de zwijgende"
periode nog in zijn herinnering heeft
en welke filmliefhebber heeft dat niet?
zal dus na deze aankondiging in ge
spannen verwachting zijn. Men kan
Zich deze verwachting intussen uit het
hoofd zetten: onze Nederlandse film
keuring heeft De matrozen van Kroon
stad" voor openbare vertoning ontoe
laatbaar verklaard, wegens commu
nistische tendenzen". ?**
Kennis van deze film hebben dus
slechts zij kunnen nemen, die De ma
trozen van Kroonstad" in het minder
zorgvuldig behoede Parijs zagen, waar
de film in verschillende bioscopen we*
Uit dc ft/m De matrozen van Kroonitad"
ken en maanden achtereen liep, en zij
die hier voor deze en andere Russische
films een lidmaatschap van de
V^reeniging van Vrienden der Sowjet-Unie"
en alle bezwaren van een voorstelling
op de Zondagmorgen over hebben.
De vraag, die hier mag worden ge
steld is tweeledig:
is deze film werkelijk als film van
bijzondere betekenis?
is inhoud of vorm zodanig, dat een
verbod redelijkerwijze gemotiveerd is?
De eerste vraag moet zonder beper
king met ja worden beantwoord. D*
matrozen van Kroonstad" is een fito
van bijzondere betekenis, zowel doof
de inhoud als door de vorm, welke W*
tot n geheel zijn geworden op '«*
wijze die deze film inderdaad pi»*4*
op het plan van de grote werken
Russische filmkunst
DE f Urn geeft een beeld uit de
in October 1918, toen de int
tie-oorlog het behoud van Pet*
en daarmede het nieuwe regime tot'
uiterste bedreigde. In deze periode
het de heldhaftige strijd der arbei
THOSCOOP
Symptomatisch zij ook beschouwd
de omstandigheid, dat Edwards af
scheidswoord niet het eenige histo
rische geluidsdocument van die week
was. De stellig ook met groote span
ning aan tienduizenden luidsprekers
verbeide mededeelingen van den om
roeper der B.B.C, over Baldwins
boodschap in het parlementsgebouw
aan de Theems kunnen als geen
actual performance" geldende in de
hoedanigheid van symptoom nog wor
den terzijde gesteld. Maar de nagenoeg
frince Edward" tot de ontroerende en
slotwoorden God bless you all, God
save the King" nagenoeg de geheele
wereld in spanning hield, niet slechts
ils feit, doch voor ons als symptoom
«o interessant. Als zoodanig immers
doet zij de aandacht stilstaan bij
«gelijkheden, welker ontwikkeling
men thans weliswaar nog niet geheel
rermag te overzien, maar die zich
toch met niets ontziende
vooruit?evendheid, slechts geremd door
binnen zeer korten tijd te overwinnen
iktische hinderpalen, zal voltrekken.
;elijkertijd uitgezonden plechtigheid
? uitreiking van de Nobelprijzen
>mt als voorbeeld van actueele
ioreportage stellig in aanmerking.
bgelijk hebben dan ook velen,
teninde in afwachting van Baldwins
ver?'-ring de spanning wat te breken, de
idensatoren hunner radiotoestellen
jdelijk op Stockholm gericht.
Voor ons land komt zich nog een
-de klankdocument hierbij voegen,
van nationaal-historische
beteeiis had kunnen worden, indien zich
et ia een dichten mist een nieuwe
rindemis voor de
ooggetuigenrepor*-e had geopenbaard. De niet te be
ien omroepverslaggever van de
ining der nieuwe verkeersbrug over
Hollandsch Diep redde zich zoo
! hij kon, zoodat hij niet het geheel
al kon helpen, dat de niet voor
adcasting bedoelde conversaties en
Ier gerucht nabij de tijdelijk door
omroeper ongebruikt gelaten en
stomme" maar geenszins
doo" microfoon meer tot de verbeelding
raken dan de toelichting, die de
eri^e reporter in zijn weinig
belenswaardige positie nog wist kwijt
raken.
G. K. KROP
GELEGENHEIDSVOORSTELLINGEN
HET tooneel bestaat in waarheid
alleen voor
gelegenheids-voorstellingen, het vieren van fees
ten. Geen schooner gelegenheid voor de
tooneelkunst dan een nationaal feest.
Dan kan zij toonen wat zij op dat
moment aan leven inhoudt, over welke
toovermiddelen zij beschikt, welke
dichters, tooneelleiders en spelers die
speciale poque heeft voortgebracht.
Dan kan zij boven de dagelijksche sleur
en strijd om het bestaan uitstijgen. Dan
kunnen alle factoren samenwerken om
een beeld te brengen van datgene wat
het volk in zich draagt, nu eens niet wat
het onderling verdeelt, maar wat het
verbindt. Dan kan de
concurrentiegeest wegvallen tusschen de gezel
schappen, dan kan er iets ontstaan wat
lang nadat de aanleiding vergeten is,
aan de vroegere aanleiding" blijft
herinneren, zooals eenige Engelsche
huwelijken onvergetelijk werden door
Shakespeare's Midzomernachtsdroom
en De Storm, en de eenige dagen uit
gestelde opening van een
Amsterdamschen schouwburg op Kerstavond door
Vondel's Gijsbrecht van Aemstel. Dan
kunnen tooneelschrijvers en
tooneelspelers werken voor de idee, voor de
zuivere uiting van hun geestesarbeid,
waaraan de dagelijksche oefening
vooraf moet gaan.
Niet, dat er in den voorbereidings
tijd van een dergelijke feestuiting geen
materieele problemen te overwinnen
zijn. Eerstens zijn de commissies of
corporaties, die het initiatief nemen en
die vaak ondanks de goede, zij het
soms ietwat eerzuchtige bedoelingen,
door onbekendheid met het terrein der
kunstenaars veelal bang zich aan koud
water te branden; bovendien zijn zij
qua commissies meestal ontstaan door
politieke tegenstellingen, inplaats van
uit een eendrachtig enthousiasme. De
zich geroepen voelende dichters zullen
zich zelf aanmelden; kaf en koren
onder hen valt licht te onderscheiden.
Is er momenteel geen waarachtig groot
dramatisch auteur, dan kan veel
tot stand komen door samenwerking
van een dichter en n regisseur. Is de
dichter de grootere scheppende per»
soonlijkheid, dan zal de regisseur de
Eduard Verkade
beeldende taal van de phantasie den
vorm kunnen verleenen. Is de regis
seur de meerdere in scheppingskracht,
dan zal de dichter de vormen der beel
dende phantasie van den regisseur een
dieperen gespierden inhoud kunnen
verleenen door zijn taal.
Ontvangt de regisseur het dicht
werk van den auteur gereed, dan moet
hij uit zijntooneelbegaving en-ervaring
de fantastische droombeelden een vorm
verleenen, welke deze in de realiteit
van het tooneelbeeld der handeling
niet doet verdwijnen, integendeel ze
door contrast en toegevoegde muziek
onderlijnt.
Door een f eest-voorstelling wordt den
regisseur-directeur uitzonderlijke kans
geboden uit ruimer beurs dan anders,
voor risico van de commissie of
comporatie een voorstelling voor te berei
den. De directie, die de uitvoering aan
vaardt, behoeft zich geenszins tot zijn
eigen gezelschap voor de
feestvoorstellingen te beperken. Meerdere gezel
schappen kunnen desnoods bijeenge
bracht worden en verbonden- in n
taak, die boven belangen en concur
rentiestrijd uitgaat, verantwoordelijk
heid plaatst waar anders zoo vaak
ijdelheid of afgunst heerscht. Bij enkel
feestvoorstellingen" valt de overweging
weg, dat gelegenheidsvoorstellingen
veelal mislukken, wat betreft het
doorexploiteeren, en wel omdat een kunst
zinnige aandacht van de feestgenooten
te veel wordt verdeeld tusschen de
gebeurtenis" en de artistieke daad".
Dit is inderdaad in geringe mate
nadeelig voor een te vormen zuiver artistiek
oordeel, vooral wanneer de voorstelling
op een waarachtig verheven peil staat.
Wanneer daarentegen, ondanks alle
goede bedoelingen, het eindresultaat
middelmatig wordt, is de saamhoorige
mentaliteit van de feestgenooten de
redding van den avond, zelfs die van
vele daarop volgende. De naam
,,gelegenheidsvoorstelling" drukt het hin
ken op twee gedachten uit, welke fataal
is, zoodra men gelegenheid" neemt in
de beteekenis van de aanleiding, en
niet in de beteekenis van de geboden
uitzonderlijke mogelijkheden van nauw
verband tusschen uitvoerders n het
door een feestelijke gedachte verbonden
tot waardeeren geneigd publiek.
En ten slotte de kritiek, die in zoo
veel opzichten alleen een reflex is van
de algemeene appreciatie in de zaal,
die volkomen machteloos is eenig
succes te vernietigen, noch een fiasco
doeltreffend aan te bevelen.
Bij een gelegenheidsvoorstelling" is
deze zelfs uitgesloten, niet ter plaatse.
Zelfs zonder voorschrift van een
impotentengeweldenaar-minister-voorschoone-kunsten en
propagada-dictator, is haar in dergelijke gevallen door
een ongeschreven wet het zwijgen
opgelegd.
Wie wil zich de teleurgestelde" too
nen, zoolang het feest duurt ? Wie wil
kritisch zijn, wanneer allen zich in
gespannen hebben, uit welk indivi
dueel motief dan ook, gemeenschappe
lijk iets uitzonderlijks tot stand te bren
gen? Wie waagt er een kunstzinnig
kritische blik te werpen uit het verleden
der ervaring, in de zich reeds
afteekenende schemerende toekomst, zoolang
alles bedoeld is voor een uitzonderlijke
spanne tijds, zooals in het huidige geval
van 19 December 1936 tot 7 Januari
1937?
Na den laatsten datum zal echter on
middellijk kunnen blijken, eventueel
worden neergeschreven, welke werken,
speciaal voor dit Prinselijk huwelijk
geschreven en ingestudeerd, een langer
adem inhouden dan voor deze
feeste1 ijke twintig dagen. Wie van de auteurs,
Nijhoff?Van Duinkerken, Ben van
Ijselsteijn en Eduard Veterman, de
eerepalmen toekomen, of gezamenlijk moe
ten deelen. Wie van de drie leiders met
het hem ten dienste staande gezelschap
den naam van chef der tooneel cuisine,
als Hofleverancier van het geestelijk
trouw-déjeuner, zich waardig toonde.
Mochten in dergelijke gevallen onge
lukkigerwijze eerepalmen onverdeeld
blijven, en de geleverde maaltijden
niet in den smaak zijn gevallen ja,
dan kunnen er hoogstens lessen voor
de toekomst uit geput worden, en
zal de onuitgesproken opgekropte teleur
stelling lang blijven nawerken, schul
digen en onschuldigen meedoogenloos
treffen.
DA<r
Petrograd, gesteund door de
majen van de rode vloot van
KroonI, welke, gedragen door de idealen
f revolutie, de schijnbaar
onovertanehjke vijand terugdreef. Het zijn
'dealen en ook de moeilijkheden,
aanvankelijke tegenstelling en
wrijV tussen de arbeiders en de matrozen
Ke m deze film worden uitgebeeld ?
vrijwillig optrekken tegen een veel
*e« vijand, het zich als n man
*«n achter de leider, ook door de
ijlozen voor wie verloochening van
Partij op dat ogenblik redding had
nnen betekenen; de moed, waarmede
een vrijwel hopeloze situatie werd
'rgescreden en de overwinning van
fcrtrTd*111"8*11 en moeilijkheden in
^"««gegeven in beelden, zoals
* M Russische fümkunst deze ver
te scheppen; een realisme, 'dat
opJoven de realiteit; een détail, dat
perpt en soms ook verzacht (beide
l J 7',bij' dc v°gdtjcs op de
afgenSl telf/?ondraad) maaf da* nooit
i2?* ** Pgeno"»*n, nooit afleidt
Jjort vervlakt. Daarbij is hier, zoals
* van andere zijde terecht werd
op«t, voor het eerst in de Russische
J^vere montage van beeld en
getoegepast, waarbij het geluid op
Pu nt*n ** g«k<>»nen tot de
waar« n*t beeld, zoals wij die uit de
^oegere Russische films kennen.
" DE
Het hoogtepunt vindt deze toepassing
van het geluid in de muziek op het
meest kritieke moment van de strijd,
als de commandant vraagt om een
vrolijk deuntje te spelen, om in de bijna
vertwijfelde situatie de moed op te
wekken. Voortdurend is het beeld van
de strijd begeleid door de muziek zon
der dat wij de muzikanten zien en tel
kens horen wij een instrument uitvallen
als weer n van deze mannen gesneu»
veld is. Een staaltje van filmkunst dat
m.i. zelden is overtroffen.
Hiertegenover vallen de zwakke pun
ten (b.v. de minder geslaagde vrouwen
figuur) volkomen in het niet.
DE kwaliteit van deze film als zo
danig verscfejtrpt de vraag omtrent
de motieven van de keuring. Tegenover
een als film slecht of willekeurig pro
duct zou .haar verantwoordelijkheid
minder groot zijn geweest.
Over de vorm is hierboven voldoende
gezegd. Deze staat aanmerkelijk hoger
dan het gemiddelde product, dat volgens
de keuring ons geen kwaad zal doen.
De inhoud is in de eerste plaats een
stuk geschiedenis, met grote sober
heid en dit ligt in het streven van de
huidige productie op het gehele gebied.
van beschrijvende en beeldende kunst
in de Sowjet-Unie - stellig Ook met
een groot besef van verantwoordelijk
heid ten opzichte van de historische
juistheid door de scenarioschrijver, die
deze gehele episode als matroos heeft
medegemaakt, weergegeven. De reali
teit van het slagveld kan geen motief
voor het oordeel van de keuring zijn.
Wij hebben op dit gebied meer gezien
en bovendien is het begrip slagveld niet
uitsluitend communistisch". Revo
lutie-scènes komen in de film niet voor,
het is oorlog tussen twee partijen en
zelfs in deze interventiestrijd niet eens
burgeroorlog. Propagandistische waar
de in communistische zin kan hoogstens
gelegen zijn in de idealen die deze man
nen bezielen dank zij welke door den
noodtoestand opgelegde en zelf verko
zen dicipline deze mannen in staat zijn
geweest zóó den dood of de overwinning
tegemoet te gaan: en hoe die idealen in
deze vrijwilligers helden deden groeien;
en hoe die idealen van een handvol
menschen een vervaarlijker armee heb
ben gemaakt, dan die van hun veel tal
rijker tegenstanders", zoals de
filmcorrespondent van de N.R.C, in Juni
van dit jaar uit Parijs beschreef. Maar
ook in dit opzicht is er geen meter film,
welke de orde" en de goede zeden"
ook maar een ogenblik in gevaar zou
kunnen brengen.
Inderdaad is deze film in Spanje ver
toond mét het kennelijke doel de rege
ringstroepen voor een groot deel
immers ook arbeiders die de wapens
hebben moeten opnemen tegen een
veel sterkere en deels ook vreemde be
dreiging te enthousiasmeren en in
derdaad schijnt het voorbeeld van de
aanval van n man met een bos hand
granaten op een reusachtige tank met
succes opgevolgd te zijn. Maar wij heb
ben hier gelukkig nog altijd geen situ
atie als in Spanje en wij moeten er toch
zeker voor waken, dat normen die daar
zouden kunnen gelden hier voorlopig
verre blijven.
Ten slotte blijft dan nog de Inter
nationale", die n paar maal als
prachtige geluidsmontage is toegepast
Als deze het motief tot
ontoelaatbaarverklaring was, dat men het dan
ópenlijk zegge.
Met of zonder nadere verklaring
blijft deze beslissing van de keuring een
ergerlijk en onbegrijpelijk staaltje van
willekeur of partijdigheid. Of is het
alleen maar de realiteit de waarheid
welke als tegenwicht tot de gebrui
kelijke en volledig toelaatbaar ver
klaarde sentimentele en sensationele
leugens ongewenst" is?
KUNSTZAAL VAN LIER
R O KI N 128
AMSTERDAM
Doorfoopend Tentoonstellingen