Historisch Archief 1877-1940
WILHELMINA" TAFELBILLARDS
(BELASTINGVRIJ)
In elke huiskamer een:
WILHELMINA"TAFELBILLARD
VAKWERK - WERELDMERK
Vraagt protp. Blllardfabr. Wllhalmlna" - Stadhoudtnkade 127. A'dim
dat U de kosten voor Zlekenhulsverpleging
WIST U
en operatie kunt verzekeren bl| de
Verg. voor Ziekenhuisverpleging
in de Ned. Herv. Diaconessen Inrichting?
Inlichtingen Kantoor der Vereeniging
Overtoom 283 (Diaconessenhuis) Tel. 82002-80202
VOOR BRANDSTOFFE
KLEMAN BERGHUIJS
SPUI i AMSTERDAM
TELEFOON 42211-42186
J.
iiV
":;;i
ty
;*
fn
luisteren naar de kalme, vertellende
stem:
,,Voelt u wel, gelukkig bent u als al
uw wenschen in n richting gaan."
Dat geldt al direct voor vanavond.
Want in Amsterdam is er een première,
waar je eigenlijk graag bij zou willen
zijn maar als je nog eens wérkelijk
wenscht om thuis te zijn en Puck's
ij&trui af te maken en bewust te
genieten van de rust van je eigen
kamer en de stilte als je wenschen
eens allemaal in die ne richting
gaan, (waarin ze bovendien nog ver
vuld worden ook) dan ben je vanavond
gelukkig. Dan belandt je nóg hooger
dan aan de Radio-volksuniversiteit,
dan kom je heelemaal bij Lao-tse
Zufrieden ist, wer sich zufrieden
gibt."
Een andere keer hoor je nog net:
Staakt het vuren." Ook dat geeft je
een por: ik vuur veel te veel in m'n
leven.
Gelukkig, dat die lezingen, in brokjes
gehoord, nu in boekvorm zijn ver
schenen.
Moeten de jongeren, net als wij ge
daan hebben, hun eigen peulties dop
pen goed maar dit boek speel ik
ze toch in handen. Want Carel is een
karakter en hij kan het worden: een
rots in de branding als hij maar
vroeg genoeg hoort en weet dat eigen
zinnigheid de parodie is van karakter.
Un homme averti....
En Ella, vroolijk, hatelijk,
onbeheerscht. Kan die haar voordeel niet
trekken uit ,,de hardhandige moeder en
het gebroken sleutelbeen?"
En wij, de volwassenen, ik zelf in
de eerste plaats? Wat maak ik van
mijn leven? Nu, verder nu de
kinderen groot zijn en al die duizend
zorgen en zorgjes om het zilver en de
kopjes, die toch allemaal samen den
achtergrond waren van veel huiselijke
gezelligheid, minder en minder zullen
worden ?
Leegte, met nakaarten als
tijdpasseering ?
Gelukkig niet, uw geestelijke ont
wikkeling staat nooit stil, u kunt door
groeien tot het einde van uw leven,"
heerlijke gedachte, heerlijk,
moedgevend perspectief!
? Nog liggen de kaarten op tafel, de
laatste robber is nog te spelen, nog
kunnen we door het zwak naar het
sterk."
Voelt u wel het is maar een weet.
KERSTSPEL"
l"EEK RECEPT VAN DE GROENE"1"" MHHIMMUI^
l Iets anders dan Kerstpudding i
S ? ? 5
| nTRADITIE is traditie en wie |
| J- nooit op Kerstdag een Zweed-\
l sche hors d'oeuvre, een Fransche f
l soep, een Duitsche kapoen en een f
f Engelsche 'Christmas pie heeft ge- f
geten, die weet niet hoe zwaar een |
f Nederlandsch Kerstdiner kan wegen ! f
En dat moetje weten om te begrijpen, f
dat onze voorvaderen vroeger sober l
i leef den in koude huizen en dat het l
| voor hen een vreugde was zich met |
| elkaar over te geven aan een orgie f
i van calorieën! f
| Maar heb je deze traditie aan het f
l eigen oververzadigde lijf beleefd, dan |
| mag ook de moderne tijd met zijn l
| nieuwe verwarmingstechniek van\
l huis en mensch aan het woord komen, l
i Een wijziging van het slot kan den |
l al dadelijk eenige verlichting brengen. |
f Neem twee van die gezellige f
\fleschjes frambozenlbessensap', does
| daar suiker naar smaak bij, breng |
| aan de kook en voeg er ongeveer drie f
| eetlepels aangelengde maizena door. f
| Laat even bekoelen en giet dan in |
| hooge kristallen glazen. Koud geser-1
| werd met een laagje room, heeft dit |
i dessert het vroolijke rood en witte |
|s aanzien, dat bij den Kerstmaaltijd |
behoort, het streelt de tong en belast f
niet verder het gemoed/ f
MiiiiniiiiimiiiiitniiiiiiiiiiiiiiiwiiiiiimiMiiiiiiiiiiiMiiHiHtiiT
SINDS eenige dagen is een ware
Kerststemming over de klein
tjes gekomen. Nu 't besef, dat
St. Nicolaas, onbereikbaar ver, weer
naar Spanje is teruggekeerd, de ge
dachten aan den goed-heiligman sterk
op den achtergrond drong, nu 't ge
zellig gedoe begint van hulstversiering
en kaarsen, en plannen voor de
komende feestdagen, nu, o bron van
onverwachte vreugde, de winkels,
waarlangs we dagelijks komen, in n
nacht tijd hun overgebleven
marsepijnen biggetjes verwisselden voor
goedig gebaarde Kerstmannen op
sleetjes, chocoladen en besneeuwde
kerkjes, met echt rood licht van binnen,
en vele klokken en kransjes met roode
lintjes, nu draaien vanzelf al hun ge
dachten om 't Kerstfeest, vragen ze
steeds om de Kerstliedjes waarbij ze
de prentjes bewonderen, en om het
verhaal van 't Kerstkindje. En ik
vertel aan ons vierjarig Lientje deze
middagen, na de thee, in de voorzich
tigste woorden het wonderlijk verhaal
van Bethlehem, waarnaar ze ademloos
luistert. Deze middagen, ja; tot juist
vanmiddag toe.
Want wanneer ik met het theeblad
de kinderkamer binnenkom, is daar
'n groot lawaai aan den gang, en 'n
? rommel zooals ik nog zelden aan
schouwde. Over den grond de dekens,
de kussens van de kinderbedden; de
poppenboel, de trein, de boeken zijn
alle weggeduwd naar de hoeken en
wanden van de kinderkamer. Juist legt
Lientje, op de roode driewieler gezeten,
uit aan tweejarig Dolfje eigenlijk
meer geïnteresseerd in de wielen van
den poppenwagen, hém als voertuig toe
gewezen dat hij rijden moet, achter
haar aan, steeds maar rijden; ,,op reis,
zie je?" En voort snelt Lientje, op de
dikke gummibanden, door onze groote
kinderkamer, aan het eind handig het
fietsje keerend, gehoorzaam op een
vaartje nagerend door Dolfje met zijn
poppenwagen.
En wanneer ik verbaasd toekijk,
wordt het spel mij duidelijk uit Lientjes
vage uitleggingen, van een reis over de
sneeuw van beddegoed, maar ook uit
wat daar is opgebouwd in de diepe
A. hangkast in den hoek van de kamer.
Want daar is de stal, een bedje is
daarin op het smalle haardbankje al
zorgvuldig gespreid. Ik ben de Kerst
moeder en hij de Kerstvader" roept
Lientje opgetogen namen zijn haar
kennelijk ontschoten , en wij gaan
naar den stal". Luid bellend komt de
Kerstmoeder aangefietst en comman
deert ondertusschen met een over
slaande verkouden stem den al weer af
geleiden en tegenstribbelenden Kerst
vader", die iets anders in het vizier
kreeg, om binnen te gaan. Een haastig
opgeraapte teddybeer wordt door 't
tweetal zorgvuldig toegedekt en....
ziezoo, geboren !" kondigt Lientje de
komst van het Kerstkindje aan. Een
kleine pauze treedt nu in, een weifelend
gescharrel van Lientje met kleine
kopjes en lepeltjes.... en heel onver
wachts zet het spel zich voort in een
grootsch verjaarsfeest van het Kerst
kind met toffee's en lintjes waar
bij tenslotte ook Sinterklaas nog ten
tooneele verschijnt.
Sta en verstomd kijk ik toe, naar dit
spel, naar déze uitbeelding van wat ik
nog gisteren vertelde, en met dit profaan
en verward slot..
PROFAAN en verward? Neen toch
niet. Want zijn in kinderoogen
verjaardag" en Sinterklaas" niet
even kostbaar als myrrhe, wierook en
goud eens waren voor de drie Wijzen
uit het Oosten?
A. V.-B.
PAG. 14 Df GROENE Ni. 3I«
EEN HOLLANDSCHE JAZZ-SONG
A ** ^<* i ix>«-k~. Jf -.?_ a. l . * i hiina ttii »tl»
.._::Antwoorden op de prijsvraag
O ONZE opgave voor een Hollandsche
Jazzsong luidde als volgt:
Het winterseizoen heeft zijn intrede
edaan met nieuwe dansen en nieuwe
jazz-melodiefn.
Wij vragen onzen lezers den tekst voor een Hol
landsche jazz-song te ontwerpen, in den bekenden
gcvoelvollen en zinvollen trant, minimaal 2 cou
pletten al of niet met een refrein.
De vele teksten, die op deze prijsvraag ons
redactiebureau binnenstroomden, zouden bijna de
prijstoekenning verhinderd hebben, omdat onze
kuiten hierop meer reageerden, dan de toetsen van
onze schrijfmachines. Gelukkig werd onze
loszinnigheid door de tranen, waartoe hetsentimenteelegenre,
ook in vele variëteiten vertegenwoordigd ,
ons wist te bewegen, voldoende gedempt, dat wij
als jury konden fungeeren.
De eerste prijs
Zoo geviel het dan, dat de eerste prijs werd toe
gekend aan den heer C. A. S. te Ouwerkerk in
Zeeland, hoewel niet geheel op de vele gronden,
waarop hij zelf in zijn toelichting meent voor dezen
ereprijs in aanmerking te komen. Deze inzender
zond ons, behalve zijn gedicht, ook een compositie,
die wij helaas wegens plaatsgebrek niet kunnen
afdrukken, doch die zeer is gewaardeerd.
O, Mijn Cecie
Slow-Fox, Tango, ICnmba of iet* anders
/ oe vaak denk ik aan u, o schoone dagen.
Toen wij, verbonden door de zoete min,
Het Leven licht en schoon en vroolijk zagen
En zij mijn ziel regeerde als koningin !
Maar ach, wat bittre smart
Door priemde ons beider hart,
Toen onze reine. vreugd om 't vuige geld
Zoo wreed plots werd gestoord
En 't heilig Ouderwoord
Om 't aardsche slijk niet meer werd meegeteld /
Op 't vaderlijk bevel moesten wij scheiden
Gedwongen door de stomme macht van 't geld.
Wat heb ik na dien tijd veel moeten tijden,
./«u liefde wijken moest voor bruut geweld.
Soms heb ik stil getreurd
Om wat er was gebeurd,
Maar soms rees in mijn ziel een Jet verwijt.
Ik heb geschreid, gezucht,
Toen ben ik heengevlucht
Naar 't verre vreemde land, waar ik nu lijd.
Ver in den vreemde moet ik nu zwerven,
'k Draag in de eenzaamheid mijn treurig lot ?
Moet ik als paria hier eenmaal sterven
En leven steeds ten prooi aan smaad en spot?
O, Cecie, dierbaar kind,
Waar ik mij ook bevind, :
Geeft de herinnering mij moed en kracht.
. lisschien komt toch de tijd,
Al ben ik jou nu kwijt,
Dat ik weer komen mag, waar jij mij wacht /
Een der groote qualiteiten van dezen song is,
dat zij zoo echt-Hollandsch is van larmoyant pathos.
Dat Hollandsch karakter ontbrak juist te veel l
aan onzen getrouwen inzender A. v. d. B., die ons j
bijna bij elke prijsvraag met een aardige vondst
verrast. Toch kunnen wij niet nalaten zijn levens
liedje van het Nikkerpaar af te drukken.
Judy
Zeg weet je 't nog, van d'eerste maal
Wij samen in het danslokaal?
Judy, o Judy /
Wat waren wij toen met elkaar
Een knap en lenig nikker paar,
Judy, o Judy f
Jij in het wit en ik in 't grijs,
Net 't eerste paar in 't paradijs,
Judy, o Judy !
Refrein:
En klonk dan plots de toon der jazz,
Wij lachten even, jij zei: yes,
Er was nog slechts n enkel paar,
Dat danst' een rhumba met elkaar!
Wij dachten engeltjes te zijn
In 's hemels spheren, Judy mijn !
En later zijn we saam getrouwd,
We kregen kindren, braaf en stout,
Judy, o Judy !
Ik werd chauffeur en jij werd meid,
Heen gingen jeugd en fleurigheid!
Judy, o Judy!
Jij werd zoo wit en ik zoo grijs,
't Leek niets meer op hét paradijs,
Judy, o Judy !
Nu zijn we eenzaam, oud en koud,
De kindren zijn allang getrouwd,
Judy, o Judy !
Wij wonen stil, der jaren zat,
In Harlem, in de nikkerstad,
Judy, o Judy !
En wachten daar, jij wit, ik grijs,
Op onzen tocht naar 't paradijs,
Judy, o Judy !
De tweede prijs
Eveneens in het negergenre bleven W. en R. L.
te N., doch met dezen Hollandsch en draai er
aan, dat de zanger een authentieke Hollandsche
arbeider is, die zich echter neger voelt. Het is wat
meer een plantation-song dan een jazz-song is, doch
dat is geen bezwaar. Derhalve kenden wij aan deze
inzenders den Tweeden Prijs toe, om samen te deelen:
Overpeinzingen van een Hollandschen
arbeider, die zich neger voelt
Ons leven slijten we aan de band,
Wij arme negers der fabrieken,
En draaien schroeven met gekromde hand,
Hout'rig en stijf als mechanieken.
Lange, korte, dikke, dunne, groote, kleine, koper, staal',
Over de aarde gaan zij verder dan wij, in
'tfabriekskabaal;
Want wij zitten vastgemoerd
Aan de band, die immer sneller toert i).
Schroef zonder moer is mensch alleen;
Wij zouden hier niet zitten draaien,
Wachtten niet thuis vrouw, kind'ren, meer dan een,
Die zonder brood gaan naar de haaien.
Waren zij niet daar, wij schroefden hier niet meer,
geen dag, geen uur,
TOTO als filmenthousiast
TWEE NIEUWE OPGAVEN
I* Radioprogramma
Den lezers wordt gevraagd een radioprogramma
samen te stellen voor n dag, dat aan alle soorten
luisteraars, dus zoowel beoefenaars der wetenschap
als der schoone kunsten, huismoeders zoowel als
typisten, enz., enz., iets biedt op het moment dat
zij in staat zijn te luisteren»
Opgave van W. P. E. Lange te Naarden.
Als eersten prijs loven wij wederom uit: een
Dunhill bureau-vulpenhouder met artistiek
uttgevoerden standaard ter waarde van ? 17.30;
als tweeden prijs een plastiek van Hildo Krop.
De redactie heeft het recht de inzendingen
te publiceeren. Op de beslissing der redactie is
geen beroep. Inzendingen uiterlijk Maandag
28 December. Verslag en prijstoekenning in
het nummer van Dinsdag 5 Januari.
II. Prijsvraagidee
Herhaling van de opgave.
De lezers van De Groene hebben gedurende een
half jaar kunnen zien, van welken aard onze op
gaven waren voor de prijsvraag.
Nu vragen wij onzen lezers, op hun beurt een
opgave voor een prijsvraag te bedenken.
Voor het beste idee wordt een
Dunhill-vulpenhouder uitgeloofd.
De redactie heeft het recht, van de inzendingen
gebruik te maken. Bij publicatie van een idee,
naar wensch al of niet onder den vollen naam
van den inzender, wordt hem door de redactie
een plastiek van Hildo Krop toegezonden.
Sluiting van den inzendingstermijn 31 De
cember.
Achter deez' ellend'gen, grijzen, grauwen, zwarten
fabrieksmuur,
Maar nu zitte' we vastgemoerd
Aan de band, die immer sneller toert.
Soms worden schroeven veel gevraagd,
Men laat de band wat sneller loopen
Ons loon wordt echter in 't geval verlaagd,
Dat menschen schroeven niet meer koopen
Schroeven roesten echter, pakken niet meer na verloop
van tijd,
Worden weggesmeten, als ook wij onz' langen dienst
ten spijt,
Als we op zijn en beroerd
Van die band, die immer sneller toert.
i) toert beteekent hier: op toeren loopen.
Te noemen valt voorts nog, om zijn titel,
O, kus nog niet mijn rozen-roode lippen" door
Inco Pare. Uit vrees dat wij anders door het blozen
onze groene kleur zouden verliezen, durven wij
hiervan echter slechts de twee volgende versregelen
af te drukken:
Dus schenk ik met mijn lippenstift hun beiden
Een manenschijnen-glans van karmozijn.
Vermelding verdienen tenslotte nog M. E. te
Helmond voor haar droefgeestig lied In de Provin
ciestad en H. A. te Naarden, die een liefdeslied
stuurt, gewijd aan een verkoopstertje en een
groengeel-paarse spikkeldas, die op aardige wijze aan
de vraag hebben voldaan.
<^r
TetKentng voor Dt Groene van L: Vtatr
PAG 15 OE GROENE Ne. 3108
J