Historisch Archief 1877-1940
Film
i
4 >
Shakespeare en de film
D. C. VAN DER POEL
Cxlnncr: AH you Itke It
(Studio-theater, Den Haag)
PIJ die de film beschouwen
als een bij uitstek geschikt
medium om Shakespeare
tot de massa te brengen,
omdat de film als massa
kunst beschikt over midde
len, die het bereik van het
toneel in dit opzicht verre
te boven gaan, hebben
tot dusverre geen gelijk
gekregen.
Het moge waar zijn, dat
Shake
speare
Elisabeth
Bergner in
As you
like it"
voor de massa schreef en dat de film
de kunstvorm bij uitstek is voor die
zelfde massa in onze tijd, déze beide
waarheden hebben nog altijd geen be
vredigende Shakespeare-film tot resul
taat gehad.
Hiermede wil allerminst gezegd zijn,
dat de onmogelijkheid van een Shake
speare-film bewezen is. Slechts dit, dat
noch de grote toneelkunstenaar
Reinhardt, noch de bekende cineast Czinner
er in geslaagd zijn een bevredigende
oplossing voor dit vraagstuk te vinden.
En hoezeer Czinner de zaak ook van
een andere kant heeft aangepakt, in
n opzicht plaatst het resultaat van
zijn werk ons voor het zelfde merk
waardige verschijnsel: de film, die door
zijn techniek schijnbaar op elke manier
buiten de realiteit kan gaan, die schijn
baar tot elke negatie van de realiteit in
staat is, staat door zijn realiteit de
/antaste-volkomen in de weg. Het ver
schijnsel zou waard zijn nader geanaly
seerd te worden. Op het ogenblik
kunnen wij Volstaan met het te
constateeren.
Het gevolg hiervan is dat een voort
durende tegenstelling ontstaat tussen
défantasie en de uit deze fantasie
voortgesproten figuren enerzijds en de
steeds weer naar de realiteit tenderende
filmbeelden anderzijds. Dit is
gecompliceerdert, dan een eenvoudige fout"
van de regisseur, veeleer zijn onmacht
om deze tendens, die sterker is dan hij,
volledig te elimineren.
Een tweede tegenstelling, welke bij
deze film van Czinner sterk naar voren
komt, is die van woord en beeld. De
gebruikelijke dialoog heeft bij de toe
passing op de film zijn vofrn gevonden.
Het veel sterkere, in dit geval bijna
overheersende, woord van Shakespeare
maakt de mensen op het witte doek
tot sprekende foto's. En wij consta
teren dat dit woord levende mensen
behoeft. Wat wij meenden dat door de
techniek volkomen overwonnen was,
blijkt plotseling een compromis, dat
hier niet opgaat!
Het merkwaardige is daarbij, dat
de beide hier genoemde tegenstellingen
volkomen met elkaar in tegenspraak
schijnen, maar er desondanks zijn.
Temidden van deze tegenstellingen
blijft dan: Elisabeth Bergner als
Rosalinde. Hier was Czinner op bekend
terrein en hier heeft hij de middelen
van de film ondergeschikt gemaakt
aan het ene doel: reproductie van haar
steeds boeiend en bekorend spel. In
dit opzicht schijnt mij As you like
it" zelfs minder film dan Ariane" en
Der traumende Mund", waarbij de
film ook reproductief bleef, maar waar
spel en regie zuiverder op de film
waren afgestemd. Ook ten opzichte
van Bergner maken zich in ,,As you
like it" de beide genoemde tegen
stellingen kenbaar, waarbij nog
komt dat haar sterke persoonlijk
heid in dit geval op de planken
waarschijnlijk beter tot haar recht
komt. Op de film dreigde af en
toe de Bergner, zoals wij haar als
Bergner kennen, de Rosalinde van
Shakespeare te verdringen.
Dietrich in kleuren
Tbe garden of Allah
(City-theater, Amsterdam)
DE film in natuurlijke kleuren''
zoals deze bij zijn verschijning
met veel ophef is aangekondigd,
is bezig zich ondanks alle moeilijk
heden door te zetten. Niet omdat de
film als zodanig kleur behoeft, of omdat
het publiek er naar verlangt. Integen
deel, n de film n het publiek kunnen
op het ogenblik uitstekend buiten d?
kleur, die ons voorlopig alleen maar
door de techniek opgedrongen wordt.
Wat het publiek betreft is er na de
eerste nieuwsgierigheid een merkbare
onverschilligheid waar te nemen, waar
van de beste reflex is, dat de aankondi
gingen van de natuurlijke kleur" in
de bioscoop-advertenties steeds be
scheidener wordt.
Natuurlijk ontlokt de kleur nog wel
uitroepen en zuchten van bewondering
als het plaatje erg mooi is en die zullen
de techniek dan wel weer de weg in
de verkeerde richting ; wijzen.
Van de gekleurde Mariene Dietrich
valt alleen te zeggen dat zij evenmin
als de film kleur behoeft en dat
waar de kleur een heel enkele maal
duidt in de richting van een werkelijk
schoon beeld, dit schone beeld zeker
geen Mariene Dietrich behoeft.
Voor het overige vindt de liefhebber
hier Mariene met alles wat er nu een
maal bij hoort, in een verhaal en onder
regie, die verre achterstaan bij haar
voorlaatste film: Desire".
Losse nummers van De Groene
20 et. Ouder dan 3 maanden
60 et. Toezending uitsluitend
na ontvangst van het bedrag
??-INVET- n
ROTTERDAMSCHE HYPOTHEEKBANK
VOOR NEDERLAND
.PAG. 10 EN (l Di GROENE Na. 3109
M. v
Vacantie-oord Avegoor", oren. (r. j. B. van Lognem
Het nieuwe bouwen
OVERHEIDSPERSONEEL BOUWT EEN VACANTIE-OORD
NA een snelle dieselrit, een klein
spoortje en een stukje autobus,
kom ik in enkele uren uit de
drukke stad in de rust van een onbe
schrijfelijk mooie buitenplaats, met
kanjers van oude beuken en sierlijke
cypressen; een oord om nooit meer aan
de-trein-terug" te denken. Dit prach
tige terrein is eigendom van de Neder
landse Bond van Personeel in Over
heidsdienst, gelegen aan de Middagter
Allee, in de gemeente Ellekom bij de
Steeg Wat mij nooit gebeurd is,
overkomt mij thans.... ik betreur
het dat ik niet in Overheidsdienst ben,
noch lid van deze Bond, en dus straks
tóch aan de-trein-terug" zal moeten
denken Ik overweeg om bij het
Rijk te solliciteren.
EEN omvangrijk gebouw, met de
allure van een adellijke burcht,
vormt sedert ongeveer tien jaren de
basis van het vacantie-oord van de
Bond. De grote toeloop van
vacantiegangers deed het dak van het eerste
gebouw naar boven puilen, zodat
daaronder reeds na enkele jaren een
verdieping moest worden
tussengeschoven, hetgeen het gebouw zonder
morren toeliet, want het groeide in
allure. Thans berst het bijkans van
ingebeeldheid en loopt bij verdere
toeloop van vacantiegangers kans
op een indigestie, het lijdt bovendien
ernstig aan kortademigheid door veel
te kleine ramen, en ook zijn inwendige
organen kunnen de eisen niet meer
bijhouden die in deze tijd worden
gesteld.
Aan het Bestuur van de Bond komt
de eer toe, de juiste diagnose te
hebben gesteld, door in te zien dat men
Van deze patiënt niet mér kon
verKoen Limperg
langen, doch dat daarnaast een fris
en vooral een gezond nèvengebouw
moest worden opgericht.
Deze schone taak werd opgedragen
aan den architect Ir. J. B. van Loghem.
Wie zijn werken en zijn geschriften
kent, zal het niet verwonderen dat de
Bond hém gevonden heeft. Van Log
hem hoorde ik yan zijn kant zeggen,
dat hij zelden bij een opdrachtgever
zoveel begrip heeft ondervonden voor
wat het Nieuwe Bouwen beoogt.
WIE aan Personeel in Overheids
dienst denkt, maakt onwille
keurig associaties met gewichtige ad
ministratie-gebouwen, donkere, muffe,
slecht geventileerde lokalen en manhen
in lange stofjassen.
De tegenstelling van deze omgeving
met het nieuwe vacantieoord Ave
goor" is reusachtig. Het Bestuur
van de Bond heeft met de stichting
van het vacantie-hotel-bedrijf en het
nieuwste gebouw getoond, duidelijk te
beseffen wat een mens toekomt voor
zijn vacantie, gezondheid en vermaak.
Reeds bij het binnentreden onder
vindt men.... dat men buiten blijft:
overal is glas, nergens een hinderlijke
muur die de bomen en de hemel aan
het oog onttrekken. Al regent het
pijpestelen, dan neg genieten de vacantie
gangers van de natuur op lk punt
in dit gebouw. <
De keurig ingerichtte logeerkamers
(met warm en koud stromend water)
zijn op de eerste etage gelegen.
Daarlangs heeft Ir. van Loghem een dak
terras aangelegd, met planten, zodat
men uit zijn bed een uitzicht heeft op
vrolijke bloemstruiken. Ook op het
bovenste dak is een gelegenheid voor
zonnebaden, door een glazen wand
beschermd tegen mogelijke hinderlijke
windinval. De takken van n hoge
spar hangen wiegend over dit terras,
een bewijs hoezeer het gebouw in het
groen is opgenomen.
Op de begane grond bevindt zich
aan de zuidkant een waranda van
circa 25 meter lengte, met een glazen
wand die over de volle lengte kan
worden weggeschoven. Op mijn vraag:
Waar blijft deze wand?" kwam het
antwoord: Die rijdt eenvoudig het
bos in." Inderdaad, de gehele wand
wordt in de tuin geschoven en past
deer in een pergola, die de indruk
wekt van een
halve-paraplui-stationsoverkapping. Bij mooi weer heeft men
zodoende met dezelfde middelen twee
maal zoveel (dus 50 meter) windvrije
zitruimte verkregen, uitzicht gevende
op een prachtige natuur, waarin een
klein openluchttheater en een zwem
bad binnenkort zullen worden bijge
bouwd. Deze rijdende wand is een
geniale vondst te noemen. Wie het
niet geloven wil, moet zelf gaan
kijken. Zo zitten in dit gebouw grote
en kleine vindingen.
IK verneem ook iets over de bouw
geschiedenis. Er waren destijds be
zwaren van de plaatselijke
schoonheids-commissie. Bezwaren van
schoonheids-commissies verwonderen ons niet
meer. Zij zijn spreekwoordelijk ge
worden bij werken van het Nieuwe
Bouwen. Droevige en grappige histories
zijn er van te vertellen. Laat ik be
sluiten met er n te verhalen die een
kijk geeft op de basis van beoordeling
die soms > voor bouwplannen wordt
aangelegd.
_ Een architect leverde een bouwplan
in bij een der plaatselijke schoonheids
commissies vat} ons land. Waar en
hoe, doet hier niet toe, genoeg zij, dat
'dei commissie bij de beoordeling er n-,
stige bedenkingen tegen het ontwerp
inbracht. Bij een bespreking tussen
den architect en de leden der
schoonheids-commissie werd door een der
leden aan d^n architect de volgende
vraag gesteld: Vindt u het niet heel
erg, dat uw collega bij de bouw van
het flatgebouw ,,De Bergpolder" t
Rotterdam voor de wanden der
galerijbalcons hetzelfde materiaal gebruikte
dat moest dienen voor de vervaardiging
der vuilnisbakken van dezelfde flat?"
(Verzinkt ijzer wordt hier bedoeld).
De architect gaf hierop ten ant
woord : Vindt u dit nu zóó erg? Weet
u dan niet dat uw eetservies vervaar
digd is van hetzelfde materiaal' ais
uw pot de chambre?"
Ter geruststelling diene, dat het
project later werd goedgekeurd!
f
Vacantie-oord Avegoor". Terras met groen en bloemen langs de logeerkamers. Op het
bovenste plat een zonneterras, overschaduwd door de toppen der sparren
PAO.« DE GROENE No. ijo*_
ZEESCHEPEN
Modern van builen, van binnen . .. Kitsch
NIET zoo heel lang geleden ver
scheen van het tijdschrift de
8 en Opbouw" een nummer
geheel gewijd aan de inrichting van
zeeschepen. Dit nummer propageerde
te breken, met de gewoonte, schepen
in historischen stijl in te richten en
poogde aan te toonen dat er een tegen
stelling bestond tusschen den bouw
van het schip zelf en zijn inrichting.
Bij het ontwerpen van een schip
laten de ingenieurs zich leiden door
de gedachte dat de bouw en de vorm
zoodanig moeten zijn dat het schip in de
vaart het grootst mogelijke rendement
oplevert. D.w.z. de vorm is het resul
taat van zeer zakelijke overwegingen
eh deze vorm is niet het vooropgezette
doel, daargelaten enkele traditioneele
vergissingen als: meer en grootere
pijpen te bouwen dan voor het gebruik
noodig zijn.
Dit principe van rationeele vorm
geving ligt ook ten grondslag aan de
moderne architectuur, en het was
daarom begrijpelijk dat de moderne
architecten zich aangetrokken voelden .
tot het inrichten van schepen.
Sinds eenigen tijd heeft Engeland
de Queen Mary in de vaart, terwijl
voor Frankrijk reeds eerder de
Normandie den Oceaan bevaart. Bij beide
schepen heeft men' gebroken met de
klassieke wijze van inrichting, beide
schepen zijn z.g. modern.
Een overtocht met de Queen Mary
stelde mij in gelegenheid als normaal
gebruiker met dit schip kennis te
maken en aangezien de Holland
Amerika-lijn een schip op stapel heeft
staan, de Nieuw Amsterdam, dat even
eens modern wordt ingericht (het werk
is in hoofdzaak opgedragen aan het
architectenbureau Brinkman en van
der Vlugt te Rotterdam, die zulks ge
deeltelijk in samenwerking doen met
meerendeels moderne architecten) is
het misschien niet oninteressant mijn
indruk mede te deelen.
De Queen Mary is. slechts modern
ingericht in dien zin dat geen gebru k
is gemaakt van historische vormgeving,
het moderne principe van rationeele
vormgeving is echter geenszins aan
vaard. De vormgeving is, ondanks de
kostbare materialen, van een geestelijke
armoede die ons haast doet terug.
verlangen naar de altijd beschaafde
Engelsche historische stijlen.
Architectonisch was de Queen Mary
voor mij een volmaakte desillusie.
Er is iets in de moderne zeeschepen
dat, afgezien van den stijl waarin zij
zijn ingericht, voor de toekomst be
slissend zal zijn, vooral als de moderne
architectuur haar invloed bij de in
richting zal doen gelden.
Er is een streven om den reiziger
overal zooveel mogelijk te doen ver
geten dat hij op een schip is, de ge
meenschappelijke ruimten trachten
zooveel mogelijk een hotel of restau
rant te evenaren. Deze gedachte, die
mogelijk stamt uit den tijd dat de
reizen zeer lang duurden, lijkt mij
voor, de moderne schepen, die op
Amerika varen, onjuist.
Het verblijf op het schip duurde van
Dinsdagmiddag vier uur tot Maandag
morgen acht uur, en voor dezen korten
tijd zal het niemand hinderen zich
steeds bewust te zijn en ook door zijn
omgeving er aan herinnerd te worden
dat hij op een schip is. Populair gezegd
zijn onze schepen stads"-huizen, en
zij kunnen zonder bezwaar
land"huizen worden, d.w.z. dat zij ons in
voortdurend contact met de natuur
doen leven, hetgeen nog niet wil zeggen
dat we ons er onbeschut behoeven te
voelen.
Eerst dan zal er, geloof ik, werkelijk
sprake kunnen zijn van moderne
zeeschepen.
B. MERKELBACH
Boven: Het eerste klasse zwem
bad aan boord van de Queen Mary
had even goed voor een luxueus
hotel ontworpen kunnen zijn.
Midden: De groote
restauratiezaal van de Queen Maryt 48 meter
lang en 21 meter hoog.
Onder: De uitwendige vorm van
het schift is streng zakelijk, geheel
aangepast aan de functie.
PAG. 15 DE GROENE Ne. 3109
ROENE*|f
1STERDAI *l
Ttltfooii 37M} J
de
lik zend \.]
kosteloos!,
... N r. i
7
il