Historisch Archief 1877-1940
j*»a*
crfrf V
Uit de Natuur
G. de josselin
de Jong
BOVENHUISDIEREN
Kosmisch evenwicht
in een glazen bakje
WIJ lijden aan te weinig kleur
en geur! Ondanks
kampeeren, weekenden en toeristen
mist de stedeling vooral 's winters het
contact met de natuur. Huisdier en
kamerplant voorzien daarom in een
behoefte, en het moderne
bovenhuisdier is de. Tropische Visch ! Sedert wij
over electriciteit beschikken is het
(sub) tropisch aquarium niet meer enkel
een hobby voor den kenner. Zoowel
aanschaffing als onderhoud vallen
binnen het beurskader van den kleinen
man. In de Amerikaansche steden,
waar men op de 4iste of 66ste ver
dieping nog verder afstaat van het
buitenleven, is het heated aquarium"
reeds een mode-meubel. Verleden jaar
zette de Londensche grossier Chas.
Schiller der Wigmore Fisheries een
half ? millioen luxevischjes om,
wat intusschen nog niets is vergeleken
bij New York met zijn omzet van tien
millioen aan gupjes, plaatjes, betta's,
. rio's, maanvisschen, montezuma's,
trichogasters en hoe ze nog meer mogen
heeten.
De visch-animo is er met een schok
in gekomen. Het bekendste
tropenvischje, nu gemeengoed, het
Zebravischje of Danio Rerio dit is ook
de naam der Amsterdamsche sier-,
visschenclub werd eerst in 1905
door zekeren Paul Matte uit onze
Oost geïmporteerd. Het alledaagsche
paradijsvischje kwam in den handel
in 1891, na eerst generaties lang
(d. w. z. elkaar snel opvolgende
visschengeslaclrten lang) de monopolis
tische speciaalfok van n amateur
te zijn geweest. De populaire
Pseudoxiphophorus in 1909. Tegenwoordig
compareeren over de 200 species op
de handelscatalogi!
Het ligt niet alleen aan de menschen,
die zich aangetrokken voelden tot de
bewegende en bewegelijke edelsteentjes
in glas en water, maar ook aan de
diertjes zelf, want het meerendeel
vermeerdert, tegen de zoölogische ver
wachting in, uitstekend in gevangen
schap. In die weinige jaren van
domesticatie of verhuisdierlijking met
vele aquariumgeneraties ontstonden
cultuurvormen, rassen, variëteiten als
de Vuurroode Xiphophorus, de Ham
burger Kruising of Zwarte Zwaard
drager, zijnde de kweekbastaarden
van Platypoecilus en Xiphophorus. Dat
zijn dus ras"-visschen, waarnaar men
tevergeefs zou hengelen in de vijvers
van Siam, Brazilië, Trinïdad, Sierra
Leone, om enkele bakermatten onzer
verinheemschte tropenvisschen te noe
men. Daarentegen zijn alle zg. Gouden
visschen van ouderen datum. Wij
kennen die doorzichtigen sedert ons
contact met de eveneens gele Chineezen
en Japanners. Het zijn de Chinêesche
Goudkarper, de Hi-Goï, de
Goudwindvorens, de Goudzeelten, de algemeene
Goudvisschen, zelfs Goudalen alsmede
de wonderlijk gevormde Sluierstaarten,
Komeetstaarten, Leeuwenkopjes,
Teleskoopvisschen, Kuif visschen en
Driestaarten, die er echter als modevisschen
min of meer uit" zijn. Niettemin is
er wat fokkunst aangaat meer aan te
telen en te selecteeren, ergo dus meer
emotie van te beleven, dan van de
tropische, die vrijwel geen showpunten
ter bijfokking en cultiveering
vertoonen.
HET decoratieve warme aquarium
(22?28 Gr. C.) is te verkiezen
boven het onverwarmde met onze
sombere en sobere, kleurslappe en
heftig-schuwe inlandsche voorns,
bliekjes, karpers. Exotische siervisschen
tóónen meer dan die uit onze zone en
zijn in meer soorten te krijgen. Er gaat
een groote bekoring uit van een
goed beplant en bedierd aquariumpje;
niet voor niets fungeeren deze dierlijke
orchideeën als reclame in restaurants,
aardig ingebouwd in den wand, zoodat
de bak geen ruimte neemt en niet als
sta-in-den-weg omgestooten wordt.
Maar de spil van het visschenhouden
en -bekijken is de voortplanting. Dit
altijd mooie motief begint bij de warm
bloedige vrijage dezer koudbloedigen,
wordt gevolgd door het eierleggend of
levendbarend proces, al naar de soort,
met de daaropvolgende vreemde
broedverzorging der vischfauna. Zoo zetten u
de merkwaardige Bekbroeders, Tilapia,
met den mond vol tanden omdat zij
zelf den mond vol jongen hebben.
De wijfjes zijn hier de draagsters van
den erfelijken aanleg (niet alle dieren
zijn ,,moederlijk" in onzen zin, het
meerendeel zelfs nestgevaarlijk" of
onverschillig). Zij bewaren de eieren
in haar muil en dragen later de larven
per mond mee als een soort
bek-kangoeroe. Onmiddellijk nadat de
manTilapia de eitjes met zijn hom (zaad)
bestreken heeft de bevruchting
vindt óp de gelegde eieren plaats
en niet in het vrouwelijk organisme,
hapt zij ze onder hem weg. Later
ziet men de larf j es tusschen haar
lippen uit krioelen en om haar kop
rondzwemmen. Tikt u tegen het glas,
dan opent zij de deur van het kinder
huis en hap ! de school kindertjes
schiet netjes naar binnen. Maar ook
hier komt de tijd, dat zij weer gaat eten,
dat het brave moederinstinct, elastisch
als alle liefde, verflauwt, en dan wil
het wel eens voorkomen, dat als toe
vallig een kind thuis is, dit met het
voedsel wordt meegeslikt. (Maar zij
heeft er genoeg.)
De genoemde Paradijsvischjes zijn
bellenblazers: als nest maakt hij een
schuimkoepel van luchtbellen en
noodigt zijn vrouwtje(s) uit haar eieren c.q.
kuit onder zijn mooi luchtnest uit
te schieten. Daar stort hij dan zijn
homvocht over uit en de bevruchte
eitjes stijgen als ballonnetjes omhoog
en pakken" onder de schuimkap.
Klaar. Belandt er eens een eitje buiten
het nest, dan hapt hij dat op en spuwt
het op zijn plaats. Nu wordt de
manvisch vadervisch. Doorloopend repa
reert hij aan zijn schuimhuis. Eigen
aardig is dit: alleen m of bij het nest
ziet hij met zijn vaderoogen en
visschenziel in de jongen zijn kroost.
Later, als de ontvankelijke periode
voorbij is waarin hij door het zien
van jongen mét nest uit innerlijke
aandrift tot waakzaamheid en liefde"
wordt genoopt, zal hij zijn
bloedeigen jonkies' als zij vrij uit gaan,
vooral buiten hst nestrayon van zijn
vaderlijken actieradius, heusch wel
verhapstukken.
Bij de paarlemoervisschen zwemmen
beide ouders samen behoorlijk"
volgens eenzijdig menschenstandpunt
met de wriemelende kinderschaar
mee, houden als herdershonden de
lammetjes bijeen.
Het klinkt ongelooflijk, doch het is
wetenschappelijk bewezen en
ook door menig particulier aquariumbe
zitter waargenomen dat
geslachtsomwisseling plaatsvindt bij enkele
levendbarenden als de Mollinisiae,
Zwaarddragers, Platypoecili en soms
Lebistes of Guppen. Nadat de wijfjes
meerdere malen hebben geworpen ver
anderen zij in mannetjes; het omge
keerde vindt niet plaats.
De Siameesche vechtvisschen dienen,
evenals vechthanen, vechthonden en
vechtkrekels, als gokapparaten om op
te wedden. Hoewel een hij en zij een
werkelijk amoureus duo vormen en de
Siamees andere soorten met rust laat,
gaan twee mannelijke exemplaren
elkaar te lijf als Spanjaarden; een
duel kan wel zes uur duren.
De Zoenvisschen of Kussende
Goeramis, Helostoma Temmincki uit
Insulinde, doen hun intiemen naam eer
aan; de lippenpartij is zoodanig ge
vormd, dat deze sterk kan uitstulpen.
Temperatuurvisschen zijn betrekke
lijk weinig eischend; zij blijven oolijk
en vrbolijk in een en denzelfden bak en.
in.. .. een en hetzelfde water soms
wel zes jaar l Men hoeft het water
volume niet te vernieuwen, het is zelfs
beter dit niet te doen. Het water blijft
immers jarenlang helder en hygiënisch.
Oud" water, dat van lieverlee vrij
raakt van ongewenschte,
groenmakende algen en rijker is aan afgietseldier
tjes, bekomt den bewoners beter dan
het schrale versche kraanwater.
Tusischen dier, plant en water-lucht, de
drie-eenheid in de natuur, verkleind
weergegeven in de levensgemeenschap
van ons aquariaal meertje-achter-glas,
voltrekt zich het eeuwige proces van de
natuurbalans. Flora en fauna houden
elkaar in evenwicht. Planten- en die
ren rij k helpen, elkaar aanvullend, tot
instandhouding van het Al, verwerken
eikaars overvloed en voorzien in
harmonische wisselwerking in elkan
ders behoeften.
Het Groote in den kosmos volgen wij
in ons aquarium in het klein.
De nieuwe prijsvraag
Radioprogramma
Den lezers wordt gevraagd een radio
programma samen te stellen voor n
dag, dat aan alle soorten luisteraars,
dus zoowel beoefenaars der wetenschap
als der schoone kunsten, huismoeders
zoowel als typisten, enz., enz., iets
biedt wanneer zij kunnen luisteren.
Opgave W. P. E. Lange, Naarden.
Als eersten prijs lovel wij wederom
uit: een Dunhill bureau-vulpenhouder
met artistiek uitgevoerden standaard
ter waarde van ? 17.50; als tweeden
prijs een plastiek van Hildo Krop.
De redactie heeft het recht de inzen
dingen te publiceeren. Op de beslissing
der redactie is geen beroep. De inzen
dingstermijn, is verlengd tot Maandag
10 Januari. Verslag en
prijstoekenning in het nummer van 16 Januari.
BIJ DE FOTO
Braziliaansche maanvisschen
(Pttrophyllum Scala re). Deze schitterende
en vooral vreemdsoortige dieren zijn
geen fok-object voor beginnelingen.
Men kan ze met andere, mits niet
vechtlustige of vinnen-aftrekkende
tropische visschen houden. Normale
warmtegraad 22-26°C.,
cultuurtemperotuur 25-26°C.
(Bekr. foto Arch. H. Tunnlnji, Hurltm)
PAG. 14 DE GROENE N». 3109
UIT HET DAGBOEK VAN PIERKEN
Gezellig feestje
DE beste manier om oudejaars
avond te vieren is van ergens
itgenoodigd te worden zegt de
Gaspijp.
Thuis zit er niet anders dan mizerie
aan vast.
Maar dan moet ge natuurlijk bij
menschen terechtkomen, die hun we
reld kennen en niet zulke, die u
allerhartelijkst onthalen op een glas bier
en een stompje gebraden worst, zoo
gezegd omdat het reeds laat op den
avond is en een overlaste maag u het
feestgenot zou bederven.
Helaas, de invitaties zijn zeldzaam
op onze dagen en de menschen die
gasten weten te ontvangen evenzeer.
't Is voldoende dat iemand het groot
lot heeft gewonnen opdat hij u niet
meer ziet staan.
Blijven de geburen, zegt mijn vader.
Spiegelleire, indien het u bevalt, dan
zouden we misschien in alle intimiteit
het oude jaar kunnen begraven ?
Afgesproken zegt ge.
Op het gestelde uur doet ge uw in
trede en daar valt ge middenin een
heele santeboetiek.
En opgewekt dat men is!
Behalve Paneels, die aan de galblaas
lijdt en Huysentruit, die vanmorgen
zijn aanslagbrief van de belastingen
ontvangen heeft. Als ge u voorstelt,
dat een mensch in stemming kan zijn,
wanneer hem dergelijke dakpan op
het hoofd valt?
Een gezellig samenzijn, wat? Iets als
een riem onder de plaats waar het hart
moet zijn. Maar ge hebt goed te zoeken,
het hart heeft schampavie gespeeld.
Enfin, ge zijt gast of ge zijt het niet.
Mijn beste gelukwenschen voor die
sardientjes! zegt ge zoo tegen de dame
des huizes, omdat de meneer naast u
zijn neus ophaalt en er iemand is,
die er een tweede maal om vraagt.
Naar die sardientjes natuurlijk.
En die leverpastei dan! En die
Parmesan!
Zoo iets heb ik nog nooit over mijn
lippen gehad!
Nietwaar, meneer Spiegelleire, die
leverpastei is een echte zalf?
Wablief?
Het wijst zich uit, dat de zalf een
vriendelijke attentie is van de familie
Cornelis, die het erg onbeschoft zou
vinden van zoo met leege handen bij
de menschen binnen te vallen en hun
wijn uit te zuipen, zonder meer.
Die Parmesan, ja, die hebben de Van
Swietens meegebracht en de sigaren, die
heeft de heer Tandekoter in het naar
hier komen op het hoekje weest halen.
We konden toch al den last en de
onkosten aan onze lieftallige hospita
niet laten. Is het al niet genoeg dat ze
ons gratis vuur en licht verschaft?
O! dat gaat zoo?
Dan kijkt ge maar liever naar een
plooi in het tafelkleed en ge maakt u
heel klein. Ge zoudt om 't even wat
willen zijn: een teiloor, een
schouwgarnituur, een hemdknoopje, de slinger
uit de horlogekast, alles, uitgenomen
de invitee Spiegelleire, die niet eens
weet hoe men zijn hospita vergast.
Het eenvoudigste is van plots on
gesteld te worden en de versche lucht
te gaan scheppen.
Wat ze achter uw rug uitkramen,
daar vaagt ge uw pollevieën aan.
Overigens, op dit oogenblik schuift
meneer Cornelis in het oor van zijn
vrouw: Ik heb het u gezegd, twintig
frank leverpastei! 't Is onverantwoor
delijk. En die van Swieten's met hun
hompje kaas zijn er van af met de
helft.
Blijf thuis op ouwejaarsavond zegt
mijn vader en kruip in uw vlooijebak.
KUNST
VERZAMELEN... zonder geldt
U begrijpt, dat dit opschrift niet
juist is. Dat ik het alleen maar
gekozen heb om uw aandacht te
trekken. Zooals het tegenwoordig ge
bruikelijk is in de kranten om koppen"
te maken, die inslaan l
Denk ik echter aan Plasschaerts
gezegde, dat hij vele fortuinen ge
voelige deuken heeft zien oploopen"
door het verkeerd aankoopen van
schilderijen, dan vind ik toch, dat de
verzameling, die ik bedoel, ontstaan
is zonder geld! Betrekkelijk dan, ver
geleken bij de fortuinen, waarvan
Plasschaert spreekt.
Daar de een duur vindt, wat een
ander goedkoop acht, wil ik u maar
direct zeggen, tegen welke prijzen de
kunstwerken van mijn collectie ver
worven zijn. (U heeft zeker al wel be
grepen, dat ik eigen ervaringen ten
beste geef.) U kunt dan direct uitmaken
of het aanleggen van een collectie ook
voor iemand van uw geldmiddelen
openstaat, of dit artikeltje vóór u
practische waarde heeft of niet.
De bedragen nu, die ik besteed, zijn
principieel niet hooger dan 25 stuiver
per stuk, maar ik moet er direct bij
voegen, dat men zich in zijn verzamelt
woede dikwijls van zijn principe laat
afbrengen en zoo is het duurste stuk
van mijn collectie in mijn bezit ge
komen voor ? 13,50. Kan uw fortuin
niet tegen zulke klappen, leg dan deze
inblazingen van den duivel der
verzamelwoede op zijde. Lees niet verder,
maar houd u bij uw krantje, uw bridge
of uw voetbalwedstrijd l
Maar wat voor rommel hebt ge dan
wel verzameld, zult ge allicht vragen.
PAG. 15 DE GROENE No, 3109
r
Geen Titiaans, Rembrandts of
Velasquez's natuurlijk. Al acht ik zoo iets
niet uitgesloten: zoolang op de lijst
geen plaatje staat met een klinkenden
naam, kunt ge best een Rembrandt
koopen tegen mijn eenheidsprijs van
25 stuiver per stuk. Wat men van het
publiek ervaart op veilingen geeft een
bitter minnen dunk van den zelfstan
digen kunstsmaak. De levende kunste
naar, die hoort wat zijn werk tweede
hands soms opbrengt op veilingen,
moet Multatuli wel nazeggen: Publiek,
ik veracht ui
Mooie, grootsche werken zijn echter
zeer zeldzaam, uw kans een Rem
brandt of ander groot meester te
koopen voor niets is dus zeer gering.
Ik heb me dan ook tevreden gesteld
met werken van minder gehalte. Wat
ik echter kocht wekte mijn bewon
dering uitsluitend door de goede kwali
teiten, die ik in het kunstwerk meende
te zien. Vóór alles moest het zuiver en
eerlijk werk zijn.
Dat mijn kijk op hetgeen ik kocht,
niet slecht is, blijkt wel uit de geschie
denis van de vier Grieksche vazen, die
ik u nu vertellen ga. Toen ik ze kocht,
bevroedde ik alleen maar, dat ze echt
waren. Later hebben kenners ze gezien,
die ze authentique antique" ver
klaarden. De oudste zijn van 500 v.
Chr. en stammen uit Athene. Ik kocht
ze voor jaren (ik verzamel al 20 jaar
lang) tegen mijn principieelen eenheids
prijs van 25 stuiver per stuk. Hun gelds
waarde is veel hooger, maar dat laat
me koud. Ik beschouw ze ook nu nog
steeds met liefde om hun schoonheid,
de groote technische vaardigheid, waar
mee ze gemaakt zijn en hun hoogen
ouderdom. Vierentwintig eeuwen kijken
uit mijn kast op me neer l Vindt u dat
alleen al niet aardig?
Ik zslf'wist niet, dat ze echt waren,
toen ik ze kocht. Ook de anderen niet,
die ter veiling aanwezig waren. Maar
ik voelde het aan en de anderen niet.
Anders hadden ze mij de vier stuks
niet laten houden voor ? 5.?!
Nu bekruipt u, aspirant-verzamelaar,
waarschijnlijk 'de angst, dat gij ook
tot de suffers zult behooren, dat ge niet
genoeg verstand" van kunst hebt. Ge
zoudt natuurlijk gaarne een adviseur
nemen, maar bij den eenheidsprijs
hierboven genoemd, dien ook gij u wel
graag tot principe zult stellen, kan er
bezwaarlijk een raadsman op over
schieten.
Gij moet het zoover brengen, dat
uw eigen artistiek gevoel zoover
ont-wikkeld is, dat gij u op eigen oordeel
verlaten durft.
Dit is natuurlijk niet gemakkelijk
en bij den heerschenden cultus van den
grooten naam" en het schilderij, dat
zooveel duizenden guldens gekost
heeft", gaan er heel wat jaren heen
vóór men een eigen onafhankelijk
oordeel heeft l
Aan het eigen oordeel gaat verder
nog een tijd van scholing vooraf. Men
moet léren schilderijen te zien.
Verkeert ook gij nog in deze begin
periode, volg dan mijn voorbeeld. Ik
bezocht alle tentoonstellingen, maar
vooral, elke, week liep ik de
uitslalkasten van den kunsthandel af. In dien
tijd van Van Gogh,Wisselingh, Buffa(de
laatste was toen nog tot 9 uur 's avonds
geopend!). Op die manier zag ik dui
zenden prima moderne kunstwerken
(dat waren en zijn ook nu nog firma's
van standing), telkens n stuk tegelijk,
van dichtbij, onder een belichting,
beter dan nu soms in de nieuwste
musea te vinden is l
Is men eenmaal zóó gevoelig voor
kunst geworden, dat men door sommige
werken meegesleept wordt tot een
groote en oprechte bewondering, dan
is men ook wel zoover, dat de artistieke
persoonlijkheid tot rijpheid en persoon
lijk oordeel gekomen is.
Wat ge dan moet doen? Naar in
boedelveilingen gaan. Onder groote
inboedels komen dikwijls fijnzinnige
kunstwerken voor, die onverschillige
en onverstandige erfgenamen domweg
over het hoofd hebben gezien. Hier
vandaan heb ik mijn collectie in 20
jaren bijeengebracht. Veelal zult ge
met niets thuiskomen, maar andere
malen hebt ge geluk. Ik heb er vandaan
gesleept: een 30 . 40-tal schilderijen en
aquarellen, meest Hollandsen werk,
maar er zijn ook werken bij uit Frank
rijk, Duitschland, Denemarken,
Lithauen, Italiëen Japan. Aardewerk
uit Holland, Griekenland, Spanje en
Japan, i) Etsen, litho's en prenten,
waarbij een aantal prima oude Japan
ners. Sarongs en antiek zilver uit Indië,
beeldhouwwerk uit Holland, een
artistiek-mooi stuk negerplastiek,
enzoovoort, te veel om op te noemen l Mijn
laatste aanwinst is een interessante
zandsteenen Boeddhakop. Modern.
N. Kuik heeft hem gehakt. Heeft hij
eeuwigheidswaarde ? Ik weet het niet.
Hij zelf geeft geen antwoord. Hij hult
zich in een mysterieus gepeins, maar
van een anderen kant gezien, zou ik
zeggen hij lacht me uit l Hij kost
mér dan de eenheidsprijs. Maar zegt u
het niet aan mijn vrouw, als u haar
soms spreekt. Zij. meent, mijn collectie
is nu groot genoeg en kost tóch te
veel geld!
Begint gij nu zelf ook maar. Ge zult
wel eens een strop koopen, maar door
schade en schande wordt men wijs. Ik
wensen u veel geluk toe!
E. VAN HAMSTEREN
i) We zouden deze verzameling, toch
wel eens willen zien. (Red.)
(
3ROENEM
MSTERDAI
37*f
an de Ost
Ik zend U
sr kosteloot
Nr. ......
i-f
M«m*
Mlgtn