Historisch Archief 1877-1940
i ?
u
?"?»*,
AZANA
LARGO CABALLERO
Een Spaansche synthese
EEN volk zijn problemen, zijn kenmerkende
trekken en zijn streven wordt soms op
schematisch duidelijke wijze weerspiegeld in
degenen die op een dramatisch oogenblik, op een
keerpunt in zijn geschiedenis, zijn lot in handen
hebben. De drie namen Azaüa, Largo Caballero,
Companys zijn op dit oogenblik in Spanje en voor
Spanje meer dan de namen van drie willekeurige
regeeringspersonen. De dragers van die namen beli
chamen elk afzonderlijk een bepaald aspect van
Spanje en van de Spaansche problemen, en gedrieën
vormen zij de samenvatting van de democratische
republiek zooals deze in 1931 was ontworpen en in
1936 door den volkswil werd bevestigd. Azafia is de
belichaming van het liberale en democratische
ideaal zooals dit, naar achttiende en negentiende
eeuwschen Franschen trant in Spanje door een
kleine groep van burgers en intellectueelen werd ge
koesterd, het ideaal van den stoffelijken vooruitgang,
van de heerschende macht van het intellect, van den
gestadigen groei van het volk op de basis van vreed
zaam overleg en geduldigen, toegewijden arbeid,
van het geloof in de regeeringskunst, den natuurlij
ken goeden wil, en de begrijpbaarheid en oplosbaar
heid van alle politieke, maatschappelijke en econo
mische vraagstukken. Largo Caballero is de beli
chaming van het arbeidersideaal uit het einde van
de vorige eeuw, vervolgens gewijzigd en verdiept
door de na-oorlogsche ervaringen en leeringen.
Largo Caballero vat samen den geest en het streven
van die arbeiders die aanvankelijk evenwijdig met
den negentienden-eeuwschen burger liepen tot zij,
in het groote wereldconflict met zijn revolutionnaire
schokken, begrepen dat hun streven, hun doelein
den, hun idealen aanstormden tegen het
gelijkmoedig-optimistische, met passer en meetsnoer uitge
rekende en opgebouwde wereldje van den aan het
werkelijke, dramatische leven vreemd geworden
burgerman. Companys (spreek uit Companjs) ver
tegenwoordigt de laatste ontwikkelingsphase van
het tot zelfstandigheid ontwaakte Catalonië,
Cataloniëdat eigen taal, karakter, politiek en sociaal
streven heeft herwonnen, en binnen de werkelijk
heid van het moderne wereldgebeuren bewust, moe
dig maar bezonnen zijn weg kiest, en gereed is dien
tot op het einde te volgen, in het vaste geloof dat dit
einde waardig zal zijn aan de oude Catalaansche
geschiedenis, namelijk een naar eigen recht en nor
men geregeerd welvarend volk dat kunst, letteren
enarbeid lief heeft en beoefent. ^
' Azana
?^^
AZANA is als liberaal en democraat de bevesti
ging van een wet die wij in de geschiedenis
meenen te kunnen vaststellen. Het liberalisme en de
democratie ontspruiten en gedijen slechts op een
bodem van maatschappelijken welstand en verstan
delijke ontwikkeling. Vandaar dat de democratie in
Spanje een kwijnende plant is geweest. Zij schoot
krachtig op in het begin van de zestiende eeuw, werd
toen neergeslagen en kwijnde tot in de twintigste.
Don Manuel Azafia is geboren in een van die weinige
werkelijke burgerfamilies die Spanje voor de twin
tigste eeuw heeft gekend. De vorming van den
jongen Manuel is uitdrukking van Spaansche
traditie en moderne zelfbeschikking en zelfstandig
initiatief: via hét instituut der Augustijner monni
ken gaat hij naar de Madrileensche universiteit en
vervolgens, als zich onderscheidend student, met
een beurs naar Parijs. Dit gebeurde in de jaren
waarin Spanje gedwongen werd zichzelf, critisch te
herzien, na de zware tegenslagen van 1898, die de
jeugd aan 'Spanje, zijn wezen en zijn richtlijnen
deden twijfelen.
De scherpe, intellectualistische geest van Azana
wette zich aan de ruwe kanten van de Spaansche
historie, en sneed vervolgens diep in in het wezen
van de groote Spaansche vragen. De met koele ironie,
zakelijke opmerkingsgave en doordringend inzicht
uitgesproken redevoeringen in het Ateneo, de
Grieksche markt" te Madrid waar al wat dacht
zijn meening verdedigde, vestigden de aandacht op
den man die nooit glimlachte maar wiens oogen
onderzoekend, speurend zich vasthechtten op iedere
vraag en op ieder gelaat. Zijn geschreven woord was
gepolijst als zijn geest, er sprankelde iets in van het
op schoonheid en klaarheid getransponeerde reli
gieuze gevoel uit zijn jeugd.
Het Spaansche politieke leven en de maatschappij
dwongen tot het samenvoegen van ontledend be
schouwen en hervormend arbeiden: Azana zocht
zijn weg naar de actieve politiek, maar vond dien
pas geopend bij de onmiddellijke voorbereiding en
de uitroeping van de Republiek.
Zijn klassiek geschaafde geest die zich als serene
normalisatie keert tegen den st u wenden,
onbeheerschten drang maakte van hem, over wien de
mare van tyrannieke revolutionnair begon te loopen,
inderdaad den arbiter tusschen rechts en links. De
intellectualistische democraat stond tusschen de
steeds meer op revolutionnaire actie aandringende
arbeiders en de weer opdringende feodale machten.
Na twee jaren werd hij op zij gedrongen. In de drie
jaren die volgden liet Azafia zich leeren door de
nieuwe feiten en de vroegere geschiedenis, en trok
de voor hem moeilijke maar met verstandelijke
integriteit aanvaarde conclusie: hij ontwierp en
grondvestte het Volksfront, de coalitie van alle
republikeinsche groepen tegen den dreigenden
stormloop van de feodale partijen. Hij kwam door
zijn benoeming tot president van de Republiek bui
ten de levende actie te staan, hetgeen velen betreur
den. In het tragische conflict van heden heeft Azana
zijn door de Grondwet aangewezen plaats waardig
ingenomen. Wat deze man die wars is van alle
onbeheerschte passies, die eerbied heeft voor de wet
en de rechten van de naasten, die gelooft in de Rede
en in den wil tot het goede in deze maanden gele
den heeft kan slechts hij zelf zeggen. Wij, die de
vorming van zijn geest in woord en geschrift van
nabij hebben mogen volgen en de uitdrukking
daarvan op zijn massalen, met groeven en vlakken
gebijtelderi kop meenen te kunnen onderscheiden,
waren diep getroffen door het tragische leed dat
daaruit sprak toen wij dezer dagen naar hem op
zagen als om, op zijn gelaat, de aanwijzingen van
de oplossing van het Spaansche raadsel te lezen.
En hij herinnerde toen aan de woorden uitgesproken
bij de aanvaarding van zijn hooge ambt: ik zal een
president zijn die zoomin door het extremisme van
de eene als de andere partij onder den voet zal
geloopen worden. Inderdaad. Hij belichaamt het geloof
in de wet en het gezag, en wijst op de noodzakelijk
heid van de bestendiging daarvan.
Largo Caballero
EEN jaar lang worden de wildste geruchten ver
spreid over dezen man, over wien een ieder die
nader tot hem treedt en met eerbied voor zijn eerlijke,
menschlievende bedoelingen zijn geest en karakter
wil leeren kennen, zeer voorzichtig zal oordeelen.
Largo Caballero weerspiegelt de innerlijke geschie
denis van vele Spaansche arbeiders: een harde,
armoedige jeugd, een ontwakend verstand in de
jongelingsjaren met devoot respect voor het ge
schreven woord, het boek dat een omsluierd geheim
is. Reeds bijna een volwassen man leert men lezen
en leest tot men inziet dat het moeilijker is te ver
staan wat men leest dan de woorden te ontcijferen.
Dan volgen jaren waarin men een deel van zijn
nachtrust opoffert om te lezen, te leeren, en te be
grijpen. Tenslotte meent men te begrijpen, datgene
wat het meest dringt: het ontzaglijke maatschappe
lijke leed en de kennelijke onrechtvaardigheid. Men
gaat tot actie over, en wil ingrijpen, hervormend
ingrijpen in het uiterlijk gebeuren. Men gelooft in
den mensen en wil zijn sfeer veranderen om alles
te verbeteren. Men gelooft in de historische ontwik
keling tot het goede, een ontwikkeling die uitgaat,
en gestuwd wordt door het verstand een gave,
scheppende kracht den goeden wil en den in de
geschiedenis kenbaren zedelijken en maatschappe
lijken vooruitgang. Dan de ontgoocheling. Tusschen
de maatschappelijke gerechtigheid en de wantoe
standen van heden ligt een barricade: de onwil van
hen die hun eigen voordeel en welstand zoeken,
zonder oog en hart te hebben voor het leed, -het
onrecht waaronder anderen gebukt gaan. Dan be
stormt men tenslotte die barricade, omdat het moet...
en deinst voor de gevolgen terug.
Dit is Largo Caballero. Zijn verlegen, goedige
glimlach en zijn lange, nerveuse, beenige handen
probeeren te vergoelijken wat er aan stormende,
zoekende kracht ligt in zijn gepassioneerde, donkere
oogen, waarin op kalme oogenblikken de peinzende
gloed ligt van dengene die wijsheid en berusting
zoekt. Largo Caballero, jaren lang democratisch en
republikeinsch arbeider, reformist met zooveel
geloof in de evolutieve kracht van de geschiedenis
dat hij als sociaal raadgever de rechterhand wilde
zijn van den dictator Primo de Rivera, en zóó wars
van sociale revolutie dat hij in de eerste jaren van
de Republiek tempert en in den opstand van Asturi
ter zijde blijft staan ! Tot hij het geloof in de lijnen
der geleidelijkheid van de geschiedenis verliest, en
door den aanval der rechtsche partijen de wet der
sprongsgewijze ontwikkeling erkent. Dan neemt hij
de leiding op zich van den tegenaanval, maar matigt
aanstonds want men kan zijn eigen natuur niet ver
loochenen. En heden ten dage herneemt hij zijn
oude plaats: hij tempert de ongeduldige, vulcanische
naturen, wijst op de waarborgen der geleidelijke
ontwikkeling onder het toezicht van wetten die deels
uitdrukking zijn van historisch geworden toestan
den en deels vooruitgrijpen op een begeerde en nood
zakelijk geachte hervorming, welke echter slechts
stapje voor stapje nader komt.
Zoo staat Largo Caballero thans voor het voet
licht: als temperende, matigende kracht die den
opmarsen der massa's regelt naar de voorschriften
van het gevestigde gezag en de orde. Largo Caballero
een Spaansche Lenin ? Een mythe van hen die
zoomin Largo Caballero als Lenin kennen, want
dit zijn twee mannen van principieel verschillende
inzichten, richtlijnen en doeleinden, en vooral van
verschillend karakter.
Companys
L LUIS Companys i Jover, over wien de voorbij
ganger die hem zou zien wandelen op een van
de zonnige boulevards van Barcelona slechts zou zeg
gen een keurig burgerheer", is als staatsman en
als president van het veel besproken en bij velen
berucht geworden Cataloniëeen nuchter gegeven
waarop de stoutste verbeelding geen vat heeft.
Companys is een modern Catalaan. Macia was de
verbinding van de verguisde en verdrukte Catalaan
sche provincie met het zich als land en volk bewust
wordende Catalonië, en dit gaf aan Macia den nim
bus van volksheld. Companys is de moderne Cata
laan, president van een zich als staat en natie bewust
geworden gebied, een man met een helder inzicht
in de taak die hem als leider van een landbouwend,
neringdoend en industrie-beoefenend volk is
opgelegd. De eerste indruk dien hij maakt is die
van bankdirecteur, fabrikant of jurist: een puntige,
naar het zakelijke en onmiddellijk gegevene gerichte
geest die voorzichtig combineert maar snel en vast
besloten een behoedzaam genomen besluit uitvoert.
De ontwikkeling van Cataloniëtot zelfstandig
onderdeel van een nauw gesloten, federatieven
Spaanschen staat is de laatste jaren op zeer kundige
en zekere wijze geleid door Companys. Het feit der
nationale bewustwording van Cataloniëwas nog
slechts door volkomen verblinde menschen te loo
chenen. Een uiterst delicate taak was het dit tot
nationalen overmoed en zelfoverschatting neigende
volk de juiste, in het algemeene Spaansche belang
passende plaats te doen innemen.
Wrijvingen, vele wrijvingen met Madrid", zoo
wel het republikeinsch-democratische Madrid als
het reactionnaire Madrid van 1933 tot begin 1936.
Companys overzag het geheel der problemen, de
nationale en de industrieele, de schijnbaar tegen
strijdige economische belangen en den
tarievenstrijd, en Companys baande den weg naar het
wederzijdsch begrijpen op het gebied van het wederzijdsch
belang. Als linksch republikein en burgerlijk demo
craat was zijn positie in 1934 uiterst moeilijk: een
verbinding met de extremistische arbeiderspartijen
strookte niet met den burgerlijken staatsman, een
coalitie met reactionnaire partijen was den demo
craat onmogelijk. Hij loste het probleem op door
een ridderlijke zelfopoffering welke slechts weinigen
aanstonds begrepen hebben. Companys heeft in
1934 Cataloniëgered, en de Catalaansche arbeiders
voor het lot van hun Asturische kameraden behoed.
Het assimilatie-vermogen van den kundigen,
nuchteren staatsman Companys blijkt heden in het
woelige Cataloniëduidelijk. Companys is doordron
gen van de billijkheid van vele eischen van de arbei
ders, zijn scherp, zakelijk verstand doet hem tevens
de essentieele fouten onderkennen van het huidige
economische systeem, basis van het oudere
regeeringsstelsel. De linksch republikein heeft zooveel
adaptatie-vermogen dat hij den arbeider gelijk kan
worden en de wereld van uit diens oogen kan bezien,
maar de burger-democraat vult deze visie aan, en
ontwerpt een regeeringsstelsel en sociale wetten
waarbinnen een maatschappij, die van handel,
landbouw en nijverheid wil leven, zal kunnen bloeien.
En daarom heeft Companys zijn vriendelijker!,
rustigen glimlach behouden toen de brand over
Cataloniëuitsloeg. Hij heeft dien brand, zonder veel
ophef te maken, helpen blusschen, en hij leidt nu
den wederopbouw. Zijn devies kan zijn: recht, orde
en een open geest voor de nooden van ieder ter heil
zame correctie der landswetten, die steeds aller
belang en welzijn moeten beoogen.
DR. J. BROUWER
PAG. 8 DE GROENE No.1116
'j
t
De houding der Kerk
DAT er menschen zijn, die bij
voorkeur de religie of de kerk
aansprakelijk stellen voor al
hetgeen er mis gaat in de maatschappij,
mag ons nooit weerhouden van de er
kenning der waarheid, indien deze
waarheid beschamend zou zijn voor
een gedeelte van onze geloofsgenooten,
wellicht ook voor onszelf. Het verkeer
de goed te praten, omdat de tegenstan
der misbruik zou kunnen maken van
het feit, dat het verkeerde wordt erkend
en toegegeven, is lage politiek, den
christen onwaardig. Van den anderen
k ant: men behoeft niet verder te gaan dan
de feiten dringen. Ieder, die het evan
gelie kent, weet dat het geen aanleiding
biedt tot het ontstaan van maatschap
pelijke wantoestanden. Met andere
woorden: hetgeen de katholieke verant
woordelijke instanties in Spanje door
verwaarloozing of veronachtzaming
misdaan zoudsn hebben, dat misdeden
ze niet, omdat ze katholieken zijn, maar
omdat ze menschen zijn. Hun schuld
valt alleen sterker op, daar zij zoo wei
nig overeenkomt met hun levensleer.
Juist als katholieken hadden zij deze
menschelijke schuld moeten vermijden.
Of de priesters het volk in Spanje op
zettelijk hebben uitgebuit, is een ge
wetensvraag, die zeker niet blindelings
kan beantwoord worden. Men zou hun
bedoelingen moeten kennen, of de do
cumenten (indien ze bestaan) waaruit
die bedoelingen blijken. Zoolang we dit
materiaal missen, kunnen we den wan
toestand het best analogisch
beoordeelen, n.l. door de vergelijking met andere
wantoestanden in de kerkelijke ge
schiedenis. Het katholicisme is twee
duizend jaar oud. Het heeft mér mee
gemaakt dan de burger oorlog in Spanje.
Een verval van het kerkelijk leven is
niet iets nieuws, het is nauwelijks iets
ongewoons. Het zegt niets over de ker
kelijke leer, die er in geenen deele door
geraakt wordt. Het bewijst alleen, dat
het christendom, ook voor den christen,
niet de natuurlijke bestaansconditie is,
maar dat het een zeker bedwang oplegt,
waaraan de menschelijke natuur zich
zoekt te onttrekken. In alle eeuwen
z'.jn er menschen geweest, ook onder
de meest verantwoordelijken, bij wie
deze natuur sterker bleek dan die leer
en in alle eeuwen hebben die menschen
aan het kerkelijke ideaal een zekere
schade toegebracht. Dat de Spaansche
?g ;estelijkheid, collectief genomen, slech-.
ter zou zijn dan b.v. de Hollandsche
katholieke geestelijkheid was in de ja
ren der Hervorming, geloof ik niet. De
priesterwijding maakt geen einde aan
de natuurlijke strevingen naar macht,
naar bezit, naar voortplanting, - naar
gemak, naar weelde, die allen men
schen eigen zijn en die alleen door de
tucht worden teruggehouden. Deze in
stincten verzetten zich tegen de ascese,
en ze doen dit op verscheidene wijzen.
Ze verzetten zich rechtstreeks door hun
kracht te doen voelen, en dan zijn ze
misschien het minst gevaarlijk, maar
ze verzetten zich ook indirect door het
inzicht te verduisteren en den smaak
te verflauwen. Deze laatste actie'is het
meest téduchten, omdat ze bijna niet
wordt opgemerkt. Geleidelijk-aan,zelfs
bij plichtsgetrouwe en in zeker opzicht
voorbeeldige menschen, krijgen de
machtsbegeerte en de weeldezucht de
overhand op de geestelijke levenswijze.
Doet dit verschijnsel zich, onder invloed
van verschillende factoren, niet slechts
individueel, doch collectief voor, dan
ontstaat er een wantoestand, die een
heel respectabel uiterlijk kan
vertoonen, tot plotseling blijkt, hoe erg het
is. Wie in dezen algemeenen toestand
leven, zijn er nauwelijks aansprakelijk
voor. Ze hebben de heerschende men
taliteit overgenomen. Ze zijn er in op
gegroeid. Ze zien er de gevaren niet van.
HET is best mogelijk, dat de Spaan
sche geestelijkheid een groot deel
van de ellende had kunnen voorkomen,
PAG. 9 DE GROENE No..3l 16
maar dat zij zich hier niet van bewust
was. Ze leefde het leven, zooals het ge
worden was en dacht er niet over, het
te veranderen. Ze zag de armoede en
aanvaardde haar als een feit. Ze zal in
menig geval den nood gelenigd hebben,
waar ze kon, zonder zich te verdiepen
in de oorzaken van den nood. De
charitas werd niet geheel verwaarloosd,
maar ze was geformaliseerd. In den
tijd, die aan de Fransche Revolutie
voorafging, was het niet anders. Men
kan niet zeggen, dat de priesters onder
de regeering van Lodewijk XIV slechte
menschen waren. Ze. war en voor het
meerendeel geen heilige menschen,
geen heldhaftige geesten. Ze waren
brave menschen met menschelijke ge
breken. Maar een bijzonder verlichte,
die den toestand scherp zag, als
Bossuet, durfde te spreken over de schan
de van de kerk". In 1659 preekt hij
ovei het lijden van Jezus in de persoon
der armen en roept uit: ,,Hun ontevre
denheid is gerechtvaardigd. Waarom
is er die ongelijkheid in bestaansvoor
waarden ? Allen zijn toch uit hetzelfde
slijk gemaakt! Niets kan dezen toe
stand billijken .... Ut fiat aequalitas"
dat er gelijkheid weze, beveelt Sint
Paulus." In 1662 houdt hij de
vastenpreeken in het Louvre en behandelt de
parabel van den rijken vrek: De ar
men sidderen voor u, ze schamen zich
over hun ellende, ze sterven van hon
ger, ze sterven, mijne h eer en, op uwe
grondbezittingen, in de nabijheid van
uwe kasteelen, in uw steden, aan de
poorten uwer woningen, en niemand
komt hen te hulp! In verwijderde pro
vincies, maar ook in deze stad, te mid
den van zoo veel genot en zoo veel
uitspattingen, sterven tallooze gezinnen
van armoede en wanhoop. Dit is een
gedurige, een openbare, een onbetwist
bare waarheid. Het is de ramp van
onze dagen l" In 1663: ,,Wat weten
deze armen omtrent God? Ze zijn ge
doopt en ze vormen een volk van
ongeloovigen. Ze kennen het doopsel niet,
dat ze ontvingen!" In 1669: Talloos
zijn de zonden, waartoe de armoede de
menschen misleidt. Het zijn zonden,
die niet bekend worden, zooals
bloedschande, omdat de menschen geen bed
hebben en andere afschuwelijkheden
van dien aard."
De toestand werd opgemerkt. Hij
werd niet veranderd, totdat het ge
welddadig geschiedde. Hetzelfde is
thans het geval in Spanje. Men kan
niet de personen aanwijzen, die aan
sprakelijk zijn. Men kan slechts de
mentaliteit ontleden, en haar bestaan
betreuren.
i
ZAL de Spaansche burgeroorlog een
einde maken aan deze mentaliteit ?
Het is volstrekt niet te zeggen, het is
allén te hopeni Er zijn zooveel tegen
strijdige krachten gemengd in dit ge
weldige ontwikkelingsproces, er zijn
zooveel complicaties in die krachten
van politieken, socialen, economischen,
/militairen, ideologischen aard, dat de
evangelische eenvoud zich slechts moei
zaam zal, kunnen ontworstelen aan de
verwarring. Rechtvaardigheid wordt
verbonden met goddeloosheid. De gods
dienst wordt in dienst genomen en be
schermd door de heerschzucht, terwijl
niemand de heldere waarheid meer
tusschen de leugens en de belangen onder
scheidt. Er is in deze situatie niet blin
delings te kiezen en men kan niet zeg
gen, dat een goed katholiek aan de zijde
van Franco moei staan, zoo min als
men zeggen kan, dat degenen, die aan
deze zijde staan, hierdoor slecht zouden
zijn. Tot het tegendeel duidelijk is, '
moet men veronderstellen, dat ,zij het
goede willen, zooals men dit ook moet
veronderstellen van de katholieken die
de regeering steunen. Het veiligst is
voor den katholiek in het algemeen de
zijde, die het evangelie koos: de zijde
van de armsten.
ANTON VAN DUINKERKEN
507,
O BESPARING op Uw autokosten door een
F l AT 500
Benzine-verbruik l :20 ? Prijs F.
995.Phenomenale rijkwaliteiten, twee ruime zitplaat
sen, flinke bagageruimte. Snelheid 85 K.M. p. uur
Nadere inlichtingen bij den Imp. J. LEONARD LANG
Stadhouderskade 114, Amsterdam of een zijner agenten
N.V. ROTTERDAMSCHE HYPOTHEEKBANK
VOOR NEDERLAND
GEVESTIGD TE ROTTERDAM
De Directie deelt mede dat tot nadere aankondi
ging alle nog uitstaande 5i;2%, 5 % en 4V2 %
pandbrieven kunnen worden omgewisseld in
4 % Pandbrieven tot den koers van 993 4 %
met renteverrekening tot l Maart 1937 en zonder be
rekening van couponbelasting over het renteverschil.
Spoedige aanmelding en toezending van de om te
wisselen Pandbrieven is zeer gewenscht.
De voor deze omwisseling bestemde Pandbrieven
moeten ten kantore der Bank worden aangeboden met
den talon en alle nog niet verschenen coupons:
ROTTERDAM (C), 12 Februari 1937
Schiedamschestngel 89
De Directie voornoemd:
Mr. N. P. C. VAN WIJK
Mr. B. VAN ROSSEM
3
BOEKJES OVER
SPANJE
NO PASARAN
DOOR
l L J A EHRENBURG
48 paK.'met illustratie*
25 et.
ZIJ KOMEN ER NIET DOOR
DOOR
LA PASIONARIA
70 pag. met Illustratie*
£5 et.
HET SPAANSE VOLK STRIJDT VOOR
DEMOCRATIE TEGEN FASCISME
met voorrede Mr. A. 8. DE LEEUW
78 pag. met Illustraties 25 et.
Stort 75 ct. op giro 173.127 (Pegasus) en de 3 werkjes worden U fr. postjthuisgezonden.
Uitgeverij PEGASUS" - Hemonystraat 5 - Amsterdam-Z.
l Le Interesa la cultura espanola?
i Dirijase a la Librerfa PLUS-ULTRA,, !
RELACIÖNES DIRECTAS CON. ESPANA.
KEIZERSGRACHT 396 - AMSTERDAM, CENTRUM
De eenlge algemeene boekhandel in Nederland die gespecialiseerd is in het
Spaansche taalgebied. Verstrekt alle inlichtingen zonder verplichting.
. Vraagt toezending Tam mijn geregelde aankondigingen!
'?4
VAN RIJN S
SMOSTERD
LATIJN
Schrift, cursus, DR. WIARDI SMIT, Flat
Willemspark, Zeestraat 73, Den Haag.
Studietijd 9 mnd, i uur p. d., 40 lessen
in 2 seriën, ie serie f 7.50, 2e serie
f 15.?. Boeken onnoodig. Vraagt pros
pectus en beoordeeling.
v
?