Historisch Archief 1877-1940
LUCHTVAART
KLEINE
.1
Op zoek naar
een volksvliegtuig
DE luchtvaart wordt onderschei
den in de militaire luchtvaart,
de marine-luchtvaart, de
handelsluchtvaart, de sportvliegerij en ....
de kleine luchtvaart. Ook een vorm
van sportvliegerij, doch bedoeld voor
kleine, of liever gezegd, normale beur
zen. Nog zoo'n beetje het stiefkind,
in ieder geval een nakomertje. Er is
reeds veel over geschreven en nog meer
over gepraat, maar heel veel verder is
men nog niet gekomen. Want het
geschikte toestel, waarmede die kleine
luchtvaart kan worden beoefend, be
staat nog niet.
Een oogenblik leek het, of de Pou du
Ciel de oplossing zou kunnen brengen,
doch dit toestelletje, ontworpen door
een leek en nagebouwd door leeken,
vertoonde zooveel fouten, dat het
moest worden afgekeurd. Men heeft
geprobeerd zweefvliegtuigen te voor
zien van een motortje, doch zoowel
toestel als motor waren zoo licht ge
bouwd, dat zij een normale behandeling
zelfs niet konden verdragen. Men
bouwde chte vliegtuigen van klein
formaat, uitgerust met lichte,
luchtgekoelde motoren, doch het meerendeel
dezer machines bleek alleen maar
gevlogen te kunnen worden door zeer
geroutineerde piloten, en de amateur
piloot is nimmer een geroutineerd
vlieger.
De vergissing, welke de construc
teurs maken, is, dat zij den sportvlieger
te hoog aanslaan, dat zij voor die
goedkoope toestellen dezelfde normen
aanleggen als die, welke voor beroeps
vliegers gelden. Eenzelfde vergissing
maakten de automobiel constructeurs
jaren geleden, toen zij lichte wagentjes
gingen bouwen, welke een groote
rijvaardigheid eischten om er goed
mee te kunnen omgaan. Die lichte
karretjes hielden natuurlijk de onoor
deelkundige behandeling der weinig
geroutineerde l eekenrijders niet uit.
Ford was de eerste, en langen tijd ook
de eenige, die begreep, dat het
automobilisme slechts populair kon worden
indien men beschikte over een wagen,
welke niet alleen laag in aanschaf
fingsprijs was, doch welke ook goed
kon worden gereden zonder dat het
noodig was een langen en kostbaren
cursus te volgen. Dat hij juist had
gezien heeft de practijk bewezen.
HET vliegtuig, dat de kleine lucht
vaart noodig heeft, moet niet
alleen laag in prijs, doch ook zeer
gemakkelijk te vliegen zijn.
De lage prijs is in hoofdzaak een
kwestie van productie en van distri
butie. Het is dus zaak om bij het ont
werpen aan de onderdeden vormen te
geven, welke gemakkelijk in de fabriek
kunnen worden verwerkt en ook een
materiaal te kiezen, dat zich zonder
veel moeite laat bewerken. De montage
moet eenvoudig zijn en de geheele
fabricatie moet zijn uit te voeren met
machines, bediend door ongeoefende,
althans weinig geoefende menschen.
Een opdracht, welke voor construc
teurs, ervaren in de serie-fabricatie,
geen moeilijkheden zou opleveren,
doch welke de meeste vliegtuigcon
structeurs met de handen in het haar
doet zitten.
Ook een betrouwbare en goedkoope
motor levert de luchtvaartindustrie
nog niet. In Amerika heeft men daarom
proeven genomen met eenigszins ge
wijzigde automobielmotoren. De Ford
V 8 motor heeft een bewijs van lucht
waardigheid gekregen en wordt thans
in de tweepersoons ,,Arrow" gemon
teerd. Volgens geruchten zou Ford
zelf uit dezen motor een vliegtuig
motor hebben ontwikkeld met een ver
mogen van oo pk bij 4000 toeren per
minuut en hem hebben gemonteerd in
een tweepersoons staartloos toestel,
dat zal worden verkocht vOor den prijs
van 1000 dollar. Indien deze geruchten
waar zijn, heeft Ford een enormen
voorsprong bij andere vliegtuigfabri
kanten, want hij beschikt over een
organisatie van duizenden dealers,
verspreid over de geheele wereld, die
den verkoop van dat vliegtuigje ter
hand zouden kunnen nemen.
Voor den amateur-vlieger is het
aanvliegen van een terrein en de
Wotermon Arrowplane, een toestel dot
het ideaal von een vo/ksvf/egtuig"
aardig nabij komt.
landing altijd het moeilijkste. De
machine voor de kleine luchtvaart zal
dan ook hulpmiddelen moeten hebben,
waardoor een en ander ook voor den
onhandigen leek een klein kunstje
wordt. Het schijnt, dat een goede op
lossing is gevonden in de montage van
remkleppen aan den achterrand van
den vleugel, waardoor de glijhoek naar
wensch kan worden vergroot of ver
kleind, zonder dat de voorwaartsche
snelheid der machine verandert. Bij
geringe snelheden en groote invals
hoeken van den vleugel willen de
ailerons nog wel eens oorzaak zijn, dat
het toestel raar gaat doen en aangezien
die situatie meestal optreedt gedurende
de landing, dus als de machine vlak
bij den grond is, kan het gebeuren, dat
men te weinig hoogte heeft om de zaak
te kunnen herstellen, zoodat men met
een onprettigen smak neerkomt. Een
nieuw type aileroh wordt op 't oogenblik
beproefd, dat deze eigenschappen niet
heeft. Verder is het afvangen, vlak
voor de landing, ook nogal lastig. De
meeste menschen brengen hun toestel
te vroeg vlak en wij krijgen dan zoo'n
mooie pannekoek-landing met gebro
ken onderstel en kapotten romp. Ofwel
ze vangen te laat af en het geval boort
zich met den neus in den grond. Beide
soorten ,, landingen" zijn niet
bevordelijk voor iemands gezondheid. D
remedie is het driewielige onderstel,
dat het onnoodig maakt de machine af
te vangen. Verder is het voorste wiel
bestuurbaar, waardoor men met het
vliegtuig over den grond kan rijden als
ware het een automobiel.
Een twee-persoons staartloos vlieg
tuig, uitgerust met bijv. een Ford V 8
vliegtuigmotor en voorzien van
remdraagkleppen, spleet-lip-ailerons en een
driewielig onderstel, zou dus in prin
cipe alleszins geschikt zijn voor de
kleine luchtvaart. De bouw van een
dergelijke machine kan echter slechts
ter hand worden genomen door een
zeer groote en goed geoutilleerde fa
briek, die buitendien beschikt over een
groot en goed georganiseerd distributie
apparaat en . . . . die zich bovendien de
luxe zal kunnen permitteeren om de
eerste tijden met verlies' te werken.
De meeste der bestaande vliegtuigfa
brieken zijn noch groot,, noch geoutil
leerd voor serieproductie, noch kunnen
zij lang met verlies werken. Dit is dan
ook de reden waarom de vliegtuig
industrie tot nu toe zich zoo N weinig
voor dat volksvliegtuig" heeft
ge, ihteresseerd. Het heeft er allen schijn
van, dat de kleine luchtvaart op haar
vliegtuig zal moeten wachten tot de
fabrieken, door gebrek aan bestellingen
op militaire vliegtuigen, naar nieuwe
afzetgebieden moeten gaan rondzien.
C. VAN STEENDEREN J R.
Campbell Monopfone met
Ford V 8 motor
Kunstzinnig l sportverslag
ANTWOORDEN OP
sportredacteur van een
dagblad is plotseling verhinderd een
voetbalmatch bij te wonen, waar
hij tot eiken prijs een verslag van moet
hebben. Hij vraagt of een der collega's
van de kunstredactie er voor hem heen
wil gaan, om een verslagje van 200
woorden te maken. Wat komt er in de
krant te staan?
Aldus was onze opgave, die het aan
de fantasie onzer lezers over liet, te
kiezen, welke collega van de
kunstafdeeling ten slotte zijn vrijen middag
op het voetbalterrein wilde doorbren
gen; die van de muziek, de
tooneelexpert, de schilderijenkijker of zelfs de
filmrecensent. Die vrijheid bleek voor
eenige inzenders een te groot lucht
ledig te scheppen; ook voor een collega,
den heer W. A. te Z., die aan het einde
van zijn lesje in de toegepaste journa
listiek, naar aanleiding van onze op
gave nog opmerkt:
Het lijkt mij niet goed gezien, bij de
lezers de meening te laten bestaan of te
doen post vatten, dat een kunstredacteur
zoo weinig journalist is, dat, als hij over
iets anders schrijft, er tastbare onzin
komt te staan.'1 Dank, W. A. te Z.,
voor uw paedagogie; dank, dat gij het
Beroep, dat wij hier zoo verguizen,
weer de stralenkrans der onfeilbaar
heid terug schonkt! En iets dergelijks
zouden we Mr. M. C. G. in A. willen
antwoorden, die met gelijke bezwaren
komt. Maar laat ons liever nog wat
in de oppositie blijven, en allereerst
zien, wat men den tooneelrecensenten
in de pen geeft.
De tooneelrecensent
DE tooneelcriticus (W. O. te A.)
schrijft o.a.:
,,Gedurende beide bedrijven kregen
wij meermalen gelegenheid te genieten ,
van subliem ensemblespel. Vooral de
heeren Caldenhoven en Weber wisten
door een psychologisch zeer verant
woord en vaak treffend spel het publiek
tot groote geestdrift te brengen, zoodot
meermalen de ademlooze stilte door luide
bijvalsbetuigingen van alle rangen ver
broken werd".
J. de R. te A. vermeldt: De scheids
rechter was niet rolvast, speelde hinder
lijk veel op de grensrechters."
Ook nemen wij over, hetgeen Th. O.
te L. aan het slot van zijn verslagje
schrijft:
Er valt veel te loten in dit
openluchtspel. Deze kunst wordt tenminste
gewaardeerd. Eén opmerking: Ik heb
voortdurend hinder gehad van den
sif*leur. En dan juist op die momenten,
dat er zoo gevoelig gespeeld werd"
R. K. te A. deelt naïef mede: Het
stadion was verrassend goed bezet! Na
een korte ouverture, gespeeld door het
Harmonie orkest, waarin het koper wel
wat al te fel domineerde, betraden ruim
een twintigtal spelers, omgeven door
cameramannen en regisseurs het too
neel." Na de pauze blijkbaar herhaling
van het eerste gedeelte, alteen heeft het
spel veel van zijn dynamisch karakter
verloren. Dan fluit de regisseur voor de
laatste maal, het tooneel wordt ont
ruimd, n de Zwaluwen blijken den
wedstrijd gewonnen te hebben met
n-nul, wat mijns inziens te weinig
is voor de moeite, die spelers en regis
seur zich gegeven hebben."
Schilderijencriticus
C. N. te A., die ter, onnoodige, ver
ontschuldiging zijn nog jeugdigen
leeftijd vermeldt, vangt aan:
Het is druilerig weer, en de vormen
van de grauwe arena vervloeien in het
druppelend grijs der luchten. Op het
smaragdgroene tapijt, dat zich hier voor
mij ontrolt, bewegen zich welgeteld twee
maal elf menschelijke wezens; de eene
helft in een rijk cobalt-blauw, en de
andere in zonnig oranje". En iets ver
der: Wanneer dit voorwerp door de
PAG. I4DEGROENE No. 31
DE PRIJSVRAAG
strakke omlijsting van wit hout ver
dwijnt in het futuristisch net daarach
ter, verheft zich de mensch, en klinkt een
volumineus, doch onmelodieus geluid
door de ruimten. (De stand is 2?2,
Red.)"
Een heerlijk stukje krantenproza
geeft L. R. K. in de hoofdstad weg:
Deze ontmoeting was, behalve een
sportieve prestatie, een triomf van het
coloriet. De kleurengamma van de natio
nale vlaggen trilde over op het groene
veld, waar ons nationaal elftal zich
opstelde in hunne oranje uniformen en
werd, gedempt door het bruine teer, con
sordino, overgenomen door de nevelen
van de jongenstribune, waar de om
slagen van chocoladereepen pétillant
trilden in de jonge lentezon."
J. v. B. te A. heeft een voortreffelijk
begin, maar wordt later veel minder.
Het begin luidt:
Amsterdam,soFebr.: Gloria-Inculta
was een wedstrijd, die een gemengden
indruk achterliet. Wel verlichtte een wa
terig zonnetje de sappige voetbalweide,
borstelde Bakhuys met forsche vegen
het glinsterend leder over de groene zoden,
maar op de compositie van het geheel
viel af te dingen ! Herhaaldelijk maakte
het veld een rommeligen, ondoordachten
indruk! Talent kan den spelers niet
ontzegd worden, maar de wijze, waarop
bijvoorbeeld het dertiende doelpunt ge
plaatst werd, getuigt van een werk
methode, die slordig en duidelijk in
strijd was met den oorspronkelijken
opzet!"
De muziekrecensent
HET makkelijkst bleek toch, zooals
te voorzien was, het jargon van
den muziekcriticus voor een lichte
parodieering vatbaar te zijn. J. S. te 's G.,
heeft het aardige idee, toepasselijke
namen te kiezen:
Geanimeerd zette Mol in, speelde
door naar Ce Groot, die con amore het
motief overnam en het door gaf naar
zijn verwant Ge Klein. Het trio werkte
het thema brillant door, tot een scherp
staccato van de fluit de harmonische
samenwerking onderbrak."
Mej E. N. uit B. schrijft in haar
aardige inzending o.a.: De mid-half
zette in met een snel loopje, en de bal
huppelde in brillant staccato naar den
keeper toe, die echter te laat inviel.
'Onder donderend applaus floot hierop'
de scheidsrechter een onzuivere es.'1
Diversen
HET spreekt vanzelf, dat ook de
hier niet geproduceerde inzen
dingen soms verdiensten hadden, soms
zelf buiten den wil der auteurs, zooals
die eener vriendelijke lezeres, die ons
in een P. S. vertrouwelijk mededeelt:
U kunt zooveel schrappen als u wilt,
tot u de gevraagde 200 woorden ver
kregen hebt" Als alles zoo eenvoudig
was, had men ons beter den raad kun
nen geven er zooveel aan te verbeteren,
tot wij de inzending den eersten prijs
waardig zouden keuren l
De eerste prijs
DE eerste prijs werd toegekend aan
mej. J. W. in de hoofdstad.
Een sfeerscheppend gebeuren
opzichzelf, déze zoele, zondoorgoten tente
middag. Het gras is van een adem
benemend, teerdoorvoeld groen, met een
ingetogen, geraffineerd verzorgde, minu
tieus en precieus omlijnde structuur.
En ook de spelers ontroerden ons
door devotie, intelligente aanbidding,
bijna kleinburgerlijke, tot in harts
tochtelijke vervolging verwordende
toelegging op een f el, suggestief, volhardend
achterna- en doorénloopen, een door
zetten tegen eerlijkdoorvoelde tegenslagen,
tegen bewuste, besefte fouten in.
Want in deze jonge spelers vinden we
de opkomende felheid, de argelooze
doorzetting van beginners, maar van
,s pE GROENE No. 3117
DE NIEUWE OPGAVE
Gemoderniseerd sprookje
BEVRAAGD wordt m 550
woorv-J" d«n /ie/ sprookje van Blauw
baard weer te geven, zooals dat in
dezen tijd van wetenschappelijke en
technische vindingen, en in het licht
der moderne verhoudingen er uit
zou zien.
(Opgave A. v. d. H. te H.)
Als eerste prijs loven wij wederom
uit een Dunhill bureau-vulpen
houder met artistiek uitgevoerden
standaard ter waarde van ? 17.50;
als tweeden prijs een plastiek van
Hildo Krop.
De redactie heeft het recht de
inzendingen te publiceeren. Op de
beslissing der redactie is geen beroep.
Inzendingen uiterlijk Maandag 8
Maart. Verslag en prijstoekenning
in het nummer van Zaterdag
13 Maart.
belovende, in toekomst vruchtdragende
en extatische beginners.
Wanneer dan ook soms het spel wat
vervloeide uit zijn uitbundigheid van
geestige en* volmaakt gerealiseerde,
directe aanvallen, trof ons dit
Nederlandsche elftal door een zekere tevreden,
doordachte terugtrekking van alle zoo
juist nog in uiterst gepassionneerd bewe
gen nschijnende spelers.
Het andere elftal vertoonde bij de
teere, subtiele, aesthetisch gevoelde aan
vallen een doorbrekende, verwoestende
kracht in het sobere overspelen van man
op man, in het omloopende, misleidende
beweeg van deze ranke, parelendlichte en
snelle buitenlanders. Er was iets
meesleepends, iets zóó geraffineerd doordachts
in, dat het ons als een lichtend gebeuren
voorkwam.
Na afloop brachten de ontroerde aan
wezigen den deelnemers een innige,
langdoorjuichte ovatie.
(Onze oranjehemden verloren dezen
wedstrijd tegen Duitschland met 3?2."
Red.)
De tweede prijs
DE tweede prijs werd verdiend door
Tj. H. van R. V. te B., die, wie niet
sterk is moet slim zijn, een recente
critiek van een der prominente
muziekverslaggevers op den voet volgde:
Gisterenmiddag rentree van Meerum
Terwogt als maestro al flauto in het
Olympisch Stadion. Programma: Plaat
selijke derby tusschen' Blauwwit en
Ajax.
De eerste helft kenmerkte zich door
een statigen pompeuzen inzet: overrom
pelend snelle aanval van het
Zebraquintet, door aanmoedigende
massakreten, luidruchtig ondersteund. Het werd tot
een Dalcroze-feest van uitbundige, ver
zadigde en rijk-genuanceerde
klankschoonheidsverbeelding, rijk door plas
tisch contrast tusschen de harmonisch
gedifferentieerde dynamische schakee
ringen.
Terwogt leidde met vaste hand en
meesleepend gebaar. Zoo werd het duel
der plaatselijke rivalen door n van
's Meesters sterkste leidersprestaties,
tot een indrukwekkende manifestatie van
superieur, veelkleurig en gaaf, door'
zichtig, expressief, virtuoos
ensemblespel. Men kent trouwens van vroegere
wedstrijden zijn magistrale visie opKing
Soccer's oeuvre, doch steeds treft weer
de weloverwogen verdeeling van out
ball, corner en offside, waarmee hij bij
dit uiterst heterogene, ongelijkmatige, in
wezen analytische spel door een grondige
synthese van de met quasi-wijsgeerige,
litteraire en realistische elementen ver
mengde zwaarbelaste spelregels dikwijls
een intense spanning weet te bereiken.
Geestdriftig succes na den vijfden
gelijkmaker met een af zonderlijke'huldi
ging voor het trio Andriessen-van
Reenen-Wilders; opgetogen bijval,
(ook voor den invaller-doelman); een
bijvalt d? tenslotte speciaal voor Terwogt
aanzwol tot een orkaan van langdurige,
overweldigende ovaties. Ad int."
F '
DE GEHEIMZIN
\
4IGE GETALLEN
EN
Wie Vrijdagavond om 9 uur naar RADIO
LUXEMBURG luistert, krijgt vast een
kijkje door het sleutelgat.
ZATERDAG GAAN DE DEUREN OPEN!
Dan komt U volledig
te weten, wat de ge
heimzinnige getallen
voor U beteekenen!
ZWITSERLAND
voor opvoeding en
onderws het ideale land
Le Presbytere" Courtelary (Jura Zwltiar,.nd)
l Instituut voor Jonge damei. Fransch, talen. Volledige opleiding vortr de
l bniabondlliff. Muziek. Sport. Zeer gezond klimaat. Oennebouehen. Hoogt* 700 M.
i Prima referentlin «n protpectut. Dt. en Mevr. VOUMARD.