Historisch Archief 1877-1940
rouwen
en vrouwenleven
het prentenboek
en het sprookje
VELE jaren geleden gaf een oude,
wijze oom me de sprookjes van
Grimm ten geschenke. Dat boek
is lang mijn lievelingslektuur geweest.
Ik heb het nog. De grijze band is
groezelig geworden, de bladen zijn
beduimeld en vele liggen er los.
Heb ik het daarom niet aan mijn
eigen kinderen durven geven? Ben
ik bang geweest dat ze het
heiligschennend zouden vernielen, zonder
eerbied voor wat naar het uiterlijk tóch
rijp scheen voor de prullemand?
Het is mogelijk. Maar er heeft toch
ook iets anders achter gezeten.
Ik heb nóg waardeering voor Grimm,
en ik kan nu bovendien verklaren
waarom. Ik waardeer hem uit literair,
psychologisch en folkloristisch oogpunt
ten tijde dat ik hem liefhad met
al de overgave van mijn kinderhart
waren literatuur, psychologie en folk
lore zelfs nog geen klanken voor me.
Maar sindsdien ben ik, behalve in
deze dingen, bovendien geschoold
(spreekuit: ge-school-d) in paedagogie,
en ik heb geleerd dat verhalen als die
van Grimm in hoge mate onpaedago
gisch en zelfs paedagogisch-slecht zijn.
Er wordt in gelogen en gemoord,
list wordt beloond en de deugd niet
altijd, ze overprikkelen de fantasie en
leggen de grondslag voor neurosen....
enzovoort, enzovoort. Ja, er is uit
paedagogisch oogpunt geen kwaad
genoeg van die oude sprookjes te ver
tellen. Trouwens, ze zijn helemaal
niet als kinderverhalen bedoeld, het
zijn volksverhalen, de hele Grimm
is eigenlijk slechts bij vergissing als
kinderboek aan de markt gekomen....
WAAROM moest ik voortdurend
aan Grimm denken toen ik bij
Boekhandel Van Heteren op het Rokin
de tentoonstelling van werk van Nelly
Bodenheim bezocht? Het sprookje
is archaïsch. Ook het meeste teken
werk van Nelly Bodenheim leeft in
een sfeer die niet van deze tijd is. Het
zou wellicht de moeite waard zijn, na
te gaan hoe zij er toe is gekomen, bij
voorkeur sprookjes en oude, kinder
versjes te illustreren. Waarschijnlijk
is het vanzelf" gegaan, omdat dit
Illustratie uit Nelly Bodenheim : In Hol'
land staat een huis.
werk haar nu eenmaal het best lag
en het meest aantrok. Want ook wan
neer zij andere dingen tekent dat
prachtige vruchtenboek, waarvan in de
luxe uitgaaf de getekende letters haast
nog expressiever zijn dan de illustraties
zelf, een wonder van rake, speelse
fantasie ! blijft ze in de sfeer van het
sprookje, van het heel oude. Vaak
zelfs in het aanzien der tekeningen:
het papier schijnt vergeeld, het is alsof
er het weer in zit, en ('s dat een
motgaatje, of werd alleen maar het papier
wat ruw van het tekenbord getrokken ?
Je ruikt de oude tijd daar in het zaaltje
bij Van Heteren natuurlijk is het
verbeelding, maar ik rook dezelfde
lucht die in het Museum Plantijn hangt,
waar perkamenten folianten achter
kippengaas en groen satinet te rusten
staan.
Er is in dat oude iets van een roeren
de bekoring. Een man met grijze'haren
bladerde in ,,12 Sprookjes en Rijmpjes"
en ik hoorde hem vertederd uitroepen:
O, dat is precies zoals wij vroeger
plaatjes in onze prentenboeken had
den l" Het was niet waar, hij zag de
plaatjes uit zijn kinderprentenboeken
door een waas van herinnering waar
schijnlijk mooier dan ze zullen zijn
geweest, fijner, zuiverder van tint en
gevoeliger van tekening. Maar ook bij
hem wekte het werk van Nelly Boden
heim herinneringen aan de dierbaarste
prentjes uit zijn jeugd.
IK stel me voor dat een kunst
kritikus waarderende dingen zal
kunnen schrijven over de tekeningen
van Nelly Bodenheim, maar dat is
een hoofdstuk op zichzelf. De vraag
die zich nu opdringt is: Waarin ligt
de grote bekoring van dit werk de
bekoring die maakt dat je er moeilijk
van kunt scheiden? Is dat wel hele
maal in den haak? vraag je je af. Is
het niet .een droom die je bekoort,
de droom van een goede oude tijd die
er hooit is geweest; van sprookjes uit
je jeugd, die je bij gebrek aan beter
hebt genoten maar die toch wel heel
erg onpaedagogisch waren, zo erg
dat je ze nu niet aan je eigen kinderen
durft geven; van plaatjes die je mooi
vond omdat je geen betere kende,
maar die slechts stuntelige pogingen
waren, vergeleken bij de prachtige
NIEUWS UIT DE VROUWENBEWEGING
OP den landdag van 14 Maart
zullen vrowjvelijke politici van
allerlei richting een beschrijving
gevsn van haar werkzaamheid als lid
van Eerste of Tweede Kamer, Ge
meente- of Provinvialen Raad. Deze
eerste vrouwen-landdag, toegankelijk
voor alle belangstellenden, wordt
door het jongeren werkcomitévan de
Vereeniging voor Vrouwenbelangen
en gelijk Staatsburgerschap georga
niseerd op de idyllisch gelegen
jeugdherberg De Duinark" te
Noordwijkerhout.
Afrikaansche vrouwen
hebben onlangs voor het eerst een
internationale conferentie gehouden,
waar vele belangrijke onderwerpen
door deskundige vrouwen werden
besproken. Mej. L. van Eeghen heeft
er zoowel Nederland als den Inter
nationalen Vrouwenraad vertegen
woordigd.
TJ£T schijnt, dat de eerste
?*?* Fransche vrouw, die tot de
studie in de medicijnen werd
toegelaten, dit te danken had aan
Keizerin Eugériie, die in de afwe
zigheid van Napoleon III den
Hoogen Raad presideerde, waar dit
ongehoorde verzoek aanhangig werd
gemaakt. De Keizerin, misschien
deels uit nieuwsgierigheid en deels
uit vrouwelijke solidariteit, vond,
dat men het maar eens moest
probeer en.
kinderkunst van onze opvoedkundig
zo veel hoger staande tijd? Zijn deze
prentjes niet, net als de sprookjes van
Grimm, eigenlijk bestemd voor grote
mensen mensen met herinneringen,
met artistiek en psychologisch inzicht,
met wereldwijsheid en kritische zin?
Inderdaad, de prentenboeken van
Nelly Bodenheim zijn niet paedago
gisch. De letters schrijft zij ze met
een veren pen? zijn archaïsch en
dus onduidelijk, in elk geval zeer
onkinderlijk; de tekening al die
fijne details in zo'n silhouet, dat ont
gaat het kind toch, hoeveel beter is
dan niet de sobere strakheid van het
moderne kinderboek, om van fotogra
fische prentenboeken maar niet eens
te spreken. En het boek van In
Holland staat een Huis" eindigt met
het kind dat alleen blijft, wenend bij
een grafzerk... ze zouden er van gaan
dromen, de lieve kleinen. En... neen,
dit werk behoort, paedagogisch gespro
ken, met de sprookjes in de kast
Venena B (in A staan Van de Velde,
en Magnus Hirschfeld).
En dan komen je lieve kleinen en
halen je, respektloos als ze zijn voor
grote mensen-werk en paedagogische
overpeinzingen, bij je boeken en
papieren vandaan, en als je later op
de dag terugkomt zijn In Holland
staat een Huis" en 12 Sprookjes en
Rijmpjes" verdwenen, in beslag ge
nomen. Wat doe jij nou met kinder
boeken l" zeggen ze, en de oudste (ze
moet nog zeven worden) vindt de
sprookjeskoets van Ijzeren Hendrik
vél mooier dan de rijmprent en de
jongste wil In Holland staat een
Huis" (waarvan hij alle figuren al uit
zijn hoofd kent) mee naar bed hebben.
En ze dromen er inderdaad van, maar
zonder enig noodlottig gevolg voor hun
gemoedsrust.
Daar sta je dan weer met je
paedagogie en je inzicht, gelogenstraft door
het Leven. Het Sprookje leeft nog,
ook voor het hedendaagse kind, het
leeft veel meer en veel intenser dan al
onze zorgvuldig bedachte
naedagogische verhaaltjes, en de prentjes van
Nelly Bodenheim, die onze grootmoe
ders verrukt zouden hebben in de
dagen dat de kantjes van haar broekjes
onder haar rokjes uitkwamen, zullen
nog leven als onze fotografische pren
tenboeken (waarvoor niets dan lof,
daar niet van . . . .) nog slechts een
meewarige glimlach zullen ontlokken
aan ons nakroost.
En wie er toch nog aan twijfelen
mocht of de kunstenares Nelly Boden
heim de weg weet recht naar het
kinderhart, die moet zijn kleuters een paar
stukken voorzetten van het geestige
kinderservies der familie Kakelbont
(?Hier woont Kakelbont, de haan, met
zijn Hennetje, en zijn Hoentje, de kui
kentjes en Kapoentje"), dat de firma
Van Gelder bij Van Heteren heeft ge
xposeerd. Ik waag de voorspelling,
dat deze kippenfamilie bij de
nederlanse kinderen even populair zal wor
den als Roodkapje .... en hier hebben
we nu eens een sprookje dat zo
pa»dagogisch is als men maar kan wensen,
want ik verzeker u uit blijde ervaring
dat rijmpjes als:
Kindertjes, nu rustig wezen,
Anders kan Kapoentje niet lezen"
en:
Haast je, rep je, gauw in 't hok,
Kippen moeten vroeg op stok"
aan tafel veredelend werken en meer
invloed hebben dan menige vermaning!
Wanneer verschijnt het boekje van
de familie Kakelbont, dat in de maak
schijnt te zijn? Kleuterland wacht
er op! ELSE HANSEN
l"EEN RECEPT VAN DE GROENE1""*11""""" ....... ""i
1 . . .
Galette lorraine
Teekenfng van Neffy Bodenheim bij /iet
sprookje van den Ijzeren Hendrik in
12 Sprookjes en Rijmpjes". Het
orgl. nee/ is gekleurd.
moderne moeder met veel s
liefde, maar weinig tijd, maakte f
| voor haar hongerige vierjarige doch- |
i ter, die vooruit moet eten, het vol- |
i gende smakelijke gerecht klaar, waar- \
l bij de gasten zich slechts met moeite |
f van onhygiënisch en onpaedagogisch |
f meeproeven konden weerhouden. Zij |
f raspte met een fijne rasp wat rau- f
= we aardappels roerde daar per\
f man, vrouw of kindreen ei door, f
assaisonneerde als voor een gewone f
f omelet, goot in een beboterde koekepan f
| en liet deze mélange in ongeveer een =
kwartier op een hef l klein vuur gaar J
\en bruin worden. Volwassenen^
| kunnen er nog wat cayenne op* |
f strooien," deelde ze ons mee, terwijl |
f ze de platte koek mathematisch zuiver f
J m een groot aantal gelijke stukken \
f verdeelde, en een werkelijk vin- f
| dingrijke cuisinière brengt allerlei f
| variatie aan door toevoeging van f
| kaas, ham, gebakken spek, groente- \
f resten en wat niet al." , |
TiiiiiiiMiiiiiiiiiimiiiiiiiimiiiiiimiiiiiiiiiimiiimiMiMiiiMiiiiT
PAG. 12 DE GROENE Ne. 3118
?l*
OVERPEINZINGEN
in een vegetarisch restaurant
G. J. Werumeus Buning-EnsinJc
VAN mijn ouderlijk huis zijn mij
twee dingen helder bijgebleven:
de tuin en de kelder. In den tuin
stonden vijf knoestige pereboomen. Ik
herinner me mijn Vader, zooals hij op
stille zomerochténden vóór hij naar
zijn kantoor ging, langs het perenperk
liep, de kleine vruchten betastte en
bekeek en dan haastig naar den
dageHjkschen arbeid ging. De vruchten
werden grooter en dan kwam de herfst
en op een Zondag moesten we allemaal
helpen plukken. Van n specialen
boom werden de vruchten nóg zorg
vuldiger behandeld dan van de anderen.
Vader stond op een ladder gaf ze n
voor n. aan en zei: ,,Voorzichtig, die
zijn voor je moeder."
De kelder was een groote kelder zoo
als die nu nog alleen in ouderwetsche
huizen te vinden is. Er stonden bakken
aardappelen, potten met ingemaakte
kweeperen en allerlei jams, met zuur
kool, snijbobnen.... enfin ook allemaal
dingen die nu nog alleen in ouderwet
sche huizen te vinden zijn, dus niet.
In een van de hoeken van den kelder
was een soort kast van traliewerk. Er
waren rekken in en op die rekken lagen
flesschen wijn. Het onderste rek was
ons, onder bedreigingen zooals alleen
een ouderwetsche vader die kan uiten,
verboden aan te raken. Op de bovenste
rekken lagen flesschen gewone roode
wijn, op het onderste Bourgogne. Als
er een oom of tante op bezoek kwam
zei Vader: ,,Haal eens even een flesch
wijn uit den kelder." Als mijn Moeder
jarig was zei Vader niets, ging zelf en
kwam met een flesch Bourgogne terug.
Ik weet nog hoe teeder hij de dikbuikige
flesch in zijn armen hield; geen van zijn
zoons heeft hij als baby ooit zóó om
zichtig behandeld. En dan was Moeder
jarig. Langzaam, heel langzaam vulde
Vader haar glas. We keken allen naar
het diepe donkere rood. Dat is edel
vocht," zei Vader. Vader en Moeder
tikten even met hun glazen tegen elkaar
en terwijl Moeder dronk keek Vader
haar gespannen aan. Niet te koud?"
vroeg hij dan. Voor ons was dat ieder
jaar weer een plechtig oogenblik.
AAN dat alles moest i k denken, toen
mijn zoon en ik verleden week een
menu inkeken. Het was een vegeta
risch menu en n zeer keurig vege
tarisch restaurant met op alle tafeltjes
een vaasje bloemen, zij het dan ook
nagemaakte maar dat zag je niet zoo
dadelijk. Aan al die tafeltjes zaten
menschen, sommige gewone" zal ik
maar zeggen, zooals u en ik, die, omdat
de maand op haar einde loopt en je
anders na een drukken dag dadelijk op
een cafetaria bent aangewezen.... u be
grijpt misschien wel wat ik bedoel.
De meesten waren vegetariërs. Som
migen zelfs duidelijk zichtbaar óók
tegen het gebruik van melk en eieren,
maar allen vereenigd door den mys'.ieken
en uiterst taaien band: Gén vleesch !"
Het menu zag er uit als alle menu's in
nette, restaurants. Het vleesch was hier
vervangen door boonencroquetten en
(verder waren er veel groenten, ook
rauwe, en nóg meer toespijzen. Tot
zoover was 'alles best, hoewel ,het por
tie olijfolie met afzonderlijk bestek"
mij een nauwelijks bedwongen griezel
en een vage geur van een of andere
apotheek bezorgde. Maar ten slotte is
een mensch zelfs in dezen tijd nog vrij
om te eten en te drinken wat hij wil
wanneer hij daartoe de middelen bezit.
De rilling vanwege de olijfolie was ik
dus gauw te boven en we lazen verder.
Onder de vele soorten pannekoeken,
flensjes, havermout en rijst met of
zonder zilvervlies was de af deel ing
PAG. 13 DE GROENE Na. 31 IS
Dranken". Het woord werd vooraf
gegaan door alcoholvrij". Het leek
mij, gezien het publiek, vrij overbodig,
maar misschien was dit een persoon
lijk en te veel op eigen ervaringen ge
baseerd inzicht. Een mensch, vooral
een Hollander, is wat al te zeer geneigd
tot afkeuring. Ik deed dus mijn uiterste
best niét Hollandsch te zijn en mijn
hersens op vooral ruime gedachten in
te stellen. Wij lazen verder.
Alcoholvrije wijn dus. Roode wijn. Witte wijn.
Bourgogne. Bourgogne. Ik keek nog
eens. Het stond er. Vijf minuten lang
heb ik getracht groot-menschelijk te
denken. Vijf minuten lang heb ik, met
een meneer tegenover me, die, al
kauwende een peer in kleine stukjes
zat te hakken alsof het een aardappel
was, getracht mij te verplaatsen in het
leven van een mensch dat een varken
te veel respecteert en te weinig eerbied
heeft voor Life's liquor" zooals in de
Rubayat staat. Ik dacht hoe moeilijk
het was om den lieven langen dag aan
arme schapen, en koeien en varkens
te denken en hoeveel apenootjes en
nobel gevormde peren je wel moet
verorberen (al het ik dan iets tegen
de manier waarop) om het zwakke
leven er in te houden.... En toen werd
ik nijdig. Onbehoorlijk, on-vegetarisch
nijdig. Ik zag het diepe, donkere rood
uit mijn kinderjaren, zag de smalle
hand van mijn moeder die haar glas
ophief en hoorde de stem van mijn
vader: Dit is edel vocht."
En hier stond het onder de rubriek
alcoholvrije dranken" en een juffrouw
in een witte apothekersjas zou het
voor je neerzetten zooals ze een glas
melk neer zou zetten, waarschijnlijk
in een van die dikke glazen waar ze
hier Ranja uit drinken.
Het menu heb ik naast het vaasje
met nagemaakte tulpen gelegd. Mijn
zoon en ik hebben nog nmaal den
nadrukkelijken geur van boonen-
enlinzencroquetten opgesnoven en toen
zijn we weggegaan. Thuis hebben we
spiegeleieren niet ham gegeten en er
een eerlijk glas wijn bij gedronken!
PAG. I9DEGROENSN0.3II7
r»o. 9 'i'
WIST U
dat U de kosten voor Ziekenhuisverpleging
en operatie kunt verzekeren bij de
~"?-^?^ Verg. voor Ziekenhuisverpleging
in de Ned. Herv. Diaconessen Inrichting?
Inlichtingen Kantoor der Vereenlging
Overtoom 283 (Diaconessenhuis) Tel.82002-80202
ZWITSERLAND
voor opvoeding en onder
wijs het ideale land
-JONGEMEI8JES PENSIONAAT IN DE
BERGEN«<Le» FrêneV Val de Jonx, hoogte 1050 M. Grondig onder»
rlcht ,n de Fransche taal en andere talen. Huishoud- en kookcursus.
Muziek. Handels onderricht. Alle soorten sport. Eigen Chalet a/h Lac de Joux. Zwltsersche
Sklschool. Geïllustreerde prospectus. Billijke prijzen. Mr. 4 Hw. J. P1GUET
,Le Presbytere" Courtelary
(Jura Zwitserland)
Instituut voor jonge dame*. Fransen, talen. Toll«dlffe opleiding Toor de
huishouding. Muilek. Sport. Z«r gezond klimaat. Dennebonchen. Hoogt* 700 M.
Prima referentiln en prospectus. Os. en Mevr. VOUMARO.
VOOR BRAND/TOF EÜ^ESI
S? RLE MAN B E RGH U U ?
A m oio l Rorano W'J gareeren, wasschen, smeren, halen en brengen
nillOlGI Ual ayc Uw auto. Prijzen vanaf f 15.- per maand. Onze 30 jarige
WeesperzIJda 143. Tel.63218 ervaring is een waarborg voor goede service.
Stalling voor 100 auto's Dag en nacht geopend.
N.V. CIVIELE EN MILITAIRE KLEERMAKERIJ
DEKKER & DIJKSTRA
voorheen de erven H. van Dijk
; j leverancier» van Ind'uche Uitrustingen}
UTRECHT, Nieuwe Gracht 6 TELEFOON
DOOR HET OEHEEIE LAND TE ONTBIEDEN 13416
Góéd zoo! Paaschhaas!
De Paaschhaas is druk in
de weer geweest. En met
succes! Een vijftal nieuwe
DROSTE Paascheitjes zijn
weder aan,de reeds bestaan
de toegevoegd. Het zijn de
BERNINA- -
NOVELLAROMORA- -
HAZELNOOTen ROOM-KOFFIE EITJES.
40 et. per ons. Elk
Paascheitje van Droste is een lek
kernij op zichzelf.
Spaart plaatjes
voor onze albums.
ALTIJD WELKOM!
PASTILLES CACAO BONBONS