Historisch Archief 1877-1940
T
\
i
De mens ACHTER het masker
Luchtbescherming is een zaak van organisatie!
IN zijn boek over de oorlog der toe
komst geen fantastische roman,
maar een militair studiewcrk
schrijft de Italiaanse hoofdofficier
Rocco Morretta:
De bescherming der bevolking van
een grote stad tegen aanvallen uit de
lucht bezorgt de overheid, die voor de
veiligheid der inwoners in oorlogstijd
verantwoordelijk is, veel hoofdbrekens.
In d* eerste plaats ontbreekt ons nog
de bizondere ervaring op dit gebied, en
bovendien zit het probleem vol tegen
strijdigheden .... Tot dusver is het
vraagstuk nog slechts in theorie op
gelost, ...
Uit alles wat wij over de bescher
ming der burgerbevolking hebben ver
nomen blijkt dat de voorgenomen of
reeds genomen maatregelen ter ver
mindering van de verwoestingen door
luchtaanvallen nog in het stadium ver
keren van proefnemingen, die beves
tiging door de oorlogservaring drin
gend nodig hebben."
Men kan het met deze uitspraak
bijna geheel eens zijn. Bijna. Want in
de laatste zin is Moretta bepaald te
optimistisch, wanneer hij spreekt van
bevestiging door de oorlogservaring".
Onze proefnemingen zullen ongetwij
feld ook wel eens door de ervaring
worden weerlegd.
KENT u de geniale fantasie van
Wells:, ,De Oorlog in de lucht" ? In
deze roman, verschenen in 1908, wordt
een oorlog beschreven zoals die zich
zou kunnen voltrekken als de aviatiek,
die toen nog in haar kinderschoenen
stond, zich zo snel ontwikkelde als in de
twintigste eeuw mocht worden ver
wacht. Wells heeft altijd een voorspel
lende geest gehad en zijn voorspelling is
uitgekomen: de aviatiek heeft zich met
grote snelheid ontwikkeld, het
luchtwapen heeft een grote taak gekregen
in de oorlog, er is een wereldoorlog
gekomen en sommige lieden spreken
over een volgende. Tot zo ver de grote
lijnen. Maar hoe geheel anders is het
in de details gegaan dan Wells in 1908
kon voorzien !
Welnu : stel u voor dat in 1908 een
regering de principiële juistheid van
Wells' voorspellingen had ingezien en
' aan haar militaire deskundigen zou
hebben opgedragen, de verdediging des
lands in te richten met het oog op de
luchtoorlog der toekomst.... wat aou
het resultaat zijn geweest ? Een aantal
kostbare maar zinloze maatregelen,
die door onvoorziene vorderingen der
techniek waardeloos zouden zijn ge
worden nog vóór de tijd was aange
broken om ze op de proef te stellen.
Men kan geen doeltreffende maat
regelen nemen voor een toekomst die
men niet kent, ook al kan men met een
profetische blik deze toekomst in grote
lijnen voorzien.
Ongeveer in deze positie verkeren wij
op 't ogenblik ten opzichte van de be
scherming der burgerbevolking tegen
het gevaar uit de lucht in een eventuele
volgende oorlog.
We kunnen voorzien dat er wellicht
een oorlog zal komen. We kunnen er
zeker van zijn dat het luchtwapen,
daarin een grote taak zal hebben en
dat zijn aanvallen niet alleen zullen
worden gericht tegen de troepen aan
het front, maar ook tegen wat men
vroeger het achterland noemde, omdat
daar de kern is van de te breken weer
stand en van daar uit het strijdende
leger wordt voorzien met materiaal en
levensmiddelen. We weten dus dat een
deel der burgerbevolking zal blootstaan
aan aanvallen met de bekende strijd
middelen: brisantbommen, brandbom
men en strijdgassen. Maar we weten
niet welk deel, en evenmin weten we in
welke mate en op welke wijze. Zelfs de
straks te gebruiken strijdmiddelen
kunnen grote verrassingen opleve
ren.
Al wat we ons hieromtrent trachten
voor te stellen is wellsiaanse fantazie.
En de afweermaatregelen die we be
ramen zijn navenant: het zijn proef
nemingen, die de bevestiging (of weer
legging!) door de oorlogservaring
dringend nodig hebben."
DIT is gelukkig niet helemaal waar !
D; verduisteüng van het land bij
luchtgevaar, waaromtrent de laatste
tijd telkens voorbereidende proeven zijn
genomen, blijft ook dan belangrijk als
men er in zou slagen de vliegers op
doeltreffende wijze draadloos te ori
nteren boven een verdonkerd land
zullen zij toch altijd moeilijker hun weg
vinden. Daarom zijn de nieuwe Philips
Protectorlampen, zo juist op de Jaar
foto van een etalage,
verleden zomer in
een der groote steden
genomen. Er stond
niet bij dat een
derge (ijk gasmasker voor
de ongeoefende bur
ger onbruikbaar is,
zelfs al zou het
passen (waf alleen
in de 'gaskamer kan
worden nagegaan)
Open
"overdrukgasmasker in
gebruik
beurs gedemonstreerd, die genoeg licht
geven om in huis en op straat de weg
te vinden maar het zó verspreiden dat
van boven af reeds op korte afstand
de verlichting onzichtbaar is, te begroe
ten als een belangrijke uitvinding, die
in tijd van nood haar nut zeer zeker
zal bewijzen.
Nog een nederlandse uitvinding van
de laatste tijd kan van belang zijn
van meer belang dan men zou
kunnen afleiden uit wat men er in de
pers en van officiële zijde van hoort:
het open overdrukgasmasker, het eerste
gasmasker dat voldoet aan redelijke
eisen, die men aan een o/fcsgasmasker
moet stellen.
Het gewone" gasmasker is van huis
uit een soldatenmasker, bestemd dus
voor lieden die in het gebruik ervan
worden geoefend. Deze oefening is zeer
noodzakelijk, zó noodzakelijk dat men
gerust kan zeggen.dat voor ongeschool
den, die bovendien in nerveuze toe
stand verkeren, zo'n gasmasker een
waardeloos prul is.
In tegenstelling hiermee, is het
open overdrukgasmasker ontworpen
als beschermingsmiddel voor de bur
gerbevolking. Het bestaat uit een open
kap, die over het hoofd wordt gescho
ven (en dus iedereen past, ook kinderen)
waarin constant een geringe overdruk
wordt onderhouden door een pompje,
dat lucht door een filterbus aanzuigt
en in het masker perst. Het grote gevaar
bij alle overdruktoestellen: dat de be
dreigde persoon in zijn zenuwachtig
heid te hard gaat pompen, waardoor
de lucht te snel de filters passeert en
niet voldoende van gas wordt gezui
verd, zodat gas wordt geperst in de
ruimte die men wil beschermen (hier:
in het masker), is ondervangen op een
wijze die geniaal van eenvoud is, je
reinste ei van Columbus, en die ik hier
dus niet aan H.H. concurrenten van
de uitvinder zal verklappen. Er be
staan ook grotere toestellen: zes mas
kers op n filterpomp, voor een heel
gezin.
Dit eenvoudige toestel schijnt inder
daad een doelmatige oplossing te
bieden voor n der gevaren waaraan
de burger in de luchtoorlog blootstaat.
(Schijnt: slechts een romancier waagt
zich hier aan profetieën.) Maar hoe
belangrijk dergelijke uitvindingen ook
mogen zijn, ze blijven van onderge
schikte betekenis zo lang de hoofdzaak
ontbreekt: de organisatie der lucht
bescherming. Goed materiaal is on
misbaar, maar men heeft er allén iets
aan als het op doelmatige wijze wordt
gebruikt. En dit is een zaak van orga
nisatie een organisatie die de gehele
bevolking van groot tot klein dient te
omvatten. Zo lang deze organisatie
niet tot stand is gekomen, m werke
lijkheid, en niet alleen op papier, blijft
onze luchtbescherming een fictie.
Niet op het masker op de mensen
achter het masker komt het aan.
IEDERE man, iedere vrouw en ieder
kind dient met de eenvoudigste
regelen der luchtbescherming evenzeer
vertrouwd te zijn als de bewoner van
een grote stad met de regels van het
verkeer. ledere inwoner dient zo ge
schoold te zijn! dat hij bij het signaal
luchtalarm" met evenveel zekerheid
zijn schuilplaats opzoekt of zijn taak
verricht als hij thans op een spitsuur
van de Vondelstraat naar de Stads
schouwburg wandelt (wat óók levens
gevaarlijk is).
Dit te bereiken is de eerste en nood
zakelijkste taak; hiernaar zal door
overheid en particuliere organisaties
met alle kracht en de grootste mogelijke
spoed moeten worden gestreefd. Onop
houdelijke volksvoorlichting en geest
driftige propaganda zijn noodzakelijk,
doch deze zullen slechts de beoogde uit
werking hebben als zij gepaard gaan
met een onmiddellijk aangepakte doel
matige organisatie der eenvoudige be
schermingsmaatregelen.
Propaganda n daad zijn noodig.
Ze zijn dringend noodig, nu, zonder
verwijl. De onvermijdelijke verschillen
van meening op punten van onder
geschikt belang dienen voor deze
noodzakelijkheid te wijken. Met een
behoorlijke organisatie der luchtbe
scherming zijn jaren gemoeid. En het
is niet gezegd dat er nog vél jaren
zullen verlopen voor de genomen maat
regelen op de proef worden gesteld.
YGE FOPPEMA
Sinaasappelen en bommen
Albert Heiman
DE grote geschiedenis van deze winter is, dat
wij het hier in Spanje meer dan ooit van de
sinaasappelen moeten hebben. Oorlog bete
kent economische verwarring, en economische ver
warring betekent gebrek. Elke week wordt de
schaarste aan levensmiddelen groter, en nadat
vlees en eieren reeds kostbare zaken geworden zijn,
maken wij nu mee, dat het brood iets is, dat men
niet elke dag meer eten kan.
Gelukkig zijn de sinaasappelen et nog ! Hoe lang
kan een mens van sinaasappelen en amandelen
leven ? Voor het eerst sinds lang beginnen de epicu
risten zich te interesseren voor vitaminen, plant
aardige vetten en vervangmiddelen van proteïnen.
De sinaasappelen zijn kostelijk dit jaar, en sinds er
overal in, het buitenland een clearing bestaat die de
export belemmert, komen er uit Valencia evenveel
appelsienen als oekases voor het binnenland.
Juist nu is Valencia altijd al een opgewekte
stad drukker, rumoeriger en geanimeerder dan
ooit. Een nood-residentie waar halve ministeries in
veel te kleine paleizen zijn ondergebracht. Waar
het wemelt van milicianos met verlof, die een paar
dagen komen uitrusten van de barre strijd aan het
front van Madrid. Ze nemen het er goed van, over
tuigd van.de wisselvalligheid van dit leven, en maken
de winkelstraten overvol, de restaurants blauw van
de zware rook, en de bioscopen slechts door belege
ring betreedbaar.
Terwijl de ambtenaarswereld, die uit Madrid naar
Valencia overgebracht is, in zijn bureaux en zijn
hotels nagenoeg onzichtbaar blijft, behoort het
leven van de straat aan de miliciano, die in de loop
van vijf maanden van vrijbuiter en franctireur tot
een echte soldaat geworden is, behoorlijk uitgerust
en van duidelijke onderscheidingstekenen voor
zien.
Het is niet zonder een speciale gezelligheid, nu
men aan elk cafétafeitje de wonderlijkste avonturen
kan horen vertellen, grappen en kleine heldenfeiten,
exempelen van een bizonder goed gesternte of van
een buitengewoon bangelijke kameraad, zoals elke
soldaat diébij dozijnen gereed heeft. Van een uitge
sproken haat, een uitgesproken politieke felheid
valt niets te bespeuren. Die opereren in het verbor
gen, achter de schermen der kanselarijen en minis
teries, niet onder het dappere, geestdriftige volk dat
bij alles toch nooit'zijn gezonde realiteitszin ver
liest.
En kan men met recht zeggen, dat er in Valencia
meer van de oorlog en minder van de revolutie
bemerkbaar is, dan noordelijker langs de kust, in de
steden en dorpen van Catalonië. Dat wordt men reeds
onderweg gewaar. In tegenstelling met nog geen
maand geleden, komen wij op de 400 K.M. van
Barcelona naar Valencia geen enkele wachtpost
tegen, niemand die onze auto aanhoudt of naar
papieren vraagt. Met een absoluut gevoel van veilig
heid doorkruist men op een koude Decemberdag dit
gedeelte van Spanje langs de kust. Niettemin zijn er
telkens kleine episodes die er aan komen herinneren
dat wij ons midden in een burgeroorlog bevinden: de
oorlogsschepen die men, van de weg af, hier en daar
op zee ziet, de bijna totale afwezigheid van vissers
boten, het strenge niet meer dan twee gerechten"
in ons restaurant onderweg, en vooral de ontmoeting
met een convooi geëvacueerden uit Madrid. Een
lange reeks autobussen, gevuld met oudjes, met
vrouwen en kinderen. De oudjes i nelkaar-gedoken,
wanhoop aan dit leven op hun rimpel-gezichten; de
moeders met grote starogen hun zuigelingen
zeulend, en gelig-beangstigd de zwangeren; de kinderen,
onze eeuwige hoop op de toekomst, de vuistjes
zwaaiend en roepend: ,,Viva la republica !" Het is
een beklemmend gezicht dat met een schok het be
wustzijn teruggeeft, dat wij hier op nog geen twee
uur autorijdens van het gevechtsfront van Teruel
verwijderd zijn, dat er op ditzelfde ogenblik mis
schien nog altijd de 2oo-kilo-bommen (made in
Germany) op de huizenresten van de Puerta del Sol in
Madrid neervallen. Dat wij in Valencia vandaag of
morgen ook onaangenaam bezoek ,,per lucht" kun
nen verwachten.
Inderdaad is de nieuwe residentie van Spanje
goed voorbereid op luchtaanvallen. Er zijn groote
refugios", bomvrije kelders, gebouwd, die een paar
duizend man kunnen bevatten; bestaande kelders
werden ingericht voor massa-verblijf. Alle winkel
ruiten zijn met papierstrooken, meestal met fantasie
en zin voor ornamentiek, beplakt, tegen het sprin
gen. Onzichtbaar is op bepaalde daken
luchtafweergeschut opgesteld. En des avonds branden op straat
blauwe lichtjes, terwijl rigoureus om tien uur heel
de stad in donker gehuld wordt. Alleen in de zorg
vuldig toegesloten huizen mag het licht blijven
branden, en het is een zonderlinge sensatie, om
middernacht uit de bioscoop komend, haast op het
gevoel af de weg naar huis te moeten vinden in deze
vreemd-verstilde nachtstad.
Op een keer, kort na middernacht, is er alarm.
Sirenes loeien, met lange claxonkrëten rennen auto's
door de stad. Een luchtaanval op komst! Ik moet
bekennen mijn civiele plicht zozeer vergeten te
hebben, dat ik mij omgekeerd heb op het andere
oor. Met de slaap valt minder te spotten dan met
het leven, en alle gevaar went op den duur en krijgt
iets belachelijks. Als de vensterschijven in gr
izelementen gaan, is het tijd genoeg om op te staan.
DE volgende morgen blijkt, dat het ongewenst
bezoek van een paar vliegtuigen niet veel heeft
kunnen uitrichten. Maar van schrik pver het alarm
zijn verschillende ingezetenen dood gebleven.'Dat
discrediteert voorgoed alle luchtraids.
'*?Eet meer sinaasappelen. Sinaasappelen zijn
voor ons, wat spinazie voor Popeye is," zegt mijn
reisgenoot bij wijze van moraal uit deze geschiedenis
getrokken. Maar ze heeft nog een andere mo
raal. .
?De volgende dag, juist tegen etenstijd, is er op
nieuw luchtalarm. Afgezien van een paar vrouwen
die beginnen te hollen en die spottend worden
nageschreeuwd, maakt echter niemand zich daar
meer druk om. Nieuwsgierig blijven 'de meesten
staan om de hemel af te zoeken. Rustig gaan ande
ren de bar's binnen om een laatste aperitief". Ik
geloof niet dat er veel mensen in de kelders gevlucht
zijn. Er verschijnt tenminste niemand wanneer een
half uur later nieuwe signalen bekend maken dat
het gevaar geweken is. Ditmaal heeft de vijand
slechts een kleine raid boven het strand gehouden,
waar juist militaire oefeningen plaats vonden. Er
viel geen enkel ongeluk te betreuren, maar het
had ook anders kunnen lopen. Doch zo is de massa:
ze houdt er niet van zich twee keer dood te schrik
ken over nzelfde ding.
Op het station, waar de treinen met vijf, zes uur
vertraging gaan, komen honderden geëvacueerden
uit Madrid en Extremadura op doorreis aan. Dit
levert een nog ellendiger gezicht op, dan dat van
de autobussen. Want deze vluchtelingen hier,
slechts, vrouwen en kinderen en grijsaards, slepen
nog de resten yan hun hebben en houden mee, die
zij uit de algemene ramp hebben kunnen redden:
zakken vol nutteloos eetgerei, lompen en rafels,
halfvervuilde kledingstukken, een paar dekens.
Bedreigde plaatsen worden zo mogelijk geëvacu
eerd vrouwen en kinderen worden in
vrocntouto's weggebracht naar veiliger plaats
Moeders met vier, vijf kleine kinderen achter zich
aan, meisjes die met balen zeulen die haast zo groot
zijn als zij zelf. Mensen die de laatste overblijfselen
van hun verleden niet willen en niet kunnen opge
ven. Misère, doodsangst, radeloosheid. Ze zitten
neer "op hun weinige bezittingen, ergens op het ver
laten perron, en wachten urenlang tot de aanslui
ting komt. Een paar vertellen dat zij al drie dagen
onderweg zijn.... Ellende van de achterhoede.
Wanneer wij met de trein teruggaan naar het
noorden, in de zonnige namiddag een paar uur lang
door bloeiende, neen, rijk met vruchten beladen
sinaasappeltuinen, dan is het moeilijk te geloven
dat dit alles tegelijkertijd bestaat: een zo feestelijke,
zo mooie aarde, en een wereld zo vol van leed en
moord en waanzin. Een zo lokkend leven en een zo
afschrikwekkend bestaan !
Millioenen en millioenen sinaasappelen zijn nog
o n geplukt. Hun stralende, zongouden ronding prijkt
met ontzaglijke 'overdaad tussen het donkergroene
gebladerte. Eén enkele boom draagt menigmaal
honderden vruchten, en er zijn duizenden kavels
vol bomen. Talloze overrijpe vruchten zijn afgeval
len, liggen daar in de schaduw te wachten en weg te
rotten. Juist zoals in de steden ontelbare rachitische
kinderen op sinaasappelen wachten en vegeteren
bij gebrek aan zon. Waanzinnige wereld.. ..
De trein is vol milicianos en vluchtelingen. Allen
zijn stiller geworden, geïmponeerd door de oriën
taalse pracht en de rijkdbm van deze onafzienbare
oranje-en-groene appelsienengaarden. Hier en daar
staat een tuinman tussen de bomen de trein aan te
gapen. Wanneer de vaart langzaam en langzamer
gaat, de trein naar Spaanse aard begint te kruipen,
worden de milicianos weer luidruchtiger, en roepen
ze de boeren op het land toe, dat zij dorst hebben.
Dorst naar sinaasappelen. De boeren lachen, en
spoedig wordt onze trage trein met gouden vruchten
bekogeld. Oorlogstijd.... de boeren zijn gul.
In een dorpje brengen de boeren manden vol
appelsienen die zij verdelen aan wie maar wil. En
hun gave wordt met graagte aangenomen, want
niemand heeft een al te volle maag in deze dagen.
Dan valt een stille, starre winteravond over het
omringende land. De trein, een expres notabene,
gaat nog steeds langzamer, met opzet, om de vijand,
te verschalken, die een veel te gemakkelijk spel zou
hebben met op tijd lopende treinen uit de lucht
te bombarderen. Alle lichten zijn gedoofd in onze
overvolle wagon. Maar gedurende al de vijf uren
dat wij ons in het bijna-stikdonker bevinden, ge
beurt er niet n wanordelijkheid, niet n incident.
Betekent dit niet dat er werkelijk een nieuw Spanje
bezig is te ontstaan ?
In Tarragona brengt het een of andere Comitémelk
rond voor de kinderen der vluchtelingen. Spontaan
en met de grootste orde worden allen bediend; op
zulk een hartelijke wijze, die de geëvacueerden te
midden van al hun ellende dermate roert, dat ze
geestdriftig uitroepen: Leve Catalonië, Cataloni
de genereuze !" .
En dan schokken wij weer noordwaarts, waar
minder oorlog is, maar meer revolutie. Wij dutten
allen in de donkerte, terwijl de trein voorzichtig
naar zijn weg snuffelt. Knap de vijand die ons weet
te bombarderen, nu wij zonder lichten met meer
dan negen uur vertraging huistoe gaan !
cftampaqnc K f* U Q O T IA T
Cl' J.' '* /
qucllc Tinesse.'
PAO. 4 Di GROENE N*. 1120
PAO. 5 06 GROENE N* 3120
«**?>(
??% «-"T'