De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1937 3 april pagina 6

3 april 1937 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

l Een goed boek brengt gezelligheid en sfeer! ? Onze leesbibliotheek op de vierde etage heeft 48.000 GOEDE BOEKEN 1 bo«k per week 13 boeken per kwartaal. 2 boeken per week 26 boeken per kwartaal. 3 boeken per week 39 boeken per kwartaal. 4 boeken per week 52 boeken per kwartaal. 1.10 1.75 2.50 3.00 Groote collectie boeken voor Jongens en Meisjes van eiken leeftijd Zoo juitt verschenen onze nieuwe supplement catalogus. Uitleenboeken kunnen niet worden toegezonden. deftUenkorf ^?^ AMSTERDAM VRAAGT VRIJBLIJVEND DEMONSTRATIE VAN DE PHILIPSTOESTELLEN DOOR W. N. H. BAAS Radio- en Electro Technisch Bur. RIJNSTRAAT26 - Tel. 22201 (na 20 uur 90771) - AMSTERDAM Z. \A/|£"T" W 15 l dat U de kosten voor Ziekenhulsverpleging en operatie kunt verzekeren bij de ' Verg. voor Ziekenhuisverpleging in de Ned. Herv. Diaconessen Inrichting? i Inlichtingen Kantoor der Vereenlglng Overtoom 283 (Diaconessenhuis) Tel. 82002-80202 VOOR BEIRSBEZOEKERS. ALLE DOELEINDEN MONSTERKOFFERS EN ETUIS SS5 TUIFABRIEK M. BIERAUGEL REGULIERSDWARSSTRAAT 15 ? AMSTERDAM * TELEFOON 35624 Als U geregeld losse nummers koopt.... hebt U kans dat juist het nummer dat U speciaal interesseert U door een of andere oorzaak ontgaat. Neem liever 'n abonnnement! AAR IS DE TEAROOM r t-J .1*, ~iL?~* Koen Limperg EEN warme zomerdag ! Vermoeid.... ? gewinkeld ? zaken-misère.. .. ? Thé? Limonade .. .. ? Ijs .. .. of een biertje ? Waar zou u zich in zo'n geval in Amsterdam kunnen nederzetten.... koel.... rustig.... en zonder straatrumoer? Hebt u wel eens nagegaan hoe weinig gelegenheden een stad als Amsterdam hiertoe biedt? Tóch is Amsterdam in vele opzichten een wél-voorziene stad. Er zijn vier-entwintig bioscopen, waar drie maal op een dag hetzelfde programma draait. Er zijn zeven schouwburgen die in het seizoen bijna elke avond bespeeld worden. Er zijn talloze winkels waar u zich in de kleren kunt steken. In bijna iedere straat vindt u gelegenheid uw sigarettenkoker bij te vullen. Bloemenwinkels zijn er zelfs talrijker dan in menig buitenlandse stad. Onze stad bezit echter niet zoals vele buitenlandse steden, de talrijke café's met stoeltjes en tafeltjes op het trottoir, noch plantsoenen, die de vermoeide stedeling een bank aan bieden. Plantsoenen mogen hier niet door mensen betreden worden, zij zijn slechts toegankelijk voor duiven, mus sen en honden. Let u eens op, hoe caféhouders pogen om rond de stoelen en tafeltjes een sfeer van buiten" te suggereren door het plaatsen van geschoren bukses of waaierige palmen. Het zijn allemaal slechts pogingen om in de behoefte van de stadsbewoner te voorzien, die af en toe een rustig plekje zoekt waar hij zich los van de stad" kan wanen. Welke plaats zou hiertoe beter geschikt zijn dan de tea-room of de lunchroom op het dak? Waarom op het a.s. nieuwe Raadhuis geen stadspark" op haar dak? Er zijn talloze platte daken in de stad die op het ogenblik onbenut blijven. De mensen hebben dit gebied aan de poezen en de katers prijs gegeven l Prachtige daktuinen en ideale restau rants met schone uitzichten op de fraaie stad zouden hiervan evenwel te maken zijn. Ondernemende restaurant houders die dit in Amsterdam beginnen, zullen ongetwijfeld een groot sukses nodervinden. Voorlopig zullen wij ons Voorstel voor een teo-room op het dak, te ontwerpen op een der bekendste zakengebouwen in het hort (e van de stad: Leidsestraat, hoek Keizersgracht te Amsterdam echter op warme dagen tevreden moeten stellen met gelegenheden, aan geduid met een bordje: in het sous-terrain" THE DANSANT in de WINTERTUIN Het is er muf, warm en rokerig.. .. Film Reclame-films dat verwachting van aangename ver rassingen op dit gebied ten volle ge rechtvaardigd is, temeer waar dit gebied alle mogelijkheden van de film: documentaire, speelfilm, tekenfilm en trucfilm, omvat. In de eerste plaats is hier onze aandacht gericht op mogelijkheden in de richting van filmkunst, welke met het doel van de reclame niet inhaerent zijn. Hoewel hierin schijn baar een tegenspraak ligt, zien wij dagelijks dat reclame, die door de belanghebbenden doeltreffend wordt geacht, het publiek niet hetzij aan, genaam, hetzij onaangenaam be'hoeft te treffen. Het Persil-meisje en \Je lantaarnplaatjes zullen door de ; oioscoopbezoekers wel met de grootst mogelijke onverschilligheid worden 1 ontvangen en toch is dit een reclame waaraan grote sommen worden be steed een gebied van de reclamepsychologie, waarover het laatste woord stellig nog niet gesproken is. Dat goede reclame ons ook als zoo danig kan boeien, bewijst het reclameFilmpje voor een sigarettenmerk in de vorm van een Engelse les van Fred Fry, dat treft door een lijnrecht op het doel afgaan, zonder dat dit doel ontijdig wordt verraden, waardoor de aandacht tot op het laatste moment wordt vast gehouden. Dit b.v. in tegenstelling tot het bekende filmpje voor het Bio»Vacantie Oord, dat in zijn rommelig mengsel van tekst en beelden waar bij steeds n van beide het andere overbodig maakt geen ogenblik boeit. Een aantal gekleurde tekenfilms en trucfilms en het reeds vroeger be kroonde filmpje Rauch und Schall" van Fischerkösen in zwart en wit be wijzen dat de reclame-film allerminst als noodzakelijk kwaad behoeft te worden geslikt, maar inderdaad een waardevolle aanvulling van het pro gramma kan betekenen. De driekleuren trucfilms van Fischinger voor sigaretten en kleurpotloden en de driekleuren tekenfilms van atelier Fischerkösen voor sigaretten, sigaren en boorden geven een boeiend en bekoorlijk spel van beweging en kleur, dat niet slechts geheel en al film is, maar bovendien nog een ele ment van bevrediging inhoudt, dat het vroegere absolute" werk van Fischinger miste: duidelijk op een doel gericht zijn, een verwerkelijking in de practijk van de bij het absolute" experiment gevonden mogelijkheden. D. C. VAN DER POEL MOBIELE HUIZEN en steden op wielen Interieur van een eenvoud igen, maar practischen kampeer wagen (fabr. Carl Dentg) B* Merkelbach, arch. OP de New Yorksche autotentoon stelling was een geheele etage gereserveerd voor trailers", de aanhangwagens voor auto's welke als woning zijn ingericht. Vijf jaar geleden was de trailer in Amerika nog zeldzaam en bijna uit sluitend voor ontspanning in gebruik. Thans zijn er reeds speciale fabrieken opgericht die, uitsluitend in serie, deze aanhangwagens vervaardigen. De groot ste dier fabrieken leverde in 1936 tien duizend trailers af, welke een waarde van vier millioen dollar vertegenwoor digden. De fabriek werkt met duizend arbeiders gedurende 24 uur per dag en zes dagen in de week. Het is duidelijk dat een industrie van DE reclame-film gaat steeds meer zijn plaats innemen in het bioscoopprogramma en vraagt daarmede de aandacht van het publiek. Niet slechts als zoodanig, d.w.z. als mededeling, zoals >deze door de belang hebbenden is bedoeld, maar ook als film. Weliswaar vormt de reclame-film uit de aard der zaak een onderdeel van het vóórprogramma, dat maar al te veel door het bioscooppubliek, dat voor de hoofdfilm komt, op de koop toe" wordt genomen en dat krachtens zijn samenstelling vaak ook meer een noodzakelijk kwaad is dan een verrijking van het programma. Het zou echter ook anders kunnen zijn. Immers, de vóórfilm biedt door zijn geringe lengte en daardoor relatief ook geringe kosten nog mogelijkheden in den zin van een zekere vrijheid van beweging aan de maker, die voor de kostbare hoofdfilms steeds meer dreigt te worden afgesloten. Vele van de beste resultaten van het streven naar zuivere vormgeving of nieuwe mogelijkheden zijn dan ook in de loop van de film geschiedenis in shorts" vastgelegd. De reclame-film biedt ondanks zijn bepaling van de inhoud in een bepaalde richting: het gegeven object of doel waarvoor reclame moet worden ge maakt, eveneens mogelijkheden in deze richting en een kleine show van reclame-films bewees dan ook onlangs, i t '~^V' f^^t.^Zf g CQ P W KEUKENKAST BED TAFEL (lOEREN BED Buitenaanzicht en plattegrond van den trailer die op nevenstaande foto tijdens de rit is afgebeeld. een dergelijken omvang niet uitsluitend kan bestaan van de millionairs die ter afwis seling ook wel eens de roman;iek van het leven op het land willen genieten en zich daarom een supergeperfect ioneerde woonwagen aan schaffen. Volgens de Architectural Record" waaraan wij deze gegevens ontleenen, zijn er thans 250.000 trailers in ge bruik, terwijl een bekend vliegtuigontwerper, Mr. W. B. Stout, voorspeld heeft, dat over 30 jaar de helft van het aantal huizen in Amerikamobiel zal zijn. Wij laten deze voorspelling natuur lijk geheel voor rekening van den heer Stout, die vanzelf reeds stoute voor spellingen" moet doen, maar hoe het zij, een feit is het, dat thans reeds heele steden ontstaan, uitsluitend bestaande uit mobiele huizen, zoodat er reeds stemmen opgaan om bij de uitbreidings plannen met dergelijke steden rekening te houden. De grootste der steden is het Sarasota Tourist Park", te Florida, be staande uit 1200 trailers. Tegen het, voor Amerika matige bedrag, van vier dollar per maand huurt men een stand plaats van ongeveer tien bij acht meter. Gemeenschappelijk en permanent zijn ingericht de sportveldën, wasscherijen, soms ook bioscopen, terwijl men de beschikking heeft over aansluiting op het lichtnet, water en telefoon. Sommigen zien in de trailer de oplos sing voor het vraagstuk der volkshuis vesting dat hier thans in het brandpunt der belangstelling staat. DE autotentoonstelling toonde de meest eenvoudige aanhangwagen, waarin men uitsluitend slapen kan, dus welke niet voor bewoning geschikt, tot de meest luxueuse compartimenten. Een klasse Op zichzelf vormt de slaap gelegenheid die in de auto zelf is onder gebracht en die hoofdzakelijk bedoeld is voor tochten over groote afstanden. Voor den architect is het altijd inte ressant te zien hoe men in deze aan hangwagens woekert met de ruimte-, een typische oplossing is de kast draai baar in de douche. De luxetrailers hebben zelfs een aparte slaapplaats voor den chauffeur butler, en zijn verder voorzien van alle gemakken, als eigen generator voer electriciteit, koelkast, verwarming, douche, waterleiding enz. De prijzen van de trailers varieeren van vier honderd tot duizend dollar voor de goede standaardmodellen en van duizend tot vijfduizend dollar en meer voor de luxemodellen. Voor deze laatste prijzen kunnen we in Holland anders een heel comfortabel landhuis bouwen, zij het dan ook zon der wielen. PAG. 10 EN II DB GROENE No. 3122 Vijf foto's van een Amcrikoonsc/ien aanhangwagen met o//e comfort van een Pullman-car In dezen eenvoudige/i kampeerwagen kan men óók volop genieten van het buiten/even .' (Foto C»rl Denij) .' '-V >' ?:. ? ?*..' ?. ?, --''v'' ?'"'*?*' **»y ."''

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl