Historisch Archief 1877-1940
' l
l
Naam:
Straat:
Woon;
W.4J7
F
Letterkundig leven
ROMAN VAN EEN HUWELIJK
Giacomo An ton in i
gieën tusschen Chardonne en Octave
na te gaan beide hoofdpersonen en
vooral Armande blijven te abstract, te
onwezenlijk. Men gaat zich onwille
keurig afvragen: waartoe dit alles?
Men wacht voortdurend op iets dat niet
komt, op een verlossend woord dat niet
wordt gezegd. Het merkwaardige is,
dat hoewel het meest gevoelige
menschelijke element voortdurend
overheerschend is, deze kunst op den duur
cerebraal en onwerkelijk wordt doordat
alles, vooral in het tweede gedeelte,
vaag blijft en de analyse in het ijle
en het luchtledige wordt voortgezet.
Meer nog dan in zijn vorige boeken,
veel meer dan in Les Destinées
Sentrmentales", heeft Chardonne getracht
zich hier van alles te ontdoen wat niet
het essentiëele is; maar dit essentiëele
van zijn levend omhulsel ontdaan
schrompelt ineen, het wordt levenloos,
het overtuigt niet meer. Dit neemt niet
weg dat, zoo men eenmaal dit ijle en
onreëele heeft aanvaard, Romanes
ques" een groote bekoring heeft en
naast L'Epithalame" en Les Des
tinées Sentimentales" tot de meest
persoonlijke en waardevolle boeken
van Jacques Chardonne ? kan worden
gerekend.
Jacques Chardonne:
(Stock, Parijs)
WEINIG schrijvers vermogen
zoo volkomen trouw te blij
ven aan zich zelf en aan het
beeld dat men zich bij het lezen van
hun eerste boek van hen gemaakt
heeft als Jacques Chardonne. Meer dan
vijftien jaren zijn voorbij gegaan sinds
het verschijnen van L'Epithalame" ;
Chardonne heeft een vrij omvangrijk
roman-oeuvre geschapen, evenwel zon
der dat n enkele trek van het portret,
dat men destijds van hem had kunnen
schilderen zou moeten worden ver
anderd. L'Epithalame" was de eerste
roman die in Frankrijk het probleem
van de liefde tusschen echtgenooten be
handelde; deze omstandigheid is aan
het ongewoon groote succes van het
boek niet vreemd geweest. Chardonne
verdiende dat succes ten volle, er was
in zijn roman een zuiverheid, een oor
spronkelijkheid en een kracht die zeker
niet alledaagsch konden worden ge
noemd. De schrijver van L'Epitha
lame" had iets te. zeggen, zijn overtui
ging en zijn literaire begaving maakten
het mogelijk, dat hij wat het wezen
van zijn boeken betreft, nog eenige
malen op hetzelfde onderwerp terug
kwam zonder dat deze herhaling hin
derlijk aandeed, d. w. z. zonder dat
men het gevoel kreeg, dat hij hetzelfde
boek nogmaals schreef.
Maar al heeft ieder boek van Jacques
Chardonne van L'Epithalame" tot
Claire" en tot Les Destinées
Sentimentales" een eigen physionomie en
een eigen waarde, zijn mogelijkheden
als verteller, als schepper van
individueele gestalten en als bouwer van een
roman-intrige, zijn te gering om bij
voortduring in nzelfde lijn te kunnen
worden geëxploiteerd. Hierbij komt dat
de meeste boeken van Chardonne nauwe
lijks een roman" kunnen worden ge
noemd; van een beschrijvende of een
verhalende kunst is vrijwel nergens
sprake. Chardonne is in de eerste plaats
een moralist, die de menschen als ab
stracte wezens nauwkeurig beschouwt,
hun gevoelens en gedachten uiterst fijn
analyseert en daarbij, niettegenstaande
de scherpte van zijn vernuft, toch een
toon van sobere warme
menschelijkheid weet te bewaren. Chardonne ont
leedt in al zijn boeken op wreede wijze
de verhouding ( tusschen twee lief
hebbende echtgenooten", maar zijn
analyse is nooit destructief en heeft
nooit een bitteren bijsmaak. Hierdoor
en door de echtheid van zijn accent
doen zijn romans zoo aangenaam aan.
Het is de mensen Chardonne die achter
den schrijver deh lezer aantrekt en
belang inboexemt. >
Roman esques", de nieuwe roman
' van Jacques Chardonne en volgens
hem zelf de laatste die hij voorloopig
en in deze richting schrijven zal
Dietscbe bard
Kenéde C'lercei: Xanrlaten gedich
ten (J. J. WIJ instroom, Amaterdam)
R ENE de Clercq bekleedt in de
Vlaamsche Letteren een zeer
eigenaardige positie. Reeds bij
zijn debuut genoot hij spoedig een aan
zienlijke vermaardheid dank zij zeer
gevoelvolle populaire liederen, waar
voor Emiel Hullebroeck
goedaangepaste muziek componeerde. Daarna
schreef hij sociale poëzie, maar zijn
poëtisch talent ontdekte bij het los
breken van den wereldoorlog een nieuw
terrein waarop het de volle maat van
zijn kunnen zou bewijzen: de politieke
strijdpoëzie. Zoowel zijn Belgische
patriottische oden van 1914?1915 als
zijn antibelgische der daaropvolgende
jaren wisten voor de Clerqs feilen harts
tocht een soms verbazend praegnanten
vorm te vinden.
Thans is het vijf jaar geleden dat
Renéde Clercq stierf. Ware het leven
hem niet zoo spaarzaam gemeten ge
weest, zoo had de dichter in 1937 zijn
zestigsten verjaardag gevierd. Hijzelf
had voor dezen datum een volledige
volksuitgave van zijn werken voor
zien. Het is niet mogen zijn.... Een
piëteitsvolle vriend, de heer J. J.
Wijnstroom, heeft thans echter de
nagelaten gedichten van den
Vlaamschen bard gebundeld en als geschenk
toegezonden aan een aantal
letterUi
D. A. M. BINNENDIJK
oeen af. OjSjc- hier geen handeling,
??geert''' karakters, geen ^mflieuschihlè^1
"? ^ringV" Octató «r* Arman'dé" zijw*daa*
alleen, geheel gescheiden van alles
wat hen omringt, geconcentreerd op
het probleem van hun verhouding, dat
het eenige is dat hun belangstelling
heeft. Het spreekt vanzelf dat het bij
Chardonne gaat om de innerlijke span
ning tusschen de echtgenooten ; slechts
de cerebraal-psychologische zijde van
hun liefde heeft zijn aandacht. Dat hij
zoo ijl en abstract blijvende, in
Romanesques" is hij dat meer dan
ooit toch voortdurend boeit is een
bewijs voor zijn ongewoon talent, voor
de innerlijke waarheid van hetgeen
hij zegt.
i Toch laat Romanesques" tenslotte
onvoldaan. Al heeft de schrijver ook
ditmaal veel van zichzelf gegeven
het zou merkwaardig zijn de analo
A. J. D. ra n Oosten: Schip en Trouw;
Vunr en Droom (D«- Lantaarn, Am
sterdam)
DE prospectus, die de twee op
vernuftige wijze gezamenlijk
uitgegeven bundels van Van
Oosten ter begeleiding is toegevoegd,
gewaagt van een uitspraak van
Greshoff over de poëzie van dezen dichter,
die mij doet vermoeden, dat dit oordeel
met groote lichtvaardigheid is gefor
muleerd. Zulke vriendelijke gemeen
plaatsen want wat zijn superlatie
ven als een der boeiendste en rijkste
dichters" anders hebben, zoodra zij
door uitgevers worden geëxploiteerd,
een gevaarlijke en misleidende uitwer
king. Mijns inziens is het werk van den
dichter Van Oosten noch boeiend, noch
rijk. Integendeel: het draagt alle ken
merken van een dorre en armoedige
verbeelding, van ongevoeligheid en
poëtisch onvermogen, van
sentimenteele en humanitaire verontwaardiging,
van overijling, van gebrek aan bezin
ning. En men houde het mij ten goede,
maar het valt mij moeilijk geboeid te
worden door gedichten, waarin de
jacht op anecdotische en actueele stof,
zoo duidelijk het voornaamste blijk van
^?inspiratie" is. Heel deze poëzie wordt
l>eheerscht .djgtok.jeen^
verslaggtversmèrïTa^téit<'ÉW^Ike van .nature voldoe
ning yifidt in rielle en yluchtijge. obser
vatie, waarbij «en "vleugje» Sensatie, *
scherts, goedkoope romantiek of nog
goedkooper tragiek een product doen
ontstaan van uiterst simplistische allu
re. Van Oosten toont niet het geringste
te beseffen van de tragiek, die schuilt
in het noodlottig en' onbeheerschbaar
complex, dat wereld en samenleving
heet, een complex, welks rampzalig
heid nu eenmaal niet te bezweren is
met cynisch voorgedragen simplisti
sche idealen en ironische bespotting.
Van een jongensachtige verontwaardi
ging getuigen deze verzen, en zonder
innerlijke wijsheid of genuanceerd ge
voel is ook zijn visie op de natuur en
op de vrouw. . i ,
Voor zoover het den bundel Vuur
en Droom" betreft: deze bevat sociale
gedichten, die grootendeels het karak
ter van berijmde ironische pamfletten
of voor een politiek cabaret gearran
geerde declamatie-stof dragen ; de bun
del Schip en Vrouw" bevat z.g.n.
romantische, maar in dat genre toch
nog te redeneerende, naast pathetische
en perverse gedichten. Maar het
meerendeel der verzen uit beide bundels is
eenvoudig slechte poëzie van soms kin
derachtige, soms heftige, steeds
machtelooze woorden. Er zijn een zeer gering
aantal gedichten uitgestegen boven het
peil der journalistieke dramatiek, waar
in ook Pauwels vroeger trachtte te
excelleeren. Te ergerlijker wordt dit
alles, wanneer men bevroedt, dat dit
werk bovendien met een minimum aan
zorgvuldigheid en ambachtelijke liefde,
doch met een maximum aan haast en
ongeduld is gemaakt. Men schrijft geen
verzen niet de oppervlakkige vaardig
heid, waarmee men een vergadering
verslaat. Een dichter, die zich dat ver
oorlooft, behoort te begrijpen, dat hij
de talenten die hem gegeven zijn ver
doet aan' een bezigheid en niet wijdt
aan een taak. Wie gelooven haasten
niet: dit geldt zoo goed voor hen, die
op God vertrouwen, als voor hen, die
in hun roeping den zin van het leven
openbaren.
Volledigheidshalve en terwille van
iJeiMp^drgKèiïl ?aïik^èfgedicrrt'.
k'éndelijj£;!,ied" noemen'Om zijn een--,
voud, IJte Eeuwige" om z
jrt"be#ogenheid, al moraliseert Van Oosten daar
rustig doorheen, ,,De voorste Linie"
om de strofische voortvarendheid en
den driftigen, geloovigen toon. Maar
God verbiede Van Oosten in het ver
volg, dat Hij wordt aangeroepen in
wanproducten als Glorie van Tilburg",
dat ons misschien van menschelijke
durf, maar van geen enkele andere hoe
danigheid kan overtuigen.
Het vermogen'om de taal gloed en
spanning en adeldom te schenken is bij
Van Oosten al even zeer afwezig als in
zijn waarnemingen en ervaringen het
besef, dat de buitenkant en de actuali
teit van het dagelij ksch leven slechts
tijdelijk interessant kunnen zijn, maar
nooit onze diepste bekommering mo
gen eischen.
kundigen en leden van de Dietsche
Beweging".
Het hier geboden werk is van twee
erlei aard: eenerzijds treft men er nog
naklanken in van de politieke
strijdgedichten van vroeger. Nu dat de poli
tieke constellaties, ook op het gebied
der Dietsche beweging, zich zoo fel
gewijzigd hebben, klinken
verwenschingen, die de dichter richt aan het
adres van de machten, welke hij
terecht of ten onrechte beticht
Vlaanderens ondergang te bestreven,
wel zeer verouderd. Dat zelfs
Grijpland, N ij pi and, Engeland" het hier
moet ontgelden, bewijst hoever en hoe
afzijdig de animositeit van dezen
Dietschen dichter zijn pijlen soms richtte.
De technische poëtische perfectie van
De Noodhoorn" met zijn onvergetelijk,
waarachtig meesterlijk Aan die van
Havere...." wordt helaas hier niet
meer bereikt.
Anderzijds bevat deze bundel korte
lyrische Rialiederen", die door hun
zangerig ritme > en hun weemoedige
stemming herinneren aan het eerste
werk van den dichter. Renéde Clercq
is een eeuwig jonge verliefde gebleven
zijn leven lang. De auteur van het
pamflet Sluipend Gif" heeft zich
waarlijk deerlijk vergist, toen hij als
tegenhanger van al die slechte, mo
derne, decadente Hollandsche roman
ciers, Renéde Clercq als een voorbeeld
van bourgeoise deugdzaamheid roemde,
Onze Dietsche bard heeft de luttele
genoegens van het aardsche leven, en
in het bijzondere de wijn en de vrouw,
naar waarde weten te schatten. Het
gedicht dat dezen bundel afsluit:
Niet iedereen kan heiden zijn..." geeft
hiervan een blijmoedig en sympathiek
getuigenis:
N iel iedereen kan heiden zijn
Daartoe hoort kracht en moed ;
een vast geloof in zon en wijn
en blijde lust in 't bloed.
Renéde Clercq is een gezond en fel
hartstochtelijk levend mensen geweest.
Hem willen opsluiten in het harnas van
een puriteinsch conformisme is een zoo
potsierlijk als onmogelijk voornemen.
RAYMOND BRULEZ
Bibliografie
(Van
Ina Boudier-Bakker: Paul
Kampen, Amsterdam)
PAUL is de illegale zoon van een
gefortuneerd jong meisje, dat
na eenigen strijd haar kind
afstaat aan de oudere kinderlooze ge
huwde vrouw, bij wie ze in huis is. Na
jaren het meisje is intusschen ge
lukkig getrouwd en heeft twee kin
deren heeft er een ontmoeting
plaats tusschen de vroegere hospita en
Paul eenerzijds en diens moeder an
derzijds. En opnieuw ontstaat er een
conflict tusschen de beide vrouwen om
het bezit van het kind, maar wederom
weerhoudt de angst voor de conventie
de moeder om den jongen tot zich te
nemen en hem -de opvoeding te geven,
die hem volgens zijn geboorte toekomt
en waarnaar hij krachtens zijn aanleg
".uHbe'SJdejR- -van psychologische- ? '
algemeen ten- volle toevertrouwd, h
'wel haar kijk zelden boven het
conventioneele uitkomt en haar inzicht in
samengestelde verhoudingen meer
schijnt te berusten op intuïtie en een
geduldig waarnemen dan op eigen
ervaring. Doch in deze novelle mist
men zoowel haar intuïtie als haar
observatie en het geheel behield een
zekere grofheid en banaliteit.
Onzuivere huid? ,
/erwormpjes, pukkels en uilslag verdwijnen
? en de huid wordt jeugdjg-frisch, gezond en
fluweelzacht door de huidzuiverende,
huidgenezende en huidvoedende kracht van Purol.
Gebruik voor gelaatsverzorging witte Purol.
Deze is na !nwri|ving onzichtbaar op de huid,
daarom zeer geschikt voor gebruik overdag.
In dooitn vorH 30, Tube 45 et. lij Apoth. »n Orogitttn.
PAfi B DE OROFNF Na. 3125
ZIET
VERSCHIL?
Let op
dit
etiket.
/'
&i<
f
.\
\
, ,- / A s S s >
/s. - ,/./ , ys,*
:/
/
r
n
i
?eort*
?at se
/etst,
r dat
wóof.<te»
n ter
dfiSm
*&ftr
van
f*S
nog
tefllarbij
falen»
4 et&
i «je*
Opzienbarende '
Amerikaansche
Uitvinding*
Het krimp-vraagsUik oj>f*J«$t
Ka» Hteft-'wi Boston (U-S,A) nse&h
heeft Mr, &w»fbr«, "tfm belatigfijlt* uft*
vinding gedaan. Als fsbrfkaw vgn stoffes
voor Héer*tt-av*rheflKtei» itfeeg Jïff
4tkwi]1$ klachten <jvét het kifOjpti» daar
van. Hij rustte niet Vóöf Jrtj «Je oplossing
gevonden had, Na jarenlang ntóteïoo$
proefnemsn is hij im geslaagd, Zijn
geheim procédémaakt liet mogelijk
«rtdiffien eeftttttcbutig* bewerking te geven,
dte TX ook bij herhaatd«Hfk wasscbea
~* óng*vóetig maakt voor de fevlüedft».
die tot nu toe krimpen ten gevolge
hadden. ~ Sanforiscetcn noemt men deïe
die krimpen voorkomt.
'/.
//
ff/ ,.
ten,
(als illvistratie)
n
Ltüeepdessirt$, ?griJJNffrët groen,*
grijs met blauw, grijs met rood,
geheel grijs, blauw en beige.
2 boorden, baleintjes en
tabs,2 pr. afkn. manch. A. J. P, slui
ting,-, 2 mouwlengten normaal
en extra lang. Kerko fabrikaat
Natuurlijk niet.
Want er is geen verschil.
Dit overhemd is gesanforiseerd. - Gesanforiseerde over
hemden kunt ge ns wasschen of 100 maal, krimpen
doen ze nooit. - Dat kan niet meer. Dank zij de
opzienbarende uitvinding van Mr. Sanfore.
Nu niet meer de bezwaren van mouwen die te kort
worden, hoewel ze te lang" waren toen het hemd
gekocht werd - nu geen nauwe boorden meer,
die ook nieuw niet te dragen waren, omdat ge
ie >(op de<4ftrimp" móést' koope^j." -**-.?'', ,X *?"?' <. - c
?/-i-t-* \» \s' . . -? "''"' " ^i£ji» ??".??:'v'?'.v-c1'* ??"
e* '... ' '..- " .ï---"' '' ??. 'V ''$??? "?''
't Is wér de Bijenkorf, die de primeur heeft van
deze nieuwe uitvinding. Een schitterende keuze
gesanforiseerde overhemden - in verschillende
uitvoeringen en prijzen ?- vindt ge daar.
IS-P-CI
AMSTERDAM
PAG. !? Pfc