Historisch Archief 1877-1940
*' »
. i
» /r
Vrouwen van Nederland!
Op Vrijzinnig Democratisch initia
tief verkreegt gij het stemrecht!
Thans zijn er, die U dit recht weer
willen ontnemen. Steunt ons in onze
strijd vóór het behoud van Uw bur
gerrechten en vóór de erkenning
van de vrouw als gelijkwaardige
staatsburgeres! Het Vrijzinnig-Demo
cratische beginsel is gericht op het
scheppen van meerdere gelijkheid in
de .ontwikkelingsvoorwaarden voor
allen. Voor allen; óók voor de vrouw!
.Ziet, hoe in nationaal-socialistische
landen de vrouw wordt teruggedron
gen en slechts als moeder van toekom
stige soldaten wordt gewaardeerd.
Als gij vrede en verdraagzaamheid,
"""""^ T T l -».ï^M. .J ^.M^»**
De wakkere strijdster voor de
vrouwenbelangen, Mevr. Mr. B.
BakkerNort neemt op de Vrijzinnig Demo
cratische lijst een hoge plaats in.
VROUWEN, VERSTERKT DE
VRIJZINNIG DEMOCRATEN!
Aan VRIJZ. DEM. BOND - Wilhelminastr 49 Haarlem.
Zendt mij kosteloos brochures over de
VRIJZINNIG DEMOCRATISCHE BOND
Naam ,? ? '?'"
Adres ' "'
Dit formulier in open envel. gefrank. m. l'/a et. postz. verzenden.
OUD M r. R J. N°l
VAN LIJST
V R IJ ZINNIG DEMOCRATISCHE BOND
(Aurlcbeeren beter dan stoomcn)
'?*
. B1UI > UM&
CHEM.WASSCHERIJAVEBVEBIJ
FAF. SINEMUS
20 Ltldschtttrait 22
AMSTERDAM C
GEKL OVERHEMDEN
NAAR MAAT
R O 50
.0.
PRIMA COUPE EN AFWERKING
EIQEN ATELIER
OOSTENRIJK:
WEENEN
HOTEL BRISTOL
=======
Prijzen naar de tijden
Karntnerring 1^7
Ie RANGS HOTEL,
alle comfort
Tel. Adres: Bristolhotel
GRAND HOTEL
1e Rangs Hotel
360 kamers
200 Privébaden
RESTAURANT VAN INTERNATIONALE BEKENDHEID
MATIGE PRIJZEN
HOTEL IMPERIAL
Karntnerring 16 Ie Rangs Hotel, grootste comfort
PRIJZEN NAAR PE TIJDEN ? TEL ADRES; IMPERIALHOTEL
HET NIEUWE BOUWEN
Ir. J. B. van Loghem
HET is geen nieuw geluid, wan
neer van architectuur" van
bruggen, viaducten, fabrieken,
silo's enz. wordt gesproken. Wij zijn
er reeds lang aan gewend het begrip
architectuur" niet uitsluitend te kop
pelen aan monumentale bouwwerken.
Algemeen wordt begrepen, dat een
eenvoudige woning soms meer archi
tectonische waarde kan bezitten dan
menig imposant bouwwerk. De oorzaak
van die verruiming van het begrip ,
architectuur moet o.a. gezocht worden )
in een gewijzigd inzicht, waardoor de ,
waardebepaling meer gelegd is op het
rjimtelijke, de zuivere samenstelling
van materiaal en kleur, de verhouding
tasschen het harmonische en het dis
harmonische, kortom op factoren, die
weliswaar altijd min of meer gegolden
hebben, maar die grootendeels ver
laren zijn geraakt en vervangen werden
door een waardebepaling, die bijna
uitsluitend op uiterlijken vorm was ge
baseerd.
Vormbepaling is natuurlijk niet
zonder waarde, maar de vorm moet
een onverbrekelijk verband bezitten
met den aard van de materie, met de
maatschappelijk-económische verhou
dingen en de gebruikswaarde van het
bouwwerk.
Zoo zal een vorm min of meer
inhaerent moeten behooren bij een be
paalde categorie bouwwerken, terwijl
die vorm bij een andere categorie niet
thuis behoort.
Hieruit volgt, dat, om de waarde van
een bouwwerk te bepalen, een zekere
mate van fundamenteele kennis noodig
is.
Ten opzichte van andere kunsten
heerscht daaromtrent minder verwar
ring. Vrij algemeen wordt erkend, dat
voor beoordeeling van muziek of schil
derkunst behalve kunstgevoeligheid ook
kennis noodig is. Bij beoordeeling van
bouwkunst wordt dit laatste helaas te
veel vergeten. Behalve een zeer groot
gebrek aan belangstelling voor archi
tectuur, en stedenbouw, woekert een
groote mate van ongefundeerde kritiek
bij het Nederlandsche publiek ten op
zichte van de architectuur. Het oordeel
van het publiek is gespeend van be
scheidenheid, als het een bouwwerk
geldt, Terstond klinkt het oordeel
afschuwelijk", idioot", in het eene
geval en prachtig", schitterend" in
het andere geval.
Dit is heel jammer, omdat echte
grondige belangstelling onvoorwaar
delijk gebonden is aan een langzaam
en gematigd oordeel. Hoe dikwijls
hooren we niet zeggen bij bespreking
van een nieuw muziekwerk ik moet
het nog een paar maal hooren, voordat
ik mijn opinie kan zeggen". Hoe weinig
hoort men ten opzichte van architec
tuur ik moet er nog eens bij verschil
lende weersgesteldheden naar gaan
kijken, en mij er eens geheel in trachten
te verplaatsen".
Nieuwe architectuur laat zich niet
zonder dieper schouwen beoordeelen.
HET nieuwe Rotterdamschestadion,
hoewel nog wat onwennig te
midden van de onontgonnen omgeving,
is thans lang genoeg gereed, om een
poging te wagen, het te beoordeelen.
We kunnen dus aannemen, dat de
diverse spontane oordeelvellingen als
prachtig, afschuwelijk, kolossaal" enz.
iets verloren hebben van hun primair/
waarde. 'V
We kunnen ons gaan bezinnen t '
opzichte van dit bouwwerk.
We vragen ons thans af of de archi
tecten geslaagd zijn het wezen" va-i
dit bouwwerk te benaderen. Als w: i
onder het wezen van een stadion ver
staan de gunstige, snelle menschen
verdeeling, waardoor zoowel het
toestroomend als wegstroomend publiek
ordelijk zijn weg kan vinden, waardoor
zonder gedrang of stagnatie in zeer
korten tijd ieder krijgt, waarop hij
recht heeft, dan is in dit stadion het
wezen goed benaderd. Buiten beschou
wing moet hierbij natuurlijk blijven
de volkomen onvoldoende distributie
buiten het gebouw, aan welker verbete
ring met grooten spoed gewerkt moet
worden, maar die toch pas volledig
zal zijn, wanneer de tunnel gereed is, en
dus het ceintuürverkeer volledig zal zijn.
Tot het wezen" van een modern
stadion moet zeker ook beschouwd
worden de vorm en het verloop van de
t.ibunes ten opzichte van speelveld en
sintelbanen. Dit onderdeel, als men
daarbij van een onderdeel mag spreken,
i: buitengewoon geslaagd. Voor zoover
ik kan nagaan is, n door de juiste
tribunehelling, n door de tuiste af
standen tot het speelveld, n door het
volkomen ontbreken van uitzicht be
lemmerende steunpunten een toestand
geschapen, die de zuiverheid van de
architectonische conceptie volledig tot
uiting brengt. Men ziet op nul meter
hoogte even goed als op 21 meter
hoogte.
Maar hiermee is het wezen" van
een stadion nog niet geheel bepaald.
Het is zeer belangrijk, wanneer 60.000
menschen enkele spannende uren te*
zamen doorbrengen in zoodanig gun
stige zitverhoudingen, dat zoowel de
arme als de rijke zoo goed als zonder
onderscheid deel heeft aan het span
nende feest. Maar dit is niet alles.
Waar ter wereld hebben we een beter
gelegenheid, zoo groote scharen bijeen
te brengen, en hen argeloos, zonder op
zet, iets bij te brengen van schoonheid?
Zeker die schoonheid is aanwezig in
de groote lijnen, de vrije 28 meter
overkragende luifel boven de hooge
tribune is zelfs zeer mooi, maar het
groote publiek is aan de waardeering
van dergelijke waarden niet toe. Het
heeft behoefte aan tintelende zuivere
kleuren, aan kleine verzorgde
onderdeelen, aan bloemen.
De tintelende vlaggen, die als een
krans het geheel aangeven, zijn een
aanwijzing hoe het geheel zal moeten
zijn, als beseft zal zijn, dat men
tegenover die duizenden bezoekers
verplicht is meer te geven dan alleen
de vreugde om den strijd. Men zal
moeten begrijpen, dat er een gegronde
reden is, Waarom het rijk en de open
bare lichamen niet alle bruggen en
viaducten laten ontluisteren door
barbaarsche reclameborden. De eigenaars
van het stadion zullen moeten be
seffen, dat zij niet straffeloos tot het
uiterste kunnen gaan. Er is een grens,
waar de zuinigheid déwijsheid gaat.
bedriegen. En deze grens is rijkelijk
overschreden in dit stadion.
Voor zoover mij bekend is er geen
tweede bouwwerk, waarin de armelijk
heid der onderdeden zoo duidelijk
spreekt. Nooit zag ik architecten zoo
tot het uiterste gedwongen door hun
opdrachtgevers om toch nog meer te
bezuinigen. Ik bedoel hiermee niet,
dat slechts aan n zijde de groote
tribuneluifél werd aangebracht die
completeering kan later nog geschie
den , ik bedoel de troosteloos poovere
ingangen, deuren, afscheidingen en de
armelijke kalkzandsteenmuurtjes. Hoe
kan men architecten forceeren tot zoo
sterke bezuinigingen, die slechts bij
barakkenbouw geoorloofd zijn ?
Ziet men werkelijk niet, dat de
forsche, groote omlijningen, de ba
lustrades, die zonder uitgesproken
constructief te zijn juist de beeldende
werking aan het geheel geven, vol
komen vernietigd worden, doordat de
n slimmer de andere glimmer wil
zijn, een derde meer turmac en een
vierde meer anthraciet wil verkoopen?
Dat een publiek van 60.000 men
schen zoo iets tolereert is een bewijs
van de onmacht van onzen tijd, maar
dat de finantieel geïnteresseerden niet
zooveel koopmanschap bezitten, dat
zij beseffen, dat de ware koopman niet
het onderste uit de kan wil hebben,
dit is voor een koopstad als Rotterdam
geen gelukkig teeken.
En als dan de reclame een levend
element van onze samenleving is,
wat ik allerminst ontken, dan zou het
toch een bewijs van kracht zijn, wan
neer n kunstenaar werd aangezocht
om al die potpourri tot een vroolijk en
klaterend geheel samen te vatten,
zoodat de architectuur zou versterkt
worden in plaats van totaal verrafeld.
Waar een wil is, is een weg, en hier bij
dezen grooten opzet, zou de hegemonie
der adverteerders op grondige wijze
kunnen gewijzigd worden. Terug
komend op het bouwwerk, ben ik tot
de conclusie gekomen, dat
constructiewerk in ijzer dan alleen tot schoonheid
kan voeren, wanneer die constructie
of door de ijle werking tegen de lucht
zooals bij bruggen, of door repetitie van
groote constructieve lijnen, zooals die in
grcote zalen of stations, zich vertoont.
In dit bouwwerk, waar deze beide
factoren door den aard van het bouw
werk niet of bijna niet konden gelden,
is gebleken, dat "het
ijzerconstructiewerk op zichzelf geen schoonheid kan
brengen. Alleen in die deelen, waar de
ijzerconstructies omringd zijn door
glas, is een bevredigend resultaat, soms
zelfs schoonheid, ontstaan. Als ooit de
waarde van glas tot uiting is gekomen,
dan is hetin ditbouwwerk. Door dit ijle,
onwezenlijke materiaal wordt plots het
harde materieele van de ijzerconstruc
ties getemperd. Het geheel wordt dan
een licht- en kleurenspel, en dit zal
Interieur van het nieuwe Feijenoord j
Stodion (Arch.: Brinkman en van j
der Wugt j
toch altijd noodzaak voor schoonheid
zijn, dat de materie geimmaterialiseerd
wordt, dat de zwaarte voor oog en
gevoel eraan wordt ontnomen, dat iets
van het spel in het werk gelegd wordt.
Het is daarom te hopen, dat op den
duur het geheele bouwwerk door glas
zal ommanteld worden, zooals thans
alleen de ingangspartijen, en dat ook
binnen het glas de onoogelijke deuren
van gegolfd ijzer en de wandjes van
kalksteen zal vervangen, zoodat het
geheele bouwwerk als een werkelijk
bouwwerk van dezen tijd vol licht en
glans zal worden. De kern is gezond,
maar hét totale gemis aan blijheid
moet opgeheven worden. Een-stadion
behoort een eenheid te zijn met het
prachtige grasveld, dat er de ziel van is.
Klassieke schoonheid
en modern comfort
Griekse
Handgeknoopte karpetten.
Deze zeer aparte karpetten mef
hun warme kameelkleurige tin
ten en zware qual Heit maken
leder interieur voornaam en. ..
gezellig'
REENS
SHOWROOMS
Heiligeweg 47-49-51, A'dam.
Passage 76-78. Den Haag.
Bruton Street 31, London (W.).
Geïll. prospectus op aanvraag.
PAO. 10 EN II Dt GROENE No, 3127
Exterieur van het Feijenoord Stadion ;
ijzerconstructies en toegangstrappen
I-AI. u ut IjKUtNt