De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1937 8 mei pagina 7

8 mei 1937 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

v, TilT *f +J "??r > * l rouwen en vrouwenleven VLIEGENDE VROUWEN HET aantal vliegende vrouwen" is in de wereld niet gering, en vooral in de laatste jaren en maanden vestigden tal van gebeurte nissen de aandacht op het feit, dat de vrouw al even hard op weg js haar plaats naast den man in het luchtruim te veroveren als op aarde. Nu in de afgeloopen maanden door den dood van de vliegende hertogin", de hertogin van Bedford, die op hoogen leeftijd nog haar brevet haalde de inzameling, die door de Fransche vrouwen spontaan op touw werd gezet om Maryse Basti aan een eigen vliegtuig te helpen, toen plotseling aan het licht kwam, dat de beroemde pilote nog niet eens een eigen toestel bezat, het bericht van den dood van de eerste vrouwelijke vliegenierster ter wereld, de Fransche Madame Peftier, en het feit, dat eerst dezer dagen de Fransche vliegeniers Cornet en Pissavy erin slaagden Maryse Hilsz het record Saigon Parijs afhandig te maken, de aandacht van velen opnieuw werd gevestigd op de rol, die de vrouw speelt en kan spelen daar, waar eenige tientallen van jaren geleden alleen nog maar de vogels wat te zeggen hadden, is het oogenblik ongetwijfeld daar, om ,,de plaats van de vrouw in de lucht" eens als algemeen probleem te stellen. Ook in ons land trouwens, al komt het in West-Europa wel een beetje achteraan, neemt het aantal vrouwelijke piloten langzaam maar zeker toe,. Wat zal de toekomst ons, Hollandschen vrouwen, op luchtvaartgebied brengen? De ver vulling van den wensch, dien n der . Hollandsche brevethoudsters al een jaar of wat geleden tegen mij uitte, namelijk dat ook voor de Hollandsche vrouw nog een positie als verkeerspilote weggelegd mocht zijn? Die wensch is niet zoo'n luchtkasteel, als ze velen misschien op het eerste gezicht toeschijnt. Europa bezit in Maryse Bastiéeen vrouwelijke verkeerspilote, die nu al jaren achter elkaar, dag in dag uit, plichtsgetrouw als een machine haar dienst vervult bij de Fransche luchtvaartmaatschappij. Eigenlijk nog maar zeer onlangs is de aandacht van het groote publiek op haar gevallen, doordat de Fransche regeering haar het Legioen van Eer toekende) en zelfs op dit oogenblik heeft de naam van Maryse Bastiéheel wat minder bekendheid dan bijvoor beeld die van Jean Batten, Am el ia Earhart of Amy Mollison-Johnson. Toch is ze meer dan die allen hét type van de vrouwelijke vliegenierster, en een levend bewijs van het feit, dat de vrouw op luchtvaartgebied zoo goed als de man haar taak kan vervullen in dat onderdeel van het maatschappelijk leven, dat luchtvaart heet. In vergelijking met wat zij presteert verliezen de successen der meeste andere vrouwen op vlieggebied eigenlijk wel wat van haar glans. Het is waar: Jean Batten, die in haar eentje over de Timor Zee vloog, naar beneden keek, de vele haaien zag zwemmen en bij zichzelf dacht: Nou, ik geloof toch maar niet, dat ik hier nog eens over ga," en niettemin drie weken later dezelfde of ongeveer dezelfde haaien weer passeerde, bewees, dat ook vrouwen de tot nog toe speciaal door mannen gemonopoliseerde deugd der dapperheid kunnen bezitten. Amy Mollison, die zich door geen tegen spoed, teleurstelling of pech uit het veld liet slaan, toonde, dat ook vrouwen de tanden op elkaar zetten" kunnen en volhouden. Amelia Earhart verkreeg niet voor niets na haar .UITERLIJKHEDEN' TT ET wordt eindelijk zulk weer, dat ?** het hard gaat met onze Meeren en dat we nu. werkelijk met verstand te werk moeten gaan. Bijgaande jurken een van Lucien Lelong van heel dunne zwarte wol met gouden korenaren en breede ceintuur van blauw lint, de ander van dikke geribbelde donkerblauwe zijde met een af werking van paars, die op den hoed herhaald is leenen zich tot dergelijke strategische overwegingen. Nu dadelijk zijn ze goed te dragen met een korten of langen wollen mantel en zelfs met een dun bontjasje. Over een nog onbekend aantal dagen verdragen ze ook heel goed den zeer lichten mantel chiffon of linnen ??waarop we lang zamerhand 's zomers recht hebben ge kregen ! tochten over den Grooten en den Stillen Oceaan den bijnaam van ,,de vrouwelijke Lindbergh, daarbij ge holpen door een toevallige gelijkenis. De naam van Elly Beinhorn is bekend uit haar vluchten boven Afrika eenige jaren geleden. En Maryse Hilsz, Helene Boucher en de Italiaansche markiezin Negrone deden belangrijk werk door vrouwenrecords te vestigen, die die der mannen weinig ontliepen, ja, hier en daar zelfs overtroffen. Maar Maryse Bastiéheeft het verder gebracht dan zij allen. Ook zij was onbemiddeld van alle bekende vrouwelijke piloten is de Duitsche Thea Rasche de eenige die geld heeft anders dan de anderen, zocht zij het echter niet in het zich in dienst stellen van groote dagbladen of het winnen van geldprijzen. Toen zij na den dood van haar man, een Fransch verkeerspiloot, onverzorgd achterbleef met haar zoontje, begaf zij zich naar de maatschappij van haar overleden echt genoot, vroeg om een kans, kreeg die, haalde haar brevet en werd aangesteld als verkeerspilote. Jaren aaneen vloog zij geregeld haar dienst, bewees dat vrouwen rustiger en accurater piloten kunnen zijn dan mannen, verdiende het onderhoud voor zich en haar kind, kon den jongen een goede opvoeding geven hij werd ook vlieger en werd door niemand opgemerkt. Een slechte tijd voor de Fransche lucht vaart brak aan; Maryse Bastiéver zocht en kreeg vergunning om een poging te wagen, en bracht het record Parijs?Tokio op haar naam. Ze nam haar dienst onmiddellijk daarna weer op. Haar zoon, toen reeds volwassen, werd ernstig ziek in Noord-Afrika. Zij kreeg verlof erheen te vliegen hij was echter al gestorven toen zij arri veerde ??en met haar machine ver voerde ze haar dooden zoon naar Parijs en begroef hem er naast zijn vader. Onmiddellijk daarna zette ze haar verkeersdienst weer voort. De Fransche luchtvaart leed weer neder laag na nederlaag. Ditmaal verzocht de maatschappij zelf haar een poging te wagen, en Maryse Bastiévolbracht de nonstopvlucht Dakar?Brazilië; en zij vatte haar taak als verkeerspilote op nieuw op. Ditmaal echter was de aan dacht voor goed op haar gevestigd. De regeering schonk haar het Legioen van Eer, het vrouwenblad Le Journal des Femmes" opende een week of wat geleden een inzameling om haar een eigen vliegtuig te bezorgen, en in alle deelen van Frankrijk droegen de vrouwen het hare bij tot het eigen vliegtuig van Maryse Bastié. Het geld is nog niet geheel bij elkaar komen zal het er echter zeker en dan zal de belangrijkste vrouwelijke piloot van Europa hebben wat haar ongetwijfeld toekomt. De belangrijkste omdat zij be wezen heeft welke mogelijkheden er bij de luchtvaart voor de vrouw bestaan. WlLLY VAN DER TAK Dr. JANE DE IONGH Clara Meijer-TVIchmann : Vrouw en Maatschappij, liet eenlnlelding van Henriette Roland Holst. (J. Bylcveld, Utrecht) WIJ mogen er de Nederlandsche Vereeniging van Vrouwen met Academische opleiding dank baar voor zijn, dat zij het besluit heeft opgevat een uitgave te verzorgen van de geschriften welke de te jong ge storven sociologe Mr. Clara MeijerWichmann aan het vrouwenvraagstuk en de vrouwenbeweging heeft gewijd. Deze opstellen, die alle tusschen 1912 en 1917 zijn geschreven, spreken een taal, die zich nadrukkelijk tot de vrouw van heden, tot den mensch van heden schijnt te richten. Hier is een stem, die spreekt, niet uit de verblinding van het begrensde moment, maar met de wijsheid van een, die verleden, heden en toekomst wist te zien, niet als contrasteerende en elkander op heffende tijdperken, maar als in elkander vloeiende phasen van, n enkelen ontwikkelingsgang. Wat in onze dagen te gereedelijk wordt vergeten, dat het een reden tot dankbaarheid is, te mogen leven in een tijd, die van een toekomst spreekt die ongelijk aan het heden zal zijn, een tijd van wording, een tijd die er niet het hoogste in ziet eigen normen tot in het oneindige te bestendigen" dat bezielde Clara Wichmann tot een geloof in het leven, een geloof vooral in het heden met al zijn eigenschappen van kentering. Op het oogenblik, dat de vrouwen beweging haar hoogtepunt scheen te hebben bereikt, gaf Clara Wichmann antwoord op de vragen, die twintig jaar later door een in vrijheid opge voede vrouwengeneratie gesteld zouden worden. Haar essay ,,Het Vrouwen vraagstuk en zijn betrekkelijkheid", ge tuigt van een diep historisch inzicht en van een profetisch voorvoelen van de nieuwe problemen, die door het wegne men van de pol itieke horigheid der vrouw zouden worden opgeroepen. Zij zag in, dat de Vrouwenbeweging voor vrouw noch maatschappij een ontwikkeling was van leed naar geluk, maar een ontwikkeling van leed en geluk beide. Zij gaf het eenig juiste antwoord op de vraag, die thans zoo vaak gesteld wordt: ,,Is de vrouw door haar be vrijding" gelukkiger geworden?" Geluk", schrijft Clara Wichmann in dit essay, is niet eigen aan eenige bepaalde wijze van leven; noch aan de onvrije, gebondene, beperkte, noch aan de vrije. Gelukkig kon de onder worpen vrouw zijn, zalig in haar op offering. Gelukkig kan ook de vrije of bevrijde zijn. Gebrek aan geluk, gebrek aan harmonie, is overal daar waar een vorm van leven overgaat in een anderen. Niet de vrijheid was het, die menige vrouw moeilijke jaren gaf, maar de overgang naar de vrijheid." Zij heeft het reeds waargenomen, dat het theoretische streven, het stadium van déeigenlijke vrouwenbeweging, aan het voorbijgaan was, en overging in de werkelijkheid van nieuw vrouwenleven. Daarmede werden allerlei vraag stukken, die eerst op den voorgrond stonden, als zeer betrekkelijk erkend. Het vrouwenvraagstuk werd minder economisch, politiek en zelfs maat schappelijk, het werd menschelijk in den diepsten zin. De vrouwenbeweging in haar strijdend, theoretisch tijdperk, schijnt Clara Wichmann geweest te zijn een afdwaling, om terug te keeren. Maar wat is de terugkeer rijker, dan de enge, rechte, voorge schreven weg dien ze eens verliet!" Voor onzen tijd, nu het schijnt alsof inderdaad van terugkeer naar het oude sprake is, zijn deze woorden een les en een bemoediging. Ook de vrouwen beweging", schrijft Clara Wichmann aan het slot van haar opstel, kwam niet orn de wet en de profeten" te niet te doen, maar om die te vervullen". De waarheid van deze uitspraak zullen latere generaties kunnen bevestigen. PAG. 12 DE GROENE No. 3127 -v\ ? -*«»«af»>'"?????"'T* j_ m ' ? * .. > ? ?** l u Deze man krijgt de betrekking! Waarom? Omdat een pak van P & C... zijn pak is. Een vlot voorjaarscostuum, correct, duurzaam. Prettige, zorgvolle bediening. 1150 . 2250 . 29» - 36.- en hooger PEEK & CLOPPENBURG OP DEN DAM - AMSTERDAM L J Tot '??avonds 8 uur geopend. - Zaterdag* tot 10 uur. l x PER WEEK wordt DE GROENE bezorgd 7 dagen per week wordt DE GROENE gelezen 7 dagen lang kunt gij daardoor dus uw advertentie onder den aandacht van een SELECT en BIJ UITSTEK KOOPKRACHTIG PUBLIEK brengen PAC. 13 OE GROENE Ne. 3117

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl