Historisch Archief 1877-1940
v,
TilT
*f +J
"??r >
* l
rouwen en vrouwenleven
VLIEGENDE VROUWEN
HET aantal vliegende vrouwen"
is in de wereld niet gering, en
vooral in de laatste jaren en
maanden vestigden tal van gebeurte
nissen de aandacht op het feit, dat de
vrouw al even hard op weg js haar
plaats naast den man in het luchtruim
te veroveren als op aarde. Nu in de
afgeloopen maanden door den dood van
de vliegende hertogin", de hertogin
van Bedford, die op hoogen leeftijd
nog haar brevet haalde de inzameling,
die door de Fransche vrouwen spontaan
op touw werd gezet om Maryse Basti
aan een eigen vliegtuig te helpen, toen
plotseling aan het licht kwam, dat de
beroemde pilote nog niet eens een
eigen toestel bezat, het bericht van
den dood van de eerste vrouwelijke
vliegenierster ter wereld, de Fransche
Madame Peftier, en het feit, dat
eerst dezer dagen de Fransche
vliegeniers Cornet en Pissavy erin slaagden
Maryse Hilsz het record Saigon
Parijs afhandig te maken, de aandacht
van velen opnieuw werd gevestigd op
de rol, die de vrouw speelt en kan
spelen daar, waar eenige tientallen van
jaren geleden alleen nog maar de
vogels wat te zeggen hadden, is het
oogenblik ongetwijfeld daar, om ,,de
plaats van de vrouw in de lucht" eens
als algemeen probleem te stellen. Ook
in ons land trouwens, al komt het in
West-Europa wel een beetje achteraan,
neemt het aantal vrouwelijke piloten
langzaam maar zeker toe,. Wat zal de
toekomst ons, Hollandschen vrouwen,
op luchtvaartgebied brengen? De ver
vulling van den wensch, dien n der .
Hollandsche brevethoudsters al een
jaar of wat geleden tegen mij uitte,
namelijk dat ook voor de Hollandsche
vrouw nog een positie als
verkeerspilote weggelegd mocht zijn?
Die wensch is niet zoo'n luchtkasteel,
als ze velen misschien op het eerste
gezicht toeschijnt. Europa bezit in
Maryse Bastiéeen vrouwelijke
verkeerspilote, die nu al jaren achter
elkaar, dag in dag uit, plichtsgetrouw
als een machine haar dienst vervult bij
de Fransche luchtvaartmaatschappij.
Eigenlijk nog maar zeer onlangs is de
aandacht van het groote publiek op
haar gevallen, doordat de Fransche
regeering haar het Legioen van Eer
toekende) en zelfs op dit oogenblik
heeft de naam van Maryse Bastiéheel
wat minder bekendheid dan bijvoor
beeld die van Jean Batten, Am el ia
Earhart of Amy Mollison-Johnson.
Toch is ze meer dan die allen hét type
van de vrouwelijke vliegenierster, en
een levend bewijs van het feit, dat de
vrouw op luchtvaartgebied zoo goed
als de man haar taak kan vervullen in
dat onderdeel van het maatschappelijk
leven, dat luchtvaart heet.
In vergelijking met wat zij presteert
verliezen de successen der meeste andere
vrouwen op vlieggebied eigenlijk wel
wat van haar glans. Het is waar: Jean
Batten, die in haar eentje over de
Timor Zee vloog, naar beneden keek,
de vele haaien zag zwemmen en bij
zichzelf dacht: Nou, ik geloof toch
maar niet, dat ik hier nog eens over
ga," en niettemin drie weken later
dezelfde of ongeveer dezelfde
haaien weer passeerde, bewees, dat
ook vrouwen de tot nog toe speciaal
door mannen gemonopoliseerde deugd
der dapperheid kunnen bezitten. Amy
Mollison, die zich door geen tegen
spoed, teleurstelling of pech uit het
veld liet slaan, toonde, dat ook
vrouwen de tanden op elkaar zetten"
kunnen en volhouden. Amelia Earhart
verkreeg niet voor niets na haar
.UITERLIJKHEDEN'
TT ET wordt eindelijk zulk weer, dat
?** het hard gaat met onze Meeren en
dat we nu. werkelijk met verstand te werk
moeten gaan. Bijgaande jurken een
van Lucien Lelong van heel dunne
zwarte wol met gouden korenaren en
breede ceintuur van blauw lint, de ander
van dikke geribbelde donkerblauwe zijde
met een af werking van paars, die op den
hoed herhaald is leenen zich tot
dergelijke strategische overwegingen. Nu
dadelijk zijn ze goed te dragen met een
korten of langen wollen mantel en zelfs
met een dun bontjasje. Over een nog
onbekend aantal dagen verdragen ze ook
heel goed den zeer lichten mantel
chiffon of linnen ??waarop we lang
zamerhand 's zomers recht hebben ge
kregen !
tochten over den Grooten en den
Stillen Oceaan den bijnaam van ,,de
vrouwelijke Lindbergh, daarbij ge
holpen door een toevallige gelijkenis.
De naam van Elly Beinhorn is bekend
uit haar vluchten boven Afrika eenige
jaren geleden. En Maryse Hilsz,
Helene Boucher en de Italiaansche
markiezin Negrone deden belangrijk
werk door vrouwenrecords te vestigen,
die die der mannen weinig ontliepen,
ja, hier en daar zelfs overtroffen.
Maar Maryse Bastiéheeft het verder
gebracht dan zij allen. Ook zij was
onbemiddeld van alle bekende
vrouwelijke piloten is de Duitsche
Thea Rasche de eenige die geld heeft
anders dan de anderen, zocht zij het
echter niet in het zich in dienst stellen
van groote dagbladen of het winnen
van geldprijzen. Toen zij na den dood
van haar man, een Fransch
verkeerspiloot, onverzorgd achterbleef met
haar zoontje, begaf zij zich naar de
maatschappij van haar overleden echt
genoot, vroeg om een kans, kreeg die,
haalde haar brevet en werd aangesteld
als verkeerspilote. Jaren aaneen vloog
zij geregeld haar dienst, bewees dat
vrouwen rustiger en accurater piloten
kunnen zijn dan mannen, verdiende
het onderhoud voor zich en haar kind,
kon den jongen een goede opvoeding
geven hij werd ook vlieger en
werd door niemand opgemerkt. Een
slechte tijd voor de Fransche lucht
vaart brak aan; Maryse Bastiéver
zocht en kreeg vergunning om een
poging te wagen, en bracht het record
Parijs?Tokio op haar naam. Ze nam
haar dienst onmiddellijk daarna weer
op. Haar zoon, toen reeds volwassen,
werd ernstig ziek in Noord-Afrika. Zij
kreeg verlof erheen te vliegen hij
was echter al gestorven toen zij arri
veerde ??en met haar machine ver
voerde ze haar dooden zoon naar
Parijs en begroef hem er naast zijn
vader. Onmiddellijk daarna zette ze
haar verkeersdienst weer voort. De
Fransche luchtvaart leed weer neder
laag na nederlaag. Ditmaal verzocht
de maatschappij zelf haar een poging
te wagen, en Maryse Bastiévolbracht
de nonstopvlucht Dakar?Brazilië; en
zij vatte haar taak als verkeerspilote op
nieuw op. Ditmaal echter was de aan
dacht voor goed op haar gevestigd. De
regeering schonk haar het Legioen van
Eer, het vrouwenblad Le Journal des
Femmes" opende een week of wat
geleden een inzameling om haar een
eigen vliegtuig te bezorgen, en in alle
deelen van Frankrijk droegen de
vrouwen het hare bij tot het eigen
vliegtuig van Maryse Bastié. Het geld
is nog niet geheel bij elkaar komen
zal het er echter zeker en dan zal de
belangrijkste vrouwelijke piloot van
Europa hebben wat haar ongetwijfeld
toekomt.
De belangrijkste omdat zij be
wezen heeft welke mogelijkheden er
bij de luchtvaart voor de vrouw
bestaan.
WlLLY VAN DER TAK
Dr. JANE DE IONGH
Clara Meijer-TVIchmann : Vrouw
en Maatschappij, liet
eenlnlelding van Henriette Roland Holst.
(J. Bylcveld, Utrecht)
WIJ mogen er de Nederlandsche
Vereeniging van Vrouwen met
Academische opleiding dank
baar voor zijn, dat zij het besluit heeft
opgevat een uitgave te verzorgen van
de geschriften welke de te jong ge
storven sociologe Mr. Clara
MeijerWichmann aan het vrouwenvraagstuk
en de vrouwenbeweging heeft gewijd.
Deze opstellen, die alle tusschen 1912
en 1917 zijn geschreven, spreken een
taal, die zich nadrukkelijk tot de vrouw
van heden, tot den mensch van heden
schijnt te richten. Hier is een stem,
die spreekt, niet uit de verblinding
van het begrensde moment, maar met
de wijsheid van een, die verleden,
heden en toekomst wist te zien, niet
als contrasteerende en elkander op
heffende tijdperken, maar als in
elkander vloeiende phasen van, n
enkelen ontwikkelingsgang.
Wat in onze dagen te gereedelijk
wordt vergeten, dat het een reden tot
dankbaarheid is, te mogen leven in
een tijd, die van een toekomst spreekt
die ongelijk aan het heden zal zijn,
een tijd van wording, een tijd die er
niet het hoogste in ziet eigen normen
tot in het oneindige te bestendigen"
dat bezielde Clara Wichmann tot een
geloof in het leven, een geloof vooral
in het heden met al zijn eigenschappen
van kentering.
Op het oogenblik, dat de vrouwen
beweging haar hoogtepunt scheen te
hebben bereikt, gaf Clara Wichmann
antwoord op de vragen, die twintig
jaar later door een in vrijheid opge
voede vrouwengeneratie gesteld zouden
worden. Haar essay ,,Het Vrouwen
vraagstuk en zijn betrekkelijkheid", ge
tuigt van een diep historisch inzicht en
van een profetisch voorvoelen van de
nieuwe problemen, die door het wegne
men van de pol itieke horigheid der vrouw
zouden worden opgeroepen. Zij zag in,
dat de Vrouwenbeweging voor vrouw
noch maatschappij een ontwikkeling
was van leed naar geluk, maar een
ontwikkeling van leed en geluk beide.
Zij gaf het eenig juiste antwoord op de
vraag, die thans zoo vaak gesteld
wordt: ,,Is de vrouw door haar be
vrijding" gelukkiger geworden?"
Geluk", schrijft Clara Wichmann
in dit essay, is niet eigen aan eenige
bepaalde wijze van leven; noch aan
de onvrije, gebondene, beperkte, noch
aan de vrije. Gelukkig kon de onder
worpen vrouw zijn, zalig in haar op
offering. Gelukkig kan ook de vrije of
bevrijde zijn. Gebrek aan geluk, gebrek
aan harmonie, is overal daar waar een
vorm van leven overgaat in een anderen.
Niet de vrijheid was het, die menige
vrouw moeilijke jaren gaf, maar de
overgang naar de vrijheid."
Zij heeft het reeds waargenomen, dat
het theoretische streven, het stadium van
déeigenlijke vrouwenbeweging, aan
het voorbijgaan was, en overging in
de werkelijkheid van nieuw
vrouwenleven. Daarmede werden allerlei vraag
stukken, die eerst op den voorgrond
stonden, als zeer betrekkelijk erkend.
Het vrouwenvraagstuk werd minder
economisch, politiek en zelfs maat
schappelijk, het werd menschelijk in
den diepsten zin. De vrouwenbeweging
in haar strijdend, theoretisch tijdperk,
schijnt Clara Wichmann geweest te
zijn een afdwaling, om terug te
keeren. Maar wat is de terugkeer
rijker, dan de enge, rechte, voorge
schreven weg dien ze eens verliet!"
Voor onzen tijd, nu het schijnt alsof
inderdaad van terugkeer naar het oude
sprake is, zijn deze woorden een les
en een bemoediging. Ook de vrouwen
beweging", schrijft Clara Wichmann
aan het slot van haar opstel, kwam
niet orn de wet en de profeten" te
niet te doen, maar om die te vervullen".
De waarheid van deze uitspraak zullen
latere generaties kunnen bevestigen.
PAG. 12 DE GROENE No. 3127
-v\ ? -*«»«af»>'"?????"'T*
j_ m ' ? * .. > ? ?**
l
u
Deze man krijgt
de betrekking!
Waarom? Omdat een pak van
P & C... zijn pak is. Een vlot
voorjaarscostuum, correct, duurzaam.
Prettige, zorgvolle bediening.
1150 . 2250 . 29» - 36.- en hooger
PEEK & CLOPPENBURG
OP DEN DAM - AMSTERDAM
L
J
Tot '??avonds 8 uur geopend. - Zaterdag* tot 10 uur.
l x PER WEEK wordt DE GROENE bezorgd
7 dagen per week wordt DE GROENE gelezen
7 dagen lang kunt gij daardoor dus uw advertentie onder den
aandacht van een SELECT en BIJ UITSTEK KOOPKRACHTIG PUBLIEK brengen
PAC. 13 OE GROENE Ne. 3117