Historisch Archief 1877-1940
.-t
??i
ALTIJD WELKOM!
Spaart plaatjes voor onze albums.
BUIT EU
AMFRQFfinRT WAARLIJK BUITEN WONEN?
H l VI L. i\ O l U U 11 l Vestigt U dan aan den zoom van het
WESTERWOUD ;
het fraaie boschcomplex ten Zuiden van Amersfoort. Rondom een groot
natuurreservaat kunnen terreinen voor het goede type landhuis worden
verkocht. Lage belastingen in Leusden, Woudenberg en Maarn.
Inlichtingen N.V. 'T SCHOUTENHUIS" ta WOUDENBERG. Tel. 22.
l Rl ARIPIIM l-anc'e'" rustigen gezond wonen in schitt. natuur. Lage bel. (b.v.
IDL/tmwUIYI 39 opc. fondsbel.) Geschikt bouwterp, zonder wegbel. of
grondafstand. Inl. M. OLANDA, Langestr. 118, Tel. 4788, Hilversum en bij de makelaars.
(D E B l LT l\TH' 7' WIJNGAARDEN & Co., Tel. 28357, Hessenweg 236 - Waterweg 35.
, ' j Riante Landhüls|et onder architectuur («bouwd m. centr, verw. w. «n k. »tr. w«er.
Ingebouwd bid. Koopsom t 8000 f 110OQ. Hyp. betchlkbaar. Ontbiedln» zonder verpllehtlnf.
IDEN DOLDER N.V BOSCHWIJK
l» ,T «??ffcii HERTENLAAN 35 - TELEFOON BILTHOVEN 3404
| Buiten wonen In bosch en hei + 6O treinen e) Vraagt prospectus
VACANT l EOORD HEIDEBAD (EPE) c.
Hulijei - T«nt«n - Zwemmen - Pur d r uden - Cintine - Winkel. Huisjes f 7.5O?f 40 per week
Comfortabele tenten f 3 f 81 per week. Pension v»n»f f %. VRAAGT PROSPECTUS
SOESTDIJK - SOEST
?£ KOOP vrjjst. villa In villapark, bev. suite, serre, keuken, bljk., f KOf\f\
kelder, 4 slaapkamers, vaste wascht., zolder, garage, tuin (ca. 500 M-) v! ? ? PoUU. .
Landhuiwn te huur v. f. St5.~ af, villa's v, f. 30.- af. Gr. en f r. Won.gMs bij Won.bur. ittMu.
Elg. Ir. J. G. F. GUien c. 1., beeed. makelaar. Steenhofstraat 5 t/o station SoestdIJk. Tel. 2300!
LANDKRUtfEfi
Een LANDKRU1SER heeft meer vrij vloeroppervlak en meer berg
ruimte dan elke andere Nederiandsche aanhangwagen, is dut
beter bewoonbaar. Bovendien een eleetrisch gelaicht stalen
kruisframe en hydraulische remmen voor veiligheid.
Ir. D. A. BONHOF, Haarlem, Jullenelaen 206, Tel. 11781
ALTIJD ACHTERAAN.... TOCH AAN DE SPITS!
l J dat U de kosten yoor Zlekenhulsverpleging
" «n operatie kunt verzekeren bij de
, ? ,. Verg. voor Zieken h u is ver pleging
in de Ned. Herv. Diaconessen Inrichting?
Inlichtingen Kantoor der Vereeniging
Overtoom 283 (Diaconessen huis) Tel. 82002-80202
Schilderkunst
Het tijdvak in de houtsnede
Jan Engelman
Tentoonstelling Frans Masereel;
Kunsthandel Buffa, Amsterdam
DE tentoonstelling van Frans
Masereel bij Buffa, die ook nog
naar déandere groote steden zal
gaan, bestaat uit schilderijen. Het zijn
meest havengezichten, indrukken van
de kaden, de schepen, de hijschkranen,
de kroegen, van heel het pittig gedoe
aan den waterkant. Ze zijn eenvoudig,
rondborstig, met .werkelijke goede
trouw geschilderd, ze lijken wat op
Vlamincks, om de kleur, en soms op
Permeke's, om de behandeling van het
water, maar deze beide schilders zijn,
ieder in hun genre, veel en veel sterker.
Er zit niet veel in", in deze schilde
rijen van Masereel, niet aan den kant
van een verfijning der peinture en niet
in het gebied waar de psychologie, de
kennis van den mensen huist, óf dient
te huizen. Het best is een vrouwen
portret, een ,,Vrouw uit Equihen",
waarin de expressie van den kop ons
bijblijft en de wijze waarop het hemd
tegen het vleesch van de borst is ge
schilderd. Ook een Visschersvrouw,
liggend aan het strand, de zware
beenen naar den toeschouwer gewend,
in een technisch niet makkelijk ver
kort, heeft kwaliteiten in de verdeeling
van het vlak en in het grijzige
coloriet.
M
ASEREEL's schilderijen zouden
hem in het picturale land geen
gezag geven, er zouden niet zoo velen
naar omkijken, indien hij niet een
houtsnijder was van ongemeene repu
tatie. Hij heeft Fransche, Duitsche en
Engelsche boeken geïllustreerd, hij
heeft aan talrijke tijdschriften mee
gewerkt, en hij heeft zijn prenten
boeken" de wereld in gestuurd, waar
van vooral de Passie van een Mensch,
het Stundenbuch en De Zon grooten
opgang hebben gemaakt.
Waaraan was deze groote reputatie
te danken?
Ik geloof niet, dat het ooit duidelijk
gezegd is, dat zij niet was te danken
aan de waarde van zijn houtsneden als
beeldende kunst. Masereel's reputatie1/
is een reputatie die steunt op de
tendenz van zijn werk, zij is een ty- (
pische tijdvak-reputatie, d.w.z. d:- j
kunstenaar heeft enkele leidende ge
voelens van zijn tijdperk (en dat is,
nauw omschreven, het tijdsperk van
het expressionisme, van den humani
tair en Aufschwung tijdens en na den
Europeeschen oorlog, het tijdperk dat
vervuld was van de gedachte aan
blijvenden vrede en de gelijkheid der
menschen), in pakkende houtsneden
vastgelegd. Men heeft hem terecht den
Walt Whitman van de houtsnede ge
noemd.
Wie echter dit werk dieper bekijkt
vindt er niet in een echte bezonkenheid
en een werkelijken nood, een per
soonlijkheid met ,,fond" en met tensie,
doch al te vaak een vooze op
winding, pathetiek, sentimentaliteit.
De prenten zijn soms innemend, door
hun naïveteit, door het directe van
de voordracht, door het lan waarmee
zij een overtuiging naar voren brengen.
Maar men wordt te vaak getroffen
door het simplisme van het geheel,
door het caricaturale der
menschbeeltenissen (de kapitalisten en
oweejers, die hij achtervolgt!), om geboeid
te blijven. Tendenz is in de kunst
niet onder alle omstandigheden ver
werpelijk. Tendenz is slechts te ver
dragen als het persoonlijk accent be
wijst, dat er voldoende betaald" is
door den kunstenaar en daarvan over
tuigen Masereel's prenten niet of zel
den. Zijn wijsbegeerte en zijn maat
schappelijke critiek zijn te gemakkelijk,
te populair, zijn drama's zijn te erg",
zijn aandoeningen der liefde te weinig
innig en zijn kennis van den mensch
blijft te schematisch.
DEZE dingen zouden ons misschien
niet eens hinderen, of niet in die
mate hinderen, indien zijn houtsneden,
en tant que houtsnede, maar sterker
waren gemaakt. Het vormen der vor
men, de forma formans en de defini
tieve uiting, is in de kunst, en vooral
in de beeldende kunst (n'en déplaise de
palstaanders van Forum), een zoo ge
wichtig, een vaak zoo mysterieus door
slaggevend moment, dat de waarde van
het kunstwerk er mee staat of valt.
Altijd weer komen, uit den onnoeme
lijk uitgebreiden vloed van kunst
werken, door de eeuwen voortgebracht,
de scheppingen naar voren, die, ont
daan van actualiteit, zuiver zijn ge
maakt, die de idee eener ideale
volRACHT
. komenheid steunen, op welke speciale
wijze dit dan ook wordt bereikt.
Van de moderne, expressionistische
houtsnede, gestoken in groote partijen,
veelal vlak gehouden, vertoont de
houtsnede van Masereel vooral den
,,makkelijken" kant. Hij past de
techniek van mannekesprenten toe,
maar zonder de wezenlijke naïveteit.
Typeerend is bijvoorbeeld de stereo
tiepe wijze waarop hij een man in zijn
kleeren, in zijn colbertcostuum, model
leert. Als men het voor 't eerst ziet,
verrast dat even, met zijn eenvoudige
tegenstelling van zwart-en-wit, met zijn
gedurfde schuine lijnen, maar al dra
blijkt het een cliché, gemakzuchtig en
zonder wezenlijk plastisch effect. De
guds vergenoegt zich met het wegsteken
van grove partijen, de vereenvoudiging
is bijna overal gewild en gefor
ceerd.
Veel rijker is het talent van zijn
landsman Jozef Cantré. Behalve dat deze
een dieper en meer poëtisch begrijper
van het leven is, beheerscht hij de
techniek van de moderne houtsnede
in veel verfijnder nuance. Ook zijn
werk doet primitief aan, vergeleken bij
de vroegere en de nieuwe houtgravures.
Maar het is van een wezenlijke kracht,
het heeft een veel suggestiever ruimte
gevoel en een veel grooter besef van de
natuur van het hout. De houtsnede van
Cantrébehoort tot de sterkste
scylographische uitingen van het expres
sionisme, met enkele proeven van
De Smet en Frits van den Berghe.
Omdat de kunstenaar niet bleef steken
in de leuzen van het Tijdvak, maar de
werkelijke oppermacht van het leven
erkende, het leven dat altoos doorgaat,
over kerkhoven en ruïnes.
Hnutsnede van Frans Masereel, uit Un fait divers"
Romeo enjulia
HET is feitelijk zoo natuurlijk,
dat het scenario, het stuk en
het hoorspel, respectievelijk
voor de film, het tooneel en de radio
het uitgangspunt moeten zijn, zoowel
wat vorm als inhoud betreft.
Omdat het woord voor de radio ge
sproken zooveel gelijken kan op een
telefoongesprek, zal men deze waar
heid zoo gemakkelijk bij uitzending
vergeten. Niettemin heeft het gesproken
woord voor de radio als kunstuiting
weinig zin, wanneer het niet beteekenis
heeft en de schoonheid van de taal in
al haar kracht eri innigheid verklankt.
Hoeveel het tooneel ook te aanschou
wen geven mag, al het aanschouwelijke
zinkt weg voor het door lichaam en
stem uitgebeelde woord, en zoo gezien
blijft de eerste taak van een
tooneelleiding nieuwe werken in
manuscriptvorm te herkennen, of wanneer deze
er niet zijn, zich op klassiek repertoire
in schoone gebonden taal te verlaten.
Doordat de film zwijgend begon,
schijnt het beeld en het verhaal daarvan
nog steeds de hoofdzaak, maar wat
kwam er van Een
Midzomernachtsdroom" en Naar het U lijkt" terecht?
Nu komt de derde Shakespeare-film:
Romeo en Julia, en doordat de tekst
met zooveel meer piëteit behandeld is,
de geest van het treurspel niet ver
haspeld komt het treurspel ook in
filmvorm tot zijn recht. Wij gelooven aan de
liefde van Romeo en Julia; khet zijn
menschen gebleven en zij spreken de
taal van Shakespeare. Zoodra men den
Engelschen tekst kan volgen, werken
de Nederlandsche ondertitels door het
beeld gedrukt storend. Want het ge
drukte" woord kan het gesproken"
niet vervangen. Het tot leven ge
komen gesproken woord is voor de
radio, het tooneel en dus ook voor de
film noodzakelijk en deze Romeo en
Julia film bevestigt onze overtuiging
dat voor het Nederlandsche volk de
Nederlandsche film een noodzakelijk
heid is, maar alleen wanneer gebruik
gemaakt wordt van een
beteekenisvollen tekst. EDUARD VERKADE
Een woongebouw voor Rotterdam
BINNENKORT zal te Rotterdam aan
de Kralingse plas een nieuw woon
gebouw opgetrokken worden; het
gebouw Kralingen" van de architecten
W. van Tyen en H. A. Maaskant.
Het is een soortgelijke bouw als het
alom bekend geworden woongebouw
de Bergpolder".
Het gebouw Kralingen" zal zo
verdiepingen bevatten (de foto van
de maquette naar het eerste ontwerp
toont 12 verdiepingen), ieder met vier
woningen. De bouw is een z.g. galerij
bouw", met galerijen langs de wonin
gen, die als straten" fungeren. De
woningen zijn bestemd voor jonge of
kleine gezinnen.
Bij het binnentreden van de hoofd
ingang van het gebouw kan men in de
hal door middel van huistelefonen
naar iedere woning telefoneren, zodat
bezoekers, en leveranciers zich niet
onnodig naar boven behoeven te be
geven.
Het gebouw bevat 2 liften, centrale
verwarming, warm-watervoorziening
en een centrale vuilnis-afvoer. Hiertoe
kan men het emmertje huisvuil een
voudig op iedere galerij in de
stortkoker legen. De conciërge zorgt op de
begane grond voor afvoer naar de
stads-reiniging.
Op de begane grond vindt men
wat in zovele woningen in de stad
ontbreekt een bergplaats voor fiet
sen en voor kinderwagens, was- en
droogcellen met mechanische was- en
droogapparaten, ten dienste van de
bewoners.
Ook een donkere kamer en logeer
kamers zijn in het gebouw onder
gebracht. Op het dak komt zelfs een
terras met speelgelegenheid voor kin
deren.
De huren der woningen zullen ? 45
tot ? 57.50 per maand bedragen óf wel
? 100,?tot ? 120,?met volledige ser
vice. In deze service is dan de verwar
ming, warmwatervoorziening en der
gelijke begrepen.
Het gebouw wordt opgetrokken in
betonskelet; in tegenstelling met het
: woongebouw Bergpolder", dat geheel
in staal werd uitgevoerd. De
staalprijzen zijn echter op het ogenblik
voor deze bouw te duur geworden.
Het moet een voorrecht zijn om straks
in dit gebouw, liefst op de bovenste
verdieping, te kunnen wonen, want het
biedt een prachtig uitzicht over de
Kralingse Plas. Ook zal dit punt voor
1 jonge, sportlievende mensen een ideaal
oord zijn, door de mogelijkheden voor
roeien, zeilen en zwemmen in de naaste
omgeving van de woningen.
Het gebouw zal worden uitgevoerd
door de Aanneming Mij.' Van Eesteren
. te Rotterdam. Zonder onvoorziene
tegenslag zal men in Februari 1938 de
woningen reeds kunnen betrekken. Dit
snelle bouwtempo is een gevolg van
een verdoorgevoerde rationaliseering in
alle bouwonderdelen. , K. L.
De lateraat Congressen
REGELMATIG komen de voor
standers van het nieuwe bouwen
uit de verschillende landen op
werkcongressen bijeen, teneinde een
. bepaald onderwerp te behandelen.
In het jaar 1928 kwamen deze
architecten voor het eerst bijeen op
het kasteel te la Sarraz bij Lausanne,
f waar zij de gast waren van Madame
de Mandrot.
In deze eerste bijeenkomst, waaraan
o. a. ook Dr. Berlage nog deelnam,
werden richtlijnen opgesteld voor een
gezonde ontwikkeling der architectuur.
Het tweede congres dat te
Frankfurt a. M. werd gehouden had tot
onderwerp de woning voor de gezinnen
met miniumm inkomen.
Het derde congres te Brussel was
gewijd aan de woonwijk en haar
logische indeeling, Waarna het vierde
congres te Athene zich met de
functioneele stad bezig hield.
Te Parijs zal thans dezen zomer het
vijfde congres gehouden worden, waar
bij als thema het onderwerp Wonen
en Ontspanning" behandeld zal worden
hetwelk een onderdeel vormt van de
studie de functioneele stad". Het
onderwerp Wonen en Ontspanning"
wordt bekeken ten aanzien van nieuw
te bouwen stadswijken, te saneeren
stadswijken en wat betreft het ge
west" (de omgeving der stad).
Ook zal op dit congres de publicatie
gereed gemaakt worden van de studie
de functioneele stad", waarvan reeds
een gedeelte in Holland en in Zwit
serland werd samengesteld.
Het congres vangt aan op 29 Juni
en eindigt op 2 Juli, Door de Fransche
groep van Les Congres Internationaux
d'Architecture Moderne" wordt deze
bijeenkomst, georganiseerd, waarbij zij
een tentoonstelling van de studie de
functioneele stad" in het paviljoen
des temps nouveaux" op de wereld
tentoonstelling voorbereiden. Een groot
aandeel in deze werkzaamheden heeft
de Fransche architect Le Corbusier.
Het belang der congressen blijkt o.a.
ook uit de publicaties, die na elk
congres, over den verrichten arbeid
verschijnen. Zoo noemen wij de
studies over woningtypen voor ge
middelde inkomens en de studie over
de zoogenaamde rationeele woon
wijk" alsmede van de functioneele
woonwijk", welke laatste in 1935
werd tentoongesteld in het Stedelijk
Museum te Amsterdam, onder de
benaming Wonen, Werken, Verkeer
en Ontspanning in de hedendaagsche
stad".
Deze studies, die steeds door middel
van duidelijke populaire teekeningen
in beeld worden gebracht, reizen over
de geheele wereld, teneinde in alle
landen te worden tentoongesteld. De
in elk land zich bevindende principieel
gerichte groepen architecten arbeiden
volgens de conclusies van de C.I.A.M.
Holland wordt door deze Internatio
nale Congressen vertegenwoordigd door
de Architectengroep de 8*' te Amster
dam en de Vereeniging Opbouw" te
Rotterdam. Als voorzitter treedt op
C. van Eesteren, stedebouwkundige te
Amsterdam. B. M.
Het nieuwe woongebouw Kralingen", te Rotterdam; architecten W. van Tijen en
H. A. Maaskant
io~
tV.
PAG. 12 EN 13 DE OIOENE .Ne. 1128