Historisch Archief 1877-1940
/i. ?
»»»»?««»« mi r
buitenlander
oordeelf:
Van alle Europeesche
staatslieden die ik
ontmoet heb, i's hij de sympatiekste en in vele
opzichten maakt hij den sterksten indruk.
BRUCE LOCKHART IN DE
EVEN ING STANDARD 24.3.36
De meening van een
Nederlandsch dagblad:
Dr. Colijn is een scherpzinnig man niet al
teen, doch - om het populair uit te drukken
een flinke vent bovendien.
Dr. Colijn is een man van beginsel.
LIMBURGER KOERIER 21.1134
GISPEN s
BRANDVRIJE LADENKASTEN
Pp Dinsdag 20 April 1937 werd onder leidingvan het Proefstation
voor Bouwmaterialen Koning en-Bienfait" te Amsterdam een
brandvrije Gispenkast aan een vuurproef onderworpen. Geduren
de een uur stond de kast in een loeiende vuurzee en nadat die ge
doofd was en de kast geopend kon worden, kwam de inhoud,die uit
kostbare" papieren bestond, volmaakt ongedeerd te voorschijn
Deze kasten zijn voorzien van een visuele
sluitveiligheid en betekenen het allernieuw
ste op het gebied van veilige b e r g i n g
Wij nodigen U uit tot een bezoek aan onze Amsterdamse
toonkamer, waar l-, 2- en 4-ladige kasten staan tentoongesteld
GISPEN
Leidsche
straat 27
AMSTERDAM
AMSTEl GARAGE
Woespemjdo 143. Tol. 53218
Wij gai-ecren, wasschen, snieren, halen en brengen uw auto
l'rij/i-ii i:in:i(' l' I."».- (H-r iii;ian<l
Onze 30-j.irigu ervaring is een waarborj; voor goede service
Stalling voor 100 auto's - Dag en nacht geopend
i
C
Dr. B. Hilman
HELIUM OF WATERSTOF?
Veiligheid en wereldeconomie
IN de jaren 1933?'34 heeft men in
verschillende bladen en tijdschriften
artikelen kunnen lezen en foto's
kunnen zien betreffende het nieuwe
Duitse luchtschip LZ 129 Het Groot
ste Luchtschip ter Wereld 248 meter
lang, 41,2 meter middellijn 200.000
m3 inhoud maximum snelheid 135
km per uur het eerste luchtschip dat
gevuld zou worden met heliumgas en
voortgestuwd door dieselmotoren
een luchtkasteel, voorzien van alle ge
makken, een luchtschip zo veilig dat er
zelfs een rooksalon aan boord was (op
zijn voorganger, de LZ 127 Graf
Zeppelin", mocht geen lucifer mee aan
boord worden genomen vanwege het
brandgevaar) ! Kortom, de volmaakt
heid zelf. De zware les van de R xox, die
met de bloem van Engelands
luchtvaartdeskundigen aan' boord in 1929
bij Beauvais neerstortte en verbrandde,
was goed geleerd: een soortgelijke
ramp zou de LZ 129 nooit of t en im
mer kunnen overkomen.
Het schip kwam in 1935 'n de vaart
en ontving de naam Hindenburg". Op
het vliegveld Lakehurst liggen de ge
blakerde en verbogen resten.
En ieder die de dag na Hemelvaart
een ochtendblad had gekocht en zich '
herinnerde wat hij indertijd over de
veiligheid van Het Grootste Luchtschip
ter Wereld had gelezen vroeg zich af:
Maar hoe is dit in 's hemelsnaam mo
gelijk geweest? Het schip was gevuld
met onbrandbaar helium, de motoren
werden gedreven met ruwe olie, een
stof die onder normale omstandigheden
heel moeilijk aan het branden te krij
gen is.... vanwaar die ontploffingen, die
hel van vlammen? Tot de nadere be
richten in de avondbladen het raadsel
oplosten: de gaszakken waren gevuld
met waterstof, er was nooit helium
in geweest!
HERINNER u even uw natuurkunde
van de lagere school: een in water
gedompeld lichaam verliest zoveel aan
gewicht als het gewicht van het ver
plaatste water bedraagt. Duw dus een
blok hout van i dm3 onder water en het
verliest het gewicht van i m3 water
oftewel i kg. Maar zo'n blok hout weegt
lang geen kilo, het krijgt dus een nega
tief gewicht, het weegt minder dan
niets, en daarom stijgt het op zodra u
het loslaat: het drijft.
Door dezelfde oorzaak drijft" een
luchtschip. Dezelfde stelling geldt ook
hier: een in lucht gedompeld lichaam
verliest zoveel aan gewicht als het
gewicht van de verplaatste lucht be
draagt. Het zal stijgen als het een nega
tief gewicht krijgt, als dus het gewicht
van de verplaatste lucht groter is dan
het gewicht van het schip zelf. Onver
mijdelijk echter moet een luchtschip
worden gebouwd van vaste stoffen, en
die zijn allemaal zwaarder dan lucht
(geen enkel vast voorwerp vliegt van
zelf de lucht in). Hoe kunnen we aan
dit bezwaar tegemoet komen ? We
maken het luchtschip hol en pompen
de lucht er uit. Als we een hulsel heb
ben dat 80 kg weegt en zoo kg lucht
verplaatst, en we pompen die zoo kg
lucht er uit (we verwaarlozen nu maar
even de dikte van het hulsel en stellen
de inhoud gelijk aan de
luchtverplaatsing), dan krijgt het geval een negatief
gewicht, een stijgkracht van 20 kg. Het
zal stijgen tot een hoogte waar de lucht
zoveel ijler is dat een zeker luchtvolume
er 4/5 weegt van het gewicht van, het
zelfde volume hier beneden. Daar ver
plaatst het toestel 80 kg lucht: zijn
eigen gewicht; een toestand van even
wicht is bereikt en het blijft op gelijke
hoogte zweven.
De technische uitvoering van dit
denkbeeld stuit op een overwegend be
zwaar : een hulsel dat luchtledig wordt
gepompt moet betrekkelijk zwaar zijn
om de druk van de omringende buiten
lucht te kunnen weerstaan. Om een
licht hulsel te kunnen gebruiken vullen
we het met een gas dat dezelfde span
ning heeft als de buitenlucht, maar
lichter is dan deze. Het gewicht van dit
gas betekent natuurlijk verlies aan
stijgkracht. Maar daar staat tegenover
dat we het hulsel nu zeer licht kunnen
maken.
DIT alles is zo eenvoudig dat het u
misschien overbodig lijkt het nog
eens in herinnering te brengen. Maar
informeer eens hoeveel mensen in uw
omgeving heilig overtuigd zijn dat een
ballon wordt opgeblazen", ongeveer
zoals een fietsband, dat hij een zekere
spanning moet hebben. Dit is een wan
begrip. De vulling met gas is eigenlijk
slechts een noodmaatregel: het gas
dient om te zorgen dat er in de ballon
dezelfde spanning heerst als daarbuiten,
zodat het hulsel geen onnodige druk
ondervindt. Vooral niet mér gas, want
dan ontstaat er een ongewenste span
ning van binnen. En bovendien: alle
beetjes wegen, óók gas, al is het nog
zo licht.
We nemen dus een licht gas voor de
vulling. Het lichtste gas dat er bestaat
is waterstof; het gewicht is slechts
16 pCt. van dat der lucht. Maar water
stof heeft een zeer onaangename
eigenschap: twee delen van dit gas
verbinden zich met n deel zuurstof
tot water. Dit water neemt een vél
kleinere ruimte in dan de beide gassen;
bij de verbinding ontstaat dus plotse
ling een luchtledig, waar de omrin
gende lucht met een plof invalt. In het
laboratorium maakt men hiervan ge
bruik om te zien of een gas dat bij de
een of andere proef ontstaat bijgeval
waterstof is: men vangt er een beetje
van op in een reageerbuis]e, houdt dit
met de opening bij een Bunsen
brander en waf! zegt het gas
mengsel; de waterstof heeft zich met
wat zuurstof uit de lucht verbonden
tot water onder begeleiding van een
knaleffect dat aan het mengsel zijn
naam heeft gegeven: knalgas. Er is
geen Bunsenbrander nodig om dit
mengsel tot ontploffing te brengen:
het kleinste vonkje is voldoende. En
als er niet een paar kubieke centi
meter gas in een reageerbuisje is,
maar 200.000 kubieke meter in de
Hindenburg", dan is het effect niet:
Waf! maar.... wel, wat daar op
Lakehurst is gebeurd. Want waterstof
vormt niet alleen met zuurstof een
ontplofbaar mengsel, het is ook zeer,
licht ontbrandbaar en geeft een vlam
met een zeer hoge temperatuur.
Tegenover dit nadeel staan als voor
delen: de lichtheid en.... de prijs.
Het is vrij goedkoop en overal te be
reiden. Men maakt het in het groot
door verhitting van kool met gebluste
kalk in ijzeren retorten of door over
verhitte stoom over gloeiende cokes
te leiden.
HET andere gas dat in aanmerking
komt voor de vulling van
luchtschepen is helium. Een zeldzaam gas:
het kan worden bereid uit enkele
zeldzame radio-actieve mineralen (zo
als het thorianiet van Ceylón, dat
bijna zo cm3 helium per gram
mineU KOMT TOCH OOK IN DE
TANZ KLAUSE?
Marnixstraat b/h Loidseheplein
Matte* 4-6.M - Avond 8-1
507
O BESPARING op Uw autokosten door «en
F l AT 500
Benzine-verbruik l :20 ? Prijs F.
995.Phenomenale rijkwaliteiten, twee ruime zitplaat
sen, flinke bagageruimte. Snelheid 85 K.M. p. uur
Nadere inlichtingen bij den Imp. J. LEONARD LANG
Stadhouderskade 114, Amsterdam of een zijner agenten
De brandende Hindenburg" stort te Lakehurst neer
PAG. 16 DE GROENE No. 3)28
raal bevat) en tuit de lucht, waarin
het ten bedrage van 0.0004 pCt. voor
komt. Maar op deze wijze kan men
geen hoeveelheden krijgen waarmee
men een luchtschip kan vullen.
Er zijn slechts twee landen die
helium kunnen produceren in aan
zienlijke hoeveelheden: Canada en de
Verenigde Staten. In Canada komt
helium voor ten bedrage van gemid
deld 0.6 pCt. in de aardgasbronnen
van Alberta, Ontario en Nieuw
Brunswijk; in Amerika in de bronnen van
Texas en de middenstaten en in de
beroemde Appalachian gas fields; in
Kansas zelfs tot 1.5 p C t. Als al dit
gas werd gewonnen zou Canada
150.000 m3 helium per jaar kunnen
leveren, de Verenigde Staten het
tiènvoud van deze hoeveelheid. De
commerciële exploitatie van
aardgassen voor heliumwinning is reeds
mogelijk bij een minimum gehalte
van 0.33 pCt.
Helium is zwaarder dan waterstof
het soortelijk gewicht is 0,1784. dat
van waterstof 0,16. Maar het is
onbrandbaar l En dit voordeel is voor
het gebruik in, luchtschepen zo enorm
groot, dat men over het verschil in
gewicht en het verschil in prijs zou
zijn heengestapt. De Hindenburg"
was geconstrueerd voor vulling met
PAG. 17 DE GROENE Ne. 3«8
helium. Alleen om dit kostbare gas te
sparen zou men, als men gas moest
afblazen (wat telkens nodig is als door
het verbruik van dieselolie het schip
lichter wordt en het statisch evenwicht
dreigt te worden verbroken), water
stof laten ontsnappen uit kleine bal
lons, die waren opgehangen in de
grotere, met helium gevulde
binnenballons. Het gevaarlijke goedje zou
dus te allen tijde omringd zijn door
het onbrandbare helium.
Zo was het plan. Maar helium is
duur en moet uit Amerika komen.
En Duitsland heeft geen deviezen.
Bovendien legt de Amerikaanse rege
ring moeilijkheden in de weg aan de
uitvoer van het kostbare gas: wie
weet hoe de luchtvloot der Verenigde
Staten er nog eens om verlegen zou
kunnen zitten. .
Maar varen moest de Hindenburg"
tóch. Dan maar met waterstof.
Op Lakehurst hebben de 200.000 m3
waterstof van de Hindenburg" zich
met zoo.ooo m3 Amerikaanse zuur
stof chemisch verbonden tot water
volgens de vergelijking 2 H?+ 02 =
2 H» O. Plus dood en verderf en ont
zetting en tranen, die door weterischap
en techniek vermeden hadden kunnen
worden als de politiek geen spaak in
het| wiel had gestoken.
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
STOOM-MEELFABRIEK HOLLAND" N.V.,
GEVESTIGD TE AMSTERDAM.
UITGIFTE van
?
600.000,4 pCt. Eerste Hypothecaire Obligatiën,
in stukken van f 1000,?aan toonder.
De ondergeteekende bericht, dat de inschrijving op
bovengenoemde obligatiën met recht van voorkeur voor
houders van de per 22 Juni 1937 af losbaar gestelde
7 pCt. obligatiën op
Vrijdag 21 Mei 1937,
van des voormiddag* 9 uur tot des namiddags 4 uur,
tot den koers van 99 pCt. zal zijn opengesteld bij
hare kantoren te AMSTERDAM, ROTTERDAM en
's-GRAVENHAGE, alwaar prospectussen en inschrijvings
formulieren verkrijgbaar zijn.
INCASSO-BANK N .V.
AMSTERDAM, H Mei 1937.
.
Adverteeren... doet verkoopen !