Historisch Archief 1877-1940
^
\
DE GROENE AMSTERDAMMER
Opgericht m )877 ONAFHANKELIJK WEEKBLAD VOOR NEDERLAND *'? J"rg*n* "0.3129
Redactie: Mr. M. KANN, TH. MOUSSAULT,
Mr. N. J. C M. KAPPEYNE VAN DE COPPELLO
?n Mr. R. H. DIJKSTRA
Red. en administr.: Keizersgracht 355, Amsterdam C.
Telefoon 37964 - Postflro 72880 - Gem. giro G 1000
De abonnementsprijs bedraagt f 10.?per jaar.
Abonnementen kunnen met elk nummer Ingaan, doch alleen tegen het eind« van e«n jaargang worden opgezegd.
DE ZOEKENDE GEEST
Mr. M. Kann
WIE er zijn werk van maakt, de vraagstuk
ken, die zich voordoen op het gebied der
buitenlandsche politiek te analyseeren
en te formuleeren en het tot zijn taak rekent,
geregeld de belangrijkste gebeurtenissen te verslaan,
dien wordt het op een bepaald oogenblik duidelijk
dat er tusschen de vraagstukken die voor de wereld
van belang zijn en dat zijn niet alleen de politieke
een duidelijk verband bestaat.
Verband wil niet zeggen: identiteit. Het beteckent
slechts n of meer punten van gemeenschap. Het
is duidelijk dat er tusschen de politieke crisis, die
wij sinds een aantal jaren doormaken, en de lang
durige economische crisis die wij, naar het schijnt,
bezig zijn voor een goed deel te overwinnen, eenig
verband bestaat. Althans in zooverre is dit duidelijk,
dat niemand zal ontkennen dat deze twee commoties
elkander sterk beïnvloed hebben. Depressie en
werkloosheid hebben, met name in Duitschland,
millioenen in de armen van het nationaal-socialisme
gedreven. De ontwikkeling van het
nationaalsocialisme (het is bereids een gemeenplaats dat te
zeggen) heeft, door het streven naar autarkie, den
wereldhandel nog verder ontwricht. ledere bescher
mingsmaatregel daartegen heeft dat daarna op zijn
beurt nóg iets meer gedaan. Tegelijkertijd heeft het
nationaal-socialisme, door economische nooden
daartoe aangezet, maar al te gaarne naar de her
bewapening gegrepen als middel van werkverschaf
fing waardoor op haar beurt weer de politieke
spanning in Europa toenam, en zoo ad infinitum.
Dit betreft in hoofdzaak nog slechts de verhouding
West Europa?Duitschland. Min of meer parallel
hieraan loopt de tegenstelling der gevestigde
Middellandsche Zee-belangen tot Italië. En dit
alles betreft dan alleen nog maar onzen kar.' \;.j\
den aardbol. In Oost-Aziëzijn er nog de
tegenr-Mlingen Rusland?Japan, China?Japan en de vrede
lievende ontwikkeling van Oost Aziëversus het
streven der Japansche militairen zonder dat
deze drie antithesen daar tot eenig parallelisme
aanleiding geven. De krachten immers, die aan dit
Japansche streven weerstand bieden, hebben weinig
of niets gemeen. Maar ook hier doet zich telkens
een wisselwerking gelden tusschen economischen
dwang en politieke dynamiek.
HET kan niet anders, of al deze aardsche moei
lijkheden drukken zwaar op de individu die
zich in zijn rustig bestaan bedreigd voelt.
De menschelijke geest zoekt een uitweg. Omdat
de druk zoo overmatig groot is, zoekt hij aller
eerst veiligheid in samengaan met vele anderen.
There is safety in numbers. Zelden, is er een tijd
geweest, waarin de neiging zóó groot was om de '
gansche wereld in twee kampen te verdeelen.
Zelden deden -ismen" en ideologieën" meer
opgeld. Het is natuurlijk heel gemakkelijk om de
menschheid te verdeelen in Uitverkoren Volk en
Philistijnen. De inventie is niet bepaald nieuw.
Maar waar leidt zij toe? Juist het feit dat deze
neiging, die niets anders is dan een geraisonneerde
vorm van het instinct tot zelfbehoud der horde, zoo
oud is, zou ons op onze qui-vive moeten doen zijn.
Het is alles horden-instinct wat zich onder den
naam van ideologieën" bij ons bewust denken
tracht aan te dienen met de verlokkende belofte,
ons uit de moeilijkheden te zullen redden.
Nationaalsocialisme, fascisme, communisme - zij hebben er
in al hun verscheidenheid, de duidelijke trekken
van gemeen. Zelfs doen zich symptomen van dit
atavismc voor op ander terrein. De hardnekkige
zucht voor ordening en planmatig economsich
bestuur, bij sommigen van andere school, verraadt
een liefde tot deze kunst van het genre: l'art peur
l'art. Een geneigdheid tot ordening om der wille
van de ordening en niet uit noodzaak.
Het schijnt, zóó bekeken, dat de samenleving van
bijenkorf of mierenvolk een ideaal-staat is. Iedereen
heeft een precies voor hem uitgerekende taak. De
maatschappij loopt op rolletjes. Er wórdt voor je
gedacht....
Er zijn niet veel woorden nood i g om duidelijk
te maken, dat deze steriele maatschappij-bouw het
menschdom geen werkelijke oplossing voor de
bestaande moeilijkheden bieden kan. Want het
beeld dat door deze diverse heilsleeren wordt
voorgetooverd, is er een van regressie, van teruggang.
En niet een van vooruitgang.
M
AAR ook dit is verklaarbaar. Er heeft steeds
in ons een groote neiging gewoond om,
inplaats van vooruit, terug te gaan. Om een ouden
en niet meer bestaanden?toestand te trachten te
herstellen. Men ziet dat in de wereldgeschiedenis,
waarin op gezette tijden het woord restauratie"
opdoemt. Zeer sterk hebben wij na den wereld
oorlog de schade van deze restauratie-lust onder
vonden. De toestand-van-vroeger, datgene dat
overrompeld en gelaedeerd was, moest hersteld
worden. Maar vroeger" komt nooit meer terug.
Het Duitsche nationaal-socialisme ? de lezer
vergeve mij dat ik daarop toch weer terugkom
vertoont heel sterk de sporen van een overdreven
restauratie-lust. De grootheid van het Rijk. Het
verwijderen van alle uiterlijke kenteekenen van den
verloren oorlog. In dit geval slaat deze lust zelfs
dcór. Maar in wezen is zij niet enkel het
nationaalsocialisme eigen. Zij verraadt zich daar evenwel in
een dubbelen verschijningsvorm: niet alleen als ver
langen om de vergane glorie van de voor-oorlogsche
jaren te herstellen, maar ook nóg duidelijker
atavistisch als onbewuste wensch om voor histo
rische maatschappij-vormen te herstellen.
Van den hang tot het verleden kan de redding
nooit komen.. De menschelijke geest móet nieuwe
wegen zoeken. Er is geen reden om aan te nemen,
dat de moeilijkheden ditmaal onoverwinnelijk
zullen zijn. Zeker, ze zijn bijzonder groot. Opnieuw
is de wereldvrede in gevaar nadat geen twintig
jaren sinds den wereldoorlog verloopen zijn en wij
de schade van de oorlogsjaren nog geenszins te
boven zijn gekomen.
De convulsies, waaronder de wereld lijdt, zijn
veroorzaakt door het onvoldoende voorbereid zijn
der volkeren om tezamen en niet enkel in de
politieke beteekenis van het woord een georga
niseerde maatschappij te vormen. De aarde is klein
geworden, het verkeer snel. De uitwisseling van
goederen werd te overvloedig. De aanraking met
anderen kon nog steeds niet plaats hebben zonder
schokken te veroorzaken, in deze onvoorbereide
wereld.
Het is wellicht gemakkelijker, te constateeren
welke oplossingen van een zoodanige geestelijke
herkomst zijn, dat zij gén heil kunnen brengen,
dan een weg tot opheffing der moeilijkheden aan te
geven. Twee dingen kan, men echter vaststellen:
De fouten in de machinerie der menschheid
liggen op het gebied der internationale organisatie
of in het gebrek aan een zoodanige organisatie.
Terugschrikkend voor de gevolgen van deze
fouten, vertoont de menschheid de neiging om te
vluchten in de kudde en alle individualiteit overboord
te gooien.
Nog iets scherper gezegd: de politieke, economi
sche en technische organisatie, die ons in staat zou
kunnen stellen een gelukkiger wereld te bewonen,
leidt onder het gebrek aan waarachtige bereidheid
om het belang der geheele menschheid te erkennen
als een hooger goed dan eigen volkstrots. En
anderzijds wordt dit bijgeloof in eigen volksheil,
PAG. 2 Dl GROENE Ne. 312»
DONDER1937 «n 1913
IN een artikel in de N.R.Ct. vinden wij den
volgenden zin: Met een leider van het
proletarisch socialisme kan een overtuigd liberaal
niet deelnemen aan de regeering van ons vader
land. Nu niet en nooit".
Dit lijkt een leelijke disqualificatie voor het
liberalisme van al die liberale staatslieden in
West- en Noord-Europa, die jaren lang tesamen
met socialisten in een regeeringscombinatie
hebben gezeten. Maar ook bedenken wij ons,
hoe de geheele liberale pers in 1913 om het
hardst bepleit heeft, dat de sociaal-democraten
zitting zouden nemen in de regeering. En men
kan moeilijk volhouden dat de S.D.A.P. thans
proletarischer is dan toen.
De eenige mogelijkheid die overblijft is dat
de liberale" pers thans minder liberaal is dan
in
inimiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiii
Het Blauwe
SEKEKEN van het standpunt der beoefenaars
onzer vaderlandsche geschiedenis, moet het
betreurenswaardig heeten, dat in 1672 de
aanslag op het leven van Johan de Wiit slaagde,
terwijl in 1937 de aanslag op het leven van ir, A. A.
Mussert, algemeen leider der nat ionaal-socialistische
beweging in Neder duitschland, mislukte. Immers bij
gelijkheid van resultaat, zou er een zeker evenwicht
ontstaan zijn in de historie. Ongetwijfeld ware zulk
evenwicht ten goede gekomen aan de volkseenheid.
Wees de Hagenaar vanouds op Kei Groene. Zoodje,
de Amsterdammer zou Voortaan dit gebaar kunnen
beantwoorden door te wijzen óp het Blauwe Zand.
De verhouding tusschen hoofdstad en hofstad ware
dan veel zuiverder.
Het heeft niet mogen zijn. In de geschiedenis van
ons roemruchtig volksbestaan zal het Amsterdamsche
Blauwe Zand niet een plaats innemen, gelijkwaardig
aan die van het Groene Zoodje te 's-Gravenhage. Wat
is de reden hiervan, zoo moet de wetenschappelijke
beoefenaar van de vaderlandsche geschiedenis zich
bezorgd afvragen?
Is hier inderdaad het afdoende bewijs geleverd van
ons volksverval? Blijkt uit deze mislukking, dat de
tegenwoordige bewoners van Nederland niet meer ver
geleken mogen worden bij het stoere en rasechte ge
slacht van bodemverbonden mannen, dat onze gouden
eeuw bevolkte? Moet ons volk niet worden opgeheven
uit een schandelijke verlaffing en verdierlijking, die
haar weerga vergeefs zoekt in de bladen der historie?
In de gröotsche dagen van het verleden, toen ons
land nog niet was overgeleverd aan de heerschzucht
van de joden, heeft een knecht van Juda het bestaan,
dit edele Nederduitsche ras van volksgénooten te
krenken in zijn diepste gevoelens. Het was de ver
achtelijke brillenstijper Spinoza, die na den zoo wel
geslaagden aanslag op het leven van Johan de Witt, in '
een taal, welke geheel tegenstrijdig is aan ons nationaal
zelfgevoel, durfde uitroepen: Ultimt barbaroruml
Deze smet werd klakkeloos op ons Arisch Bloed
geworpen door een rasgenoot van de Mannheimers,
de Polakken, de Cohennen.
Hetjoodscheenondergrondsche gewroet van de tegenstanders der
Nederduitsche zelfverheffing heeft zelfs bewerkt, dat voor
dezen Spinoza op de Paviljoensgracht te 's-Graven
hage, een onzer meest karakteristieke oud-Neder
duitsche stukjes, stedenschoon, een standbeeld werd
opgericht, hetwelk hem toont in de zittende houding,
die duidelijk tot uitdrukking brengt, hoe zijn verder
felijke rasgenooten er altijd op uit zijn, te gaan zitten.
Hiertegen komt ons gemoed eindelijk in opstand, nu
hetzelfde Nederlandsche volk zoo machteloos geworden
is, dat de aanslag, gepleegd op het Blauwe Zand,
inptaats van een schitterend succes, datgene geworden
KOPJES
Een machtig" debater
NAAR ,,de Tijd"meedeelt, vergaderde de
groepBouwman, de partij van kleine boeren in het
land van Maas en Waal, op Pinkstermaandag in
een schuur te Someren-Heide. Tijdens de rede van
de tweede en laatste spreker maakte de bekende
geestelijke Henri de Greeve, wiens auto het in deze
onherbergzame streek had opgegeven en die ver
der had moeten loopen, zijn entree. Zijn verlate
aankomst was voor hem niet alleen geen be
zwaar ,,zich met beide sprekers in debat" te
begeven, maar dit debat leidde zelfs tot het
eclatante resultaat, dat leider Bouwman toezegde
nog vóór de verkiezingen met de zijnen tot de
R. K. Staatspartij te zullen terugkeeren, als deze
voldoende aan hun wenschen tegemoet kwam.
Deze gebeurtenis toont weer eens duidelijk,
dat een goed verstaander slechts e.en half woord
behoeft
NiiiiiiiiiiHiiimiiiMiiMiuniumii
lllMIÉMIIHItllltlimil
het ongerechtvaardigd vertrouwen in de horde,
verkozen boven individualistisch inricht. Ander
zijds? Het zijn beide uitingen van het zelfde oude
bijgeloof, dat de eigen horde van bijzondere
beteekenis is. Dat is zij niet. De eenige rationeel gerecht
vaardigde volksorganisatie (het doet er niet toe of wij
die nu politiek of economisch bekijken) is een wereld
organisatie.
Wanneer de menschheid den moed heeft in te
zien dat de tijd voorbij is, voor goed voorbij, dat
men kan vol houden dat een tegenstelling denkbaar
is tusschen eigen volksheil en wcreldheil wan
neer men inziet dat het economisch en technisch
onmogelijk is om zelf te floreeren terwijl men een
Chineeschen muur optrekt tegen de buitenwereld
dan is het oogenblik gekomen dat het lang ver
smaadde individualisme zich weer ontplooien zal.
Zand
«'s, wat wij in onze diepe volksvernedering met een
ongetwijfeld aan het Hebreeuwsch ontleend woord
leerden aanduiden als een sof".
Voor den geschiedkundige opent het gebeurde,
of juister gezegd; het niet-gebeurde op het Blauwe
Zand nog breeder perspectieven. Bewijst het, dat
ons volk vervallen is tot een staat, waarvoor de
j stoere Gouden-Eeuwerszich diep zouden schamen, het
'l toont ook duidelijk aan, dat onze groote mannen
veel grooter geworden zijn dan vroeger. Want Jan de
Witt had niet den moed, een zweepje het wapen
des koetsiers -?mede te nemen naar het Groene
Zoodje, of het zou moeten zijn, dat hij dit zweepje
nog bijtijds kwijt raakte, zoodot de vaderlandsche
geschiedenis het niet in de herinnering bewaarde.
Maar de algemeene leider van de nationaal socialis
tische beweging in Neder duitschland, haalde een
zweep over het aangezicht van den lafaard en teekende
hem daarmede tot wat de man is; een uitgeworpene
uit de gemeenschap der rasechte Nederlanders."
Zoo verhaalde ons die belangrijke bron tot de kennis
onzer geschiedenis, het Nationale Dagblad, op
Zaterdag 15 Mei 1937. Dit optreden steekt gunstig
af bij de weerloosheid van Johan de Witt, wiens
bedienden bovendien verzuimden een pistool en een
fototoestel mede te voeren.
TYTELK een dank moet de beoefenaar van de
W vaderlandsche geschiedenis weten aan de
tegenwoordigheid van geest van den algemeenen
leider, want deze tegenwoordigheid van geest behoedde
hem voor de afwezigheid van lichaam, waarin Johan
de Witt na het befaamde incident onwillekeurig
verviel. Zweep en pistool stelden hem hoog boven
de Spinoza's onzer dagen en hun verraderlijke
bentgenooten, de knechten van Juda en zoo. Doch den
grootsten dienst bewees hij aan de geschiedenis door
het fototoestel. Zelfs de Vader des Vaderlands, de
Groote Willem de Zwijger, had geen fototoestel bij de
hand, toen er een aanslag op 'zijn leven werd gepleegd
door Balthasar Geraerdts, Kan het bij hem ver
onder schuldigd worden, omdat het fototoestel nog
niet uitgevonden was, in onze dagen van ontwakend
volksbewustzijn, zou het gemis onvergeeflijk geweest
zijn. De beoefenaar van de vaderlandsche geschiedenis
vraagt immers betrouwbaar materiaal.
Zoo hebben wij hier het voorrecht, te mogen schou
wen in een af grond van historische grootheid. Duize
lend van' ontzag spreken wij de hoop uit, dat dit
voorbeeld moge aansporen tot hartstochtelijke na
volging. Vooral om de a.s, zomervacantie moeten de
rasechte Nederlanders er aan denken, een foto
toestel mede te nemen. Dit is de les der historie.
ANTON VAN DUINKERKEN
Want vrijheid tot ontplooiing van den individu is
datgene waarnaar de menschelijke geest tenslotte
zoekende is.
Binnen enkele dagen is bij mij verkrijgbaar:
DE SPHINX VAN SPANJE
door ALBERT HELMAN, prijs ongeveer Fl. 1.75
Heiman woonde langen tHd temidden van het volk;
Heiman spaart geen enkele part!}, ook, niet de Regeering te
1 Valencla. .
Heiman neemt het, evenals in vroeger werk, op voor
onderdrukten.
Bestelt tijdig U zult verbaasd zijn.
Boakh. Plus-Ultra" - Keizersgracht 398 - Amsterdam, C.
T»l. 30269 de «enlje »lt«m»«n« boekhindtl in
Nedarlind die jt*pecl»llieerd Is voor Spunteh !
VAN DE GROOTE FEESTELIJKHEDEN, DIE MET
de vlootrevue voor Spithead besloten wer
den, wisten de Londensche bladen van de
laatste dagen nog allerlei belangrijke en soms ver
makelijke bijzonderheden te vermelden. De Engel
schen waren (moeten wij hierbij niet aan onze
Januari-dagen terugdenken) zóó uitgelaten, dat het
geen Engelschen meer waren. Een Schotsch soldaat
in groot tenu, zoo meldt de News Chronicle, ging op
den rollenden trap zitten, die de menschenmenigte
naar de diepgelegen stations der ondergrondsche
spoor te Londen voert. Het gedrang was groot en
niemand bemerkte, tot op het fatale moment, wat
er met den soldaat gebeurde. Het mechaniek van
de trap had zijn kilt gegrepen. Kort en goed....
gelukkig bleek een der reizigers een plaid bij zich
te hebben. En het geshockeerde publiek kon rustig
zijns weegs gaan. Vari kleurrijk militair vertoon
gesproken: de buitenlandsche gasten moeten zich
op de zonnige reede van Spithead toch wel gereali
seerd hebben dat al deze vroolijk gepavoiseerde
schepen Engelands hersteld machtsapparaat vorm
den. Onder de genoodigde diplomaten moeten er
wel enkelen zijn geweest, die zich met een schok
bewust werden, dat de machtsverhoudingen in
West-Europa ontegenzeggelijk gewijzigd zijn.
DIT MERKT MEN OP MET OOGENBLIK VOORAL TE
Genève. Men heeft" er%weer opnieuw hoop dat
er op het gebied der internationale organisatie toch
iets tot stand te brengen is. De Volkenbondsvergade
ring is in buitengewone zitting bijeengekomen
om tot opneming van het koninkrijk Egypte in
den Volkenbond te besluiten. Tenslotte is dat echter
een pure formaliteit. Er zijn andere thema's waar
over, buiten de officieele zitting om, ernstig van
gedachten moet worden gewisseld. Het protokol
voor de buitengewone zitting geeft daartoe reeds
alle aanleiding: hoe staan, bij de goedkeuring der
geloofsbrieven, de kansen %voor den vertegenwoor
diger van den Negus? Dit is volstrekt niet enkel een
formaliteit, maar een aangelegenheid die daarom
van belang is, omdat de belangrijkheid ervan ver
over het Abessynische geval heen grijpt. Tua res
agitur, het gaat straks ook om uw zaak, moeten
de kleine staten.begrijpen. Veel zal er van het advies
van de kleine staten afhangen. Zoo blijken ,,de
kleintjes" te Genève toch van buitengewoon belang
te zijn. De Noorsche minister Koht, die Nederland
en Belgiëbezoekt en, bij voorkomende gelegen
heden de economische Oslo-consultaties ook gaarne
tot een overleg in vragen van wereldpolitiek uit
breidt, heeft nog eens de puntjes op de i gezet en
gezegd dat Genève nooit in een zoo flagrante
rechtsschending mag berusten. De Volkenbond kan dit
niet zonder zijn eigen prestige in doodelijk gevaar
te brengen. Het is niet te verwachten dat Engeland
zich tegenover deze stelling zal plaatsen. Zonder
nu veel waarde te hechten aan het gerucht dat te
Genève de ronde doet, dat nl. het terugroepen der
Italiaansche journalisten uit Londen kwaad bloed
zou hebben gezet, moet men niet vergeten, dat
Londen den laatsten tijd reden te over heeft om
voor den Duce geen knieval te doen. Geen enkele.
Engeland laat tegenover Italiëtwee dingen zien:
zijn wantrouwen en zijn superioriteit.
Italiëvoelt zich niet al te pleizisrig op dit moment.
De jubel waarmee décharmante bevolking van
Budapèst het Italiaansche Koningspaar binnenhaalt,
kan daaraan niets veranderen. Zelfs tegenover
Hongarije kan Italiëzijn eenigszins blufferige
beloften van steun inzake het terugkrijgen der
verloren gegane gebieden niet meer inlossen zoo
zeer heeft het zich op den Balkan de handen gebon
den. Maar de zeere plek is en blijft Spanje. De puzzle
waarmee Mussolini zich nu moet bezig houden is
deze: hoe trek ik mij met fatsoen uit dit
embrouillement terug?
In vraagstukken van wereld-politiek moet men
het begrip fatsoen natuurlijk wel wat ruim nemen...
SPANJE VOLTROK ZICH EEN MERKWAARDIGE
regeeringswisseling. Caballero maakte plaats
voor den uiterst knappen sociaaldemocraat Negrin.
De minister van buitenlandsche zaken Del Vayo
bleef, hetgeen in de tegenwoordige omstandigheden
natuurlijk van groot belang is. Het ministerie omvat
alle partijen die de republiek ondersteunen. Ook
de communisten. De anarchisten vallen er buiten.
Intusschen bevat het regeeringsprogramma slechts
n doel: het winnen van den oorlog. Sociale ex
perimenten zullen niet genomen worden. De oorlogs
leiding wordt niet-politiek geconcentreerd.
Zonder twijfel zal een sterker Spanje hiervan
het gevolg zijn. Voor de vrees uit de eerste dagen
van den burgeroorlog, dat de extremistisch gezinde
gewapende volksmassa's de'overhand zouden
verkrijgen, bestaat geen gereede aanleiding meer.
DE PINKSTERDAGEN ZIJN HIER TE LANDE
gezocht voor het organiseeren van massale bij
eenkomsten. Dit jaar voegden zich naast den
traditioneelen Katholiekendag, de pinksterconferenties der
Vrijzinnig-Christelijke jeugd, der A.J.C, en der
drankbestrijders nog de monstermeetings der
Oxfordgroep te Utrecht en de N.S.B, te Lunteren, benevens
de Vrouwen-Vredesgang.
De Oxfordians zullen zich in de goedheid huns
harten misschien wel wat ontnuchterd hebben ge
voeld, toen zij door de feestgangers, die terug
keerden van de Hagespraak, werden uitgejouwd en
hun autobussen met wolfsangeltjes werden beplakt.
Ook de deelneemsters aan den Vrouwen-Vredesgang
zijn lastig gevallen met onbehoorlijke uitroepen, hoe
wel deze demonstratie van de vrouwelijke gezind
heid van eerbied voor het leven, eerbiedwaardig
was door het ontbreken van alle schreeuwerige
leuzen en van elke eenzijdige politieke actie.
DE EERSTE KAMERLEDEN RUKTEN ZICH NOG
eenmaal los uit de verkiezingssfeer orn het
compromis over de onderwijsbezuiniging te beves
tigen. Daarbij bleek wel, hoe veel is overgelaten aan
de interpretatie van den minister inzake het hand
haven van de openbare school als vluchtheuvel"
voor minderheden. Als een minister zich op het
standpunt stelt van den R.K. afgevaardigde de Jong,
blijft er van dit art. 19 practisch heel weinig over.
De Eerste Kamer zal ook nog de Pachtwet be
handelen vóór de verkiezingen. Socialisten en de
katholieke nestor Sasse van Ysselt hebben er op
aangedrongen, want het tamelijk tamme ontwerp
schijnt toch nog den druk der plattelandskiezers op
vele landbezittende leden noodig te hebben, wil het
er met vlag en wimpel door komen. Het vorige
pachtwetsontwerp is in deze Kamer gestruikeld,
maar heeft in zijn val eenige Katholieke tegen
stemmers meegesleept. Zullen nu de Christelijke frac
ties de belarigen van het platteland beter behartigen ?
En zoo niet, wat zullen de gevolgen zijn? De bewe
ging Landbouw en Maatschappij, die met name in
de drie noordelijke provincies aanhang heeft, heeft
in haar politieke leidraad" duidelijk laten blijken,
dat zij weliswaar teleurgesteld is in de N.S.B., maar
dat er toch niet zoo heel veel achterstelling van
het platteland door de middenpartijen noodig is,
om deze groep wederom in de richting der N.S.B.
te drijven. En hiertoe kan het verwerpen van een
matigende pachtwet mede leiden.
Behalve gerechtvaardigde klachten spelen ook
verklaarbare maar daarom nog geen juiste minder
waardigheidsgevoelens mee in deze beweging. Hierin
kan de personenkwestie veel goed of kwaad doen.
Het is daarom goed, dat mr. Fockema Andreae,
die in het Groningerland niet heeft kunnen aarden,
thans als commissaris van die provincie door een
Drent, die in den goeden zin provinciaalsch"
voelt, wordt opgevolgd. Een tweede voordeel is, dat
mr. Linthorst Homan (evenals de nieuwe burge
meester van Maastricht) nog zeer jong is en in een
lange loopbaan zeer veel rustig kan opbouwen.
DE PARINDRA, DE INDISCH-NATIONALISTISCHE
partij vandr.Soetomo, zal thans in haar geheel
het standpunt der non-coöperatie, dat in
BritschIndiëtot zooveel moeilijkheden aanleiding heeft
gegeven, laten varen. Tot nu toe stond haar
leider, die onlangs op zijn wereldreis in Nederland,
blijkbaar een gunstigen indruk heeft gekregen van
Nederland's eerlijken wil, om de inheemsche bevol
king in de verantwoordelijkheid voor de politieke ont
wikkeling van Iiidiëte laten 'deelen, wel zelf op het
standpunt der samenwerking, maar zijn partij niet;
al liet deze haar leden persoonlijk vrij. Op haar
congres besloot zij in 1938 een definitieve beslissing
in positieven zin te laten volgen. Hiermee is een
tijdperk van reorganisatie der politieke inlandsche
beweging afgesloten en is het beginsel van samen
werking over de geheele linie (enkele splintergroep
jes uitgezonderd) aanvaard. Is deze gunstige ont
wikkeling reeds toe te schrijven aan den nieuwen
Gouverneur-Generaal, wiens houding zooveel ge
makkelijker vertrouwen inboezemt dan de hoog
hartigheid en het scherpe politiestaatregime van
zijn voorganger? Of geeft ook de opleving aan de
inlandsche beweging weer meer vertrouwen in de
mogelijkheden voor de regeering en in zich zelf om
werkelijk in samenwerking met de Nederlanders wat
voor de Indische volkerenmassa te kunnen doen?
kruq brut
i .. /? (. i ,
cnampaqnG v*. ? ?**? wi
r ^L L ?-M f-1 '
la tout<2 pperniere qualue
??r
M
A
PAG. 3 DE GROENE Ne.
«W»
*w
.«
ffiSK!**