Historisch Archief 1877-1940
A *
i
l
KONRADMERZ
Een verhaal van De Groene
DE vrienden waren dien avond weer bij
elkaar in het huis van den dichter. Het was
dus Donderdag. Want al sedert vele jaren
kwam deze kring lederen Donderdag bij elkaar in
deze kamer. Wat men er deed ? Men dronk wat en
dan bekeek men het een of ander kunstproduct.
Nu eens een schilderij, dan weer een foto van «en
beeldhouwwerk, dan een kopergravure. Met een
dergelijke afbeelding was men dan den ganschen
avond bezig.
Vandaag echter hadden zij al een miniatuur
bekeken; het was nog betrekkelijk vroeg en ze
waren niet gewend, vóór middernacht uit elkaar
te gaan. Toen zette de dichter een ander schilderij
op de tafel. Wat het voorstelde kon men nog niet
zien, want het was met een doek toegedekt. Maar
toen verklaarde de dichter (omdat hij nu eenmaal
een dichter was) zich bereid te vertellen hoe dat
portret (dus het was een portret) moest zijn
ontstaan.
Zoojnist had men het miniatuur bekeken,
verklaarde de dichter, en daar de oogen der vrienden
nog wel wat vermoeid zouden zijn, maar hun ooren
nog zeer wakker, en daar men ook niet was zooals
de gewone museumbezoekers, die blind van het
eene schilderij naar het andera loopen, daarom
wilde 'hij, vóór hij dit portret onthulde, vertellen
hoe het, volgens de verhalen, ontstaan was. Als
een dichter liegt, dan liegt hij niet, zegt men, en
wanneer misschien niet ieder van zijn woorden de
werkelijkheid zou weergeven, hoopte hij dat hij
toch niet zou liegen.
Vittorio M. heette de schilder van dit portret.
Vittorio M. was indertijd zeer beroemd. Om zijn
portretten en om zijn leelijkheid. Men noemde
hem de scheeve", omdat hij scheef gebouwd was
en er uitzag als de figuren in een film, wanneer
men in de bioscoop heelemaal op zij zit zóó
zag Vittorio M. er van voren uit. Als hij maar het
woord ,,scheef" hoorde, voelde hij al een steek,
alsof er een toespeling werd gemaakt op den vorm
van zijn gezicht. Men zei, dat hij alleen schilderde,
om zich te bevrijden van zijn eigen leelijkheid.
En inderdaad moet zijn zuster verklaard hebben,
dat Vittorio sinds hij schilderde, eigenlijk niet metr
leelijk te noemen was, want hij was een kunstenaar
geworden en wanneer een leelijk mensch het
,,schoone" liefheeft, hoe zou hij dan zelf nog leelijk
kunnen zijn. Waarschijnlijk echter haatte Vittorio
het schoone" niet minder dan hij het liefhad.
Dat kwam tot uiting op die oogenblikken, waarin
hij poogde Paméla te schilderen en in de gebeurtenis,
die kort daarop volgde.
Vittorio M. schilderde het portret van Paméla.
Zij poseerde voor hem. Hij had de penseelen in
zijn hand, maar zijn hand trilde. Je bent zóó mooi,
dat men bang is, je aan te kijken", moet hij gefluis
terd hebben, zonder te merken, dat hij het uitge
sproken had. Ook merkte hij niet, dat Paméla
bij deze woorden in elkaar gekrompen was. Steeds
weer moest Vittorio M. de streken uitvegen, die
trachtten het gezicht van Paméla vast te houden.
Je bentzóó mooi, dat men bang is, je aan te kijken/
En werkelijk: Paméla was mooi, zóó mooi, dat het
een raadsel was, hoe een mensch zóó mooi kon zijn.
Dit raadsel moet Paméla omhuld hebben als een
sluier.
Nooit, zoo wordt verteld, had men deze vrouw
in gezelschap van een man gezien, zij was steeds
alleen en om haar heen was steeds iets van een
ondoordringbare koude. Sommigen dachten, dat
SAO'
Paméla deze eenzaamheid zocht, maar zij begrepen
zelf niet waarom zij dat dachten; anderen beweer
den, dat deze eenzaamheid niets anders was dan
een list van deze vrouw, om nog meer de aandacht
te trekken, dat zij echter in het geheim al een
huwelijksaanzoek van een millionnair had aange
nomen ; weer anderen vertelden, dat het niet de
millionnair was maar een graaf, een getrouwde
graaf, die zich voor Paméla wilde laten scheiden;
dan weer hoorde men het gerucht, dat de directeur
van de Staatsbank Paméla's huis geregeld bezocht,
evenals de bariton van de Opera, en ook de grootste
dirigent van het land zou in de val van deze
gevaarlijke vrouw zijn geloopen.
Paméla bleef zwijgend en eenzaam als een
schilderij en misschien was het haar eenige fout
dat zij geen schilderij was. Want in werkelijkheid
had niemand het gewaagd, haar ondoordringbare
koude" op de proef te stellen. Geen graaf, geen
bariton, geen dirigent en geen millionnair. Ieder
van hen moet gedacht hebben: ze is témooi, men
kijkt naar een schilderij, maar men raakt het niet
aan. En ieder van hen was er bang voor geweest,
een blauwtje bij haar te loopen.
Tot nu toe was het ook geen enkelen schilder
gelukt, het gezicht van Paméla in een portret
vast te leggen. Zooals zij op alles neen" scheen te
zeggen, zoo was het ook, alsof zij zelfs geen afbeel
ding van haar gezicht wilde laten maken.
En nu probeerde Vittorio M. het. Nog altijd
poseerde Paméla voor hem en nog altijd had hij de
streken uitgeveegd, waaruit het portret van Paméla
zou moeten ontstaan. Men zou eens een heelen
dag jouw gezicht moeten hebben", fluisterde hij.
Paméla glimlachte. En ook zij moet, wanneer
zij Vittorio, den scheeven", aankeek, gedacht
hebben: Men zou eens een heelen dag jouw
gezicht moeten hebben." Vittorio M. zag echter
alleen maar haar glimlach. Zij lacht mij uit.
Hoe moet ik het gezicht van een vrouw schilderen,
die om mijn gezicht lacht!" Tenslotte wierp
Vittorio M. zijn penseel weg. Bijna was het Paméla in
het gezicht gevlogen.
EENIGE maanden daarna was Vittorio M.,
zooals verder wordt verteld, op een feest
genoodigd. Het was al tegen middernacht. Men
was het dansen moe geworden en besloot, dat elk
der aanwezige' kunstenaars, ter bestendiging der
gezelligheid, iets ten beste zou geven. Ook Vittorio
M, kwam aan de beurt. Hij Weigerde eerst, maar,
toen hij achter in de zaal iemand ontdekt
scheen te hebben, moet hij verklaard hebben, dat
hij, hoewel hij maar een schilder was en geen ver
teller, toch een kleine legende vertellen wilde.
Overigens geloofde hij zelf niet aan de waarheid
van zijn legende en juist daarom zou hij haar
vertellen. Hij begon:
De eenige zoon van een Indisch vorst was op
zekeren dag plotseling blind geworden, volkomen
blind en geen dokter ter wereld was in staat, hem
weer ziende te maken. Geen wonder, dat hij vol
komen radeloos was en zijn vader niet minder.
Toen werd hem voorspeld: de blinde zou weer
ziende worden, als een vrouw, een volkomen
ongerepte vrouw, hem op beide oogen zou kussen.
Dadelijk liet men de leelijkste meisjes uit het land
komen, want het was .immers het waarschijnlijkst,
dat zij aan de voorwaarde zouden voldoen; ieder
van hen moest den jongen prins op beide oogen
kassen. Gebochelde meisjes kwamen n kromme
en scheeve, de prins bleef blind. Er verliep een
jaar, er verliep een tweede jaar: de prins bleef
PAG. 16 DE GROENE Ne. 3133
blind. Tot men het tenslotte opgaf, nog op een
genezing van den blinde te hopen. Geheel ontmoe
digd en allang door allen opgegeven, zat de prins
eenige jaren later in den hoek van een zaal, waarin
de zienden dansten en lachten. Daar kwam de
mooiste vrouw van het heele land aan zijn tafel
zitten. Waarom ben je zoo treurig?" vroeg zij
hem, waarom lach je niet, waarom dans je niet?"
De prins gaf geen antwoord. Waarom ben je zoo
ontzettend bedroefd?" vroeg ze nog eens. De prins
gaf geen antwoord. Toen nam zij, de schoonste,
zijn hoofd tusschen haar handen en kuste hem,
zij kuste hem op beide oogen. Plotseling sprong
de prins op hij was ziende geworden."
Toen Vittorio M. deze legende beëindigd had,
glimlachte hij hoonend. Eenige dames klapten,
eenige heeren lachten. Plotseling stond achteraan
een vrouw op. Zij kwam naar voren. Het was
Paméla. Men dacht, dat ook zij nu iets ten beste
wilde geven. Paméla nam echter het hoofd van
Vittorio tusschen haar handen en kuste hem op
beide oogen. Toen keerde zij zich om en liep de
kamer uit. Ademloos bleven de gasten zitten,
niemand dorst zich bewegen. Vittorio streek met
zijn handen langs zijn oogen; hij moet er uitgezien
hebben, alsof iemand hem in het gezicht had
gespuwd. Daarop wendde hij zich om en liep naar de
deur, waarachter Paméla zoo juist verdwenen was.
Hij trof Paméla in de voorkamer. Toen hij op
haar toe liep, wendde Paméla zich om. Zij keek
in een grooten spiegel. Vittorio M. ging dicht bij
haar staan. Hij stond achter haar. Zijn handen
trilden. Hij gevoelde de warmte van haar kleeren.
Geen woord. Ademloos. Paméla bewoog zich niet.
Nog altijd stond zij voor den spiegel. Nog altijd
stond Vittorio M. achter haar. Uit den spiegel
keek zij hem recht in het gezicht.
Draai je om, Paméla, draai je om!" moet hij
gezegd hebben. Zij wendde zich niet om, zij toonde
hem slechts haar spiegelbeeld. Waarom heb je
mij op mijn oogen gekust, Paméla, waarom deed
je dat?" Zij toonde hem slechts haar spiegelbeeld.
Waarom heb je mij in mijn gezicht gespuwd, Pam
la?" Paméla stond voor hem, alsof zij in den spiegel
vastgevroren was, alsof de spiegel haar woning was,
meer nog: haar meester. Toen bewoog het spiegel
beeld den mond en glimlachte. Dat glimlachen,
dat het hem onmogelijk gemaakt had, het portret
van Paméla te voltooien. Toen trok zij haar linker
schouder omhoog. Draai je om, Paméla, draai
je om!" Zij bleef in den spiegel en in den spiegel
bleef haar glimlach. Plotseling hief, zoo zegt men,
Vittorio zijn handen omhoog en stiet ze als een
waanzinnige in het glas; Vittorio M. sloeg het
spiegelbeeld van Paméla in stukken.
De scherven spatten om hen heen. Paméla
bewoog zich niet. Stukken van den spiegel zakten
over elkaar en kaatsten uit alle richtingen haar
beeld terug. Paméla stond als verstijfd, aan den
grond genageld. Zij zag zichzelf krom en dik en
mager en scheef; in de eene glasscherf had zij een
krommen neus, in de andere een vierdubbele kin,
in weer een andere gezwollen oogen, of lange
gerekte ooren, en al deze gezichten zou zij hebben,
zij, Paméla. Je bent zoo mooi, dat men bang is,
je aan te kijken", gilde het in haar ooren; het was
alsof Vittorio M. een glassplinter in haar hart had
gestoken.
Wat er in dien tusschentijd om haar heen gebeurd
was, had Paméla niet eens bemerkt. De menschen
waren op Vittorio afgestormd, zij hadden hem vast
gegrepen en weggesleurd. Pas in den. kerker moet
hij tot zichzelf zijn gekomen. Vittorio herinnerde
zich nog slechts een kleine bloedvlek op Paméla's
gezicht; wat er verder nog was gebeurd, scheen
uit zijn geheugen weggevaagd te zijn.
Vittorio M. werd aangeklaagd. Wegens poging
tot moord. Het vonnis luidde: negen maanden
zware kerkerstraf.
Vittorio M. werd vergeten en vergeten werd ook
zijn daad. Negen maanden later werd hij uit de
' gevangenis ontslagen. De cipier opende de ijzeren
deur. Vittorio trad naar buiten. Daar stond iemand
voor hem: Paméla.
Spoedig bleek, dat er zoo wordt verteld geen
litteeken op Paméla's gelaat was achtergebleven.
Toch was zij sedert het oogenblik, waarop Vittorio
haar spiegelbeeld had vernietigd, niet meer in staat
in een spiegel te kijken l Zij was doodsbang dat
iedere spiegel, waarin zij van dien tijd af zou
kijken, in scherven zou vallen.
Korten tijd later voltooide Vittorio M. een portret.
Het stelde een vrouw voor, die haar spiegelbeeld
had verloren en zich zelf had gevonden. Het heette
Paméla.
Toen de dichter deze woorden had uitgesproken,
trok hij den doek van het portret weg. Zoo
moet dit portret zijn ontstaan", zeide hij en
glimlachte, het is echter ook mogelijk, dat het
heel anders is geweest.. .."
Hotei AIXANTA if.v. H* modem**
comfort. Centml verwarmd. Warm en koud stroomend water. LogIe* met
uitgebreid ontbijt f fJ.BO. Volledig pension f 4.- p. d. dr. F. LOHRS
| OOSTERBEEK
Sonsbeek, Zijpend»!, Warasbora, Marllndaal,
Wolf. heien, Wesferboawlng. Doorwertb, Rosendaal,
l Beekboiserbossoben, Harenau, Posbank, Zljpanberg, Middaebter Allee, 3j>rengen, Strandbaden.
| Hotel- «n Penslonglds en Boekje Mooi Arnhem gratis op aanvrage V.V.V., Arnhem, VerkeersbttlS.
DO C O U nillLVI PostdenOoWer. Penilon Dl BREMHEUVEL. Tel. 2556 BIHheven. Gel.
KU^|.M ON LI U l N temidden d. bosschen (2H.A. elg.gr.). Alle comf. Zomar- en wlnterverbl.
**%*%* WS^u1*WSS1 Rluwlceit j|Mt( p«nilon f 3.50-f 4.SO. Voor langer verbl. spec. voorw.
RILTHOVEN Hotel Restaurant HEIDEPARK
?*'*"^**^^^' Tel. 2477. A.N.W.B. en KNA.C. Hotel. Moderne Comf. Inrichting. Matige prijzen.
Dl ADIPIIM <?»OOÏ) Pension ,t'T MATTHIJ88ENHOUT".
tSLAltlUUIYI Voorseizoen fJB.SO. Seizoen f 8.- en f3.25. Modern comfort.Telefoon 442.
^"""" Prosp. op aanvrage. Ook 2 vrije gem. huisjes te huur per week en per maand.
l R U S & U M Hotel NIEUW-BTJB8UM". Restaurant. Nnslon-prijs l
| P W O O M m f 4_f B. Alle comfort. Telef. 3813. langer verblijf blli. voerwaarden. |
VACANT1EOORD HEIDEBAD EPE
Hult|et ? Tenten - Zwemmen - Paardrijden - Cantlne - Winkel. Hulsjei f 7.50?f 4 per wtek.
Comfortabele tenten f 8 1581 per week. Pentfon vanaf f 8. VRAAGT PROSPECTUS
P*M> A W W A'S OOR». T«t. 26 d. «n n. bereJkb. Geren. h. Str. w. op alle
**" M<Xl' e°m'' RUtt" **'' ** mldd' V' d' bouch*n ?nk*l* mln> Y- n- dorp. Tennltb.
C>r' vr>>' P*"*' * 8' Pro*p' op Mnvr' Plr' butwb- m' Nijmegen '?, u. dienst.
l
l
/-II! D C KI HOTEL DE I*A POSTE, Tel. 6. Ezpl. XAVIER VAN WERSCH- l
VJ^JLl CfNI LEPAGE. 32 kamers. Penslonprljs f3.-. Badkamers, stroomend water, l
^^^^^^^^^^^^?Garage vrij. Feestzalen voor 400 personen. Gerenommeerde keuken, l
IHEELSUM-DOORWERTH Hotel Klein Zwitserland" iel. temldd. van S H.A. elf. boetenen enger, f
natuunch., tennlib.. «wem- en rljiport. ontr. v*rw.,w. en k. ttr. w.. iar.. tel.; Renkum 363 (d. «n n. ber.) |
HEERLEN HOTEL
^^^^^^^^^^^^^^^^ nommeerde keuken. Pension vanaf f4.-. Centrum van Zuid Limburg.
HILVERSUM TROMPENBERG'5 PALACE HOTEL)
""^***Mj*J*"' Telefoon 7»*1 (g lijnen) e) Matige tarieven |
UI 1 1 OUftDQT Hotel p«n*te" 't WOUDHUIS. Aan het Poolsehe botch, hel en l
nULullUflO l and verstuivingen. Gezelllf Interieur. Str. water. Op ven. mod. veg. dieet, l
^"*^* Zier gunstig v. week-end. Lang verbl. aanm. red. Bondshotel A.N.W.B. j
Rest. Gar. Prosp. op aanvr. Tel. Hterden -4, (Dag en nacht). M. AELLEN LUSSENBURG. l
]£ AT\A/I l M Geheel gemeubelde, vrije boven- vrije
beIV M l f f IJ IV nedenhuizen en vrije 7omerhuisjes. 200 Meter
vanaf boulevard. Modern, gezellig, ruim, zonnig; Tijmstraat 17
19?21. Condities billijk. Bevragen bij Mej. S. Ouwehand-de Jong,
aldaar; of te Rotterdam: Bergschelaan 348°. Telefoon 41839.
?/fTflTlif II Itf 'T HJIrfLETJE. Tel. 814, HARSKAMP. 5 H.A. eigen dennenbosachen,
n LI U l WW IJ IV 40 kamers, stroomend water, electr. licht, badkamer. Alle oomfort. Pension*
pr' f 8>lirS ""
Bonds-paardenst., A.N.W.B.-Hotel.
Bond» Hotel HET WITTE HUIS. 20 kamers dlspon. Warm en koud
stroomend water. Groote eet- en conversatiezaal, serre en tuin, garage enz.
Verzorgde keuken. Telefoon 494. Eigenaar B. MAJOOR
l PI ICHFNI Hotel-Pension WATEBfcOO". Tel. 1221. Schltt. fel. onmldd. b. d.
bosl_ C V* J Lx C IN schen, m. pr. u l ei. o. d. Leusderhel Aparte eet- en coiwersatlez. K. m. balc. Gr. ter*
bij AMERSFOORT "**? Gtr" A.N.W.B. Pens. f8.RO, bij lanf verbl. f3.25 p. d. Rest. d. jen. d.
??BVJ Hotel Penulon BE STAD LOCHUM.
F" n Centrale verwarming. Warm en koud stroomend water. G
. Prijs f 4.?f S. per dag. In de directe nabijheid van het Natuurbad
? XVr-aVI r*tx| (Telnwe) Pension CUEBIA" bij Hotel Zllven". Telefoon 265.
l Cl r* N C N Centr. verw. Warm en koud str. w.. Midden In de Vel. bossehen. ± 200 H. A.
*"__^ vrije w.JGel. v. alle sport. Z. geschikt v. fam. v. 7 a 8 pers. Penslonpr. fS.50-1.4.50
[. l
Garage vrij. l
Natuurbad. l
MIDDELBURG
HOTEL DU COMMERCE. Telefoon 94.
Modern comfort. ? Pension van af f 4.-.
NUNSPEET
Kampeercentrum?SAXENHEIM"
Tel. doorvarb, 14 - Vierhouten - Qev. sinds 1925
60 H.A. oppervlakte. Huisjes, woonwagens, kamers «n tenten voor families en
groepen. Eigen winkel voor levensbehoeften. Zwembad In de nabijheid. Plaats
voor kampeer-aanhangwagens. Temidden der mooiste bossehen. Meest sportief,
aangenaam, goedkoop en bevredtgingschenkend vacantieverblijf. Vr. prospectus.
BFRG EN DAL
"""'
Hotel G ROOT BERG en DAL
Mooist en hoogst gelegen. Pension v. a. ! 5. Week-end 1 10 - 1 12.
aVIllllPAPsVI Hotel MABINBOOH. Tel. 481. Groesbeektehewec. Mod. oamf. Gr. kin.
NIJIVItlltlw dertuln m. kinderbad. Tennisbanen. Manes*. Pension v. f 3.50?f 4.5O.
WeeklliJITia.«*l»H nd f0.50?f 7.5O. Schltt. felecen b. Mariënbosch. Goede verbinding m.eentr.
OISTERWIJK
Bosch-Restaurant GROOT SPEYCK
Eldorado v. Oisterwljk. Meest bezocht zomeroord ter plaatse.
l
H l CTCDUII l Itf Hotel Pension BOSCHRAND - Telefoon 87.
U l o l b_lf WW IJ IV "««tig * gelegen onmiddellijk bl| bossehen en vennen. Modern comfort.
VIW ? i-llllUl* volledig pension f3.75-f4.25. J. HOMPEL
a/4. RJJn. Boten, beltt, Terfeitehten. Romantische hevTtls en
dalen. OemeenUlflke paiken «n bouwterrein.
Bureau V.V. Anmstmt S, Tel. 5912 . Bureau Gemeentewerken Tel. 5541
's Zomers Buitenpark 23, Telef. 1918
Huize BOSCHVIOOLTJE"
Geheel gemeubelde buitenverblijven: huisk., slaapkamers, keuken. Gat. electr.
licht, water. Mooi en gunstig in de bosschen. Pracht wegen. Mei f 50.?,
Juni f 65.?, Juli f 115.?, Augustus f 140.?, September f 65.?.
OUD LEUSDEN
bU AMKRSFOORT
PUTTEN (VELUWE)
HOTEL-PENSION
BOSCHZICHT
Café-rXestaurant. Tel. 20. Mooi en rustig gelegen bij de bosschen aan den Har
derwijkerstraatweg. Gezellig zitje in den tuin. Pension ged. vóór- en naseizoen
v.a. f2.50, van 15 Juli tot 31 Aug. f2.50 tot f3.50. Logies met ontbijt f2.?.
Koffietafel f 0.75. Diner f 1.25. Restaurant den geheelen dag. M^ M. J. VALKEN
NOL IN T BOSCH" Hotel-Pension-Rest.
WAGENINGEN. Post en teletoon 328 Renkum. Te midden van uit*
gestrekte bosschen met schitterende wandelingen. Tennisbanen. Hanige. Rijlessen. Pensionstalling.
RENKUM
RHENEN
BOSCH - HEUVELS - HEIDE - WATER - APARTE ATTRACTIES
GOEDE HOTELS EN PENSIONS, ««legen aan spoor, tram en boot.
Schrijft V.V.V., KUNERA-RHENEN
RHENEN Onwehand's Dierenpark
bil VELP
Ml IKKTFR WOTPI Centrum stad. Modem comfort. Clubhotel
nuiNa l tl\ nvJICL ^ K.NA.C, A.N.W.B.. A.A.LONDON
Benig gesloten hotel ter plaatse.
Hotel BOZEBTOAAfc. Tel. 3715 (dag en nacht bcralkbear). Hoog
«n rustig gelegen Inde bosschen. Modern comfort. Centr. verw.
Garage. Eigen tennisbaan. PfOSp. Op UnTTafe.
£ f* ? ? f\f\ n ? Hotel Pension T. d. GARDE Tel. 24. Grootste en meest mod.
jt-a Fl \JvJ fC L hotelpenslon ter plaatse. 60 bedden. Alle comfort prosp. op aanvrage.
^~^~ ? * ?" Bond«hot*l A.N.W.B. Directie M. W. v. d. GARDE vh. Chef Krasnapotaky.
SOESTDUINEN
SPARBEXHOF" - A.N.W.B. Hotel en Pension, l
Tel. 2524 Soest. Rustig gel. temidden van bosch, helde en duin, l
nab)j Natuurbad. Pensionpr(]s f 3.50?f 4.50. Vraagt prospectus. |
U D DELER M EER
Bondshotel - PENSION BLEEKE HOETE
Penslonprljs f 2.50 f 3.50. Prachtige wandeltochten door de
groote bosschen van het Kroon-Domeln. Moderne landhulsjes te huur.
VALKENBURG (IV SCHAEPKENS VAN ST
V water. 10.000 M' tuin. 10.000 M' boomgaar
boomgaard. Parlteerttrr. en gar.
WEI D PARKHOTEL. Alle modern comfort. Lift. Kamers met privél
y CiV»r badkamer. Boxen-garage. Centraal verwarmd. Prospectus op aanvrage, l
VIERHOUTEN (VELUWE)
HOTEL-PENSION-RESTAURANT
DE MALLEJAN
Telefoon 2. (Dag en nacht). Eerste en oudste huls ter plaatse. Aangenaam en rustig gelegen. Het Boschhotel
van de Veluwe. D* gelegenheid voor uitstapjes. 48 kamers. Stroomend warm en koud water. Centr.
verwarming. Badkamers. Boxengarages. A.N.W.B. Bondshotel en paardenstal. Penslonprljun (min.
4 dagen). Vóór- en naselxoen f 3.50?f 4.?. Juli en Augustus f 3.75.?f 4.5O.
Vraagt prospectus.
Eigen.: F. W. D1CKMANN
l IJZEREN MAN Het
l VUOHT bij Den Bosch
centrum van het Zuiden Prosp. op aanvrage
Geheel nieuwe directie
\A/A R MtfMM R Restaurant Boerderij MEERRUST - Tel. 25. l
TT^vrvriv^i^iiV BOOTEN VERHUUR l
Uin l CU FTE* Famllle-pen«lon DE BTJTJNDERKAMP", Telef. *35. l
WW IIL l M ?_ 1.1 Zeer rustig en xonnlg gelegen midden In het bosch. Bondshotel A.N.W.B. l
?^*b^"~"?""" Prospectus op aanvraag. Garage. PentlonprIJ» f8.-?f4.-. Eigen. E. EVERS |
lAH II/ ??niTCC HeMl «BONN BVANCK". Tel. 21*. In de direct* nabijheid v. h. strand.
WIJ IV AAN Z.C.C. Prachtige wandelingen door de duinen. Str. water op alle kamers. Gang* vrij.
^"V^""^"'*'' Penrtonpr. 18.80 * 14JQ. Voer- en na»elxoen f 8.- a 18J». Pretp. op eanvr.
WIILRE (L\ Hotel-Pension DE PELIKAAN"
WW ? J ?» ? m Ski s^ Bkiy Tt| M Mo<| ,?riehfc A,|, eojnfo,^ Garage vrij. Prijs f «.75
f3.ZANDVOORT
Verhuurkantoor Nassaupleln 2, Telef. 506
Geheel gemeubelde, zonnige vrije boven- of
benedenwonlngen: huisk., 3?4 slaapk., keuken; rustig, gezellig; dicht bij zee en
duinen. 10 minuten vanaf stations. Gas, electr. licht, water. Mei f 50.?,
Juni f 65.?, Juli f 120.?, Augustus f 145.?, September f 60.?.
TVAIITFI A Ein F
/U U 1 1 LAN U t
fcWW i i. l- n 11 IV i»
HoteUPent. HUIS TEB DUIK. Tel. 3. Gel. te mldd. d«r duinen In de
O- Mbllh. der see. Alle mod. comf. Vrij gar. en xeebad. Vóór- «n naeels.
f g.. _ f 3,75. 15 Ju|, tet 21 Aüt. f 4ï. _ f 4.50. Bondsh. A.N.W.S.