Historisch Archief 1877-1940
?
n
l
$? ?
: -V '
*?*"'
Schilderkunst
Scène de fa Plagt a Trouville", een schilderij van Eugéne Boudin
(Kunsthandel £. J. van V/isselingh, Amsterdam)
Jan Engelman:
STRAND en HEMEL
Tentoonstelling Eugène
Boudln (Kunsthandel E.' J. van
Wisseling!!, Amsterdam)
ONZE zeventiend-eeuwsche Hol
landsche schilders hebben, ook
voor de kunst der landschaps
uitbeelding, waarden geschapen, die een
onuitputtelijk fonds van bezieling schij
nen te vormen. Frischheid, helderheid,
open lucht, afzweren van het arrange
ment, belijdenis van de natuurlijke na
tuur?dat zijn eigenschappen, die een
tijdlang vergeten kunnen worden voor
maniërisme of symboliek, maar die,
sinds de zeventiend-eeuwers,,vroeg in
den dageraad" uittrokken om de na
tuur op haar werkelijke vormen, tinten
en tonen te betrappen, niet meer ont
kend en voorgoed opgeborgen kunnen
worden. Goed beschouwd begon bij hen
het eerste impressionisme, en nu be
hoeft men het Impressionisme niet het
comble van kunstvermogen te vinden,
om te erkennen, dat het een facet van
kijken en beelden aan de schilderkunst
heeft toegevoegd, die daar moeilijk
weer van kan worden losgemaakt, zoo
lang hier op de westelijke landtongen
volk leeft. Het impressionisme is een
typische vorm van specialisme. Maar
wat zegt dit ten nadeele van den goeden
impressionist?
De achttiende eeuw en de tijd der
romantiek wisten met de verworven
heden der Hollandsche landschaps
schilders uit de zeventiende eeuw niet
veel aan te vangen. Alleen bij Watteau
en bij enkele Venetianen leefde hun
zuivere tonaliteit voort, elders voelde
men veel meer voor het galante,
sentimenteele of heroïsche motief. Tot op
de wonderlijkste wijze hun gevoel her
leeft in een Engelschman als Constable,
dan bij Barbizon, bij Jongkind.... En
reeds is een aera begonnen van de
puurste formeele bekommernis". Nim
mer heeft de schilderkunst zich zoozeer
bezonnen op haar eigen middelen als
in de tweede helft der vorige eeuw.
Het werd een verfijning, waarvan geen
weerkeer was, tenzij in de bekentenis
van haar tegendeel, maar zuivere
peinture heeft die tijd in grooten rijkdom
gegeven.
EUGÈNE BOUDIN was de vriend
van Jongkind. Hij werd in 1824
te Honfleur geboren en leefde voor
namelijk te Le Havre. Voor hem moe
ten de schilders van Barbizon zijn ge
weest wat voor Jongkind de oude
KUNSTZAAL VAN LIER
ROKIN 126 ? AMSTERDAM
Doorloep«nd Tentoonstellingen
Schelfhout was: een opwekking tot
eenvoud van geest en genoegen aan het
landschap zonder arcadische fantasieën.
Hij had genoeg van het pleister-model
en de pathetiek, hij zag den
ateliertoon optrekken, de plans en repoussoirs
vervluchtigen, hij trok er op uit, vroeg
in den dageraad, hield van zerpe lucht,
windstooten, en het eeuwige spel der
wolken.
Er zijn veel impressionisten geweest
en veel impressionistische schilderijen
gemaakt. Misschien zijn wij overvoerd
geraakt van dit landschaps-genre,
zoodat wij geneigd zijn in de gelijkmatig
heid en gelijkvormigheid de fijne kwa
liteiten voorbij te zien. Maar men moet
zich voorstellen, hoe groot de
verfrissching in het kunstleven was, toen
deze mannen van de open lucht ver
schenen ! Boudin is niet een van de
grootste en hevigste, hij is echter de
meester van een delicieuze evenmaat,
hij heeft een geserreerde macht tot het
regtstreeren van de grijzen tusschen de
primaire tinten en hij verdeelt het licht
met een smaak, die iets heel bijzonders
is. Misschien zijn bij deze vroege ont
dekkers, ook bij Boudin, meer blijvende
goederen te vinden dan bij de latere,
de soi-disant impressionisten, die hun
tinten verdeelden en opgingen in
een roes van kleur. Bij Boudin is,
ondanks de tonigheid, preciesheid. Zie,
hoe hij de tuigage der schepen schil
dert l
Er is een schilderij (no. 20, Le Port
d'Honfleur), dat zóó frisch en snel is
gedaan als een Jongkind. Men zou
zich kunnen vergissen, bij deze blau
wen en grijzen. Maar meestal heeft hij
precies de levendige details der kleur
die de Fransche van de Nederlandsche
werken onderscheiden. Als men het
schilderij met de binnenvallende
visschersschepen te Scheveningen be
kijkt (no. 19)1 voorvoelt men Mesdag,
Blommers en heel Pulchri Studio.
Doch enkele kleine kleumoten (het
rood in het hoofddeksel van den jongen
links, het rood op de zwaarden der
schuiten) zijn onmiskenbaar Fransen
en zouden bij den Hollander nooit zijn
blijven staan. Er is geen zwaarmoedig
heid in Boudin, hij is de rustige, ge
lukkige minnaar van de natuur, in 't
bijzonder van de zilveren stranden en
van de prachtig met wolken
volgestapelde hemels. Hij is die liefde zijn
leven lang niet ontrouw geworden en
.schildert hij een falaisen-kust, zooals in
twee late schilderijen uit Entretat,
waarop een bonte groep neergehurkte
vrouwen waschgoed spoelt, dan zijn de
rotsen slechts de voortzetting van het
strand, zij blijven decor' en afsluiting
van de compositie.
DE GRUYTER .«. BREMMER
J OS de Gruyter, de criticus voor
beeldende kunst van Het Vader
land", heeft gepolemiseerd met den
kunstkenner H. P. Bremmer, zijn
volgelingen en den kunsthandel waar
Bremmer invloed heeft.
Deze muis heeft vele staarten en de
staarten schijnen zich nogal te roeren.
Die roering in aanmerking genomen,
blijkt de daad van De Gruyter niet
geheel zonder moed te zijn geweest.
Bremmer en de zijnen vormen een
kliek, en deze kliek heeft macht,
invloed, geld.
Is er iets tegen een kliek?
Neen, het kunstleven kan niet
zonder, het heeft van de klieks soms
machtige stimulansen ontvangen, de
kliek maakte den arbeid van groote
scheppende figuren mogelijk. Zou er
iets van Wagner geworden zijn, als
hij de koninklijke kliek van Beieren
niet in den rug had gehad? Zou de
verzameling van mevrouw Kröller
geworden zijn wat zij is, wanneer
Bremmer, zijn oog en zijn suggestie
er niet waren geweest?
Er is alleen dit gevaar: dat de kunst
opgaat m, en de kunstenaar (de anders
denkende, anders geëmotionneerde,
anders werkende kunstenaar) onmoge
lijk wordt door de politiek van de
kliek. En in dit opzicht gaan Bremmer
en de zijnen niet geheel vrij uit, naar
het schijnt.
DE heer De Gruyter is niet het
sterkst, waar hij den heer Brem
mer aanvalt over zijn expertises".
Niemand gelooft in ernst, dat H. P.
Bremmer rijk is geworden door middel
van het oordeelen over schilderijen.
Hij is een ruige Hollander met hobbies,
subjectief eerlijk, bezield door een
liefde-voor-het-leven tot de beeldende
kunsten. Hij stimuleert den kunst
handel hier en daar, maar hij heeft
er geen deel aan, goed beschouwd,
tenzij ter versterking van de sfeer zijns
invloeds.
Eer is teer. Men moet goed nadenken,
alvorens men een criticus of kunst
kenner verwijt, dat hij geldelijk profijt
trekt, op niet oirbare wijze, uit zijn
optreden. Als er op het gebied van de
expertise in ons land ergerlijke dingen
zijn geschied, dan gebeurde dat elders
dan bij den heer Bremmer.
Wat men den heer Bremmer wél
kan verwijten is, dat hij met volle
overtuiging cycloop wil zijn, dat
hij een paar oogkleppen bij de hand
heeft, wanneer hem dit aanstaat. Zijn
DE schilderijen uit den laten tijd,
de negentiger jaren, doen aan
het werk van Monet denken, dien hij
weleer zelf beïnvloedde. Zijn kleuren
gaan zich ontbinden, niet meer is er
die gelijkmatigheid, die vlakheid van
het licht. Goed bekeken, is toch wellicht
de vroegste periode de beste en meest
interessante. Daarin ontstonden die
zeldzaam pétillante strandgezichten uit
Trouville, toenmaals de badplaats van
de wereld-die-zich-verveelt. Is het, om
dat hij hier, behalve den toon der na
tuurverschijnselen, ook den mensen
van zijn poque typeert?
Hoe fraai is het, dat schilderij met
de Scène de la Plage a Trouville, hoe
fijn van typeering, hoe boeiend van
compositie en hoe vast van atmosfeer
in zijn vervloeiende namiddagtinten !
De crinolines, de malle badpakken, de
Phileas Fogg-hoedjes der heeren, al die
uiterlijke dingen van het Tweede Kei
zerrijk, ze zijn hier saamgebracht in
een vaste eenheid. Een tijdsbeeld, maar
volkomen gezien door het tempera
ment van een rasschilder. En men
denkt er over na, wat nu hét belang
rijke is: de zinkende zon, de wind
stoot, of de dames en heeren met de
pompeuze Ideedij....
oog is goed (veel en veel beter dan
zijn kunst van gedachten op schrift
te stellen), maar hij kijkt star voor
zich uit, goedkeurend knikkend
en de rest is afval. Hij heeft dit zóó
consequent, hardnekkig en suggestief
volgehouden, de jaren door, dat hij
nu voor veel dames en heeren, vooral
te 's-Gravenhage of daaromtrent, de
man is die het ziet", zooals dat werd
geformuleerd. In die kringen gelooft
men, zooals De Gruyter het zelf zei,
dat eens en voor altijd uitgemaakt
kan worden, wat kunst en wat
nietkunst is." Die dames en heeren zijn
lang niet allemaal zonder intelligentie.
Maar zij worden plotseling merk
waardig dociel, wanneer H. P. Brem
mer ex cathedra heeft gesproken.
De Gruyter kenschetst die mentali
teit heel goed als volgt; Bremmer's
invloed is in hooge mate dictatoriaal.
Ik tel verschillende vrienden en ken
nissen onder zijn volgelingen en ik
weet door ervaring dat er nauwelijks
met hen over kunstaangelegenheden
te praten valt. De suggestie, door den
heer Bremmer uitgeoefend, schijnt
zoo dwingend, dat zij volkomen
ontoegankeüjk zijn voor andere inzichten
en redeneeringen. Spreekt men met
hen over het werk van een niet of
nog niet door Bremmer uitdrukkelijk
gesanctionneerd kunstenaar, dan wor
den zij verlegen of kwaad, zij antwoor
den afwijzend of ontwijkend. Zelfs
gaan zij heel zelden kijken naar een
tentoonstelling van zulk werk."
Inderdaad, wat buiten het gezichts
veld van de kliek ligt bestaat niet.
De liefde vóór de beeldende kunst
van de kliek is cyclopisch. Zij houdt
de suggestie levendig, dat er een
absolute norm, een absoluut gezicht voor
beeldende kunst zou bestaan. Zij
ontbeert het aasje twijfel, dat.... den
betrouwbaren criticus maakt.
Maar het is een zér Hollandsche
toestand, en Hollandsche toestanden
zijn er om voort te bestaan, zoo
aarzelloos als de stippels, driehoeken en
snippers van Van Der Leek voortbe
staan.
Ridder De Gruyter heeft den draak
Bremmer stellig niet verslagen.
JAN ENGELMAN
Nieuwe meubelen
Hein Salomonson, arch.
Tentoonstelling: De Nieuwe
Woning (Metz A Co,, Am
sterdam, Den Haag)
DE tentoonstelling De Nieuwe
woning" bij Metz & Co in
Amsterdam en den Haag, geeft
een opwekkend beeld van mogelijk
heden, om tot een goed en levend
interieur te komen.
Het verschil tussen een levende en
een verouderde woning is, dat bij de
laatste de ruimte misbruikt wordt als
bergplaats voor meubelen, terwijl het
levende interieur zich duidelijk richt
op de leefwijze der bewoners. Daartoe
moet het voorbije zonder sentimenta
liteit wijken voor de behoeften van
vandaag. Waarbij het natuurlijk mo
gelijk is, dat meubelen en voorwerpen
uit het verleden, toch een levend
element in onze woning zijn.
Om het meubel van deze tijd te
kunnen maken, is een hernieuwde
Studie van de menselijke maten en de
beschikbare ruimte noodzakelijk ge-*
weest. Zo ontstond het kleine, lage,
efficiënt ingedeelde kastmeubel, het
doorzichtige stalen of gebogen houten
stoeltje en voor kleine ruimten het
opgehangen meubeltje, waarbij de vloer
van het vertrek zo veel mogelijk vrij
blijft.
Dat deze noodzakelijke vernieuwing
door vele ontwerpers verkeerd be
grepen en misbruikt wordt, tonen de
meeste meubelzaken. Zinloze
staalkrullen en puddingweke meubelvor
men worden het publiek als de laatste
?node voorgezet.
Het is de verdienste van Metz & Co.,
ien meubelcultuur te ontwikkelen,
-vaarbij het publiek zijn keuze kan doen
in de rustige zekerheid, dat elk voor
werp en elk onderdeel met grote ernst
en toewijding ontworpen is.
De nieuwe tentoonstelling, die 5 Juni
geopend is, toont werk van: Alvar
Aalto (Finland), Ir. A. Boeken, E.
Berkovich, W. Penaat en van der Leek,
Rietveld en Wouda.
Alvar Aalto is een belangrijk Fins
architect. Zijn meubelen nemen een
geheel aparte plaats in door de tech
nische bewerking van het berkenhout.
Het wordt in repen van multiplex zo
danig gebogen, dat een vrijdragend
houten zitmeubel ontstaat, dat dezelfde
verende eigenschappen heeft als een
metalen, zonder de nadelen te hebben,
aan het staal verbonden. Deze ver
nuftige meubelen zijn lenig-en elegant
en kunnen een sieraad in de ruimte
zijn.
Ir. A. Boeken, de Hollandse bouw
meester, gebruikt ook het blanke ber
kenhout voor eetkamermeubelen en
een secrétaire.
Hier is het hout gecombineerd met
buis en bandmetaal. Deze meubel t j es
zijn door en door Hollands, volkomen
ongedwongen, fris en overtuigend.
Wouda probeert het blanke eiken
met gekleurde vlakken te combineren.
Deze meubelen zijn uit een decoratieve
vormopzet ontworpen en vallen hier
wat uit de toon.
De vaste medewerker van Metz &
Co., E. Berkovich, laat een gespoten
slaapkamer zien, met een bijzonder
fraaie en geestig ingedeelde kast.
Het tweetal, Penaat en van der Leek,
de meubelontwerper en de schilder,
tonen een serie gekleurde meubelen,
grotendeels wit, met goed aangebrachte
kleurvlakken. Wanneer vloer, wanden
en plafond volgens ditzelfde systeem
gecomponeerd worden, kan een vol
komen gebonden ruimte ontstaan.
Wie de ontwikkeling van Penaat
gevolgd heeft, moet een grote bewon
dering voelen voor deze man, die, na
reeds tientallen jaren geleden meu
belen gemaakt te hebben, die een
voorbeeld van begrip en beschaving
waren, zich thans, na een korte in
vloed van de Amsterdamse school, weer
handhaaft met deze fijne en beheerste
meubeltjes.
Rietveld, de onberekenbare, altijd
verrassende architect, maakte een com
plete woning in n ruimte. Het moet
voor den bewoner ervan wel heel
aantrekkelijk zijn, dit gevoelige
wooninstrument a.h.w. te mogen bespelen.
Er is op deze tentoonstelling binnen
de perken van goede smaak voor zeer
uiteenlopende opvattingen en middelen
iets te vinden. Moge het publiek dit
ontdekken en zich de weg laten wijzen
naar een gelukkiger manier van wonen.
Radio-Stethoscoop
Toscanini voor de
HET kortstondig bezoek van
Toscanini aan ons land in
Februari jl., deed vol hoop en
verlangen den radio-stethoscoop van
De Groene al gereed houden voor
de auscultatie van een studio-concert
onder leiding van den Italiaanschen
meester. Want beter dan waar ook,
zouden in de perfect uitgewogen
acoustische verhoudingen van een'
moderne omroepstudio, als die der
A.V.R.O. of V.A.R.A., de
partituurexegetische interpretaties van groote
dirigenten tot haar recht komen,
zooals naar aanleiding van de eerste
A.V.R.O.-studioconcerten toen reeds
in onzen Radio-Stethoscoop werd
vastgesteld.
Men weet, dat Toscanini's optreden
in ons land eigenlijk meer een sen
satie dan een revelatie is geweest
en men weet ook, waaraan dat te
wijten was. Het heeft geen zin, op
deze plaats zich in deze aangelegen
heid te verdiepen. Maar, mede in
verband met een recente beschouwing
over ' Omroepconceritratie", voerde
de B. B. C. in deze dagen de herinne
ring nog eens naar deze kwestie
terug. .
De machtige Engelsche omroep
heeft het namelijk bestaan, in Queens
Hall een London Music Festival
1937" te organiseeren van zes speciale
radioconcerten onder leiding van
Arturo Toscanini. Weliswaar heeft hij
ook hier nog niet in die mate zijn
machtig kunnen vermogen te
demonstreeren als waarvan de
gramofoonopnamen met het New York Symphony
Orchestra getuigen, maar beter dan
uit de twee concerten in Nederland,
heeft dit B.B.C.-muziekfeest een in
zicht kunnen verschaffen in de presta
ties van den phenomenalen orkest
leider. ,
Dit optreden voor de Engelsche
regionale zenders lokte opnieuw een
vergelijking uit tusschen de dirigenten
Toscanini en Mengelberg. Dezelfde'
klare, zij het in opvatting dan ook
belangrijk uiteenloopende partituur
ontleding, dezelfde schuchtere terug
houdendheid jegens het repertoire der
hedendaagsche muziek, dezelfde merk
waardige ontdekkings-hobbies in de
muziekliteratuur van een vorige perio
de, maken het trekken van een parallel
tusschen beide meesters onontkoom
baar.
'Toscanini's ontdekkingen, gelan
ceerd tüsschen Corelli, Busoni, Ravel,
Beethoven, Brahms, Elgar, Berlioz,
Wagner, Richard Strauss en
Sjostakowitsj door, waren een reeks variaties
in den stijl van Paganini II Carnevale
di Venezia" van Tommasini en de
eenige symphonie, die Cherubinïheeft
geschreven en waarin deze opera- en
kerk-componist zich van een voor hem
merkwaardige en zeker niet van zijn
sterkste zijde doet kennen. Het werk
werd dan ook op bestelling geschreven
(de Royal Philharmonic Society te
Londen engageerde hem in 1815
tegen een honorarium van £ 200 voor
het componeeren en dirigeeren van een
symphonie, een ouverture ,en een
pastorale cantate) en de zich in deze
materie onwennig voelende Cherubini
'putte voor zijn inspiratie dan ook
kennelijk uit de stof, die de groote
Weensche symphonieschrijvers van zijn
dagen hem boden.
De programma's van deze concerten
serie, die wij slechts als verschijnsel
in den omroep willen signaleeren,
kan men nog in de jongste radiogidsen
naslaan en, voorzoover noodig, is het
nog tijd genoeg de aandacht te vestigen
op het vijfde en zesde concert van het
London Music Festival i937"t d»e
Londen Regional op Maandag 14 en
London National op Woensdag 16
dezer zal broadcasten.
G. K. KROP
Bekijkt het wereldgebeuren
door een bril van Schmidt
Rokin72 AMSTERDAM
V..
?v
warm water installatie en op den achtergrona ae Koe/K<m.
fr '
door de Zwitsersche gezondheidsbaden
Prospect! gratis verkrijgbaar bij Zwitsersch Verkeersburcfru." AMSTERDAM.
BADEN bij Zürich L E U K E R B A D
17 warme
zwavel-zoutbronnen van 48°C.
Rheumatiek, jicht ischias,
beenderen- en
gewrichtsziekten, gevolgen van on
gevallen, vrouwenziekten,
reconvalescente, tropische
ziekten,
ouderdomsverschijnselen. Therapeutische
Instituten. Kurzaal. Sport.
Wallis MM M.
boven de Zee.
De ideale thermaalkuur in
de bergen. Groote bronnen
51°zwavel-kalk, radio. Div.
rheumatiek. Vrouwenziek
ten. Onderwater-massage
fango. Mod. etablissementen
van de Sociétédes Hotels
et Bains. El. spoor.
RAGAZ-BAD RHEINFELOEN
in de peripherie
van Engadin.
8 millioen liter
thermaalwater. .20 verschillende ge
neeswijzen.Circulatie-stoor
nissen. Rheumatiek. Ver
lammingen. Ischias. Nier»
steenen. Chronische darm
ontsteking.
Thermaalzwembad. Kurzaal-Casino. Golf.
280 M., 17 K.M. van Bazel.
ZOUTBADEN : vrouwen,
kinderen,
uitputtingstoestanden. KOOLZURE
ZOUTBADEN : hart, storin
gen van de circulatie.
MAGDALENABRON: lever,
gal, traagheid van de darmen.
KAPUZINERBRON: nieren,
blaasziekten.
BAD TARASP - SCHULS ? VULPERA
1250 M. Engadin, na bij het Nationalpark.
De eenige Glauberzoutbronnen in de alpen genezen sedert
eeuwen: lever, galblaas, galsteen, maag, darm, vetziekte,
suikerziekte, jicht, hart, urinewegen, niersteen, tropenziektes,
dank zij de bijzondere combinatie van drinkkuren, baden
(Natuurlijke koolzure staal- en zoutbaden) en het hoog
gebergte klimaat. Strandbad, Golf, Tennis.
GEDEZET
films waarborgen U
mooie brillante kiekjes.
UW HANDELAAR HEEFT ZE!
Hoofdvert. v. Nederland i
N.V. ODIN - 69 van Oldenbarneveltstraat - NIJMEGEN
*>?-. 'l
.frX-i
^
Inlichtingen «n Prospéetuisen voor da Vlist ingsche Route
(dagdienst) bij de S.M. ZEELAND, Vlissingen. en har* Hoofd.
?genten W? H. MULLER & Go. N.V.; voor de Heek Route
(nachtdienst) bij de Fa. HUDIG 8. PIETERS, Rotterdam en Hoed.
VOOR BEIDE ROUTES BIJ DE REISBUREAUX.
.v*,
v.£
. XJ
-31; ^
?«'?-'?;< i '
^.' >
?i-;,4;
.?< w M .
?->?'.? '-^J'
"''^ :i-"
^ '^
i* ***? '
1:
te^
OUD EN JONG
geniet on*i 't hardst in
Holland'*
mooiste
natuurpark
te R h e n e n
op der Grebbeberg
Ouwehand's Dierenpark
c ^. ?* -i- v »>y l
Mri- j l
.-?..;'.' ;''* l
r'ïUi
»^- ~'J- C
l