De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1937 19 juni pagina 5

19 juni 1937 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

-.«^..l , \ H ?r i : DEROLFILM MET DE BESTE RESULTATEN Bijenkorf* Houdt rekening met de temperatuur bij het kiezen van Uw ondergoed Draag op warme dagen luchtige, prettig-zittende onderideeding, dan voelt U' zich fit, óók bij de grootste hitte. In onze tricotage-afdeeling, parterre vindt U 'n ruime keuze in zulk luchtig heeren-ondergoed. Sportshirt of pantalon. Zeer sterke kwaliteit maccornt.erlock met doorgeregen elastiek, maten 4, 5 en 6 Formosa sportshirt of pantalon. Bijzonder mooie kwaliteit macco-interlock. maten 4. 5 en 6 .... Sportshirt en pantalon van uitstekende kwaliteit netstof, de ideale zomerdracht. Pantalon met door geregen elastiek 0.95. Shirt, maten A. 5 en 6 Amerikaanse» sportshirt of pantalon. Speedwear f l O bijzonder ftjne kwaliteit macco-nbsweefsel. alle maten Jl« TRICOTAGE-AFDEELING - PARTERRE. Schriftelijke en telefonische bestellingen worden snel en accuraat uitgevoerd. Telefoon 30300 en 48080. fnterhcaal R 0414. AMSTERDAM VREUGDEN van den amateu Hilman Zi !>«? kijk op het kiekje N d'r nog amateurs of lief' cbbers bai?" vraagt de pro fessionele bokser op de Ant werpse Vrijdagsmarkt. De man ge bruikt het woord amateur" in zijn eigenlijke en oorspronkelijke betekeni : liefhebber, iemand die in casu de edele kunst der zelfverdediging zozeer liefheeft, dat hij bereid is een frank neer te leggen voor het genot, twee mensen elkander blauwe ogen te zien slaan. Wij, Bovenmoerdijkers houden echter de begrippen amateur" en ,,lief hebber" angstvallig uit elkaar. Voetballiefhebbers zitten bij duizenden op de tribunes te brullen; de amateur voetballers hollen met hun twee-entwintigen over het groene veld. Vol gens deze onderscheiding is een ama teur dus een daadwerkelijk liefhebber, een liefhebber-beoefenaar. Afgesproken, maar dan zijn er nog amateurs en amateurs. Wie tegen be taling van twee gulden vijf en twintig de gelukkige eigenaar wordt van een box-camera (Nederlands: blikken doosje) met inbegrip van een rolletje film (dat door de leverancier gratis wordt ontwikkeld), is van dat ogenblik af amateur-fotograaf, zo goed als de man die op de tentoonstellingen van de A.F.V. altijd de eerste prijzen w gsleept. Van een professionelen voet baller veronderstelt men a priori dat hij beter met een bal overweg kan dan een amateur; in de fotografie echter is de aistand tussen den man die zijn boterham verdient met het maken van bustes in kabinetformaat en de tentoonstellings-amateur zo duizeling wekkend groot als die tussen een huisverver- en een kunstschilder. Misschien is het amateurisme ner gens zo welig ontwikkeld als in de fotografie. Misschien is er ook geen techniek (of kunst: de vraag of foto grafie het n dan wel het ander is kan ons van harte gestolen worden) die zoveel aan het arnateuiisme te danken heeft. Natuurlijk gold dit vooral in het verleden, toen er neg meer te ontdekken viel dan tegenwoordig, toen het ontdekken bijgevolg nog eenvou diger was en het onontgonnen expeiimenteerterrein ruimer. Maar het schijnt toch ook wel in de fotografie zelf te zitten. Is er wel n blikkendosist, die de verleiding naar steeds kleinere openingsgetallen (van F: n via F: 9 en F: 6.3 naar F: 4.5 en F: 3.5 en vandaar naar de lichtkanonnen der kleinbeeldfotografie) kan weerstaan, indien niet de lichtheid der beurs een onoverkomelijk beletsel is voor verdere verzwaring van de lens? Er is een tijd geweest, dat de ama teur in de fotografie de toon aangaf. Dat was, toen vooral gezocht werd haar nieuwe ontwikkel- en afdrukprocédés. Amateur en professional ontmoetten elkaar hier als gelijk waardige krachten, want de methode van onderzoek kwam in hoofdzaak neer op: proberen. De practijk was en is de chemische wetenschap vooruit: tot op de huidige dag weet men nóg niet precies wat er eigenlijk' in de fotografische plaat gebeurt als ze belicht wordt. In die tijd had de, amateur veelal zelfs een voorsprong. DE moderne amateur-fotograaf is niet meer een amateur-technicus, op zoek naar verbetering van midde len en methoden, maar een kunstr zinnig amateur, die zoekt hoe hij met de bestaande middelen en methoden de schoonste resultaten kan ver krijgen. Aan de zuiverheid der foto grafie is deze verandering zeer ten goede gekomen. Van een proberen met steeds weer nieuwe, vaak uitbundige vormen is men gekomen tot et st r e ven naar steeds gaver inhoud, b vereenvoudiging van de middelen. Vereenvoudiging der middelen, dwil zeggen: vereenvoudiging van hu hanteerbaarheid. De middelen zelf zijl in de industriële laboratoria waa het werk van den proberenden amateu: van vroeger wordt voortgezet vefijndin een mate, die betrekkelijk ko geleden nog ondenkbaar was. Vor drie rijksdaalders koopt men hedt een blikken doosje", dat alle eigen schappen en mogelijkheden in ziel bergt van hetgeen men een kinder leeftijd geleden een goed (en duur amateurtoestel noemde. De kleirbeeldfotografie is zo jong, dat we no;j geen tijd hebben gehad er een hol landse naam voor te vinden: de Leic . dateert van 192$. Een wereldindustrie streeft er naai de amateur steeds meer werk ui handen te nemen. Instellen is kinder werk geworden, dank zij de aan h objectief gekoppelde afstandsmett (Leica, Contax) en de ontwikkelin van de film-reflexcarntra (Rolleifle ? en andere -flexen). De belichtingstijd eens het struikelblok van de oner varenen, wordt foto-electrisch bepaald er zijn thans reeds camera's met inge bouwde belichtingsmeter (Contaflex en Contax III) en binnenkort krijgen we er een waarbij de belichtingsmeter aan het diafragma is gekoppeld, zodat men automatisch het juiste diafragma krijgt. Voor smalfilmtoestellen wordt deze constructie reeds toegepast (Eumig). De ontwikkeling van de chemische hulpmiddelen heeft eenzelfde vluch genomen. De kleurgevoeligheid van de moderne film maakt het mogelijk alle schakeringen op het papier t krijgen; de lichtgevoeligheid is z groot, dat een momentopname bij nach onder een matige straatlantaren de gt woonste zaak van de wereld is; d vergroting van een filmpje van 2.4 b' 3.6 cm. tot 60 bij 90 cm. levert gee enkele moeilijkheid op. Vandaar dat oudere amateurs zeggen dat de fotografie machinaal werk is geworden. D'r is niks meer an. Zij vergissen zich. Nu begint het pas. Nu de romantische periode van de artistieke" onscherpte, de overmatige retouche (?Hoe is 't mogelijk dat het een foto is precies een krijttekeningl"), de ruige papieren en kleu rende ontwikkelaars voorbij is, nu de techniek de handgrepen heeft herleid tot de allernoodzakelijkste en een eiade heeft gemaakt aan het schatten en berekenen van tijden en af stander (dat welbezien noch met kunst, noch met techniek iets te maken heeft), komt het in de fotografie enkel nog aan op het wezenlijke: het beeld en zijn plaatsing in het vlak. Fotografie is dus weer in de eerste plaats ge worden een zaak van zz>n, van'kijk op het onderwerp en zijn «productie mogelijkheden. De hedendaagse ama teur-fotograaf moet laten zien at hij zélf in zijn mars heeft, of hij alleen maar kiekjesmaker is (op zich zelf geenszins een verwerpelijk bedrijf, als hij er maar geen pretenties aan verbindt), dan wel iets ziet van dr schoonheid die in de dingen is en di ook dóór de lens kan worden vastgt legd tot een vreugde voor velen. Dus tóch Kunst P Wat doet het er toe l Hoofdzaak i de vreugde. BIJ DE FOTO: ' Meisjtsstudie door L van Bennekom. l P b\ », * m PAG. 8 DE GROENE No.3133

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl