Historisch Archief 1877-1940
-.«^..l ,
\
H
?r i
:
DEROLFILM
MET DE BESTE RESULTATEN
Bijenkorf*
Houdt rekening met de temperatuur bij het
kiezen van Uw ondergoed Draag op warme
dagen luchtige, prettig-zittende onderideeding,
dan voelt U' zich fit, óók bij de grootste hitte.
In onze tricotage-afdeeling, parterre vindt U
'n ruime keuze in zulk luchtig heeren-ondergoed.
Sportshirt of pantalon. Zeer sterke kwaliteit
maccornt.erlock met doorgeregen elastiek, maten 4, 5 en 6
Formosa sportshirt of pantalon. Bijzonder mooie
kwaliteit macco-interlock. maten 4. 5 en 6 ....
Sportshirt en pantalon van uitstekende kwaliteit
netstof, de ideale zomerdracht. Pantalon met door
geregen elastiek 0.95. Shirt, maten A. 5 en 6
Amerikaanse» sportshirt of pantalon. Speedwear f l O
bijzonder ftjne kwaliteit macco-nbsweefsel. alle maten Jl«
TRICOTAGE-AFDEELING - PARTERRE.
Schriftelijke en telefonische bestellingen worden snel en accuraat
uitgevoerd. Telefoon 30300 en 48080. fnterhcaal R 0414.
AMSTERDAM
VREUGDEN van den amateu
Hilman
Zi
!>«? kijk op het kiekje
N d'r nog amateurs of lief'
cbbers bai?" vraagt de pro
fessionele bokser op de Ant
werpse Vrijdagsmarkt. De man ge
bruikt het woord amateur" in zijn
eigenlijke en oorspronkelijke
betekeni : liefhebber, iemand die in casu de
edele kunst der zelfverdediging zozeer
liefheeft, dat hij bereid is een frank
neer te leggen voor het genot, twee
mensen elkander blauwe ogen te zien
slaan.
Wij, Bovenmoerdijkers houden echter
de begrippen amateur" en ,,lief
hebber" angstvallig uit elkaar.
Voetballiefhebbers zitten bij duizenden op
de tribunes te brullen; de amateur
voetballers hollen met hun
twee-entwintigen over het groene veld. Vol
gens deze onderscheiding is een ama
teur dus een daadwerkelijk liefhebber,
een liefhebber-beoefenaar.
Afgesproken, maar dan zijn er nog
amateurs en amateurs. Wie tegen be
taling van twee gulden vijf en twintig
de gelukkige eigenaar wordt van een
box-camera (Nederlands: blikken
doosje) met inbegrip van een rolletje
film (dat door de leverancier gratis
wordt ontwikkeld), is van dat ogenblik
af amateur-fotograaf, zo goed als de
man die op de tentoonstellingen van
de A.F.V. altijd de eerste prijzen w
gsleept. Van een professionelen voet
baller veronderstelt men a priori dat
hij beter met een bal overweg kan dan
een amateur; in de fotografie echter
is de aistand tussen den man die zijn
boterham verdient met het maken
van bustes in kabinetformaat en de
tentoonstellings-amateur zo duizeling
wekkend groot als die tussen een
huisverver- en een kunstschilder.
Misschien is het amateurisme ner
gens zo welig ontwikkeld als in de
fotografie. Misschien is er ook geen
techniek (of kunst: de vraag of foto
grafie het n dan wel het ander is
kan ons van harte gestolen worden)
die zoveel aan het arnateuiisme te
danken heeft. Natuurlijk gold dit vooral
in het verleden, toen er neg meer te
ontdekken viel dan tegenwoordig, toen
het ontdekken bijgevolg nog eenvou
diger was en het onontgonnen
expeiimenteerterrein ruimer. Maar het
schijnt toch ook wel in de fotografie
zelf te zitten. Is er wel n
blikkendosist, die de verleiding naar steeds
kleinere openingsgetallen (van F: n
via F: 9 en F: 6.3 naar F: 4.5 en
F: 3.5 en vandaar naar de
lichtkanonnen der kleinbeeldfotografie) kan
weerstaan, indien niet de lichtheid der
beurs een onoverkomelijk beletsel is
voor verdere verzwaring van de lens?
Er is een tijd geweest, dat de ama
teur in de fotografie de toon aangaf.
Dat was, toen vooral gezocht werd
haar nieuwe ontwikkel- en
afdrukprocédés. Amateur en professional
ontmoetten elkaar hier als gelijk
waardige krachten, want de methode
van onderzoek kwam in hoofdzaak
neer op: proberen. De practijk was
en is de chemische wetenschap
vooruit: tot op de huidige dag weet
men nóg niet precies wat er eigenlijk'
in de fotografische plaat gebeurt als ze
belicht wordt. In die tijd had de,
amateur veelal zelfs een voorsprong.
DE moderne amateur-fotograaf is
niet meer een amateur-technicus,
op zoek naar verbetering van midde
len en methoden, maar een kunstr
zinnig amateur, die zoekt hoe hij met
de bestaande middelen en methoden
de schoonste resultaten kan ver
krijgen. Aan de zuiverheid der foto
grafie is deze verandering zeer ten
goede gekomen. Van een proberen met
steeds weer nieuwe, vaak uitbundige
vormen is men gekomen tot et
st r e ven naar steeds gaver inhoud, b
vereenvoudiging van de middelen.
Vereenvoudiging der middelen,
dwil zeggen: vereenvoudiging van hu
hanteerbaarheid. De middelen zelf zijl
in de industriële laboratoria waa
het werk van den proberenden amateu:
van vroeger wordt voortgezet
vefijndin een mate, die betrekkelijk ko
geleden nog ondenkbaar was. Vor
drie rijksdaalders koopt men hedt
een blikken doosje", dat alle eigen
schappen en mogelijkheden in ziel
bergt van hetgeen men een kinder
leeftijd geleden een goed (en duur
amateurtoestel noemde. De
kleirbeeldfotografie is zo jong, dat we no;j
geen tijd hebben gehad er een hol
landse naam voor te vinden: de Leic .
dateert van 192$.
Een wereldindustrie streeft er naai
de amateur steeds meer werk ui
handen te nemen. Instellen is kinder
werk geworden, dank zij de aan h
objectief gekoppelde afstandsmett
(Leica, Contax) en de ontwikkelin
van de film-reflexcarntra (Rolleifle ?
en andere -flexen). De belichtingstijd
eens het struikelblok van de oner
varenen, wordt foto-electrisch bepaald
er zijn thans reeds camera's met inge
bouwde belichtingsmeter (Contaflex en
Contax III) en binnenkort krijgen we
er een waarbij de belichtingsmeter aan
het diafragma is gekoppeld, zodat men
automatisch het juiste diafragma krijgt.
Voor smalfilmtoestellen wordt deze
constructie reeds toegepast (Eumig).
De ontwikkeling van de chemische
hulpmiddelen heeft eenzelfde vluch
genomen. De kleurgevoeligheid van
de moderne film maakt het mogelijk
alle schakeringen op het papier t
krijgen; de lichtgevoeligheid is z
groot, dat een momentopname bij nach
onder een matige straatlantaren de gt
woonste zaak van de wereld is; d
vergroting van een filmpje van 2.4 b'
3.6 cm. tot 60 bij 90 cm. levert gee
enkele moeilijkheid op.
Vandaar dat oudere amateurs zeggen
dat de fotografie machinaal werk is
geworden. D'r is niks meer an.
Zij vergissen zich. Nu begint het pas.
Nu de romantische periode van de
artistieke" onscherpte, de overmatige
retouche (?Hoe is 't mogelijk dat het
een foto is precies een
krijttekeningl"), de ruige papieren en kleu
rende ontwikkelaars voorbij is, nu de
techniek de handgrepen heeft herleid
tot de allernoodzakelijkste en een eiade
heeft gemaakt aan het schatten en
berekenen van tijden en af stander
(dat welbezien noch met kunst, noch
met techniek iets te maken heeft),
komt het in de fotografie enkel nog
aan op het wezenlijke: het beeld en
zijn plaatsing in het vlak. Fotografie
is dus weer in de eerste plaats ge
worden een zaak van zz>n, van'kijk
op het onderwerp en zijn «productie
mogelijkheden. De hedendaagse ama
teur-fotograaf moet laten zien at
hij zélf in zijn mars heeft, of hij
alleen maar kiekjesmaker is (op zich
zelf geenszins een verwerpelijk bedrijf,
als hij er maar geen pretenties aan
verbindt), dan wel iets ziet van dr
schoonheid die in de dingen is en di
ook dóór de lens kan worden vastgt
legd tot een vreugde voor velen.
Dus tóch Kunst P
Wat doet het er toe l Hoofdzaak i
de vreugde.
BIJ DE FOTO:
' Meisjtsstudie
door L van Bennekom.
l
P
b\
», *
m
PAG. 8 DE GROENE No.3133