Historisch Archief 1877-1940
-:£±
1.
J»lJflh*
'?'
Een verhaal van De Groene
/
De Brief
KIT is zestien en zooals veel
meisjes van dien leeftijd kan ze
evengoed voor achttien door
gaan. Ze heeft de tiefe" oogen, waar
eens een dichter over sprak en een
figuurtje, dat aan een jongen populier
doet denken. En omdat Kit zestien (of
achttien) is, is ze om beurten uitgelaten
vroolijk of doodelijk-melancholiek. Maf r
Kit is nóg meer. Ze is hopeloos en red
deloos verliefd, alleen weet ze niet op
wie. Psychologen zeggen dat dat op
dien leeftijd een normaal verschijnsel
is. Maar.... volgens een oer-oude
natuurwet duurt een dergelijk stadium
nooit lang en toen Kit in een Engelsch
tijdschrift een foto van Clark Gable had
gezien, was het mis. Of niet natuurlijk,
dat hangt er maar van af, hoe je de zaak
bekijkt. Het resultaat was in ieder ge
val, dat er binnen een week geen vier
kante centimeter behang meer in Kit's
kamer te ontdekken viel. Overal was
Clark. Clark te paard, Clark in een auto,
Clark in een wit tenniscostuum, Clark
zittend of staand met of zonder cigaret,
en Clark ietwat spottend kijkend, (ditwas
een van Kit's lievelingsfoto's) naar een
hevig blonde juffrouw.... enfin:
Clark Gable, de afgod van alle vrou
wen.
Maar verliefdheid is een raar ding en
in dat verband is een foto maar
een foto. Toen er weer een week voor
bij was, voelde Kit een niet te stuiten
drang naar daden in zich. Met den
practischen kijk op het leven, die de
hedendaagsche jeugd door de vele
ón-practischheden van eeh vorige generatie
eigen is geworden, dacht Kit: Ik ben
dus verliefd. Een alleen gedragen liefde
is in de boeken heel mooi; ik moet het
niet." Ze staarde peinzend naar .een
Clark met Greta Garbo in zijn armen.
,,Hij weet van niets en dat klopt niet."
En zooals altijd in moeilijke
oogenblikken, dacht Kit automatisch aan
Greet. Greet, die met een alles
verzakenden moed moeilijke algebrasommen
voorzei, Greet, die haar hielp met
Duitsch, Fransch, Engelsch. Daar had
je het I Engelsch ! Ze moest Clark in
Vrmcgt prolpacint *«n
Ing. RAUSBRAND,
Bluteum, Buiiumraerw.
17 bezichtiging aldaar of
Re«gi«it, Blmtlavm
r/oo. hauscar
AANHANG -WOONWAGEN l ook te huur/
V«rkrlJcbur> d«n
het Engelsch schrijven en daar Kit op
dat gebied geen bolleboos was, zou
Greet haar helpen. O, ze zou hem alles
schrijven, alles ! Wat er allemaal door
haar heen ging, als ze naar zijn foto's
keek, hoe ze hem bewonderde en ver-.
eerde. Dat ze weliswaar pas zestien
was, maar dat iedereen haar voor acht
tien hield, dat de Fransche 'leeraar
laatst een heel eind met haar was
opgeloopen en heelemaal niet als een
leeraar met haar had gesproken....
of nee, dat laatste maar niet, je wist
nooit of zoo'n man misschien jaloersch
van aard was.
Zachte blonde Greetje, die alle man
nelijke wezens ,,griezels" vond, had
eert beetje bedenkelijk gekeken, toen
Kit haar alles uitlegde en haar hulp
inriep.
Kind, je bent mal" had ze gezegd,
,,waarom zoek je het zoo ver? Als je
nu beslist verliefd moet zijn, iser toch.."
Maar Kit had haar niet eens laten
uitspreken.
Het moet Greet" had ze geantwoord,
met de roekeloosheid, grooten hartstoch
ten eigen. ,,Ik word gek als ik nog lan
ger zoo door leef en niets van hem hoor.
Hij zal in ieder geval terug schrijven
en dan heb ik iets van hem.... Kom
je morgenmiddag?"
GREET kwam. Ze keek iets langer
dan gewoonlijk naar den Clark
boven Kit's Schrijftafel en toen met een
hoe-is-het-toch-mógelijk"uitdrukking
op haar ge2icht naar Kit, die strak voor
zich uit staarde. Greet zuchtte
berus,tend, haalde haar Engelsch kladschrift
te voorschijn, mikte het op de schrijf
tafel en zei: Nou, begin maar. Zeg
het maar eerst in het Hollandsch, dan
zullen we zien. Wat wil je hem ver
tellen?"
Kit werd wakker. Dat ik nu pas
weet wat liefde is" barstte ze los. Dat
het leven zonder hem geen waarde
meer voor me heeft, dat liefde iets
zaligs en iets verschrikkelijks is ....
Weet jij hoe je dat allemaal in het
Engelsch zegt?" vroeg ze plotseling
benauwd.
Greet keek bedenke
lijk. Liefde" is,, Love"
begon ze haperenden
,,verschrikkelijk" is
terrible".... maar je
hebt zooveel gezegd en
allemaal van die moei
lijke dingen die we nog
niet gehad hebben."
Kit streek nerveus
een weerbarstige, don
kerbruine krul naar
achteren. Nou, begin in ieder geval
maar."
Dear Sir" schreef Greet ietwat
beverig in het cahier met blauwe lijntjes.
Jassus, wat kil" stoof Kit op.
Je kunt een man, dien je nog nooit
gezien hebt, niet dadelijk bij zijn naam
noemen" zei Greet beslist. Zooiets
doe je niet."
Ook niet als je verliefd op hem
bent?" vroeg Kit ongewoon nederig.
Nee." Greet bleef onvermurwbaar.
En trouwens, wat wou je er dan bo
ven zetten ? Darling ? Maar zoo noemen
ze elkaar daar in Hollywood immers
allemaal" eindigde ze met een zeker
heid, die Kit in haar wankelen toestand
volkomen overtuigde.
Dear Sir" dus. Greet kreeg het
warm. Dit was moeilijker dan algebra
sommen voorzeggen, waar je den
vori.gen avond op had zitten blokken, of
een thema; hier ging het om woorden
en gevoelens die haar volkomen duister
en onbegrijpelijk waren. Liefde is iets
zaligs en iets verschrikkelijks" her
haalde ze op den toon waarmee ze in de
klas onder Engelsche les den zin Ik
ben een vreemdeling in deze stad" ver
taalde.
Ze keken elkaar aan. Greet met de
hulpelooze, trouwe oogen die aan een
hond deden denken, Kit met het
dwingend-hypnotische dat tot nu toe nog
nooit zijn uitwerking had gemist. Ook
nu faalde het niet. Met een venijnige
kras haalde Greet een streep door het
beverige Dear Sir".
Wat doe je?" vroeg Kit zóó wan
hopig alsof het de onderteekening van
een regeeringscontract gold;
Greet antwoordde kordaat: We
moeten het anders inpikken". En met
vrouwelijke intuïtie doorgaand: Die
Meneer Clark is natuurlijk een beetje
beu van vrouwen en zoo en wat jij hem
allemaal wilt vertellen van je liefde zal
hij sentimenteel vinden. Dat moet hij
voor zijn baantje immers al den heelen
dag zijn." Ze wuifde met haar hand
door de kamer naar al de liggende, zit
tende en staande Clark's met of zonder
hevig-blonde juffrouwen.
Maar wat dan?" vroeg Kit. ,,0
Greet, ik moet hem schrijven ! Je wét
niet hoe...."
Hou ie bedaard", viel Greet haar
kortaf-zakelijk in de rede. Je schrijft
hem een kort briefje. Mannen, (ze keek
even weifelend naar een bijna
levensgrooten kop van Clark met het
vierharen snorretje) mannen houden daar
van". En toen, zonder nog iets te zeg
gen, greep Greet met het manuaal van
een dichter, die zich plotseling en hevig
geïnspireerd voelt, het potlood en schreef
zonder n enkele hapering; Dear Siri
I love you. And now all madness on a
little stick, I love you more than I can
say or write".
Kit had ieder woord, tegelijk dat het
uit het potlood werd geboren, als het
ware ingezogen. Greet zette een formi
dabele punt achter het write", leunde
voldaan terug in haar stoel en keek Kit
zegevierend aan. Nou?"
't Lijkt wel wat". Kit was niet hee
lemaal overtuigd. Maar is het niet een
beetje erg kort en.... dat alle gekheid
op een stokje" heb je dat niet wat al
te letterlijk vertaald?"
Onzin" zei Greet voortvarend.
Juist echt. Zóó'n brief leest hij veel
eerder dan al dat gezwam over liefde
en 't komt toch op 't zelfde neer. Heb
je een postzegel, dan doe i k hem meteen
op de bus".
Kit had een postzegel.
ER verliepen weken. Den eersten tijd
vroeg Greet 's morgens voor school
tijd steevast: En heb je al w&t ge
hoord?" Maar het onveranderlijke,
triestige Nee" van Kit werd haar ein
delijk te bar en ten slotte roerden ze
geen van beiden het onderwerp meer aan.
Maanden later zat Kit op een avond
in een bioscoop. Het was pauze en ze
las aandachtig de in het programma,
vermelde wederwaardigheden van de
goden en godinnen van het witte doek.
Er was een nieuw stepwonder ontdekt,
een paar filmdiva's waren gescheiden
en een paar andere opnieuw getrouwd.
... .Plotseling boog Kit zich dieper
over het programma. Clark Gable"
las ze, Clark Gable krijgt per week ge
middeld vijf of zes huwelijksaanzoeken.
Hij lacht er om en spaart ze op".
Dien zelfden avond staarde Kit van
uit haar bed naar de nu weer overal
zichtbare vriendelijke bloemetjes van
haar behang, zuchtte een paar maal
diep en gelaten en sliep het volgende
oogenblik zooals alleen een zestienjarig
meisje slapen kan.
G. J. WERUMEUS BUNINO
ENSINK
UIT PIERKENS DAGBOEK
HET WERKWOORD VLIEGEN
ONZE toekomst ligt in den hemel
zei de meester en die van ons
land ook. Vroeger lag ze over
zee, maar met die Italiaansche mijnen
en die Duitsche duikbooten van onbe
kende nationaliteit langs de Spaansche
kusten is het veiliger in de wolken, zei
hij. Daarom moeten wij allemaal
leeren vliegen.
Uitgenomen ik, zei de Rosten, die
een lijstje uit zijn broekzak haalde
met de statistiek over de vliegrampen
van de laatste twintig eeuwen.
Maar de meester zei dat dit lijstje
niets bewees en als men in een vlieg
tuig stapt, dat men de woorden van
onzen grooten voorvader moet her
halen: het is niet noodig van te slagen
om voort te doen. Welteverstaan als
cokpit intusschen niet reeds in de
telefoondraden hangt. Hetgeen op zijn
beurt ook niets bewijst, aangezien
men op den grond ook zijn voet kan
omslaan en in een keldergat vallen.
Vallen is vallen, zei de meester.
Deze logische bewijsvoering liet
den Rosten koud als een ijsroompje
en hij verdiepte zich in een ongepaste
wijsgeerige beschouwing over de
menschelijke ijdelheid, die den engelen
den baard wil afdoen, dien ze niet
hebben. Maar hij vloog buiten, waarop
het de beurt was aan Caesar. (Niet
Julius, maar de andere).
Het dunkt me dat ge weerom uit de
lucht valt ? zei de meester, 't Is dat ik ze
reeds ferm zie vliegen, antwoordde
Caesar en hij knabbelde aan zijn
pennestok, dat de stukken er afvlogen.
Pier, zei de meester daarop ten
einde raad, neem gij het woord, waar
door ik in de gelegenheid gesteld werd
nader te omschrijven wat wij onder
vliegen moeten verstaan. De arend
vliegt, de vlieg vliegt, de wind vliegt,
de tijd vliegt, het geluk vliegt, het geld
vliegt: waarom zouden wij niet vliegen ?
Mijn moeder vliegt op als ik koffie
mors op het tafelkleed en mijn oudste
zuster vliegt uit als het donker wordt.
Als mijn vader thuiskomt vliegt de
schouwgarnituur in stukken en ik
vlieg in mijn nest. De engelen vliegen
ook, zei ik, als hun pluimen niet in den
rui zijn en wij moeten allemaal ons
best doen om engelen te worden.
Daarom moeten we het geluk hebben
van eerst dood te zijn. Laat ons dus
sparen voor een paar vleugels en dan
vliegen wij door de schouw gelijk de
rook en de meester blijft alleen achter.
De dichters hebben ook vleugels, zei ik,
en als ze er geen hebben gebruiken
ze die van hun collega, binst dat hij
slaapt. De vleugels worden doorgaans
op de schouders gedragen, maar de
vrouwen dragen ze op hun hoed en
de postboden op hun mouw. Joséphine
Baker draagt ze zelfs nog ietwat lager.
Als wanneer al de menschen zullen
kunnen vliegen zullen ze niet meer
onder de auto's loopen en de electrische
tram zal zijn deuren moeten sluiten.
Dan zal elkeen in staat zijn om Tino
Rossi te genieten, die zingt gelijk een
grasmusch die aan tering lijdt. Laat
ons dus allen onzen penning storten
voor de vliegkunst, zei ik, maar in
afwachting ga ik mij een zak bollen
koopen en de les was uit.
Wandteksten voor een woonhuis
Berijmde antwoorden op onze prijsvraag
En menig nymph heeft hier
getmt\v\ft
OM zijn woning wat te verleven
digen en tegelijk nuttige aan
wijzingen te geven voor een
juist gebruik er van, wil iemand in
drie kamers van zijn huis, waaronder
de logeerkamer, vierregelige versjes
aan den muur hangen.
Den lezers werd gevraagd, die voor
hem te ontwerpen.
De eerste prijs
NAAR oordeel van de redactie komt
de eerste prijs voor deze prag
matische dichtkunst toe aan de dichters
V. en A., die zelfs nog n poëem
meer maakten dan vereisen t was en
geest combineerden met. goeden smaak.
Logeerkamer
Al wie zich hier ter ruste legt
Tot sluimer in den nacht,
Vergeet niet, wat gij hebt gezegd,
Maar wat gij hebt gedacht.
Eetkamer
Prijs ook wanneer de maaltijd kaal is
De gastvrouw, mits van fijnen geest,
Vaak beheerscht ,geld hoe het ont
haal is,
Persoonlijkheid maakt 't tot een f eest.
Badkamer
Bedenk at zijt gij arm of rijk,
Hier is een ieder mensch gelijk,
Nooit werd hier mode tot een eisch,
Daarom 'deez' naam: het Paradijs.
Dtenstbodenkamer
Tot dit vertrek zoo hoog gelegen?~
Zijn vele maagden opgestegen, ,
troond,
Thans echter jaren onbewoond.
De tweede prijs
DE tweede prijs werd verworven
door Chr. B. te A., voor geestige
en verdienstelijke parafrasen op be
kende gedichten:
Voor de logeerkamer
Ik heb een werkelooze buur,
Die al wat mijn logé's bederven;
Met reparatie en wat verven
Wel weer terecht brengt, al is
hij duur.
(Vrij naar Adami van Scheltemi's
Beschouwingen over de natuur
en den mensch.)
Voor de huiskamer
We spelen bridge niet om ons leven;
Een prettig spel maar doe 't
zoet",
Laat dus een bod wat slecht
gegeven,
Niet dorsten, naar je maat" z'n
bloed.
(Vrij naar Helene Swarth's
Jeux innocents")
Voor de eetkamer
Ik ween om borden, van ons
eetservies gebroken,
En saus gemorst ^ die glans
van linnen bleekt.
Ook ben ik zuinig op m'n tafelzilver
En zie 't ??als ook maar iets
ontbreekt.
(Vrij naar Kloos.)
Verdere inzendingen
VAN de verdere inzendingen ver
dienen nog vermelding C. S. te
O., die, buiten mededinging, na een
puntige berijmde inleiding aan het
adres der redactie met begrip voor
huiselijke sfeer en huiselijken rommel
o.m. dicht:
In de huiskamer
Wees welkom, treedt binnen en wees
onze gast,
Doch wil op den rommel niet vitten.
Och, als gij goed rondziet, dan vindt
gij wel vast
Eén ledige stoel om te zitten.
Van P. H. W. te R. vermelden wij
de origineele idee om in het kolenhok
dichtkunst op te hangen:
Vo-or het kolenhok
In dit vertrek, zo zwart als roet,
Kom ik enkel als het moet.
Als het vriest en het is koud,
Kom ik hier om kolen en om hout.
Van C. P. G. en S. E. G.?L. TE A.,
die practisch hooggestemd en ook
grappig rijmde, nemen wij over:
Leg op zijn plaats
Toch ieder keer
Wat gij gebruikt hebt
Ook weer neer.
De logeerkamer met haar sfeer van
vervlogen tijd herleeft bij H. E.
v. D. B. op levendige wijze:
Logeerkamer
Ik hoop, dat portretten en snuisterijen
U niet laten droomen van oude tij (d) en
De waschtafel niet zijn warm en' koud
Is toch modern welbeschouwd.
Een go'ede inzending achtte de
redactie ook G. D. TE T.'s
wandteksten, die in een aardigen vorm
kleine waarheden zegt:
Voor de Huiskamer
Dit is uw huis, uw fort,
Deez' plek is heilig,
Wat u ook plaagt of schort,
Hier zijt gij veilig.
Voor de eetkamer
Een sober maal of overvloed
Dat is gelijk,
Wie smaaklijk eet
't zij zuur of zoet
Wij willen besluiten met G. M. S.
B. TE K. B.,'die fijnen spot aan een
lichtfilosofischémijmerij paart:
Boven het ledikant van de
logeerkamer
Dit bed is mijn en toch niet mijn
Reeds spoedig zal het anders zijn
Is dat geen beeld van ons bestaan?
Vandaag nog rijk, hoe ras is 't al
'vergaan!
De nieuwe opgave
Verkeersgeboden
lezers wordt gevraagd, 10
geboden voor weggebruikers
samen te stellen.
Als eersten prijs loven wij weder
om uit een Dunhill bureau-vulpen
houder 'met artistiek uitgevoerden
standaard ter waarde van ? 17.50;
als tweeden prijs een reproductie
naar Vincent v. Gogh: HetKorenveld.
De redactie heeft het recht de
inzendingen te publiceeren. Op de
beslissing der redactie is geen beroep.
Inzendingen uiterlijk Maandag 26
Juli. Verslag en prijstoekenning in
het nummer van Zaterdag 31 Juli.
i
*-l i.
PAG. I«DE GROENE Na. 3136
PAG. 17 DE GROENE No. 3136