De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1937 17 juli pagina 4

17 juli 1937 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

r. f V* .. . H ?'??? A IIIIIIIIIIUIMHIIIlnilllUII» r O EN een onzer overgrootvaders als jongeman " "^ A ' week, voor veertien dagen: niet alleen meer de patrieen reis naar Italiëging ondernemen, werd er (J cièrsfamilie, niet alleen meer de burgerman, ook de in zijn woonplaats, Oldenzaal, voor hem in de vreemdelingenverkeer geschoolde arbeider^ ook de kantoorbediende. openbare godsdienstoefening gebeden. Thans vliegen'wij genverKeer ^^ ^.^ ^ haast naar uit, alsof de vacantie-rust op i dag heen en weer naar MalnÖvoor een zaken- als levensbehoefte de Zondagsrust, die in de moderne gesprek. Onze grootouders maakten in hun leven eenmaal een buiten- stad geestelijk niet meer volledig te handhaven is, gaat aanvullen. landsche reis: het huwelijksreis j e langs den Rijn en hoogstens nog i Waar het reizen zoo centraal gaat worden in het leven van moderne maal met hun zilveren bruiloft. Thans trekt de jeugd al vroeg massaal menschen, leek het ons goed, in het begin van den vacantie-tijd, een langs de buitenlandsche jeugdherbergen ; autobussen brengen de Neder- groot deel van een nummer van De Groene aan reizen en vreemdelingenlanders massaal naar vacantie-oorden in binnen- en buitenland voor een verkeer te wijden. DE REDACTIE niuiiHiiiHiniinmiiti immiMinniniMiiiiiiiiMHimiiiiiiii niiiiiiniiiiiiMMUiKiH WELKOM, VREEMDELING! Vreemdelingenindustrie in Nederland J. Hoven GASTEN komen zelden ongenood. Dat is een oude waarheid, die vooral in sterke mate geldt voor dezen nieuwen tijd. Landen en volken moeten thans permanent hun paying guests uitnoodigen. Zij moeten zich collectief op de gastheerrol toespitsen, omdat de vreemdelingen-industrie bij het toenemend wereldverkeer niet gemist kan worden voor het in stand houden der gemeenschap. Nederland, past op uw saeck! Langen tijd heeft men verzuimd te doen, wat elders al jaren met veel energie ter hand genomen was: het aanprijzen van eigen land voor een korter of langer oponthoud. Als steeds heeft de overheid hier weer toegekeken onder het motto, dat dit een kwestie is van particu lier initiatief". Doch toen duidelijk gebleken is, dat dit particulier initiatief, hoe goed ook bedoeld en hoe verdienstelijk ook geleid, absoluut onvoldoende was, is men eindelijk gaan inzien, dat de overheid in elk geval meehelpen moest aan den fundamenteelen opzet van deze vreemdelingen-industrie. Met het aanvaarden van dit beginsel en het doen van de eerste stappen in die richting hebben we dan toch den goeden weg betreden en openen zich perspectieven voor een winstgevend Nederlandsen,,gastenbedrijf". TWEE dingen moeten we hierbij even vdorop stellen: ie. dat ons land zich voortreffelijk leent voor vreemdelingen-industrie (het biedt den bezoeker zér veel aantrekkelijks) en 2e. dat het werk, ten einde met deze industrie inderdaad te slagen dus een pakkende propaganda voeren, een uitstekende organisatie (regeling verkeer, ontvangst enz.) niet alleen nuttig, doch ook zér aangenaam is. De nadeelen, die Nederland in sterke mate ondervindt door de belemmering van den export van velerlei waren en artikelen die vroeger een aanzienlijke bron van inkomsten opleverden, kunnen volkomen gecompenseerd worden door een sterk toenemend bezoek uit den vreemde. De gewijzigde houding der overheid spreekt uit aanzienlijk verhoogde subsidies en uit het omwerken tot semi-officieele lichamen van de tot dusverre Zuiver als particuliere vereenigingen geldende Vereenigingen voor Vreemdelingen Verkeer, kortweg V.V.V.'s. Amsterdam verricht hierbij vooral baan brekend werk, Hier is het oude Koggeschip omgetooverd in een V.V.V., Amsterdam", waarin als vertegenwoordigers der gemeente optreden Dr. Paul Cronheim, Mr. J. F. Franken en Mr. P. J. Mijksenaar, voorts drie leidende figuren uit de Kamer van Koophandel, drie bestuursleden die door de leden aangewezen zijn en van deze gereorganiseerde V.V.V. is de heer D. Hudig de voorzitter geworden en treedt de gemeentelijke leider der vreemdelingenindustrie, de oud-journalist mr. Mijksenaar, als secretaris-penningmeester op. Hier is ook het officieele contact, waar wethouder Boekman, onder .wiens af deeling het vreemdelingenverkeer ressor teert, bij de installatie van het nieuwe bestuur en de directeuren, de heeren J. Nikerk en mr. R. H, Woltjer, nadrukkelijk op wees. Over enkele weken opent deze V.V.V. in het gebouw Industria aan den Dam haar permanent kantoor, waar de Centrale van het Vreemdelingenverkeer in onze hoofdstad geregeld zal worden. Hier beschikt men over een zér uitgebreid propaganda-materiaal, voor het buitenland zoowel als voor het binnenland en hier leert men de wegen kennen, die tot een doeltreffende verspreiding van dit materiaal leiden. Naar alle kanten wordt contact gezocht. Eerste eischen zijn het trekken van de vreemdelingen en vervolgens het vervoer en dan eerst komt de hoofd zaak: het zoo loonend en zoo aangenaam mogelijk maken van het verblijf. De bezoeker moet voldaan zijn, moet eenmaal in de plaats zijner inwoning teruggekeerd een propagandist voor de Nederlandsche vreemdelingen industrie worden, den eerst zal men er veilig verder vél kapitaal in kunnen steken. Dus goed en niet te duur, dat zij 't devies. Goede, propere hotels voor iedere beurs. Omtrent het logies in Amsterdam is alles precies geregistreerd bij de nieuwe V.V.V., gevolg van een volledig contact met de H.O.R.E. C.A.F. Niets is fnuikender dan een reputatie van afzetterij van gasten uit den vreemde. Er is een volledig contact met alle verkeersinstanties, met de spoorwegen, met Schiphol, met de reederijen enz. Vinden hier congressen, tentoon stellingen, herdenkingen, groote sportevenementen enz. plaats, de V.V.V. is paraat en verzoekt den organisatoren zoo tijdig mogelijk overleg te plegen. WAT het propaganda-materiaal betreft is duidelijk, dat dit van zeer verschillenden aard is, o.a. voor 't buitenland en voor binnenlandsch gebruik. Buitenlandsche propaganda is uit den aard der zaak bovenal een nationale aangelegenheid voor de Algemeene Nederlandsche V.V.V. Wat Amsterdam betreft heeft de gemeente thans voor de nieuwe V.V.V. ook in den buidel getast, waardoor in eerste instantie de vestiging aan den Dam, aan den Vijgendam, in 't gebouw Industria mogelijk gemaakt is. Intusschen voert de Amsterdamsche V.V.V. en elders zal dit evenzeer gedaan worden propaganda voor een bezoek aan de Amstelstad en dat niet in het minst voor het eigen land en de eigen landgenooten. Het percentage Nederlanders, dat in de voornaamste hotels van Amsterdam logeerde bedroeg 43.3 pCt. en van de 294.000 artis-bezoekers waren er niet minder dan 40 pCt. van buiten Amsterdam. WAT de nieuwe V.V.V. in de maanden sinds de installatie reeds deed? Ongetwijfeld zér veel en uiterst nuttig werk Trouwens, reeds is in 1937 het verkeer sterk, toegenomen en het blijkt uit alles, dat men het ijzer smeden gaat nu het heet is. Er komen b.v. weer duizenden bezoekers meer uit Amerika, waar in samenwerking met de American-Express een intensieve propaganda ge voerd is. De betere conjunctuur demonstreerde zich reeds in het eerste kwartaal van dit jaar, toen er al 64.000 overnachtingen in 23 groote hotels van Amsterdam geregistreerd werden tegen 58.000 in 1936. De cijfers van Schiphol zijn al gepubliceerd, de stijgende lijn wordt daar in steeds vlotter tempo gevolgd. Maar ook het verkeer per spoor wijst op vooruitgang, o.a. door het sterk toenemend aantal speciale treinen. Men zal echter het bezoek steeds meer moeten stimuleeren en dat zal de V.V.V. met alle energie doen. Maar daarvoor is geld noodig. Het stadsbestuur is thans in elk geval van goeden wille. Het stimuleert waar 't kan, o.a. door officieele ontvangsten ten stadhuize (in Juni alleen reeds negen maal 1) en 't zal, zoodra het subsidie vruchten afwerpt (en dat blijft niet uit), nog wel mcerdcen. Nederland is we zeiden het in den aanhef thans op den goeden weg, doch we staan pas aan het begin ! Hoe sterker de A.N.V.V. wordt, hoe meer heel Nederland ervan profiteeren zal. Het feit dat de heer Hudig een der regeeringsvertegenwoordigers zal zijn in de A.N.V.V. wijst er op, dat de Amsterdamsche belangen stellig de noodige behartiging vinden en hoezeer de gemeente Amsterdam thans de zaak van het vreemdelingenverkeer entameert, blijkt reeds uit het afstaan van mr. Mijksenaar, die als gemeentelijke ambtenaar contact heeft met alle instanties en waarmede de stad Amsterdam een voor treffelijke kracht gewonnen heeft. En zooals het in Amsterdam gaat, zoo zullen alle steden, volgen. Al leen dan, als rijk en gemeenten, steunend op een stimuleerend particulier initiatief, nauw samenwerken met alle betrokkenen, kan de vreemdelingen-in dustrie een zegen worden voor land en volk. r HOE kan men beschouwingen wijden aan het groote toerisme, aan buitenlandsche reizen, en daarbij het luchtverkeer over 't hoofd zien ? Dat kan niet. Welk een problemen worden door de uitstekende luchtverbindingen, waarover wij Hollanders beschikken, niet tot oplossing gebracht/ Even naar Stockholm, of naar romantische zon-gestoofde oorden met de Blauwe Donau-luchtexpress.... naar Praag, met zijn verborgen middeleeuwsche hoekjes en zijn hypermoderne groote-stad s allures, naar de wereld stad-badplaats Budapest, waar 's avonds de sterren fonkelen en de lichtjes branden op de bergen waarlangs de Donau stroomt en waar zigeuner-muziek de begeleiding vormt voor het gekletter van borden en gerinkel van bijgeschonken glazen aan vroolijke maaltijden.... of even heen en weer naar Parijs, naar de tentoonstelling of naar de handelsmetropool Londen, waarheen de K.L.M.-diensten als nijvere weef spoelen heen-en' weer vliegen met een regelmatigheid die ieder sprankje van romantiek beschaamt. toch.... en toch is het iederen keer weer een sensatie, die overwinning-van-de-Noordzee-in-én-uur l Of het nu is, genoegelijk aan Pullman-tafeltjes gezeten en sandwiches en koffie verorberend in de dikbuikige ruime F.36, of comfortabel rustend in de stalen fauteuils van een slanke Douglas, van alles voorzien door een vlug stewardess je iederen keer beleef je toch weer even zooiets als den triomf van den mensch over de materie, al zijn al je gedachten van avontuur uit je bewustzijn geband doordat alles zoo zeker is, zoo natuurlijk en zoo matter-of-fact. Onder je, nadat de vliegende vogel eenige dartele duiksprongen heeft gemaakt over de Hol landsche plassen, kronkelt van links naar rechts de Rijn. De Leidsche Rijn, wel te verstaan. Een Rijn-tje. Maar wat komt het er op aan, alles is ,,-tje", vanuit de lucht. Die rechte zandkleurige streep is de autobaan-in-aanleg, van Utrecht naar Den Haag. Maar daar is Rotterdam al, de hefbrug, Waalhaven. Een cirkel, een zwaai en gauw weer weg over de Züid-Hollandsche eilanden, met even nog een rand van Zeeland, de duinen van Haamstede, in de verte, links, de omtrekken van Noord-Beveland en Walcheren. Dan een uurlang zee en niets dan zee. Met pieterige scheepjes die nooit schijnen te kunnen opschieten al teekent een witte zoglijn in zee duidelijk hun snelheid. Dan komt opeens, links, iets vierkants, zwarts en nevelachtigs zich aan den horizon afteekenen. Land. Langzaam, dan sneller, komt het nader. North Foreland. Kent. The Isle of Thanet». De Theems kronkelt zich onder je en de landkaart komt, waarachtig, uit. Boven de golvende South Downs, scherp afstekend tegen de hoog optorenende wolken komt een vliegtuig je tegemoet. Kilometers ver passeert het, snel, dapper "en klein. We zijn er. We gaan een tikje schuin staan. De witte cirkel van het vliegveld Croydon ver schijnt loodrecht onder mijn venster. Ik haal mijn hoed uit 't net en denk: het is jammer dat het voorbij is ! M. K. OOSTENRIJK ALS TOERISTENLAND WANNEER in de laatste tien jaar de belangstelling van de Nederlandsche toeristen voor vacantiereizen naar Oostenrijk is toe genomen, is dat voornamelijk daaraan toe te schrijven, dat de toerist moeite doet, van bekende streken naar nieuwe, door vreemdelingen tot nog toe niet zoo druk bezochte plaatsen te gaan. Het riatuurschoon van Oostenrijk, dat op zijn wijze den Nederlander de nood zakelijke aanvulling biedt van zijn mooie, maar altijd toch bekende vader land, speelt hierbij wel de voornaamste rol. Wie ten volle van zijn vacantie wil genieten, moet trachten een totale verandering van omgeving te vinden. Alleen dat waarborgt een volkomen ontspanning en het daarmee gepaard gaande psychische uitrusten. Ook een lichamelijk uitrusten is in Oostenrijk voor Nederlandsche toeristen gewaar borgd, daar het verschil in hoogte en de lucht tot verhoogde activiteit prikkelen en de spieren, die door den dagelijkschen arbeid verslapt zijn, versterken. Oostenrijk heeft de laatste tien jaar, ook wat betreft het door de Nederlanders gewende en gewenschte comfort, be langrijke vorderingen gemaakt; het is immers bekend, dat niet alleen de groote internationale hotels, maar ook de kleine pensions in afgelegen dalen het moderne comfort hebben, dat het Hollandsche publiek gewend is. Door betere verbindingen en tariefs verlaging is Oostenrijk, dat helaas door een groeten afstand van Neder land is gescheiden, aanzienlijk vlugger te bereiken. Schitterend is in de eerste plaats het werk van de K.L.M., die met haar nieuwe lijn den tijd, dien men noodig heeft om van Amsterdam naar Weenen te komen, tot vier en een half uur heeft teruggebracht. Het grootste deel van de Neder landsche toeristen geeft wel de voorkeur aan de westelijke alpenlanden Vorarlberg, Tirol en Salzburg. Ook voor menschen, die over een klein bedrag beschikken voor hun vacantie, is tegenwoordig door de instelling van de z.g. Austria-verkeersreizen, die goed onderdak tegen matigen prijs ver schaffen, gezorgd. Bij de berekening van de kosten van een reis in Oosten rijk kan ook nog in aanmerking worden genomen, dat, in tegenstelling tot andere toeristenlanden, de z.g. ,,extra's", die voor reizigers dikwijls aanzienlijk kunnen oploopen, in Oos tenrijk buitengewoon meevallen. Dat zelfde geldt ook voor bezoeken aan concertzalen en dergelijke inrichtingen, als musea enz. Het belang, dat Oostenrijk bij een zoo krachtig mogelijk vreemdelingenverkeer heeft, wordt niet alleen door den commercieelen kant ervan bepaald. Het zou natuurlijk onzin zijn, te beweren, dat Oostenrijk de opbrengst van het vreemdelingen verkeer slechts als bijzaak zou be schouwen. Het vreemdelingenverkeer Oostenrijksche gezant en gevolmachtigd minister in Nederland Oostenrijksche natuur met Oostenrijksch toerisme: een groot hotel bij een waterval in Hadgastein is een deel van het economisch leven, net zooals de industrie of de landbouw, individueel en sociaal bezien een op winst berekende onderneming, die dengenen, die zich ermee bezighouden, verdienste zal en moet brengen. Deze commercieele zijde is echter in 't geheel niet de eenige. Wat ons, Oostenrijkers, aan het vreemdelingenverkeer en aan de buitenlanders die naar Oostenrijk komen, interesseert, is, dat deze zoo veel mogelijk van ons land zien en zich een zoo algemeen mogelijk beeld vormen van dit land, zijn cultuur en zijn leven. ledere vreemdeling, die eenigen tijd in Oostenrijk heeft door gebracht, moet hebben gemerkt, op welke vriendelijke en bescheiden wijze de bevolking den vreemdeling opneemt en hoe het zich beijvert hem het begrip voor haar eigenschappen makkelijker te maken. Dat komt voort uit een natuurlijken drang, die over het algemeen door geen enkele opvoeding of druk van de zijde der regeering te voorschijn geroepen zou kunnen zijn. HET is juist dit gevoel voor de cultuur en daarbij voor de uit breiding van de cultureele betrekkingen tusschen de beide landen, dat ons in het bijzonder belang inboezemt. Ook op cultureel gebied kan Oostenrijk den vreemdeling veel geven. Ik wijs hier in het bijzonder op de Salzburger Festspiele, die tegenwoordig zoo over de geheele wereld bekend zijn, dat hierover niets meer behoeft te worden gezegd. In de grootere badplaatsen, zooals Gastein, vinden concerten en uit voeringen van débelangrijkste kunst werken plaats. Weenen biedt in September alles wat dit kunstlievende en over een eeuwenlange traditie beschikkende cultuurcentrum beteekent. Het boeiendste in Oostenrijk is wel de afwisseling van het landschap. Hooge bergen, waarover de beste auto wegen loopen, mooie, droomerige me ren, een groote rivier, die zich door wouden en tusschen wijnbergen door spoedt en tenslotte de reizigers naar Weenen voert. Plaatsen eener oude cultuur en de bewijzen van modern en kunstzinnig, bezield scheppen zijn in geen land van Europa zoo makkelijk te bereiken. De vreemdeling kan zich als op het menu van een groot hotel geestelijke en stoffelijke genoegens uitzoeken en daarbij vreugde en ont spanning vinden. Oostenrijk hoopt, dat de Neder landsche toeristen dit jaar opnieuw het land zullen bezoeken en dat als herinnering aan dit verblijf ook be langstelling overblijft voor Oostenrijks aspiraties en Oostenrijks positie in de Wereld, en dat wij in iederen Neder lander, die ons verlaat, den vriend behouden, zooals wij hem als vriend in ons midden hebben opgenomen. NEDERLAND voor de Nederlanders DE schoonheid van ons land is iets, dat alle Nederlanders met vreugde en trots zou moeten vervullen en gelukkig ook velen vervult. Deze schoonheid, die wij vaak door buitenlanders zullen moeten leeren zien, heeft een eigen Hollandsen karakter. Zij is bepaald door den waterrijkdom van de lucht; alle tinten zijn verzacht en verrijkt; de Hollandsche luchten, hoog en vol drijvende wolkengevaarten zijn voor het land een rijkdom, grooter dan de toegestroomde goudvoorraden in de kelders der Nederlandsche Bank. Het Hollandsche strand, met de grijsgrauwe zee, met de zwevende wolken en de weelde van het breede, gele zand, vervult ons hart met zon, wind en zomergeluk. De lage, groene pol ders, de welvarende boerenhuizen, de hooge zeilen van de varende scheepjes, de wijde luchten er boven, laten ons sterker dan woorden en vaderlandsche liederen, haast lijfelijk voelen: dat is Nederland, waarvan ik houd. Wouden van beuken en eiken, het krachtige eikenhakhout, de stuf luis terende dennenbosschen, de heiden, die zich in de zonnewarmte koesteren, geuren van hars en frisch gevallen loof, dat zijn voor ons de bewijzen van ons vaderlanderschap, daarom weten wij ons verbonden aan dezen grond. Ik ken vele Hollandsche aspecten. Er zijn de lange wandelingen door de botsenen van de Veluwe, die voor ons de eenzaamheid beteekenen; er zijn de Friesche meren, waar we, zeilend met een scherp jachtje of in een echt Hollandsen scheepje, iets begrijpen van stilte en van het voort glijden van den tijd. We kennen d stranden met de kinderlijke graafwerken en voor ons het luieren en de avondlijke wandelingen, als de zon verder zakt naar het water en de lucht zich vol schaduwen drinkt. ,Er is Hol landsche schoonheid overal in dit kleine land. We hebben Limburg, dat er in geslaagd is een echt heuvelland te zijn. En er is de eindelooze variatie van boomgroepen, heideveldjes en slingerende beekjes, die wij in den Ach terhoek en in Twente vinden. Dat is Nederland, het land voor de Nederlanders, vaak een land van ver vreemde zonen, Vier ideaal het is, de vacantie over de grenzen door te brengen. Snobisme mag ons niet ver drijven uit de schoonheid van het eigen land. Trots zou ons allereerst moeten bevelen hier te genieten. Maar als die niet voldoende is, dan zou men het eigen land beter moeten kennen, zou men van het eigen land meer moeten houden, om het, juist in de va cantie, niet meer te verlaten. En men zou een nieuwe waarheid ontdekken: Holland ook voor de Hollanders en de Hollanders voor Holland! F. r PAG. 6 DE GROENE Ne. 3137 PAG. 4 DE GROENE Ne. 3137 PAG. 7 DE GROENE No. 3137 l

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl