Historisch Archief 1877-1940
l
?L-'ïfKv
. i r
v»- l
Geestelijk leven
DE OECUMENISCHE BEWEGING
IN deze weken worden er twee wereldcon
ferenties van kerken gehouden: n te
Oxford gedurende de tweede helft dezer
maand en daarna een te Edinburgh gedurende de
eerste helft van Augustus.
Vrijwel alle kerken uit alle deelen van de wereld,
echter met uitzondering van de grootste en wijdst
verbreide, de Roomsch-Katholieke, en wat ons
land betreft ook van de Gereformeerde en de
Christelijk-Gereformeerde Kerk met elkaar
meer dan honderd verschillende kerken van de
meest uiteenloopende kerktypen zullen naar elk
van beide conferenties afgevaardigden zenden.
Oxford en Edinburgh sluiten elkaar niet uit in
dien zin, dat bepaalde kerken alleen aan de eerste,
andere kerken alleen aan de tweede conferentie
zouden meedoen. Slechts de uitgesproken vrij
zinnige" kerken zijn van Edinburgh uitgesloten,
omdat de uitnoodiging tot deelneming aan deze
tweede conferentie alleen gericht is geweest tot
die kerken, die onzen Heer Jezus Christus erkennen
als God en Zaligmaker." Dit houdt een zeer ge
wichtige restrictie in, die voor Oxford niet geldt.
Hier is plaats voor alle kerken zonder onderscheid,
die zich christelijk noemen.
De conferentie van Oxford zal de voortzetting
zijn van de in 1925 onder leiding van den
ZweedschLutherschen aartsbisschop Söderblom te Stockholm
gehouden wereldconferentie van kerken on Life
and Work". Op gelijke wijze continueert Edinburgh
de in 1927 onder leiding van den
AmerikaanschAnglikaanschen bisschop Brent in Lausanne ge
houden kerken-conferentie ,,on Faith and Order."
Tusschen de twee conferenties van toen en de beide
komende ligt een periode van gestadigen arbeid in
tal van voortzettingscomité's en studiegroepen. Op
dezen veelomvattenden arbeid zullen Oxford en
Edinburgh voortbouwen.
Oxford en Edinburgh behooren bij elkaar als de
twee complementaire aspecten van een en dezelfde
beweging: de z.g. oecumenische beweging". In
Oxford gaat het om het leven van de Christenheid
en de Kerk naar buiten; in Edinburgh gaat het om
het innerlijk leven van Christenheid en Kerk. Beide
hebben te maken met practische. en theoretische
vragen en beide stuiten noodzakelijk op vraag
stukken van theologischen aard. In toenemende
mate blijkt, dat de vragen van Stockholm-Oxford
telkens uitloopen op die van Lausanne-Edinburgh.
WAT is nu de grondslag en het doel van de
oecumenische beweging, die thans haar expo
nenten vindt in Oxford en in Edinburgh.
Het Grieksche woord ^oUevf4f\>vi" diende ter
aanduiding van de geheele bewoonde wereld.
Oecumenisch" is een streven, dat zich richt op
heel de menschheid over heel de wereld. Wanneer
wij spreken van de oecumenische beweging of
van het oecumenisch standpunt en vraagstuk, dan
denken wij daarbij aan bepaalde verschijnselen
en vragen op specifiek christelijk-godsdienstig ter»
rein. Er is van oecumenisch" sprake telkens
wanneer men welbewust de situatie van de christen
heid over heel de wereld in het oog vat.
De oecumenische gedachte vindt voor een groot
deel haar oorsprong in de toenemende spanningen
en dreigingen in het sociale leven, zooals die reeds
vóór den wereldoorlog, maar vooral in en na deze
geweldige wereldcatastrophe, tot uiting zijn ge
komen. Als te midden van den chaos van dezen tijd
alle christelijke kerken en groepen -?ondanks hun
theologische en kerkelijke verschillen nu eens
n krachtig woord konden spreken en te zamen
n lijn konden trekken ten aanzien van de vragen
van gezin, staat, maatschappij, economisch leven
en verhouding tusschen de volkeren! Met name
de Wereldbond van Kerken, die onder voorbijgaan
van alle dogmatische tegenstellingen de kerken
wilde mobiliseeren tot een gemeenschappelijk
werken voor den wereldvrede en ook de wereld
conferentie van Stockholm zijn uit deze oecume
nische gedachte geboren. De na-oorlogsche ont
wikkeling in het leven der volkeren is echter van
dien aard geweest, dat Christenheid en Kerk zich
meer en meer moesten gaan bezinnen op haar
houding tegenover de nieuw-geschapen situaties in
plaats van dat zij de ontwikkeling van deze situaties
hebben kunnen voorkomen of ook maar merkbaar
beïnvloeden. Wilde Stockholm nog de wereld
situatie redden: Oxford zal te maken hebben met
de vraag naar de houding van de Kerk tegenover
een situatie, die haar in velerlei opzicht benauwt.
De behoefte aan eenheid en samenwerking, aan
onderling contact is grooter dan ooit. Kunnen de
Christenen het met elkaar eens worden over de
vraag van de verhouding van Kerk, Volk en Staat ?
AT is echter de diepste oorzaak van het-feit,
dat de Christenheid zoo moeilijk tot een
OXFORD en EDINBURGH
Dr. W. H. van der Pol
W
Men verwijt het Christendom altijd zijn verdeeld
heid. In deze weken is een machtige beweging van
bijna alle Christelijke kerken in Oxford en Edin
burgh bijeen om althans op enkele punten gezamen
lijk richtlijnen te trekken. Over deze, de oecume
nische, beweging en haar werkzaamheid geven de
vier volgende artikelen, den lezer een overzicht.
f!»flttl*tltMt»t»Mff»Mff»MftM»MMIMffM»MtM.MmM»UIMMI>tMM»MMI t ? ?
l.f .Mtlll.1... ».»?»?«
klaar en eenparig getuigenis tegenover de wereld
kan geraken? Is deze niet gelegen in het feit
van haar innerlijke verscheurdheid op vrijwel alle
fun iamenteele punten van het christelijk geloof,
de christelijke levenshouding, het kerkelijk leven
en den eeredienst? Indien Christus en indien de
Kerk van Christus inderdaad openbaringsrealiteiten
zijn van bovenmenschelijke (bovennatuurlijke)
orde, dan moest zulk een tegen zichzelf verdeeld
zijn ten eenenmale zijn uitgesloten.
Zoo is het eigenlijke oecumenisch: probleem,
dat van de huidige innerlijke verdeeldheid van
Christenheid en Kerk in Geloof en Leven. De
oecumenische houding is die houding, welke geen
vrede -vindt bij eenige gescheidenheid en tegen
stelling van fundamenteelen aard, waar het het
geloof en hét leven der Kerk betreft en tevens
geen vrede bij de naïeve overtuiging, als zou de
waarheid ten volle en uitsluitend het deel zijn van
de eigen kerk, groep of partij. Oecumenische ge
zindheid beteekent, dat wij in den ander" aller
eerst den christen en niet den tegenstander zien.
Oecumenisch besef beteekent, dat wij verstaan,
dat het probleem van de verscheurde Christenheid
alleen kan worden opgelost door een ernstig en
geduldig luisteren naar elkaar, spreken met elkaar
en schuld en ongelijk belijden voor elkaar, waar
dit noodig is. Dit alles opdat eindelijk de tijd rijp
worde voor een waarachtige, diepe,, organische
hereeniging van gansch de christenheid in de Eene
Kerk, die als het Lichaam van Christus op aarde
de Verkondiging en het Verlossingswerk van
Christus voortzet tot het eind der dagen.
Wij doen aan Oxford geen onrecht, wanneer wij
zeggen, dat het Edinburgh is, dat naar de diepte
afsteekt, naar de eigenlijke realiteiten en dr ij
fveeren, die de oecumenische beweging dragen.
DE oorsprong en het einddoel van de oecume
nische beweging hangen ten nauwste samen
met enkele van de voornaamste wezenstrekken van
de christelijke heilsverkondiging en de daaruit voort
gesproten christelijke gemeenschap, de Kerk: het
kenteeken van de algemeenheid en algemeen
geldigheid en het kenteeken van de eenheid en
wezenlijke onveranderlijkheid.
Van den eersten dag af aan hebben
de christelijke Evangelieverkondiging en
de christelijke gemeenschap een uitge
sproken oecumenisch karakter gedragen naar de
woorden van Christus: Gaat uit in de geheele
wereld; predikt het Evangelie aan alle schepselen;
Ik ben met u alle dagen tot de voleinding der
wereld".
Naast dit kenteeken van algemeenheid en alge
meen geldigheid draagt de christelijke gemeen
schap krachtens haar diepste wezen, dat gegrond
is in de realiteit van een eenige en onveranderlijke
Openbaring, ook als kenteeken de eenheid. Deze
eenheid ligt verankerd in de verschijning, het
woord en het werk van Christus Jezus. Het be
hoort tot het wezen van het Werk van Christus,
dat de christenheid", die de vrucht is van dat
werk, nimmer mag zijn een losse verzameling van
individueele geloovigen", maar dat zij ten
aanschouwe van de wereld een organische Eenheid
moet vormen: het Eéne Lichaam van Christus,
dat op klare wijze van de Christusrealiteit ge
tuigt en Christus' werk voortzet tot het eind der
dagen. De christenheid is zich van de noodzake
lijkheid van deze Eenheid altijd bewust geweest.
De kerk in gemeenschap met Rome heeft altijd
aan de onvernietigbare realiteit van deze Eenheid
in geloof, leven en kerkstructuur vastgehouden.
De huidige oecumenische beweging speelt zich
af eenerzijds voor de oogen van de wereld, die een
innerlijk tegen zichzelf verdeelde Kerk en Christen
heid in geen enkel opzicht ernstig neemt, ander
zijds voor de oogen van de Kerk van Rome, die
ervan overtuigd is, dat buiten haar gemeenschap
het oecumenisch probleem onoplosbaar is.
Er staan ongetwijfeld geweldige dingen op het
spel. Mag men eenerzijds geen voorbarige en kunst
matige resultaten forceeren, anderzijds is het verre
van onverschillig, wat er ten slotte van het oecu
menisch streven terecht komt. Het toekomstig lot
van de Christenheid, die thans in de oecume
nische beweging worstelt om de manifestatie van
een nieuwe eenheid in geloof, leven, kerkstructuur
en eeredienst, zal ten nauwste verbonden blijken
met het lot van de oecumenische beweging. Het
getuigt van bitter weinig begrip van de huidige
situatie en van de crisis, waarin de christelijke
kerken verkeeren, indien men met een
onverschilligen toon opmerkt, dat deze'oecumenische be
weging natuurlijkerwijs op niets zal uitloopen.
Alsof het hier ging om een vrij onbelangrijke lief
hebberij van enkele theologen. Aan de uitkomst
van de oecumenische beweging, die zelf het voor
naamste symptoom is van de innerlijke crisis, die
de christenheid doorleeft, hangt niet minder dan
het voortbestaan van een belangrijk stuk christen
heid". De Eenheid der Kerk in Geloof en Leven
zal ongetwijfeld in en door Christus worden her
steld. Het voortbestaan van een kerk of kerkelijke
groep zal hiervan afhangen of zij zich mee zal
laten bouwen als een levende steen" in het groote
geheel: de Eéne Kerk van Christus op aarde,
ttetketk...
l Waarom Rome l
l zich onthoudt l
TT\E Roomsch Katholieke kerk zendt geen
ver/ J tegenwoordigers naar de conferenties van
?*-*^ Oxford en Edinburgh. Zij kan daarheen
geen vertegenwoordigers zenden, hoezeer het onder
werp van de bijeenkomsten haar Hoofd en leden
ook boeit. Voor haar is het vraagstuk der kerkelijke
eenheid onafscheidelijk van de kenmerken der
zichtbare Kerk Gods op aarde: de eenheid, de
heiligheid, de apostoliciteüen de katholiciteit. Zij
praetendeert, dat deze kenmerken de hare zijn
sedert de allereerste dagen van het Christendom
en dat de kerkgenootschappen, te Oxford en
Edinburg vergaderd, hun ontstaan danken aan een
afscheiding van de ne kerk. Zij hoopt dan ook,
dat de zeer ernstige bemoeiingen tot herstel der
christeneenheid geen ander resultaat zullen hebben
dan den terugkeer tot de Moederkerk. Of, zooals ik
het elders formuleerde: voor haar is de oecumeni
sche beweging in wezen contra-reformatorisch, Deze
beweging zal de hervorming ongedaan maken, voor
zoover de hervorming het zuiver negatieve karakter
eener afscheiding vertoonde.
Uit deze theologische en historische praetentie,
die de Roomsch-Katholieke Kerk moet handhaven,
wit zij haar wezen niet prijsgeven, besluite men
echter niet, dat zij blind zou zijn voor het belang
der kerkelijke bijeenkomsten. Haar eerste en laatste
doel is de verheerlijking Gods op aarde: hoe kon zij
anders verlangen dan dat deze verheerlijking be
vorderd worde? Het menschelijke in iedere stre
ving ten goede moge een beletsel zijn voor het be
reiken der volkomenheid, de waarde van den toeleg
eischt erkenning, ook waar men de richting niet
deelt. De katholiek weet en leert, dat naast de
zichtbare kerk, die de vier kenteekenen door de
geschiedenis voert, de onzichtbare kerk bestaat, be
heer sekt en geregeld door de eindetooze genade. Ook
haar leden maken deel uit van het mystieke
Lichaam van Christus. Ook zij zijn gebonden door
den Christelijken liefdeband.
De zichtbaar making van deze onzichtbare wer
king der liefde, ziedaar wat de katholiek als eind
resultaat van het oecumenische streven hoopt en
verwacht. Men beoordeelt deze verwachting ave
rechts, indien men haar afhankelijk stelt van de
hedendaagsche Europeesche politiek of sociologie.
Het gaat hier niet om de vorming van een christe
lijke wereldmacht tegenover de georganiseerde on
christelijke of antichristelijke machten, het gaat om
het Rijk Gods, dat binnen on& is. ?
ANTON VAN DUINKERKEN
PAG. 4 DE GROENE Ne. 3118
FIGUREN EN VRAAGSTUKKEN
der Oxfordsche Conferentie
Prof. Adolf Keiler
De bonte deelnemcrNMvharr
DE oude colleges" van Oxford zijn overvuld
met vertegenwoordigers der kerken uit de ge
heele wereld. Maandag den I2den Juli stroom
den zij samen naar het Sheldonian Theatre, de aula
van Oxford's Universiteit. Reeds zuiver uiterlijk
bood deze samenkomst een bont beeld van de
huidige Christenheid. Naast de hoofdgroep van de
protestantsche gedelegeerden uit Europa,
ZuidAfrika, Amerika en Australiëzag men de Orthodoxe
kerkvorsten uit het Nabije Oosten: de metropoliet
Germanos, die het oecumenisch patriarchaat in
Constantinopel bekleedt en zijn geloofsgenooten uit
Roemenië, Bulgarije, Griekenland en Joego-Slavië.
Vooral de Chineezen en Japanners vallen op; dr. Koo,
de leider der Chineesche Christelijke studenten
beweging, dr. Wei, de rector van de Central China
University ontmoeten hier ds. Nishida uit Japan,
terwijl beider landen weer in scherpe oorlogsdreiging
tegenover elkaar staan. De Indisch Anglikaansche
bisschop van Domakal is in oecumenische kringen
reeds een oude bekende en den Nestoriaanschen
patriarch der Abessyniërs ziet men tegenwoordig
veel te Genève, sedert de Volkenbond zich met
dit ongelukkige volk bezig houdt. De Russen in de
emigratie worden aangevoerd door een gevierden
geleerde als vader Bulgakow uit Parijs, leider der
eenige Russisch-Orthodoxe academie, welke de
Grieksch-Katholieke Kerk gebleven is.
In het midden der plechtige bijeenkomst staat
de Aartsbisschop van Canterbury, dr. Cosimo Lang,
zelf een patriarch, en als voorzitter leidt hij deze
conferentie, die met haar afgevaardigden, des
kundigen en jeugdvertegenwoordigers tegen de
duizend deelnemers telt.
Het karakter der conferentie
HET is een conferentie der Vriendschap, want de
meeste deelnemers kennen elkaar reeds uit
vroegere en voorbereidende conferenties. Het is van
buitengewone befeekenis, dat heden ten dage zulk
een vriendenkring, die met bezonnenheid door alle
kerken trekt, de geestelijke banden aanknoopt en
vernieuwt.
Het is ook een conferentie van den Nood, want een
ieder voelt den ernst van den tijd, de spanning der
elfder ure", het dreigende oorlogsgevaar, den druk,
waaronder kerken thans staan, die enkele harer zelfs
met ondergang bedreigt. ?
Daarom is het een conferentie van ernstige Tijds
problemen voor de kerken, die daarbij voor de meest
diep gaande vragen worden gesteld.
Daarom is het ook een conferentie van den Arbeid.
Want de problemen, waarvoor wij staan, zijn met
vriendschap en goeden wil, kerkdiensten of plechtige
processies, niet op te lossen. Het zijn beangstigende
vraagstukken voor het Christelijk denken, dat een
uitweg moet zoeken uit den hedendaagschen
chaos.Maar voor alles is het een conferentie van Geloof.
Pessimisme en fatalisme sluipen immers om ons
heen en vóór het verouderde oppervlakkige optimis
me, dat soms het Amerikaansche Christendom ken
merkte, is in de huidige wereld waarlijk geen plaats
meer. De wereld heeft zich thans in al haar
duivelschheid en gevaarlijkheid geopenbaard, en wij zouden
verlamd staan voor haar Medusaoogen, wanneer in
het Geloof niet de kracht lag, die ook de wereld kan
overwinnen.
i De ontbrekende
AAN dit alles geeft de Aartsbisschop van Canter
bury in zijn openingsrede uiting als hij de groote
Christelijke familie, die hier bijeen is, verwelkomt.
BIJ DE FOTO'S
Boven: Openingszitting van de Oecumenische Confe
rentie te Oxford, (l) Ds. Henriod, secr.-gen. der
Oecum. Beweging; (2) de Gr. Kath. Prof. Zankow;
(3) Dr. ]. Mott, voorz. van den Int. Zendingsraad ;
(4) Aartsbisschop. Lang van Conterburry; (5) Prof.
Adolf Ke//er, schrijver van dit artikel; (6) de president
eener Amer. negerkerk; (7 en 8) Dr. Ehrenström en
Dr. Schönfe/d, /eden van het Wetenschoppe/ijk Bureau.
Rechts: De geestelijke vader der Oecumenische beweging,
de Zweedsch-Luthersche Aartsbisschop Söderblom, die in
'925 te Stockholm déeerste were/dconferentie leidde.
Hij leeft in een gelukkig land, dat het brandende
vraagstuk van Kerk en Staat niet in zijn diepsten
nood kent. Nog voor kort heeft hij zelf als Hoofd
zijner kerk het staatshoofd gekroond, zooals hij
zelf door een koning wordt bevestigd.
Het is waar, de Christelijke familie is niet voltallig
bijeen. Rome ontbreekt. De Aartsbisschop betreurt
zijn afwezigheid. Rome verkeert in denzelfden nood,
als in Duitschland, in Spanje, in Mexico is en is daarom
geestelijk ook als bondgenootschappelijk leger aan
wezig in den huidigen strijd om het bestaan der
kerk in een haar vijandige wereld.
Nog een familielid ontbreekt: het Duitsche Pro
testantisme. De kleine Vrije Kerken als de Metho
disten en Baptisten evenals de Oud-Katholieke Kerk
kondin weliswaar ongehinderd hun vertegenwoor
digers zenden. Maar de groote Duitsch-Evangelische
Kerk ontbreekt. Dat is een geweldig gemis. Ook de
geestelijke medearbeid van Duitsche theologen ont
breekt ter conferentie merkbaar en de afwezigheid
der eerste Hervormingskerk wordt algemeen diep
betreurd,
Ann den arbeid
DE conferentie is overtuigd, dat de Heilige Geest
overal werkt en zich ook baanbreekt door alle
hindernissen heen. Zij vat ook de vraagstukken niet
van den potitieken maar van den principieelen
kant aan.
Daarom gaat zij eerst diep in op de vraagstuk
ken van Kerk, Volk en Staat, welke de confe
rentie beheerschen. Het punt van uitgang is
een ernstige bezinning op het wezen en déboodschap
der kerk. Zij kan niet tot den staat spreken, zonder
te weten wat zij zelf is en wil. De Zweedsche pro
fessor Rünestamm, schoonzoon van wijlen Aarts
bisschop Söderblom, teekende den weg van de Confe
rentie van 1925 te Stockholm, waarvan zijn schoon
vader de ziel was geweest, naar de huidige te Oxford
voor ons uit; deze weg kent zoowel op organisatorisch
als op sociaal en op theologisch gebied verschil
lende fazen. Dr. Oldham, de zendingsman, wees op
den zin en de mogelijkheden van deze conferentie.
En dr. Schönfeld, de leider van het Wetenschappelijk
. t «f
Instituut/schetste denvoorbereidingsarbeid derlaatste
jaren. En de Amerikaan van Dusen'zette uiteen, hoe
Amerika tegenover deze conferentie staat.
Het groote probleem in het centrale onderwerp
is de vraag, hoe de Kerk haar Openbaring verkon
digen kan in een daemonische en gesaeculariseerde
wereld en hoe zij haar Boodschap moet toepassen
op den praktischen nood van de moderne
menschenwereld. Hierover sprak professor Niebuhr uit New
York meesleepend en hij stelde zijn
brandend-profetische eischen. Professor Zankow kreeg het woord
voor de vraag naar het wezen der Kerk en Prof.
Brunner uit Zürich ging in op haar ethische taak.
De toegevoegde gedelegeerden en bezoekers heb'
ben hun eigen besprekingen evenals de jongeren.
Wat zal liet resultaat zijn f
HET resultaat? Dat weet niemand. Op het
oogenblifc tracht men in de vijf secties stichtlijnen te
trekken, waaruit practische arbeid kan voort komen.
De Amerikanen wachten hierop met ongeduld. Men
is hun gauw te theoretisch en te theologisch en zij
hameren steeds op de vraag: Wat moeten wij doen ?
De volgende week komen de secties weer samen
tot een voltallige zitting. En ondertusschen zoekt de
conferentie zich een weg door een oerwoud van
plannen, eischen en resoluties.
KERK en STAAT: Het eeuwige vraagstuk
Mr, W. Verkade
SEDERT de Boodschap van
het Christendom in onze
wereld is doorgedrongen
en in welke uithoeken van de
wereld zijn zendingsdrang het ook
thans nog doet doordringen
altijd en overal maakte deze Bood
schap de verhouding van Kerk
en Staat tot een vraagstuk. Bij
geen der primitieve volken, die
tegelijk geloofs- en rechtsgemeen
schap waren en waar de Koning
tegelijk opperpriester was (of
onder diens gezag stond) noch
bij de Grieken of de Romeinen
met hun bonte veelgodendom, dat
geen absolute eischen stelde, doch
slechts den formeelen eeredienst
voor den staatsgod, als n uit
velen, vroeg, noch bij het van de
wereld afgewende Boeddhisme, be
staat dit vraagstuk.
Maar een ngodendom, dat
niet alleen gehoorzaamheid maar
ook vergeving en absolute liefde
predikt, dat tegelijk realistisch in
de wereld staat en toch zijn vaste
punt daarbuiten heeft, moet zoo
niet in conflict komen, dan toch
in een sterke spanning leven met
lke statische en moeilijk te wijzi
gen rechtsorde, om nog maar t
zwijgen van een tyrannie. En de
VIP
VM»-> ?^?**»-»^^^^*
- m
PAG. 5 DE GROENE Ne. 3138
......r-.., ~^-,
.--..i
f\
L
i
T! -'?
fci
*«rA'i
. i*
l
?y .«
t' ,'T
'-'V i i
' '