Historisch Archief 1877-1940
WITER
WDNE
«
': ' f
'i
Ir}.
.;>
TV
i . :
f i
~V ' !?
AMPQQPnflDT WAARLIJK BUITEN WONEN?
MIVILIlOrUUll l Vestigf U dan aan den zoom van hef
WESTERWOUD;
het fraaie bosehcomplex ten Zuiden van Amersfoort. Rondom een groot
natuurreservaat kunnen terreinen voor het goede type landhuis worden
verkocht. Lage belastingen in Leusden, Woudenberg en Maarn,
Inhchtingnn N.V. 'T SCHOUTENHUIS" te WOUDENBERG. Tel. 22.
D E B l LT J TH'v- WIJNGAARDEN & Co., Tel. 28367. Hessenweg 286 - Waterweg 85. l
"^ ? **???? Rtantt Lindhultj** ondtr architectuur gobouwd m. e«ntr. »«rw. w. «n k. ttr. wattr. l
Inftbouwd bad. Koopsom f 9OOO f 11000. Hyp. bochlkbair. Ontbledlni zonder verplichting, l
Rl ARIPIIM Landel-'ruïti8en gezond wonen inschitt. natuur. Lage bel. (b.v.
DLHIYIUUIYI 39 opc. fondsbel.) Geschikt bouwterr. zonder wegbel. off
rondafstand. Inl. M. OLANDA, Langestr. 118, Tel. 4788, Hilversum en bij de makelaars.
SOESTDIJK SOEST
BUNGALOW TE KOOP, boog gelegen met ruim uitzicht bev. f Rt\nn Dicht bij trein
5kamers, serre, keuken, kelder, schuur en 800 M' tuin v. '? UUUUj?? en autobus
Landhuizen en villa's te huur v. f.95.?. af Gr. en fr. Wonfngglds bij Woningbureau P. Man,
Eig. Ir. J. O. F. Gljien, c.i., beBed. makelaar, Steenhofstr. 5 t/o station Soestdljk. Tel. 2300.
WAT GIST ER TUSSCHEN CHINA EN JAPAN?
Alleen wie de voorgeschiedenis van Japan.de
tradities en de leefwijze der Japanners kent,
krijgt een duidelijk beeld van de moeilijk
heden in de China-Japan-kwestie
Leest daarom:
KOMAKICHI NOHARA
JAPAN ZOO ALS HET
J? 3e DRUK MET RUIM 80 GROOTE FOTO'S
? ING. Fl. 3.50 - GEB. Fl. 1.50
? ALOM IN DEN BOEKHANDEL
? VITCJ. XEDERXAXDSCHE KEURROBKERIJ - AMSTERDAM
l_i
/")/""J C~Tp D D ET C tf Wanneer U zich denk! te vestigen aan den onvolprezen Veluwf
'-'V-f J ' CIXDCCIV Zuidzoom, of aan den Rijn, komt dan naar OOSTERBEEK.
buiten en toch direct bij Arnhem ^et Gemeentelijk Grondbedrijf heeft -ïchittorend gelegen bou>
terreinen voor U nabij het gemeentelijk park Hemolsche bi-ry.
T,- HEELSUM: In het Wilhelminapark bij ,,KI. Zwitsei land". Inlichtingen Uur. ». Bemeentewerken.
1'in'iinutimnnuiuiiiiiiiiiniiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiHiiiiiiiuHiiiiiiiimmiinniimiiiiniiiiuimiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliit
DE GROENE 52 maal
is goedkooper dan
52 maal De Groene
Koop geen losse nummers,
maar neem een abonnement
Van heden af tot l Januari slechts f
4.BON
ADMINISTRATIE DE GROENE"
KEIZERSGRACHT 355 - AMSTERDAM
Postflrp 72880 - Gtnratnu Giro G 1000 . TtUfoon 37964
Mijne Meeren,
Ik abonneer mij van l Augustus af op De Groene
Ik stort daartoe f. 4.?op girorekening No. 72880
Naam:
Straat:. Nr\
Woonplaats:
24.7,37. Handteekening:
'"
Het nieuwe bouwen
De weg der nieuwe zakelijkheid
y»'g££3l .l^*" "" " S
?" -.-?- r^
HOEWEL zich in
de architectuur
der nieuwe za
kelijkheid meerdere op
vattingen voordoen,be
hoeft men zich over reacties of
tegenstroomingen nog geen zorgen te maken I
Vergelijkende b.v. de Avro-studio en
het Grand Hotel Gooiland, beide te
Hilversum, kan men zeer
uiteenloopende karakters opmerken.
De Avro-studio is een ingewikkeld
samengesteld, volstrekt modern, nog
niet beproefd, gegeven, dat een minder
strenge architectuuropvatting waar
schijnlijk nimmer tot een oplossing zou
gebracht hebben. Terwijl men daaren
tegen in het Hotel Gooiland het gevoel
heeft, dat de ruimten haast spelender
wijze tot stand kwamen.
Dit verschil in opvattingen binnen
het kader van het nieuwe bouwen heeft
altijd bestaan, naar gelang de opdracht
was, en naar gelang de aard of de be
gaafdheid van den ontwerper was.
De uitersten der opvattingen zou
men kunnen aanduiden:
eenerzijds: dogmatisch en systema
tisch, verstandelijk en Abstract, becij
ferd en w44r in plan en constructie, in
n woord analytisch,
het bouwwerk als begrip";
anderzijds vormend, subjectief en
levend, beduidend in plan en con
structie, in n woord synthetisch,
het bouwwerk als symbool". Eener
zijds het scherpe, anderzijds het diepe
inzicht. Beide uitersten binnen de
grenzen van het nieuwe bouwen, dat
uitgaat van den mensch in de moderne
werkelijkheid, waarin hij medewerkend,
gevormd is.
Er zou geen reden zijn om dergelijke
verschillen te signaleeren, wanneer
niet de simpele leuzen voor een bouw
kunst, z.g. ontstaan uit slechts een in
tellectueel ABC, vat dreigen te krijgen
waarbij men zou gaan vergeten dat het
schoone bouwen pas boven dat ABC
van zuivere constructie, economie en
nuttigheid begint!
.Het is begrijpelijk, dat de nieuwe
bouwkunst zich in den aanvang zér
principieel toonde. Het was noodig cul
tureel schoon schip te maken, het
ABC van het bouwen van dezen tijd
weer op te stellen, en het in de handen
van onbedorven, onbevooroordeelde
vakmenschen te leggen. Aanvanke
lijk hield men zich liefst verre van het
gepraat over kunst.
EEN typische leuze uit die eerste
tijden van De Acht" (1926) luidde:
het is niet uitgesloten, schoon te bouwen
maar het ware beter voorshands leelijk
te bouwen en doelmatig, dan
paradearchitectuur op te trekken voor slechte
plattegronden.'*
Zooals men ziet, zonder terughou
ding werd voorloopig ten koste van het
belangrijkste, het vraagstuk van de
bouwkunst op den beganen grond gezet.
Nuchter, zakelijk en wetenschappelijk,
gekeerd tegen de kunst" van de
zwartdassen en de flaphoeden, de valsche
houding, de onbeschaafde geesteloos
heid, de individualistische willekeur.
Maar sindsdien heeft de nieuwe za
kelijkheid het uitgangspunt tot een
gezonde bouwkunst veranderd. De
geordende, klare plan-indeeling, de
juiste economie van materiaal en
gebruikseischen, in dienst gesteld van
Arthur Staal
(Architect De Acht")
het leven, het zijn de gaan soortgelijke uitersten in haar
ontkenmerken en verwor- wikkelingsverloop. Het doet er weinig
venheden der nieuwe toe, dat de goede verzamelnaam voor
zakelijkheid, maar opk de nieuwe, jonge kunsten nog niet
gevan haar allén! De ?/ vonden is of wordt: de overeenkomst
van den scheppingsdrang uit overeen
komend verlangen, is er niet minder om.
Hetzelfde verlangen, tot een tot ver
antwoording geneigde cultuur, het
zelfde geestelijke, gedisciplineerde ni
veau, dezelfde schoonheidsontroering.
De dichters van b.v. de Gemeenschap,
de schilders als b.v. Pijke Koch,
Fernhout, Ket, Willink, Schumacher,
Hynckes zou men van dezen stijl" kunnen
zwartdassen en flaphoeden houden
alleen nog den lachlust gaande.
Meer echter dan die sterke eigen
schappen alleen ooit zouden hebben
kunnen doen, is de zaak van het nieuwe
bouwen echter voortgedreven door haar
stijl", haar kunst" !
Want het is te simpel voorgesteld,
dat architectuur niets meer dan de
toepassing van eenige intellectueele
begrippen, dan het technische, sociale noemen. (Het begrip stijl" genomen
ABC zou zijn. als het gemeenschappelijk spontane in
De klassieke of Gothische bouwkunst de nieuwe kunst, als uitdrukking van
beoordeelen, uitsluitend naar construc- nieuw levensgevoel). Ook hier de
printie-rnethoden, utiliteit, sociale of anti- f cipieelen en de dichterlijken.
sociale opvattingen, geeft hoogstens Poëzie, woord dat alles omvat: het
een kijk op de doode onderdeden. ' veronderstelt de ontvankelijkheid voor
In architectuur geldt, op den van zelf- de diepste, meest schokkende
ontroesprekend gaven ondergrond, slecht' f ringen, voor de blijvende krachten van
die hooge waarde, die meer is dan nut- het leven. Het is vijand van de natura
listische verburgerlijking, van het al
tigheid, doeltreffendheid, abstracte
waarheid, begrip en kennis, de waarde
die, in en voor den tijd, tijdeloos is.
Alle technische, sociale en organisa
torische analyses zijn zér noodzake
lijke voorwaarden, doch niet meer.
Een architectuur, zakelijk beperkt,
zou in het onmetelijk gebied van mo
dern technisch werk: bruggen, wegen,
schepen, treinen enz. immers onvind
baar klein worden. 1
Waarvoor gewaarschuwd moet wor
den is dus, dat men, de architectuur van
lompen en van vuil verlost, naakt uitge
kleed, nu niet, in de schöonmaakwoede,
met het waschwater moet wegsmijten !
N het werk en het woord der nieuw- i
zakelij ken stroomt dat waschwater '
nog herhaaldelijk voorbij, vóór het
gebruik helder, maar er na troebel.
In De 8 en Opbouw" (1935) las men
b.v. een waardeerende beschouwing
van surrealistische schilderkunst, foto
montage e.d. door Ir. van Loghem,
welke hij in nauw contact met de
nieuwe architectuur beschouwde.
Een zekere reinigende stimulans >
heeft futurisme, dadaïsme, kubisme,
surrealisme enz. op de nieuwe kunst
weliswaar gehad, maar mij lijkt het
standpunt juist, dat ieder verband met
dergelijk werk beslist van de hand
wijst. De jongeren der nieuwe zakelijk
heid zoeken naar een natuurlijke har
monie, (als b.v. de Grieken). En zij
raken het na-oorlogsche chaos-tijdperk
gelukkig teboven, waarin o.a. de foto
grafie sterk overschat werd, en waarin
ijzerdraad-, lucifersdoosjes- en glas
plastieken (ik vul aan met de schilder-*
kunst van vierkanten, strepen en nieren
in diepbepeinsd evenwicht) voor de
hoogste en positiefste uitingen van den
menschenlijken geest golden.
DE teekenen van nieuwe stijl"
zijn niet alleen in de architectuur
te vinden. Schilderkunst, muziek, let
teren, beeldhouwkunst maakten soort
gelijke vernieuwingen door, en
onderBIJ DE FOTO'S
Links: Seinhuis van de N.S., door
Ir. $. van Ravesteyn.
Rechts: Waar de nieuwe zakelijkheid
niet was, niet is en nooit zal zijn.
(Galeries Modemes. Amsterdam. Arch.
D. Brouwer).
van
te spitsvondige, gesplitste intellectua
lisme, van de alledaagschheid, die geen
vleugels aanschiet en geen hemel kent."
Een uiting van Jan Engelman, die
ons verlangen naar nieuwe architec
tuur mede vertolkt.
Een ander citaat uit een recensie
van Herman Rutters over nieuwe mu
ziek, beginnende met een verklaring
van den componist Badings, waarin
bijna letterlijk dezelfde woorden ge
bruikt worden, die wij reeds meermalen
over nieuwe architectuur aanwendden:
Een groote verscheidenheid van
, nieuwe formules en
uitdrukkingsI wijzen is langzamerhand
ingebur. eerd, alle uiterlijke voorwaarden voor
het ontstaan van een nieuwen stijl zijn
aanwezig, doch wat nog schijnt te ont
breken, dat is de alles meesleepende be
zieling, die aan de in de moderne muzi
kale dialectiek sluimerende mogelijk
heden zin zal geven, maar die vooral
richtend zal moeten werken op de thans
zoo willekeurig verspreide krachtlijnen.
Korter uitgedrukt: Wij hebben onze
nieuwe techniek, maar nu moeten wij er
iets mee doen.
De tot het hyper-individualistische
toegespitste neo-romantiek moest onver
mijdelijk op een reactie uitloopen. De
uiterst verfijnde tonaliteit sloeg om in
atonaliteit". De vroeg-twintigste eeuwers,
beu van de romantiek, vluchten in de
aromantiek". Weg met alle gevoel"!
Maar beide categorieën vervielen in de
fout van alle aesthetische revolutionairen:
zij richtten zich in hun ijver niet tegen de
excessen, maar ook tegen het goede, dat
aan die excessen ten grondslag ligt.
De jongere generatie is niet meer
tevreden met alleen materieele dingen,
welker vulgaire zin haar niet ontging.
De jonge bouwkunstenaar neemt geen
genoegen meer met analyses.
Hij acht het kortzichtig om in naam
van den bevrijde mensch", of der
gelijke sociologische slagwoorden voor
een architectuur te willen, ijveren, die
alleen het modern-geconstrueerde doel
treffende betracht, en, daarbij stilstaand,
ornamentiek en monumentaliteit uit
sluit.
IN Nederland zijn thans de werken
van den reeds gestorven architect
J. Duiker (van wien het, in den aan
vang van dit artikel genoemde, Hotel
Gooiland te Hilversum is) de schoonste
uiting van nieuwe architectuur, terwijl
de laatste werken van Ir. S. van
Ravesteyn ongetwijfeld voorbeelden van
nieuw-zakelijke bouwkunst zijn, die
de aanvankelijk gestelde begrenzingen
wijd overschrijden, Van Ravesteyn
heeft in zijn werken immer meer dan
het alleen nuttige" gezocht, en hoewel
hij een productief pionier van het nieu
we bouwen is, zich steeds van de nut
tig, dus mooi l" leuze onthouden, tegen
welke fraze hij menigmaal is opge
komen. Zijn .interieurs hebben op de
jongeren groóten invloed uitgeoefend.
De laatste werken, o.a. de afdeeling
Verkeer en Toerisme in ons Parijsch
paviljoen, de Brandwaarborg Mij en de
nog niet voltooide ombouw van het
station, beide te Utrecht, en het station
Feijenoord hebben beroering in deze
kringen verwekt. Buiten deze kringen
gnuifde men zoo'n beetje van het mag
weer l", daarmede de op de architectuur
losgelaten vrije fantasie bedoelend. Men
beoordeelt daarmede v. R's werk wel
zér slecht, waarschijnlijk in de hoop
het te kunnen annexeeren. Maar door
het handha\J£n van alle verworven
heden van het Nieuwe Bouwen is zijn
werk verbonden aan het onze en blijft.
gescheiden van de anderen."
De orthodoxen der nieuw-zakelijken
vinden dat van Ravesteyn's opvattingen
niet meer met alle stellingen van de
nieuwe zakelijkheid te vereenigen zijn,
terwijl anderen de resultaten van deze
laatste werken minder gelukt achten
dan vroegere, maar het met van Rave
steyn's pogingenin ieder geval eens zijn.
Doch met groote belangstelling ziet
de jongste groep der nieuwe bouwers
zijn scheppingen, waarin de andere
beeldende kunsten (zij het dan van
dezelfde school") weer tot uitdrukking
komen, en waarin, behalve deze kun
sten, ook weer het onnuttige" orna
ment de architectuur ter zijde staat,
om haar ook van deze zijde, en niet
alleen door lucht, licht en zon, open
bebouwing, groenstrooken en model
keukens, rhenschelijk" te maken. ^
Interieur der Brand Waarborg Mij; architect ir. S. van Ravesteyn
SOWJETSTIJL
Ehrenburg over Russische architectuur
ILJA Ehrenburg is op onderzoek
uitgetogen' naar den stand van
de cultuur in Rusland en de
resultaten zijn niet bemoedigend voor
degenen, die in dit opzicht groote ver
wachtingen koesterden van den
sowjetstaat: de wansmaak zegeviert in Rus
land op alle fronten. Is het te
gelooven", klaagt de schrijver, dat de
tijdgenooten van een Stalin en een
Tsjehjoeskinexpeditie zich verheu
gen met poesjes, zonsondergangen,
zeenimfen en oehoe's, die beter op de
commode van de tante van Goebbels
of op de schrijftafel van Baldur van
Schirach dan in het huis van een
klassebewusten proletariër passen ?" En
wie bederft den smaak van den
Russischen proletariër ? Niemand
anders dan Mostorg", de staats
handelsonderneming zelf. Wanneer
het nu rriaar bij deze katjes of zons
ondergangen van het burgerschap
bleef! ' ;
Helaas ziet Ehrenburg zich
genood,zaakt een algemeene philippica te
houden, die de bewonderaars van de
Russische filmkunst, de Russische
architectuur, gelijk in het algemeen
den opbouw i van de Russische cultuur
te denken moet geven. Sowjetstijl"
is de leuze; maar wat is achter deze
leuze verborgen? Vroeger wijdden de
schilders hun ambities b.v. aan een
vrouw bij het venster". Thans ont
waart men in de tentoonstellingen te
Moskou stukken met hetzelfde onder*
werp, maar nu luidt het opschrift:
Rustende Kolchosboerin" en iedereen
is betooverd door deze revolutionaire
kunst".
Paardjes, wier vader reeds lang in de
Tretjakowgalerij hangt worden
Rossinanten van den rooden .soldaat". Op
lakwerk verschijnen sowjetsoldaten ten
tooneele in dezelfde houding als vroe
ger de ridder George. Wat te zeggen
van den grappenmakers'', die den
kantklosters van Wologda den raad geven,
in plaats van de oude ornamenten
tractoren of vliegmachines tot onder
werp van haar werk te kiezen ?
EN de architectuur ? Is hetgeen men
in Moskou ziet, de stijl van een
nieuwe groote klasse of veeleer een
stijl Gonzales" de stijl van den
rijken heer Gonzales uit Barcelona, die
tot Ehrenburg heeft gezegd: Ik heb
.geld genoeg, om mij niet met n stijl
tevreden te stellen. Ik heb mijn archi
tect opgedragen, den Moorschen stijl
met den Gothischen en den modernen
.te vermengen en dat mag dan naar mij,
stijl-Gonzales heeten".... ?
Ontstellend, roept Ehrenburg uit,
wanneer thans te Moskou een ge
bouw voor de componisten" in den
vprm van een harp is gebouwd, waarbij
den verbaasden toeschouwer de woor
den van den dichter Nadson te binnen
kunnen schieten: ,,Al breekt de harp
ook, nog ruischen de accoorden"....
,,Helaas worden zulke accoorden bij
Ons van steen gemaakt en ruischen
zullen zij ten minste verscheidene
decennia", zegt 'de teleurgestelde ont
dekkingsreiziger. En hij weet niet,
of hij moet lachen of klagen, wanneer
hij leest, dat een fabriek te Kramatorsk
een antiek portaal met streng Dori
sche zuilen" krijgt. Is dan tenminste
de film een roemrijk document van de
sowjetcultuur? Ach, terwijl zelfs een
Dr. Goebbels zijn filmmenschen
aan1 beveelt bij de Potemkin" school te
gaan, zijn bij ons filmenthousiasten
aangetroffen, die onze regisseurs voor
stellen, de burgerlijke films van Ameri
ka en Frankrijk te copieeren" en ter
wijl men de kunst van een Eisenstein,
Westow, Dowchenko moest bevorde
ren, Cultiveert men de meest zoetelijke
gevallen.
Laten wij," roept Ilja Ehrenburg
aan het slot van zijn philippica ver
bitterd uit al deze katjes, al deze
droefgeestige illustraties in steen en
beton den oorlog verklaren"", laten wij
ze vijanden der revolutie" noemen!
Zal echter deze curieuze oproep niet
botsen op den stillen tegenstand der
aanzienlijke personen", wier ver
schijnen in het tegenwoordige Rusland
ongetwijfeld in een geheimzinnig ver
band staat met het welbehagen der
katjes en het protsenschap der antieke
portalen ? Het ziet er naar uit, dat de
heer Ehrenburg zich met de rol van
Don Quichotte heeft bezwaard en
tegen windmolens te velde trekt!
?....??-v'
'^^J^A