Historisch Archief 1877-1940
tm t' ,<
rouwen eri vrouwenleven
De post brengt de school naar de rimboe
IN Nieuw Zeeland past men ver
schillende methoden toe om de
moeilijkheden te overwinnen, ver
bonden aan het onderwijs van leer
lingen, die in verafgelegen streken
wonen. Kleine platteland-scholen wor
den vereenigd in een centrale lagere
school, waarheen de leerlingen ver
voerd worden op kosten van het
departement van onderwijs. Aan de
M.U.L.O. scholen zijn een soort
jeugdherbergen verbonden en de ouders
worden door het toekennen van een
pension-vergoeding in staat gesteld hun
kinderen daar te laten wonen.
Deze beide methoden hebben succes.
Niettemin blijven er echter nog hon
derden kinderen over op veraf gelegen
farms, op eenzame vuurtorens of
geïsoleerde schapen-fokkerijen, die daar
geen gebruik van kunnen maken. Voor
hen is in 1922 de Correspondentie*
School ingesteld.
De school begon met n leerkracht
en de verwachting was dat er zich niet
meer dan 20 of 30 leerlingen zouden
opgeven. Er kwamen echter zooveel
aanvragen, dat de instelling in Decem
ber 1936 niet minder dan 1680 leer
lingen in de lagere, en 772 in de ge
vorderde afdeeling telde. Van dit aantal
waren er 212 ingeschreven wegens
lichamelijke gebreken, alle overigen
omdat ze te ver weg woonden.
EEN correspondentie-school moet
het natuurlijk zonder het dage
lij ksch contact tusschen leerlingen on
derling en onderwijzers stellen, dat
zoo een belangrijke rol in een
schoolopvoeding speelt; men mist eveneens
mondelinge lessen, het laboratorium,
Dr. Nina A. M. Barrer beschrijft
in The Country Woman de doel'
treffende oplossing, die de regeering
van Nieuw Zeeland gevonden heeft
voor een vraagstuk, dat wij in
Nederland kennen in den vorm van
onderwijs aan schipperskinderen.
practische demonstraties en handen
arbeid, gezamenlijke spelen en gymna
stiek. Maar het is wonderbaarlijk, hoe
er door de ontwikkeling van een spe
ciale techniek, tallooze voordeelen ge
vonden zijn, die daartegen opwegen.
Het grootste voordeel is wellicht
gelegen in het individueele karakter
van het onderwijs: bijzondere aanleg
of achterlijkheid op welk gebied ook,
komt spoedig aan het licht en de leer
ling kan vorderingen maken in een
eigen tempo. Straffen komen niet voor,
schoolblijven, huis- en strafwerk, on
derbrekingen door ziekte enz. enz.
bestaan niet. Examens worden er
eenmaal per jaar gehouden en de
onderwijzer maakt ze nooit zwaarder
dan de vorderingen aan zijn leerlingen
wettrgen.
Uit een oogpunt van gezondheid zijn
er verder vele voordeelen. Er wordt
geen tijd verloren met heen en weer
reizen, er bestaat geen epidemie
gevaar voor de leerlingen, zij kunnen
thuis een warm middagmaal gebruiken,
in alle weersgesteldheden zitten zij
droog en warm en de schooluren zijn
betrekkelijk kort. Na schooltijd zijn zij
vrij hun ouders op 't land of in huis
te helpen.
De mogelijkheid om gedurende hun
leertijd hun ouders economisch te
steunen heeft voor vele kinderen, die
in normale omstandigheden nooit ver
der dan de lagere school waren geko
men, de deur geopend tot een voort
zetting hunner studies met het gevolg
dat in 1929 een M.U.L.O.afdeeling aan
het instituut werd toegevoegd, die
nu reeds 772 leerlingen telt.
Er is ook een systeem bedacht om
de kinderen buiten schooltijd bezig te
houden. Dit omvat een
school-bibliotheek, waarbij de onderwijzer advies
geeft voor het uitkiezen van geschikte
boeken; eens per jaar, met Kerstmis,
verschijnt een jaarboek, de ,,Postman",
dat gratis aan de leerlingen wordt
toegezonden en hoofdzakelijk bijdragen
van hen zelf bevat in proza, poëzie,
kunst of fotografie; dan is er een
maandelijksche circulaire, die
mededeelingen doet omtrent veranderingen in
de personeelsbezetting der school, resul
taten bereikt door leerlingen, club- en
vereenigingsnieuws, wat er elk jaar
getijde in den tuin te doen is, nieuws
voor verzamelaars, kortom alles wat
er toe bijdraagt het gevoel van afge
slotenheid op te heffen.
Voor cultureele en sociale opvoeding
ten slotte zijn er de Club van de Jon
gens- en Meisjes-Padvinders, een inter
nationale correspondentieclub, een
junipres afdeeling van de
Volkenbondsvereeniging, een postzegelclub, clubs
voor meccano, fotografeeren en natuur
lijke historie, musea- en
tijdschriftenkringen, oud-leerlingen- en
oudersvereenigingen. Door het geheele sy
steem heen loopt een prachtige geest
van samenwerking met de gewone
scholen. Er worden distr icts-bijeenkom
sten georganiseerd, waarbij de labora
UITERLIJKHEDEN"
TYTITTE bloemen of witte strepen op een donkeren grond zijn de
aanyy gewezen dessins voor een zomersche stadsjurk. Het gebloemde model
van Caüot soeurs is van een soort linnen tricot dat volkomen onkreukbaar is.
Ook in reisgarderobe is een dergelijke jurk een kostbaar bezit.
De gestreepte japon van Hermès is van grijsblauw kunstzijde piqui. De
Parisienne weet, dat zij door de witte ceintuur door een donkere te ver
vangen den droogtijd van dit kleed tot in den herfst kan verlengen. (j? ,.
toria van plaatselijke scholen beschik
baar worden gesteld voor een week
van intensief practisch werken. Ten
slotte wordt eens per jaar een tentoon
stelling van het werk van leerlingen
gehouden in het hoofd-centrum,
Wellington, waar voor leerlingen
en oud-leerlingen, voor ouders en
onderwijzers gelegenheid bestaat elkaar
te leeren kennen.
?
EN hoe worden dergelijke resultaten
verkregen? Neem b.v. het geval
van kleine Betty. Haar moeder heeft
er al lang over loopen tobben, dat
haar meisje, dat nu al zes jaar oud is,
met geen mogelijkheid naar een school
gestuurd kan worden. Nu schrijft ze
Betty in voor de
CorrespondentieSchool. Ze stort een kleine bijdrage
en ontvangt per koerende post drte
groote, stevige en gewichtig-uitziende
blauwe enveloppen. Aan den eenen
kant staat het adres van Betty, aan
den anderen dat van de school. Deze
kunnen gebruikt worden tot zij ver
sleten zijn.
Een neerslaande strook bedekt tel
kens het adres, dat niet gebruikt
wordt en de regeering betaalt het portc.
De eerste enveloppe bevat een per
soonlijken brief van .de onderwijzeres
aan Betty, en schept onmiddellijk een
goede verstandhouding tusschen hen.
Ingesloten vindt Betty een stel ele
mentaire verhaaltjes en prentjes, ge
schreven en geteekend voor Betty
om met haar moeder te bestudeeren.
Na 14 dagen wordt het eerste stel
teruggezonden en begint zij aan het
tweede. De onderwijzeres kijkt het
werk na en stuurt het terug met een
opwekkend briefje vol goeden raad.
Al voortgaande leert Betty lezen en
schrijven. De onderwijzeres, van haar
kant, bestudeert nauwkeurig Betty'c
milieu. Is zij eenig kind, of heeft zij
een stel broertjes en zusjes, woont ze
in het binnenland of aan de kust, op
een farm of op een vuurtoren, waar
gaat haar belangstelling bij voorkeur
naar uit? Zij leert Betty's
persoonlijkneigingen, smaak, geaardheid, tempe
rament kennen; zij is in staat de
psyche van het meisje te ontleden.
Het enthousiasme (en de belangstelling)
van het schoolpersoneel is bijzonder
groot en het peil dat bereikt wordt
zoowel in L.O., als in M.U.L.O. kan
een vergelijking met de beste stads- *
scholen glansrijk doorstaan.
Op deze wijze is een nieuwe
onderwijs-methode gegroeid. Het valt even
zeer onder de leerplicht, v als dit br;
gewone scholen het geval is, en ii>
onderworpen aan hetzelfde inspectie
systeem, terwijl de onkosten per leer
ling aanmerkelijk lager zijn. Het biedt
voor tal van kinderen ongekende
mogelijkheden van ontplooiing van
den geest, verruiming van den blik
en ontwikkel ing van een maatschappe
lijk zoowel als individueel zoo buiten
gewoon belangrijk
saamhoorigheidsgevoel.
iiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiininimniinuffiiiiirj
Bladvulling
De man voelt de oude zeden
geankerd in zijn gemoed^
het nieuw willen der vrouw
breekt zijn vrede
en stoort den loop van zijn
bloed;
en de vrouw in het ergende
trachten
verliest licht de lieflijke maat
en beheerscht nog het spel
niet van krachten
dat in haar hart luien gaat.
H. ROLAND HOLST
De Vrouw in het Woud,pag. 22
i
NIEUWS UIT DE VROUWENBEWEGING
A LS waardige
vertegenwoordig?** rfers t>a/i Jen Franschen onder
nemingslust hebben zoo juist de
aviatrices Claire Roman en Lucas
Naudin een voyage de grand tour
isme van 75.000 K.M. volbracht, van
Pondicherry naar Parijs, in een
130 P.K. eendekkertje.
OP een congres van Vrouwen uit
de Noordelijke landen stelde de
afgevaardigde van Noorwegen voor
een kinderverzekering" te stichten
tegen de financieele moeilijkheden,
die de komst van kinderen in het
familie-budget te weeg kan brengen.
E raad van de internationale
federatie van vrouwelijke rech
ters en advocaten is een dezer dagen
te Parijs bijeengekomen. Vooraan
staande vrouwelijke juristen uit vele
landen, o.a. ook uit Duitschland, be
spraken de positie der vrouw in de
landen die de federatie bestrijkt en
ook de verbeteringen, die den laatsten
tijd in het statuut der vrouw in een
aantal wetgevingen zijn aangebracht.
Zomerkampen voor oudere meisjes
DRA. W. S. WIARDI BECKMAN
Remonstr. pred. te Den Haag
HET is voor onze meisjes op het
oogenblik niet gemakkelijk zich
bewust te maken op welk werk
haar keuze moet vallen. Veel vrouwen,
die meegestreden hebben voor ruimer,
voller werkmogelijkheden voor haar
sexe, verbazen zich, wanneer zij zien
hoe weinig zekerheid en enthousiasme
de meisjes uit onzen tijd gevoelen ten
opzichte van een toekomstig beroep.
Toch is dat wel te verklaren.
Allereerst zijn haar toekomstver
wachtingen bijna altijd gericht op huwe
lijk en gezin. Dat is normaal en wie met
meisjes over plaats en werk voor de
vroUw gaat spreken en dit niet ten volle
realiseert, praat aan haar voorbij.
Daarnaast is er bij de beroepskeuze
het ontmoedigende element van de ge
ringe vooruitzichten, welke toestand de
gedachte wekt: ,,als ik ooit werk vind
zal het onbelangrijk klein werk zijn,
waarbij ik een opleiding nauwelijks
noodig heb. Bovendien zal ik misschien
nooit voor mezelf kunnen zorgen."
Voor meisjes geldt dit laatste wel
zeer sterk. Het is een bijna critiekloos
aanvaarde zaak in onze wereld dat b.v.
meisjes op kantoor niet meer verdienen
dan een speldegeld, zij zijn toch thuis
en de meeste trouwen wel I"
Zij stoeten op een steeds geringere
appreciatie voor werk van de vrouw
buiten het gezin en voelen zich dikwijls
zelf heel onzeker over recht en waarde
van dit werk.
De diepere ooreaak voor dit ver
schijnsel ligt wellicht in het feit, dat in
vele gevallen het werk door vrouwen
gedaan, nog te weinig een eigen posi
tieven vorm heeft aangenomen of heeft
kunnen aannemen.
Hier moet een weg gezocht worden,
want het is een gevaar, wanneer juist
in deze periode van zelfcritiek en zui
vering de kans om een eigen plaats te
vinden, aan de vrouw meer n meer
ontnomen wordt.
TEGEN de ontmoediging, die een
gevolg is van al deze factoren, wil
len verschillende jeugdorganisaties in
haar oudere meisjeskampen een tegen
wicht geven. In de kampen van de
Vrijzinnig Christelijke Jeugdcentrale
b.v. wordt veel aandacht geschonken
aan de vragen van levensopbouw en
werkmogelijkheden, waar de meisjes
van zeventien tot negentien middenin
staan.
Er worden altijd n of meerdere
avonden gewijd aan verschillende be
roepen en tallooze vragen komen dan
los. Maar vooral wil men bij het be
spreken van elke toekomstmogelijkheid
het vertrouwen wekken,' dat ook in
wordt verteld over de geschiedenis van
de vrouw, den meisjes het meest raakt,
hoe in alle tijden vrouwen in de wereld
hebben durven opkomen voor eerlijk
heid en zuiverheid, en hoe het een
waarde vertegenwoordigt, dat zij deze
stem mee kunnen laten hooren. Zij
leeren hierdoor de vrouw zien als degene
aan wie altijd zeer kostbare waarden
zijn toevertrouwd in haar eigen wezen
en in gezin en maatschappij, die zuiver
bewaard moeten blijven.
IK had de laatste jaren meerdere ma
len het voorrecht in een
ouderemeisjeskamp mee leiding te geven en
dikwijls zaten wij op een van onze
tochten samen te praten over de vrouw
uit het boek van Pearl Buck
Oostewind, Westewind". Wij bespraken hoe
alle moeite om den man te winnen door
persoonlijke bekoorlijkheid en bereiden
van zijn lievelingsgerechten niet vol
doende is, omdat hij een werkelijke
levenskameraad verlangt. Daarom moet
zij niet alleen haar kracht zoeken in
wat haar als speciaal vrouwelijk ge
leerd is en de knellende banden der con
ventie verbreken.
Of bij de ochtendwijding luisterden
wij naar het verhaal uit Lucas X van
Jezus' bezoek bij Martha en Maria.
Vrouwen allebei, maar van wie de
tweede de grootste gave heeft gekregen :
innerlijk te kunnen luisteren en klaar
te staan met hart en ziel.
Daar was een van de meisjes die ver
dedigd had dat het wel degelijk het
belangrijkste was een huis gezellig te
kunnen maken, bloemen te schikken
en thee te schenken. De anderen hadden
aarzelend geluisterd en gezwegen. Maar
aan het slot van onze dagen samen
kwamen zij los er was toch meer mo
gelijk en noodig juist voor een meisje."
Om werkelijk een middelpunt te kun
nen zijn en blijven in een gezin moet
een vrouw al haar kwaliteiten hebben
leeren ontplooien. En als zij een werk
kring zal vervullen, legt zij daarin haar
kracht, als zij zoo ruim mogelijk ont
wikkeld is en daardoor haar omgeving
steunt en begrijpt. Daarom moet zij zoo
mogelijk zich de moeite van een oplei
ding getroosten.
Een enkelen keer groeit er ook een
verbinding tusschen alle
toekomstdroomen, dan maken de meisjes een begin
met het verstaan dat er in en buiten
het gezin een beroep wordt gedaan op
de beste krachten van haar wezen en
dat zij daarvan overal kunnen geven.
Dezen zomer is er voor de V.C.J.C.
een speciaal oudere-meisjeskamp te
Leersum. Over verschillende beroepen
wordt daar een avond gesproken en
onzen tijd een eigen opdracht bestaat enkele deskundige spreeksters van
buivoor vrouwen.
Hiervoor zijn de meisjes wel degelijk
vatbaar. De houding van onverschillig
heid en de weinige bereidheid zich
moeite te getroosten om wat waard te
worden in eigen vak, is dikwijls een
soort afweer tegen het groote verlangen
om zich te geven, dat geen uitweg vindt.
Mijn ervaring is, dat wanneer er iets
PAG. 13 DE GROENE No. 3139
tenaf komen van haar werk vertellen.
Wij hopen, dat enkele meisjes daar
door wat gemakkelijker een weg kun
nen kiezen. Maar vooral, dat zij den
moed zullen ontvangen, dien vrou
wen in onze wereld noodig hebben
om te zoeken naar een eigen plaats,
waar haar beste gaven productief kun
nen worden.
Boldoot
geeft geur.,.
genot., .en... koelte!
Adem de heerlijke, verfrisschende
geur van Eau de Cologne Boldoot
diep in en voel U een
nieuw" raensch, verkwikt en fif,
naar lichaam en geest.
De naam BOLDOOT staat op
iederen flacon, om U de zekerheid
te geven, dat U de echte, zuivere
en verkwikkende Eau de Cologne
BOLDOOT heeft!
Eau de Cologne
NEDERL. FABRIKAAT
IMPERIALE 25 et. en hooger.
VÉRIl'ABLE 20 et. en hooger.
DEROLFILM
töET DE BESTE-RESULTATEN
FA F. SINEMUS
20 L«ldichMtrut 22
AMSTERDAM C
GEKL OVERHEMDEN
NAAR MAAT
VANAF ..... FL 8.5
PRIMA COUPÉEN AFWERKING
EIQEN ATELIER
TOOI* liet
gocdverzorgde
interieur
tapijten
N.V. KON. VER. TAPIJTFABRIEKEN
R'DAM, A'DAM, DEVENTER. MOORDRECHT
TOONZALEN TE AMSTERDAM:
SINGEL 464
Dept/n
in> J
s&corufany*r*ehromp«l*n *» !*!?» (e*. Eto druppel Gete-It doet de
likdoornpljnen onmiddellijk bedaren. U kunt hem pijnloos met
wortel «a ?!? verwijderen. Doet lootli mllHoenen anderen, gebruik