De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1937 31 juli pagina 8

31 juli 1937 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

tm t' ,< rouwen eri vrouwenleven De post brengt de school naar de rimboe IN Nieuw Zeeland past men ver schillende methoden toe om de moeilijkheden te overwinnen, ver bonden aan het onderwijs van leer lingen, die in verafgelegen streken wonen. Kleine platteland-scholen wor den vereenigd in een centrale lagere school, waarheen de leerlingen ver voerd worden op kosten van het departement van onderwijs. Aan de M.U.L.O. scholen zijn een soort jeugdherbergen verbonden en de ouders worden door het toekennen van een pension-vergoeding in staat gesteld hun kinderen daar te laten wonen. Deze beide methoden hebben succes. Niettemin blijven er echter nog hon derden kinderen over op veraf gelegen farms, op eenzame vuurtorens of geïsoleerde schapen-fokkerijen, die daar geen gebruik van kunnen maken. Voor hen is in 1922 de Correspondentie* School ingesteld. De school begon met n leerkracht en de verwachting was dat er zich niet meer dan 20 of 30 leerlingen zouden opgeven. Er kwamen echter zooveel aanvragen, dat de instelling in Decem ber 1936 niet minder dan 1680 leer lingen in de lagere, en 772 in de ge vorderde afdeeling telde. Van dit aantal waren er 212 ingeschreven wegens lichamelijke gebreken, alle overigen omdat ze te ver weg woonden. EEN correspondentie-school moet het natuurlijk zonder het dage lij ksch contact tusschen leerlingen on derling en onderwijzers stellen, dat zoo een belangrijke rol in een schoolopvoeding speelt; men mist eveneens mondelinge lessen, het laboratorium, Dr. Nina A. M. Barrer beschrijft in The Country Woman de doel' treffende oplossing, die de regeering van Nieuw Zeeland gevonden heeft voor een vraagstuk, dat wij in Nederland kennen in den vorm van onderwijs aan schipperskinderen. practische demonstraties en handen arbeid, gezamenlijke spelen en gymna stiek. Maar het is wonderbaarlijk, hoe er door de ontwikkeling van een spe ciale techniek, tallooze voordeelen ge vonden zijn, die daartegen opwegen. Het grootste voordeel is wellicht gelegen in het individueele karakter van het onderwijs: bijzondere aanleg of achterlijkheid op welk gebied ook, komt spoedig aan het licht en de leer ling kan vorderingen maken in een eigen tempo. Straffen komen niet voor, schoolblijven, huis- en strafwerk, on derbrekingen door ziekte enz. enz. bestaan niet. Examens worden er eenmaal per jaar gehouden en de onderwijzer maakt ze nooit zwaarder dan de vorderingen aan zijn leerlingen wettrgen. Uit een oogpunt van gezondheid zijn er verder vele voordeelen. Er wordt geen tijd verloren met heen en weer reizen, er bestaat geen epidemie gevaar voor de leerlingen, zij kunnen thuis een warm middagmaal gebruiken, in alle weersgesteldheden zitten zij droog en warm en de schooluren zijn betrekkelijk kort. Na schooltijd zijn zij vrij hun ouders op 't land of in huis te helpen. De mogelijkheid om gedurende hun leertijd hun ouders economisch te steunen heeft voor vele kinderen, die in normale omstandigheden nooit ver der dan de lagere school waren geko men, de deur geopend tot een voort zetting hunner studies met het gevolg dat in 1929 een M.U.L.O.afdeeling aan het instituut werd toegevoegd, die nu reeds 772 leerlingen telt. Er is ook een systeem bedacht om de kinderen buiten schooltijd bezig te houden. Dit omvat een school-bibliotheek, waarbij de onderwijzer advies geeft voor het uitkiezen van geschikte boeken; eens per jaar, met Kerstmis, verschijnt een jaarboek, de ,,Postman", dat gratis aan de leerlingen wordt toegezonden en hoofdzakelijk bijdragen van hen zelf bevat in proza, poëzie, kunst of fotografie; dan is er een maandelijksche circulaire, die mededeelingen doet omtrent veranderingen in de personeelsbezetting der school, resul taten bereikt door leerlingen, club- en vereenigingsnieuws, wat er elk jaar getijde in den tuin te doen is, nieuws voor verzamelaars, kortom alles wat er toe bijdraagt het gevoel van afge slotenheid op te heffen. Voor cultureele en sociale opvoeding ten slotte zijn er de Club van de Jon gens- en Meisjes-Padvinders, een inter nationale correspondentieclub, een junipres afdeeling van de Volkenbondsvereeniging, een postzegelclub, clubs voor meccano, fotografeeren en natuur lijke historie, musea- en tijdschriftenkringen, oud-leerlingen- en oudersvereenigingen. Door het geheele sy steem heen loopt een prachtige geest van samenwerking met de gewone scholen. Er worden distr icts-bijeenkom sten georganiseerd, waarbij de labora UITERLIJKHEDEN" TYTITTE bloemen of witte strepen op een donkeren grond zijn de aanyy gewezen dessins voor een zomersche stadsjurk. Het gebloemde model van Caüot soeurs is van een soort linnen tricot dat volkomen onkreukbaar is. Ook in reisgarderobe is een dergelijke jurk een kostbaar bezit. De gestreepte japon van Hermès is van grijsblauw kunstzijde piqui. De Parisienne weet, dat zij door de witte ceintuur door een donkere te ver vangen den droogtijd van dit kleed tot in den herfst kan verlengen. (j? ,. toria van plaatselijke scholen beschik baar worden gesteld voor een week van intensief practisch werken. Ten slotte wordt eens per jaar een tentoon stelling van het werk van leerlingen gehouden in het hoofd-centrum, Wellington, waar voor leerlingen en oud-leerlingen, voor ouders en onderwijzers gelegenheid bestaat elkaar te leeren kennen. ? EN hoe worden dergelijke resultaten verkregen? Neem b.v. het geval van kleine Betty. Haar moeder heeft er al lang over loopen tobben, dat haar meisje, dat nu al zes jaar oud is, met geen mogelijkheid naar een school gestuurd kan worden. Nu schrijft ze Betty in voor de CorrespondentieSchool. Ze stort een kleine bijdrage en ontvangt per koerende post drte groote, stevige en gewichtig-uitziende blauwe enveloppen. Aan den eenen kant staat het adres van Betty, aan den anderen dat van de school. Deze kunnen gebruikt worden tot zij ver sleten zijn. Een neerslaande strook bedekt tel kens het adres, dat niet gebruikt wordt en de regeering betaalt het portc. De eerste enveloppe bevat een per soonlijken brief van .de onderwijzeres aan Betty, en schept onmiddellijk een goede verstandhouding tusschen hen. Ingesloten vindt Betty een stel ele mentaire verhaaltjes en prentjes, ge schreven en geteekend voor Betty om met haar moeder te bestudeeren. Na 14 dagen wordt het eerste stel teruggezonden en begint zij aan het tweede. De onderwijzeres kijkt het werk na en stuurt het terug met een opwekkend briefje vol goeden raad. Al voortgaande leert Betty lezen en schrijven. De onderwijzeres, van haar kant, bestudeert nauwkeurig Betty'c milieu. Is zij eenig kind, of heeft zij een stel broertjes en zusjes, woont ze in het binnenland of aan de kust, op een farm of op een vuurtoren, waar gaat haar belangstelling bij voorkeur naar uit? Zij leert Betty's persoonlijkneigingen, smaak, geaardheid, tempe rament kennen; zij is in staat de psyche van het meisje te ontleden. Het enthousiasme (en de belangstelling) van het schoolpersoneel is bijzonder groot en het peil dat bereikt wordt zoowel in L.O., als in M.U.L.O. kan een vergelijking met de beste stads- * scholen glansrijk doorstaan. Op deze wijze is een nieuwe onderwijs-methode gegroeid. Het valt even zeer onder de leerplicht, v als dit br; gewone scholen het geval is, en ii> onderworpen aan hetzelfde inspectie systeem, terwijl de onkosten per leer ling aanmerkelijk lager zijn. Het biedt voor tal van kinderen ongekende mogelijkheden van ontplooiing van den geest, verruiming van den blik en ontwikkel ing van een maatschappe lijk zoowel als individueel zoo buiten gewoon belangrijk saamhoorigheidsgevoel. iiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiininimniinuffiiiiirj Bladvulling De man voelt de oude zeden geankerd in zijn gemoed^ het nieuw willen der vrouw breekt zijn vrede en stoort den loop van zijn bloed; en de vrouw in het ergende trachten verliest licht de lieflijke maat en beheerscht nog het spel niet van krachten dat in haar hart luien gaat. H. ROLAND HOLST De Vrouw in het Woud,pag. 22 i NIEUWS UIT DE VROUWENBEWEGING A LS waardige vertegenwoordig?** rfers t>a/i Jen Franschen onder nemingslust hebben zoo juist de aviatrices Claire Roman en Lucas Naudin een voyage de grand tour isme van 75.000 K.M. volbracht, van Pondicherry naar Parijs, in een 130 P.K. eendekkertje. OP een congres van Vrouwen uit de Noordelijke landen stelde de afgevaardigde van Noorwegen voor een kinderverzekering" te stichten tegen de financieele moeilijkheden, die de komst van kinderen in het familie-budget te weeg kan brengen. E raad van de internationale federatie van vrouwelijke rech ters en advocaten is een dezer dagen te Parijs bijeengekomen. Vooraan staande vrouwelijke juristen uit vele landen, o.a. ook uit Duitschland, be spraken de positie der vrouw in de landen die de federatie bestrijkt en ook de verbeteringen, die den laatsten tijd in het statuut der vrouw in een aantal wetgevingen zijn aangebracht. Zomerkampen voor oudere meisjes DRA. W. S. WIARDI BECKMAN Remonstr. pred. te Den Haag HET is voor onze meisjes op het oogenblik niet gemakkelijk zich bewust te maken op welk werk haar keuze moet vallen. Veel vrouwen, die meegestreden hebben voor ruimer, voller werkmogelijkheden voor haar sexe, verbazen zich, wanneer zij zien hoe weinig zekerheid en enthousiasme de meisjes uit onzen tijd gevoelen ten opzichte van een toekomstig beroep. Toch is dat wel te verklaren. Allereerst zijn haar toekomstver wachtingen bijna altijd gericht op huwe lijk en gezin. Dat is normaal en wie met meisjes over plaats en werk voor de vroUw gaat spreken en dit niet ten volle realiseert, praat aan haar voorbij. Daarnaast is er bij de beroepskeuze het ontmoedigende element van de ge ringe vooruitzichten, welke toestand de gedachte wekt: ,,als ik ooit werk vind zal het onbelangrijk klein werk zijn, waarbij ik een opleiding nauwelijks noodig heb. Bovendien zal ik misschien nooit voor mezelf kunnen zorgen." Voor meisjes geldt dit laatste wel zeer sterk. Het is een bijna critiekloos aanvaarde zaak in onze wereld dat b.v. meisjes op kantoor niet meer verdienen dan een speldegeld, zij zijn toch thuis en de meeste trouwen wel I" Zij stoeten op een steeds geringere appreciatie voor werk van de vrouw buiten het gezin en voelen zich dikwijls zelf heel onzeker over recht en waarde van dit werk. De diepere ooreaak voor dit ver schijnsel ligt wellicht in het feit, dat in vele gevallen het werk door vrouwen gedaan, nog te weinig een eigen posi tieven vorm heeft aangenomen of heeft kunnen aannemen. Hier moet een weg gezocht worden, want het is een gevaar, wanneer juist in deze periode van zelfcritiek en zui vering de kans om een eigen plaats te vinden, aan de vrouw meer n meer ontnomen wordt. TEGEN de ontmoediging, die een gevolg is van al deze factoren, wil len verschillende jeugdorganisaties in haar oudere meisjeskampen een tegen wicht geven. In de kampen van de Vrijzinnig Christelijke Jeugdcentrale b.v. wordt veel aandacht geschonken aan de vragen van levensopbouw en werkmogelijkheden, waar de meisjes van zeventien tot negentien middenin staan. Er worden altijd n of meerdere avonden gewijd aan verschillende be roepen en tallooze vragen komen dan los. Maar vooral wil men bij het be spreken van elke toekomstmogelijkheid het vertrouwen wekken,' dat ook in wordt verteld over de geschiedenis van de vrouw, den meisjes het meest raakt, hoe in alle tijden vrouwen in de wereld hebben durven opkomen voor eerlijk heid en zuiverheid, en hoe het een waarde vertegenwoordigt, dat zij deze stem mee kunnen laten hooren. Zij leeren hierdoor de vrouw zien als degene aan wie altijd zeer kostbare waarden zijn toevertrouwd in haar eigen wezen en in gezin en maatschappij, die zuiver bewaard moeten blijven. IK had de laatste jaren meerdere ma len het voorrecht in een ouderemeisjeskamp mee leiding te geven en dikwijls zaten wij op een van onze tochten samen te praten over de vrouw uit het boek van Pearl Buck Oostewind, Westewind". Wij bespraken hoe alle moeite om den man te winnen door persoonlijke bekoorlijkheid en bereiden van zijn lievelingsgerechten niet vol doende is, omdat hij een werkelijke levenskameraad verlangt. Daarom moet zij niet alleen haar kracht zoeken in wat haar als speciaal vrouwelijk ge leerd is en de knellende banden der con ventie verbreken. Of bij de ochtendwijding luisterden wij naar het verhaal uit Lucas X van Jezus' bezoek bij Martha en Maria. Vrouwen allebei, maar van wie de tweede de grootste gave heeft gekregen : innerlijk te kunnen luisteren en klaar te staan met hart en ziel. Daar was een van de meisjes die ver dedigd had dat het wel degelijk het belangrijkste was een huis gezellig te kunnen maken, bloemen te schikken en thee te schenken. De anderen hadden aarzelend geluisterd en gezwegen. Maar aan het slot van onze dagen samen kwamen zij los er was toch meer mo gelijk en noodig juist voor een meisje." Om werkelijk een middelpunt te kun nen zijn en blijven in een gezin moet een vrouw al haar kwaliteiten hebben leeren ontplooien. En als zij een werk kring zal vervullen, legt zij daarin haar kracht, als zij zoo ruim mogelijk ont wikkeld is en daardoor haar omgeving steunt en begrijpt. Daarom moet zij zoo mogelijk zich de moeite van een oplei ding getroosten. Een enkelen keer groeit er ook een verbinding tusschen alle toekomstdroomen, dan maken de meisjes een begin met het verstaan dat er in en buiten het gezin een beroep wordt gedaan op de beste krachten van haar wezen en dat zij daarvan overal kunnen geven. Dezen zomer is er voor de V.C.J.C. een speciaal oudere-meisjeskamp te Leersum. Over verschillende beroepen wordt daar een avond gesproken en onzen tijd een eigen opdracht bestaat enkele deskundige spreeksters van buivoor vrouwen. Hiervoor zijn de meisjes wel degelijk vatbaar. De houding van onverschillig heid en de weinige bereidheid zich moeite te getroosten om wat waard te worden in eigen vak, is dikwijls een soort afweer tegen het groote verlangen om zich te geven, dat geen uitweg vindt. Mijn ervaring is, dat wanneer er iets PAG. 13 DE GROENE No. 3139 tenaf komen van haar werk vertellen. Wij hopen, dat enkele meisjes daar door wat gemakkelijker een weg kun nen kiezen. Maar vooral, dat zij den moed zullen ontvangen, dien vrou wen in onze wereld noodig hebben om te zoeken naar een eigen plaats, waar haar beste gaven productief kun nen worden. Boldoot geeft geur.,. genot., .en... koelte! Adem de heerlijke, verfrisschende geur van Eau de Cologne Boldoot diep in en voel U een nieuw" raensch, verkwikt en fif, naar lichaam en geest. De naam BOLDOOT staat op iederen flacon, om U de zekerheid te geven, dat U de echte, zuivere en verkwikkende Eau de Cologne BOLDOOT heeft! Eau de Cologne NEDERL. FABRIKAAT IMPERIALE 25 et. en hooger. VÉRIl'ABLE 20 et. en hooger. DEROLFILM töET DE BESTE-RESULTATEN FA F. SINEMUS 20 L«ldichMtrut 22 AMSTERDAM C GEKL OVERHEMDEN NAAR MAAT VANAF ..... FL 8.5 PRIMA COUPÉEN AFWERKING EIQEN ATELIER TOOI* liet gocdverzorgde interieur tapijten N.V. KON. VER. TAPIJTFABRIEKEN R'DAM, A'DAM, DEVENTER. MOORDRECHT TOONZALEN TE AMSTERDAM: SINGEL 464 Dept/n in> J s&corufany*r*ehromp«l*n *» !*!?» (e*. Eto druppel Gete-It doet de likdoornpljnen onmiddellijk bedaren. U kunt hem pijnloos met wortel «a ?!? verwijderen. Doet lootli mllHoenen anderen, gebruik

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl