Historisch Archief 1877-1940
f ...
N.V. Kunsthandel P. DE BOER
Heerengracht 474, Amsterdam.
Tentoonstelling van nieuwe aanwinsten zomer
1937. Werken van Rembrandt, Albert Cuyp,
Jan van Goyen, Salomon v. Ruysdael, A. v. Dijck,
Werkdagen 10?5 uur. Louis Ie Nam, Tïntoretto, Lucas Cranack.
. i
V ?' (
t
FRANS HAL
TER GELEGENHEID VAN
HET 75-JARIG BESTAAN
VAM HET MUSEUM
GEOPEND EL.KEX DAG VAK
1O TOT 5 UUR - EXTREE F
1.TENTOONSTELLING
l JULI TOT 30 SEPTEMBER 1937
FRANS HALSMUSEUM
HAARLEM
HOOGST BELANGRIJKE
TENTOONSTELLING
van 16e en 17e Eeuwsche
Oud-Hollandsche Meesterwerken
in de zalen van de
FIRMA D. KATZ
SPOORSTRAAT 33-37 TE DIEREN BIJ ARNHEM
TOT EN MET 15 SEPTEMBER 1937
GEOPEND ALLE DAGEN, OOK DES ZONDAGS,
VAN IO?6 UUR EN 'S AVONDS VAN 7?9 UUR.
FIRMA D. KATZ
SPOORSTRAAT 33-37 TE DIEREN BIJ ARNHEM
TELEFOON 42O2
EPE(ei«.) PERMANENTE EXPOSITIE CHRIS LANOOlJj
fKhenen
op den
Grebbeberjf
LOSSE NUMMERS VAN DE GROENE: 20 Ct.
NUMMERS OUDER DAN DRIE MAANDEN: 60 Ct.
TOEZENDING ALLEEN NA ONTVANGST VAN HET BEDRAG OP
POSTGIRO 72880 OF GEM.G1ROG. 1000 VAN DE GROENE AMSTERDAMMER
W- ~l
Schilderkunst
DE EZELSTRAP
van Kasper
Jan Engelman
HET groote dagblad de Telegraaf
schijnt er tegenwoordig belang
bij te hebben den burgerman
en zijn welbekend gezond verstand"
naarstig in het gevlij te komen. Ook
de kunstrubriek legt daarvan getui
genis af. Alle herinnering aan de dagen
van Matthijs Vermeulen en Jan
Greshoff is weggevaagd, de rubriek wordt
volgestopt met jubelende stukken over
prulfilms en verder met leuke, vlotte,
volksverbonden, veelmalen
gespatieerde artikelen over de actualiteiten in
het artistieke leven.
En wat mag u zijn overkomen,
criticus Kasper, dat gij u plotseling
ontpopt als applaudissant bij de meer
dan dwaze bemoeizucht van de
Nazileiders, die zich herinneren dat bij hun
moeder thuis het oleografietje naar
Defregger aan den muur hing, reden
waarom zij thans te vuur en te zwaard
het impressionisme, expressionisme en
cubisme willen uitroeien? Hebt gij,
mét uw baard, nog wat anders ver
loren, of is dit uw ware gezicht ? Nim
mer hield ik u voor een hartstochtelijk
overtuigde, uw onbegrip tegenover een
schilder als Herman Kruyder was zelfs
onthutsend, maar ik dacht u toch te
moedig om op de tentoonstelling van
ontaarde kunst" te München rond te
loopen als een hond met den staart
tusschen de poot en", zooals gij het
zelf, in hooge mate plastisch, beschrijft.
EEN Hollandsch criticus
alsslippendrager van een artistieken Hitler
en de met ressentiment geladen
Nazareners het is wel een opwekkend
gezicht! Dat bij de opening van het
Haus der Deutschen Kunst te Mün
chen, en van de genoemde afschrik
wekkende tentoonstelling, de beroerd
ste banaliteiten over kunstenaar en
gemeenschap werden opgewarmd en
als gloednieuw uitgevent, dat zoo
veel jaar na dato de vettigste
Beotiërsmentaliteit werd gesteld tegen
over kunstverschijnselen die allang
historisch zijn bezonken, daarover
zwijgt Kasper. Hij vindt echter een
overheid, die dat tot haar taak rekent,
die op deze wijze van kunst
regeeringszaak" maakt, uitmuntend en
navolgenswaardig. Hij acht den staat
een beschermingsinrichting, die den
kunsttempel moet zuiveren en de
kunst genezen.... God beware ons er
dus voor, dat Kasper ooit naar de
macht grijpt, want even vreedzaam
als hij er uit ziet, even rücksichtslos
zal hij alles kapotmaken wat hem mis
haagt op een gebied, dat altijd heeft
gegolden voor de meest vrije der vrije
republieken en als zoodanig werd
erkend door de machtigste despoten
uit het verleden, voor wie kunst óók
regeeringszaak was, maar anders,
hoofscher, vorstelijker, intelligenter...
HET valt natuurlijk makkelijk, uit
de Duitsche kunstproductie na den
Europeeschen oorlog ettelijke excessen
naar voren te halen, die inderdaad erg
leelijk, erg erg" en erg overbodig zijn.
Zoowel de oorlogspsychose als de
humanitaire Aufschwung, die er op
volgde, vonden makkelijk exploitabele
kanten aan het altijd tot catastrophale
ontwikkelingen en tot grootspraak ge
neigde karakter van den Duitscher.
Is een ander expressionist, de Duitscher
is natuurlijk mér dan expressionist.
Is een ander fel van kleur, de Duitscher
wordt kakelbont. Dit echter is
inhaerent aan het ras, aan het edelras, en
het is een bijzonder goedkoop foefje,
om er de Joden en andere, als vadei
landsloos beschouwde figuren, voor
aansprakelijk te stellen. Om het heel
onvriendelijk, maar met den
Hollandschen volksmond te zeggen: de Duit
scher heeft geen hart, maar twee
magen. Hij vreet expressionisme, wan
neer een ander er zijn bekomst al van
heeft. Verandert hij van bewind, dan
zal hij natuurlijk Defregger vreten tot
hij er kindsch van wordt. Matiging
in zulke zaken is een verworvenheid"
der cultuur, en het hart groeit, ter
plaatse waar de maag zich rantsoe
neert. Waarmee maar gezegd worde,
dat het een verwerpelijke tactiek moet
heeten, thans zoo mateloos op Duitsche
kunstexcessen af te geven, omdat men
het land had aan de republiek van
Weimar.
IK heb noch George Grosz, noch
Otto Dix ooit voor een groot kunste
naar gehouden. Ik vond ze documen
tair niet zonder belang, maar om de
dikke tendenz weinig genietelijk. Werk
van zulke menschen, en van vele
anderen in Duitschland, was duidelijke
tijdvakkunst, dat eenige graden blijft
beneden de temperatuur van het
werkelijk artistieke, van kunst met
blijvende elementen. Maar wat men
dezen expressionisten niet kan ont
zeggen, dat is, achter die tendenz, een
vaak lucide besef van de noodpositie
waarin de moderne Europeaan kwam
te leven door zijn niet meer beheerschte
mechanisatie, door het plotseling op
nieuw verschijnen van dierlijke in
stinctieve krachten, die men lang
gebonden waande en waarvan het. , .
nationaal-socialisme de meest conse
quente bevestiging is. In zooverre
deden zij een werk dat gedaan moest
worden door wie er aanleg voor had,
in zooverre waren zij historisch nood
wendig. Zij maakten een balans op,
en moeten niet verwonderd zijn dat
de deconfiture er op volgde, die hen
zélf dreigt weg te vagen.
PURE nonsens is het, als criticus
Kasper, woonachtig in het nimmer
bedreigde Groet, aan deze menschen
thans voorhoudt, dat men van den
oorlog den soldaat óók kan schilderen
wanneer hij slaapt, rookt of Madeion
kietelt. En een waar exces van
onnoozelheid wordt het, wanneer men
hun komt vertellen dat Delacroix een
veldslag schilderde als een bouquet
rozen" of dat er door de Duitsche
romantici in de vorige eeuw liefelijke
landschappen zijn geschilderd.
Deze ezelstrap naar de Duitsche
kunstenaars, die onmogelijk worden
gemaakt door een bewind dat zich met
alles en iedereen bemoeit, ook met de
intiemste convicties, teneinde te zorgen
dat het volk rilt voor de martialiteit
van dat bewind en zijn innerlijke
zwakte niet te zien komt (vergeten wij
niet dat groote dooden als Lehmbruck,
Corinth en Mare mee in het verdom
hoekje geraakten 1), deze ezelstrap
en deze pluim op den hoed van den
overbeterlijken Duitschen f rik en den
'onverwoestbaren Feldwebel, ze waren
onzinnig en laf, Kasper.
KUNSTZAAL VAN LIER
ROKIN 128
AMSTERDAM
Doorloopand Tentoonstellingen
De
Tintoretto-tentoon
stelling te Veneti
A, C, Willink
ZES honderd jaren van
Europeesche schilderkunst drukken op
onze smalle schouders. Wie zal
er ons een verwijt van kunnen maken,
dat wij dezen last tot afmetingen
trachten terug te brengen, die ons
draagvermogen niet te boven gaan?
Met het klimmen der jaren, verdwijnt
ook de onrust van iets verzaakt" te
hebben; met veel wat ons au fond
levenswaard was, hebben we, afge
rekend. En met wat er overbleef, willen
we ons zóó vertrouwd maken, dat het
'iragen daarvan ons een vreugde wordt.
Het oude Europa spant zich, vooral
'Ie laatste jaren, opvallend in, groote
tentoonstellingen van n of meer
ioude meesters in te richten. Wat ook
'de directe aanleiding hiervan moge zijn,
regeerings- of kunsthandelaarspolitiek,
voor ons, schilders, kan het slechts,
zoolang er nog een greintje fighting
spirit" in ons zit, beteekenen: ,,meet
je met deze kerels".
Want onze bewondering kan nooit
in die volledige bedwelming overslaan,
waaraan zich museumdirecteuren,
conservatoren, antiquairs met hun
klanten, mogen overgeven.
Deze waakzame houding mag
Nietzschiaansch, Don Quichotterig, ja zelfs
zelfgenoegzaam genoemd worden, wij
willen niet slechts tegen dezen
illusteren achtergrond van technische en
artistieke geweldenaars, maar in voort
durende confrontatie met elk hunner
afzonderlijk, als het moet, iets maken,
wat wij kunnen vertoonen".
DE tentoonstelling van schilderijen
van Jacopo Robusti, genaamd: il
Tintoretto, letterlijk: het verversjong,
(1518 1594) omvat 76 werken, die
niet alleen uitstekend zijn opgesteld,
rnaar zijn ontdaan van het vuil, de
vergeelde vernis en de overschilderingen
van ruim driehonderdvijftig jaren.
Gedurende deze tentoonstelling, die
tot in den herfst duurt, zijn de anders in
het donker verborgen zesenvijftig schil
derijen in de Scuola di S. Rocco, door
diffuus geworpen kunstlicht zichtbaar
gemaakt.
Maar om op de eigenlijke tentoonstel
ling terug te komen: in twee groote
lalen van het Pesaro paleis, die elk
i)ijna een verdieping beslaan, zijn de
jjrootste doeken, met afmetingen van
uier bij vijf meter opgehangen.
Overweldigd door de physieke"
hvermacht, die van deze
monster,loeken op ons neerdaalt, probeeren wij
toor een strategische nadering van
details, den eindaanval op te
schoren inderdaad, het' lukt ons,
onvertelijk geschilderde brokstukken van
ppen, voeten, rompen en dieren te
De Amsttrdamscht schilder A. C. Wil
link schrijft in nevenstoond artikel over
de Tintoretto-tentoonste/l/ng te Venetië,
die meer doen zeventig werken van den
meester omvat.
?IIIIIIIUIUIII
Maar bij het achteruittreden, voelen
?we ons teleurgesteld en beleedigd door
zooveel overgroote nadrukkelijkheid.
Hoeveel aannemelijker werken deze,
voor het meerendeel bijbelsche, visi
oenen in een kleiner formaat, bijv. in
ie fotografische reproducties, die ons
misschien hebben verleid tot dezen
bedevaartsgang.
Olieverf is het aangewezen mate
riaal, om de plastische werkingen,
van de werkelijkheid in een vlak te
suggereeren; maar waar dat vlak
de afmetingen van een zaal krijgt,
ontstaan levensgroote figuren van de
lugubere verstarring uit het
panopticum of actueel uitgedrukt ; we staren
op een plotseling stilgezet filmbeeld.
Ook het surrealisme lijdt aan dit
euvel van al te groote
overduidelijkheid en in tegenstelling met des makers
bedoeling, wordt onze fantasie lamge
legd.
IN de zijzalen vinden wij den Tinto
retto in een formaat dat wij voluit
kunnen bewonderen. Hier wordt de
bewegelijkheid van Michel Angelo ge
temperd door een prachtig
schaduwspel, dat reeds het clair-obscur voor
spelt. Hier wreekt zich ook minder zijn
eigenaardige werkwijze. In het don
kerste vertrek van zijn woning bouwde
Tintoretto met rijk aangekleede
waspoppen op miniatuur trappen en pleinen
zijn composities op. Ook Poussin zou
honderd jaren later hetzelfde doen,
maar hij schilderde daarentegen zeer
kleine figuren, die de illusie niet ver
storen.
In zijn schilderij, de vechtende Kaïn
en Abel, weet Tintoretto een dynamisch
evenwicht te bereiken met den achter
grond. Waar Michel Angelo de schaduw
alleen noodig had om zijn figuur plas
tiek te verleenen en daarmee het vol
ledigst de monumentaliteit van de Re
naissance verwerkelijkt, gaat Tinto
retto op den weg, door Titiaan gebaand,
naar het rijk van de verhullende scha
duw, dat ons menschen, van
eenrelatieveren tijd, zoo dierbaar is. En wat
ons bovenal boeit, is hét ontbreken
van elke sentimentaliteit.
Deze mannen vechten, zooals bij
Brueghel de menschen eten, drinken,
luieren en dansen, zonder dat er aan
hun menschelijke waardigheid ge
twijfeld wordt.
We vinden verder een reeks portret
ten, zoo goed, dat wij kieskeurig wor
den. Het meest is mij het portret van
een oud heer bijgebleven. De bijna
wat vele zeer oude menschen wel meer
krijgen meisjesachtige rosigheid
van de wangen, de bontomzoomde toga
van prachtige paarsen, de geniale over
gangen van den baard en het vleesch
in de donkerten van den achtergrond,
dit alles tezamen, doorstaat met glans
de vergelijking met wat later
Rembrandt, Fabricius, Valasquez en Goya
schilderden. Tintoretto, de magiër van
de extatisch bewogen bijbelvisioenen,
overtuigde mij in zijn stilste portret.
Film
Filmmode en haar creaties
WAT voor de mode het lanceeren
van de seizoenmodelle n is, is
voor de film het productieboek", een
verzameling korte beschrijvingen en
fotomontages van de films, die een
bepaalde producent het komende
speelseizoen zal uitbrengen, De Metro
Goldwyn Mayer, met welker films de N.V.
Ambio dit jaar drie Amsterdamsche
Theaters Royal, Alhanibra, Corso
zal exploiteeren, heefthaarboekal doen
verschijnen, en dit de pers ter hand
gesteld....
Een Garbo-film (?Maria Waleska")
met Charles Boyer, De Goede Aarde"
met Paul Mimi en Luise Rainer, de
comedie De vlucht voor het huwelijk"
met Joan Crawford en Clark Gable,
Maiden voyage" met Robert Taylor
en Luise Rainer; Jean Harlow met
Robert Taylor in De man, die beslag
legt" schijnen, op het eerste gezicht,
wel het belangrijkst. Laurel en Hardy
en de Mant Brothers maakten weer
humor, er komt een Broadway Melody
'1938 met Eleanor Powell.
Wat van deze veelheid zal ingang
vinden in de filmhistorie? , F.
.. - . t
'" ' ' '*- ~'
jrr
Boven: Portret van een ouden man.
Onder: De overbrenging van net lichaam van den