Historisch Archief 1877-1940
l'
i '
? V
W
4
i
l
l
l
t
b
r
t<
n
si
w
g'
D
ni
d<
H.
Het Comitévan Waakzaamheid
het is, en wat het wil
GAARNE schrijf ik over het Comitévan
Waakzaamheid in dit blad, dat de goede
gewoonte heeft om hetgeen er, op allerlei
gebied, in den lande omgaat te signaleren aan
lezers, die niet alleen belang stellen, maar tot zelf
standig nadenken en oordelen bevoegd zijn.
Het Comitévan Waakzaamheid is een organisatie
van intellectuelen in de ruimste zin. Geen acade
mische aangelegenheid, al werd het initiatief ge
nomen onder leiding van den oud-hoogleeraar
Kernkamp en al telt het een zestigtal academische
docenten onder zijn leden. De krachten die tot de
oprichting geleid hebben, waren van zeer ver
schillende aard: personen van uiteenlopende
wereldbeschouwing en politieke richting vonden
elkaar in n saambindend gevoel, dat zich ver
helderde tot n gemeenschappelijk inzicht, en zich
omzette in een gezamenlijk besluit: de bestrijding
van het nationaal-socialisme en alles wat van zijn
geest is. Dit gevoel was dat van bedreigd-zijn: de
steile val der vrijheid in sommige landen, de
schending der meest elementaire mensenrechten,
de knechting van wetenschap, kunst en geestelijk
leven werden begrepen als zovele manifestaties van
een tot dusverre in Europa niet gekende geest,
als een afschuwelijke bedreiging, ook ten onzent,
waartegenover de verschillen hun belang verloren,
die in ons vaderland aan de orde van de dag zijn,
zolang het gemeenschappelijk goed, waarvan, allen
teren en dat aan de onderlinge strijd van partijen
en richtingen de vrije speelruimte biedt, niet in het
geding is. Daar kwam bij, dat het niet bleef bij
een schouwspel in de verte. Hoewel in Nederland,
historisch-cultureel en economisch beschouwd, de
bodem geen voorspoedige groei aan dit exotisch
gewas scheen te beloven, er waaiden genoeg kiemen
over, die voeding vonden en omhoogschoten. Het
grote niburige voorbeeld trok sommigen door zijn
romantiek. Dit zullen er wel weinigen zijn. Maar
een breede schaar van ontmoedigden zag hier een
oplossing lichten, die met inzet van enig brutaal
geweld en zonder inzicht of verantwoordelijkheid
te verwerkelijken scheen. Dat een door de crisis
in het nauw geraakte laag der bevolking voor die
uitweg vatbaar bleek, is begrijpelijk. Onkundig als
ze is van de ware oorzaken van haar nood, laat ze
zich gewillig leiden door voorstellingen die een
geluksdroom wekken en zonder oordeel aanvaard
kunnen worden. Er waren nog andere factoren:
naast de verstomping der economisch-uitzichtlozen t
traden de wrokgevoelens van allerlei eerzuchtigen
en onbevredigde intellectuelen. Voegt men daarbij
de aanwakkering die welberekenende
reactionnairen, openlijk door hun gezag, en meer bedekt
door beïnvloeding der publieke mening of door
geldelijke steun schonken, zo wordt duidelijk,
hoe in het vrije Nederland een beweging tot groei
kon gedijen, waarvan het on-, ja tegen-Nederlands
karakter in het oog springt.
/-NNTSPRONG het Comitévan Waakzaamheid
Vwi/ dus in eerste instantie uit een sterk gevoel
van afweer tegen de onnederlandse bedreiging, zo
is dit gevoel toch niet op n lijn te stellen met de
troebele gevoelswereld, waaruit het
nationaalsocialisme put en waarin het wegschuilt. Het gevoel,
dat aan onze beweging het aanzijn gaf, is van
redelijke aard. Daarom wordt het gevaar onder
ogen gezien in zijn ernst, maar zonder vrees. In
een intellectuele beweging is het gevoel op-zijn
plaats en dienstig, voorzover het de zaak dient.
Noch de voorlichting, die zulk een beweging geeft,
noch de manier waarop zij werft, is enkel op gevoel
gegrond. Dit is het wat het Comitévan Waak
zaamheid onderscheidt van alle politieke actie. Ten
opzichte van partijbelangen staat het Comitévrij,
omdat het.... de vrijheid verdedigt.
Overeenkomstig deze aard van Zijn grondslag
heeft het Comitéals voornaamste vorm voor zijn
actie gekozen de uitgave en verspreiding van kleine
geschriften, die, door bevoegde hand geschreven,
inlichten over onderwerpen, die met de doelstelling
samenhangen, en wat vorm en prijs aangaat onder
het bereik zijn van intellectuelen van alle klassen.
De eerste serie, die in November 1936 begon te
verschijnen, is ingeleid door prof. Kohnstamm,
met: Het nationaalsocialisme als geestelijk gevaar.
De betekenis van dit inmiddels herdrukte
geschrift ligt in de aanwijzing van de geestelijke
structuur, die aan het nationaalsocialisme als
politiek ten grondslag ligt, van de factoren die tot
zijn groet hebben bijgedragen, en van de gevaren,
ook voor Nederland, die hierin gelegen ziin. Hierop
Voïg'de Anto'n van Duinkerken, mét: Katholicisme
- Prof. Dr. H. J. Pos
hoog/eeroor in de wijsbegeerte aan de Gemeente
lijke Universiteit te Amsterdam en oud-hoogleeraar
in de algemeene taalwetenschap aan de Vrije
Universiteit, schreef voor De Groene nevenstaand
artikel over het Comitévan Waakzaamheid, over
welker grondslag en doelstelling sommigen een ver
keerden indruk blijken te hebben.
Wij prijzen ons gelukkig, professor Pos als voor
zitter van dit comitébereid te hebben gevonden,
onderstaande duidelijke uiteenzetting te geven.
en Nationaalsocialisme. Dit inzonderheid tot katho
lieke lezers gericht vertoog behandelt het nationaal
socialisme als een mystiek, die als de vervalsing
van de ware geestelijke mystiek moet worden
begrepen. Behalve om haar inhoud is deze brochure
belangrijk om de houding van haar auteur, wiens
naschrift alle grond ontneemt aan de van
N.S.B.zijde verbreide bewering, als zou Van Duinkerken's
uittreden uit het Comitévan Waakzaamheid op
bevel der hogere geestelijkheid geschied zijn. Dat
vooraanstaande katholieken als Van Duinkerken
en prof. Brom wiens voordracht op de leden
vergadering in Maart j.l. gehouden waarschijnlijk
in de tweede serie brochures uitgewerkt zal ver
schijnen het Comitédaadwerkelijk steunen, is
opzichzelf reeds een genoegzaam bewijs, dat het
Comiténiet, zoals hier en daar is geinsinueerd, een
links-politieke of zelfs communistische organisatie
is. Wie het op grond hiervan nog niet kan inzien,
zou zich door de namen der andere brochure
schrijvers moeten laten overtuigen: Dr. Horreüs
de Haas, over: De mythe van de zoste eeuw,
Ds. J. J. Buskes, over: Het nationaalsocialisme
als bedreiging van de Kerk, Dr. Menno ter Braak,
over: Het nationaalsocialisme als rancune-leer.
We raken hiermee een der misverstanden, die,
goeddeels voortgekomen uit argeloos vooroordeel,
ten dele echter ook met opzet bedacht en verbreid,
de bedoeling en den aard van onze actie in de ogen
van het publiek hebben verduisterd. Het ergste
misverstand ligt in de bestempeling van onze actie
als communistisch. De gewaande grond hiervoor
lag in de aanwezigheid van drie namen onder de
eerste tweehonderd ondertekenaren, die als
communistisch-gezind bekend staan (geen van hen is lid
ener politieke partij). Inderdaad, het Comitéweert
niemand, van uiterst rechts tot uiterst links, die
naar eigen persoonlijke beslissing met Waakzaam
heid de verdediging der vrije ontwikkeling van
cultuur, wetenschap en samenleving, waartoe in
de huidige situatie het nationaalsocialisme ons
noopt, wil ter hand nemen. Ons front is in beginsel
niet sterker aan linkse dan aan rechtse elementen,
zoals bij een on-politieke organisatie vanzelf
spreekt. Welke krachten in feite de actie zullen
leiden, wordt, welbeschouwd, bepaald door hen die
zich eraan onttrekken terwille van een element
waarvoor ze, al is het in minieme mate vertegen
woordigd, met blinde en redeloze vrees uit de weg
gaan. In plaats van pal te staan en juist hierdoor
hun invloed alle betekenis te ontnemen aan wat ze
een gevaar achten, verkiezen ze liever, vanuit een
veilige verte te roepen over zulk een uitbraak des
kwaadst Een organisatie van intellectuelen, die
zoals de beginselverklaring luidt, ongeacht hun
politieke overtuiging zich verenigen", is zo min
communistisch als katholiek. Anderzijds onder
scheidt zulk een organisatie zich in wezen van elke
andere, die de vrijheid meent te moeten beschermen
door, in de huidige situatie, zich met gelijke kracht
tegen nationaalsocialisme en communisme te
keren. De ervaring leert, dat het niet moeilijk is,
om onder die dubbele leus, de zuivere uitdrukking
van het vrees-complex van velen onzer landgenoten,
ettelijke duizenden te verzamelen, en we achten
ook die krachten van waarde, voorzover ze het
werkelijke gevaar helpen afweren. Maar wij zijn
ons bewust, dat een beweging van intellectuelen,
die niet op ondoordacht en vervlakkend sentiment,
maar op waarheid gegrond is, zichzelf zou prijs
geven door de bij velen feitelijk aanwezige gevoelens
tot richtsnoer van haar actie te nemen:, ze zou
daarmee haar innerlijke vrijheid prijsgeven, en
geleid worden in plaats van te leiden. Ook durven wij
hier wel zeggen, dat beschouwingen die de gelijkheid
van nationaalsocialisme en communisme in de
practijk der dictatuur uitbreiden tot hun gehele
wezen, bij alle goede bedoeling aan de Waarheid
te kort do'en.
PAG. 4 DB GROENE No. 3142
EEN tweede misverstand is, dat de doelstelling
van het Comitévan Waakzaamheid negatief
zou zijn. De schijn, dat dit zo is, wordt gewekt door
het bestanddeel anti- in de omschrijving. Wie de
vrijheid verdedigt, is negatief tegen het negatieve.
In zijn afweer getuigt hij vóór de vrijheid. Het
negatieve zit niet in de afweer zelve, het zit in haar
object. De waarden die bedreigd worden, komen
vanzelf ter sprake bij hen, die de dreiging signa
leren. Die waarden schenen vroeger vanzelfspre
kend, ze werden nauwelijks meer opgemerkt, zolang
ze dat waren. Men zou ze onder de algemene naam
van menselijkheid kunnen samenvatten, een term
voor een begrip van het leven, aan welks vorming
in meer dan vijf en twintig eeuwen van Europese
cultuur door Grieken, Joden, Romanen en Ger
manen is voortgebouwd. Hoe kan men negatief
noemen de bestrijding van de negatie daarvan?
De herziene grondslag van het Comité, die onlangs
door de ledenvergadering is vastgesteld, brengt de
positieve ondergrond van de bestrijding van het
nationaalsocialisme duidelijker tot uitdrukking. D%
beginselverklaring spreekt voortaan van: de ver
dediging en -bevordering der geestelijke vrijheid,
waarvan het nationaalsocialisme de voornaamste
bedreiging is te achten. Het nationaalsocialisme
is als politieke organisatie voorlopig teruggeslagen.
Juist daarom is verdubbelde waakzaamheid nodig,
de geest die zich tot heden op tastbare wijze in een
groepsverband belichaamde, zal na zijn uitwendige
nederlaag zich in allerlei vermommingen trachten
te bevestigen, vooral daar zijn steunpunten kie
zend waar men hem het minst verwacht. Hier komt
nog iets anders bij. Er is sedert een aantal jaren
een ebbing van de vrije geest in Nederland
gaande, die tot heden in het nationaalsocialisme
zich het duidelijkst vertoonde. Maar voortaan
zal niet meer n enkele rots omhoogsteken,
die door zijn zichtbaarheid den vaarlieden der
vrije wateren zelf aanzegt, dat er gevaar is. De
bodem onder de waterspiegel is verschoven, wel
bekende diepten zijn verzand, en waar de vaart
vrij was, zijn banken komen te liggen. De geest
der onvrijheid werkt openlijk n verborgen! Hij
legt zich niet vast -aan n bepaalde verschij
ningsvorm. Er is een algemene sfeer van ontmoe
diging, wrok, fanatisme en reactie, waarvan het
nationaalsocialisme enkel de meest zichtbare expo
nent was en voorlopig blijft. Maar terwijl dit laatste
enkel nog maar dreigt en zich verbijt tegen de vrije
cultuur, kan inmiddels de feitelijke aanranding van
deze voltrokken worden door anderen, die hun
macht misbruiken om groepsbelangen te begunsti
gen. In de nieuwe oriëntering van het Comitévan
Waakzaamheid is met deze mogelijkheid rekening
gehouden. De verdediging der geestelijke vrijheid,
waar en in welke vorm ook aangetast, is meer dan
bij de oprichting tot bewuste doelstelling geworden,
terwijl de bevordering van die vrijheid vraagt om
bezinning over de positieve waarden, die met haar
voortgaande verwerkelijking verbonden zijn. Hier
ligt de taak van de tweede reeks geschriften, die in
het komend najaar gaat verschijnen.
VERMELDEN we nog de brochure nr. 3, over anti
semitisme en nationaalsocialisme in Nederland.
Deze documentatie bewijst, dat het Nederlandse
nationaalsocialisme, tegen officiële verklaringen
in, in feite dezelfde houding aanneemt in het Joodse
vraagstuk, als het Duitse. Een bewijs, dat sedert de
verschijning in Dec. 1936 door vele nieuwe feiten
is bevestigd. In aansluiting hieraan dient nog tegen
over n misverstand stelling genomen: men heeft,
binnen en over de. grenzen, het Comitévan Waak
zaamheid voor anti-Duits uitgemaakt. Een Duits
blad ging zover, dat het naar aanleiding der
brochure-Kohnstammonze regering de wenk gaf aan
de ophitsing tegen een bevriende nabuurstaat een
einde te maken". Ten overvloede verklaren we hier,
dat wij niet tegen Duitsland zijn. Met geen land ver
binden ons zoveel betrekkingen van cultuur, familie
en vriendschap. Wij bewonderen de prestaties van
een groot volk op vele gebieden, wij zijn er de dank
bare .leerlingen van. Maar juist om die verering ver
afschuwen we een geest van samenleving en van
staatsbeleid, die Europa verloochent en de vrijheid
doodt. En wij treuren om de ondergang van weten
schap en cultuur, om de zinloze opstand tegen
de wetten van menselijkheid en broederschap, om
de verbijstering die edele krachten in dienst stelt
van het lagere. Ons Nederlands sentiment dat hier
tegen opkomt, heeft een bondgenoot in de geschie
denis der beschaving, in allen, waar ook ter wereld,
die begrijpen wat menselijkheid n wat vrijheid u.
BKASAIOS IN AMERIKA
Een Hollandsche school te New York
na honderdvijftig jaar
OP 7 October a.s. zal een New Yorksche
school, opgericht door zonen van Holland
sche kolonisten en genoemd naar een van
Hollands grootste mannen, het honderdvijftigste
jaar van haar bestaan vieren.
Het Erasmus-Hall Gymnasium, in welks tuin
een copie staat van het Erasmusstandbeeld op de
Groote Markt te Rotterdam, is een instituut, dat
bewijst, hoe Hollandsche geest meegeholpen heeft
aan den opbouw van het groote Amerika van
vandaag.
Aan de rechterzijde voor den hoofdingang van
de school is een bronzen plaat in den muur ge
metseld, die in het Engelsch het volgende opschrift
draagt:
Op dezen grond werd de eerste openbare school
van Midwout, thans Flatbush, geopend, onder
auspiciën van den Directeur-Generaal en den Raad
van Nieuw Nederland, op den agsten Januari 1658.
Eerst slechts een smal pad, daarna een weg en
thans een breede laan, leidend naar de Hooglanden
der Menschheid.
Adrian Hegeman, leeraar 1659-1671.
Ditgedenkteeken is opgericht door de Vereeniging van Onder
wijzers van Brooklyn, 1930".
HET gedeelte van New York, waar het
ErasmusHall Gymnasium staat, is tegenwoordig een
der drukste buurten van de wijk Brooklyn. Maar
het heeft niet altijd tot Brooklyn behoord. De buurt
werd, zooals reeds uit de gedenkplaat blijkt, eens
Midwout genoemd. Eerst was dat een dorp, later
een stad met een eigen gemeenteraad. In den
Hollandschen tijd en nog vele jaren daarna werd
deze gemeente behalve Midwout (Medwoud,
Midwoud) ook Flakkebos (Vlachte Bos, Flacke Bos)
genoemd. Toen de Engelsche taal het Hollandsen
verdrong werd de naam in Flatbush veranderd.
Vierendertig Hollandsche kolonisten namen in
het jaar 1630 bezit van deze streek, die uit een
dicht woud bestond, tusschen de Hudsonrivier en
het zeestrand. Een oud Indiaansen pad werd de
hoofdstraat van het dorpje. De huizen werden dicht
bij elkaar gebouwd om de inwoners beter tegen de
Indianen te kunnen beschermen. Waar de hoofd
straat en een andere straat, later Cow-lane
(Koeienlaan) genoemd, elkaar kruisten, werd de kerk
opgericht.
In het jaar 1664 viel Nieuw Nederland in Engel
sche handen, doch Midwouts Hollandsch Her
vormde Kerk en ook de openbare school oefenden
een grooten invloed uit over het geheele ijlant
Nassau" (thans Long Island, waarop Brooklyn
gelegen is). De stad, ofschoon zij niet veel inwoners
had, was rijk. In de oude tijden had Midwout meer
negerslaven dan eenige andere stad in de geheele
omgeving....
Zoolang New York Hollandsch was, was de
Hollandsche taal natuurlijk de eenige, die in
Midwout onderwezen werd. Van de komst der
Engelschen af, totdat de Vereenigde Staten onaf
hankelijk werden, werd in het Hollandsch en
Engelsch onderwijs gegeven, maar gedurende het
begin van den opstand van de Amerikanen tegen
Engeland was Engelsch uitsluitend de geoorloofde
taal.
De onderwijzer had gedurende dezen tijd ervoor
téwaken, dat in de school alleen Engelsch ge
sproken werd. Dat was moeilijk, omdat de kinderen
thuis niets dan Hollandsch hoorden. De onder
wijzer uit deze jaren maakte een soort medaille
en het eerste kind, dat gedurende de les Hollandsch
sprak, moest deze medaille aan een koord om den
hals dragen. Zoodra deze leerling een Hollandse
woord uit den mond van een ander kind hoorde,
kon hij de strafmedaille aan dat kind geven. Wie
de medaille bij het eind van de les droeg moest de
straf voor alle ,,zondaars" ondergaan....
Toch was Hollandsch, ook in dezen rusteloozen
tijd, de eenige taal, die in de Hervormde kerken
gebruikt werd. De laatste Hollandsche preek werd
in het jaar 1824 gehouden.
DE oprichting van de Erasmus-Hall Academy
(thans Erasmus-Hall Gymnasium), honderd
vijftig jaar geleden, is te danken aan het initiatief
van een inwoner van Flatbush, senator John
Vanderbilt en van den predikant Dr. John H.
Livingston, die zijn opleiding genoot in Utrecht.
In 1786 wisten die twee de belangstelling van
dertien leidende burgers van Flatbush voor de
stichting van een school op te wekken. Tegen het
najaar was er 915 pond sterling door inschrijving
voor dit doel ingezameld. Echt Hollandsche namen
en ook namen, die in de geschiedenis der Vereenigde
Staten een groote rol gespeeld hebben (Alexander
Hamilton, Aaron Burr enz.; zijn onder de stichters
van Erasmus-Hall Academy te vinden. Mejuffrouw
Ella Suydam, een afstammelinge van Hendrik
Suydam, een der oprichters der school, is nog
heden ten dage bibliothecaresse van het Gymna
sium.
Voor de oprichting der school gaf de kerk van
Flatbush den grond als haar bijdrage. Boerderijen
in de buurt gaven het bouwmateriaal ten geschenke.
Op den 27sten September 1787 werd het nieuwe
gebouw, dat geheel uit hout bestond, voor publiek
bezoek geopend. Het bevatte vier zalen en twaalf
school- en woonkamers. Dit is thans het oudste
deel van het geheele groote complex van het
Erasmus-Hall Gymnasium.
Veel is nog onveranderd gebleven, behalve dat
moderne installaties als centrale verwarming en
electrisch licht zijn aangebracht. Een van de zalen
is thans een spaarbank voor de leerlingen en een
andere is een winkel waar zij benoodigdheden voor
het onderwijs, als boeken, pennen, inkt,
potlooden enz. kunnen koopen. Een typisch
Amerikaansche nieuwigheid zijn een paar cellen met
publieke automaat-telefoons in de gang van het
oude gebouw.
DE nieuwe school werd ter eere van Desiderius
Erasmus Erasmus-Hall Academy" genoemd.
Het oude schoolwapen, nog heden in gebruik,
toont de godin Pomona, een wijnstok water gevend.
Het motto luidt: Custode dea crescent. (Wij groeien
onder de bescherming der godin). Rond om het
wapen staan de woorden: Gymnasii Erasmiani
Sigillum.
De eerste jaren waren moeilijk voor de school.
Het schoolgeld van de leerlingen werd tot de
laatste penning voor de school gebruikt. Dr. Living
ston, die tot hoofdonderwijzer werd benoemd, ont
ving aanvankelijk geen salaris omdat daar geen
geld voor was.
Het was gemakkelijk, leerling van de nieuwe
school te worden. Een leerling uit de eerste jaren
bericht, dat hij het Grieksche A-B-C en Virgilius
moest kunnen lezen. Er werd onderricht gegeven
in de Engelsche, Latijnsche en Grieksche talen,
aardrijkskunde, geschiedenis en boekhouden.
Het is misschien wel aardig, eenige voorschriften
uit dien tijd hier weer te geven. Leeraren en leer
lingen werd verboden te vloeken. De vacanties
waren heel kort, telkens van drie weken, slechts
PALESTINA
STAAT IN HET TEEKEN
Zoo juist verschenen: .
DER BELANGSTELLING VAN DE HEELE WERELD
Laszló Faragó
PALESTINA OP DE TWEESPRONG
Een boek, dat o.a. het probleem Palestina" van alle rijden belicht
ing. fi. 3 so Met meer dan 7 O fraaie foto's Geb. fi. 4.so
ALOM IX DEX BOEKHANDEL ? UITGAVE XEDERLANDSCHE KELRBOEKERIJ, A'DAM
Titelblad van het schooltijdschrift van de Erasmus Hall
H.B.S. te New York, oudtijds de Hollandsche school van
Flatbush
twee per jaar. Op feestdagen was men niet vrij, maar
de leeraren konden goede leerlingen op deze dagen
van de lessen vrijstellen. Iedereen had de ochtend
en avondgodsdienstoefeningen bij te wonen. Geen
leerling was toegestaan, een ,,taverne" zonder
speciaal verlof van een leeraar binnen te treden.
Op Zondagen moesten allen naar de kerk en ieder
vermaak was op dezen dag verboden.
De eerste jaren na de oprichting had
ErasmusHall heden een openbare, vrije school met bijna
7000 leerlingen slechts ongeveer 100 scholieren.
Aan Latijn en Grieksch werd niet zooveel aandacht
besteed als aan andere vakken. Een bezoeker, die
eens daarop wees, kreeg ten antwoord: onze
gebruiken en ons leven zijn zoo verschillend van
het leven der Europeanen, dat wij niet van plan
zijn, mannen te kweeken voor diepgaande weten
schap en abstracte kennis. Voor ons is een man
allén dan van waarde, als hij zijn deel bijdraagt
tot de bevordering van den welstand van ons land."
In 1801 werden voor het eerst meisjes als leer
lingen toegelaten en omstreeks 1830 werd een
speciale afdeeling voor meisjes opgericht. Zij zullen
er nog wel niet aan gedacht hebben, Erasmus te
eeren door zich Erasmlan Girls te noemen l Tegen
woordig zitten de jongens en meisjes weer broeder
en zusterlijk bij elkaar.
Met een vermeerdering van leervakken werd ook
een vergrooting van het gebouw noodig. Een
nieuwe vleugel werd bijgebouwd die, evenals het
oude gebouw, uit hout werd opgetrokken. De leer
lingen kregen nu ook les in muziek, zingen, teekenen
en de meisjes bovendien in handwerken. In 1834
kwam er een kweekschool voor onderwijzers bij.
Jongens zijn altijd jongens, en om de stouten
onder hen te straffen, was er een ,,donker gat."
Het is intusschen afgeschaft....
In het jaar 1887 werd het jubileum van het
honderdjarig bestaan gevierd. Een der toespraken
werd door een ouden burger van Flatbush, Jan
Gerritse Carlsz van Kouwenhoven, in het New
Yorker Hollandsch van 1787 gehouden.
Het laatst van de ipde eeuw waren de scholen,
tot welke iedereen zonder betaling werd toegelaten,
zoo talrijk geworden, dat de Erasmus-Hall Academy
de concurrentie niet kon volhouden. Het gebouw
had minder leerlingen dan ratten. De bestuurders
droegen tenslotte op 3 December 1895 de school
over aan het schooldepartement van de gemeente
Brooklyn.
DE naam der school was van nu af aan
ErasmusHall High School. Het nieuwe beheer bracht
in korten tijd nieuwe levenskracht. Het schooljaar
werd met 150 leerlingen geopend en dit aantal nam
snel toe tot 7000. Er werden voetbal-, korfbal-,
baseball-, tennis-, boks-, zang-, muziek- en
tooneelclubs gevormd. ledere club heeft haar secretariaat
in het schoolgebouw. De leerlingen zijn ook
uit(Slot volgende pag.)
Il
fAG. 5 DE GROENE No. 3142
.** «f-v