Historisch Archief 1877-1940
KV
r
Modekleuren Herfst en Winter
Uw Japon of Mantel bij Palthe geverfd in een
der modekleuren voor het a.s. Herfst-en Winter
seizoen is weer nieuw l Stalenboekjes met de
modekleuren Bourgogne, Petrole, Canard,
Sienna, Tango en Bouteille liggen in onze
depots ter inzage. Op verzoek worden deze
ook rechtstreeks uit Almelo aan onze
clienteele opgezonden.
PALTHE
ALMELO
'/ Wapen om harten te veroveren!
DROSTE
PASTILLES
ALTIJD WELKOM!
Spaart plaatjes voor onze albums.
B! i
Ah5TERD/\M-PAR'J5
Veest U verstandig ? bestelt thans.
SPUMJÊL42211-42 106.
Was DE GROENE
juist uitverkocht
toen U er naar vroeg?
EEN GOEDE RAAD:
NEEM EEN ABONNEMENT!
VAN RIJ N'S
Sl'MOSTERD
EEN
AAN n van de uiterste hoeken
van de tentoonstelling, treedt
men, aan de zijde van de
Coursla-Reine binnen, onder galerijen met
vroolijke winkeltjes. Als men voorbij
die galerijen is, komt men opeens op
den drempel van een als betooverd
domein. Een driehoekige tuin met
boomen. Middenin zijn grasperken,
waarin bloemenmanden stralen. Stilte
en koelte. Alle stadsgeluiden, alle
tentoonstellingsrumoer sterft hier. Ster
ker: van hier uit kan men de rest van
de expositie niet eens zien. Om er weer
te komen zou men straks die trap
moeten gebruiken, die daar achteraan,
aan het eene uiteinde van den drie
hoek, naar het restaurant leidt.
Alleen uit het nabije Petit Palais,
dat met zijn grijzen gevel, een herinne
ring aan 1900, de witte paviljoens van
1937 beheerscht, kan men zien, dat
men te Parijs is. Verder kan niets dien
weldadigen indruk van eenzaamheid
teniet doen.
Eenzaamheid, koelte, stilte, waar
bevindt men zich? Aan weerszijden
van den tuin verheffen zich klare
bouwwerken. De lucht is vervuld van
het gerucht van fonteinen en volières.
Gekleurde ballons hangen als duizenden
guirlandes van boom tot boom. Een
gordijn van groen verbergt een
poppekast en helder gelach. Toch is dat alles,
zooals u zult weten, zeer ernstig: ge
tuige de benamingen, waarvan de
tentoonstellingsgids u geen enkelen be
spaart: Centre d'Accueil et de
Documentation, Centre de Santé, etc
Deze paviljoens, die gewijd zijn aan
De vrouw, het Kind en het Gezin"
vertegenwoordigen op de Internationale
Tentoonstelling afdeeling 8 der sociale
vraagstukken.
Maar als het Vandaag te warm is om
u met kwesties bezig te houden die die
vraagstukken opwerpen, of indien u
hun niet het kleinste stukje van uw
vacantie wilt gunnen, behoeft gij slechts
het geheel aan te zien, zonder u te be
kommeren om cijfers of serieuze ge
dachten. En dan bemerkt u, hoe op de
muren der zalen, en op de gevels van
de paviljoens het vriendelijke en fantas
tische volkje van de wandschilderin
gen u, alleen door zijn aanwezigheid,
een wereld van moeilijke en zelfs be
droevende feiten uiteenzet.
De muurschildering is de triomf van
dit centrum. Elke muur ziet op zijn
bleeke oppervlak een wereld van beel
den ontluiken, vol gratie en vol
beteekenis. In het algemeen houd ik
heelemaal niet van schilderkunst, die
iets wil uitleggen, of die tracht iets
duidelijk te maken. Maar hier is men
er in geslaagd aan moeizamen arbeid
betooverende en vluchtige fee
ngezichten te geven. Wanneer het gaat
over den strijd tegen ziekte en ellende
en over de wijkverpleegster, die door
dringt in ongelukkige gezinnen, dan
wees gerust is daar geen enkele
allegorie te vinden, geen rhetoriek,
weergegeven in leelijke kleuren. Maar
wel in heel zachte rose en blauwe
tinten, een compositie vol ernst en
humor.
Het blauw is hier trouwens de
heerschende kleur. Blauw is ook de
bewaarplaats der kleinste kinderen met
een speelplaats in blank bambou. En
voor de iets oudere kinderen, meubels,
laag als voor liliputters.
Zelfs het monster alfabet, wordt
spelend geleerd, omdat op den muur
een der decoratrices aan elke letter
het leven heeft geschonken, door hem
aan een dier te koppelen. N, Ie père
Noël, S, de Sorcière, de tooverkol, en
de V. is la Vache, de koe, die de W.
(wagon) langs zich ziet gaan En
dat alles in een wilden dans....
Overal waar men langs gaat spreekt
tot u de naïeve bekoring der fresco's,
met hun tegelijk waarheidslievende
en gestyleerde personen, hun meisjes
met breeduitstaande jurkjes, hun ge
krulde schaapjes, de betooverende
vrooüjkheid van houding en
expresDe kinderstad in c'e afdeeling ven De Vrouw, het Kind en het Gezin
'.
"t v.*» .'>» . t .v^/'^\«* - ,
? , *.&'-. ^. J
PAG. 18 DE GROENE No.3144
sies, en dat alles opwellend uit een
bleeke, blauwe en rose wolk. Langs de
geheele gevel van de Galeries spuiten
gebeeldhouwde medaillons, helder
rood en blauw geschilderd een net
van waterstralen van een zingende
fontein. Elk detail is een verrukkelijke
vondst, elk detail is een bewijs van
levensvreugde.
IN het miniatuurdorp, dat aan het
uiteinde van den tuin te vinden is,
is alles vereenigd, waarvan ge ge
droomd hebt, toen ge nog klein waart,
en men een stuk speelgoed mocht uit
kiezen, en gij niet n stuk maar alles
hadt willen hebben. Ja, n groot stuk
speelgoed van cement en kluchtig
beschilderd hout, met zijn hooge ronde
bruggetje, dat over het riviertje staat,
met zijn boomen als gerekte kegels
net als wij vroeger met kerstmis kregen,
met zijn kerk, zijn molen en zijn dieren
uit de arke Noach's.
KUNSTZAAL VAN LIER
R O K l N 126
AMSTERDAM
Doorloopand Tentoonstellingen
Maar zooal overdag en in het zon
licht dit bekoorlijke heelal, gewijd aan
de Vrouw, het Kind en het Gezin, u
alle symbolen en alle verwachtingen
toont, eerst 's nachts krijgt het zijn
geheimzinnigste bekoring, 's Avonds,
als de paviljoens gesloten zijn, en als
achter de vensters de lichten gedoofd
zijn, als de gekleurde ballons tusschen
de boomen, zacht zwevend op den
wind, schitteren en als het water der
fonteinen fluistergesprekken voert met
de bloemen in het gras, buig u dan
eens over de leuning van de hooge trap,
die naar den tuin afdaalt. Dan zal het
u zijn, of u voor een vluchtig oogenblik
binnentreedt in een sprookje van
Andersen. De meisjes van de fresco's
worden levend. Zouden ze elkaar ver
haaltjes vertellen? En plotseling her
kent u ze: daar is het herderinnetje van
Saksisch porcelein, en daar die kleine
Sirene, en het meisje Ida, dat 's nachts
de bloemen met elkaar hoorde praten.
Het dorpje van bontgeverfd hout is stil,
ingeslapen, rondom het zwijgende
kerkje. Maar is het wel ingeslapen?
Luisteren de stijve, nagemaakte boo
men niet naar de confidenties van het
riviertje? En staat de molen niet in
het duister te fluisteren?
Neen, niets is onbewegelijk, niets is
heelemaal stil in dat onwerkelijke
wereldje, door vrouwen geschapen voor
menschenkindert j es.
SUZANNE NORMAND
MORAAL DER EXPOSITIE
Anton van Duinkerken
D
kortste verbinding tusschen
twee punten, zoo leert een oude
gemeenplaats, is een rechte
lijn. Er is altijd voldoende reden
geweest om aan de waarachtigheid
van dit gezegde te twijfelen, maar
de groote moreele waarde van de
Parijsche wereldtentoonstelling lijkt
mij wel, dat zij er de volstrekte
onwaarachtigheid van doet besef
fen. .De kortste verbinding
tasschen twee punten is namelijk niet
een rechte lijn- De kortste ver
binding tusschen twee punten is de
fantasie,
Hoe ouder de wereld wordt, hoe
meer doel matigheid-en rechtlijnigheid
zij gaat betrachten. Dit maakt haar
op den duur onbewoonbaar. Tegen
het Duitsche paviljoen bijvoorbeeld
is van het standpunt der doelmatig
heid niets in te brengen. Het ziet er
uit als Duitschlandzelf, zonder moei
lijkheden, zonder complicaties, zon
der grillen- Alles werd vereenvoudigd
opgelost. Alles is ernstig, omdat de
ernst de eenvoudigste, de makkelijk
ste, de meest rechtlijnige levenshou
ding is. Twijfel, humor, critiek en de
kütelige daemonie van het speelsche
werden verboden. Het helle pavil
joen beantwoordt aan zijn doel met
dezelfde strafheid en
onverbiddellijkheid als de hel. Nauwelijks ontwaart
men twee punten in het geestelijk
arbeidsveld of men trekt de rechte
lijn, die de kortste verbinding heet.
Er wordt beweerd, en hier ook aan
getoond, dat de hedendaagsche
Duitschers knap zijn in het aanleggen
van autowegen. Het middelpunt van
het paviljoen is dan ook in beslag
genomen door het zinnebeeld van de
kortste verbinding: een race-auto.
(Mij persoonlijk viel dit tegen, want
ik had verwacht, hier, een echter.
Ariër- te zien. Er stond een race
auto. Nu begrijp ik den haat tegen
een volk, dat het cultureele geduld
aan den dag legde, veertig jaar over
een woestijn te doen.
Overal in de wereld kan men iets
waarnemen van die helsche zucht
naar de kortste verbinding, die in
het Duitsche paviljoen het heele
leven onnatuurlij k maakt. Want niets
in de natuur zoekt de kortste ver
binding. De schepping is vol om
wegen en grillen, zooals de sneeuw
niet loodrecht naar beneden valt en
de rook niet in de houding opstijgt,
zoo weigert ook het leven zich te
voegen naar de rechtlijnigheid van
onverbiddelijke regelmaat. Er zijn
allerhande spelingen in den groei
van de wieg naar het graf. Het leven
is een dans, geen marsch.
wijsheid van de volkeren kan
men te Parijs af meten naar hun
twijfel dan de rechtlijnigheid. Zelfs
Nederland probeert het met
neobarokke krullen, ai is de krul nog eng
overeenkomstig een gebogen rechte
lijn. Wij beginnen het te leeren. De
Franschen kennen het reeds eeuwen
lang. Zij spelen maar wat, zooals
de nachtegaal maar wat zingt. In
deze minst doelmatige aller denkbare
werelden, verheerlijken zij de weelde
en de verbeelding: de rede zelf is bij
hen een orgaan van de weeldezucht.
Zij bezitten een speelsche logica. Al
hetgeen zij zelf gemaakt hebben, lijkt
Waarlijk geschapen, mede doordat
het niet af is. Bij de Russen, de
Duitschers, de Portugeezen, de Ita
lianen en al de Totalitairen schijnt
alles af, maar niets is geschapen. Het
is in elkaar gezet volgens het valsche
beginsel van de kortste verbinding.
Het marcheert, maar het léft niet.
Het spreekt, neen: het schreeuwt,
tot de hersens, maar het zegt aan
de zintuigen weinig'. Het is
tenden, tieus. En h$t is eerlijk.
PAG. 19 DE GROENE No. 31-M
GISPEN
in het
nederlandse paviljoen te parijs 1937
woninginrichting
meubelen, lampen
Amsterdam, Lei d se h est raat 27
Den Haag, Noordeinde 140
Rotterdam, Mauritsweg 37
Ik toouer
warm water! , x
Neem een automatischen gasgeyser in huis...
zet de kraan open, en de thee staat al haast
op tafel. Voor keukengebruik en badkamer is
gas een uitkomst, 't Spaart tijd en geld l
Vraagt e«n$ fnffchfingen aan d«
GEMEEN TÊG ASFABR/EKEN
Ams(*/ T - Te/e/oon 45182
N. F. VAN GELDER & C2
PRINS HENDRIKKADE 25-27 » MCTCDnAM
VAN BAERLESTR. 40 (FIL.) AIYIoltKUHm
PORCELEIN - AARDEWERK - GLAS - KRISTAL
WIJ VERKOOPEN RECHTSTREEKS AAN
PARTICULIEREN, OOK OP DE PRINS HENDRIKKADE
U PROFITEERT VAN EENE TRADITIE EN ERVARING VAN RUIM 11 EEUW