Historisch Archief 1877-1940
y ?»<"!'?
E. LABB
Commissaris-Generaal der wereldtentoonstelling
( Woorden {er \ introductie
IVON DELBOS
NEDERLAND heeft altijd blijk gegeven
van geslaagde praestaties, of het er om
ging door een noesten arbeid van eeuwen,
de vijandige elementen te overwinnen, om
van een ondankbaar stukje land het knoop
punt van een schitterende beschaving te
maken, óf om zijn vrijheid te veroveren op
allen die in Europa naar de hegemonie streef
den, en het hoofd te bieden aan alle machtigen
der aarde, ófwel in zijn overzeesch gebied, die
,,ethische" politiek na te streven, die het als
klein volk in staat heeft gesteld heerscher over
een groot Rijk te worden.
Dit is het treffende en indrukwekkende
beeld, dat het Koninkrijk der Nederlanden
van zijn ingeboren deugden geeft, door op
onze tentoonstelling van Kunst en Wetenschap
in het moderne leven, welke tenslotte een samen
vatting van het menschelijk leven moet zijn, deel
te nemen op een wijze, zijn verleden waardig.
Zijn prachtige paviljoen is een van de meest
aantrekkelijke hoekjes van deze grootsche en
vreedzame demonstratie, omdat overal wijze
en krachtige scheppingskracht uit spreekt.
Minister van buitenlandsche zaken der Fransche republiek Adjunct Commissaris-Generaal der wereldtentoonstelling
4
PIERRE MORTIER
NU sommige geletterden, verontrust over
de economische en politieke crisis, waar
Europa mee worstelt, er toe komen te
twijfelen aan de toekomst van onze beschaving,
heeft Frankrijk door het ondernemen van een
tentoonstelling over Kunst en Techniek, waartoe
alle volken uitgenoodigd zijn om deel te nemen,
zijn geloof in de ontplooiing van den menschelijken
geest willen toonen.
Leende zich' n jaar beter tot deze belijdenis,
dan dat waarin men het driehonderdjarig jubileum
viert van het verschijnen van Descartes' Discours
de la Methode" te Leiden?
Het Nederlandsche paviljoen op de Wereld
tentoonstelling roept de grootsche traditie van
een volk op, dat tegelijk een handeldrijvend, een
landbouwend en een koloniseerend volk is; en
dat door zijn arbeid en zijn vrijheidszin on
metelijke bijdragen heeft geschonken aan den
wereldvrede.
E. Labb
Ivon Delbos
G
EWELDIGE misverstanden jagen de
menschen van verschillende landen, en wat
soms nog wreeder is: van dezelfde landen,
tegen elkaar op.
In de Middeleeuwen heeft men Kathedralen
opgericht voor den eeredienst en den glans der
kunst; zij waren heilige ruimten voor zelf inkeer
en asyl en zij namen hen die treurden en aan een
betere wereld geloofden op.
Zou ook de Tentoonstelling, waaraan met een
zelfde krachtsinspanning van beschaving en
pntwikkelingdrang menschen van alle landen en
allerlei geloof hebben mede gewerkt, niet ook
zijn geloovigen kunnen hebben?
Wij zijn de Groene Amsterdammer, het be
kende Nederlandsche weekblad dankbaar, dat
het op zoo actieve en geestdriftige wijze meehelpt, de internationale toe
nadering, die het resultaat is van deze tentoonstelling, in de wereld uit te
dragen. Moge deze toenadering van langen
duur zijn. t,
Pierre Mortier
l
v ??.
?<r» * "j*
?r3*/
;
'
: W
r. v.
?l
t
i
?ir
?f!*.;,»
? v *r ?*
| «V»*'
W
se
ALLEEN Parijs kan dit bestaan.
In al haar onafzienbare wijdheid ligt
daar een wereldtentoonstelling in het hart
eener metropool, die er omheen ongestoord
haar leven van allen dag leeft.
Het is een groot volk, dat een stad bouwde er.
bewoont, die zoo, spelenderwijs, de wereld, en
welk een wereld, in zich op kan nemen.
Gaat derwaarts. Gij zult verdwalen en ver
bijsterd raken. Gij zult U zélve verliezen en
terugkomen, meenend niets gezien te hebben. Er
ondanks alles zult gij van de wereld iets wezen
lijks ervaren.
Een wereldtentoonstelling kan niet meer zijn,
wat zij was in den oorsprong: een naïeve prazl
met telkens nieuwe verworvenheden en over
moedig geloof in eigen kracht en toekomst van
het jonge kapitalisme der negentiende eeuw.
Te veel illusies zijn daarvoor vervlogen.
Aan die illusies herinnert thans nog een
Eiffe'toren, die nergens een repliek vindt op deze
expositie in de spil waarvan zij staat. Maar in c e
as dier expositie verrijzen thans op den voorgrond
als massale burchten, recht tegenover elkaar de
paviljoens van hét Derde Rijk en de
SovjeiUnie, en beheerschen in hun dwingend antago
nisme het panorama, bij den'eersten aanblik <.n
in de herinnering.
i .' ?
. , ? ? i
ER is wel groot onderscheid in de reactie eer
... i
wereld op veelszins analoge omstandigheden
nu en bijkans een halve eeuw geleden, l ij
de centenaire der groote Fransche Revolutie.'
De hoogwaardige illusies van een op eigen
vernuft en technische kundigheid gebouwde
toekomst hebben plaats gemaakt voor een nau
welijks iets verbloemende aanvaarding van cie
harde werkelijkheden, die slag op slag door
alle kunstmatigheid van de tentoonstellingssfeer
heendringen. Daarin schuilt misschien de groot
ste beteekenis van, deze compositie en het
l
beste bewijs van Frankrijks onoverwinnelijke
geestkracht.
IN een wereld vol tegenstelling wordt men hier
binnengeleid met een onvervaardheid, die soms
aan cynisme grenst.
Het daverend geraas van het fantastisch vuur
werk dat boven de nachtelijke Seine wordt
ontstoken, begeleidt en verhoogt de benauwenis
van het oorlogsjournaal dat men onderwijl op
enkele honderden meters afstand vertoont in het
sobere paviljoen, waarin de jonge Spaansche
Republiek getuigt van haar onverzettelijken wil
tot volharding.
Maar er is ook in het grandiooze Musée de
l'Art moderne" de verzameling der chefs
d'oeuvre" der Fransche kunst uit alle eeuwen.
Wanneer ge haar bezichtigd hebt vraagt ge u af
of ge maar niet liever huiswaarts zoudt keeren om
verder uw leven te slijten, rustig en tevreden,
met alleen een schoone herinnering. En dan is
er weer het Pavillon de l'Elégance, waar gij al
uw waardeering voor eeuwigheidswaarde verliest
en over drie maanden opgeruimd zoudt willen
worden met het draad en gips, waarmee hier,
in een hypostasie der tijdeljjkheid een ode aan
het vergankelijkste schoon gedicht werd.
, En er is....
En er is om alles heen en voor alles weer Parijs,
de hoofdstad van den geest. En dan is er toch
weer de illusie, in alle ongerijmdheid,
Wij wilden niet wijs zijn en geloofden niet
?vijzer te zullen worden toen wij derwaarts
trokken in cortège. Het is bijwijlen maar al te
plaisant zich in onwijsheid te vermeien. Wanneer
in onze ervaringen, waarvan wij nu den lezer
deelgenoot maken, toch eenige wijsheid mocht
schuilen is dat maar meegenomen.
In ieder geval vergewisse men er zich per
soonlijk van of wij getrouwelijk verslag deden.
Men zal het niet betreuren.
Rusland Ro«mtn!ëDtntmarktn ArgentiniëHolland Noorweftn Duloehland
Uitlicht van den Eiffeltoren op de Pont d'léna en de btide vleugels van het Trocadero waartusschen de hoofdingang der expositie.
Midden achter: het vredespartijen met den vredeszuil, In het midden de groote waterpartijen
M. CHAPSAL
Minister van handel der Fransche republiek
IN de geschiedenis der Internationale ten
toonstellingen, zal die van Parijs 1937 een
eerste plaats innemen. Indien de Tentoon
stelling van 1937 *1 een beeld geeft van
het nationaal scheppend vermogen van den
Franschen geest, vóór alles is zij toch een soort
Volkenbond.
In het bijzonder verheug ik mij over de
schitterende Nederlandsche deelneming. Er is
zeer veel wat Nederland en Frankrijk gemeen
hebben; het verleden, de economische struc
tuur, de geest van universalisme, die sedert
Erasmus streeft naar pacificatie van de wereld,
ja zelfs de kijk op het individueele en sociale
leven.
Wij hopen,
dat de
Nederlanders die ter eere van de tentoonstelling
naar Parijs zijn gekomen en nog in groote
getale zullen komen, zich ook zoo verwant
zullen voelen aan Frankrijk. Dan zal de ten
toonstelling nog weer eens te meer de
traditioneele banden tusschen twee bevriende en
vreedzame volken versterkt hebben. M. chaptai
Verlichte EJffe/toren met een der paordjes van de Pont d'/éna, die ook op nevenstaande foto te zien zi/'n
^^_ ^_^J_ ' ^-^
^v^v.Y-Vi ^ï/.'«Jv;v;M:':;;/lft|..v^ ^'^v^ï^^;
>!?/ ±.i :i:;^jk^ls^^^l'^\iK^5rtö-> ^^i-**