Historisch Archief 1877-1940
?'?'*»>/v ?»*
,' V<^ ' ? * -t''
't' '" '
^/
l »
Vraagt uitdrukkelijk
MAGGI'
BOUILLON-BLOKJES
Een prima product,
voor elke beurs be
reikbaar.
Let op de geel-rode etiket»
ten en de fabrieksmerken:
de naam MAGGI en de
Kruisster «^
VOORRANG
CREDIETEN
van circa f 1000.?beschikbaar, af
lossing 12, i S of 24 maanden. Dis
crete afwikkeling, geen kosten vooruit.
Postzegel voor antwoord bijvoegen.
Credietbank ,,'s-Gravenhage"
Allard Piersonstr. 9d, Rotterdam, Tel. 33203
KAMPEERWAGENS
Twee occasions.- geheel nieuw,
modern type, vier slaap
plaatsen. Automatische rem
PRIJS f 250.-EN f
375.Oud Blaricummerweg 34, LAREN N.H.
VOOR R
voor werkelijk goede scheercrème,
die de stugste baard zacht maakt en
de huid niet irriteert. De Lanoline,
verwerkt in Boldoot scheercrème,
voorkomt trekken en schrijnen van
de huid.
VOORRANG
voor
BolUïot
SCHEERCRÈME
Een reuze tube vooi 50 cent.
LEICA
de pionier der
kleinbeeld-camera's
blijft aan de spits!
PKOSPECTIS BIJ JBLKEX OOEI>EX FOTOHAXDELAAK
Hoofdvertegenw. voor Nederland :
N.V. ODIN - 69 v, Oldenbarneveltstraat - NIJMEGEN
Bij D. A. DAAMEN'S UITGEVERS MAATSCHAPPIJ,
's Gravenhage, verscheen
LLOYDS OF LOIVDON
Hl S T O K I S. C II E R O Al A ^
Het boek heeft tot onderwerp tic ecNchtedcnls Tan de thans wereld
bekende verzekerlngH-RocItcit ,,jjloyds". Het 1«* versierd met
verscheidene penteekcniugen en bevat?In verband met den Inhoud
een reproductie van een gedeelte van ..The Timen" van 7 Nov. 1805
waarin het officieel verslag Van den zeeslag bij Trafttlear.
Hoe men In die tijden, zonder stoom en telegraaf, de berichten
kreeg «*» hoe verbluffend snel ze soms werden overgebracht, vindt
men, met allerlei merkwaardigs uit die tijden, geschiedgetrouw
In pakkenden romanvorm medegedeeld.
Een pracht boek om eenige genoeglijke uren mede door te brengen. Prijs geb. f 1.90
FRANS HALS
TER GELEGENHEID VAN
HET 76-JARIO BESTAAN
VAN HET MUSEUM
GEOPEND ELKEN DAG TAN
10 TOT 5 CtJB - ENTREE F
1.TENTOONSTELLING
l JULI TOT 30 SEPTEMBER 1937
FRANS HALSMUSEUM
HAARLEM
rouwen en vrouwenleven
r
touw.
en
liet
Suzanne Normand.
LANGj voor de opening van de
tentoonstelling, wel een jaar,
misschien twee jaar, toen alles
nog in wanorde en onzekerheid ver
keerde zooals altijd wanneer een
groot plan wordt voorbereid stond
slechts n ding vast, n.l. de plannen
betreffende het prachtige geheel van
zeven paviljoens, bestemd voor de
Vrouw, het Kind en het Gezin. Van
dat moment af was het onnoodig
verder te zoeken, te bespreken of te
aarzelen. Het was zelfs onnoodig te
gaan verbeteren. Met n slag had
men het meesterschap bereikt, en was
men erin geslaagd tenslotte een abso
luut betrouwbaar beeld van het sociale
leven en van het leven in het algemeen
te geven, een absoluut betrouwbaar
beeld, tegelijk traditioneel en modern,
documentair en schilderachtig, leer
zaam en onderhoudend.
Hoe ontstond dit succes? Men zou
kunnen antwoorden, dat in deze ver
wezenlijking de strijd van een heel
leven tot uiting en tot een hoogere
eenheid kwam. En dat deze op geheim
zinnige wijze en met n enkelen slag
een langgedroomden droom verwezen
lijkte: den droom van een vrouw, die
zich na een lang leven van arbeid en
sociale ervaring een ideale stad had
uitgedacht. En die op zekeren dag,
dank zij een wereldtentoonstelling,
haar droomen den vrijen loop kon
laten.
De ware geschiedenis is bijna even
mooi. De organisatie van de paviljoens
van de vrouw en het kind werd inder
daad toevertrouwd aan een vrouw, die
haar leven in dienst van de maatschap
pij had gesteld en wier voortaan be
kende naarn: Juliette Delagrange
ge? f A '
waren, werden'toch verschillende de
corateurs gekozen onder vrouwen, be«
kend om haar schilder- en illustra
tietalent: Madeleine Emka, Jacqueline
Duché, Maggie Salcedo.
Het lot stond echter Juliette Dela
grange niet toe haar werk verwezen
lijkt te zien: de maquettes tot gebouwen
geworden, heel die modelstad, welker
realisatie zij had voorzien en gevolgd,
te zien ontstaan in de gestyleerde en
tijdelijke wereld van een wereldtentoon
stelling, is haar niet verg.md geweest.
Juliette Delagrange stierf eenige
maanden daarvoor na een langdurige
ziekte. Zij heeft dus niet op een punt
van dat groote Parijs, dat zoo hard is
voor eenzame vrouwen en arme kin
deren, zien oprijzen dat centrum van
ontvangst,van gezondheid, die crèche,
die school, hetgeen haar belooning zou
zijn geweest.
Voor ons is het aanleiding om trotsch
te zijn, dat die heele organisatie stamt
uit het brein eener vrouw.
DE moeilijkheid hier was wel, de
ernst en het speelsche met elkaar
in overeenstemming te brengen. Alles
wat handelt over de jeugd moest glim
lachend, prettig zijn. Maar alles wat
betrekking heeft op vragen van hulp
verleening, van sociale voorzorg, is
ernstig, Net als alles wat te maken
heeft met het gezin, precies als deugd
en wijsheid gauw vervelend wordt.
Nu is men er in geslaagd van die
eischen iets te maken dat tegelijk
hoofd en hart bevredigt.
,,Noch flauw, noch schoolmeester
achtig", zei laatst een mijner vrienden,
wien ik de paviljoens liet zien.
Die getuigenis van een man is de
4 ? f -
d'Accueil et d'Information, dat het
complex van de Vrouw, het Kind en
het Gezin beheerscht.
Ja, daaruit denk ik, moet dit buiten
gewone succes verklaard worden. Wan
neer de intelligentie en het hart van
een vrouw tegen wanorde hebben
ee*. _ * j «w* .?O
hoord heb. Inderdaad, het is zeer
moeilijk om niet in
schoolmeesterachtigheid te vervallen wanneer het
gaat om sociale maatregelen en gezins
bescherming. Statistieken, raadgevin
gen, plannen, dat alles vervalt, wan
neer men er niet voor waakt, in een
-. . &- "«» men er met voor waakt, in een
worsteld.... Wanneer die intelligentie somberheid, die tegelijkertijd achting
en dat hart lederen dag wanhopig ge- en slaap verwekt.
sproken hebben: Het moet anders: Aan den anderen kant is men altijd
worden, moeders moeten beschermd geneigd alles wat met de jeugd in
worden, de kinderen moeten verzorgd verband staat kinderachtig en flauw
worden, kmderbewaarplaatsen en te maken. Wat men tegen kinderen
scholen moeten vröohjk
zijn, hoe zou zij dan, op
den dag dat het haar
mogelijk werd, alles wat
zij in haar droomen had
geschapen in werkelijk
heid op te bouwen, hoe
zou zij toen geen meester
stuk geschapen hebben?
Ziedaar ongetwijfeld
waarom de maquettes en
de plannen betreffende dat
complex het eerste klaar
waren.
Voeg daarbij dat Juliette
Delagrange werd bijge
staan door een groep vrou
wen, die haar waardig was,
en dat die medewerking in
een volstrekte harmonie
geschiedde. Waarom zou
den we het niet zeggen
als het waar is?
En tenslotte, zoo al
de architecten mannen
PALESTINA
OP DE TWEESPRONG
Palestina is een.huis, dat 2000 jaar geleden
aan de Joden toebehoorde, doch dat ten slottf
door hen is verlaten. Gedurende de eeuwen,
dat het leeg stond, kwamen de Arabieren en
maakten het tot hun tehuis......
In elk geval) zelfs ah viij, Joden, niet be
weren, dat viij het niemoe Palestina zijn,
kunnen toe toch met een gerust geweten zeg
gen, dat toe het meest integrale deel van het
nietace land vormen. Ah u onze organisaties
bezoekt, zult u zelf moeten toegeven, dat>
Palestina zonder ons nooit vooruit had kun
nen gaan en dat zijn toekomst zonder ons
ondenkbaar is
Uit: Liizló_Far»j<5 Palestina op de tweesprong.
Inf. Fl. 3.50. Rijk geïllustreerd. Geb. Fl. 4.50
Alom in den Boekhandel
PAG. 16 DE GROENE NP. 3144
De afdeeling van ontvangst en demonstrot/e in het paviljoen van De Vrouw, het Kind
en het Gezin.
zegt, hun spelen, hun opvoeding, moe
ten zoowel beantwoorden aan de wetten
der intelligentie als aan die van de
spontaneïteit.
Hoe dit alles met elkaar in over
eenstemming te brengen?
Wat te doen om niet den indruk te
wekken van verwarring ? Gelukkig, het
terrein, bestemd voor ,,de Vrouw, het
Kind, het Gezin" is een van de prettigste:
achteraf en vol boomen.
De architecten, die de opdracht
kregen, zetten daar zeven paviljoens,
zoodat zij het uiterlijk kregen van een
ideale stad, als waarvan men droomt
op dagen van optimisme en van ver
trouwen.
Een stad, waar de samenleving van
het kind uitgaat, waar deze wat in
de werkelijkheid niet altijd zoo is
haar taak van verdediging en bescher
ming ter harte neemt. Een stad, waar
de vrouw geleid en geëerd wordt.
Al deze Verwachtingen z,ijn gewet
tigd: op de tentoonstelling in 1900
bestonden wij niet. In 1925 was het
iets beter. En in 1937 tellen wij geducht
mee. Ziet u zelf maar eens:
HET geheel omvat vier
onderafdeelingen. ? . .
ie. De afdeeling van ontvangst en
van demonstratie, de galerij van den
arbeid en het ministerie van openbare
gezondheid.
2e. .De afdeeling van den dienst der
volksgezondheid.
3e. De afdeeling van het kind n
het kinderleven.
4e. Het syndicaat der kinderver
zorging en -opvoeding, waar, om kort
te gaan, men alle dingen vindt, be
stemd voor de jeugd; speelgoed, wiegen,
zuigflesschen.
De afdeeling ,van ontvangst en
demonstratie is, zooals de naam al
zegt, bestemd om u in te lichten over
alles wat er bestaat op het gebied der
hygiëne en de sociale hulpverleening,
tegen ziekte en ellende en om u te
PAG. 17 DE GROENE No. 3144
laten zien wat er nog gedaan moet
worden.
, En op de tentoonstellingsgalerij
wordt u, voorzoover u het nog niet
wist, geopenbaard hoe de sociale
diensten materieel zijn uitgerust, en de
manier waarop men tot in de
verspreidste gedeelten van het platteland
de wonderen der chirurgie, van de
radio, van de lectuur (reizende biblio
theken, hulp- en ambulanceauto's enz.)
brengt.
En heel veel foto's over het ministerie
van openba: e gezondheid geven de
hygiëne, de rust, de gezondheid weer,
geven beelden die veel meer zeggen
dan redevoeringen en statistieken.
In de afdeeling der volksgezondheid:
een consultatiezaal voor moeders en
zuigelingen, een gymnastiekzaal,
afdéelingen waar de jonge moeders, die
de tentoonstelling bezoeken, haar ba
by's kunnen voeden....
Want wat prachtig is in die afdeeling,'
is, dat daar volstrekt niet dat
nuttelooze en de kilheid van gebouwen die
geen functie vervullen, heersenen.'
Alles is van leven vervuld.
'Vrouwen en kinderen zijn hier thuis
en dat ziet men vooral in het paviljoen
van het kinderverblijf. Heerlijk verblijf.
Die speeltuin, die betooverende eet
zaal, de bibliotheek die op een paradijs
gelijkt, hoe zouden dékinderen zich
daar niet gelukkig gevoelen?
En bovendien, zoodra ze hun neus
buiten de deur steken, bevinden zij zich
in een dorp, gebouwd op hun maat en
naar het model van hun droomen en
fantasie.
Dan, alleen dan, door hun vreugde,
begrijpt gij, dat ook vóór u dat geheel
gebouwd is volgens het model van uw
droomen en verwachtingen. De ver
wachting van een mooier loven voor
allen, in een harmonieuzer verband.
Want tenslotte is dat de taak van
de tentoonstelling: ons het leven voor
te stellen zooals het zou moeten zijn
en zooals het misschien eens zal zijn?
LUX TOILET ZEEP IS DOOR HAAR
SAMENSTELLING GESCHIKT VOOR
DE TEERSTE HUID, TERWIJL HET
TEVENS EEN UITSTEKEND
SCHOONHEIDSMIDDEL IS VOOR IEDERE
VROUW, DIE PRIJS STELT OP JEUG
DIGE CHARME EN SCHOONHEID.
Alweer een schitterend bewijs ^an de voor
treffelijkheid van Lux Toilet Zeep! Geen plaats
in ons land, hoe klein ook, of er zijn enthousiaste
verbruiksters van Lux Toilet Zeep te vinden.
Dit kan ook niet anders. Want ieder, die een
maal Lux Toilet Zeep geprobeerd heeft, kent
ook de heilzame werking op de huid. Lux Toilet
Zeep wordt uit de fijnste grondstoffen samen
gesteld door vaklieden met jarenlange ervaring
op cosmetisch gebied. Reeds talloze opgetogen
verbruiksters hebben verklaard, dat Lux Toilet
Zeep inderdaad de doelmatigste hulp is om .de
gelaatshuid stralend jeugdig en gezond te hou
den en de enige, die ,,vermoeide huid voorkomt
?^.->
^ ,.,&.
LUX TOILET ZEEP
LTS 133-0--1M
PIPES
CIGARETTE
HOLDERS
DRUKKERIJ ERVEN E. v. d. GEER, EGELANTIERSSTRAAT 17
Wij zijn gerenommeerd om: AMSTERDAM
zeer spoedige levering op voor anderen onmogelijke tijdstippen!
' ! ?,''',
zeer verzorgde uitvoering, ook voor werk op tijdstippen als
bovenbedoeld. '
i
zeer matige prijzen.
We staan te allen tijde gereed met monsters en offerte!
??_!,
'?:.$&'?}
?&&
:?£#
m*i
"i:u;iil
???;?#*"*
"V"-*
?|O».
Vï&rl
(F&£
&;*^$
fv;'V4,v .
m,
?*it» ?*j4tjt -
m
m
fri*s$
$$$
iïtó
...v.-.'.-.. t..'-.?..i;.;" .ML ,<
.A-V.'
JK'jjH1
?.-'?'-'' v--.'.-.. :?-.. //v,. :?,;-?;?'v1,; .*'?,«& <'\-^r,i^^
JL^.^I, --o,..v;..L* .i.^v;. ;::^1-- £>.?£>,?'f:^:,-^^^^^^a^^^^^