Historisch Archief 1877-1940
%
\ ?*'
Film
Schilderkunst
Edgar Fernhout: Perziken tusschen plantjes"
Jan Engelman
Tentoonstelling E d g. Fernhout
(Kunstzaal Van Lier, Amsterdam)
HET heeft er den schijn van, dat het werk van
de Nieuwe Realisten en hun omgeving (uit
gezonderd dan dat van Pyke Koch, die een
dwarse is. een meer dwarse dan de anderen) in den
de kleur, die men nog niet bij hen vindt. De
Venetianen en hun erfgenamen hebben hun, die in zeker
opzicht de primitieven van dezen tijd zijn, n'en
déplaise de verzorging van hun factuur de
Venetianen hebben hun iets te leeren, dat wel altijd blijft
behooren tot het wezenlijke van de Europeesche
schilderkunst. Boven de pijnlijke zorg gaat in de
kunst uit de groote liefde voor de stof, die gestreeld
j,? -.i, i
,? i. :n
heef'.
«?« '-J
V-'
.?1
zijn r n H-n van geest doorstraald.
steilheid der individualiteiten, voor een zekere
saamhoorigheid.
Zonder twijfel beteekent het werk van deze
minutieuzen een nieuwe phase in de schilderkunst van
ons land. Aan de peripherie van de ismen", tot en
met het surrealisme, dat nog op sommigen van hen
eenigen invloed had, hebben zij zich, met een merk
waardige gelijktijdigheid en zekerheid, gericht op de
werkelijkste werkelijkheid, op soliditeit en vakman
schap. Maar ook op een dramatische of verfijnde
bewogenheid van den geest, die nog door sommige
toeschouwers wordt miskend. Hun schilderkunst is
een van die tijdsteekenen, welke de maatregelen
tegen de ontaarde" kunst in Duitschland tot zoo'n
groote overbodigheid maken. Het werk van deze
Nieuwe Realisten is verzekerd van een, betrekkelijk
snel gekomen, succes. De Hollander koopt eigenlijk'
gaarne schilderijen, maar hij koopt niet bijzonder
graag datgene wat niet de teekenen van uiterlijke
duurzaamheid vertoont. En deze treft hij wel aan
in de schilderijen waarvan hier sprake is. Treft hij
er nog wat anders in aan? Zooveel te beter maar
niet in alle gevallen is men zeker daarvan.
Een gevaar is er wel, bij dezen opmarsch van
Könnerschaft". Scheppende kunstenaars zijn uiter
aard exclusief op hun speciaal terrein, zij bezitten
in sterke mate den zelfverdedigingshartstocht en zijn
geneigd om af te wijzen wat niet van hun visie is.
De criticus, hoezeer ook willig om het talentvolle
te steunen, kan daar niet aan toegeven. De kunst is
niet monopoliseerbaar, zij is een steen met duizend
facetten. En zoo blijft het goede zede, alleen het
zwakke en waardelooze te verwerpen, onverschillig
of een bepaald symbool of bepaalde vorm werd ge
kozen. Er zijn nog andere mogelijkheden dan die
van de Nieuwe Realisten. Er blijven de groote
,bewogenheden van het gemoed die zij niet realiseeren,
er blijft vooral de fougue, de vaart, de vibratie van
CT>'~Ar? KcKNHOUT verblijft aan de azuren
C kvj' '*.!? Ita'.iëen het is aan zijn voorstellingen
te zien. Ld t cis laat in hem echter niet een kunste
naarschap opstaan of uitgroeien, dat niet reeds aan
wezig was. Het decor van zijn leven is veranderd,
maar het verblijf in het Zuiden beïnvloedde niet zijn
vorrnbegrip of kleurgevoel. Hij bleef de uiterst zorg
vuldige afbeelder van zijn naaste omgeving. De
derde generatie Toorop, die anders wil wezen dan
de moeder en de grootvader, die het samenvattende,
symbolische, romantische en sociale verving door het
analytische en beschrijvende. Als hij kracht heeft,
dan ligt de kracht van Edgar Fernhout in het aan
brengen van fijne, subtiele nuanceeringen. Is er
tóch symboliek in het dorre blad dat hij in de fond
van zijn Zelfportret schildert, of is dit een speelsche
accessoire? Hoe het zij, men moet zijn verdiensten
zoeken daar, waar intieme bewegingen, men zou
haast zeggen een verfijnde huiselijkheid, den zeer
objectieven vorm dieper inhoud verleenen. Makke
lijk en vrij komt dit niet bij hem los. Maar het
komt los. Het komt vooral los in het zeer gave en
gevoelige stukje, een goede zakdoek groot, van de
perziken die tusschen plantjes liggen. Hier is wel
niet de grootheid in den microcosmos, die we bij
het Rasenstück van Dürer aantreffen, maar er is een
aanhoudende, indringende toon waarneembaar, er
is een fraaie eenheid van atmosfeer en een werkelijk
doorvoeren van de kleur, die saamgroeit met de
vormen. De detailleering, zeer ver doorgevoerd, be
wijst hier slechts haar noodzakelijkheid.
Men Vindt dat ook in partijen van het Stilleven
met Glas (maar de lucht blijft hier uitgeknipt").
Men vindt het in het incarnaat en de lake.is van het
Liggend Naakt (maar de grijze fond is niet ver
werkt", hetgeen de gevoelige schildering van het
verschiet misschien nog sterker benadeelt dan die
van het lichaam). Men vindt het sterk in de Bloeiende
Vlierstruik, blaadje na blaadje geschilderd, maar
toch een verschijning geworden, een festoen dat
van innerlijke bewogenheid en aandachtige liefde
de kenteekenen draagt.
Zoek bij Fernhout niet de bittere somberheid, die
Hynckes eindeloos verstorven lijdensemblemen doet
schilderen. Zoek bij hem niet de hypernerveuze
spanning en het drastisch-interessante, verrassende
van Koch. Zoek bij hem, in zijn beste oogenblikken,
een weergave van de stof, welke, behalve geduld,
ook een zekere intimiteit der ziel verraadt.
Roman van een Chinesen boer
The Good Earth"; (Alhambra, Boyal
en Corso Theater, Amsterdam)
SIDNEY Franklin's film naar de roman var. Pearl
Buck blijft ook in deze vorm de roman van een
Chinesen boer. De aarde is hier niet in de zin van
Dovzhenko's Aarde" alles beheersend geworden. Zij»
blijft de achtergrond van dit leven van dit bepaalde ,
leven waardoor deze film inderdaad de roman van l
Wang en zijn vrouw 0-Lan, en niet een epos van het
boerenleven is geworden. Roman in die zin dat het bij-1
zondere hier het algemene overheerst en het toevallige j
lot van Wang en de zijnen geenszins het lot van de j
Chinese boer in het algemeen is, hoezeer ook het eerste :
deel van de film een verdere ontwikkeling in dezeJ
richting doet vermoeden. *'
Voorzover de film deze spreekt zo voor zich zelf,
dat men moet abstraheren van het boek van Pearl Buck
ons het leven van den armen en van den rijken boer wil
laten zien, stonden twee mogelijkheden open. Men zou
deze kunnen onderscheiden als de communistische en
de burgerlijke of, om concreter te blijven bij de verge
lijking welke zich ten opzichte van deze film opdringt:
De Russische en de Amerikaanse. De Russen zouden de
tegenstelling tussen den armen en den rijken boer als een
klassetegenstelling, dus als een tegenstelling in het
algemeen hebben gegeven. De Amerikaan geeft het
contrast tussen armoede en rijkdom ten opzichte van
dezelfde persoon, een toevallige speling van het lot,
waarin dus tevens plaats is voor het persoonlijk drama
tisch conflict, dat door deze speling van het lot ontstaat.
HET is, nu deze film in de gegeven vorm voor ons
vertoond wordt, niet van belang een voorkeur voor
n van deze beide mogelijkheden uit te spreken. Het
tegenover elkaar stellen daarvan kan echter ook bij de
enkele waardering zijn nut hebben.
The good earth" geeft wel een sterke sociale milieu- i
schildering, maar nauwelijks een sociaal conflict, omdat |'
het lot van de familie Wang in zijn verdere uitwerking
niet het lot is van de duizenden, waaruit hij is voortge
komen. De milieuschildering is, vooral in het begi i
waar deze nog niet aan het persoonlijk conflict is
dienstbaar gemaakt, uitstekend en op vele plaatsen
schoon in de goede zin van het woord: versterkend en
niet afleidend.
Door de toevallige omstandigheid dat China op het
ogenblik in het brandpunt van de belangstelling staat,
geeft de interessante documentaire film China, waar
heen?" de gelegenheid tot een vergelijking met de
filmroman The good Earth", welke de laatste op alle
punten waar deze mogelijk is, goed verdraagt. Zonder
twijfel is dan ook het deel van deze film, dat een recon-,
structie geeft van het eenvoudige leven met zijn harde
werken, zijn kleine vreugden en het grote drama van^
de hongersnood, waarin het lot van Wang en de zijnen
nog deel is van het lot van de duizende boeren uit hef'
Noorden, die door de droogte worden verdreven en in
armoede elders hun leven slijten in de hoop te kunnen
terugkeren zodra de bevruchtende regen weer zal
komen, vrijwel het belangrijkste. Hiertegenover blijft
de massa-scène van de plundering, ondanks alle kwali
teiten welke ook dit deel stellig heeft, verre de mindere.
Het leven van Wang als rijke man, nadat zijn vrouw
bij de plundering een zakje met juwelen heeft gevonden,
concentreert meer en meer de aandacht op de personen,
tot de strijd tegen de sprinkhanen Franklin de gelegen
heid biedt zijn kracht nu inderdaad ten opzichte van
een omvangrijk gegeven en materiaal ten volle te
ontplooien.
Het grote conflict ligt daar, waar de boer Wang door
zijn rijkdom van de goede aarde en van zijn trouwe
0-Lan en zijn oude vriend vervreemdt en, zoals het den
rijken man past, een tweede vrouw in huis neemt die
hem zelfs bijna met zijn zoon doet breken. De komst
van de sprinkhanenzwerm doet den boer in hem wederom
ontwaken en met zijn zoons en de mensen uit de om
geving vecht hij tegen de bedreiging van de oogst,
waarbij de overwinning tevens de overwinning be
zegelt van den boer, die terugkeert naar, ,de goede aarde".
VOOR de hoofdpersonen ligt natuurlijk in dit
conflict de grote rol, al moet worden vastgesteld
dat Paul Muni als de boer Wang en Louise Rainer als
0-Lan misschien toch hun grootste prestatie leveren
in de wijze waarop zij als Europeanen beiden zijn
afkomstig uit Weenen den eenvoudigen Chinesen boer
en zijn vrouw, de arme keukenslavin uit het grote
huis", weten uit te beelden. Later als Wang zelf het
grote huis" heeft kunnen kopen, is het vooral Luise
'Rainer die uitblinkt door de wijze waarop zij de stille,
bescheiden 0-Lan speelt. Ook de andere hoofdfiguren,
die door Amerikanen worden gespeeld, o.a. de oom"
van Walter Connolly, wekken vaak bewondering en
Muni toont weer eens hoezeer hij de mogelijkheid om
zeer verschillende figuren uit te beelden, zonder dat hij
daarbij zich zelf in de weg blijft staan, b.v. op Harry
Baur vóór heeft.
In totaal is deze laatste film, welke onder leiding van
Irving Thalberg als productieleider werd gemaakt, weer
eens een verheugend bewijs dat Amerika ook anders"
kan. De vijf millioen welke deze film heet te hebben
gekost, zijn hier niet omgezet in klatergoud en andere
middelen om het grote publiek te imponeren, zodat
men in dit werk inderdaad dan ook meer de drie en een
half jaar arbeid dan de millioenen als basis speurt.
D. C. VAN DER POEL
Fritz Lang op volle kracht
,,You only live once" (?Uitstel van
Executie") City-theater, Amsterdam
FRITZ Lang gaat met zijn tweede grote film in
Amerika door in het genre van Fury". Deze
eerste film was een verrassing door de wijze
waarop Lang zijn grote kracht, die hij voorheen vrijwel
had toegespitst op het thema van de misdaad en de
sensatie om de sensatie, dienstbaar maakte aan de
strijd tegen het lynchen.
Ook ditmaal raakt Lang een groot sociaal probleem
aan: het noodlot van den misdadiger, die door zijn ver
oordeling voor altijd tot de misdaad gedoemd is. Tegen
over dit noodlot stelt hij het recht op leven op de
kans om te leven voor elk mens, dat in de titel
You only live once" nog maar zwak en in de Neder
landse vertaling Uitstel van executie" nog zwakker is
uitgedrukt.
Lang stelt dit probleem, evenals Fury" met al zijn
kracht en evenals met Fury" komt hij hiermede bijna
overal uit boven de toevalligheden van het scenario,
waardoor hij ondanks deze toevalligheden die op
zich zelf gezien wel eens een grote omvang aannemen
zijn pleidooi geheel op een ver daar boven uit gaand
plan brengt. De mens die hij ons hier ten volle tekent
is niet het slachtoffer van een paar noodlottige gebeur
tenissen, die het scenario handig combineert, maar zijn
noodlot is dat hij tussen het raderwerk van het apparaat
is geraakt, dat onze maatschappij is.
De typische hardheid van Amerika met iets van de
wreedheid, welke Lang in zijn werk kenmerkt, n zijn
vermogen de spanning tot het uiterste op te voeren,
maken deze film buitengewoon suggestief, al zijn de
middelen hier niet altijd toegepast met het evenwicht
dat Fury" kenmerkt. De eerste inzet met het statische
beeld van de poort van het Justice court" stelt de
zaak onmiddellijk raak, de hardheid van het ontslag
bij de transportmaatschappij is juist door de grote
eenvoud van een uiterste werking. Daarentegen is het
merkwaardig een zekere onmacht van Lang te moeten
constateren ten opzichte van een vriendelijker
beeld. De liefde wordt hier soms even honingzoet
als in een gemiddelde Amerikaanse film
(het paar in Fury" was in het begin
veel beter) en het beeld van den goeden
gevangenispredikant gaat bij zijn dood
wel even fotografisch over de schreef. De
scènes in de gevangenis en vooral de
vlucht in de auto tonen Lang weer in
zijn volle kracht en speciaal de laatste
stelt het probleem van de out-cast
buiten de orde gesteld, waardoor zijn
levensdrang tot strijd op leven en dood
met die orde moet leiden onweerstaan»
baar suggestief in een zeer menselijk licht.
You only live once" is door dit alles
meer dan n sterke film", het is n
van de films, waarmede Fritz Lang bezig
is een klasse op zich zelf te vormen.
D. C. VAN DER POEL
Sy/wo S/dney en Henry Fonda in ,,Uitstel van
Executie" (City-Theater)
Luise Rainer en Paul Muni in The Good Earth" 't"*"*'brat Royo/ en Corso Theater, Amsterdam)
Rad io-Stethoscoop
- LOereldomroep^en radio v r ede
OOK Nederland zal zich
hoogstwaarschijnlijk eer
lang via den aether tot de
wereld gaan richten. Met de instal
latie der Contactcommissie voor de
Werelduitzendingen is, na den eer
sten stap van eenige provisorische
experimenten, een tweede schrede
gedaan op het voor ónzen omroep
nog geheel braak liggend terrein
der radio-wereldpropaganda. Na
Moskou, Berlijn en Tokio op
beperkter schaal ook Barcelona
en Sevilla gaat de stem van
Nederland zich richten tot een
ieder in de wereld, die haar ver
nemen wil en kan. Dit willen zal
afhangen van hetgeen die stem zal
hebben te verkondigen, het kun
nen is meer een technische kwes
tie. Maar in ieder geval kunnen we
met een schoone lei beginnen,
zooals de voorzitter der
Contactcommissie, prof. mr. P. S.
Gerbrandy, in zijn installatierede vast
stelde.
Het is te betreuren, dat bij ge
breke aan initiatief op dit terrein
van de zijde der Nederlandsche
omroeporganisaties thans van
overheidswege moet worden in
gegrepen om tot stand te brengen,
hetgeen sinds reeds jaren tot de
taak van deze omroeporganisaties
moet worden beschouwd", ver
weet prof. Gerbrandy onzen clubs
van luisteraars; een verwijt, waar
van de billijkheid zich ernstig in
twijfel mag zien getrokken door
de overweging, dat een eventueel
willen in het kunnen een te
krachtigen weerstand vond. Of zou dit
verwijt zich rechtstreeks richten
tegen den toestand van verdeeld
heid en versnippering in onzen om
roep ?
In dat geval zou reeds de instal
latie der Contactcommissie ook
voor onzen eigen omroep rijke
vergezichten openen. Want dan
kan men deze commissie zien als
een overbrugging van nog immer
niet vereenigbaar gebleken opvat-.
tingen, die dezen omroep tot dus
ver verdeeld hield; tot schade van
de beurzen der vrijwillige
contribuahten, die, ondanks alle wed
ijverende studio-vernieuwingen,
nog geen omroep kregen, waarop
zij op basis van het totaal hunner
bijdragen aanspraak maken. Dan
kan men de Contactcommissie be
groeten als een mogelijkheid tot
uitkomst uit het moeras, waarin
onze eenheid in den aether voor
goed dreigt te verstikken.
LJET is ten tweeden male de
rel* geering, die met geheel an
dere hoofdbedoelingen de
omroepvereenigingen tot samenwerking
noodt en noopt. Den eersten keer
was het de Nozema, die ter ver
zorging van technische belangen
de organisaties tot een zekere een
dracht tezamenbond. Thans zullen
het onze werelduitzendingen zijn,
die de in gewapenden vrede leven
de organisaties tot
gemeenschappelijken arbeid noodzaken. Voor
waar, er gloort een dageraad aan
den einder van het Nederlandsche
omroepf irmament.
Op de verwezenlijking van een
Nederlandschen wereldomroep zij
hier niet vooruitgeloopen. Het zal
de Contactcommissie aan sugges
ties voor haar arbeid niet ontbre
ken en voorloopig willen wij haar
de onze besparen. Voor thans zij
volstaan met de verblijdende mo
gelijkheden te signaleeren, die de
instelling van deze Contactcom
missie niet slechts voor een we
reldomroep maar tevens voor het
op grooter schaal maar in kleine
ren kring arbeidende omroepbe
drijf opent. Het ware ontactisch,
de omroepvereenigingen thans
reeds schichtig te maken met mo
gelijkheden, die deze commissie
wel wachten zal rechtstreeks tot
uiting te brengen en die trouwens
buiten den oogenblikkelijken opzet
van haar streven vallen. Maar deze
mogelijkheden zijn te doorzichtig
dan dat men haar zou behoeven
te camouf leeren of onkundigheid
van haar bestaan te veinzen.
Behalve een zoozeer begeerde
eenheid in onzen omroep, die een
beschamend figuur als bijvoor
beeld weer werd geslagen ter ge
legenheid van de uitzending der
plechtigheden bij de opening der
Staten-Generaal onmogelijk zou
maken, zou een hecht contact
tusschen onze samenwerkende om
roepvereenigingen en de overheid
op den duur ons misschien ook
kunnen verlossen van een eigen
wijze en domme censuur, waar
mee in onzen omroep de Neder
landsche vrijheidszin op vaak zoo
pijnlijke wijze wordt geridiculi
seerd. G. K. KROP
PAG. 10 EN II DE GROENE No. 3148
'V
«