Historisch Archief 1877-1940
'.^ -r.
Y v- v
x\ -?v v'
'?? V's
\
\\
u
J m
JUSTITIE EN MILITARISME"
Caricatuur van Ste/n/en u/t den tijd van het Dreyfusz-proces, toen de beide machten elkander op alle manieren dekten
uW
-l
HOE DÉSIMPLICISSIMUS" ZICHZELF BIJ ZIJN 30 JARIG BESTAAN ZAG:
Onbemind bij allen, die een slecht geweien hebban". (Voorpagina uit 1926)
De politieke
L. J. JORDAAN
ONDER de vele goede Geesten, die Peet ston
den om het wiegje van den pas geboren
Humor, bevond zich ook een minder aange
name verschijning. Zij heette Politieke Satyre en er
was niets aan haar, van den grimmigen mond tot
den nieuwsgierigen neus en de waakzame oogen,
dat niet scherp was en fel. Toen de anderen hun
zegewenschen hadden uitgesproken, boog zij zich
over den zuigeling, stak hem een doorn in de teedere
bibsjes en sprak: Zoo lang er strijd op deze wereld
zal zijn, zoo lang zal het u ontzegd wezen in vrede
neer te zitten !" Na deze woorden verdween zij,
een sterke zwavelgeur achterlatend
Misschien heeft niets den humor zoo dwars geze
ten, maar ook dermate levend gehouden als de poli
tieke satyre. Het costelick mal" in dit aardsche
tranendal te belachen is n ding het te doen
met de kennelijke en vooropgezette bedoeling om
politieke en maatschappelijke verschijnselen aan te
tasten, is iets geheel anders. En daar de politieke
satyre nu eenmaal genoodzaakt is in de persoon
het stelsel te treffen, terwijl omgekeerd het stelsel
weer door vele personen wordt aangehangen, zoo
zal het ieder duidelijk zijn, dat haar weg met vijan
den bezaaid moet zijn. Opmerkelijk is daarbij dat
de afkeer grooter is jegens de satyre dan jegens den
feitelijken tegenstander: waarschijnlijk werd Albert
Hahn feller gehaat door Kuyper's volgelingen, dan
Troelstra en de heele toenmalige socialistische
Kamerfractie bij elkaar.
Zoo werd de Satyre in het algemeen en de Poli
tieke Satyre in het bijzonder, de'compromitteerende
factor in het leven van den Humor. De doorn in het
zitvlak bleek inderdaad een bestaan te verontrusten,
dat anders misschien door goden en menschen gelij
kelijk zou worden gezegend.
DE politieke satyre is zelden een populair instru
ment geweest zelfs niet bij de
geestverwanten-van-het-oogenblik, die maar al te goed beseften
dat het wapen zich morgen aan den dag tegen hen
zelf kon keeren. Toch wijst de geschiedenis ook op
dit gebied verschillende conjuncturen aan. Een
slordige vijf-en-twintig jaar geleden beleefde de
politieke satyre en met name haar meest agressieve
uitlooper: de politieke caricatuur, een tijd van be
trekkelijk algemeene waardeering. Het moet, dunkt
mij, een interessante studie zijn voor onzen
caricatuur-kenner Cornelis Veth, eens na te pluizen uit
welke massa-psychologische oorzaken, deze in we
zen tegennatuurlijke constellatie voortkwam. Was
het de betrekkelijke rust en welvaart rondom 1900
die de gemoederen milder stemde? Lag het aan een
zeker snobisme, dat uit het fin-de-siècle tijdperk in
de nieuwe eeuw overvloeide ? Moeten wij het zoeken
in een grootere belangstelling voor het politieke
steekspel dier dagen? Of eerbiedigde men in de
caricatuur een vrije meeningsuiting,. die toen nog
tot de hïiligste goederen der menschheid" werd
gerekend?
Hoe dit zij in de eerste decennia dezer eeuw
beleefden wij het zeldzame spektakel, dat een kunst
in hoog aanzien stond, die (om het zacht uit te druk
ken) toch tot de minst aangename en beminnelijke
behoort. De cartoonist dier dagen leefde, vergeleken
bij zijn collega van deze, onze eigen gezegende
periode in een paradijs. De caricatuur stond
overal aan de spits, waar de publieke opinie zich.
met zaken van algemeen belang bezig hield zij
genoot een bijval en een vrijheid, waarvan wij ons
nu geen voorstelling meer kunnen maken. Wie de
politieke prenten uit den tijd van den Boeren-oorlog
naslaat, staat versteld over hetgeen de geteekende
satyre zich kon veroorloven ? ongeacht of
het Staatshoofden dan wel gewone stervelingen
betrof.
Waarschijnlijk lag het aan deze warme resonnans
bij het lezend publiek, dat de internationale
spotprentkunst een zelfbewustheid, een raffinement en
een technische perfectie bereikte, als (naar mijn
meening) noch daarvóór, noch daarna ooit haar
deel was. Er heerschte een kleur, een verscheiden
heid en een persoonlijk karakter, die de mentaliteit
der volken minstens zoo krachtig accentueerde als
een bruin, zwart of blauw hemd. Het is niet onmo
gelijk, dat in deze uitbundige vereering van den mili
tanten spot, destructieve elementen hebben gescho
len, die in de scherpe reactie onzer dagen haar na
tuurlijke correctie vonden. Maar men denkt toch
met leedwezen terug aan een tijd, toen een geestige
vondst hooger genoteerd stond dan een massa
demonstratie.... al of niet veredeld door hooge
laafzen, léeren koppelriemen en den paradepas.
PAG. 6 DE GROENE No. 3149
caricatuur
ER zijn over de politieke caricatuur vele en dikke
boeken volgeschreven van Grand-Carteret,
via Fuchs tot-en-met Veth en zij vormen een
belangwekkende, aanbevelenswaardige lectuur .Want
uit de geschiedenis der geteekende satyre laat zich
niet slechts een merkwaardige philosophie van den
spurt distilleeren zij vormt evenzeer een leerzame
kroniek van den smaak en een merkwaardige ka
rakteristiek van het volks-eigen. Met welk een be
vreemding staan wij thans tegenover de ingewik
kelde gravures, volgepropt met symbolieke figuren,
hoogdravende metaforen en Latijnsche spreuken op
den koop toe stomverbaasd, dat zulke gewrongen
kathederpedanterie eens als ,,spot" werd aanvaard.
Met welke gemengde gevoelens bekijken wij thans
een caricatuur uit den Boeren-oorlog, als den
befaamden M Slag aan den Modderrivier" waarbij de teeke
naar de walgelijke smakeloosheid beging de bejaarde
Koningin Victoria een niet nader te omschrijven
tuchtiging te laten toedienen. En tenslotte: hoe
scherp omlijnd verrijzen de nationale mentaliteiten
voor ons, wanneer wij den (ouden) Simplicissimus",
de ,,Assiette au Beurre" en de ,,Punch" naast
elkaar leggen l
Wat dit laatste betreft vergis ik mij, of zijn die
frappante kenmerken van .het volkskarakter lang
zamerhand ook uit de caricatuur verdwenen en door
den stoomwals der laatste twintig jaar genivelleerd?
De Duitsche satyre uit het begin dezer eeuw ver
toonde een zeer persoonlijke, een zeer eigen
physiognomie zoo goed trouwens als de Fransche en de
Engelsche. De kille, diabolische hoon van den
,,Simplicissimus", onderscheidde zich scherp van
den temperamentvollen, opstandigen spot der Fran
sche teekenaars, waarnaast de geciviliseerde, nuch
tere humor van Punch" weer een geheel eigen
plaats innam. Het wil mij voorkomen dat die mar
kante profileering der nationaliteiten heden ten
dage nagenoeg geheel verdwenen is. Tevergeefs
zoekt men in een Sennep en zijn fascistischen epi
goon Roger Roy naar den ouden Gallischen zwier
n de Latijnsche warmte. Het is waar: Punch" is
zich zelf nog het meest gelijk gebleven, maar zij is
dank zij den heetgebakerden en krassen David Low,
niet meer representatief voor den geest die het hui
dige Engeland bezielt. Wat den tegenwoordigen
Simplicissimus" aangaat?de mortuis nil nisi
bene. Dit in verregaanden staat van ontbinding
verkeerend stoffelijk overschot vertegenwoordigt niet
langer de Duitsche caricatuur, doch de
helotengrappigheid van het Derde Rijk.... hetgeen, god
dank, niet hetzelfde is.
DE politieke prent (ik zinspeelde er reeds op)
beleeft thans niet haar gelukkigste periode. De
tijden zijn er niet naar, om van harte te kunnen
'lachen bij een geslaagde satyre laat staan om
die van den tegenstander. De blijkbaar zeer kwets
bare dictatuur-idee heeft er ons aan gewend, wild te
worden over iederen anderen spot dan de eigene. Er
werd vroeger zeer zeker ook menige stille verw
nsching bedwongen bij een feilen aanval uit het vijan
delijk, kamp maar men schaamde zich tenminste
openlijk blijk te geven van een geprikkeldheid, die
al te kennelijk zwakte verraadde. De ridderlijke
hoffelijkheid om lachend een ,,touche" te erkennen,
is verdwenen?wat overbleef is de wrok en de
gekwetste ijdelheid., kinderen eener verborgen
angst?
De geschiedenis der Wereld en van haar cultuur
perioden is (wij weten het allen) een afwisseling van
actie en reactie. Er is dan ook geen twijfel mo
gelijk of de scherpe daling in caricatuur-waar den,
zal zich weer redresseeren in de erkenning van de
politieke prent als de onmisbare, zij het ook nimmer
populaire, Geist der stets verneint". Zoo zeker als
de onderdrukking der meeningsuiting plaats zal
maken voor de rehabilitatie van het vrije woord
zoo zeker zal de politieke caricatuur weer de
plaats innemen welke haar in een gezonde samen
leving toekomt.
Maar zelfs in die dagen van hoog-conjunctuur zal
de humoristische teekenaar nog altijd een streepje
vóór hebben bij zijn politieken collega. Want zijn
kunst geniet het onschatbare voorrecht het persoon
lijke element te mogen uitschakelen: men kan van
hem houden, zopder hem te haten of te vreezen.
Terwijl de politieke cartoonist.... maar basta
hiermee) Het angeltje in het zitvlak is er hu een
maal en zal overeenkomstig de voorspelling blijven
zoolang op dit ondermaansche gestreden wordt.
Troosten wij ons met de gedachte, dat strijd in
ieder geval leven" beteekent l
PAG. 70E GROENE No. JH9
??? --i»'._>.«. ???»«." rt.
"Jti
\,
Spotprent zooals ,,Le
R/re" d/e dorst te geven
op Koningin Victoria,
in de periode omstreeks
1900, toen de Engelsche
regeering tegenover de
Zuid-Af rikaansche
boeren de nationalisti
sche instincten in het
Empire opzweepte en
daarbij voor executie
niet terugschrikte.
VICTORIE, VICTORIA. HET TOUW VAN DE GEHANGENE BRENGT GELUK!
Links:
Caricatuur van Erich
Schilling in
Simplicissimus" op den zér
plooibaren Minister
Marx:
,,En schrijft U alsje
blieft in mijn getuig
schrift d,t ik in den
loop der jaren alle
richtingen en denk
wijzen trouw heb
cangehangen"
Rechts:
Russische prent op
de Ontwapenings
conferentie
Sr'V'ERKIEZMGSPROPAGANDA IN HET DONKERSTE. ENGELAND
(Caricatuur van Low in T/fe Evéning Standard bij de embuscampagnc der regeering in I93S)
vi'
l J
,\'
SA
?M.'
~'i'X
'-'
'"'"?jt var. *.t.''i-fliY' v&eerend woor