Historisch Archief 1877-1940
k'-vMWmJ
f" """? "?"????»'».-!-» .,-.,,..
'?'?V-'..
'-'- - *»»x jüi»^ .r.' ?
l
'?*?,"??? -.--.r<
k#2i.?-.
^?J
li
\
!,*
?* ?
v\'?
se'«
^ fe
?.-'* £;
V'? &
:':ï- $
' '£ v! c
-, .'?.-?.«'f'
? :Sj ?- it!
'' '^
J ; ft? s
r'-/i.
talen!
FRANSCH
D. WIESEBRON
Leeraar M. O.
Beledigd vert. opl. «x- prlv* en *Iub"
tenen. Nassaukade 381. Telefoon 82094
Amsterdam.
door bevoegd
Leerares Acte
M.O. Conver
satie. Cl u bles belangrijke reductie.
Brieven 10000 de Groene.
ENGELSCH
DUITSCHE LES
aangeboden door Duit»cher welke
ultst. Hollandsen verstaat. Opleiding
voor alle examens. Vele bewijzen van
geslaagden. Brieven 10001 de Groene.
lezen en
GOED UU l l W Wit "korten
tijd. Grondig doelmatig onderricht.
Brieven N r. 10002 de Groene.
DUITSCH
door l ee raa r
M. O. Prettig
doelmatig sy
steem. Alle examens. Ook conversatie
en clubles. Br. Nr. 10003 de Groene.
FRANSCH
N.V. DE HOLLANDSCHE
VOORSCHOTBANK
KRUI8WBQ 70 HAARLEM
De Bank verstrekt voorschotten met
eon minimum van/1000.- op billijke en
wat de terugbetaling betreft gunstige
voorwaarden onder borgtocht of zake
lijke zekerheid. Een prospectus wordt
op aanvraag gaarne toegezonden.
VAN RIJN'S
Om nooit meer
Ie vergelen****
Zóó heerlijk zijn de smaken van de nieuwste
Ringers bonbons. Zóó bijzonder zijn deze
nieuwe vullingen, dat ook U zult moeten
toegeven: Dat is inderdaad voortreffelijk".
Hier is de nieuwe serie. Stuk voor stuk een
aanbeveling voor de echte Ringers-kwaliteit.
BOTTER
WDRE
SOESTDIJK - SOEST
_?? . . «._.*_ __' ? ^ vtll* /11 AIR ^*
Wanneer U
OOSTERBEEK 7^7
buiten en toch diri-tt bij Arnhem t('r''(,jn'(.'
T.- HCet-SUM
N.V. INSULAIRE HYPOTHEEKBANK
Verkrijgbaar: 8-]arlge
HEEREHBMCHT Z44 ?% % PANDBRIEVEN *.10»[%,.
AMSTERDAM C. groot f 1OOO
Vacantie in EIGEN land
HEERLEN
«tiffevrntlflll/ Boteh-Rettaurwit GROOT SFEYCK
01511K W IJ l\ Eldormdo v. OUterwIJk. M wt bezocht zomeroord w plaatse
??^?«??^?: : ' ? ?.
RHENEN Ouwehand's Dierenpark
ROERMOND
MUNSTER HOTEL
Benlc gealotea hotel ter pla«tete
? iinTn n l n l Ar Wij Karpereii. wav.rnm, M...;r«n, halen ,-n brenSrn w auto
AIIOlLI P A DA 1.1- rrii-/..-n x:..«:-l ? n.'..- |HT ,?;.:....!
AWlÜl LL UAnHUL Onze 30-jariRe «varin, i, een waarborg voor Koedc s^v.te
Weeipernid. 143. T.1.53218 Stalling voor 100 auto', - Dag en nacht geopend
PAG. l DE GROENE No. 3150
DE GROENE AMSTERDAMMER
Redactie: Mr. R. H. DIJKSTRA, Mr. M. KANN,
Mr. N. J. C. M. KAPPEYNE VAN DE COPPELLO,
TH. MOUSSAULT en Mr. W. VERKADE
ONAFHANKELIJK
WEEKBLAD VOOR
NEDERLAND
??^??MHMHBMHHMHi^HHBHHBBHHHMHH^^l^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^M
^^^^^^^SSSS^SSSSSSSSSSSSSSB^S^^^^^^^^S^S^^^^S^^SS^S^^^^^^SS^^^^S^^^^SSiSSSS^^^^^^^^^^^^^^^^^^^S
Red. en adm.: Keizersgracht 355, Amsterdam C.
Tel. 37964 - Postglro 72880 - Gem. giro G 1000
De abonnementsprijs bedraagt f 10.?per jaar
OPGERICHT IN 1877
Abonnementen kunnen met elk nummer Ingaan, doch alleen tegen het einde van een jaargang worden opgezegd
16 OCTOBER 1937
GEEN ZUIVERHEID,
maar vertrouwen
Ernst van Daele
M'
De bekeering van een clerc"
| EN moet de onmacht der rede aantoonen,
het wezen en zijn wetten scheppen,
om het wezen te leeren eerbiedigen in al
zijn bizondere uitingsvormen en in de wetten
welke het zich spontaan gegeven heeft; men
moet zich van het vooroordeel der waarheid
hebben-losgemaakt om geen aanstoot te nemen
aan de ficties, waaruit het leven zijn kracht put,
en ze met een politieken blik alleen van hun
doelmatigheid uit beoordeelen."
Aldus schreef in 1900 Jules de Gaultier in een
essay Le Bovarysme des Déracinés, opgenomen in
zijn bundel La Fiction Universelle. Dit opstel be
doelde vooral een verdediging van Barrès en zijn
jongeren tegen den invloed van Kant. Men zou
bovenstaande aanhaling echter evengoed kunnen
toepassen op de nadien gekomen anti-rationeele
concepties, welke de mystiek hebben bevorderd, die
in theorie en practijk de totalitaire en dictatoriale
stroomingen in de hand gewerkt hebben. De wijs
begeerte van Henri Bergson is een dier concepties
geweest, welke intuïtie, gevoel en wil tegenover de
ontoereikendheid van het rationeele en de weten
schap stelden. Onder hen die het felst en het langst
Bergson bestreden hebben, neemt Julien Benda een
eerste plaats in.
Hij is vóór de ratio, en dus tegen alle kunstmatige
eenheid; hij is individualist in hart en nieren en
ziet niet minder dan Ortega. de verdwaasde en reeds
door Le Bon voorziene massa-psychose der,,horden"
als den kanker van onzen tijd. Ik releveer dit alles
om geen twijfel over te laten aan aard en gezindheid
van Julien Benda. Hij is afkomstig uit een gegoed
burgerlijk milieu, ook in geestelijken zin, en zonder
dat deze clerc" zich ooit met eenige partijpolitiek
inliet, zou men zijn sociale geestesgesteldheid het
beste kunnen vergelijken met wat men in ons land
oud-liberaal noemt.
Deze zelfde Benda nu publiceerde in het vorige
nummer van.La nouvelle Revue Francaise onder
den titel Schadelijke Zuiverheid deze beschouwing:
,,Ik heb vrienden die, zoodra ik iets zeg tegen
het fascisme en zijn doelstelling, de democrati
sche vrijheden te beknotten, mij geregeld toe
voegen: De communisten die gij verdedigt zouden
net zoo doen als zij de macht in handen hadden.
,,Ik antwoord dat dit mogelijk is, maar dat zij
die niet hebben; dat zij, op het oogenblik althans,
die vrijheden verdedigen; dat zij deze sedert
vijftig jaar eiken keer hebben verdedigd dat zij
(die vrijheden) in gevaar waren: bij de
Dreyfuszaak, na den zesden Februari, bij den aanval
tegen Ethiopië, bij den oorlog van Spanje, terwijl
in de zelfde omstandigheden de fascisten of hun
voorouders niet n gelegenheid hebben ver
zuimd, ze (de democratische vrijheden) te
be' strijden en partij te kiezen voor het zwaard. Dit
laatste vast te stellen spreekt naar mijn meening
boekdeelen.
Een ander materieel feit: de democraten die;
de samenwerking met het communisme wei
geren zijn, op zichzelf aangewezen, niet in staat
het fascisme tegen te houden. Zij betreuren het,
maar ontkennen het geenszins. Zij ontkennen
geenszins dat, zonder die samenwerking, het
fascisme het bij de laatste verkiezingen zou ge
wonnen hebben. Daaruit volgt dat de democraten,
VOOR ELKE BEURS 'N
BROCHES
et 2O STUKS
(die deze samenwerking weigeren, zoolang zij niet
sterk genoeg zijn om alleen te handelen, het
fascisme in de kaart spelen.
Ze antwoorden mij dat ze dit weten, maar
dat zij er prijs op stellen zich te houden aan
hun zuiverheid. Best. Maar laten zij zich niet
verwonderen als diegenen, die de democratische
vrijheden voor iets anders dan een schoonen
droom houden, hen als vijanden behandelen."
TOT zoover Julien Benda. Het is hjer niet onze
bedoeling, ons in de Fransche politiek te
verdiepen, en evenmin, na te gaan, of Ben da's
beschouwing, met of zonder correctie, op zichzelf
aanvaardbaar is. Maar wel willen wij ons een
oogenblik bezighouden met het betoog van Benda's
vrienden.
Het is o.i. onjuist, wanneer zij zich beroepen op
hun zuiverheid. Een idee, hoe zuiver ook, wordt
onmiddellijk een fictie, een illusie, zoodra zij in de
politiek toegepast wordt met een streven naar
zuiverheid, welke slechts van den geest is. Zonder
taktiek geen politiek. De Fransche Revolutie leert
ons, dat de verschuivingen in het maatschappelijk
leven nooit samenvallen met de denkbeelden, die
de groepen bezielen. Zij. vallen samen met de
taktiek, welke bij hun toepassing gevolgd wordt.
Men kan diepen eerbied gevoelen voor het idea
lisme van Benda's tegensprekers. Zonder taktiek,
d.w.z. zonder betrekkelijke onzuiverheid, is het
echter niet in staat tot tegenweer tegen zijn doods
vijand. Het is evenwel niet zoozeer zuiverheid, welke
uit hun redeneering spreekt, maar vertrouwen. Zij
vertrouwen in de vrijheid, in de democratie. Zij
hebben het gevoel, dat elke idee, in zuiveren staat,
eeuwig is en onuitroeibaar, en dat haar weder
waardigheden, haar verwezenlijking in de
menschenmaatschappij slechts toevallig zijn en vooral tijdelijk.
Op den duur, meenen zij, handhaaft de idee
zichzëlve door haar immanente kracht; ons kan dus
niets gebeuren.
Maar op die manier komen zij dan toch weer bij
een mystiek terecht, zij het een andere dan die van
het fascisme: bij het,,blinde" geloof, hetwelk buiten
de sfeer van het religieuze of de kunst, namelijk in
de politiek, onvruchtbaar is voor dit leven, dat
geleefd moet worden, dit leven, dat ons een zware
verantwoordelijkheid oplegt voor onze medeschep
selen en voor de generatie, die na ons komt.
Ziet hoe deze mystiek, en op onnavolgbaar in
drukwekkende en schoone wijze, leeft in de uitingen
van den edelen Masaryk, gelijk die zijn opgeteekend
door zijn landgenoot Karl Capek.
Ik vind mijn motieven ten bate van de demo
cratie in het geloof in den mensch, in zijn dapper
heid, in zijn geestelijk denken, en in zijn onster
felijke ziel. Daarin ligt de waarachtige gelijkheid:
een onsterfelijk wezen kan niet onverschillig
blijven voor de onsterfelijke dingen, hij kan er
geen misbruik van maken, hij kan ze niet uit
buiten en geweld aandoen. Uit moreel oogpunt
is de democratie gerechtvaardigd, als de politieke
verwezenlijking van de naastenliefde."
De democratie aanvaard ik zelfs mét haar
oeconomische en mater ieele gevolgen; maar ik
grond haar op de liefde, op de liefde en het recht,
dat de mathematische uitdrukking is van de
liefde, en op de overtuiging, dat wij moeten
meehelpen om op de wereld de goddelijke wet
te verwezenlijken."
Elke redelijke en eerlijke politiek is de ver
wezenlijking en de bevestiging van de naasten
liefde, de politiek, als al onze daden, moet stelsel
matig ondergeschikt gemaakt worden aan de
zedewetten.' De politiek kan ik, zoomin als
liet heele leven van individu en gemeenschap
anders beschouwen dan sub specie aeternitatis."
De democratie is niet alleen een
regeeringsJ DE GROENE No. 3150
s
vorm, zij neemt niet alleen plaats in in den tekst
van de grondwetten, de democratie is een wijze
van levensbeschouwing. Zij bestaat uit het
vertrouwen dat men heeft in de menschen, in de
menschheid, en er bestaat geen vertrouwen
zonder liefde, geen liefde zonder vertrouwen.
Ik heb al eens gezegd dat democratie
gedachtenwisseling is; maar de ware gedachtenwisseling
is alleen mogelijk waar de menschen vertrouwen
in elkaar hebben en eerlijk de waarheid zoeken."
De democratie is.een gedachtenwisseling
tusschen gelijken. Een daad van nadenken, waaraan
de vrije burgers zich overgeven ten overstaan
van de groote menigte; het woord parlement
heeft een schoonen zin, op voorwaarde dat het
verwezenlijkt wordt."
In een democratie kan men niet toestaan dat
particulieren van bepaalde klassen hun mede
burgers exploiteeren. In een democratie mag
de mensch geen werktuig voor den mensch zijn."
De democratie is geen verward en mythisch
collectivisme; de democratie is individualistisch,
elk burger moet kunnen zeggen: L'Etat, c'est
moi! Hij heeft het recht van initiatief, wat hij
wenscht en uit hangt af van zijn oordeel en zijn
zedelijke hoedanigheden."
De moderne democratie bestaat ter
nauwernood anderhalve eeuw, terwijl de monarchie
duizenden jaren heeft bestaan. De democratie
staat aan haar begin, zij is onvolmaakt en is
steeds groeiende, zij moet geduld hebben."
UIT deze woorden spreekt een voorname en
zuivere geestesgesteldheid en dat vertrouwen,
waarop wij hierboven doelden. Maar dat is het nu
juist: zij gaat uit van het adagium ach waren alle
menschen wijs", zij is niet weerbaar tegenover het
niet te onderschatten gevaar, dat Europa en de
wereld bedreigt, den barnenden stormvloed van
dictatuur en fascisme. Dit vertrouwen is schoon,
maar het is een , schoone droom, wortelend in de
vergissing van Rousseau, die ook belichaamd was
in den titel Der Mensch ist gut".
Een idee, die zich niet verdedigen kan, die ver
treden wordt door de horde der barbaren, gaat
onder bij gebrek aan innerlijke leef kracht. Wij
leven nu eenmaal dit onvolmaakte aardsche leven,
en waar een ideaal zich in de samenlevingsvormen,
dus bij middel van de staatkunde, moet doorzetten,
is het aangewezen op de taktiek, die politiek is.
Men kan dit betreuren, maar het is zoo. Het ideaal
van het christendom kon ermee gebaat zijn, dat zijn
martelaren zich lieten afslachten, maar het christen
dom is geen politiek. Of Benda gelijk heeft, wanneer
hij meent, dat de democratie zich alleen door een
tijdelijk bondgenootschap met het communisme kan
handhaven, is een andere vraag, die wij hier niet
zullen beoordeelen. Wij hebben de zaak slechts alge
meen gesteld. Geestelijke weerbaarheid is dringender
noodig dan ooit. Qui se fait brebis, Ie loup Ie mange.
Ter Braak heeft in zijn voortreffelijk opstel Het
Instinct der Intellectueelen destijds overtuigend
uiteengezet, dat de tijd ook de geestelijke werkers
dwingt, voor hun vrijheid, levensvoorwaarde van
hun arbeid, te vechten. Dat Benda, de clerc", die
altijd zoo fanatiek een lijdelijk toeschouwerschap
voor de intellectueeleh gepredikt heeft, nu tot dezen
opmerkelijken omkeer gekomen is, is veelbet
ekenend, geheel afgezien van de vraag, of men de door,
hem voor Frankrijk voorgestelde politieke taktiek
de juiste acht. Vertrouwen in de idee is goed, maar
dan geen mystiek vertrouwen, maar een weerbaar
vertrouwen, dat zich omzet in daden en realiteitszin.
J-kampeerwagens, in venohlUende uitvoering, iUn
eellg! Bovendien gratis «Intentaülng. Vraagt gelll.
Uillfit aan: ING. H AUSBRAND, BLARICUM.
HAD5CARNüvoordeelli
najaanprtlllUw» «M»U . inw. anv»»nnn *ft aur
Beilchtlglng: garage Roegleat.- Blarfonm
Abo
ie
n.
i
,